پرسش و پاسخ در مورد پوکی استخوان

1. چرا به استئوپروز «بیماری خاموش» گفته می شود؟

استئوپروز گاها «بیماری خاموش» نامیده می شود چرا که به تدریج در طول سالها و بدون هیچ علائمی پیشروی می کند. اغلب اولین علامت استئوپروز استخوان شکسته می باشد که شکستگی نامیده می شود و معمولا در لگن، ستون فقرات و یا مچ دست اتفاق می افتد. استئوپروز، استخوان‌های شما را لاغر و ضعیف می کند، انها را شکننده کرده و احتمالا موجب شکستگی آنها می شود. با این حال، خبر خوب این است که استئوپروز می تواند پیشگیری و درمان گردد. تشخیص زودهنگام مهم می باشد بنابراین بایستی از متخصص مراقبت از بهداشت خود بخواهید تا اطلاعات بیشتری درباره استئوپروز به شما دهد.  (سیارک)

2.آیا برای پیشگیری از استئوپروز نمی توانم از مولتی ویتامین استفاده کنم؟

خیر. بیشتر مولتی ویتامین‌ها تنها مینیمم مقدار کلسیم را دارا هستند. در صورتی که رژیم غذایی شما از لحاظ مواد معدنی ضروری کمبود دارد، کربونات کلسیم و سیترات کلسیم بدون نسخه پزشک به صورت مکمل در دسترس می باشند. دختران سن نه تا 18 ساله روزانه به 1.300 میلی گرم کلسیم نیاز دارند. زنان میانسال 19 تا 45 ساله روزانه به 1.000 میلی گرم کلسیم و زنان 50 سال تا بیشتر بایستی روزانه 1.200 میلی گرم کلسیم دریاف کنند. علاوه بر این اطمینان پیدا کنید که رژیم غذایی‌تان (یا مکمل) نیز بین IU400 (واحد بین المللی) و IU1.000 مقدار ویتامین D (400 تا 800 IU برای بزرگسالان زیر 50 ساله و 800 تا 1.000 IU برای 50 ساله و بیشتر) را تامین می کند، که این به جذب کلسیم توسط بدنتان کمک می نماید. دریافت مقدار روزانه توصیه شده از کلسیم و ویتامین D می تواند خطر شکستگی را تا بیش از 50 درصد به ویژه برای زنان مسن تر کاهش دهد. یک فنجان (8 اونس) شیر بدون چربی، 306 میلی گرم کلسیم دارد. همچنین کلسیم در دیگر محصولات لبنی نیز وجود دارد از جمله ماست، پنیر و برخی از محصولات سویا. پرتقال و سایر آبمیوه های غنی شده، حبوبات غنی شده، سبزیهای تیره و برخی از غذاهای دریایی منابع دیگری از ان هستند. (سیارک)

3. اگر من یائسه شوم، ایا برای انجام هرکاری درمورد استئوپروز خیلی دیر شده است؟
در صورتی که استئوپروز دارید، هرگز تغییر شیوه زندگی برای بهبود سلامت استخوان و درمان مناسب استئوپروز دیر نمی باشد. گرچه تمامی استخوانی را که از دست داده اید را نمی توانید بازیابی کنید اما می توانید برخی استخوان های جدید بسازید و با رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D، برنامه ورزشی تحمل وزن و در برخی موارد دارو، می توانید از انحلال استخوان پیشگیری نمایید.
4. آیا اینکه با افزایش سن، کوتاه تر می شویم صحیح نیست؟
از دست دادن قابل توجهی قد و وضعیت خمیدگی نتایج نرمالی از مسن‌ شدن نمی‌باشد. در عوض، می تواند نشانه‌هایی از شکستگی فشاری چندین مهره در ستون فقرات باشد. از دادن قد یک تا یک و نیم اینچ می تواند به دلیل بیماری باشد با این حال لزوما استئوپروز نیست. امکان دارد از وجود استئوپروز خبر نداشته باشید تا اینکه استخوانهایتان بقدری ضعیف شوند که با یک فشار ناگهانی، ضربه یا افتادن، با شکستگی یا کلاپس مهره مواجه گردید. به این ترتیب این مهره کلاپسه موجب کاهش قد، خمیدگی یا گردشدگی (کیفوز نامیده می شود اما با عنوان «قوز وارثه» نیز شناخته می شود) و دیگر تغییر شکلها در ستون فقرات می شود.
5. اگر یک یا چند فاکتور قرار گرفتن در معرض خطر استئوپروز را داشته باشم آیا بدین معنی است که احتمالا این بیماری را دارم و از آن باخیر نیستم؟
نه لزوما. متخصص مراقبت های بهداشتی تان جهت تعیین پیشروی احتمالی استئوپروز، تعدادی از فاکتورها را بررسی خواهد کرد. اینها شامل سابقه پزشکی شما، خطرات استئوپروز فردی شما، سبک زندگی شما (شامل اینکه آیا ورزش می کنید و کلسیم کافی دریافت می کنید) و نتایج آزمایش تراکم مواد معدنی استخوانی (‌‌BMD) می باشد.
6. آیا آزمایش استئوپروز دردناک می باشد؟  (سیارک)
خیر! آزمایش BMD بی‌خطر، سریع و بدون درد است. معمولا در استخوان‌های لگن، مچ دست و ستون فقرات آزمایشات ساده‌ای انجام می شود. معمولا در طول این روش ملبس می مانید. چندین نوع آزمایش BMD وجود دارد، امکان دارد برخی از آنها اشعه بسیار کمی را به کا رگیرند. با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید تا درباره این روش اطلاعات بیشتری کسب کرده و هرگونه ترسی که ممکن است در مورد این آزمایش ساده داشته باشید را کاهش داده و زمانی که جواب این آزمایشات را دریافت کردید حتما از متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود بپرسید که معنی نتایج این آزمایشات چه می باشد.
7. متخصص مراقبت‌های بهداشتی من توصیه کرد که به کار با وزنه‌ها آغاز کنم، اما من از بلند کردن وزنه‌های سنگین می ترسم؟ من چه کار باید انجام دهم؟
خبر خوب: شما مجبور نیستید برای تمرینات قدرتی، وزنه های سنگین بردارید. شما بایستی وزنه های سبک بردارید و به صورت تدریجی قدرت خود را افزایش دهید. هدف ایجاد قدرت استخوان و عضله است نه افزایش توده عضلانی که نیازمند بلند کردن وزنه های سنگین می باشد. بنابراین از این فعالیت مهم لذت برده و به شیوه خود پیش بروید. فقط به خاطر داشته باشید در صورتی که ورزش را بصورت روتین انجام نمی‌دهید از متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود بخواهید تا یک برنامه ساده و سالم را به شما بدهد و هرچه زودتر آن را اغاز کنید.  (سیارک)
8. چه داروهایی برای پیشگیری و درمان استئوپروز موجود می باشد؟
چندین دارو وجود دارد که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده جهت پیشگیری و/یا درمان استئوپروز تایید گردیده است. امکان دارد این داروها انحلال استخوانی را به تعویق انداخته و یا متوقف نمایند اما تنها زمانی این امکان پذیر است که به طور منظم استفاده شوند. داروهایی که در حال حاضر موجود می باشند شامل هورمون تراپی یائسگی و داروهای آلندرونات (فوزاماکس) الندرونات بهمراه ویتامین D3 (فوزاماکس بعلاوه D)، رالوکسیفن (اویستا)، رزیدورانت (اکتونل، اتلویا)، ریزدرونات با کلسیم (اکتونل با کلسیم)، ایبادرونات (بونیوا)، زولدرونیک اسید (رکلاست)، تری پاراتاید‌(فورتئو)، دنوزوماب (پرولیا) و کلسی تونین (میاکلاین) می باشند. بهمانند هر داروی درمانی دیگر، در رابطه با هریک از این داروها خطرات و عوارض جانبی وجود دارد اما برای آنهایی که مبتلا به استئوپروز هستند و بیشتر در معرض خطر شکستگی قرار دارند، کاهش خطر شکستگی از طریق درمان می تواند، خطرات ناشی از درمان را مهمتر نماید. هورمون درمانی یکی از درمان‌های اصلی استئوپروز است اما دربیشتر قسمتها با درمان‌های دیگری جایگزین شده است. با متخصص مراقبت های بهداشتی خود برای کسب اطلاعات بیشتر صحبت کنید.

 پست های مرتبط:

استراتژی ورزشی برای پیشگیری از استئوپروز

پرسش و پاسخ در مورد پوکی استخوان

درمان استئوپروز یا پوکی استخوان

تشخیص استئوپروز یا پوکی استخوان

استئوپروز یا پوکی استخوان

بررسی اجمالی پوکی استخوان ارثی

علائم پوکی استخوان و راه های تشخیص

پیشگیری از سقوط در مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان

بررسی اجمالی پوکی استخوان

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • hadi 522 :

    واقعا همینطوره خاموش یکدفعه با یه تق از یکی از استخوان ها متوجه پوکی شدید میشیم

    1395/10/28 14:44

بیشتر بخوانید