20 بیماری عجیب غریب که در مورد آن نمی دانید

آنفلوانزای خوکی و پرندگان ، آبله ، زیکا و الان کروناویروس. نام این بیماری ها هر کدام زمانی در عناوین تقریباً همه نشریات قرار گرفت. اما هزاران نفر در جهان زندگی می کنند که مبتلا به بیماری هایی وحشتناکی هستند که بسیاری از ما حتی نام این بیماری های عجیب غریب را نشنیده ایم.

سندرم دست بی قرار یا سندرم دست بیگانه داستان در مورد این سندرم ممکن است پایه و اساس یک فیلم ترسناک را تشکیل دهد ، با این حال ، برای برخی افراد این بیماری عجیب یک واقعیت روزانه است. این عبارت که دست راست نمی داند چپ چه کاری انجام می دهد ، هرگونه معنای تصویری را از دست می دهد وقتی افراد مبتلا به این اختلال عجیب و غریب به وجود می آیند، به معنای واقعی کلمه کنترل از آنها گرفته می شود.

20 بیماری عجیب غریب که در مورد آن نمی دانید

 

سندرم دست بیگانه یا همان دست بی قرار

سندرم دست بیگانه یا همان دست بی قرار

یک بیماری عصبی روانی است که در آن ، دست بیمار ، هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد ، بدون توجه به مقاصدش ، رفتار می کند. از بیرون ، چنین شخصی ممکن است وسواسی به نظر برسد. دست او ممکن است خودسرانه حرکات یک اندام سالم را کپی کرده یا حرکات عجیب غریب نشان دهد. اما این بزرگترین خطر از بیماری دست بی قرار نیست. در بعضی موارد ، دست بیقرار می تواند شخص را ضرب و شتم كند ، از جمله صاحب خود را خفه كند و كنترل اعمال این دست بی قرار غیرممكن است.

 

این اختلال برای اولین بار در اوایل قرن بیستم توسط یک متخصص مغز و اعصاب آلمانی گلدن اشتاین توصیف شده است. این می تواند یک "عارضه جانبی" از صدمات به سر یا یک عمل جراحی ناموفق مغز باشد که باعث آسیب به بدنه کالوس ، ناحیه جلویی یا تالاموس مغز شده است. در نتیجه چنین جراحاتی ، به نظر می رسد که بازوی یک فرد از کنترل سیستم عصبی مرکزی خارج شده است. علاوه بر این ، سندرم دست بیگانه می تواند به عنوان عارضه سکته مغزی ، بیماری آلزایمر یا تومور در مغز بروز کند.

 

بیماری مورژلونز

بیماری مورژلونز

با این اختلال ، بیمار احساس می کند که حشرات یا کرم ها زیر پوست او می خزند. علاوه بر این ، وی شکایت دارد که این کرمها او را نیش می زنند ، پس از آن الیاف سیاه در زیر پوست ظاهر می شوند. براساس داده های تقریبی در جهان ، حدود 14 هزار نفر از این اختلال رنج می برند. اغلب این بیماری با خستگی ، از دست دادن موقتی حافظه ، درد مفاصل و اختلال در بینایی همراه است. اولین ذکر این اختلال شگفت انگیز مربوط به قرن هفدهم میلادی است ، هنگامی که چند کودک بلافاصله پس از ظاهر شدن علائم تیره مرموز در زیر پوست در فرانسه درگذشتند. در زمان ما ، این اختلال در سال 2002 دیده شد. همه اینها با این واقعیت آغاز شد كه یك مادر برخی از ضایعات پوستی را در كودك خود پیدا كرد و اظهار داشت كه کودک به همان بیماری مبتلا است كه باعث مرگ کودکانی در فرانسه شد. دانشمندان پس از تحقیقات دقیق نتیجه گرفتند که بیماری مورژلونز یک اختلال روانی است که همراه با توهم است . متخصصان ظاهر علائم تیره روی پوست و زخم ها را ناشی از خاراندن شدید بدن در آن منطقه توضیح می دهند.

 

سندرم مرد سنگی

سندرم مرد سنگی

FIBRODYSPLASIA - مرد سنگی

اجساد افراد مبتلا به این بیماری نادر با یک کلمه تحت اللفظی به سنگ تبدیل می شوند. این اختلال بسیار نادر ناشی از جهش در رباط ها و تاندون ها است که منجر به تبدیل بافت نرم به استخوان می شود. این بیماری تقریباً از هر 2 میلیون نفر 1 نفر را مبتلا می کند. اما از همه وحشتناک تر ، چنین افرادی را حتی با مداخله جراحی نمی توان نجات داد. هر عمل بر روی قسمت فسیلی، حتی رشد استخوان را بیشتر فعال می کند. در بعضی موارد ، ممکن است فقط 10 سال طول بکشد تا فرد کاملاً بی تحرک شود. تاریخ این بیماری عجیب به سال 1938 باز می گردد.

وقتی هری ایستلیک آمریکایی 5 ساله بود ، پایش شکست. محل شکستگی به درستی رشد نکرد ، مفاصل زانو و لگن تحرک خود را از دست داد. معلوم شد که فرآیندهای استخوانی جدید در ماهیچه های ران وی ظاهر شده است. هنگامی که این جوان به 20 سالگی رسید ، مهره های او شروع به رشد در یک استخوان یکپارچه می کنند. قبل از مرگ ، (در سن 39 سالگی درگذشت) ، او فقط می توانست لب های خود را به حرکت درآورد. این فرد از نوع پیشرونده ای از فیبرودیسپلازی رنج می برد. هری ایستلیک اسکلت خود را برای مطالعه بیشتر در مورد بیماری عجیب در اختیار محققان قرار داد. امروزه اسکلت Eastlake در موزه تاریخ پزشکی در فیلادلفیا موزه ماتر نگهداری می شود.

 

سندرم آلیس در سرزمین عجایب

سندرم آلیس در سرزمین عجایب

برای مبتلایان به این اختلال ، اشیاء اطراف آنها بسیار بزرگتر یا کوچکتر از آنچه که هستند  به نظر می رسند. به عنوان مثال ، سگ ها در چشمانشان ممکن است شبیه موش باشند ، و اشکالات ریز مانند یک ساختمان عظیم. به هر حال برای این فرد مبتلا به سندرم آلیس در سرزمین عجایب چیزی مشابه افراد تحت تأثیر مواد مخدر اتفاق می افتد. سندرم آلیس در سرزمین عجایب یک وضعیت موقتی است. بعضی اوقات علائم آن ممکن است در پس زمینه حملات میگرنی ظاهر شود ، اما بیشتر اوقات - وقتی فرد در آستانه خواب است این اتفاق می افتد.

تحریفات در درک جهان پیرامون بیشتر به ابعاد اشیا مربوط می شود ، اما بعضی اوقات به زمان (وقتی فرد نمی تواند فواصل زمانی مناسب را ارزیابی کند). کارشناسان معتقدند که این اختلال ممکن است در اثر تغییر در قسمت داخلی مغز ایجاد شود که وظیفه ادراک اطلاعات بصری را بر عهده دارد.

 

سندرم انفجار سر

سندرم انفجار سر

در حین حمله ، بیمار صدای بسیار بلندی را می شنود (گویی چیزی فوق العاده بزرگ به زمین سقوط کرده است) و چشم های او چشمک می زند. در حقیقت ، همه اینها توهم هستند که با این وجود می توانند فرد را به سمت وحشت سوق دهند. این اختلال برای اولین بار در اوایل سال 1876 توسط سیلاس وری میچل ، متخصص مغز و اعصاب آمریکایی توصیف شد. متخصصان ویرجینیا که این بیماری را مورد مطالعه قرار دادند ، دریافتند که در دنیای مدرن حدود 13.5٪ از مردم از این اختلال رنج می برند. به عنوان یک قاعده ، یک حمله در شرایط استرس زا ، بر خلاف زمینه کار بیش از حد شدید یا اضطراب رخ می دهد. اما محققان هنوز نمی توانند بگویند که سندرم سر منفجر شده از کجا به وجود می آید.

 

سندرم کوتار سندرم مردگان متحرک

سندرم مردگان متحرک

سندرم مردگان متحرک در علم ، به سندرم کوتار معروف است. این یک بیماری روانی نادر است که ناشی از اختلال در عملکرد قسمت هایی از مغز است که مسئول احساسات هستند. بعضی اوقات می تواند ناشی از آسیب دیدگی مغزی باشد. بیمار بر این باور است که او  مرده یا اندام حیاتی خود را از دست داده است ، اما با این وجود ، او همچنان راه می رود و از آنچه در اطراف اتفاق می افتد آگاه می شود. بسیاری از بیماران مبتلا به سندرم کوتار به جاودانگی خود اعتقاد دارند و شروع به آزمایش این تئوری در عمل می کنند که در نهایت منجر به خودکشی می شود. چنین افرادی ، معمولاً ، غذا نمی خورند ، شستشو نمی کنند و بیشتر وقت خود را در گورستان می گذرانند ، که آن را خانه خود می دانند.

 

سندرم پیری زودرس

سندرم پیری زودرس

PROGERIA - تسریع در پیری

همه ما از علائم پیری می ترسیم: ظاهر شدن چین و چروک ، ریزش مو و دندان. اما گاهی اوقات علائم معمولی پیری به طور غیر طبیعی ظاهر می شود - حتی در کودکی. كودكان دارای اختلال بسیار نادری كه به Progeria معروف است ، از نظر ظاهری حتی قبل از سن 2 سالگی ، از نظر ظاهری پیر می شوند. در عین حال ، رشد فکری کاملاً مطابق با سن واقعی آنهاست. در نتیجه تاخیرهای عمیق در رشد بدن که بین 9 تا 24 ماهگی شروع می شود ، علائم رشد غیر طبیعی صورت در کودک قابل توجه است. به نظر می رسد نامتناسب است ، چشم ها پراکنده است ، فک توسعه نیافته است.

با گذشت حدود دو سال از زندگی ، کودک در حال از دست دادن مو ، ابرو و مژه است. علاوه بر این در بدن ، مقدار چربی زیر جلدی به سرعت کاهش می یابد و کشش رگ های خونی از بین می رود. علت مرگ چنین بیمارانی در 90٪ موارد حمله قلبی یا سکته مغزی است.

این اختلال به سرعت پیشرفت می کند و در کودکان بیماری هایی وجود دارد که افراد پیر در آنها معمولاً از آن رنج می برند ، از جمله آرتریت و مشکلات قلبی عروقی به طور معمول ، افراد مبتلا به پیری زودرس به ندرت زنده می مانند مواردی تا 13 سال سن وجود داشته است.

 

سندرم زبان بیگانه

سندرم زبان بیگانه

ممکن است به نظر برسد که شخص در حال صحبت کردن است. بستگان یا یک دوست خوب شما ناگهان با زبان بیگانه شروع به صحبت کرده اند؟ علاوه بر این ، این زبان مانند هر زبان دیگری که امروزه شناخته می شود نیست.برای برخی افراد ، تغییر در گفتار آشنا ناگهان شروع می شود و کاملاً فراتر از کنترل است.

به طور رسمی ، این تشخیص در زمان های مختلف در 60 نفر اتفاق افتاده است. اولین مورد ، که در جهان علمی مشهور است ، در سال 1941 در یک زن نروژی اتفاق افتاد. سندرم زبان بیگانه یک تغییر غیر ارادی در گفتار است که بیشتر پس از آسیب مغزی رخ می دهد. تا سال 2002 دانشمندان این بیماری را یک اختلال روانپزشکی می دانستند.

اما دانشمندان دانشگاه آکسفورد دریافتند که همه مبتلایان به سندرم زبان بیگانه دارای اختلالات متداول در مغز هستند که منجر به تغییر در تلفظ طولانی تر مصوت ها و برخی ناهنجاری های دیگر می شود. این اختلال را می توان با یک ضربه مغزی یا سکته مغزی در ارتباط دانست. اما محققان همچنین یک مورد دیگر را که می تواند باعث سندرم زبان بیگانه شود میگرن بسیار شدید می دانند.

 

کهیر آکواژنیا حساسیت به آب

حساسیت به آب

ّانواع مواد می توانند باعث ایجاد حساسیت شوند - از آجیل و انواع میوه ها گرفته تا رنگ و گرد و غبار. اما تصور کنید در دنیا افرادی وجود دارند که پوستشان پس از هر تماس با آب ، از تاول های سوزان پوشیده شده است . این حساسیت به آب است. به هر حال ، در چنین بیمارانی ، حتی اشک یا بغل کردن با فرد عرق کرده می تواند باعث واکنش شود. علم حداقل 30 مورد آلرژی با آب را می شناسد.

 

سندرم  عدم احساس درد

سندرم  عدم احساس درد

سندرم شارکو ماری توث

همه مردم آستانه درد خود را دارند. اما کسانی هستند که کاملاً احساس درد نمی کنند. چنین افرادی هرگز احساس درد دندان یا سردرد نمی کنند ، بعد از کشش مفاصل آسیب نمی بینند ، حتی از شکنجه جسمی نیز نمی ترسند. به نظر می رسد بسیار شگفت انگیز است! اما نه! چندان که به نظر می رسد، ساده نیست. افراد مبتلا به چنین اختلالی غالباً ناخواسته خود را فلج می کنند ، آنها می توانند چشمان خود را زخمی کنند ،نوک زبانشان را گاز بگیرند یا روی یک پای شکسته راه بروند و این مسئله را نادیده بگیرند. کارشناسان برای توضیح این اختلال نظریه های مختلفی دارند. اول ، این بیماری می تواند ناشی از مقدار بسیار زیاد اندروفین در مغز باشد. در مرحله دوم ، علت ممکن است جهش مادرزادی نورون ها باشد که حساسیت به درد را کاهش می دهد.

 

بیماری خنده غیرقابل کنترل

بیماری خنده غیرقابل کنترل

بیایید فوراً بگوییم ، "خنده مرگ آور" یا بیماری کورو امروزه به تاریخی پیوسته است. اما تحت شرایط خاص ، همه گیر این شانس تکرار دوباره خود را دارد. این بیماری به طور انحصاری در بین بومیان گینه نو یا به عبارت بهتر فقط در بین نمایندگان قبیله Foret آشکار شده است. برای اولین بار در مورد بیماری که در اثر انفجار ناگهانی خنده مانیک نشان داده شد ، در دهه 50 میلادی شناخته شد. گروهی از محققان آمریکایی و استرالیایی برای چند ماه افرادی را با چنین رفتاری عجیب و غریب تماشا کردند. بیماران به مدت 1-3 ماه لرزیدند ، اندام آنها توانایی پیاده روی ، ایستادن ، صحبت کردن منسجم را از دست داد ، استرابیسم ظاهر شد و خنده غیرقابل کنترل قبل از مرگ ظاهر شد. پس از مرگ ناگوار ، دانشمندان دریافتند که مغز آنها شبیه پنیر سوئیس یا اسفنجی سوراخ سوراخ است. پس از سالها تحقیق در مورد این بیماری عجیب ، پزشک آمریکایی کارلتون گایدوشک پیشنهاد کرد که عامل ایجاد کننده بیماری به دلیل آدمخواری در این قبیله منتقل شود. هنگامی که آدمخواری در بین قبیله متوقف شد ، همه گیری نیز ناپدید شد. به هر حال ، برای این کشف ، دکتر گایدوشک در سال 1976 جایزه نوبل دریافت کرد.

 

سندرم گرگ یا هایپرتریکوز

هایپرتریکوز

موهای بدن انسان چقدر طبیعی است؟ البته همه چیز بسیار ذهنی است. اما افرادی هستند که همه با اطمینان می گویند: واقعاً موهای زیادی روی بدن آنها وجود دارد. این امر در مورد افراد مبتلا به هایپرتریکوز که گاهی اوقات سندرم گرگ نیز نامیده می شود ، صدق می کند. رشد بیش از حد موهای آنها حتی پس از انجام لیزر ادامه می یابد. امروزه حدود 50 نفر مبتلا به این اختلال در جهان شناخته شده اند. هایپرتریکوز می تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد. علت مادرزادی این بیماری جهش های ژنتیکی نامیده می شود. هایپرتریکوزس اکتسابی ممکن است به دلیل درمان نادرست طاسی با دارو ایجاد شود.

 

سندرم مرد درختی

سندرم مرد درختی

به طور معمول ، مردم برای خلاص شدن از زگیل روی بدن ، روشهای مختلفی را انجام می دهند. حتی اگر رشد کمی داشته باشد. فقط می توانید تصور کنید که چگونه فردی را با بدن کاملاً (یا تقریباً کاملاً) از زگیل پوشانده شده، می توانید تصور کنید. این واقعیت معدود افرادی در جهان است که به بیماری وروسیفرم اپیدرمدیسپلازی مبتلا هستند.

 

این یک بیماری ژنتیکی است که در آن رشد پوست به صورت غیرقابل کنترل افزایش می یابد. پوست افراد مبتلا به این اختلال شبیه پوست درخت است. مشهورترین "مرد درختی" در اندونزی Dede Cosvara است. در سال 2008 ، 95٪ از رشد روی بدن وی برداشته شد ، با این حال ، اکثر آنها دوباره ظاهر شدند. برای زندگی بدون زگیل های وحشتناک ، اندونزیایی مجبور بود هر سال 2 عمل انجام دهند. Cosvara در سال 2016 درگذشت. تا این زمان ، او قبلاً 16 عمل را پشت سر گذاشته بود.

اگرچه در ابتدا زگیل خوش خیم است ، اما با گذشت سالها این احتمال وجود دارد که تبدیل به سرطان بدخیم شود. این بیماری در اثر جهش نادر ژنهای EVER1 / EVER2 ایجاد می شود. اگرچه عملکرد این ژن ها توسط محققان کاملاً درک نشده است ، اما جهش در آنها فرد را مستعد ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی نوع 5 و نوع 8 می کند که در موارد عادی باعث بیماری نمی شود.

 

سندرم پوست آبی

سندرم پوست آبی

افرادی که پوست آبی دارند

رنگ پوست در انسان می تواند بسیار متفاوت باشد - از سیاه تا سفید برفی. اما وقتی مردی را با پوست آبی در خیابان دیدید ، تقریباً شبیه فیلم معروف آواتار ، چه عکس العملی نشان می دهید؟ اگر شما نیز مانند بسیاری مطمئن هستید که این کار غیرممکن است ، پس داستان خانواده Fugate را از کنتاکی آمریکایی بشنوید. به مدت 162 سال ، نمایندگان نسل های مختلف این خانواده با پوست آبی به دنیا آمدند. و فقط اخیراً ، دانشمندان علت این پدیده اسرارآمیز را شناسایی کرده اند.(تقریبا) به نظر می رسد که آنها قربانی یک بیماری خونی نادر - متاموگلوبینمی شدند.

در مبتلایان به این اختلال خون کمتر از اکسیژن اشباع شده و همین باعث می شود که به جای قرمز شدن پوست ، آبی به نظر برسد. به هر حال ، یک اختلال دیگر نیز وجود دارد که می تواند باعث ایجاد پوست آبی شود. این استدلال است. در این حالت ، سیانوز، با استفاده از مواد افزودنی بیولوژیکی فعال نقره کلوئیدی توضیح داده می شود.

 

سندرم بوی ماهیسندرم بوی ماهی

به طور کلی پذیرفته می شود که فقط فردی که بهداشت ضعیف دارد بوی بدی می دهد. اما گاهی اوقات می توانید حداقل هر ساعت به حمام بروید و بوی نامطبوع از بین نرود. به عنوان مثال ، مانند مورد trimethylaminuria. این بیماری سندرم بوی ماهی نیز گفته می شود. عرق ، ادرار و حتی تنفس بیمار بوی خاص ماهی را دارد. علائم این بیماری به دلیل ناتوانی بدن در از بین بردن صحیح مواد معطر موجود در مواد غذایی ظاهر می شود. امروزه هیچ روش موثری برای رهایی کامل این سندرم وجود ندارد. اما شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه، بعضی از افراد با رژیم غذایی خاص و آنتی بیوتیک ها از این سندرم خلاص شده اند.

 

سندرم موبیوس

سندرم موبیوس

این یک بیماری ژنتیکی بسیار نادر است که باعث فلج کامل صورت می شود.(فلج مادرزادی عصب صورت) چنین بیمارانی نمی توانند چشم خود را ببندند ، نگاه کنند یا از زبان صورت استفاده کنند. همچنین ، این بیماری اغلب با ناهنجاری اندام ها همراه است ، به عنوان مثال عدم ساق پا یا عدم وجود انگشت.

 

سندرم خون آشام

سندرم خون آشام

مردم برای سنتز ویتامین D و هورمونهای خاصی به نور خورشید احتیاج دارند ، اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث آسیب به پوست شود.اما در بیشتر موارد ، هنگامی که متخصصان توصیه می کنند از خورشید "اضافی" خودداری کنند ، منظورشان ظهر است. اما تصور کنید که افرادی هستند که حتی در هنگام طلوع آفتاب یا غروب خورشید ، نمی توانند در معرض نور خورشید قرار گیرند. حدود 1 نفر از یک میلیون نفر از زردودرما رنگدانه ، یعنی حساسیت بیش از حد به اشعه ماوراء بنفش رنج می برند. این بیماری در اثر جهش نادر در DNA ایجاد می شود. چنین افرادی باید همیشه و کاملاً بدن خود را از نور آفتاب بپوشانند ، در غیر این صورت پوست آنها از سوختگی و زخم پوشیده می شود. چنین افرادی به راحتی می توانند به سرطان پوست مبتلا شوند. بنابراین ، آنها چاره‌ای ندارند جز مخفی کردن خود از نور خورشید ، مانند خون آشام های فیلم های هالیوودی!

 

گاستروانتریت ائوزینوفیلیک: آلرژی غذایی

آلرژی غذایی

این یک بیماری نادر است که خوردن هر نوع مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را در حالت حمله قرار می دهد. در نتیجه ، گلبولهای سفید خون در دستگاه گوارش نفوذ کرده و باعث التهاب می شوند. افراد مبتلا به این اختلال به تدریج حساسیت خود را نسبت به بیشتر انواع مواد غذایی از دست می دهند. بعد از هر وعده غذایی ، آنها استفراغ ، اسهال و درد شدید شکم را تجربه می کنند. در برابر پس زمینه چنین اختلال ، کم خونی و زخم معده به سرعت رشد می کند. برای زنده ماندن ، بسیاری از بیماران مجبورند به سمت مایع مخصوص یا تغذیه داخل وریدی روی آورند.

 

بسیاری از بیماری های عجیب غریب و وحشتناک در جهان وجود دارد. امروز فقط در مورد بخش کوچکی از آنها صحبت کردیم.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید