نحوه مصرف ویتامین K2، خواص، منابع

ویتامین K2
ویتامین K2 (نام دیگری برای مناکینون) یک ترکیب محلول در چربی از ویتامین های گروه K است که برای حفظ سنتز پروتئین طبیعی و متابولیسم کامل مواد مغذی در بدن ضروری است.
 
این عنصر ابتدا توسط دانشمندان آمریکایی Binkley و Doisy در سال 1939 از غذای پخته شده ماهی جدا شد. بیوشیمی ها کشف کرده اند که ماده یک اثر ضد هورمونی دارد که متفاوت از خواص عملکرد ویتامین K1 است. ماده جدید K2 نام دارد.
 
مناکینون (Menaquinone) نقش مهمی در فرآیندهای پشتیبانی از حیات انسان دارد، به عنوان potentiates تشکیل سلول های استخوان جدید، ترویج جذب کلسیم است، در واکنش لخته شدن خون نقش دارد. علاوه بر این، برخی از ساختارهای پروتئینی موجود در ارگانیسم، به ویژه عناصر موجود در بافت قلب و ریه، فقط در حضور ویتامین K2 سنتز می شوند. به همین دلیل، این ماده به عنوان کمک کننده ضروری برای پوکی استخوان در سالمندان عمل می کند.
 

 

خواص فیزیکی و شیمیایی ویتامین K2

ویتامین K2 یک پودر کریستال زرد است که در حلال های آلی (اتانول بی آب، کلروفرم، بنزن، اتر) قابل حل است و عملا در آب حل نمی شود. تحت تاثیر هیدروژن، به راحتی تبدیل به هیدروکینون های بی رنگ می شود که در حضور اکسیژن دوباره به کینون رنگین تبدیل می شود. طیف جذب مناکینون ها و فایولووینون ها مشابه هستند، اما اولین مواد UV نور را به شدت جذب می کنند. حداکثر ویتامین K2 در hexane در 243، 249، 260، 325 نانومتر قرار دارد. در عین حال، با توجه به حساسیت ماده به نور فرابنفش، این طیف جذب به سرعت از بین می رود. برای تعیین ویتامین K2 در محلول های خالص، در 90٪ موارد، با استفاده از تجزیه و تحلیل طیفی مشخص می شود.
 
مواد مغذی Antihemorrhagic متعلق به دسته های محلول در چربی نفتو کینون ها ( Naphthoquinone)است.نقطه ذوب مناکینون 53.5 - 54.5 درجه است که سبب بی ثباتی ترکیب در محیط می شود.فرمول ساختاری این ماده 2-متیل-3-دی فورنسیل-1،4-naphtoquinone است.
 
ویتامین های طبیعی K2 و K1 قادر به اصلاح یکدیگرند. جالب توجه است، در بدن پرندگان، پستانداران، فيلوكينون ها به منواكينون تبديل می شوند.
 

 

خواص ویتامین K2 در بدن انسان

نقش متابولیک مواد مغذی به دلیل مشارکت ویتامین K2 در تغییر پروتئین بافت استخوانی و سیستم انعقاد خون است. در شروع انعقاد پردازش menaquinone به عنوان یک تحریک کننده سازه آنزیم بیوسنتز مورد نیاز برای تشکیل شکل فعال ترومبین و ترومبوپلاستین می باشد. همراه با این ویتامین K2 اوستئوکالسین را فعال (پروتئین غیر کلاژنی استخوان)، دخیل در ساختن بافت استخوان و مفصل می کند. با توجه به این، اسکلت انسان ، تراکم و قدرت را به دست می آورد.
 
سایر خواص مفید Menaquinone یا ویتامین K2 :
 
حالت عملکردی دندان ها را بهبود می بخشد
در مکانیزم های تمیز کردن عروق و از بین بردن کلسیم کریستالی شرکت می کند
فرآیندهای بازسازی را در بدن تنظیم می کند.
عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد
عملکرد کبد و قلب را پشتیبانی می کند.
تحرک روده را تقویت می کند
مانع از رشد نئوپلاسم های بدخیم (بر اساس مطالعات منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا)
ظاهر درم را بهبود می بخشد
جلوگیری از پیری زودرس پوست
دخالت در تنفس درون سلولی
سنتز مقدار بیش از حد استئوکلاست ها را مسدود می کند.
به یاد داشته باشید، به منظور دستیابی به حداکثر نتایج، ویتامین K2 بهتر است با سایر مواد مغذی (کلسیم، کوله کلسیفرول، آلی ویتامین C ) و ترکیب  یک رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی فعال استفاده شود .
 

 

کمبود ویتامین K2 و اوردوز ویتامین K2

در بدن سالم، ویتامین K2 توسط باکتری ها در روده کوچک تولید می شود. تحت تاثیر اسید های صفراوی، آن را تبدیل به یک لیپوپروتئین، که به لنف و سپس به جریان خون منتقل می شود. جالب توجه است، 70٪ منواکینون در کبد انباشته می شود، هر چند که بافت های بدن قادر به استخراج مستقیم آن از خون می باشند.
نیاز فیزیولوژیکی بدن برای ویتامین K2 برای بزرگسالان 100 تا 120 میکروگرم در روز است و برای کودکان 30 تا 75 میکروگرم است.
امروزه اکثر افراد به علت Biosis روده ای، که در زمینه رژیم غذایی نامناسب و یا دارو درمانی رخ داده است، کمبود منواکینون در بدن دارند.
 

 

علل کمبود ویتامین K2

بیماری قارچی
سیروز کبد
هپاتیت
تومورهای پانکراس
استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها، سولفونامید ها و "رقیق کننده های خون" که میکرو فلور روده را مهار می کنند
اختلالات عملکردی دستگاه گوارش، به علت استرس، تغذیه نامتعادل، آسیب های مادرزادی، بیماری های مزمن حلقه غدد درون ریز.
هیپویتامینوز K2 به روش های مختلفی تحریک می شود و باعث ایجاد شرایط دردناک می شود.
 

 

علائم کمبود ویتامین K2

خونریزی و حساسیت لثه
خستگی
پریود دردناک در زنان
مشکلات روده
وخامت حالت عملکردی پوست و مو
کبودی برای ضایعات یا ضربه های جزئی
خونریزی بینی
درد مفصلی
بهبود زخم و زخمهای در طولانی مدت
خونریزی در شبکیه چشم
کمبود ویتامین K2 به مدت طولانی باعث از بین رفتن غضروف، ایجاد خونریزی داخلی، رسوب نمک در دیواره های عروق خونی و تغییر شکل سیستم عضلانی اسکلتی می شود.
 
زنان و نوزادان باردار در معرض خطر ابتلا به هیپویتامینوز کبدی به علت اختلالات احتمالی هموراژیک در طول زایمان هستند. برای جلوگیری از این مشکلات، برای مادران آینده 6 تا 8 روز قبل از تولد نوزاد، محصولات دارویی حاوی ویتامین K2 را تجویز می کنند. پزشک دوز را به صورت جداگانه، با ارزیابی خطر خونریزی، سلامت زن و جنین در حال رشد انتخاب می کند .کمبود Menaquinone در کودکان با مدفوع چرکی، استفراغ با خونریزی، خونریزی خارجی و داخلی ایجاد می کند.
 
هیپرویتامینوز K2 بسیار نادر است، زیرا ترکیبات این گروه مواد غیر سمی هستند. با این حال، مصرف طولانی مدت بخش های زیادی از مکمل ویتامین K2  (بیش از 370 میکروگرم در روز) منجر به افزایش لخته شدن خون، ایجاد ترومبوز عروقی و تحریک اختلالات قلب و عروق می شود.
 

 

علائم مصرف بیش از حد ویتامین K2 در بدن

پوست خشک
حالت تهوع
سقط جنین خودبه خود (در زنان باردار)
اسهال
به یاد داشته باشید، برای اهداف درمانی، ویتامین K2 تنها تحت نظارت یک پزشک مجاز است.
 

 

استفاده پزشکی از ویتامین K2

در عمل پزشکی، K2 مواد مغذی، به ویژه به عنوان یک درمان موضعی و "تقویت استخوان" استفاده می شود. علاوه بر این، ترکیب به طور موثر در درمان اختلالات مرتبط با اختلالات آنابولیک و انرژی در بدن استفاده می شود.
 
دستورالعمل برای استفاده از ویتامین K2
در مواردی که مصرف ویتامین مصنوعی K2، مکمل ویتامین K2 تجویز می شود، در نظر بگیرید.
 
استفاده برای انسان ها (نشانه ها):
 
هیپو مناکینون هیپو و آیتامینوزیس
داروهای هورمونی کورتیکواستروئید
استئوپروز، osteomalacia (کاهش کانی سازی بافت استخوانی)، استئومیلیت (التهاب غشایی استخوان)، استئدیستروفی با منشا کلیه
شکستگی استخوان ها و ستون فقرات
آرتریت
دیابت نوع یک
هیپوسیت و هیپرتیروئیدیسم غده تیروئید
لوپوس اريتماتوز با ضایعات پوستی
بیماری های دستگاه گوارش
دیاتوز هموراژیک، پسوریازیس
pollinois
خونریزی
دوره های قبل و بعد از عمل جراحی اعضای کبد یا شکم
زنان پیر و یائسه
بیماری های تنفسی مزمن
پیشگیری و درمان نئوپلاسم های بدخیم پستان، پروستات، تخمدان، مغز، لوسمی
درمان آنتی بیوتیک یا داروهایی که میکرو فلور روده را مهار می کنند
سل
عوارض درمان ضد انعقاد
کاهش ایمنی
مولتیپل اسکلروز (در درمان پیچیده)
آسیب های مزمن کلیه با اضافه شدن کلسیم در ادرار.
با توجه به اینکه مناکینون با مدت طولانی تقسیم بندی مشخص می شود، برای اصلاح اختلالات عملکردی بدن نیاز به دوزهای کوچک دارد: برای بزرگسالان - 100 تا 150 میکروگرم در روز، برای کودکان - 30 تا 85 میکروگرم.
 
مصرف مکمل یک بار در طول روز و یا بلافاصله پس از غذا، با 100 میلی لیتر آب خالص استفاده شود. 
 

 

منابع ویتامین K2

از آنجا که ویتامین K2 نقش کلیدی در بدن انسان دارد، در مکانیزم انعقاد خون، در ساختن استخوان و بافت مفصلی شرکت می کند، ضروری است که هر هفته میزان ویتامین K2  را از دریافت غذا بررسی کنیم. در نظر بگیرید که غذاهای حاوی ویتامین K2 در فرم طبیعی خود هستند.
 
جدول شماره 1 "منابع مناکینون طبیعی"

 

 
نام محصول محتوای ویتامین K2 در 100 گرم محصول، میکروگرم
جگر غاز 370
پنیر Gouda یا بری 270
پنیر های سخت 75
پنیر نرم 55
زرده تخم مرغ 20 - 30
پنیر دلمه شده 25
کره 16
جگر مرغ 14
سوسیس 9
سینه مرغ 9
پای مرغ 8.5
گوشت گاو 8
بیکن 5.5
شیر کامل (2 تا 4 درصد چربی) 1
ماهی قزل آلا 0.6
ماهی قزل آلا دریایی 0.2
سفیده تخم مرغ 0.2
 
علاوه بر این، ویتامین K2 طبیعی در مقدار کمی (تا 1 گرم در هر 100 گرم محصول) تقریبا در همه سبزیجات سبز (کاهو، جعفری، آووکادو، کیوی، کلم بروکلی، اسفناج، گزنه)، در روغن های گیاهی (زیتون و سویا) )، سبوس گندم، روغن ماهی، غلات و حبوبات موجود است. با این حال، بزرگترین غلظت ویتامین K2 در غذا، در پروتئین شیر و پروتئین است.
برای جذب کامل ویتامین K2، غذاهای غنی از مواد غذایی مهم برای مصرف با چربی های سالم (به عنوان مثال، با 5 میلی لیتر روغن زیتون) مهم هستند.
 

 

مکمل های ویتامین K2

جایگزین معتبر برای منبع طبیعی ویتامین K2 فرم دارویی آن است. مواد مخدر مبتنی بر مناکینون برای جلوگیری از خونریزی در نوزادان، کاهش خونریزی قبل از عمل، جلوگیری از پوکی استخوان در سالمندان، کاهش خونریزی ناشی از اقدامات داروئی یا لخته شدن پلاسمای ضعیف استفاده می شود.
Vita K2 (Eurocaps Ltd) یک داروی پیچیده برای پیشگیری و درمان آترواسکلروز، پوکی استخوان، ناهنجاری های خونریزی است. ترکیب یک کپسول حاوی مواد مغذی K2 (45 میکروگرم)، ویتامین D3 (5 میکروگرم)، روغن دانه کتان است.
 
ویتامین K2 (Now Foods) مکمل آلی از مناکینون (MK-7) با افزودن جوانه یونجه است. 1 کپسول حاوی یک ویتامین روزانه 100 میکروگرم است. این دارو سلامت سیستم استخوانی و انعقاد بدن را حفظ می کند.
 
ویتامین K2 (سوانسون) یک مونوآرژیک است که از سویا تهیه شده است. حاوی پایدارترین فرم مناکینون - MK-7 (50 میکروگرم در یک کپسول) است. این ابزار برای بهبود کار قلب و کبد، افزایش جذب کلسیم، تقویت قدرت استخوان و بافت مفصلی استفاده می شود.
 
ویتامین K2 (Source Naturals) یک مکمل غذایی حاوی ویتامین K2 (MK-7) و کلالهسیفرول (ویتامین D3 ) است. کپسول حاوی 100 میکروگرم MK-7 و 400 واحد ویتامین D3 است. کمپلکس ویتامین آمریکایی دستیار موثر در مبارزه با آترواسکلروز، پوکی استخوان و استئومالاسی است.
 
ویتامین K2 (فرمول Jarrow) - منواکینون خالص، جدا شده از لوبیای سویا تخمیر شده است. 1 کپسول دارای 90 میکروگرم ماده فعال (MK-7) است. این فرم ترکیب 10 برابر موثرتر از مواد گروه K1 است که از برگ های اسفناج حاصل می شود. در عین حال، MK-7 حفظ انعطاف شریانی رگ های خونی، تنظیم تراکم استخوان، مانع از چسبیدن کلسیم به دیواره های تخت مویرگی می شود.
 
Viva-K2 - Vivasan (Dr. Duenner) - داروهای سوئیس مبتنی بر ویتامین های K2، D3، روغن های کتان و روغن آفتابگردان است . مصرف منظم این ابزار مانع از برداشتن کلسیم از استخوان ها، تخریب بافت استخوانی، توسعه پوکی استخوان و ریکی (در کودکان) می شود. علاوه بر این، ویوا - K2 به تابع عملکرد غده تیروئید، لخته شدن خون، توانایی انقباض عضله قلب کمک می کند. ترکیب 1 قرص حاوی 45 میکروگرام ویتامین K2 و 5 میکروگرم کلالهسیفرول(ویتامین D3 ) است.
 
ویتامین K2 (دکتر Mercola) - مکمل premium class بر اساس منواکینون - 7 (150 میکروگرم ماده در یک کپسول). یک داروی کپسول ویتامین، بافت استخوانی را تقویت می کند، متابولیسم را تنظیم می کند، حافظه را بهبود می بخشد، با پیری زودرس پوست مبارزه می کند و نقش آنتی اکسیدان قوی را بازی می کند.
این داروها در فهرست داروهای با فعالیت ویتامین K موجود است. اگر در برابر پس زمینه مکمل، نیاز به ضد انعقاد، آنتی بیوتیک ها، سولفونامید ها یا استفاده از مقدار زیادی ویتامین E (حدود 2200 IU در روز) باشد، شما باید با پزشک مشورت کنید.
 

 

ویتامین K2 برای پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری سیستمیک اسکلتی است، به علت کاهش کانی سازی استخوان، به علت شکنندگی استخوان ها و افزایش خطر شکستگی ها افزایش می یابد.
 
این فرآیند به علت نقض تسلط بر مواد مهم "مصالح ساختمانی" برای بدن انسان انجام می شود: کلسیم و استئوکلسین. دومی، به نوبه خود، یک پروتئین غیر کلاژن است که استخوان ها را از آسیب محافظت می کند.
 
متابولیسم کلسیم و استئوکلسین تنها در حضور ویتامین K2 رخ می دهد. مطالعات اخیر، به ویژه، آزمایش های حمایت شده توسط موسسه ملی بهداشت، نشان می دهد که تغییرات پاتولوژیک در استخوان ها در سطح نانوساختار آغاز می شود. بیوشیمی ها کشف کردند که در طی سقوط، حرکت یا هرگونه تاثیر بر روی استخوان، یک جفت پروتئین ترکیبی (استئوکلسین و استئپونتین) تغییر شکل می دهد و موجب ظهور "حفره" با قطر 450 تا 500 اتم می شود. این سوراخها که نوارهای طولی نامیده می شوند، واکنشی دفاعی بدن هستند که به علت آن نیروی حرکت بدون شکاف بزرگ بازپرداخت می شود. بنابراین، ترک ها و شکستگی ها تنها تحت تأثیر تاثیرات بیرونی خارجی قرار می گیرند.
 
بیوشیمی ها بر این باورند که افزایش غلظت پروتئین در بدن باعث جلوگیری از تغییرات پاتولوژیک در ساختار استخوان ها و بافت های دندانی خواهد شد. با این وجود، جذب این پروتئین تنها پس از معرفی گروه کربوکسیل به ترکیب پروتئین در حضور ویتامین K2 (در چرخه کربوکسیلاسیون) امکانپذیر است. 
بنابراین، هنگام تحریک سنتز استئوکلسین، توصیه می شود سطح مصرف مواد غنی از مناکینون را افزایش دهید. این توسط مطالعات بیوشیمیای ژاپنی (دانشکده پزشکی کاوازاکی) نشان داده شده است: دانشمندان اثرات سویای تخمیر شده بر قدرت استخوانی و نشانگرهای متابولیسم استخوان در زنان سالم در طی یائسگی را شناسایی کرده اند. هفتاد و سه بیمار در آزمایش شرکت کردند و به 4 گروه تقسیم شدند، که بسته به سن مشخص شدند.
مدت زمان آزمایش بیش از یک سال است. در طول دوره مطالعه، بیماران تحت نظارت منظم استحکام استخوان (اولتراسوند) قرار گرفتند. علاوه بر این، 6 ماه پس از شروع و بلافاصله پس از اتمام آزمایش، آنها برای نشانگرهای متابولیسم استخوان مورد ارزیابی قرار گرفتند. در جریان آزمایش، پزشکان گزارش دادند که در گروه چهارم زنان میزان آلکالین فسفاتاز خاص استخوانی بالاتر از سوم است و درجه استئوکلسین کربوکسیل شده در مقایسه، به طور قابل توجهی پایین تر است.
پزشکان اشاره کردند که خطر کاهش میزان استخوان در گروه چهارم دو برابر کمتر از گروه اول است. بر اساس داده های به دست آمده، دانشمندان نتیجه گرفتند که برای افراد مسن، از جمله زنان در دوره پس از یائسگی، توصیه می شود برای سهولت کانی سازی بافت استخوانی سه بار در هفته از غذاهای غنی از ویتامین K2 استفاده کنید.
 
بنابراین، ویتامین K2 یکی از مهمترین مواد مغذی قابل حل در چربی است که برای متابولیسم کامل کلسیم و سنتز ساختارهای پروتئینی ضروری است. مصرف منظم ویتامین K2 طبیعی به کاهش خطر پوکی استخوان استخوانها، آسیب های قلبی عروقی، اختلالات هورمونی و لثه ها کمک می کند. در کنار این، ترکیبات گروه K2، کاهش پیری پوست، بهبود ظاهر آن و جلوگیری از ظهور چین و چروک را کاهش می دهد. با وجود این واقعیت که ویتامین می تواند به طور مستقل در روده کوچک تولید شود، مهم است که کالاهای حاوی K را سه بار در هفته برای اهداف پیشگیرانه مصرف کنید. بیشترین مقدار مناکینون در سویا، گوشت و غذاهای پروتئینی است .

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید