5 نکته در مورد ذخیره مناسب مکمل های گران قیمت

در

دارو

 

ذخیره نامناسب ویتامین ها می تواند خاصیت درمانی آنها را کاهش داده و حتی دارو را خراب کند. برای جلوگیری از این امر به دنبال چه چیزی بگردید.مطالعات نشان داده است که بیشتر افراد ویتامین هایی را که می خورند به درستی در خانه ذخیره نمی کنند. کسانی هستند که جدا از مکمل های غذایی به عنوان دارو حتی تصوری از قوانین ندارند.

 

اغلب اوقات ، حتی قرص های گران قیمت نیز در کابینت های آشپزخانه یا در حمام نگهداری می شوند ؛ مکان مورد علاقه دیگر قفسه درب یخچال است. اما این برای همه داروها مناسب نیست. 

 

شماره 1 توجه ، برچسب!

هنگام خرید ویتامین ها یا مکمل های غذایی ، اول از همه اطلاعات تولید کننده را با دقت بخوانید. همه چیز آنجاست. و این کار را با هر دارویی انجام دهید. پس از همه ، به عنوان مثال ، مهم است که پروبیوتیک ها را در یخچال نگه دارید ، در غیر این صورت باکتری های مفید می میرند ، و اثر درمانی چنین دارویی صفر است. همچنین مهم است که قبل از خرید به تاریخ انقضا نگاه کنید ؛ ویتامین ها و مکمل های منقضی شده نباید مصرف شوند.

 

شماره 2 دمای مناسب

اشعه مستقیم خورشید (و در بعضی موارد به طور کلی خورشید) ، رطوبت یا درجه حرارت بالا می تواند قرص های مفید را از بین ببرد. به عنوان مثال ، ویتامین های محلول در آب (گروه B ، C و تعدادی دیگر) از رطوبت اضافی می توانند خواص مفید خود را از دست بدهند. بنابراین ، آنها در حمام جایی ندارند.

ویتامین ها و مکمل ها نیز نباید در کمد آشپزخانه نگهداری شوند ، برای آنها خیلی گرم است. اگر دارویی مانند "روغن ماهی" به سرما  نیاز ندارد ، آن را در یخچال قرار ندهید . به هر حال ، تراکم اضافی در آنجا می تواند مجموعه ویتامین های شما را خراب کند.

 

بسیاری از افراد ترجیح می دهند قرص های خود را در کیف یا کوله پشتی و حتی در برخی موارد حتی در قسمت داشبورد خودرو خود داشته باشند. داروسازان در این مورد توصیه می کنند. بهتر است همه داروها ، ویتامین ها و مکمل های غذایی را در کابینت داروهای مخصوص داخل کمد نگه دارید ، البته اگر نیازی به محیط سرد ندارند.

 

شماره 3 درب ظرف دارو را ببندید

متخصصان گذاشتن قرص و کپسول در هوا را غیر قابل قبول می دانند ، این می تواند باعث واکنش ناخواسته و خراب شدن دارو شود. همیشه بررسی کنید که ظرف دارو محکم بسته شده است. این خیلی مهم است!

 

 شماره 4 از دسترس کودکان دور نگهدارید

به نظر می رسد که هر فرد بالغ قانون دور نگه داشتن دارو از دسترس کودکان  را می داند. اما آمارها نشان می دهد مسمومیت با قرص در کودکان خردسال امری غیرمعمول نیست. بله ، ویتامین ها و مکمل ها نمی توانند از جمله مسکن ، آنتی بیوتیک ، داروهای ضد افسردگی به کودک آسیب برسانند ، اما هنوز هم مضراتی خواهند داشت. بنابراین لازم است همه ویتامین ها و مکمل های غذایی به گونه ای ذخیره شوند که بچه های کنجکاو آنها را پیدا نکنند و نخورند.

 

 شماره 5 تجدید نظر در جعبه کمک های اولیه

لازم است حداقل شش ماه یک بار و ترجیحاً بیشتر اوقات ، محتویات جعبه کمک های اولیه را بررسی کنید. به این ترتیب می توانید کنترل کنید که کدام داروها دیگر مناسب نیستند و باید مجددا خریداری شوند. همچنین کمک می کند تا از استفاده تصادفی قرص های تاریخ مصرف گذشته جلوگیری شود.

 

با ویتامین ها ، مکمل های غذایی یا دارو ها ی خراب شده ، چکار کنیم؟

بسیاری از مردم در توالت می ریزند. دوستداران محیط زیست اصرار دارند که این کار را نکنند ، زیرا این احتمال وجود دارد که محصولات صنایع دارویی وارد  آب شوند و به موجودات  آسیب برسانند.

 

به هر حال ، لازم نیست فقط آن را به سطل آشغال بیندازید. کودکان یا حیوانات کوچک می توانند از داخل سطل آنها را بردارند. بهتر است دارو را در یک ظرف پلاستیکی قرار داده و در کیسه ای بپیچید.  سپس آن را به سطل زباله بیندازید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

خواص و عوارض کروم در بدن

در

کروم چیست؟

کروم یک ماده معدنی است که در مقادیر کم در بدن به منظور عملکرد طبیعی بدن مانند هضم غذا استفاده می‌شود. کروم در بسیاری از مواد غذایی طبیعی وجود دارد از جمله: مخمر آبجو، گوشت، سیب‌زمینی (بخصوص در پوست آن)، پنیر، ملاس، ادویه‌جات، غلات و حبوبات، و میوه و سبزی تازه. نوشیدن آب سخت کروم بدن را تامین می‌کند و همچنین پخت و پز در ظروف استیل ضد زنگ محتوای کروم غذاها را افزایش می‌دهد.
شما می‌توانید مکمل کروم را به شکل قرص یا کپسول یا به عنوان بخشی از یک مولتی‌ ویتامین تهیه کنید. اما از آنجا که بدن انسان به مقدار بسیار کمی از این ویتامین نیاز دارد، معمولا اکثر افراد با مصرف رژیم غذایی معمول خود میزان کافی کروم دریافت می‌کنند و کمبود کروم به ندرت دیده می شود و نیاز به مکمل‌های غذایی ندارند. کسانی که در معرض خطر کمبود کروم قرار دارند افراد دیابتی و مسن هستند.

ویتامین کروم چیست

کروم ، به عنوان یک عنصر شیمیایی ، یک ماده فلزی جامد مایل به سفید است . در تماس با هوا اکسید نمی شود. گاهی از آن به عنوان فلزات آهنی یاد می شود. این نام به دلیل ترکیب رنگهای مختلف ترکیبات آن به دست آمد و از کلمه یونانی chroma - رنگ گرفته شده است. یک واقعیت جالب این است که هجا "کروم" در بسیاری از زمینه های زندگی استفاده می شود. به عنوان مثال ، کلمه "کروموزوم" (از یونانی) است.کشف این عنصر در سال 1797 اتفاق می افتد و متعلق به L.N. واوکلن او آن را در کروکویت معدنی پیدا کرد.

 

ذخیره طبیعی کروم در پوسته زمین یافت می شود که نمی توان در مورد آب دریا گفت. کشورهای دارای این ذخایر عبارتند از: آفریقای جنوبی ، زیمبابوه ، ایالات متحده ، ترکیه ، ماداگاسکار و سایر کشورها. ترکیبات بیوژنیک این عنصر جزئی از بافتهای گیاهان و حیوانات است و محتوای بیشتر در حیوانات یافت می شود.ویژگی فلزی تأثیر مهم کروم بر بدن انسان پس از آزمایش روی موش ها در اواخر دهه 1950 مشخص شد. دو دانشمند به نام های Schwarz و Merz به عنوان آزمایشی موش ها را با غذای فاقد کروم تغذیه کردند که منجر به بروز عدم تحمل قند در حیوانات شد ، اما وقتی به رژیم غذایی اضافه شد ، این علائم ناپدید شد.

 

منابع غذایی کروم 

خواص کروم

خواص کروم برای بدن

کروم برای دیابت 

 کروم در بدن  انسان در بسیاری از مناطق دخیل است و نقش بسیار مهمی دارد ، اما وظیفه اصلی آن حفظ تعادل طبیعی قند سرم است. این کار با افزایش متابولیسم کربوهیدراتها و تسهیل انتقال گلوکز به سلول انجام می شود. این پدیده را عامل تحمل گلوکز (GTP) می نامند. این ماده معدنی گیرنده های سلول را در ارتباط با انسولین تحریک می کند ، که به راحتی با آن ارتباط برقرار می کند ، در حالی که نیاز آن به بدن کاهش می یابد. بنابراین ، عنصر کمیاب برای بیماران دیابتی ، به ویژه بیماران مبتلا به بیماری نوع II (مستقل از انسولین) بسیار حیاتی است ، زیرا توانایی آنها برای پر کردن ذخایر کروم با غذا بسیار ناچیز است. 


حتی اگر فردی مبتلا به دیابت نباشد ، اما مشکلات متابولیکی داشته باشد ،به نظر می رسد که اثر مثبت کروم در تمام بیماریهای مرتبط با تعامل ضعیف بدن با انسولین ظاهر می شود. چنین بیماریهایی عبارتند از: هایپرگلیسمی (هیپوگلیسمی) ، چاقی ، گاستریت ، کولیت ، زخم ، بیماری کرون ، بیماری مینیر ، مولتیپل اسکلروزیس ، میگرن ، صرع ، سکته مغزی ، فشار خون بالا.

نقش کروم در ساختار RNA و DNA 

کروم در سنتز اسیدهای نوکلئیک نقش دارد و در نتیجه یکپارچگی ساختار RNA و DNA را که اطلاعات ژن ها را حمل می کنند و مسئول وراثت هستند حفظ می کند.اگر فردی دچار کمبود ید شود و راهی برای جبران آن وجود نداشته باشد ، کروم می تواند آن را جایگزین کند ، که برای عملکرد طبیعی غده تیروئید ، که به نوبه خود مسئول متابولیسم صحیح است ، بسیار مهم است.

کروم خطر بسیاری از بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. چگونه کار می کند؟

 درشت مغذی ها در متابولیسم چربی ها نقش دارند. کلسترول مضر با چگالی پایین را که باعث انسداد رگ های خونی می شود تجزیه می کند و در نتیجه گردش طبیعی خون را مختل می کند. در همان زمان ، محتوای کلسترول افزایش می یابد ، که عملکردهای مثبتی را در بدن انجام می دهد.

کروم و  پوکی استخوان

با افزایش سطح هورمون استروئیدی ، این ماده معدنی استخوان ها را تقویت می کند. در ارتباط با این خاصیت مفید ، پوکی استخوان با آن درمان می شود.

نقش کروم در آب سیاه و آب مروارید

 کروم در ترکیب با ویتامین C در تنظیم فشار داخل چشم شرکت می کند و انتقال گلوکز را به کریستال چشم تحریک می کند. این خواص به این ماده شیمیایی اجازه می دهد تا در درمان آب سیاه و آب مروارید مورد استفاده قرار گیرد.

 

روی ، آهن و وانادیوم تأثیر منفی بر ورود کروم به بدن انسان دارند. برای انتقال کروم در خون ، پیوندی با ترکیب پروتئینی ترانسفرین ایجاد می کند ، که در صورت رقابت کروم با عناصر فوق ، دومی را انتخاب می کند. بنابراین ، در بدن انسان با آهن اضافی ، همیشه کمبود کروم وجود دارد که می تواند وضعیت دیابت را بدتر کند.

 

قسمت اصلی آن در اندامها و بافتها وجود دارد و در خون ده برابر کمتر است. بنابراین ، اگر بدن از گلوکز بیش از حد اشباع شده باشد ، به دلیل جابجایی آن از اندام های ذخیره ، مقدار درشت مغذی در خون به شدت افزایش می یابد.

 

منابع غذایی کروم 

دوز روزانه کروم

نرخ روزانه نیاز فیزیولوژیکی به یک ماده معدنی با توجه به سن و جنسیت فرد تعیین می شود. در اوایل دوران نوزادی ، این نیاز وجود ندارد ، زیرا در نوزادان قبل از تولد تجمع یافته و تا 1 سال مصرف می شود. علاوه بر این ، برای نوزادان 1-2 ساله ، این میزان 11 میکروگرم در روز است.
 از 3 تا 11 سالگی - این مقدار 15 میکروگرم در روز است. 
در 11-14 سال، نیاز به 25 میکروگرم در روز افزایش می یابد ، و در نوجوانان (14-18 سال)-تا 35 میکروگرم در روز.
 در مورد بزرگسالان ، در اینجا علامت به 50 میکروگرم در روز می رسد.

به طور معمول ، محتوای کروم در بدن باید حدود 6 میلی گرم باشد. اما حتی اگر به تغذیه مناسب پایبند باشید ، رسیدن به هنجار بسیار دشوار است. فقط در ترکیبات آلی جذب عناصر کمیاب وجود دارد و اسیدهای آمینه ، که فقط در گیاهان یافت می شوند ، به این روند کمک می کنند. بنابراین ، بهترین منابع این ماده معدنی در مواد غذایی ، در محصولات طبیعی یافت می شود.

اگر دوز بیش از 200 میلی گرم باشد ، سمی می شود و 3 گرم کشنده است.

بهترین زمان مصرف کروم ، زمان برای مصرف این مکمل، روزانه یک قرص همراه با غذا است .

کمبود کروم

دلایل متعددی برای کمبود مواد معدنی در بدن وجود دارد. به دلیل وارد کردن کودهای خاص به خاک ، آن را با ترکیبات قلیایی اشباع می کند ، که باعث کاهش محتوای عنصر در رژیم غذایی ما می شود. اما حتی اگر مصرف این ماده معدنی با غذا کامل باشد ، جذب کروم در صورت اختلال در متابولیسم مشکل خواهد بود. همچنین ، کمبود می تواند به دلیل فعالیت بدنی سنگین ، در حالت بارداری ، شرایط استرس زا ایجاد شود - در مواردی که مواد معدنی به طور فعال مصرف می شود و منابع اضافی برای پر کردن آن مورد نیاز است.

با  کمبود کروم در بدن  این عنصر کمیاب ، گلوکز به طور موثر جذب می شود ، بنابراین محتوای آن ممکن است دست کم گرفته شود (هیپوگلیسمی) یا بیش از حد (هیپرگلیسمی). سطح کلسترول و قند خون افزایش می یابد. این منجر به افزایش میل به شیرینی می شود - بدن به کربوهیدرات نیاز دارد و نه فقط "چیز های شیرین". مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها منجر به از دست رفتن حتی بیشتر کروم و یک حلقه معیوب می شود. در پایان ، بیماریهایی مانند اضافه وزن (در صورت کاهش قند خون - کاهش شدید وزن) ، دیابت ، تصلب شرایین رخ می دهد.
همچنین ، با کمبود کروم ، می توانید عواقب (علائم) زیر را مشاهده کنید:

علائم کمبود کروم

کمبود کروم در بدن

اختلال در خواب ، شرایط بیقرار ؛
سردرد ؛
عقب ماندگی رشد ؛
اختلال بینایی؛
کاهش حساسیت پاها و بازوها ؛
کار مجتمع های عصبی عضلانی مختل می شود.
عملکرد باروری مردان کاهش می یابد ؛
خستگی بیش از حد مشاهده می شود.
در صورت کمبود کروم ، در صورت عدم امکان جبران ذخایر آن با وعده های غذایی ، لازم است مکمل هایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، اما قبل از استفاده از آن ، باید در مورد دوزها و روش های مصرف با پزشک مشورت کنید.

 

ساکنان شهرهای صنعتی (جایی که تولید خطرناک انجام می شود) در معرض مسمومیت با کروم هستند. وجود بیش از حد این عنصر در هوا می تواند باعث ایجاد سرطان ریه و آسم شود.

منابع غذایی کروم 

مضرات کروم اضافی

عوارض قرص کرومیوم 
اساساً ، مقدار زیادی کروم در اندام ها و بافت ها به دلیل مسمومیت در محل کار رخ می دهد ، که فرآیند تکنولوژیکی آن شامل حضور کروم و گرد و غبار آن است. افرادی که در صنایع خطرناک کار می کنند و با این عنصر در تماس هستند ، ده برابر بیشتر دچار سرطان دستگاه تنفسی می شوند ، زیرا کروموزوم ها و بر این اساس ساختار سلول ها تحت تأثیر کروم قرار می گیرند. ترکیبات کروم در سرباره و گرد و غبار مس نیز وجود دارد که منجر به بیماری های آسم می شود.
عوارض مصرف کروم
اگر مکمل ها به طور نادرست و بدون توصیه پزشک مصرف شوند ، ممکن است خطر اضافی فراوانی عنصر کمیاب ظاهر شود. اگر فردی کمبود روی یا آهن داشته باشد ، به جای آن مقدار زیادی کروم جذب می شود.علاوه بر بیماریهای فوق ، کروم اضافی همچنین می تواند مضر باشد زیرا زخم در غشای مخاطی ، آلرژی ، اگزما و درماتیت و اختلالات عصبی ظاهر می شود.

 

همچنین مهم است بدانید که کروم در جذب برخی از داروهای تیروئید اختلال ایجاد می کند. برای حداکثر سود ، ارزش فاصله گذاری 4 ساعته بین مصرف هر دو دارو را دارد. 

در مورد بیماران دیابتی ، آنها فقط باید تحت نظر پزشک معالج از مکمل های غذایی با محتوای کروم استفاده کنند. علاوه بر این ، آنتی اسیدها ، مسدود کننده های H2 ، مهار کننده ها و کورتیکواستروئیدها می توانند بر جذب کروم تأثیر بگذارند. ترکیب کروم با اسید اسکوربیک ، نیاسین ، مسدود کننده های بتا ، انسولین ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (آسپرین ، ایبوپروفن ، ایندومتاسین ، ناپروکسن) نامطلوب است .


 اما در این مورد ، البته ، ما در مورد کروم در قالب مکمل های غذایی صحبت می کنیم ، و نه در ترکیب غذا. دهه هاست که در محافل علمی بحث هایی در مورد فواید و خطرات کروم برای بشریت وجود دارد. اما در سالهای اخیر ، این عنصر ریز مغذی با علاقه و احترام بیشتری مورد بحث قرار گرفته است و آن را "عامل طول عمر" نامیده است. واقعیت این است که پس از مطالعه خواص مثبت این ماده مغذی ، بیوشیمیست ها توافق کردند: استفاده منظم از کروم به شما این امکان را می دهد که عملکرد مغز ، ایمنی و تن ماهیچه ها را حتی در دوران پیری شدید حفظ کنید. آیا این بدان معناست که ماده ای به نام کروم می تواند طول عمر را افزایش داده ، انرژی و وضوح ذهن را در دوران سالمندی تأمین کند؟ اگر چنین است ، به این معنی است که کروم در واقع یک عنصر ضد پیری است.

خطرات مصرف بیش از حد کروم ، مانند سایر عناصر کمیاب و مواد معدنی ، اگر منبع آن منحصراً غذای طبیعی باشد ، نمی تواند مسمومیت سمی ایجاد کند. اما با مصرف مکمل های غذایی ، باید مراقب باشید. اعتقاد بر این است که 5 میلی گرم کروم چهار ظرفیتی یا 200 میلی گرم کروم سه ظرفیتی (موجود در غذا) باعث مسمومیت می شود و 3 گرم از این ماده حتی می تواند باعث مرگ شود. مصرف بیش از حد کروم و  عوارض قرص کروم  باعث موارد زیر می شود: ضایعات پوستی ؛ هیپوگلیسمی ؛ اختلال در کلیه ها ، کبد و سیستم عصبی. مسمومیت مزمن با کروم با موارد زیر همراه است: سردردهای منظم ؛ کاهش شدید وزن بدون دلیل مشخص ؛ التهاب غشاهای مخاطی دستگاه گوارش ؛ اگزما و درماتیت ؛ تشکیل آبسه

 

منابع غذایی کروم 

منابع غذایی کروم 

چه غذاهایی کروم دارد؟برای پر کردن کروم از چه غذاهایی می توان استفاده کرد؟ ارزشمندترین محصول در این مورد مخمر آبجو است . جگر ، آجیل ، غذاهای دریایی ، غلات گندم جوانه زده ، کره بادام زمینی ، جو ، گوشت گاو ، تخم مرغ ، پنیر ، قارچ و نان سبوس دار نیز غنی از این عنصر کمیاب هستند.

ماهی پولک ، نان چاودار، ماهی تن ، فیله ماهی کاد ، ماهی قزل آلا صورتی ، ماهی قزل آلا ، ماهی قزل آلا صورتی کنسرو شده ، کلم ، پیاز ، تربچه ، حبوبات ، نخود سبز ، گوجه فرنگی ، ذرت ، ریواس ، چغندر، سیب ، زغال اخته ، انگور  ، خولان دریایی از میوه ها و انواع توت ها و با دم کردن  گیاهان دارویی بادرنجبویه می توانید با کروم نیز شارژ کنید.

محصولات بسیار تصفیه شده برای این ریز عنصر ضعیف هستند: شکر ، ماکارونی ، آرد بدون سبوس ، پودر ذرت ، شیر ، کره ، مارگارین. به طور کلی ، غذاهایی که دارای چربی زیادی هستند همیشه از نظر ریزمغذی ها فقیرتر هستند . و در عین حال ، در محصولات ، کروم اگر در ظروف فولادی ضد زنگ پخته شود بهتر حفظ می شود.

 

جدول محتوای کروم در برخی از محصولات  
نام محصول (100 گرم) کروم (میکروگرم)
ماهی تن 90
ماهی کولی ، کپور crucian ، پولاک ، ماهی قزل آلا ، ماهی قزل آلا صورتی ، گربه ماهی ، ماهی خال مخالی ، ماهی کاد ، گربه ماهی ، شاه ماهی ، ماهی کاپلین ، میگو 55
لیموترش 45
جگر گاو 32
کلیه گاو ، قلب سی
پای مرغ 28
تخم مرغ 25
ذرت ، کلم بروکلی 22
زبان گاو ، چغندر ، سینه مرغ بیست
سویا 16
گوشت خوک ، اردک 15
هلو ، تخم بلدرچین چهارده
جو مروارید ، قارچ 13
بوقلمون ، تربچه ، عدس ، تربچه یازده
گوشت گاو ، لوبیا ، سیب زمینی ده
گوسفند ، جگر مرغ ، نخود فرنگی نه
خرگوش ، غاز هشت

چه غذاهایی حاوی کروم (cr) به مقدار زیاد هستند؟

 

کلم بروکلی ، جگر ، آب انگور و مخمر آبجو از بهترین منابع کروم محسوب می شوند.

 

موارد استفاده از کروم در  درمان بیماری های داخلی

خواص قرص کروم

کروم (آماده سازی با کروم) برای پیشگیری و درمان بیماریهای داخلی تجویز می شود:

اختلالات متابولیک: دیابت ، چاقی ؛
بیماری روده ؛
بیماریهای کبد و اندامهای مرتبط ؛
آسیب شناسی قلبی عروقی ؛
فرآیندهای التهابی در دستگاه ادراری و بیماری کلیوی ؛
شرایط آلرژیک همراه با دیس بیوز ؛
اشکال مختلف نقص ایمنی
همچنین ، کروم مطابق با علائم زیر تجویز می شود:
برای پیشگیری از بیماری های قلبی و استعداد ابتلا به سرطان ؛
برای محافظت در برابر بیماری پارکینسون و افسردگی ؛
به عنوان کمکی برای کاهش وزن ؛
برای تقویت سیستم ایمنی بدن ؛
برای از بین بردن پیامدهای منفی اثرات زیست محیطی ؛
در شرایط همراه با افزایش مصرف کروم (بارداری ، شیردهی ، رشد و بلوغ ، فعالیت بدنی سنگین).

 

نظرات

۱۴۰۰/۶/۱۲موارد استفاده کروم در بدن کروم به حرکت قند خون (گلوکز) از جریان خون به داخل سلولها کمک می‌کند تا به عنوان انرژی و برای تبدیل چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها به انرژی مورد استفاده قرار گیرد. کنترل قند خون • کروم می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. کروم می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند و نقش مهمی در مدیریت دیابت نوع 2 ایفا کند. اما تحقیقات بیشتر نیاز است تا مشخص شود که آیا واقعا موثر است یا خیر. • ادعا می‌شود که مکمل‌های کروم برای عضله‌سازی و چربی‌سوزی مفید هستند و به بدن در استفاده از کربوهیدرات‌ها کمک می‌کنند، اما این مسئله هنوز ثابت نشده است. • کروم می‌تواند چشم‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. رابطه‌ای بین سطح پایین کروم و افزایش خطر ابتلا به گلوکوم وجود دارد. • کروم سرعت افت کلسیم را کاهش می‌دهد، بنابراین می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان در زنان در دوران یائسگی کمک کند.

۱۴۰۰/۶/۱۲ آیا کروم بی‌خطر است؟ عوارض کروم کروم موجود در غذا آسیبی به فرد نمی‌رساند. اما مصرف بیش از حد مکمل‌های کروم می‌تواند موجب مشکلات معده و کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) شود. همچنین کروم بیش از حد موجود در مکمل‌ها می‌تواند به کبد، کلیه و سیستم عصبی آسیب بزند و همچنین می‌تواند باعث نامنظم شدن نبض و تپش قلب شود. اما عوارض جانبی مصرف مکمل کروم به ندرت مشاهده می‌شود. آنتی‌اسیدها (از جمله کربنات کلسیم) در جذب کروم تداخل ایجاد می‌کند. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای کروم در محیط کار (مانند متالوژی و آبکاری) نه تنها با آسیب کلیوی همراه است بلکه همچنین منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر سرطان‌ها و همچنین مشکلات پوستی مانند اگزما و سایر التهابات پوستی می‌شود. سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA) مقررات مکمل‌های غذایی را همانند مقررات داروها تنظیم نمی‌کند. یک مکمل غذایی را می‌توان با تحقیقات محدود یا بدون هیچ تحقیقی در مورد ایمنی یا اثربخشی آن به فروش رساند. اگر قصد استفاده از یک مکمل غذایی یا ترکیب یک مکمل با پروسه درمانی خود را دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است چشم‌پوشی از پروسه درمانی و تکیه به یک مکمل غذایی خطرناک باشد. این موضوع در مورد زنان باردار و شیرده از اهمیت بیشتری برخوردار است. در زمان استفاده از مکمل‌های غذایی موارد زیر را در نظر داشته باشید: • مکمل‌های غذایی ممکن است همانند داروهای متعارف عوارض جانبی ایجاد کنند، باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شوند و یا با داروهای تجویزی و بدون نسخه تداخل داشته باشند. تداخل با یک دارو یا مکمل دیگر یا یک عارضه جانبی می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن یک بیماری دیگر شود. • ممکن است شیوه تولید مکمل‌ها استاندارد نباشد. به همین خاطر کیفیت و عوارض جانبی آنها ممکن است بین برندهای مختلف یا محصولات مختلف یک برند متغیر باشد. حتی ممکن است مکملی که در فروشگاه‌های مواد غذایی یا بهداشتی خریداری می‌کنید با مکمل مورد استفاده در تحقیقات تفاوت داشته باشد. • اثرات طولانی مدت اکثر مکمل‌های غذایی به غیر از ویتامین‌ها و مواد معدنی مشخص نیست.

۱۴۰۰/۶/۱۲شما می توانید کمبود کروم در بدن را از سیب زمینی ، غلات کامل ، غذاهای دریایی و گوشت را به میزان قابل توجهی پر کنید. برخی از میوه ها ، سبزیجات و ادویه جات ترشی جات نیز قادر به تأمین کروم هستند. کاهو ، پیاز خام و گوجه فرنگی رسیده نیز نیاز روزانه شما را تامین می کنند. اما در بیشتر محصولات لبنی ، این ریز مغذی بسیار کم است.

۱۴۰۰/۶/۱۲ لیستی از خواص کروم شامل توانایی های زیر است: کنترل سطح قند خون ؛ متابولیسم را تحت تأثیر قرار می دهد ؛ کاهش اشتها ؛ کنترل سطح کلسترول ؛ جلوگیری از فشار خون بالا ؛ عادی سازی نفوذپذیری غشاها در سلول ها ؛ تأثیر مفیدی بر عملکرد غده تیروئید دارد. حذف سموم ، نمک های فلزات سنگین ، رادیونوکلئیدها ؛ تقویت بافت استخوانی ، مو و ناخن ؛ جلوگیری از آب مروارید (همراه با روی).

۱۴۰۰/۶/۱۲خواص کروم برای بدن در بین مکمل های تقویت کننده عضله جایگاه ویژه ای دارد. بنابراین ، این ماده چند سالی است که در بین بدنسازان و کسانی که مایل به کاهش وزن هستند محبوبیت زیادی پیدا کرده است. همچنین ، داروهای حاوی Cr باعث افزایش استقامت و افزایش قدرت می شود. اما هنگام مصرف مکمل ها ، مهم است که از توصیه های دوز غافل نشوید ، زیرا بیش از حد این ماده باعث سرگیجه ، کهیر و سردرد می شود. برخی از دانشمندان معتقدند که کروم ممکن است سطح گلوکز را در بیماران دیابتی نوع 2 تحت تأثیر قرار دهد . اما این ادعاها تا به امروز توسط جامعه وسیع پزشکی پشتیبانی نشده است. در همین حال ، آزمایشات ادامه دارد. همچنین اعتقاد بر این است که ترکیبات کروم بر وضعیت عمومی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و فراموشی تأثیر مفیدی دارد. علاوه بر این ، آنها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در برابر اثرات منفی عفونت ها محافظت می کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد Cr به افزایش سطح کلسترول "خوب" کمک می کند و همچنین از ایجاد بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

۱۴۰۰/۶/۱۲کمبود کروم در بدن نادر است. افرادی که رژیم غذایی غنی از غذاهای تصفیه شده دارند مستعد کمبود کروم در بدن هستند. همچنین افراد مبتلا به چاقی ، دیابت یا تصلب شرایین در معرض خطر هستند. استرس مکرر ، کار بدنی سخت و کمبود پروتئین می تواند باعث کاهش سطح کروم شود. کمبود یک ماده مملو از اختلالات متابولیک در بدن و همچنین کاهش حساسیت به انسولین است. برخی منابع استدلال می کنند که کمبود مزمن کروم در بدن می تواند باعث ایجاد دیابت و سندرم متابولیک شود و همچنین باعث اختلال عملکرد باروری در مردان شود. حتی کمبود نسبتاً کمی عنصر کمی بر غلظت گلوکز در خون تأثیر می گذارد و باعث ایجاد اضطراب و احساس خستگی می شود. اختلال متابولیسم کلسترول ناشی از مصرف ناکافی کروم در ایجاد آترواسکلروز نقش دارد. عقب ماندگی احتمالی رشد در کودکان ، بهبود طولانی مدت زخم ها پس از جراحات و جراحی ها. کمبود کروم در بدن نیز می تواند خود را نشان دهد: بی حسی اندام ؛ ریزش مو؛ اختلالات هماهنگی ؛ بیخوابی. می توان درک کرد که بدن با میل شدید به شیرینی ، احساس گرسنگی مداوم ، تعریق زیاد و اغلب سرگیجه های مکرر فاقد کروم است.

در ادامه بخوانید...

مکمل ها می توانند داروهای ضد افسردگی را اثربخش تر نمایند؟

در

مطالعات اخیر نشان می دهند که مکمل ها به SSRIs جهت درمان افسردگی کمک می نمایند.(سیارک)

برای چندین سال، محققین به دنبال بهترین درمان برای چندین میلیون انسان افسرده بودند.درمان؟دارو؟درمان و دارو؟ تقریبا 12 درصد زنان داروی ضد افسردگی مصرف می نمایند، و در اکثر آن ها به صورت بالینی افسردگی تشخیص داده نشده است.با مصرف سرسام آور 400 درصدی داروی ضد افسردگی از دهه 1990، محققین بیشتر نگران استفاده مناسب داروها، و همچنین نحوه ارتباط این داروها با دیگر مکمل ها، مواد غذایی و نسخه ها بوده اند.

 

(آیا شما نیاز به مکمل فیبر دارید؟پاسخ اینجاست.)مسلما شایع ترین داروی ضد افسردگی مورد استفاده مهار کننده های جذبی سروتونین یا SSRIs می باشد.این داروها معمولا اولین سطح دفاعی در برابر مسائل سلامت روانی از قبیل افسردگی و اضطراب هستند.همچنین ممکن است برای مسائلی از قبیل بی خوابی و PMS نیز تجویز بشوند.SSRIs بیشتر شبیه به آنچه که از نامش پیداست وارد عمل می شود:آن ها به محض اینکه آزاد می شوند مانع باز جذب سرتونین شده، خلق و خوی طبیعی بدن را بالا می برند.همین امر سطح سرتونین را در بدن افزایش می دهد.سرتونین بیشتر= خلق و خوی بهتر.

 

پزشکان از افرادی که SSRIs مصرف می نمایند می خواهند که در خصوص ترکیب این داروها با مکمل های گیاهی و الکل از قبیل مخمر سنت جان هوشیار باشند، زیرا ترکیب این داروها می تواند برخی عوارض منفی داشته باشد.اما، بر عکس،تحقیق دیگر نشان می دهد که برخی مکمل ها ممکن است نقش SSRIs را ارتقاء بدهند.یک مطالعه از دانشگاه ملبورن گزارش می دهد که مکمل های اسید فولیک، امگا 3، ویتامین D، و آدنوزیل متیونین در واقع اثربخشی داروهای ضد افسردگی را به حداکثر می رسانند.

 

آن ها همچنین به همان تاثیرات بالقوه از جانب کراتین، روی، ویتامین C، و تریپتوفان اشاره نمودند، اما افزودند که تحقیق بیشتری جهت تائید یک اتصال مورد نیاز است.بنابراین چرا ترکیبات خاص مکمل-دارو بسیار اثربخش هستند، در حالی که دیگر موارد در واقع بسیار خطرناک می توانند باشند؟یک نظریه در خصوص نحوه ارتباط مکمل ها با سطوح سروتونین می باشد.به عنوان مثال، SAMe، فرم ترکیبی یک ترکیب طبیعی در بدن، منجر به افزایش عملکرد سروتونین شده، مقدار بیشتری را آزاد می سازد.

 

و بسیار شبیه به SSRIs، امگا 3 به کنترل جذب سروتونین می پردازد، بدین معنی که به شما در حفظ سطوح بالاتر سروتونین در بدن کمک می نمایند.یک ایده دوم نشان می دهد که افرادی که از افسردگی رنج می برند در بدن های خود التهاب را افزایش داده اند، و از آنجایی که SAMe و امگا 3 دارای خواص ضد التهابی هستند، می توانند علائم افسردگی را با کاهش این التهاب کاهش بدهند.(خلق و خوی در نوسان شما بیشتر مرتبط با چیزی است که شما می خورید.آیا رژیم غذایی شما را عصبانی می نماید؟)

 

علاوه بر این، مکمل سازی با اسیدهای آمینه از قبیل کراتین و تریپتوفان ممکن است به بدن شما در تولید سروتونین بیشتر کمک می نماید زیرا اسیدهای آمینه پیش ساز تمامی پروتئین هایی هستند که مواد شیمایی عصبی، از جمله سروتونین را می سازند.دلیل مشابه استدلال می نماید که ویتامین های B، C و D همچنین ممکن است به نفع افرادی باشد که از افسردگی رنج می برند، در حالی که ویتامین ها در کمک به تولید سروتونین مهم هستند.

 

در حالی که صرف نظر از خرید یک بطری اسید فولیک، امگا 3،ویتامین D، یا SAMe  تا حدودی نابهنگام است،تحقیق مرتبط با ترکیب این مکمل ها با SSRIs دلگرم کننده می باشد.قبل از آغاز هرگونه رژیم مکمل، با پزشک مشورت نمائید، در حالی که تداخلات دارویی، اثربخشی و دوز باید مدنظر قرار بگیرند.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

منولیستیکا

در


مکمل غذایی طبیعی با عصاره طبیعی سیب زمینی هندی، اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی دریایی.

جزئیات محصول

منولیستیکا کمک ضروری و خاصی را ارائه می‌دهد؛ به گونه‌ای که زنان چهل ساله و بالاتر می‌توانند شکل بدنی بهینه و انرژی خود را حفظ کنند که این متقابلاً منبع خوشحالی و حالت روانی مساعد است. بنابراین، ادامه زندگی با زیبایی و ظرافت کامل زنانه امکان پذیر است.

ترکیبات

هر کپسول نرم ژلاتینی منولیستیکا حاوی مواد زیر است:
عناصر دارویی: روغن دانه گل گاو زبان (22% GLA) – 160 میلی‌گرم؛ عصاره ساقه سیب زمینی شیرین (20:1، QCE 2500 میلی‌گرم) – 125 میلی‌گرم؛ روغن ماهی (18% EPA، 12% DHA) (موتوماهی کامل، گیش ماهی کامل، شگ ماهی کامل) – 70 میلی‌گرم؛ روغن زیتون تازه - 40 میلی‌گرم؛ ویتامین E (دی-آلفا توکوفرول) – 3.3 میلی‌گرم AT؛ ساقه جلبک دریایی – 52 میلی‌گرم؛ تخمه آفتابگردان – 70 میلی‌گرم
عناصر غیر دارویی: ژلاتین، گلیسیرین، پودر کاهوی دریایی، موم.

مقدار مصرف

1 تا 3 کپسول ژلاتینی در هر روز طبق سن؛ همراه با غذا (1 تا 2 کپسول برای حدود 40 سال، 2 تا 3 کپسول برای حدود 50 سال و 3 کپسول برای سنین بیشتر از آن). گاهی اوقات توصیه می‌شود پس از 3 هفته مصرف دارو، یک هفته توقف ایجاد شود.

احتیاط

قبل از استفاده از آن در صورتی که عوامل خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) (از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا و/یا تری گلیسیرید) دارید با کارورز مراقب بهداشت مشورت کنید. در دوران بارداری یا شیردهی از آن استفاده نکنید. در صورتی که جوش قرمز صاف تا کمی برآمده، خارش پوست، سوزش در گلو و/یا احساس تنگی در گلو ادامه داشته باشد، مصرف آن را متوقف ساخته و با مراقب بهداشت خود مشورت کنید. در صورتی که روکش ایمنی پاره شده باشد، آن را مصرف نکنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چه تفاوتی بین گلوکوزامین با کندرویتین و گلوکوزامین با MSM وجود دارد

در

موارد مصرف گلوکوزامین‌

گلوکوزامین، کندرویتین و متیل‌سولفونیل‌متان یا MSM، مکمل‌هایی هستند که بصورت جداگانه یا با هم برای درمان استئوآرتریت در دسترس هستند. استئوآرتریت شایع‌ترین نوع آرتریت است و زمانی رخ می‌دهد که غضروفی که مفاصل را در برمی‌گیرد تخریب می‌شود.

گلوکوزامین و کندرویتین موادی هستند که نقش مهمی در سلامت مفاصل بازی می‌کنند، در حالی که MSM مزایای ضد التهاب ارائه می‌کند. ثابت شده است که درمان ترکیبی می‌تواند مفیدتر از درمان تکی با این مواد باشد، اما نتایج تحقیقات مختلط هستند. قبل از مصرف هر یک از این مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید.

این مواد در واقع چه هستند؟

گلوکوزامین ماده‌ای است که به طور طبیعی در مایعی که مفاصل را احاطه کرده است یافت می‌شود و کندرویتین در غضروف اطراف مفاصل وجود دارد. هر دو ماده نقش مهمی در محافظت از مفاصل و حفظ روانی آنها بازی می‌کنند. معمولا مکمل گلوکوزامین به همراه کندرویتین برای درمان بیماری‌های مفاصل مانند استئوآرتریت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

MSM یک ترکیبی گوگردی است که در طیف گسترده‌ای از مواد غذایی موجود در رژیم غذایی یافت می‌شود مانند میوه، سبزیجات، شکلات، چای، گوشت و غذاهای دریایی. از آنجا که MSM می‌تواند مزایای ضدالتهاب ارائه کند، اغلب در مکمل‌های مفاصل به همراه گلوکوزامین استفاده می‌شود.

گلوکوزامین با کندرویتین

محققان مزایای بالقوه گلوکوزامین به تنهایی و در ترکیب با کندرویتین در درد آرتروز زانو را مورد بررسی قرار داده‌اند. به بیماران روزانه 1500 میلی‌گرم گلوکوزامین، 1200 گرم کندرویتین یا هر دو به مدت 24 هفته داده شده است. نتیجه تحقیق چنین بوده است که ترکیب گلوکوزامین با کندرویتین به درد زانوی متوسط تا شدید کمک می‌کند اما برای درد خفیف موثر نیست. این تحقیق در فوریه سال 2006 در یکی از شماره‌های "مجله جدید پزشکی انگلستان" منتشر شده است.

گلوکوزامین با MSM

در یک تحقیقی که در ماه ژوئن سال 2004 منتشر شد اثربخشی گلوکوزامین به تنهایی و در ترکیب با MSM بر روی استئوآرتریت خفیف تا متوسط مورد بررسی قرار گرفت. به مدت 12 هفته و سه بار در روز به بیماران 500 میلی‌گرم گلوکوزامین، 500 MSM یا هر دو داده شد. در این تحقیق مشخص شد که گلوکوزامین و MSM به تنهایی و به صورت ترکیبی باعث بهبود استئوآرتریت خفیف تا متوسط می‌شوند. همچنین در این تحقیق چنین نتیجه‌گیری شد که درمان ترکیبی در کاهش درد و تورم موثرتر بوده است و بهبود تحرک مفاصل نیز بهتر از استفاده از هر دو ماده به صورت منفرد بوده است. این تحقیق در مجله "بررسی دارو های بالینی" منتشر شده است.

ایمنی مکمل‌ها

تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوانیم بگوییم که یک ترکیب در درمان استئوآرتریت موثرتر از بقیه است. علاوه بر این، مصرف گلوکوزامین، کندرویتین و MSM به تنهایی یا به شکل ترکیبی می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد، مانند تهوع خفیف، سوزش معده، اسهال، یبوست و درد معده. این عوارض معمولا خفیف هستند و ممکن است خود به خود توسط بدن از بین بروند. اگر عوارض جانبی بیش از حد آزار دهنده را تجربه کردید حتما مصرف را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

مکمل غذایی برای سلامتی

در

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استفاده از مکمل های حاوی مواد معدنی و ویتامین های مختلف، از آن جمله بحث هایی است که هیچ گاه در میان متخصصان تغذیه متوقف نمی شود. بسیاری از این متخصصان بر این باور اند که استفاده از این گونه مکمل ها (مکمل های ویتامین دار یا مکمل های حاوی کلسیم و آهن و ...) به صلاح نیست و بهتر آن است که رژیم غذایی ای که برای فرد در نظر گرفته می شود به گونه ای باشد که او را از مصرف هر گونه مکمل بی نیاز کند. این در حالی است که در سوی دیگر نظراتی مخالف با گروه اول متخصصان عنوان می شود. این نظرات غالباً حاکی از آن است که جای دادن تمامی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن در رژیم غذایی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و اگر افراد برای رساندن این گونه مواد و ترکیبات به بدن خود، تنها به رژیم غذایی شان اکتفا کنند، در نهایت از بخشی از این مواد محروم خواهند شد و بهتر آن است که با استفاده از دارو های مکمل، این کمبود مواد ویتامینی و معدنی را جبران کرد. با تمامی این تفاسیر، اخیرا تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است که نتایج آن بیشتر گواهی بر ادعای متخصصان تغذیه گروه اول  است؛ یعنی آن هایی که مخالف استفاده از دارو های مکمل برای تأمین ویتامین ها و مواد معدنی هستند. نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که بر خلاف باوری که میان عامه مردم شکل گرفته است، قرص های حاوی اُمگا سه، در حقیقت قادر به جلوگیری از اختلالات و نارسایی های قلبی نیستند و این در حالی است که قرص های حاوی ویتامین سی نیز، بیشتر از آن که برای سلامت فرد مفید باشند، با عوارضی که دارند، به فرد آسیب می رسانند. بنا بر این می توان نتیجه گرفت که زمانی که صحبت از داروهای مکمل می شود، نمی توان گفت که همه این دارو ها در نهایت برای سلامت فرد مفید خواهند بود و عوارض ناشی از برخی از این دارو ها را نمی توان نادیده گرفت.

تمامی این مسائل باعث شد تا تحقیقات جامع تری در این خصوص صورت گرفته و با متخصصان تغذیه بسیاری صحبت شود تا آن دسته از قرص های مکملی که برای سلامت فرد اهمیت داشته و می توانند نقش مثبتی ایفا کنند را شناسایی کرده و توضیحات دقیق تری را در خصوص فواید تغذیه ای این گونه قرص ها در اختیار ما قرار دهند. در این مقاله قصد داریم شما را از نتایج این صحبت ها، تحقیقات و در نهایت دارو های مکملی آشنا کنیم که می توانند برای سلامت مفید باشند و عوارض کمتری نسبت به سایر دارو ها دارند. با سیارک همراه باشید.

بیشتر بدانیم:

خواص و نحوه مصرف ویتامین E 

ویتامین هایی برای تقویت فکر و حافظه / بخش اول 

ویتامین هایی برای تقویت حافظه / بخش دوم 

ویتامین دی

متخصصان تغذیه در این خصوص عنوان کرده اند که اگر بخواهیم میان تمامی ویتامین های موجود یکی را به عنوان مهمترین ویتامین انتخاب کنیم، بدون شک آن ویتامین دی خواهد بود. البته تقریباً همه افراد از این مسئله آگاهی دارند که ویتامین دی، زمانی وارد بدن فرد می شود که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرد و در واقع خورشید مهمترین منبع ویتامین دی بدن به شمار می رود. نکته دیگری که در خصوص ویتامین دی وجود دارد این است که جذب آن از طریق خوردن غذا کاری است بسیار دشوار. هلن باند، متخصص و مشاور تغذیه در این خصوص عنوان کرد: «طبق آمار و اطلاعات منتشر شده توسط مرکز سلامت و تغذیه، تمامی انسان های بالغ (شامل زنان باردار و شیر ده) و کودکانی که بیشتر از یک سال سن دارند، باید روزانه چیزی حدود ده میکرو گرم ویتامین دی به صورت مکمل و با استفاده از دارو های تأیید شده ویتامین در بازار، مصرف کنند. در فصل های پاییز و زمستان که نور کمتری از خورشید در طول روز در اختیارمان است، ویتامین دی کمتری نسبت به فصول دیگر از آن دریافت می کنیم و این نیاز به مکمل بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. این نکته را هم باید به خاطر داشت که ویتامین دی، نسبت به سایر ویتامین ها کم یاب تر است و کمتر جذب بدن می شود و به همین خاطر است که باید توجه بیشتری به آن معطوف شود.». او در ادامه صحبت های خود در این خصوص عنوان کرد که افرادی که پوست تیره تری دارند (این افراد ویتامین دی کمتری نسبت به افراد با پوست روشن از نور خورشید دریافت می کنند)، و نیز افرادی که سن شان از شصت و پنج سال گذشته است، باید در تمامی طول سال، میزان بیشتری ویتامین دی از طریق مصرف مکمل های دارویی جذب بدن خود کنند، چرا که این گونه افراد، بسیار بیشتر از دیگران در معرض خطرات و اختلالات ناشی از کمبود ویتامین دی قرار دارند.

 

آهن

آهن از آن دسته مواد معدنی است که بیش از همه باید مورد توجه خانم های جوانی قرار گیرد که در عادات ماهانه خود فشار زیادی را متحمل می شوند. علاوه بر این، افرادی که گیاه خوار هستند و به طور کلی گوشت های قرمز و دیگر گوشت ها را از رژیم غذایی خود حذف کرده اند نیز باید توجه ویژه ای معطوف به این ماده معدنی حیاتی برای بدن کنند، چرا که گوشت یکی از مهمترین منابع حاوی آهن است. اخیراً تحقیقات و بررسی های کاملی در مرکز رژیم غذایی و تغذیه آمریکا شده است و نتایج حاکی از آن است که خانم ها بیش از سایرین در معرض کمبود آهن قرار می گیرند؛ بنا بر نتایج این تحقیقات، نزدیک به بیست و هفت درصد از کل خانم های آمریکایی دچار کمبود آهن هستند. این درصد برای دخترانی که بین یازده تا هجده سال سن دارند، به مراتب بیشتر شده و نتایج این تحقیقات نشان می دهد بالغ بر پنجاه و چهار درصد دختران میان یازده تا هجده سال، از کمبود آهن رنج می برند.

از جمله عوارض و اختلالاتی که به واسطه کمبود این ماده معدنی در بدن حادث می شود، به این موارد می توان اشاره کرد: خستگی، تنگی نفس و رنگ پریدگی و زرد رنگ شدن پوست بدن. یکی دیگر از اختلالات ناشی از کمبود آهن، ضعیف شدن بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن است که به مراتب جدی تر از سایر اختلالات است و نتیجه مستقیم فقر شدید آهن است و می تواند به نارسایی های جدی تری بینجامد.

بیشتر بدانیم:

ارتباط کمبود آهن با بی‌خوابی در کودکان 

ویتامین ب 12

این ویتامین هم  از جمله مواردی است که افراد گیاه خوار باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند، چرا که ویتامین ب 12 به طور عمده در گوشت حیوانات (بیشتر گوشت قرمز) یافت می شود و متخصصان تغذیه، گوشت را به عنوان مهمترین ماده خوراکی حاوی این ویتامین برای افراد مختلف، در رژیم غذایی شان لحاظ می کنند. باند در این خصوص عنوان کرد: « ویتامین ب 12، نقش بسیار مهمی در چگونگی کارکرد دستگاه های عصبی و ایمنی بدن دارد و برای ادامه فعالیت های کامل و مثمر ثمر این دو دستگاه، حیاتی است. علاوه بر این، یکی از مهمترین مواردی که به تولید گلبول های قرمز در خون می انجامد، جذب ویتامین ب 12 است و از این لحاظ نیز حائز اهمیت است.». همان گونه که در این مورد و مورد پیشین (آهن) مشاهده کردید، افرادی که گیاه خوار بوده و گوشت (به خصوص گوشت قرمز) در رژیم غذایی شان جایی ندارد، باید توجه ویژه ای به این دو مورد به خصوص داشته باشند و علاوه بر مصرف مکمل، به دنبال آن گیاهانی باشند که تا حدودی این مواد معدنی را در اختیار بدن شان قرار خواهد داد. در غیر این صورت، این افراد ممکن است در بلند مدت دچار اختلالات و نارسایی های جبران ناپذیری شوند.

بیشتر بدانیم:

ویتامین B12 یا کوبالامین چیست؟ 

همه چیز درباره ویتامین B12 

۷ ویتامین مفید برای مو و ناخن 

کلسیم

کلسیم بیشتر در مواد طبیعی مانند لبنیات و آن دسته از سبزیجاتی وجود دارد که بیشتر برگ آن ها به صورت خوراکی مصرف می شوند و به طور معمول خوردن همین مواد خوراکی برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن کافی است، با این وجود، افرادی که از مشکلات مربوط به استخوان رنج می برند (پوکی استخوان و اختلالاتی شبیه به این)، حتماً باید در طول روز علاوه بر مواد خوراکی ای که عنوان شد، مکمل هایی را نیز برای تأمین کلیسم بیشتر مصرف کنند، چرا که هیچ ماده معدنی دیگری به اندازه کلسیم برای سلامت استخوان ها حائز اهمیت و حیاتی نیست.

نکته دیگری که در خصوص کلسیم وجود دارد این است که این ماده معدنی وارد جریان خون می شود و جریان خون، با انتقال کلسیم به اُرگان های مختلف موجود در بدن، از بروز بسیاری از اختلالات جلوگیری کرده و موجبات کارکرد صحیح آن ها را فراهم می کند. به همین خاطر است که کمبود کلسیم موجود در جریان خون، در نهایت می تواند سبب بروز اختلالاتی از قبیل گرفتگی ماهیچه ها شده و در موارد حاد تر حتی به تشنج بینجامد. التبه این اختلالات به واسطه کمبود ویتامین دی نیز قابل رویدادن هستند و علت اصلی آن را تنها پزشک متخصص قادر خواهد بود تشخیص دهد.

بیشتر بدانیم:

چگونه کلسیم و ویتامین D مورد نیاز بدن را کسب کنیم وقتی که لبنیات مصرف نمی کنیم؟ 

ویتامین D

اسید فولیک

ریانُن لامبرت، متخصص تغذیه است و مرکز تغذیه ای در خیابان هارلی کالیفرنیا دارد و در خصوص اسید فولیک عنوان کرده است که این ماده معدنی از آن مواردی است که زنان در دوران بارداری خود باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند. او در ادامه صحبت های خود در این خصوص عنوان کرد: «زمانی که زنان تصمیم می گیرند وارد دوران بارداری خود شوند، کمی پیش از آن، باید شروع به مصرف آن دسته از مکمل های اسید فولیکی کنند که دارای تأییدیه های سازمان بهداشت هستند. زمانی که وارد هفته دوازدهم از بارداری خود می شوند، مصرف این مکمل های حاوی اسید فولیک، به مراتب اهمیت بیشتری پیدا می کند.». اهمیت اسید فولیک در این دوران به این خاطر است که مصرف آن باعث می شود از اختلالات مربوط به ستون فقرات جنین پیشگیری شود. اختلالاتی چون مهره شکاف آشکار (به انگلیسی spina bifida،‌  مهره ‌شکافی که از روی سطح خارجی بدن قابل تشخیص است و شامل همۀ انواع مهره‌ شکاف ‌های کیسه‌ ای و شمار اندکی از انواع مهره‌ شکاف ‌های پنهان نیز می شود)، که در اثر کمبود اسید فولیک در بدن مادر، در جنین شکل می گیرد. این اختلال زمانی رخ می دهد که ستون فقرات جنین، در رحم مادر، آن گونه که باید شکل نگرفته و کامل نیست و همین مسئله باعث می شود میان مهره های ستون فقرات جنین، فاصله هایی به وجود بیاید.

ویتامین  آ و ویتامین سی

ویتامین های آ و سی البته از آن مواردی هستند که به طور گسترده ای در مواد غذایی قابل دسترسی می باشند و به همین خاطر است که متخصصان تغذیه، بیشتر توصیه می کنند به جای استفاده از مکمل های گوناگون حاوی این دو ویتامین، کافی است همان مواد غذایی حاوی این ویتامین ها را در رژیم و برنامه غذایی خود جای دهیم. هویج و  سیب زمینی شیرین (و البته مواد خوراکی دیگری نیز هستند) دو منبع بسیار غنی از ویتامین آ به شمار می روند و ویتامین سی را نیز می توان در میزان های بالایی در کیوی و فلفل قرمز یافت. البته یک فرد بالغ مشکلی با جای دادن این گونه مواد خوراکی در رژیم غذایی خود نخواهد داشت، اما زمانی که صحبت از کودکان می شود، مسئله کمی متفاوت می شود، چرا که هر کودکی حاضر به خوردن این گونه خوراکی ها نمی شود، به خصوص زمانی که سن کودک پایین باشد. باند در این خصوص عنوان کرد: «مرکز تخصصی تغذیه و سلامت طی بیانیه ای عنوان کرده است که تمامی کودکان بین شش ماه تا پنج سالی که روزانه کمتر از پانصد میلی گرم از قطره های به خصوصی که برای کودکان این سن و سال (قطره های حاوی ویتامین) تعبیه شده است، استفاده می کنند، والدین این کودکان ملزم هستند به طور جداگانه قطره هایی از ویتامین های آ، سی و دی فراهم کرده و در اختیار کودک خود قرار دهند.».

بیشتر بدانیم:

مواد غذایی دارای ویتامین سی C بالا 

ویتامین A چیست و چه خواصی دارد؟ 

این مسئله زمانی که در حال آموزش دادن این مسئله به کودک هستید که صرف نظر از طعم مواد خوراکی، برخی از آن ها باید به طور روزانه در رژیم غذایی جای داشته باشند، چرا که حاوی مواد معدنی و ویتامین های لازم و حیاتی برای بدن هستند، اهمیت بیشتری پیدا می کند، به خصوص اگر کودکان به اصطلاح بد غذا بوده و حاضر به خوردن هر گونه غذا و ماده خوراکی ای نباشند. باند در ادامه صحبت های خود در این خصوص اضافه کرد: «استفاده از مکمل های این چنینی (قطره های حاوی ویتامین که مخصوص کودکان است)، سبب می شود از بروز اختلالات ناشی از کمبود ویتامین در کودکان پیشگیری شود و در نهایت روند رشد آن ها، مسیر عادی و سالم خود را طی کرده و کودک در آینده مشکلی از لحاظ سلامتی خود نداشته باشد.».

نظرات

در ادامه بخوانید...

مکمل یوهمبه چیست؟ خواص و عوارض

در

مکمل یوهمبه اختلال نعوظ

نام عمومی: یوهمبین (یوه-هیم-بین)
نام تجاری: آفرودین و یوکن

یوهمبه نام یک درخت همیشه سبز است که در قسمت‌های مرکزی و غربی آفریقا رشد می‌کند. پوست درخت یوهمبه حاوی یک ماده شیمیایی به نام یوهمبین است که برای ساخت دارو استفاده می‌شود. هیدروکلرید یوهمبین (نام تجاری آفرودین و یوکن ) یک شکل از یوهمبین است که یک داروی تجویزی در ایالات متحده است.
در مکمل‌ یوهمبه اغلب عصاره پوست یوهمبه یا یوهمبین به عنوان یک عنصر فعال ذکر شده است. با این حال در برخی از این محصولات اطلاعات دقیقی در مورد میزان یوهمبین موجود در مکمل ارائه نشده است. همچنین در برخی از مکمل‌های یوهیمبه نیز هیدروکلرید یوهمبین به عنوان یک عنصر فعال ذکر شده است. محصولات یوهمبه که حاوی هیدروکلرید یوهمبین ساخت انسان به عنوان یک عنصر فعال هستند مجوز فروش به عنوان یک مکمل غذایی در ایالات متحده را ندارند.

در سیارک بخوانیم : ارتباط افسردگی و مصرف دارو در عملکرد جنسی زنان 

یوهمبه از طریق خوردن جهت تحریک هیجان جنسی، اختلال نعوظ (ED)، مشکلات جنسی ناشی از داروهای افسردگی به نام مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIها) و مشکلات عمومی جنسی هم در زنان و هم در مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از آن برای بهبود عملکرد ورزشی، کاهش وزن، خستگی مفرط، درد قفسه سینه، فشار خون بالا، افت فشار خون در زمان ایستادن، درد عصبی دیابتی، و افسردگی به همراه برخی داروهای دیگر استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد مکمل یوهمبه

یوهمبه حاوی یک ماده شیمیایی به نام یوهمبین است که می‌تواند جریان خون و عصب‌های انگیزشی در آلت تناسلی مرد یا زن را افزایش دهد. همچنین به مقابله با عوارض جانبی جنسی ناشی از برخی داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی کمک می‌کند

موارد استفاده یوهمبین

گشاد کردن مردمک چشم و یا درمان اختلال نعوض به علت دیابت، مشکلات عروق خونی یا عوامل روانی. همچنین ممکن است بنا بر تشخیص پزشک برای بیماری‌ها و مشکلات دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد.
این دارو مکمل، یک آلفابلاکر (مسدود کننده آلفا) است. باعث افزایش مواد شیمایی معینی در بدن می‌شود که باعث گشاد شدن مردمک چشم می‌شوند. همچنین باعث اتساع رگ‌های خونی و افزایش جریان خون در آلت تناسلی مرد می‌شود که این خودش به بهبود عملکرد نعوظ کمک می‌کند.
در شرایط زیر از یوهمبین استفاده نکنید:
• اگر به یکی از عناصر تشکیل‌دهنده یوهمبین حساسیت دارید
• اگر باردار هستید، یا قصد بارداری دارید یا در حال شیردهی هستید
• اگر مشکلات قلبی، کلیوی، زخم معدده یا روده یا سابقه اختلالات روحی و روانی دارید
• اگر در حال مصرف داروه برای مشکلات روحی و روانی خود هستید (مانند داروهای ضدافسردگی، آرام‌بخش)
اگر یکی از شرایط بالا در مورد شما صدق می‌کند باید حتما در مورد مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی قبل از استفاده از یوهمبین

ممکن است برخی از داروها با یوهمبین تداخل داشته باشند. اگر مشکلات پزشکی دارید حتما به پزشک یا داروساز مراجعه کنید بخصوص اگر یکی از موارد زیر در مورد شما مصداق دارد:
• اگر در حال مصرف داروهای تجویزی یا بدون نسخه، محصولات گیاهی یا مکمل‌های غذایی هستید.
• اگر نسبت به داروها، غذاها یا سایر مواد حساسیت دارید.
• اگر سابقه مشکلات قلبی، کلیوی، فشار خون بالا، آنژین صدری (درد قفسه سینه)، زخم معده یا روده، یا بیماری کبدی دارید.
برخی از داروها ممکن است با یوهمبین تداخل پیدا کنند. اگر در حال مصرف دارو هستید حتما با پزشک صحبت کنید بخصوص اگر داروهای زیر را مصرف می‌کنید:
• داروهای مشکلات روحی و روانی (مانند داروهای ضدافسردگی و آرام‌بخش‌ها)، زیرا ممکن است عوارض جانبی توسط یوهمبین افزایش یابد.
البته موارد ذکر شده در بالا نمی‌تواند لیست کامل تمامی تداخلات احتمالی باشد. در مورد احتمال تداخل یوهمبین با داروهایی که مصرف می‌کنید حتمال از پزشک یا داروساز سوال کنید. قبل از شروع، توقف یا تغییر دوز هر دارویی نیز حتما با متخصص مشورت کنید.
نحوه استفاده از یوهمبین:
یوهمبین را طبق دستور پزشک مصرف کنید. به منظور آگاهی از دستورالعمل مربوط به دوز دارو حتما برچسب روی داروها را مشاهده کنید.
• یوهمبین را می‌توان به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کرد.
• چند هفته زمان لازم است تا اثرات یوهمبین مشخص شود.
• هرگز بدون مشورت با پزشک از میزان دوز توصیه شده تجاوز نکنید و یوهمبین را بیشتر از 10 هفته مصرف نکنید.
• اگر نتوانستید یک وعده از یوهمبین را مصرف کنید در اسرع وقت آن را جبران کنید. اگر تقریبا به نوبت بعدی مصرف رسیده‌اید دوز قبلی را رها کرده و طبق برنامه پیشین خود عمل کنید. همزمان دوز مربوط به دو وعده را با هم مصرف نکنید.
اگر سوالی در مورد چگونگی مصرف این مکمل برایتان پیش آمد حتما با پزشک یا متخصص صحبت کنید.

اطلاعات ایمنی مهم

• یوهمبین می‌تواند منجر به ایجاد سرگیجه شود. از رانندگی، راه‌اندازی ماشین‌آلات یا هر فعالیت دیگری که می‌تواند خطرناک باشد اجتناب کنید. یوهمبین را به تنهایی استفاده کنید، استفاده از آن به همراه برخی داروهای خاص یا الکل می‌تواند توانایی شما در رانندگی یا سایر فعالیت‌های بالقوه خطرناک را کاهش دهد.
• افراد مسن باید در مصرف یوهمبین احتیاط بسیار زیادی داشته باشند چرا که آنها نسبت به تاثیرات آن حساس‌تر هستند.
• استفاده از یوهمبین در کودکان توصیه نشده است. ایمنی و اثربخشی آن تایید نشده است.
• بارداری و شیردهی: به طور کلی استفاده از یوهمبین در زنان توصیه نشده است. اگر باردار هستید از یوهمبین استفاده نکنید. اگر مشکوک به بارداری هستید سریعا به پزشک مراجعه کنید. معلوم نیست که آیا یوهمبین در شیر ترشح می‌شود یا خیر. زمانی که در حال مصرف یوهمبین هستید از شیر دادن خودداری کنید.

عوارض جانبی احتمالی یوهمبین

تمامی داروها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند اما ممکن است افراد عوارض جزئی را تجربه کنند یا برخی هیچ عوارضی را مشاهده نکنند. اگر عوارض جانبی شایع زیر را مشاهده کردید یا دچار مشکل شدید با پزشک مشورت کنید:
سرگیجه؛ سرخ‌شدگی؛ سردرد؛ تهوع؛ عصبانیت
اگر عوارض جانبی شدید زیر را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:
واکنش‌های آلرژیک شدید (بثورات،کهیر، خارش، مشکلات تنفسی، تنگی قفسه سینه، ورم دهان، لبها، صورت یا زبان)؛ اضطراب؛ کاهش ادرار یا دفع ادرار دردناک؛ ضربان قلب سریع؛ توهم؛ بی‌حوصلگی؛ حملات هراسی؛ بی‌قراری، سردرد شدید؛ عرق کردن؛ لرز؛ استفراغ.
موارد بالا تمامی عوارض جانبی که می‌توانند رخ دهند نیستند. اگر سوالی در مورد عوارض جانبی دارید با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین از پزشک خود در مورد توصیه‌های بهداشتی در مورد این عوارض سوال کنید. به منظور گزارش عوارض جانبی به مقامات مناسب لطفا راهنمای گزارش مشکلات به FDA را مطالعه کنید.
اگر مشکوک به اُوردوز هستید:

بلافاصله با اورژانس  115، مرکز کنترل مسمومیت محلی یا اورژانس تماس بگیرید. علائم احتمالی عبارتند از سرگیجه؛ اضطراب؛ خستگی؛ بی‌حوصلگی، عصبانیت؛ خواب‌رفتگی؛ تشنج؛ ناراحتی شدید معده و ضعف.
شرایط مناسب نگهداری:
یوهمبین را در دمای اتاق بین 59 تا 86 درجه فارنهایت (حدود 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد) نگهداری کنید. یوهمبین را دور از حرارت، رطوبت و نور نگهدارید. یوهمبین را در حمام قرار ندهید. یوهمبین را دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی نگه دارید.

 آیا این مقاله برای شما مفید بود؟لطفا تجربیات خود را با کاربران به اشتراک بگذارید.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...