بهترین زمان مصرف ویتامین و مولتی ویتامین ها

food-supplements.jpg


ویتامین های محلول در آب

همانطور که از نام آن پیداست ، ویتامین های محلول در آب در آب حل می شوند. به همین ترتیب ، نیازی نیست که آنها را همراه غذا بخورید تا جذب شوند.

9 ویتامین محلول در آب وجود دارد که شامل ویتامین C به علاوه هشت ویتامین B - B1 (تیامین) ، B2 (ریبوفلاوین) ، B3 (نیاسین) ، B5 (اسید پانتوتنیک) ، B6 (پیریدوکسین) ، B7 (بیوتین) ، B9 (فولات) و B12 (کوبالامین) می شود. 

شما باید مرتباً ویتامین های محلول در آب را مصرف کنید زیرا برخلاف ویتامین های محلول در چربی ، آنها به راحتی در بافت های بدن ذخیره نمی شوند. در عوض ، ویتامین های محلول در آب اضافی از طریق ادرار دفع می شوند.

 

ویتامین سی ، ویتامین C  یا ویتامین ث

ویتامین C نقش های حیاتی بسیاری در بدن شما ایفا می کند. به عنوان مثال ، این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و برای سلامت سیستم ایمنی بدن و همچنین سنتز کلاژن و انتقال دهنده عصبی لازم است 

انواع مختلفی از مکمل های ویتامین C وجود دارد ، از جمله اسید اسکوربیک ، اسید اسکوربیک همراه با بیوفلاونوئیدها ، ویتامین C لیپوزومی و کلسیم.

مکمل های اسید اسکوربیک یک فراهمی زیستی مشابه اسید اسکوربیک موجود در غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات دارند

شما می توانید مکمل های ویتامین C را در هر زمان از روز ، با یا بدون غذا مصرف کنید ، اگرچه مصرف اسید اسکوربیک همراه با غذا می تواند به کاهش عوارض احتمالی دستگاه گوارش ناشی از اسیدیته بالای آن کمک کند.

اطمینان حاصل کنید که مکمل های ویتامین C را در مکان تاریک و خنک نگهداری کنید ، زیرا این ماده مغذی به گرما و نور حساس است.

همچنین ، به خاطر داشته باشید که از آنجا که ویتامین C اضافی دفع می شود ، دوزهای بیش از 1000 میلی گرم معمولاً مورد نیاز نیست - مگر در شرایط خاص ، مانند درمان با تزریق داخل وریدی با ویتامین C

 

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B به صورت جداگانه یا به عنوان مکمل های B کمپلکس که حاوی تمام هشت ویتامین B هستند ، فروخته می شوند .

از آنجا که محلول در آب هستند ، می توانید آنها را با غذا یا بدون غذا و در هر زمان از روز مصرف کنید. گفته می شود و اغلب توصیه می شود ویتامین های گروه B را صبح بخورید ، زیرا آنها نقش مهمی در متابولیسم مواد مغذی و تولید انرژی دارند.

 

علاوه بر این ، برخی از افراد ممکن است از مصرف ویتامین های گروه B با معده خالی سود ببرند. به عنوان مثال ، توصیه می شود افرادی که کمبود B12 دارند مکمل B12 را با معده خالی همراه با آب مصرف کنند تا جذب حداکثر را افزایش دهند.

خلاصه

ویتامین های محلول در آب به راحتی در بدن شما ذخیره نمی شوند ، بنابراین باید برای حفظ سطح سالم آنها را مرتباً مصرف کنید. مواد مغذی محلول در آب را می توان با غذا یا بدون غذا و در هر زمان از روز مصرف کرد.

 

ویتامین های محلول در چربی 

Fat-Soluble-Vitamins-Their-Limits-and-Functions.png
برخلاف ویتامین های محلول در آب ، ویتامین های محلول در چربی برای جذب مناسب به چربی بستگی دارند. بنابراین ، به طور کلی توصیه می شود که ترکیبات محلول در چربی را با یک وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید.

 

ویتامین A

کمبود ویتامین A در ایالات متحده نادر است اما در کشورهای در حال توسعه بیشتر است.به دلیل افزایش نیازها یا کاهش جذب ، جمعیت های خاصی در معرض کمبود ویتامین A قرار دارند. این شامل افرادی است که باردار و شیرده هستند و کسانی که فیبروز کیستیک دارند.

بیشتر مکمل های ویتامین A حاوی ویتامین A مشتق شده از روغن کبد ماهی یا به شکل کاروتنوئیدهای ویتامین A هستند که ترکیبات گیاهی هستند که بدن شما به شکل فعال ویتامین A تبدیل می کند.

برای تقویت جذب بهینه ، باید مکمل های ویتامین A را به همراه یک وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید.به خاطر داشته باشید که اگر رژیم متعادلی دارید ، مصرف مکمل های ویتامین A معمولاً ضروری نیست.

بعلاوه ، برخی شواهد نشان می دهد که مکمل های ویتامین A با دوز بالا ممکن است خطر مرگ و میر ناشی از همه علت و سرطان را افزایش دهد. به همین دلیل ، با ویتامین A با دوز بالا مکمل مصرف نکنید ، مگر اینکه پزشک توصیه کند.

ویتامین D 

ویتامین D برای عملکرد ایمنی بدن ، سلامت استخوان ها ، رشد سلولی و موارد دیگر مورد نیاز است. متأسفانه ، بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان کمبود ویتامین D این ماده مغذی مهم را دارند.

ویتامین D را می توانید در هر زمان از روز مصرف کنید و بیشتر این مکمل ها باید همراه با وعده های غذایی یا میان وعده های حاوی چربی مصرف شوند تا از جذب بهینه اطمینان حاصل کنند.

به عنوان مثال ، یک مطالعه بر روی 50 فرد مسن نشان داد که جذب ویتامین D در کسانی که مکمل ویتامین D با یک وعده غذایی حاوی چربی مصرف می کنند در مقایسه با کسانی که آن را با یک وعده غذایی بدون چربی مصرف می کنند 32٪ بیشتر است.

با این حال ، برخی از مکمل های ویتامین D تحت تأثیر آنچه می خورید ، قرار نمی گیرند. به عنوان مثال ، یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که مکمل های ویتامین D با پایه روغنی و میکروزومی - ویتامین D کپسوله شده در حوزه های اسیدهای چرب - را می توان بدون غذا مصرف کرد.

توجه به این نکته مهم است که فعال شدن ویتامین D به داشتن مقادیر کافی منیزیم بستگی دارد. بنابراین ، برای حفظ سطح ویتامین D سالم ، اطمینان حاصل کنید که منیزیم کافی نیز دریافت می کنید.

همچنین ، به خاطر داشته باشید که برخی ویتامین های محلول در چربی ، از جمله ویتامین E ، ممکن است بر جذب ویتامین D تأثیر بگذارد. از طرف دیگر ، مصرف ویتامین K در کنار ویتامین D ممکن است برای تراکم مواد معدنی استخوان مفید باشد.

 

ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان اصلی در بدن شما عمل می کند و برای جریان خون سالم و عملکرد ایمنی بدن ضروری است .

ویتامین E همچنین یک مکمل غذایی محبوب است - هر چند این ماده مغذی در بسیاری از غذاها یافت شود و کمبود آن نادر است

گفته می شود ، افرادی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند ، از جمله سندرم روده کوتاه ، فیبروز کیستیک و بیماری کرون ، ممکن است مجبور شوند برای جلوگیری از کمبود ویتامین مکمل ویتامین E مصرف کنند.

معمولاً توصیه می شود مکمل های ویتامین E همراه با وعده غذایی مصرف شوند. با این حال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 27 زن نشان داد که تا زمانی که چربی در طول روز خورده می شود ، ویتامین E به طور موثر جذب می شود.

این بدان معناست که ممکن است مصرف ویتامین E همراه با وعده غذایی حاوی چربی ضروری نباشد به شرطی که در وعده های بعدی چربی کافی مصرف کنید.

بخاطر داشته باشید که حتی اگر ویتامین E برای سلامتی ضروری است ، مصرف زیاد آن به شکل مکمل می تواند باعث آسیب به برخی از افراد شود.به عنوان مثال ، برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ویتامین E با دوز بالا ممکن است منجر به افزایش خطر سرطان پروستات در مردان سالم شود.

 

04-zs-vitamin_imports_147-ab.jpg

 

ویتامین K

ویتامین K به خانواده ای از ترکیبات محلول در چربی گفته می شود که شامل ویتامین K1 (فیلوکینون) و ویتامین K2 (منوکینون) است.

ویتامین K برای لخته شدن خون ، سلامت استخوان و قلب و موارد دیگر مورد نیاز است .کمبود ویتامین K از نظر بالینی قابل توجه در بزرگسالان نادر است ، اگرچه این بیماری در کسانی که دارای اختلالات خونریزی و شرایط سو جذب هستند و همچنین در افرادی که داروهایی مصرف می کنند که با جذب ویتامین K تداخل دارند ، بیشتر دیده می شود.

 

می توانید مکمل های ویتامین K را در هر زمان از روز همراه با یک وعده غذایی یا میان وعده حاوی چربی مصرف کنید.از آنجا که اکثر افراد از طریق رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین K دریافت می کنند ، توصیه نمی شود که مکمل های با دوز بالا مصرف کنید ، مگر اینکه دکتر این کار را توصیه کند - حتی اگر این مکمل ها به طور کلی بی خطر باشند و به عوارض جانبی قابل توجهی ارتباط نداشته باشند.

با این وجود ، مکمل های ویتامین K ممکن است در برخی داروهای ضد انعقاد خون تداخل ایجاد کنند. اگر از این داروها استفاده می کنید ، قبل از مصرف ویتامین K با دکتر خود مشورت کنید.

 

در صورت امکان ، ویتامین K را جدا از ویتامین های محلول در چربی E و A مصرف کنید. از طرف دیگر ، مصرف ویتامین های D و K با هم می تواند مفید باشد ، زیرا این مواد مغذی به طور هم افزایی برای تقویت سلامت استخوان و سطح کلسیم سالم در بدن شما کار می کنند.

 

خلاصه

ویتامین های محلول در چربی نقش های مهمی در بدن شما دارند. اگر در مورد مکمل این ویتامین ها سوالی دارید با دکتر خود مشورت کنید ، زیرا ممکن است برای همه مناسب نباشد.

مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین ها به طور معمول حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند.برخی از افراد مولتی ویتامین ها را به مکمل های تک ماده مغذی ترجیح می دهند زیرا مناسب هستند و هزینه کمتری نیز دارند.

اگرچه اطلاعات مربوط به فواید طولانی مدت مصرف مولتی ویتامین برای سلامتی متناقض است ، اما شناخته شده است که مصرف آنها می تواند به پر کردن شکاف مواد مغذی کمک کند ، به ویژه در جمعیت های آسیب پذیر مانند افراد مسن و افراد باردار.

 

از آنجا که این مکمل ها معمولاً حاوی ویتامین های محلول در آب و چربی هستند ، به طور معمول توصیه می شود آنها را به همراه وعده غذایی مصرف کنید.

این ممکن است جذب برخی از مواد مغذی را افزایش دهد در حالی که خطر ناراحتی دستگاه گوارش را کاهش می دهد ، که در غیر این صورت ممکن است هنگام مصرف یک مولتی ویتامین با معده خالی رخ دهد.

 

اگر روزانه دو یا چند قرص مصرف می کنید ، تقسیم دوز را در نظر بگیرید تا به بدن کمک کند برخی از مواد مغذی را به طور موثرتری جذب کند. به عنوان مثال ، یک قرص را با صبحانه و دیگری را با ناهار میل کنید.اگر در مورد دوز یا نحوه مصرف مکمل های ویتامین س والی دارید ، برای مشاوره با دکتر خود مشورت کنید.

 

خلاصه

مصرف یک مولتی ویتامین به همراه یک وعده غذایی می تواند به افزایش جذب برخی مواد مغذی کمک کرده و به کاهش خطر مشکلات گوارشی کمک کند.

کلام آخر

بدن شما مواد مغذی و  ویتامین ها  را به روش های مختلف جذب و ذخیره می کند. این باید هنگام مصرف مکمل های تک مغذی و مولتی ویتامین ها مورد توجه قرار گیرد.

به عنوان مثال ، برخی از مواد مغذی بهتر همراه با وعده های غذایی جذب می شوند ، در حالی که برخی دیگر را می توان با معده خالی مصرف کرد.

اگر در مورد مکمل های غذایی سوالی دارید ، دکتر شما می تواند اطلاعاتی در مورد دوز مناسب تهیه کند و مکمل های مربوطه را براساس نیازهای بهداشتی خاص شما را توصیه کند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید