خشونت خانگی علیه زنان : نشانه ها را بشناسید و کمک بطلبید

به مناسبت 25 نوامبر روز مبارزه علیه خشونت خانگی ، خشونت خانگی تهدیدی بزرگ برای بسیاری از زنان و سلامت زنان است. 

شناسایی روابط تعدی گرایانه و چگونگی خروج از شرایط خطرناک

شریک شما عذر خواهی می کند و قسم می خورد که دیگر رفتار آزار دهنده اش را تکرار نخواهد کرد اما شما می دانید که او بر قسمش پایبند نیست و رفتارش را تکرار خواهد کرد. گاهی با خود فکر می کنید که شاید شما تنها تصور می کنید که مورد تجاوز واقع شده اید، با این حال درد روحی و جسمی شما واقعی به نظر می رسد. اگر این موضوع برایتان آشناست، شما احتمالاً قربانی خشونت خانگی شده اید.(سیارک

شناسایی خشونت خانگی

خشونت خانگی که اصولاً با نام خشونت شریک جنسی خوانده می شود میان افرادی با رابطه ی نزدیک شکل می گیرد. خشونت خانگی می تواند شکل های متفاوتی داشته باشد من جمله سوء استفاده های عاطفی، جنسی و فیزیکی. اما خشونت خانگی اصولاً به سمت زنان نشانه رفته است و می تواند در میان روابط هم جنس گرایانه و غیر هم جنس گرایانه رخ دهد.

ممکن است تشخیص خشونت خانگی در ابتدا ساده نباشد. در حالی که برخی روابط اجتماعی از نگاه بیرون از رابطه به صورت روشنی متجاوزانه هستند اما تجاوز ابتدا به صورت نامحسوس شروع شده و در طول زمان رو به شدت می گذارد. شما در معرض خشونت خانگی هستید اگر در رابطه با فردی باشید که:

  • شما را با القاب زشت صدا می کند، به شما توهین می کند یا شما را تحقیر می کند.
  • مانع از تحصیل و کار شما می شود و از آن جلوگیری می کند.
  • مانع از ملاقات با اعضای خانواده و دوستان شما می شود و از آن جلوگیری می کند.
  • سعی دارد نحوه ی پول خرج کردن، جاهایی که می روید، داروهایی که مصرف می کنید یا نوع پوشش شما را کنترل کند.
  • حسادت می کند، فکر می کند مالک شماست و شما را به خیانت متهم می کند.
  • هنگام استفاده از الکل یا مواد مخدر عصبانی می شود.
  • شما را با خشونت یا سلاح تهدید می کند.
  • شما، فرزندانتان یا حیوانات خانگی شما را میزند، خفه می کند یا به هر شکلی به شما آسیب می رساند.
  • شما را مجبور می کند که اعمال جنسی مخالف میل خود را انجام دهید.
  • شما را به خاطر رفتار خشونت آمیز خود مقصر می داند یا به شما می گوید که مستحق آن هستید.

اگر هم جنس گرا، دو جنس گرا یا ترنسکشوال هستید و با فردی با ویژگی های زیر ارتباط دارید، در معرض خشونت خانگی خواهید بود:(سیارک

  • شما را تهدید می کند که گرایش جنسی شما را به دوستان یا خانواده و اطرافیانتان خواهد گفت.
  • به شما می گوید که افراد صاحب منصب به هم جنس گرایان، دو جنس گرایان یا ترنسکشوال ها کمک نمی کنند.
  • به شما می گوید که خارج شدن از این رابطه بدین معناست که شما به این نتیجه رسیده اید که روابط هم جنس گرایانه، دو جنس گرایانه یا ترنسکشوالی منحرفانه اند.
  • می گوید که زنان نمی توانند خشن باشند.
  • سوء استفاده خود را با گفتن این که شما واقعاً هم جنس گرا، دو جنس گرا یا ترنس نیستید نشان می دهد.

بارداری، کودکان و خشونت خانگی

گاهی اوقات خشونت خانگی در حین بارداری شروع شده و یا پس از آن افزایش می یابد و سلامت شما و کودکتان را به خطر می اندازد. این خطر پس از به دنیا آمدن کودک نیز وجود خواهد داشت. حتی اگر کودک شما مورد سوء استفاده قرار نگیرد، شاهد خشونت خانگی بودن نیز بسیار مضر است. کودکانی که در خانه های با خشونت بزرگ می شوند احتمال بیشتری دارد که مورد خشونت واقع شوند و مشکلات رفتاری بیشتری را نسبت به سایر کودکان از خود نشان می دهند. به عنوان بزرگسال، احتمال بیشتری دارد که رفتار متجاوزانه از خود بروز داده یا تصور کنند که سوء استفاده بخش طبیعی از یک رابطه است. ممکن است نگران باشید که کمک طلبیدن باعث از هم پاشیدن خانواده و در خطر انداختن خود و کودکتان می شود اما این بهترین راهی است که می توانید برای حفاظت از خود و کودکتان به کار گیرید.

چرخه را بشکنید

اگر در وضعیتی متجاوزانه قرار گرفته اید، این الگو را خواهید شناخت:

  • متجاوز تهدید به خشونت می کند.
  • متجاوز خشونت را عملی می کند.
  • متجاوز عذر خواهی می کند، قسم می خورد که تغییر کند یا به شما هدیه می دهد.
  • این چرخه تکرار می شود.(سیارک

هر چه مدت طولانی تری در این چرخه بمانید، خسارات روحی و جسمی بیشتری به شما وارد خواهد شد. ممکن است دچار افسردگی یا اضطراب شوید. ممکن است تصور کنید که نمی توانید روی پای خود بایستید و از خود مراقبت کنید یا اینکه مقصر سوء استفاده خود شما هستید. ممکن است احساس نا امیدی یا فلج شدن به شما دست دهد.

اگر زن مسنی هستید که مشکلاتی در سلامتی شما به وجود آمده است، ممکن است حس کنید که به شریک سوء استفاده گر خود نیاز دارید. اگر مایل نیستید که هویت جنسی شما فاش شود، تمایل کمتری به کمک طلبیدن پس از اولین سوء استفاده خواهید داشت. اگر توسط زن دیگر مورد آزار جنسی قرار گرفته اید، ممکن است از این موضوع واهمه داشته باشید که دیگران حرف شما را باور نخواهند کرد.

با این حال تنها راه شکستن چرخه ی خشونت، کمک طلبیدن است و هر چه زودتر این اتفاق بیفتد بهتر است. داستان خود را برای کسی تعریف کنید: دوست، کسی که دوستش دارید، امداد رسان یا فردی نزدیک به شما. ممکن است در ابتدا برای شما مشکل باشد که درباره ی سوءاستفاده صحبت کنید اما پس از آن حس بسیار بهتر یخواهید داشت و پشتیبانی که به آن نیاز دارید را دریافت خواهید کرد. 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید