ترشحاتی که باید زنان را نگران کند

در

 (سیارک) : اگرچه واژن عضوی خود پاک کننده به شمار می آید و برخی ترشحات برای آن طبیعی هستند اما این بدان معنی نیست که آسیب ناپذیر است.دکتر کرتنی لی بارنز متخصص بیماری های زنان در دانشگاه میسوری میگوید:"هر ترشحی از واژن که بیش از اندازه،دردناک،سوزش آور یا بدبو به نظر برسد باید توسط یک پزشک معاینه شود".

بعضی از زنان تلاش میکنند که عفونت های واژن خود را که یکی از بیماری های زنان است را بصورت خانگی درمان کنندو برای آن هزینه ای نپردازند.بارنز میگوید: "متاسفانه تحقیقات نشان داده است که زنان در خود درمانی زیاد دقیق نیستند".

او پیشنهاد میکند که در صورت وجود ترشحات غیرطبیعی،زنان حتما باید معاینه شوند.او میگوید: "اگرچه این موضوع میتواند به سادگی عفونت مخمری باشد،اما در باقی موارد ممکن است پیچیده تر و یا حتی عفونت جنسی باشد".

در مقاطع گوناگون زندگی زنان، از جمله زایمان و شیردهی و یائسگی،تغییرات ترشح هورمون ها در بدن ممکن است باعث خشکی واژن شود.

بارنز میگوید: "استروژن واژن را سالم و مرطوب نگه میدارد.هنگامی که میزان ترشح آن کاهش یابد، واژن خشک شده و حتی میتواند دردناک شود".متخصصان این زمینه میگویند که داشتن رابطه جنسی میتواند از کوچک و تنگ شدن واژن جلوگیری کند.رابطه واژنی ایمن میتواند واژن را سالم و قابل اتساع نگه دارد.

او پیشنهاد میکند که بهتر است از مرطوب کننده ها استفاده شود.و برای زنانی که از خشکی و درد بیش از حد عادی رنج میبرند،استفاده از هورمون درمانی به شکل مصرف قرص،مشمع،حلقه ی واژنی و کرم توصیه میشود.

او هشدار داد: "در بعضی از هورمون درمانی ها خطراتی نیز وجود دارد.بنابراین مهم است که زنان پیش از استفاده از یک روش با پزشک خود مشورت کنند".

 باکتری های خوب و بد

داشتن باکتری در واژن امری طبیعی است.در حقیقت باکتری های به نام "لاکتوباچیلی" هستند که سطح اسیدی بودن واژن را در حد نرمال نگه میدارند.

بارنز میگوید: "گاهی تعادل باکتری های خوب و بد به هم میخورد که درنتیجه ممکن است زنان ترشحاتی با بوی ماهی یا خارش یا احساس سوزش را تجربه کنند".

او اشاره کرد: "اما همیشه راه هایی برای سالم نگه داشتن واژن و بالا نگه داشتن سطح باکتری های خوب در آن وجود دارد.من همیشه به بیمارانم توصیه میکنم که از دوش گرفتن پرهیز کنند.پاشیدن آب یا هرچیزی به واژن میتواند لاکتوباچیلی را از بین برده و زمینه را برای رشد سایر باکتری های مضر فراهم نماید".

او همچنین توصیه میکند که از صابون تنها برای تمیز کردن موهای اطراف منطقه  واژن استفاده شود. و تنها آّب برای تمیز کردن نواحی بدون مو کافی است.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

بوی واژن نشانه ای از سلامتی تا بیماری 7 بو

در
هر فرد یک مجموعه منحصر به فرد از بو ها را دارد. برخی از آنها باعث می شود شما در مورد مشکلات بهداشتی، وجود اختلالات باکتری و هورمونی فکر کنید.در این مقاله به 7 بوی واژن و این که چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کنیم می پردازیم.
بسیاری از سوالات زنان در اطراف ما بصورت تابو در آمده است ما حتی از پزشکان هم می خجالت می کشیم و یا ترس از بازگوکردن کامل بیماری خود داریم مسائلی مانند پیشگیری از بارداری، قاعدگی، از دست دادن بکارت، هنجارهای ترشحات واژن و بوی واژن و  ...
زنان برای بحث در موردبیماری های زنان و این موضوعات هنوز هم خجالت می کشند. اما مشکلات هرگز ناپدید نخواهند شد تا برای سلامت زنان این تابوها شکسته نشود ! بگذارید در باره بوی واژن صحبت کنیم و چه زمانی لازم است که با متخصص زنان تماس بگیریم.
هر شخص دارای مجموعه ای از ویژگی های منحصر به فرد و بوی خاص بدن است. این در سلامت، زندگی روزانه و جنسیت منعکس می شود. بعضی از بوی ها عادی و بعضی باعث می شود شما در مورد مشکلات بهداشتی، وجود اختلالات باکتری و هورمونی فکر کنید.
 

1. بوی شیرین از واژن 

کیفیت غذا نه تنها در کار دستگاه گوارش، بلکه در بوی ترشحات واژن و بدن تاثیر می  گذارد. به طرز شگفت آوری، عطر شیرین را می توان با مصرف مرکبات و میوه های شیرین در بدن و ترشحات واژن احساس کرد. اما بروکلی، پیاز و سیر، برعکس، باعث انتشار بوی عجیب و ناخوشایندی می شوند.
 

2. بوی کلر از واژن

بوی خاص کلر ممکن است به علت استفاده از انواع خاصی از روان کننده ها یا کاندوم و ... باشد و نه یک شاخص بیماری زنان. نتیجه گیری: تغییر ژل ضد بارداری و روان کننده و ....
 

3. بوی عرق از واژن 

آیا شما تمرین می کنید و به ورزشگاه می روید؟ پس نباید تعجب کنید که علاوه بر فعالیت فعال شدن غدد عرق، اندام های دیگر و ترشحات غدد درون بدن نیز کار می کنند. نتیجه کار هماهنگی بدن در طول اعمال جسمی یک بوی سبک عجیب و غریب است. اگر ناراحتی هستید، بهترین گزینه این است که دوش بگیرید و لباس ها را عوض کنید. این کار از رشد باکتری های مضر و تحریک بدن جلوگیری می کند.
 

4. بوی فلز از واژن

بوی خاص فلز اغلب در زنان طی دوره قاعدگی  و پریود ماهانه به مشام می رسد و این طبیعی است، زیرا خون حاوی آهن است. اما اگر بوی قوی فلز در طی تخمک گذاری به مشام می رسد، شما باید با یک پزشک مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که خونریزی و آسیب داخلی وجود ندارد.
 

5. بوی تند ماهی از واژن

بوی تند و تیز ماهی تقریبا همیشه همراه با ترشحات فراوان و مشکلات باکتریایی است. این یک مشکل باکتریایی است - متخصص زنان باید تعیین و تجویز درمان کند. داروهای خانگی، بازتولید فعال باکتری ها و اختلال در تعادل pH طبیعی واژن را نمی تواند نابود کنند و درمان خنگی منجر به بیماری های مزمن و ناراحتی شدیدتر میشود.
 

6. بوی مخمر از واژن

رشد فعال قارچ باعث ظهور بوی مخمر از واژن می شود. عفونت اغلب همراه با تخلیه فصلی، خارش، ناراحتی در طی مقاربت و ادرار همراه است. دلایل بسیاری وجود دارد، بیماری و درمان درازمدت با آنتی بیوتیک ها، استفاده از روان کننده های با کیفیت پایین یا .... در صورت استشمام بوی مخمر باید به متخصص زنان مراجعه کنید
توجه داشته باشید که بارداری همچنین می تواند باعث رشد فعال قارچ در بدن یک زن شود. متخصص بیماری های زنان باید کمک کند.
 

7. بوی قوی و ناخوشایند از واژن

بدن یک زن سالم زن نباید بو های شدید ناخوشایند داشته باشد. در این صورت ممکن استنشان از بیماری باشد. بوی ناخوشایندی که منجر به انزجار می شود، اغلب همراه با التهاب شدید ارگان های لگن، تب بالا و اسپاسم در قسمت پایینی شکم همراه است. گونوره یا کلامیدیا - این باید توسط یک متخصص معاینه و مشخص شود و درمان لازم را انجام دهد.
هر گونه سوء ظن باید توسط یک دکتر بررسی شود.
در حوادث علائم ذکر شده لازم است بلافاصله با یک متخصص زنان تماس بگیرید. عواقب عدم فعالیت می تواند بر عملکرد کامل اندام های تولید مثل تاثیر بگذارد و منجر به ناباروری شود.
 

نظرات

در ادامه بخوانید...

علل و درمان بریدگی های واژن

در

 

بریدگی و پارگی واژن

برش و پارگی جزئی واژن شایع است و غالباً وقتی فرد در حال رفع موهای زائد یا مشغول انجام فعالیتهای جنسی است ، اتفاق می افتد. ممکن است افرادی هم که شرایط هورمونی ، پوستی و سیستم ایمنی خاصی دارند ، دچار بریدگی واژن شوند.
زخم های واژینال جزئی معمولاً بی ضرر هستند ، اما ممکن است باعث درد و ناراحتی خفیف برای یک یا دو روز قبل از بهبودی بخصوص در هنگام دفع ادرار و استحمام یا دوش گرفتن شوند. برخی از بریدگی های جزئی یا پارگی ممکن است برای مدت کوتاهی به آرامی خونریزی کند.( بریدن واژن با تیغ )
 
بریدگی های شدیدتر یا پارگی واژن می تواند به مراقبت پزشکی احتیاج داشته باشد ، به خصوص آنهایی که عمیق هستند و خونریزی آن متوقف نمی شود یا با مراقبت ترمیم و درمان نمی شوند.در این مقاله ، برخی از دلایل عمده بریدگی و پارگی واژن را مورد بحث قرار می دهیم. ما همچنین درمان ، پیشگیری و موقع مراجعه به پزشک را تحت پوشش قرار می دهیم.
علت بریدگی لبه های واژن
بعضی اوقات ، فعالیت جنسی می تواند منجر به برش های جزئی واژن شود.
فعالیت جنسی یک علت شایع برش های جزئی واژن است. رابطه جنسی می تواند به بافتهای ظریف واژن آسیب برساند.به دنبال فعالیت جنسی که باعث پارگی واژن می شود ، فرد ممکن است دچار کبودی جزئی در ناحیه لگن و درد واژن شود که چند روز طول می کشد.
 

 

عواملی که احتمال بروز بریدگی واژن را افزایش می دهد

علت بریده بریده شدن لبه های واژن

عواملی که احتمال بروز بریدگی واژن را در حین فعالیت جنسی افزایش می دهد عبارتند از:
رابطه جنسی خشن یا شدید
خشکی واژن
آتروفی ولووواژینال ، شرایطی که در آن بافت های واژن خشک تر ، نازک تر و کمتر الاستیک می شوند
جای زخم واژینال یا آسیب بافتی ، به عنوان مثال ، از عمل جراحی ، پرتودرمانی لگن یا ناهنجاری های مادرزادی
شرایط پوستی خاصی مانند اگزما یا پسوریازیس
برخی از داروها ، از جمله کورتیکواستروئیدها
از بین بردن موهای ناحیه تناسلی با تیغ یکی دیگر از دلایل عمده  بریدگی واژن   یا پارگی واژن است. اپیلاسیون همچنین می تواند   علت بریدگی واژن  و  بریدگی قابل توجه پوست مهبلي مجروح  شود.
 
مطابق تحقیقات معتبر، حدود 25٪ از افراد هنگام تمیز کردن موهای زائد خود را مجروح می کنند. افرادی که شرایط پوستی خاص دارند ممکن است در هنگام برداشتن مو بیشتر مستعد بریدگی و زخم باشند.
 
علاوه بر بریدگی های بزرگتر یا پارگی ، زخم های ریز هم به اندازه کافی بزرگ هستند که میکروب ها را وارد بدن می کنند بنابراین ممکن است خطر عفونت پوستی را افزایش دهند.
 
زایمان واژینال
زایمان واژینال می تواند باعث بریدگی شدیدتر یا پارگی در داخل مهبل شود. طبق تحقیقات ، 53-79٪ از زنانی که به طور واژینال زایمان می کنند دچار پارگی یا بریدگی می شوند.بریدگی و پارگی حاصل از زایمان های واژن می تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است خونریزی کند. پرینه که فضای بین مقعد فرد و واژن فرد است نیز به طور معمول برای چند هفته متورم است.
 
بریدگی و پارگی پوست باعث می شود ورود میکروب ها به بدن آسان تر شده و باعث ایجاد عفونت می شود. تمیز نگه داشتن ناحیه در اطراف برش واژن تمیز و خشک می تواند به جلوگیری از عفونت های پوستی کمک کند.

 

درمان بریدگی و پارگی واژن

درمان بریدگی واژن

برخی از پیشنهادات کلی برای درمان بریدگی و پارگی واژن شامل موارد زیر است:
شستن دستها با صابون و آب جاری به مدت 15 تا 30 ثانیه قبل از لمس زخم
روزانه منطقه آسیب دیده را با آب گرم و یک صابون ملایم یا بدون تمیز کننده تمیز کنید.
قبل از لباس پوشیدن مطمئن شوید که ناحیه آسیب دیده کاملاً خشک باشد.
جلوگیری از خیس ماندن منطقه آسیب دیده
مصرف داروهای مسکن برای کاهش ناراحتی و درد
برای کاهش التهاب و ناراحتی ، کمپرس یخ را به محل ملتهب بگذارید. کمپرس یخ داخل نایون باشد تا رطوبت را منتقل نکند.
استفاده از وسایل ادرار کردن در حین و بعد از ادرار برای جلوگیری از ریختن ادرار روی بریدگی ها و به حداقل رساندن درد(از داروخانه ها بگیرید)
از قرار گرفتن حوله کاغذی بر روی  زخم خودداری کنید.
هنگام نشستن از بالش استفاده کنید.
اجتناب از استفاده از محصولات داخل واژن
اجتناب از صابون های معطر که می توانند در pH اسیدی واژن تداخل داشته باشند.
در حالی که بریدگی ها یا پارگی های واژن در حال بهبود است ، ممکن است فرد مایل باشد از فعالیت های جنسی که شامل واژن است جلوگیری کند.
پوشیدن لباس زیر مناسب و شل از مواد طبیعی مانند پنبه یا بامبو برای چند روز ممکن است به شما کمک کند.

 

راه های کاهش خطر بریدگی و پارگی واژن

همیشه نمی توان از بریدگی و پارگی واژن جلوگیری کرد. با این حال ، بسته به علت ، فرد می تواند برخی اقدامات را انجام دهد تا خطر زخم های واژن را کاهش دهد.
 
فعالیت جنسی
راه های کاهش خطر بریدگی و پارگی واژن هنگام رابطه جنسی عبارتند از:
با استفاده از روان کننده مبتنی بر آب یا سیلیکون
برای اطمینان از اینکه هیچکدام از دو طرف رابطه، مضطرب نباشند، عجله نکنند و یا خیلی خسته نباشند ، زمان خاصی را برای رابطه جنسی در نظر بگیرید
گذاشتن زمان برای تحریک و برانگیختن میل
در صورت درد شدید، به شریک جنسی بگویید که ادامه ندهد
قبل از رابطه جنسی مثانه را خالی کنید
قبل از رابطه جنسی حمام گرم برای استراحت عضلات واژن بگیرید
افرادی که از کاندوم استفاده می کنند نباید از روغن معدنی ، روغن بچه یا ژل هایی بر پایه مواد نفتی به عنوان روان کننده استفاده کنند زیرا این محصولات می توانند علاوه بر بافت واژن به لاتکس آسیب بزنند.
 
مقاربت منظم واژن کمک می کند تا بافت های واژن الاستیک و قوی بماند ، که این امر باعث کاهش برش و پارگی واژن می شود.
 

 

روش درست رفع مو های زائد

آکادمی پوست و مو برای جلوگیری از بریدگی و صدمات در هنگام برش دادن یا تراشیدن موهای ناحیه تناسلی توصیه می کند:
 
اجتناب از حواس پرتی و اجازه ندادن ذهن به رویا پردازی در هنگام تراشیدن موها
قبل از تراشیدن، پوست و مو را مرطوب کنید.
از کرم یا ژل اصلاح استفاده کنید.
با استفاده از تیغ تیز و تمیز رفع مو های زائد را انجام دهید. 
بعد از هر تراشیدن موها ، تیغ را تمیز کنید.
اصلاح در جهت رشد مو ها باشد.
ایستادن در حین پیرایش یا تراشیدن و جلوگیری از دراز کشیدن
پیرایش یا تراشیدن را خودتان انجام دهید زیرا شخص دیگر نمی تواند آنچه را که اتفاق می افتد احساس کند.
نگه داشتن تیغ ​​در مکانی خنک و خشک
دور انداختن تیغ های یکبار مصرف پس از پنج تا هفت بار استفاده
با احتیاط بسیار زیاد و هنگام صدمه زدن به زخم و جوش های پوستی ، به آرامی اصلاح می شود
نکات زیر می تواند به جلوگیری از پارگی واژن هنگام رفع مو های زائد با موم کمک کند:
اطمینان حاصل کنید که منطقه تمیز ، خشک و عاری از هرگونه تحریک ، زخم یا درد است.
استفاده از موم در جهت رشد مو و برداشتن آن در جهت مخالف
هنگام استفاده و از بین بردن موم ، پوست را محکم با دست نگه دارید.
 

 

بریدگی یا پارگی واژن به علت زایمان واژینال

بریدگی یا پارگی نتیجه نسبتاً اجتناب ناپذیر زایمان واژن است. با این حال ، متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است از تکنیک های خاصی برای جلوگیری از این آسیب ها استفاده کنند ، از جمله:
 
ماساژ perineal برای کاهش مقاومت عضلانی ، چه در مرحله دوم زایمان و چه در مدت کوتاهی پس از زایمان
استفاده از کمپرس گرم در ناحیه perineal در حالی که یک زن در حین زایمان فشار می آورد
پزشکان همچنین در حال بررسی مجدد ایمنی و اثربخشی اپیزوتومی هستند ، این روشی است که شامل ایجاد برش عمیق در هنگام زایمان برای بزرگ شدن کانال تولد است.
 

 

چه زمانی برای بریدگی واژن به پزشک مراجعه کنید

پزشک می تواند برش های واژن را که بهبود نمی یابند ارزیابی کند.
بریدگی ها یا پارگی های واژن جزئی عموما بی ضرر است و معمولاً سریعاً بدون درمان بهبود می یابد. با این وجود ، قطع شدید یا پارگی شدید می تواند منجر به عوارضی مانند خونریزی قابل توجه و عفونت شود.
مراجعه به پزشک برای بریدگی واژن یا پارگی بسیار مهم است:
خونریزی بیش از حد و یا بعد از 10 دقیقه اعمال فشار مستقیم ، خونریزی متوقف نشود
بریدگی عمیق یا بیشمار هستند
لبه های ناهموار دارند
ظرف چند روز بهبود نیافته اند
بدتر شدن بریدگی
بریدگی باعث نگرانی یا پریشانی می شود
در صورت بروز هر کدام از علائم زیر ، افرادی که دچار بریدگی واژن  می شوند باید با فوریت های پزشکی تماس بگیرند:
تب یا لرز
ترشحات تغییر رنگ دارند یا ناخوشایند هستند
احساس کلی ناخوشایند بودن
بی حسی یا سوزن سوزن شدن
احساس ضعف یا از دست دادن هوشیاری
افرادی که به طور مکرر دچار بریدگی واژن بصورت دردناک می شوند ، باید علائم خود را با پزشک در میان بگذارند تا شرایط اساسی احتمالی را تشخیص دهند.
سوءاستفاده جنسی ، تجاوز یا تجاوز جنسی می تواند باعث بریدگی واژن بصورت شدید شود.افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند باید در اسرع وقت با پزشک مشورت کنند یا به دنبال مراقبت های اضطراری باشند.
 
بزرگسالان همچنین باید در مورد هرگونه علامت غیرقابل توضیح و یا در مورد بریدگی واژن با پزشک صحبت کنند.
 
برش واژن یا پارگی واژن ممکن است در طول برداشتن موهای زائد و فعالیت جنسی رخ دهد. زایمان واژینال هنگام زایمان همچنین می تواند باعث ایجاد زخم در بافت های داخل و اطراف واژن شود.
 
بریدگی های کوچک واژن می تواند باعث درد و ناراحتی شود ، اما آنها بطور کلی طی چند روز بدون درمان بهبود می یابند. تمیز و خشک کردن ناحیه آسیب دیده می تواند به بهبودی زخم ها کمک کرده و از عفونت جلوگیری کند.
 
بریدگی های عمیق تر و بزرگتر ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد. اگر بریدگی های آن عمیق ، متعدد است یا خونریزی متوقف نمی شود ، به پزشک مراجعه کنید.
 

پارگی پرینه

درمان پارگی پرینه  درمان خانگی پارگی پرینه
پارگی پرینه یک بیماری است که با آسیب به قسمت پیشانی خلفی ، عضلات کف لگن ، دیواره های واژن و راست روده و اسفنکتر مقعدی در هنگام زایمان مشخص می شود. از نظر بالینی ، تهدید پارگی پرینه با بیرون زدگی بین مقعد و واژن ، تورم ، سیانوز ، که به رنگ پریدگی ، درخشش آسیب شناختی پوست ، ترک های پوستی تبدیل می شود ، ظاهر می شود. هنگامی که پارگی پرینه رخ می دهد ، نقض یکپارچگی بافت ها آشکار می شود. تشخیص بر اساس بررسی مستقیم پرینه در هنگام زایمان و تجدید نظر در کانال تولد پس از تولد جفت است. درمان جراحی پارگی پرینه شامل درمان زخم و بازسازی یکپارچگی آناتومیکی ساختارهای آسیب دیده است.

اطلاعات کلی پارگی پرینه

پارگی پرینه یک آسیب تروماتیک در زنان و زایمان است که در اثر فشار بیش از حد قسمت نمایان کننده جنین بر روی واژن و ساختارهای تشریحی مجاور رخ می دهد. آسیب شناسی در 12-16 درصد  از کل زنان در حال زایمان مشاهده می شود ، که این را شایع ترین عارضه زایمان می کند . در پریمای پاراس ، احتمال پارگی پرینه 1.5 تا 3 برابر بیشتر از افرادی است که دوبار زایمان می کنند. علاوه بر این ، گروه خطر شامل زنانی است که دچار آسیب های روحی و روانی ، بیماریهای مکرر رحم و واژن شده اند. ارتباط این آسیب شناسی نیز به دلیل تعداد زیادی از عوارض احتمالی ، از جمله بیماری های سپتیک ، خونریزی ، از دست دادن تن اسفنکتر مقعدی ، افتادگی و افتادگی واژن و رحم است.، تشکیل فیستول بین واژن و راست روده ، ترشح و خرابی بخیه ها.

علل و طبقه بندی پارگی های پرینه

توانایی کشش پرینه ، حتی با یک دوره مطلوب زایمان ، حد خود را دارد. هنگامی که قسمت فعلی جنین از کانال زایمان عبور می کند ، فشار اضافی ایجاد می شود ، که در شرایط خاص می تواند باعث پارگی پرینه شود. عوامل اصلی کمک کننده عبارتند از زایمان سریع ، جنین بزرگ ، استفاده از وسایل زایمانی ، لگن باریک آناتومیک زن در حال زایمان. عوامل خطرساز عبارتند از: کاهش لحن بافت های پرینه ، رشد عضلانی مشخص این ناحیه ، واژینیت مکرر و کوپلیتسابقه ، وجود اسکارهای پس از زایمان. همچنین ، پارگی پرینه می تواند توسط تاکتیک های غیر منطقی و بیش از حد تهاجمی متخصص زنان ایجاد شود.

بسته به علت و مکانیسم توسعه ، پارگی های پرینه به موارد زیر تقسیم می شوند:

خود جوش. چنین پارگی های پرینه به طور مستقل در زمینه اختلاف بین ویژگی های آناتومیکی و فیزیولوژیکی جنین و دستگاه تناسلی زن در حال زایمان رخ می دهد.
پارگی شدید پرینه. خسارت در نتیجه عملیات تحویل یا تاکتیک های نامناسب مدیریت کار ایجاد می شود.
4 درجه شدت پارگی پرینه وجود دارد:

درجه 1 - پارگی پوست ، چسبندگی خلفی. در این حالت ، ماهیچه های لگن دست نخورده باقی می مانند.
درجه II - آسیب به پوست ، ماهیچه ها ، دیواره های واژن در حالی که یکپارچگی اسفنکتر مقعدی را حفظ می کند.
درجه III - ترکیبی از همه علائم فوق درجه II با پارگی اسفنکتر مقعد.
درجه IV - پارگی پرده از درجه III در ترکیب با آسیب به دیواره قدامی راست روده.
به طور جداگانه ، پارگی مرکزی پرینه وجود دارد. با آن ، تولد کودک از طریق نقصی که بین کمیسور خلفی سالم و مقعد ایجاد می شود ، می گذرد. همچنین ممکن است با حفظ یکپارچگی پوست ، پارگی عضلات منطقه ای امکان پذیر باشد. این گزینه ها نادر هستند.

علائم پارگی پرینه

پارگی پرینه تقریباً همیشه قبل از یک بیماری آسیب شناختی به نام تهدید پارگی پرینه پیش از این اتفاق می افتد ، که نشان دهنده پرینوتومی یا اپی زیاتومی است.... از نظر پاتوژنتیک ، در اثر فشرده سازی خون و عروق لنفاوی ایجاد می شود که منجر به ایست عروقی و لنفاوی ، ایسکمی می شود. از نظر بالینی ، تهدید پارگی پرینه با برجستگی پاتولوژیک مشخص ، افزایش ادم ، سیانوز ، که به سفید شدن تبدیل می شود ، آشکار می شود. علاوه بر این ، درخشش روی پوست ظاهر می شود ، ترک ایجاد می شود ، پس از آن پارگی پرینه رخ می دهد. پارگی پرینه به خودی خود با نقض یکپارچگی بافت های نرم توسط قسمت مجاور جنین مشخص می شود. بسته به شدت ، پوست ، ماهیچه ها ، دیواره های واژن و راست روده و اسفنکتر مقعدی می توانند آسیب ببینند.

عارضه اصلی پارگی پرینه ، خونریزی از رگ های خونی منطقه ای است. به عنوان یک قاعده ، با درجه آسیب شناسی I و II ، از دست دادن خون حداقل است. با درجه III و IV ، و همچنین در پس زمینه واریس همزمان ، خونریزی گسترده ممکن است رخ دهد. در صورت نقض یکپارچگی کانال تولد ، همیشه خطر ایجاد عوارض باکتریایی وجود دارد.

 

تشخیص و درمان پارگی پرینه

تشخیص پارگی پرینه ساده است. این شامل شناسایی بصری نقص بافت نرم در هنگام زایمان است. در آستانه زایمان ، به عنوان آمادگی برای عوارض احتمالی ، متخصص زنان و زایمان خطر پارگی پرینه را ارزیابی می کند. برای این ، شرح حال جمع آوری می شود ، یک معاینه بصری ، داده های مطالعات اولیه زن باردار و جنین - سونوگرافی و غیره مورد مطالعه قرار می گیرد.

 

درمان پارگی پرینه با توجه به اصول کلی درمان جراحی زخم ها و بازسازی یکپارچگی بافت های نرم انجام می شود. نوع تسکین درد بسته به شدت آسیب متفاوت است. در درجه I و II ، از نفوذ یا بیهوشی ایشیورکتال استفاده می شود ، کمتر - تجویز بی حسی داخل وریدی. در درجه III و IV ، جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. ماهیت عملیات پارگی پرینه شامل دوخت لایه به لایه تمام ساختارهای آسیب دیده با استفاده از کاتگات ، ابریشم ، ویکریل با روکش کروم است. صرف نظر از ماهیت آسیب ، مداخله پس از تجزیه و تحلیل حفره رحم و واژن و (در صورت لزوم) بازگرداندن یکپارچگی آنها انجام می شود.

بعد از عمل ، بخیه ها روزانه کنترل می شوند. نشان داده شده یک درمان خشک ضد عفونی کننده پرینه بعد از اجابت مزاج و ادرار است. در صورت عدم وجود عوارض چرکی ، بخیه ها در 4-6 روز برداشته می شوند. توصیه نمی شود 15-20 روز پس از عمل در حالت نشسته بنشینید. درمان جراحی پارگی پرده درجه III و IV فقط باید توسط متخصصان زنان و زایمان مجرب و با مشارکت چندین دستیار انجام شود. این شرایط به دلیل پیچیدگی فنی عمل و خطر بالای عوارض تعیین می شود. برجسته ترین آنها افتادگی یا افتادگی واژن و رحم ، هماتوم ، از دست دادن تن بافت اسفنکتر مقعدی با اجابت مزاج غیر ارادی ، ترشح و خرابی بخیه ها است.

 

پیش بینی و پیشگیری از پارگی پرینه

پیش آگهی پارگی پرینه در پس زمینه درمان صحیح جراحی مطلوب است. پس از برداشتن بخیه ها و بهبود بافت آسیب دیده ، تمام عملکردهای لگن به طور کامل ترمیم می شوند. سوال در مورد بارداری های بعدی به صورت جداگانه تعیین می شود ، اما ، به عنوان یک قاعده ، هیچ منع مصرف برای بچه دار شدن وجود ندارد.

پیشگیری مستقیم از پارگی پرینه در هنگام زایمان در صورت بروز علائم تهدید کننده شامل انجام برش های جراحی است: میانه - پریونئوتومی یا جانبی - اپیزیوتومی. این مرحله به این دلیل است که لبه های بریده مستقیم بهتر از لبه های پاره شده بهبود می یابند. درمان اپیزیاتومی و پرینئوتومی مشابه پارگی پرینه است. در دوران بارداری و قبل از بروز خطر پارگی پرینه ، پیشگیری شامل تمرینات کگل ، ماساژ پرینه از سه ماهه دوم ، درمان زود هنگام آسیب های عفونی و باکتریایی کانال تولد ، تنفس مناسب ، دوره های متناوب آرامش و جلوگیری از تنش در هنگام زایمان ، وبازدید منظم از کلینیک های قبل از تولد  است. 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

استئوپروز یا پوکی استخوان

در

استئوپروز که به معنی «پوکی استخوان» می‌باشد، نوعی بیماری است که استخوان های شما را نازک و ضعیف می کند، موجب پوکی آنها و به احتمال زیاد موجب شکستگی آنها می گردد. گاها «بیماری خاموش» نیز نامیده می شود چرا که می تواند سالها بدون اینکه علائمی را بروز دهد، پیشرفت کند. ممکن است قادر به کاهش یا تاخیر در تضعیف استخوانهایتان شوید یا می توانید استئوپروز را درمان کنید اما ممکن است قادر به پیشگیری از آن نباشید. (سیارک)  

بنیاد ملی استئوپروز استخوان (NOF) تخمین می زند که تا 54 میلیون آمریکایی استئوپروز و توده استخوانی کم داشته باشند. تحقیقات نشان می دهند که حدود نیمی از زنان و یک چهارم مردان شکستگی استخوان ناشی از استئوپروز را خواهند داشت.
گرچه امکان دارد مردان از استئوپروز رنج ببرند اما اکثر افرادی که تحت تاثیر استئوپروز هستند، زنان می باشند. در واقع، تعداد سالانه شکستگی‌های حاصل از استئوپروز در زنان بیشتر از تعداد حملات قلبی، سکته مغزی و موارد ترکیبی از سرطان پستان می باشد. زنان احتمالا چهار برابر مردان مبتلا به استئوپروز باشند. بخاطر درصد بالای زنان مبتلا به پوکی استخوان این بیماری را از شایع ترین بیماری های زنان می دانند.
گرچه این بیماری می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اما زنان پس از یائسگی بیشترین احتمال در ابتلا به استئوپروز دارند. بیش از 50 درصد از زنان قفقازی غیر اسپانیایی و آسیایی در ۵۰ سالگی یا بیشتر توده استخوانی کم داشته و ریسک استئوپروز در آنها بیشتر است. دلیل اصلی برای این بیماری این است که بدن زنان پس از یائسگی، استروژن کمتری تولید می کند و استروژن نقش مهمی در کمک به پیشگیری از پوکی استخوان ایفا می کند.
گرچه متوسط سن برای یائسگی در ایالات متحده 51 سال است اما برخی زنان یائسگی را با توجه به دلایل طبیعی یا در اثر عمل جراحی، بیماری یا درمان‌هایی که به تخمدان‌ها آسیب می زند، زودتر تجربه می کنند. برای مثال یک هیتسرکتومی کامل که در آن تخمدان ها و رحم برداشته می شود، بلافاصله موجب یائسگی می شود. در صورت عدم وجود هر نوع دلیل پزشکی، عدم قاعدگی شما در بیش از 12 ماه متوالی بیانگر این است که شما یائسه می‌باشید. (سیارک)  
خبر خوب این است که استئوپروز می تواند پیشگیری و درمان شود و سلامتی استخوان میتواند بازیابی شود. یادگرفتن اینکه چگونه از استخوان‌های خود محافظت کرده و آنها را سالم نگه دارید، هیچ موقع دیر نیست.

 پست های مرتبط:

استراتژی ورزشی برای پیشگیری از استئوپروز

پرسش و پاسخ در مورد پوکی استخوان

درمان استئوپروز یا پوکی استخوان

تشخیص استئوپروز یا پوکی استخوان

استئوپروز یا پوکی استخوان

بررسی اجمالی پوکی استخوان ارثی

علائم پوکی استخوان و راه های تشخیص

پیشگیری از سقوط در مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان

بررسی اجمالی پوکی استخوان

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)  

مترجم  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا این نشانه یائسگی است

در

شما چهل ساله هستید و ناگهان حس میکنید که در حال فروپاشی هستید. با اینکه هوا مطبوع است، صبح‌ها در بستری از عرق خود بیدار میشوید. هرچقدر که تلاش میکنید وزنتان کم نمیشود. تمایل جنسی شما از بین رفته است و ناگهان بیشتر از تمام مواقع به خاطر خشکی پوست،  به دنبال کرم پوست مناسب میگردید. (سیارک)  

         
آیا این نشانه شروع یائسگی است؟

قبل از اینکه تلاش کنیم این سوال را جواب دهیم، سعی میکنیم اصطلاحات خودمان را اصلاح کنیم. اول از همه باید بگوییم یائسگی نقطه‌ی شروع ندارد. یائسگی در حقیقت یک روز است، روزی که در آن بعد از 12 ماه متوالی دچار قاعدگی نمیشوید. یائسگی معمولاً بین 40 تا 58 سالگی اتفاق میافتد و میانگین سن بروز آن 51.4 سال است.
روز بعد از روز جادویی یائسگی شما یائسه محسوب میشوید. روز قبل آن پیش یائسه حساب میشود. حالت دیگری وجود دارد که به آن شبه یائسگی میگویند و شاید این حالتی است که به شما دست داده است.(سیارک)  
شبه یائسگی به زمانی اطلاق میشود که واسطه‌ی بین یائسگی و قبل از یائسگی است. میتواند چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد. معمولاً در چهل سالگی آغاز میشود ولی در بعضی از زنان زودتر نیز اتفاق میافتد. دلیل اصلی آن از دست دادن فولیکول‌های رحم است که باعث کاهش سطح استروژن میشود. این روند یکنواخت نیست، برای همین ممکن است گاهی اوقات عوارض حضور داشته باشند و گاهی اوقات از بین بروند.
متاسفانه هیچ آزمایش مشخصی برای اینکه بفهمید در این موقعیت قرار دارید وجود ندارد. حتی تست‌های عادی که برای سطح هورمون استفاده میشوند نیز کاربرد ندارند. دلیل آن این است که این تست‌ها که با نام‌های Estroven، Menocheck و RU25 plus فروش میروند برای اندازه گیری هورمون محرک فولیکول یا FSH مورد استفاده قرار میگیرند.

بدن شما زمانی این هورمون را ترشح میکند که سطح استروژن پایین باشد، تا به رحم دستور دهد که تولید استروژن را زیاد کند. برای همین میتوان فکر کرد اگر سطح FSH بالا باشد، معنی آن این است که سطح استروژن پایین است و شما به سمت یائسگی میروید و متخصصان سال‌ها از این اندازه‌گیری هورمون برای پیشبینی یائسگی استفاده میکردند. اما بعداً معلوم شد که سطوح استروژن مثل بازار بورس نه روز به روز بلکه از صبح تا شب تغییر میکنند. برای همین یک بار یا حتی چندبار اندازه گیری FSH نمیتواند چیزی را مشخص کند.
روند بهتر این است که خود را توسط علائمی که دارید بررسی کنید.این علائم شامل موارد زیر میشوند:

احساس داغی و عرق شبانه

به این علائم در یائسگی، علائم وازوموتو میگویند و ما هنوز هم نمیدانیم که دقیقاً دلیل به وجود آمدن این حالت و گرگرفتگی چه هست. هرچند که به نظر می‌آید کم شدن استروژن با کنترل دمای بدن ارتباط دارد و افزایش دمای درونی بدن باعث فعال شدن غدد تعرق میشود. احساس داغی دومین علائم شایع در مشکلات مربوط به یائسگی است و حدود 75 درصد از زنان دچار آن میشوند. همچنین این عارضه یکی از دردسرسازترین‌ها هم هست. خبر بد این است که این مشکل در بعضی از زنان حتی بعد از یائسگی نیز ادامه میایبد. (سیارک)  

قاعدگی نامنظم

مشکلات سطوح هورمونی به این معنی است که قاعدگی نیز تحت تاثیر قرار میگیرد. ممکن است به جای هر 28 روز، هر 24 روز اتفاق بیافتند یا دید به دیر اتفاق بیافتند. حتی ممکن است چند دوره از قاعدگی اتفاق نیافتد و سپس به حالت عادی برگردید. ممکن است حجم خون خارج شده کمتر یا زیادتر از حد معمول شود یا زمان قاعدگی کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود.

مشکلات در خواب

هنوز مطمئن نیستیم که این مشکلات هورمونی با مشکلات شایعی که زنان در این سن از آن شکایت دارند مرتبط باشد. ممکن است تعرق شبانه با خواب تداخل پیدا بکند یا اضطراب این سن، همچون داشتن فرزند نوجوان، پدر و مادر پیر و مشکلات شغلی باعث مشکل در خوابیدن شود. به هر حال تحقیقات نشان داده است زنانی که پا به میانسالی میگذارند از مشکل بی خوابی رنج میبرند یا نصف شب بیدار میشوند.
سردرد
ممکن است شما متوجه شوید که بیشتر سردرد میگیرید، مخصوصاً در زمان قاعدگی و اگر قبلاً هم در زمان قاعدگی سردرد میگرفتید، در حال حاضر سردردهای شما شدیدتر و طولانی تر میشود. خبر خوب این است که بعد از یائسگی سردردهای شما کمتر میشود. (سیارک

تغییر خلق

شواهد معتبری مبنی بر این وجود دارد که زنان در این دوره دچار ناآرامی، خستگی و افسردگی میشوند. این موضوع میتواند مربتط با هورمون‌ها باشد ولی با احتمال بیشتر مربوط به استرس میانسالی است. اگر این تغییر خلق‌ها آنقدر شدید باشند که در زندگی شما اخلال ایجاد کنند باید به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.

خشکی واژن

استروژن نقش اساسی‌ای در رطوبت و انعطاف واژن دارد. با کاهش سطح استروژن ممکن است دچار خشکی واژن شوید. ممکن است مشکلات دیگری همانند خروج مایعات یا بوی بد داشته باشید یا حتی مقداری از ادرار شما نشت کند.
هرچند که تمامی علائم بالا میتواند نشان دهنده شبه یائسگی باشد ولی مشکلات پزشکی دیگری نیز میتوانند این‌ها را ایجاد کنند. برای همین جدای از اینکه شما فکر میکنید، بسیار مهم است که برای ارزیابی جسمی و روانی خود به متخصص مراجعه کنید. متخصص میتواند مشکلات جسمی دیگر را رد کند تا بفهمید که مشکلتان شبه یائسگی هست یا خیر.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)  

نظرات

۱۳۹۷/۴/۱۸خانم ها به مقاله خواص و مضرات روغن مغربی مراجعه کنند.

در ادامه بخوانید...

تشخیص استئوپروز یا پوکی استخوان

در

استئوپروز یا پوکی استخوان یکی از شایع ترین بیماری های زنان،  به تدریج پیشرفت می کند و معمولا بدون علائم می باشد. یک استخوان که با یک صدمه کوچک می شکند برای مثال یک ضربه جزئی به مچ دست، معمولا اولین نشانه از آن است. تقریبا از هر دو زن یک نفر، و از هر چهار مرد یک نفر بالای 50 سال در طول عمر باقی مانده خود شکستگی ناشی از استئوپروز را تجربه خواهد کرد.

شکستگی لگن و ستون فقرات با افزایش خطر مرگ همراه است. شکستگی‌های ستون فقرات معمولا با عنوان شکستگی های فشاری مهره شناخته می شوند و زمانی اتفاق می افتند که مهره دچار سستی در اثر کشیدگی عضله، ضربه یا افتادن باشد. می تواند منجر به کاهش قد، درد شدید و گاها مزمن، تراکم اندام‌های داخلی و خمیدگی (که کیفوز یا «قوز وارثه» نامیده می شود) شود. همچنین می تواند منجر به ناتوانی طولانی مدت و مرگ و میر شود.
شکستگی لگن نتیجه دیگری از استئوپروز است که یک چهارم شکستگی های مربوط به استئوپروز را شامل می شود. شکستگی لگن می تواند منجر به مارپیچ رو به پایین و در نتیجه کاهش سلامتی، کاهش در تحرک و شکنندگی بیشتر داشته باشد. تقریبا همیشه نیاز به بستری شدن و جراحی است و می تواند نیازمند پرستاری درازمدت در منزل باشد.
در برخی موارد، این آسیب می تواند سبب ناتوانی طولانی‌مدت یا دائمی یا حتی مرگ شود. با توجه به بنیاد استئوپروز ملی انتظار می‌رود که تعداد شکستگی ناشی از استئوپروز تا سال 2025، به بیش از سه میلیون نفر برسد. (سیارک)  
متخصص مراقبت‌های بهداشتی می تواند بر اساس سابقه پزشکی شما و با ارزیابی عوامل خطرناک؛ معاینه و آزمایش‌های فیزیکی؛ و آزمایش تراکم مواد معدنی استخوانی (BMD) (آزمون غیرتهاجمی که توده استخوانی‌تان را اندازه‌گیری می کند)، استئوپروز را تشخیص می‌دهد.
عوامل خطرناک شایع برای استئوپروز عبارتند از:
• اسکلت نازک و کوچک (با وزن کمتر از 127 پوند)
• سابقه شخصی و/ یا خانوادگی از شکستگی استخوان یا وضعیت خمیده در بزرگسالی
• سابقه قبلی استئوپروز ستون فقرات، ران و یا مچ دست
• طول عمر پایین نیروی جذب شده از کلسیم
• لاغری بیش از حد
• سیگار کشیدن
• مصرف بیش از حد الکل (سیارک)  
• سبک زندگی غیرفعال
• کمبود استروژن ناشی از یائسگی و شرایط پزشکی خاص از جمله آمنوره ورزشی، بی‌اشتهایی عصبی و درمان با داروهایی که سطوح استروژن را پایین می آورند.
• فقدان دوره قاعدگی یا قاعدگی نامنظم در زنان جوان
• استفاده طولانی مدت از برخی داروهای ضد تشنج و کورتیکواستروئیدها
• قومیت‌های قفقازی یا آسیایی به استثناء آفریقایی- آمریکایی و اسپانیایی آمریکایی ها نیز در معرض خطرهستند.
• برخی از شرایط پزشکی مزمن از جمله دیابت، پرکاری تیروئید، پرکاری پاراتیروئيد، برخی از بیماری‌های روده و آرتریت روماتوئید. 
• افسردگی. در افراد با افسردگی جدی، سرعت از دست دادن استخوان افزایش می یابد، چرا که آنها از داروهای ضد افسردگی مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) استفاده می کنند. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر ارتباط بین افسردگی و SSRIها و از دست دادن استخوان لازم می باشد. (سیارک)  
• استفاده از مهارکننده‌های پمپ پروتون. سازمان غذا و دارو (FDA) مستلزم است تا اطلاعات ایمنی بر روی برچسب‌های نسخه های دارویی و بر روی برچسب‌های مهارکننده های پمپ پروتون درباره افزایش ریسک احتمالی شکستگی لگن، مچ دست و ستون فقرات را برای افرادی که از این داروها استفاده می کنند بنویسد. مهارکننده‌های پمپ پروتون استفاده می شوند تا انواع اختلالات روده را درمان نمایند. معمولا برای یک دوره دو هفته ای تجویز می شوند و بیش از شش هفته در سال نباید مصرف شوند. در مطالعات مشاهده ای، خطر در استفاده طولانی مدت و دوز بالای مهارکننده های پمپ پروتون افزایش می یابد. مطالعه دیگری برای بررسی هرگونه افزایش خطر شکستگی مورد نیاز می باشد.

 پست های مرتبط:

استراتژی ورزشی برای پیشگیری از استئوپروز

پرسش و پاسخ در مورد پوکی استخوان

درمان استئوپروز یا پوکی استخوان

تشخیص استئوپروز یا پوکی استخوان

استئوپروز یا پوکی استخوان

بررسی اجمالی پوکی استخوان ارثی

علائم پوکی استخوان و راه های تشخیص

پیشگیری از سقوط در مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان

بررسی اجمالی پوکی استخوان

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)  

مترجم  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

روش تشخیص استئوپروز

در

بعد از صحبت با متخصص سلامت زنان درباره نگرانی های شخصی‌ شما از بیماری های زنان مثلا استئوپروز یا پوکی استخوان، یک سری آزمایش‌ها امکان دارد توصیه گردد. این آزمایشات به شناسایی یا رد شرایطی غیر از یائسگی که می تواند سبب کاهش تراکم استخوان شده باشد، کمک خواهد کرد. این آزمایشات شامل:


• شمارش کامل گلبول‌های خون
• سطوح کلسیم خون و ادرار
• آزمایشات عملکرد تیروئید
• سطوح هورمون پاراتیروئيد
• آزمون D هیدروکسی 25 برای تعیین اینکه آیا بدن ویتامین D کافی دارد یا نه.
• ازمایشات نشانگر بیوشیمیایی، از جمله CTX و NT
اگر سابقه پزشکی یا یافته‌های فیزیکی شما نشان دهنده عللی غیر از یائسگی یا سن در دست دادن استخوان شماست، در این صورت آزمایش‌های دیگری بایستی انجام شود. (سیارک)
نیروی کار سرویس پیشگیری ایالات متحده به زنان 65 سال و بالاتر، توصیه می کند تا به صورت روتین با متخصص استئوپروز مشورت نمایند. به زنان جوان‌تری که خطر شکستگی در حد یا بیشتر از زنان مسن 65 ساله دارند، نیز همین توصیه می شود. بعلاوه بنیاد ملی استئوپروز و انجمن بین المللی دنسیتومتری کلینیکی، DXA را برای زنان بعد از یائسگی و برای مردان 50 تا 70 ساله ای که فاکتورهای این بیماری را دارند توصیه می کند.
توصیه می شود تا BMD را در بیمارستان یا مرکز استئوپروز انجام دهید که به طور منظم آزمایش تراکم استخوان نیز انجام گردد.
چندین نوع آزمایش BMD وجود دارد که به صورت زیر می‌باشند:
• DEXA (جذب‌سنجی دوتایی انرژی اشعه ایکس) تراکم استخوانی را در ستون فقرات، لگن یا کل بدن اندازه‌گیری می‌کند.
• QCT (توموگرافی کمی کامپیوتری) که می تواند برای اندازه‌گیری ستون فقرات به صورت جایگزین DXA استفاده شود. این آزمایش به ندرت استفاده می شودچرا که گران بوده و نیازمند دوز بالاتری می‌باشد. انجمن بین المللی دنسیتومتری کلینیکی (ISCD) DXA را بعنوان روش ترجیحی برای تشخیص یا تصمیمات درمانی توصیه می کند. QCT می‌تواند زمانی استفاده شود که DXA در دسترس نباشد، اما مقایسه نتایج آن با DXA مشکل می‌باشد. (سیارک)
• التراسوند از امواج صوتی استفاده می کند تا تراکم استخوانی را اندازه‌گیری کند. اغلب در برنامه غربالگری عمومی استفاده می شود تا اشخاصی را که نیازمند آزمایش قطعی تر با آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان DXA هستند را شناسایی کنند. ICSD استفاده از التراسوند را برای تشخیص و تصمیمات درمانی توصیه نمی کند. به خاطر اینکه اکثر کسانی که در معرض خطر استئوپروز هستند، تحت پوشش بیمه آزمایش DXA هستند و به ندرت برای غربالگری سلامتی با اولتراسوند هزینه اضافی پرداخت می‌کنند. (سیارک)
نتایج آزمایشات BMD انجام شده روی زنان یائسه یا مردان مسن معمولا نشان دهنده «T scores» است که میزان انحراف تراکم استخوانی تان را از بالا یا پایین متوسط مقدار تراکم استخوانی برای زنان قفقازی جوان و سالم را نشان می دهد. برای کودکان و زنان و مردان جوان، بهتر است با افرادی که سن یکسانی دارند، مقایسه انجام گردد.
• T score بین 1+ و 1 نشان دهنده تراکم استخوانی نرمال است.
• T score بین 1 و 2.5 معمولا نشان دهنده تراکم استخوانی پایین است.
• T score پایین‌تراز 2.5 معمولا نشان دهند استئوپروز می باشد.
همچنین تراکم استخوانی شما با یک استاندارد «مطابق با سن» مقایسه می‌گردد. بررسی مطابقت سنی (Z score) تراکم استخوانی شما را با «مقدار اصلی» برای سن، جنس و سایز شما مقایسه می کند.
T score شما به متخصص سلامتی کمک خواهد کرد تا تشخیص دهد که ایا شما در خطر شکستگی استخوان قرار دارید یا نه. معمولا تراکم پایین استخوان در شما، خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. با این حال متخصص سلامتی مقدار BMD شما را با توجه به سابقه پزشکی، ریسک استئوپروز و سبک زندگی از جمله اینکه آیا ورزش انجام می دهید یا نه و کلسیوم کافی جذب بدنتان می شود یا نه تشخیص خواهد داد.(سیارک)

همچنین متخصص سلامتی شما امکان دارد از FRAX استفاده کند که براساس «ابزار ارزیابی ریسک شکستگی» می‌باشد. FRAX score شما که بر اساس سن، وزن، قد، سابقه پزشکی و دیگر فاکتورهای ریسک و همچنین مقدار تراکم مواد معدنی استخوانی تان است، میزان قرار گرفتن شما در خطر داشتن شکستگی لگن یا مهره را در بعد از 10 سالگی نشان می دهد. با در نظر گرفتن تمامی این فاکتورها، متخصص سلامتی شما می تواند تشخیص دهد که آیا استئوپروز، تهدیدی برای سلامتی شما در حال حاضر یا در سالهای آتی خواهد بود یا نه.
برخی از آزمایشات مربوط به خطر استئوپروز از جمله آنهایی که در نمایشگاه‌های سلامت جامعه در دسترس می‌باشند، نقطه شروعی برای ارزیابی سلامتی استخوان تان می باشد اما قطعا نیاز به پیگیری دارد. اگر شما یکی از این نوع آزمایشات را کرده باشید، نتایج را با متخصص در میان بگذارید به خصوص اگر نتایج نشان دهنده تراکم استخوان پایین است.
مدیکر و اغلب بیمه تجاری هزینه آزمایش BMD زنان بالای 65 سال و برای افراد دیگر در خطر یا آنهایی که از استئوپروز رنج می‌برند، را پرداخت می کنند.(برای خوانندگان خارج از کشور)

 پست های مرتبط:

استراتژی ورزشی برای پیشگیری از استئوپروز

پرسش و پاسخ در مورد پوکی استخوان

درمان استئوپروز یا پوکی استخوان

تشخیص استئوپروز یا پوکی استخوان

استئوپروز یا پوکی استخوان

بررسی اجمالی پوکی استخوان ارثی

علائم پوکی استخوان و راه های تشخیص

پیشگیری از سقوط در مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان

بررسی اجمالی پوکی استخوان

این پست را چگونه می‌بینید؟ آیا شما یا کسی از نزدیکانتان نگرانی های شخصی‌ از استئوپروز دارید؟ لطفا مراحل تشخیص را به اشتراک بگذارید. (سیارک)  

نظرات

در ادامه بخوانید...