بارداری هفته 1 تا 40 بخش چهارم

برای سلامت زنان باردار قرار شد طول دوره بارداری را از هفته 1 تا 40 بصورت کوتاه و خلاصه وار در پست های ادامه دار بیاوریم در بخش های قبلی به اختصار بارداری هفته 1 تا 40 بخش اول  و  بارداری هفته 1 تا 40 بخش دوم و بارداری هفته 1 تا 40 بخش سوم را در هر هفته شاهد تغییرات مادر و جنین بودیم و در آخر هر هفته نکته هفته را از دیدگاه متخصص زنان آوردیم، تا مادران باردار به این نکات توجه کنند.

 

هفته 25 بارداری

کودک: پوست کودک شما اکنون به جای شفاف شدن، مات می‌شود. بدن کودک هنوز با چین احاطه شده است چون باید در داخل پوستش رشد کند. ضربان قلب می‌تواند از طریق یک گوشی طبی یا بسته به موقعیت بدن با قرار دادن گوش روی ناف شنیده شود.

مادر: برخلاف رشد رحم شما به سمت بالا، ممکن است در اطراف شکم نیز بزرگتر شود. ممکن است دچار هموروئید شوید که ناشی از افزایش جریان خون، یبوست، سوء هاضمه و سوزش است.

نکته هفته:

برای رفع هموروئید، یک بسته یخ یا نارون کوهی استفاده کنید یا از تشتک مخصوص هموروئید استفاده کنید. شیاف‌های بدون نسخه پزشک و/یا دستمال‌های طبی نیز می‌توانند کمک کنند. از ملین‌ها یا روغن‌های معدنی استفاده نکنید.

در درون شما چه می‌گذرد؟

در پایان ماه ششم، اثر انگشت و پنجه دیده می‌شود. پلک‌ها شروع به جدا شدن می‌کنند و چشم باز می‌شود.

 

ماه ششم بارداری

کودک شما ممکن است به صداها با حرکت کردن یا افزایش ضربان قلب واکنش نشان دهد و سکسکه کودک را می‌توانید حس کنید.

 

هفته 26 بارداری

کودک: شنوایی کودک شما کاملاً رشد کرده است. وقتی کودک به صداها واکنش نشان می‌دهد، ضربان قلبش افزایش می‌یابد. کودک شما به صورت ریتم دار با موسیقی می‌رقصد. ریه‌ها هنوز در حال رشد هستند، اما کامل نشده‌اند. الگوهای امواج مغزی کودک شما مانند یک نوزاد است که پس از 9 ماه به دنیا آمده است. او دارای الگوی خواب و بیداری است.

مادر: حرکات پیوسته کودک باید دلگرم کننده باشد. شما اکنون هر هفته یک پوند وزن اضافه می‌کنید. ممکن است به مرور رشد کودک شما و فشار آوردن به قفسه سینه، درد دنده‌هایتان را تجربه کنید. این فشار می‌تواند موجب سوء هاضمه و سوزش معده شود. ممکن است هر چه عضلات رحم شما کشیده می‌شود، در اطراف شکم دردهای بخیه مانند را تجربه کنید.

نکته هفته:

اگر برای بازگشت به کارتان برنامه ریزی می‌کنید، می‌توانید به مراکز مراقبت از کودک در منطقه‌تان مراجعه کنید. پرستار بچه حدود 250 تا 600 دلار در هفته هزینه دارد، مراقبت گروهی روزانه از 125 تا 200 دلار در هفته و مراقبت روزانه در خانه از 75 تا 125 دلار در هفته هزینه دارد. درباره انواع روش‌های مراقبت از کودک، ذهن باز داشته باشید.

 

هفته 27 بارداری

کودک: دست‌های کودک شما فعال هستند. مکیدن انگشت شصت، بچه را آرام می‌کند و عضلات فک و چانه تقویت می‌شوند. کودک شما حالا می‌تواند گریه کند.

مادر: می‌توانید نشانه‌های کشیده شدن را به مرور زمان که رحم گسترش می‌یابد، ببینید. اغلب زنان تا این موقع حدود 16 تا 22 پوند اضافه می‌کنند. تعادل و تحرک شما نیز می‌تواند با بزرگتر شدن شما، تغییر یابد.

نکته هفته:

در طول سه ماهه آخر، باید با پزشک یا مامای خود درباره زایمان صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند درباره علائم به شما اطلاعات بدهند تا نوع زایمان و میزان انقباضات قبل از مراجعه به بیمارستان یا زایشگاه مشخص شود. همچنین این زمان، زمان خوبی برای صحبت با پزشکان اطفال و تهیه تدارکات دیگر مانند پیش ثبت نام در مکانی که می‌خواهید زایمان کنید و برنامه زایمان است. اگر برنامه برای زایمان داشته باشید می‌توانید این را که زایمان چگونه خواهد بود، خیال‌بافی کنید. این برنامه باید به صورت برنامه زایمان در دفتر گزارش حال بیمار ثبت شده یا به آن ضمیمه شود.

 

هفته 28 بارداری

کودک: اندازه کودک شما از فرق سر تا کپل، حدود 10 اینچ و طول کل بدنش حدود 15.75 اینچ از سر تا پا است و وزن آن حدود 2.4 پوند است. امواج مغزی نشان دهنده خواب با حرکت سریع چشم (REM) است که به این معنی است که کودک شما می‌تواند خواب ببیند. پلک‌ها باز می‌شوند. شاخه‌های ریه‌ها رشد می‌کنند.

مادر: رحم شما کاملاً تا بالای ناف گسترش پیدا کرده است. هر چه در این ماه کودک بزرگتر و قوی‌تر می‌شود، ممکن است گرفتگی پا و تورم متوسط قوزک و پا، دشواری در به خواب رفتن، کوتاه شدن تنفس، دردهای پایین شکم، بدترکیب شدن یا انقباضات پراکنده Braxton Hicks (سفت شدن و شل شدن رحم، مانند تمرین عمل زایمان) است. هرچه مثانه‌تان به فشار آوردن بر رحم ادامه می‌دهد، ممکن است دوباره به دفعات بیشتری ادرار کنید.

نکته هفته:

حتی اگر شریک شما برای بودن با شما در اتاق زایمان برنامه ریزی می‌کند، می‌توانید یک doula (دستیار تخصصی زایمان که از مادر و شریکش پشتیبانی غیرپزشکی می‌کند) استخدام کنید. مطالعات نشان می‌دهد که doulaها می‌توانند فشار وارده به زن در زایمان را کاهش داده و احتمال نیاز به مسکن، یا عمل سزارین را کاهش دهند.

 

هفته 29 بارداری

کودک: چشم‌های کودک شما تقریباً همواره آبی است و می‌تواند بین نور خورشید یا نور مصنوعی گذرنده از دیواره رحم تمایز قائل شود. هر چه شرایط در شکم منقبض‌تر می‌شود، کودک شما حرکات آکروباتیک کمتری انجام می‌دهد، اما هنوز خیلی لگد می‌زند و به بدنش کش می‌دهد.

مادر: شما احتمالاً 19 تا 25 پوند وزن اضافه کرده‌اید. شما هنوز وقت دارید، بنابراین ممکن است بخواهید علائم زایمان زودرس، شامل گرفتگی‌های مانند قاعدگی یا درد در ناحیه پایین کمر، چکیدن مایع آمنیوتیک، یا ترشحات آب مانند متمایل به صورتی یا قهوه‌ای که گاهی اوقات به دنبال آن یک ماده لزج ژلاتینی غلیظ می‌آید. اگر چنین باشد، باید هر چه سریع‌تر با مراقب بهداشتتان صحبت کنید (گاهی اوقات می‌توان با استراحت مطلق، درمان یا احتمالاً بستری از زایمان جلوگیری کرد).

نکته هفته:

فشار خونتان معمولاً اندکی در هفتمین ماه افزایش می‌یابد. اگر سردرد شدید، تاری دید، تورم شدید دست‌ها، پاها یا قوزک پا داشته باشید، یا خیلی وزن اضافه کرده باشید، به مراقب بهداشتتان بگویید. این نشانه‌ها می‌تواند علامت شروع پره‌اکلامپسی باشد. یک وضعیت خطرناک که با فشار خون بالا و مقدار پروتئین زیاد در ادرار در طول بارداری مشخص می‌شود.

 

هفته 30 بارداری

کودک: قد کودتان حدود 17 اینچ از سر تا پا و وزنش حدود 3 پوند است. کودک چاق‌تر می‌شود و شروع به کنترل دمای بدن خود می‌کند. ابروها و مژه‌ها کاملاً رشد کرده‌اند و موی سر ضخیم‌تر می‌شود. تناسب سر و بدن اکنون مثل یک نوزاد است. دست‌ها اکنون کاملاً شکل یافته‌اند و ناخن‌ها در حال رشد هستند.

مادر: رحم شما حدود 4 اینچ بالاتر از ناف است و شاید باورش سخت باشد که هنوز حدود 10 هفته باقی است و در این مدت کودک به قفسه سینه‌تان فشار خواهد آورد. ممکن است در لگن یا شکم خود احساس ناراحتی کنید. احتمالاً هر هفته یک پوند وزن اضافه خواهید کرد.

نکته هفته:

غشاهای حول کودک که حاوی مایع آمنیوتیک است، کیسه آب نامیده می‌شوند. آن‌ها معمولاً تا زمان فرا رسیدن زایمان پاره نخواهند شد، اما اگر زودتر از موعد پاره شدند، احتمال عفونت زیاد است، بنابراین با مراقب بهداشت خود تماس بگیرید.

 

در درون شما چه می‌گذرد؟

کودک شما دائماً تغییر مکان می‌دهد و به تحریک، از جمله صدا، درد و نور پاسخ می‌دهد. در پایان ماه هفتم، چربی‌ها روی کودک شما انباشته شود.

 

ماه هفتم بارداری

مایع آمنیوتیک شروع به کاهش می‌کند.

 

هفته 31 بارداری

کودک: کودک شما می‌تواند صداهای متفاوت از جمله صداهای آشنا و موسیقی را تشخیص دهد.

مادر: رحم شما اکنون بخش بزرگی از شکم را پر می‌کند و احتمالاً 21 تا 27 پوند وزن اضافه می‌کنید. شما احتمالاً انتظار زایمان را می‌کشید (خیلی طول نخواهد کشید).

نکته هفته:

تمرینات تنفس و ریلکس کردن را انجام دهید.

 

هفته 32بارداری

کودک: کودک شما حدود 18.9 اینچ قد از سر تا پا و وزنی حدود 4 پوند دارد. کودک تقریباً تمام فضای رحم شما را پر کرده است، اما هنوز فضای کافی برای پشتک زدن را دارد. یک لایه چربی زیر پوست کودک شما در حال شکل گیری است. کودک سعی می‌کنید باز کردن چشم‌ها و تنفس را تمرین کند.

مادر: شما احتمالاً هر دو هفته یکبار پزشک را تا ماه آخر می‌بینید. ماه آخر باید هر هفته پزشک را ملاقات کنید. کمردرد و گرفتگی پایتان احتمالاً ادامه دارد. ممکن است متوجه خروج مایع متمایل به زرد رنگ با نام شیرماک از سینه‌هایتان شوید (این مایع قبل از تولید شیر خارج می‌شود).

نکته هفته:

ممکن است در یک مرحله از بارداری حمل متفاوتی با دیگران داشته باشید. وزن بیشتر یا کمتر، بزرگتر یا کوچک‌تر، عریض‌تر یا جمع و جورتر بودن به اندازه و موقعیت کودک، جنسیت کودک و میزان اضافه وزن شما بستگی دارد. برای راحتی بیشتر، مایعات فراوان بخورید، پاها را در هنگام نشستن بالا بگیرید، به سمت چپ دراز بکشید و جوراب‌های ساپورت بپوشید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید