بارداری هفته 1 تا 40 بخش پنجم

در بخش های قبلی به اختصار بارداری هفته 1 تا 40 بخش اول  و  بارداری هفته 1 تا 40 بخش دوم و بارداری هفته 1 تا 40 بخش سوم و بارداری هفته 1 تا 40 بخش چهارم رادر هر هفته شاهد تغییرات مادر و جنین بودیم و در آخر هر هفته نکته هفته را برای سلامت زنان و جنین از دیدگاه متخصص زنان آوردیم، تا مادران باردار به این نکات توجه کنند.

 

 

هفته 33 بارداری

کودک: کودک شما در چند هفته ‌آینده رشد زیادی خواهد داشت. کودک در هفت هفته باقیمانده بیش از نصف وزن موقع به دنیا آمدن را کسب خواهد کرد. نوزاد از این به بعد کمتر حرکت می‌کند، چون کل دیگر فضایی وجود ندارد و با زانوهایش را به بالا خم می‌کند، چانه را روی سینه گذاشته و بازوها و پاهایش را در حالت بسته نگه می‌دارد.
مادر: اکنون 22 تا 28 پوند وزن اضافه کرده‌اید. از یک پوندی که هر هفته اضافه می‌کنید، تقریباً نصف آن به کودک شما می‌رود.
نکته هفته:

داشتن رابطه جنسی با شریکتان مشکلی ندارد، هرچند ممکن است احساس ناراحتی کنید. درباره سایر روش‌های صمیمی‌ ماندن مثل مالش پشت و ماساژ پا با شریکتان گفتگو کنید.

 

 

 

هفته 34 بارداری

کودک: کودک شما حدود 19.8 اینچ قد از سر تا پا و وزنی حدود 5 پوند دارد. کودک احتمالاً در موقعیت سر در پایین قرار دارد، هر چند ممکن است که این وضعیت بعداً تغییر کند. اندام‌ها تقریباً به طور کامل رشد کرده‌اند، به جز ریه‌ها و پوست که به جای قرمز، صورتی است. ناخن‌های دست به سرانگشتان رسیده‌اند، اما ناخن‌های پا هنوز کامل رشد نکرده‌اند. کودک ممکن است کلی مو داشته باشد و به علت کمبود فضا خیلی حرکت نکند.
مادر: رحم سفت‌تر می‌شود و به عنوان تمرین زایمان، شل و سفت می‌شود که به انقباضات Braxton Hicks معروف است، اما هنوز احتمالاً آن را حس نمی‌کنید. لگن بزرگتر شده و ممکن است مخصوصاً در قسمت پشت، درد داشته باشید. رحم به پایین قفسه سینه فشار آورده و قفسه سینه‌تان می‌تواند دردناک باشد. ناف احتمالاً در نتیجه کشیدن شدن شکم، به بیرون فشار بیاورد.
نکته هفته: در مورد این که می‌خواهید خودتان به کودک شیر بدهید یا خیر فکر کنید. شاید بخواهید با یک کارشناس شیردهی یا فقط با دوستان و خویشاوندان خود که تجربه آن را داشته‌اند، مشورت کنید.

 

 

 

در درون شما چه می‌گذرد؟

در پایان این چهار هفته، کودک شما بیش از 5 پوند وزن خواهد داشت. کودک شما به رشد ادامه می‌دهد و انباشته چربی بدن بیشتر می‌شود. ممکن است متوجه لگد زدن بیشتر کودک شوید. مغز کودک به سرعت در این زمان رشد می‌کند و می‌تواند بشنود. اغلب سیستم‌های داخلی کاملاً رشد یافته‌اند، اما ریه‌ها احتمالاً هنوز بالغ نشده‌اند.

 

 

 

هفته 35 بارداری

کودک: ریه‌های کودک شما تقریباً کامل شده است. او هنوز به انباشتن چربی در زیر پوست خود ادامه می‌دهد تا پس از ترک شکم بتواند گرم بماند.
مادر: رحم حدود 6 اینچ بالای ناف است. اکنون احتمالاً 24 تا 29 پوند وزن اضافه کرده‌اید. پزشکتان از الان تا هفته 37، وجود باکتری استرپتوکوکوس گروه ب در شما را مورد آزمایش قرار خواهد داد.
نکته هفته: آیا برای بچه آماده‌اید؟ اطمینان حاصل کنید که لباس و تجهیزات کافی (مخصوصاً صندلی کودک در خودرو) و اسباب لازم برای هفته‌های اول، حداقل پس از تولد نوزاد برای بچه را جمع کرده‌اید.

 

 

هفته 36 بارداری

کودک: کودک شما حدود 20.7 اینچ قد از سر تا پا و وزنی حدود 6 پوند وزن دارد. کودک در شکم پایین‌تر بیفتد، معمولاً به حالت سر در پایین در می‌آید تا آماده تولد شود. مغز به سرعت رشد کرده است و کودک شما دارد چشمک زدن را تمرین می‌کند.
مادر: رحم در این چند هفته اخیر بزرگتر شده است و زیر قفسه سینه‌تان احتمالاً به زیر قفسه سینه‌تان رسیده است. اما شما در دور آخر مسابقه هستید! پس از این هفته، هر هفته پزشکتان را ملاقات خواهید کرد. ممکن است بین خستگی و انفجار انرژی، تغییر وضعیت دهید. همچنین ممکن است کمردردتان بیشتر شود و در کپل و لگن احساس ناراحتی کنید.
نکته هفته: شروع کنید فریزرتان را پر از غذاهایی کنید که به راحتی بتوانید پس از آوردن نوزاد به خانه، در آون یا ماکروویو آماده سازید. خوراک لوبیای تند، خوراک گوشت و سایر غذاهای ساده را می‌توان در اسرع وقت آماده کرده و برای استفاده آتی فریز کرد.

 

 

هفته 37 بارداری

کودک: کودک شما حدود 21 اینچ قد از سر تا پا و وزنی حدود 6.5 پوند دارد. کودک هر هفته گردتر می‌شود و پوست صورتی‌تر شده و ظاهر چین دار خود را از دست می‌دهد. سر کودک معمولاً به سمت پایین به طرف لگن قرار می‌گیرد.
مادر: رحم می‌تواند به همان اندازه که در یک یا دو هفته پیش بود، بماند. وزن شما باید هر چه بیشتر شود و حدود 25 تا 35 پوند اضافه کرده باشید. حدوداً در این زمان، پزشکتان می‌تواند یک آزمایش لگن انجام دهد تا پیشرفت بارداری‌تان مشخص شود.
نکته هفته: تنها در زمانی که زایمان زودتری داشته باشید، دو چمدان سبک و کوچک  برای بیمارستان در نظر بگیرید. یک چمدان برای شما با جوراب‌های گرم، یک لباس بلند و گشاد، نرم کننده لب و هر چیزی که در طول زایمان بدان نیاز دارید. چمدان دیگر را با لوازم نوزاد، پر کنید.

 

 

هفته 38 بارداری

کودک: بیشتر موی نرم کودک شما، کرک جنینی، و نیز پوشش سفید رنگ، ورنیکس، در حال ناپدید شدن هستند. کودک شما آنتی‌بادی‌های خود را از شما می‌گیرد تا از خود در برابر بیماری محافظت کند. رشد کودک آرام می‌شود، اما سلول‌های چربی زیر پوست ضخیم‌تر می‌شود تا برای زندگی خارج از شکم آماده شود. کودک تقریباً آماده به دنیا آمدن است.
مادر: شما احتمالاً دیگر بزرگتر نمی‌شوید، اما ممکن است احساس ناراحتی بیشتری کنید. حتماً ساک مورد نیاز برای زایمان را آماده کرده باشید (زمان زیادی نمانده است)؛ 95% کودک شما در طول دو هفته آخر منتهی به تاریخ مقرر شده برای زایمان، به دنیا می‌آیند.
نکته هفته: می‌توانید تصمیم بگیرید که اگر پسر باشد، ختنه‌اش کنید یا خیر.

 

 

هفته 39 بارداری

کودک: عضلات بازوها و پاهای کودک شما قوی می‌شوند و ناخن‌های پا و ناخن‌های دست‌ها کامل می‌شوند. سر کودک به سمت لگن مادر می‌افتد (موقعیت سر در پایین به شما اجازه می‌دهد تا راحت‌تر نفس بکشید).
مادر: شما احتمالاً احساس بزرگ بودن و ناراحتی می‌کنید. رحم لگن و بیشتر شکم را پر کرده و به هر چیزی که در آن است، فشار می‌آورد. مرکز ثقل شما جابه‌جا شده و بنابراین ممکن است زمخت‌تر از حالت معمول دیده شوید.
نکته هفته: علائم زایمان را بررسی کنید، اما خیلی خودتان را آزار ندهید. ممکن است همین موقع زمانش باشد یا هنوز یک هفته باقی باشد. برخی از تفاوت‌ها بین شبه زایمان و انقباضات واقعی به صورت زیر است: دردهای شبه زایمان معمولاً در پایین شکم و کشاله ران احساس می‌شوند، در حالی که دردهای زایمان واقعی در قسمت پایین کمر شروع شده و می‌تواند کل شکم را فرابگیرد. درد زایمان واقعی با گذشت زمان قوی‌تر می‌شود و با خوردن، نوشیدن آب یا دراز کشیدن رفع نمی‌شود...

 

 

هفته 40 بارداری

کودک: پسرها اغلب اندکی وزن بیشتری نسبت به دخترها دارند. کرک جنینی بیشتری می‌ریزد، اما بخشی از آن می‌تواند در هنگام تولد نوزاد روی شانه‌ها، چروک صورت و پشت گوش‌ها باقی بماند.
مادر: تقریباً دیگه وقتشه! تولد باید همین روزها باشد، اما نگران نباشید، اگر وقت مقرر برای زایمان بیاید و سپری شود. تنها 5% کودکان دقیقاً در زمان پیش بینی شده مقرر به دنیا می‌آیند. ممکن است داشتن خواب شبانه راحت برایتان دشوار باشد، چرا که یافتن یک موقعیت راحت دشوار است. باز هم تا می‌توانید استراحت کنید و اگر توانستید پاهایتان را بالا بگیرید.
نکته هفته: اگر فکر می‌کنید زمان زایمان رسیده است، غذا نخورید. حتی غذای سبک در معده‌تان می‌تواند موجب حالت تهوع شود.

 

 

زمان زایمان نزدیک است در درون شما چه می‌گذرد؟

کودک شما به رشد و تکامل ادامه می‌دهد. ریه‌ها تقریباً به طور کامل رشد کرده‌اند. واکنش‌های کودک شما هماهنگ است و از این رو می‌تواند چشمک بزند، چشم‌هایش را ببندد، سرش را بچرخاند، محکم چنگ بزند و به صدا، نور و لمس واکنش نشان دهد.

باید حرکت کودک را هر روز حس کنید. موقعیت کودک شما تغییر می‌کند تا خودش را آماده زایمان سازد. کودک به سمت پایین و به طرف لگن می‌آید و معمولاً صورتش رو به پایین و به سمت کانال زایمان است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید