بهترین فیلم های مافیایی سینمای آمریکا بخش دوم

در بخش اول مقاله به 8 فیلم مافیایی بسیار مشهور پرداخته شد در ادامه مقاله  11 فیلم بسیارمعروف معرفی می شود.

فیلم داستانی از برانکس  A Bronx Tale

داستانی از برانکس
 

A Bronx Tale از آن دسته فیلم هایی بود که به طور کلی از داستانی کاملاً منحصر به فرد بهره می برد و از جنبه متفاوتی گروه های خلافکاری و روابط میان آن ها را به تصویر می کشید. جذابیت دیگر داستان فیلم، این بود که شخصیت و نقش اصلی آن جوانی بود که تماشاگران فیلم بزرگ شدن او را مشاهده می کردند. این فیلم مافیایی که در سال 1993 به روی پرده رفت، در حقیقت روایتگر داستان جوان دور رگه آمریکایی ایتالیایی است که پس از آشنایی با سردسته یک گروه مافیایی وارد برهه ای جدید از زندگی خود شده و حال باید میان این سردسته گروه مافیایی و پدرش که انسانی شریف و صادق است یکی را به عنوان الگوی خود قرار داده و ادامه مسیر زندگی خود را شکل دهد. رابرت دنیرو کارگردان این فیلم است و خود نیز در فیلم نقشی را ایفا می کند. فیلمی که تحسین منتقدان را بر انگیخت و بازخورد بسیار خوبی میان آن ها داشت. Chazz Palminteri نیز با ایفای نقش در این فیلم به طور جدی تری وارد عرصه سینما شد و اولین بار در این فیلم بود که نامش بر سر زبان ها افتاد و همه از بازی خوب او در فیلم لذت بردند.فیلم داستانی از برانکس یکی از بهترین فیلم های مافیایی است.

فیلم صورت زخمی Scarface

فیلم صورت زخمی

«به دوست کوچولوی من سلام کن!» این دیالوگ آل پاچینو در فیلم صورت زخمی برای همیشه در خاطر علاقه مندان به فیلم های مافیایی نقش بست و تنها یکی از دلایلی است که باعث شده این فیلم تا این حد مورد علاقه آن ها باشد. داستان فیلم روایتگر زندگی یک مهاجر کوبایی با نام تونی مونتانا (با بازی آل پاچینو) است که از کشور زادگاهش به آمریکا مهاجرت کرده و از صفر شروع می کند و بدل به یکی از بزرگترین و مطرح ترین رؤسای کارتل های مواد مخدر در آمریکا می شود. صورت زخمی در زمان خود از آن دسته فیلم هایی بود که توانست فروش فوق العاده چشمگیری داشته باشد و در سراسر نقاط دنیا مجموعاً فروشی 44 میلیون دلاری برای دست اندر کاران این فیلم به ارمغان آورد. از نکات جالبی که در خصوص این فیلم وجود دارد این است که منتقدان سینمایی در زمان اکران صورت زخمی به هیچ عنوان نظرات خوبی در رابطه با فیلم مطرح نکرده و به شدت آن را مورد انتقاد قرار دادند، حال آن که به مرور زمان نظرشان در خصوص فیلم تغییر کرد و زبان به تحسین آن گشودند. در حال حاضر صورت زخمی یکی از فوق العاده ترین فیلم های دنیای خلافکاری و مافیایی به شمار می رود.

فیلم باگزی Bugsy

فیلم باگزی

یکی از هیجان انگیز ترین داستان های عاشقانه ای که تا کنون به روی پرده رفته است، متعلق به فیلم Bugsy است. داستان فیلم روایتگر رابطه میان یک سردسته گروه خلافکاری با نام بنجامین باگسی و زنی است که تازه با او آشنا شده است و نامش ویرجینیا هیل است. داستان فیلم بر اساس رخداد های واقعی نوشته شده است و بنجامین باگسی در دنیای واقعی سردسته گروهی خلاف کار بوده است. در سال 1991 بود که فیلم به روی پرده سینما رفت و به سرعت توانست در دل تماشاگران و منتقدان دنیای سینما برای خود جایی پیدا کند. این فیلم برای ده بخش مختلف مراسم اسکار آن سال نامزد دریافت جایزه شد و در دو بخش نیز توانست اسکار را نصیب خود کند. آن دو بخش این ها بودند: بهترین کارگردانی هنری و نیز بهترین طراحی صحنه و لباس. نکته جالبی نیز در خصوص این فیلم وجود دارد که دو بازیگر نقش های اصلی این فیلم، آنت بنینگ و ورن بیتی، در این فیلم به یکدیگر علاقه مند شدند و در نهایت در سال 1992 با یکدیگر ازدواج کردند. حاصل این ازدواج چهار کودک بود.

راه کارلیتو Carlito’s Way

راه کارلیتو

راه کارلیتو از آن دسته فیلم هایی است که سال ها پس از اکرانش روی زبان ها افتاد و در حقیقت کمی طول کشید تا همگان به ارزش واقعی فیلم پی ببرند. این فیلم در سال 1993 به روی پرده سینما رفت و آل پاچینو و شان پن دو بازیگر اصلی ای هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. داستان فیلم روایتگر زندگی کارلیتو بریگانته است. کارلیتو یک خلافکار پورتوریکویی  است که با تمام وجود خود تلاش می کند تغییری اساسی در زندگی خود به وجود آورده و از برچسب خلافکاری ای که زندگی گذشته اش بر او زده رهایی یابد. او قصد دارد با فراهم کردن پولی که برای شروع یک زندگی جدید لازم دارد، از شهری که در حال حاضر در آن است مهاجرت کرده و زندگی سالمی را به دور از خلاف آغاز کند. تلاشی که کارلیتو را وارد مسائل بسیار دشواری می کند، چرا که به نظر می رسد آن قدر ها هم فرار از زندگی گذشته و کارهایی که تا کنون انجام داده است برایش ساده نخواهد بود. راه کارلیتو، زمانی که به روی پرده سینما رفت و در سال اکرانش، بازخورد خوبی از سمت منتقدین دنیای سینما دریافت نکرد و فروش آن نیز همانند سایر فیلم هایی که تا کنون در لیست ما جای گرفته اند، نبود. با این حال، چند سالی پس از اکران بود که بدل به یکی از فیلم های مورد علاقه هواداران فیلم های مافیایی شد. داستان بسیار جذاب  و هیجان انگیز فیلم در کنار بازی فوق العاده خوب شان پن، از عواملی بودند که باعث شدند اقبال عمومی مردم به آن به مرور زمان افزایش پیدا کند.

فیلم دار و دسته نیویورکی Gangs of New York

فیلم دار و دسته نیویورکی

Gangs of New York داستان بسیار جالب و منحصر به فردی دارد و نشان می دهد گروه های خلافکاری از چه زمانی در گذشته کار و فعالیت خود را شروع کردند و این مسئله برای بسیاری جالب بود و سبب شد که این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های مافیایی که تا کنون ساخته شده است، شناخته شود. در سال 2002 بود که این فیلم به روی پرده سینما رفت و لئوناردو دی کاپریو در کنار دنیل دی لوئیس از بازیگرانی هستند که در آن به ایفای نقش پرداخته اند. داستان این فیلم روایتگر درگیری های میان دو سردسته گروه های خلافکاری و مافیایی است. ویلیام کاتینگ که با لقب «بیلِ قصاب» نیز شناخته می شود یکی از این دو سردسته ها است و رقیب او آمستردام والون است و هر دو در تلاش اند تا نام خود را بر سر زبان ها انداخته و کنترل قسمت های بیشتری از شهر را در اختیار بگیرند. فیلم در زمان اکران خود توانست بازخورد بسیار خوبی میان تماشاگران و نیز منتقدان داشته باشد و به زودی بدل به یکی از بهترین فیلم های مافیایی شد. فروش 193 میلیون دلاری فیلم در زمان اکرانش در نقاط مختلف دنیا، گواهی بر این ادعاست. Gangs of New York توانست در مراسم اسکار آن سال، در نه بخش مختلف نامزد دریافت جایزه اسکار شود.

فیلم داستان عامه‌پسند یا پالپ فیکشن Pulp Fiction

فیلم پالپ فیکشن

Pulp Fiction بدون شک بهترین فیلمی است که کارگردان مشهور دنیای سینما، کوئنتین تارانتینو، تا کنون به روی پرده برده است و دلیل محکمی برای این مسئله وجود دارد. این فیلم در سال 1994 به روی پرده رفت و اکران عمومی آن آغاز شد و داستان فیلم در خصوص گروهی مافیایی است و اتفاقاتی که برای افراد مختلف در ارتباط با این گروه می افتد. فیلم نامه فوق العاده خوب این فیلم، داستان کاملاً غیر خطی و جذاب آن و نیز بازیگران فوق العاده با استعدادی که در آن به ایفای نقش پرداخته اند (جان تراولتا، ساموئل ال جکسون، بروس ویلیس و...)، همگی دست به دست هم داده تا یک شاهکار سینمایی را خلق کنند. فیلم در زمان اکران خود فروش فوق العاده خوبی داشت و در طول دوران اکران خود در سراسر نقاط دنیا توانست به فروشی 213.9 میلیون دلاری دست پیدا کند و این در حالی بود که تنها هشت میلیون دلار برای ساخت این فیلم هزینه شده بود. در مراسم اسکار آن سال، Pulp Fiction، در هفت بخش مختلف جشنواره اسکار نامزد دریافت جایزه شد و منتقدان بسیار از بازی فوق العاده خوب جان تراولتا و ساموئل ال جکسون تعریف کردند. کوئنتین و راجر آواری که مشترکاً نویسندگی فیلم نامه این فیلم را به عهده داشتند، جایزه بهترین فیلم نامه غیر اقتباسی آن سال مراسم اسکار را از آن خود کردند. Pulp Fiction از آن دسته فیلم هایی است که بازخورد بسیار خوبی میان تماشاگران فیلم های سینمایی داشت و با تأثیری که بر فیلم های آینده و نیز مطبوعات از خوب به جای گذاشت، به عنوان فیلمی شناخته می شود که به گونه ای توانست فرهنگ فیلم های مافیایی را دگرگون کند. Pulp Fiction نیز در سال 2013 به عنوان میراث ملی در نظر گرفته شد و در کنار شاهکار های دیگر دنیای سینما قرار گرفت.

فیلم جاده‌ای به‌ سوی تباهی Road to Perdition

داستان این فیلم روایتگر زندگی یک سردسته گروه خلافکاری و پسرش است که اصالتاً ایرلندی تباراند و در تلاش هستند تا انتقام خانواده شان را از شخصی که آن ها را به قتل رسانده است بگیرند. آن شخص هم کنترل یک گروه خلافکاری دیگر را در شهر به عهده دارد. وقایع این فیلم در دهه سی میلادی جریان دارد؛ درست در زمانی که دنیا از لحاظ اقتصادی شرایط بسیار بدی را تجربه می کرد و این دوره که آغازش از سال 1930 میلادی است با نام «افسردگی بزرگ» شناخته می شود. Road to Perdition  در زمان اکران خود توانست بازخورد بسیار خوبی میان تماشاگران نقاط مختلف دنیا و نیز منتقدان سینمایی داشته باشد. تصویر پردازی بسیار خوب فیلم در کنار طراحی صحنه و بازی فوق العاده تام هنکس و پل نیومن در نقش های اصلی این فیلم، همگی دست به دست هم داده و از عوامل اصلی موفقیت این فیلم بوده اند. کارگردانی این فیلم به عهده سام مندز بود و در بخش های مختلفی در مراسم اسکار، نامزد دریافت جایزه شد و در نهایت نیز توانست اسکار بهترین تصویر پردازی را از آن خود کند. فروش فیلم نیز در سراسر نقاط دنیا مجموعا به رقمی معادل با 180 میلیون دلار رسید.

فیلم خیابان‌ های پایین شهر Mean Streets

فیلم خیابان های پایین شهر
محوریت داستان این فیلم در خصوص خلافکاران و نیز کسانی است که با سودهای بسیار بالا به افراد نیازمند، پول قرض می دادند و وقایع فیلم در شهر نیویورک آمریکا اتفاق می دهد. رابرت دنیرو در این فیلم یکی از نخستین نقش های خود در فیلم های مافیایی را به عهده گرفت. منتقدان سینمایی نیز در زمان اکران فیلم نظرات بسیار خوبی در خصوص آن عنوان کرده و از داستان پردازی بسیار خوب و بازی فوق العاده بازیگران آن تعریف کردند. این فیلم در زمان اکران خود توانست در نقاط دنیا فروشی معادل با سه میلیون دلار داشته باشد. Mean Streets نیز درکنار فیلم های فوق العاده دیگری به عنوان میراث ملی نگه داری می شود و بسیاری بر این باوراند که از لحاظ فرهنگی، تاریخی و هنری، فیلمی فوق العاده است که حتماً ارزش تماشا کردن را دارد.

فیلم تقاطع میلر Miller’s Crossing

فیلم تقاطع میلر

این فیلم یکی از بارزترین و مهمترین فیلم هایی است که در زمان اکران خود با اقبال چندانی از سوی تماشاگران روبه رو نشد، اما به مرور زمان نامش بر سر زبان ها افتاد. در حقیقت در سال 1990 که اکران عمومی این فیلم شروع شد، فروش آن در نقاط مختلف دنیا به پنج میلیون دلار هم نرسید، حال آن که نزدیک به چهارده میلیون دلار هزینه ساخت این فیلم شده بود. داستان فیلم در خصوص دو خانواده مافیایی و نبرد آن ها بر سر تصاحب قدرت در نقاط مختلف شهر است و زمانی ارزش واقعی آن مشخص شد که سازندگان آن تصمیم به پخش فیلم به وسیله دی وی دی گرفتند و اکران عمومی آن در سینما ها متوقف شده بود. منتقدان نیز بازخورد بسیار خوبی نسبت به فیلم نشان دادند و در حال حاضر، Miller’s Crossing، به عنوان یکی از بهترین فیلم های مافیایی که تا کنون ساخته شده اند، شناخته می شود.

فیلم مخمصه Heat

فیلم مخمصه

آل پاچینو و رابرت دنیرو، دو بازیگری بودند که در برهه زمانی سی ساله ای که از سال 1970 میلادی آغاز شد، بدل به پیشتازان عرصه بازیگری در فیلم های مافیایی شده بودند و در نقاط مختلف دنیا هواداران خود را داشتند. در سال 1995 بود که این دو بازیگر در فیلم «مخمصه» رو در روی یکدیگر قرار گرفتند. از سال 1974 که این دو بازیگر در قسمت دوم فیلم پدرخوانده در کنار یکدیگر به ایفای نقش پرداخته بودند، دیگر تجربه بازی در یک فیلم را نداشتند و فیلم مخمصه بدل به دومین تجربه مشترک بازیگری این دو اسطوره شد. داستان فیلم مخمصه در خصوص زندگی یک جنایتکار حرفه ای به نام نیل مک کلی (با بازی رابرت دنیرو) است که تحت تعقیب ستوان و کارآگاه پلیس، وینسنت هنا (با بازی آل پاچینو) قرار می گیرد. این فیلم یک داستان جنایی و درام فوق العاده داشت و مهمترین عامل موفقیت آن نیز همین داستان بود. «مخمصه» در زمان اکران خود توانست مجموعا به فروشی 187 میلیون دلاری دست پیدا کند.

فیلم در بارانداز On the Waterfront

فیلم در بارانداز

در حال حاضر چیزی نزدیک به شش دهه از زمان ساخت و عرضه این فیلم می گذرد، با این وجود، هنوز که هنوزه بسیاری از هواداران فیلم های مافیایی، آن را به عنوان یکی از شاهکار های دنیای سینما و رقیبی بی نظیر برای فیلم های دیگر می دانند. در سال 1954 بود که اکران عمومی این فیلم آغاز شد و محوریت داستان آن بر خشونت و فساد موجود میان خلافکاران بود و فعالیت های آنان برای کسب درآمد از راه های مختلف را به تصویر می کشید.

فیلم در زمان اکران خود با بازخورد بسیار خوبی در میان تماشاگران و منتقدان سینمایی روبه رو شد. این فیلم در مراسم اسکار آن سال توانست در دوازده بخش مختلف نامزد دریافت جایزه اسکار شود و توانست جایزه مربوط به هشت بخش را از آن خود کند که آماری خیره کننده است. بهترین تصویر برداری، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد (مارلون براندو)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (اوا ماری سینت) و بهترین کارگردانی (الیا کازان) از جمله جایزه های اسکاری بودند که این فیلم فوق العاده نصیب خود کرد.ترجمه  itrans.ir

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • ویدا ویدا :

    پیشنهاد می کنم ببینین این فیلم ها را بخصوص داستان های عامه پسند و جاده ای به سمت تباهی

    1397/7/11 20:24

بیشتر بخوانید