بررسی تاثیر الگوی محاسبه ابری در حوزه حسابداری

امروزه، تأثیر جهانی شدن، پیشرفت های سریع در علم و فناوری، ظهور داده های بزرگ، برنامه های کاربردی گسترده مبتنی بر اینترنت و حتی استاندارد سازی زمینه مناسبی را برای ظهور مفهوم جدید حسابداری ابری ایجاد کرده اند. دیجیتالی کردن کسب و کار، افزایش دامنه واقعیت مجازی، دگرگونی طرح های کسب و کار کامپیوتری سنتی به سمت راه حل های ابری محور محرک های اساسی تغییر است که اصول واقعی بازار را شکل می دهند. از سوی دیگر، حسابداری جزء ضروری چارچوبی است که پایداری فعالیت هر سازمان منوط به آن است. این مقاله به بررسی تاثیر الگوی محاسبه ابری در حوزه حسابداری می پردازد و دیدگاه ها و تعاریف مختلف اختصاص یافته به مفهوم «حسابداری ابری"، و نیز مزایا و خطرات احتمالی مشخص شده با اتخاذ این خدمات به ویژه در رابطه با بخش حسابداری را برجسته می کند. رویکرد ما به طور خاص بر پیامدهای مالی و ارائه قیمت گذاری متمرکز شده است که در پی محاسبات ابری بوجود می آید.علاوه بر این، مقاله تحقیقی حاضر به تجزیه و تحلیل ابعاد کلیدی می پردازد که باید به هنگام تصمیم گیری برای انتخاب سیستم حسابداری از سوی شرکت ها مورد توجه قرار گیرند. درک الزامات خاص کسب و کار امری حیاتی است -خواه آنلاین باشد خواه آفلاین. به دلیل جهانی شدن و توسعه روز افزون تکنولوژی، نیاز به نوآوری اقتصادی به منظور دستیابی به عملکرد و پیشرفت ضرروری شده است. در مطالعه ای که در سال 2012 توسط ACCA و IMA انجام گرفت مجموعه ای از محرک های تغییر عنوان شده است که کسب و کار و به تبع آن، چشم انداز حسابداری برای دهه آینده را شکل می دهند. بی ثباتی اقتصادی و انتقال های فن آوری اطلاعات از عوامل تغییر عنوان شده در مطالعه مذکور هستند. پیشرفت سریع علم، تغییرات جمعیتی ناشی از جهانی شدن و ترویج مدل های کسب و کار جدید در مجموع تشکیل دهنده انتظارات مختلف و ارزش های اقتصادی خواهند بود. افزایش پیچیدگی محیط کسب و کار همراه با رقابت افزایش یافته در سطح جهانی و کاهش چرخه کسب و کار پیش شرط هایی هستند که حرفه حسابداری را به چالش می کشند. از سوی دیگر، نیاز مداوم به استانداردها و روش های حسابداری جهانی نیز آینده حسابداران را تحت تاثیر قرار می دهد.
با توجه به توسعه فن آوری، شرکت ها و در نتیجه بخش حسابداری به طور کلی تحت تاثیر: دیجیتالی کردن کسب و کار، پتانسیل شدید ایجاد شده توسط اینترنت، پیامدهای داده های بزرگ و اهمیت رو به رشد داده کاوی قرار می گیرد. در این زمینه محاسبات ابری راه خود را ساخته و مدل های کسب و کار جدید را ایجاد کرده است. تاثیر محاسبه ابری در حال حاضر مسلم بوده و پایه و اساس دگردیسی آینده حوزه اقتصاد را فراهم می کند.
حرفه حسابداری باید ابتدا به بینشی برسد که این نیروها را که آینده سازمان های پشتیبان را تغییر می دهد در نظر بگیرد. در مرحله دوم، حسابداران باید به طور عینی اثرات این تغییرات را در ارتباط با کل سیستم حسابداری یعنی استانداردها، فرآیندها و کارکنان ارزیابی نمایند. بنابراین، تاثیر تغییر آینده همه ابعاد حسابداری، از نقش کارکنان حسابداری گرفته تا محتوای استانداردهای گزارشگری مالی و اصلاح حسابدار فردا را دربرمی گیرد. مقاله حاضر به شیوه ای کیفی، مفاهیم محاسبات ابری در زمینه حسابداری را ارائه می کند. این مطالعه مفهوم «حسابداری ابری" را از طریق تعاریف و نظرات مختلف به ویژه تعاریف و نظرات حوزه IT (که در واقع، منشاء پدیده محاسبه ابری است) معرفی می کند. به واسطه این تحقیق اکتشافی به توصیف مزایا و خطرات احتمالی ناشی از اتخاذ این خدمات در حسابداری می پردازیم.
این مقاله بر مبنای یک رویکرد نظری است ساخته شده و به ارائه حالت هنر برای الگوی حسابداری ابری می پردازد. علاوه بر این، لازم به ذکر است که این مفهوم در محیط کسب و کار نسبتا موضعی است و اطلاعات موجود در مورد این موضوع مخصوصا به صنعت فناوری اطلاعات مربوط می شود. در مورد حسابداری ابری از نقطه نظر حسابداران مطالب بسیار کمی نوشته شده است. بنابراین، مقاله حاضر عمدتا بر مبنای دانش حاصل از زاویه "فنی" است. دیگر جنبه های مورد بحث در این مقاله مفاهیمی هستند که همراه با اتخاذ راه حل های حسابداری ابری، هم فنی و هم مالی، می باشد.
نام گذاری
ACCA انجمن حسابداران خبره
CAI موسسه حسابدرای ابری
CSP ارائه دهنده سرویس ابری
IT فناوری اطلاعات
IMA انجمن حسابداران مدیریت

 حسابداری ابری چیست؟

به منظور درک کامل ارزش ایجاد شده توسط حسابداری ابری، تحقق بخشیدن به پتانسیل محاسبات ابری در چشم انداز کسب و کار ضروری است. محاسبه ابری دیگر یک پارادایم جدید نیست و به طور کلی به انجام کسب و کار از طریق اینترنت، بدون استفاده از لیسانس سخت افزار یا نرم افزار کامپیوتر، اشاره می کند. در سال 2008، بویا و همکاران محاسبه ابری را به عنوان " نوعی از سیستم های موازی و توزیع شده متشکل از مجموعه ای از رایانه های به هم پیوسته و مجازی تعریف کردنند که به صورت پویا تهیه شده و به عنوان یک یا چند منبع محاسباتی واحد و یکپارچه بر اساس موافقت های سطح خدمات" ارائه می شود. در واقع این محاسبه می تواند نسل بعدی محاسبات تلقی گردد. به عبارت دیگر، محاسبه ابری یعنی ارائه برنامه های کاربردی سخت افزاری و نرم افزاری به عنوان خدمات از طریق اینترنت. محاسبه ابری به کابران این اجازه را می دهد تا داده ها را ذخیره کرده و از برنامه های کاربردی از طریق دستگاه های مختلف واقع در چند محل استفاده کند.
محاسبات ابری پس از استقرار در انواع مختلف کسب و کار، در یک نقطه خاص به حوزه حسابداری نیز رسیده است. حسابداری یک شرکت نباید از خود کسب و کار جدا باشد بلکه باید با نقش اساسی در پویایی کسب و کار جزء لاینفک آن باشد. به منظور دستیابی به این هدف، این مدل حسابداری باید توسعه و به این ترتیب به ارزش ابعاد مالی و خود کسب و کار اضافه نماید.
برنامه های سنتی برای حسابداری مالی به ویژه برای یک کسب و کار کوچک و یا نوپا گاهی اوقات پیچیده و خیلی گران است. این برنامه ها همچنین مستلزم ظرفیت ذخیره سازی، پهنای باند اینترنت، و کارکنان IT متخصص برای پیکربندی، نصب و به روز رسانی نرم افزار حسابداری هستند. امروزه مدل حسابداری بر سهولت دسترسی، سفارشی سازی، همکاری و در نهایت، استفاده از اینترنت از طریق محاسبات ابری دلالت می کند . اصول اساسی محرک محاسبات ابری همراه با فعالیت های انجام شده توسط شرکت های نرم افزاری حسابداری به ظهور حسابداری ابری منجر شده است. این مفهوم، همچنین با عنوان حسابداری آنلاین یاد می شود که عملکردهای مشابه با نرم افزار حسابداری نصب شده بر روی کامپیوتر مشتری را دربرمی گیرد اما عملا بر روی سرورهای CSP اجرا می شود. در واقع، حسابداری ابری خدمات حسابداری را به وسیله راه حل های محاسبات ابری فراهم می کند.

در واقع، تعریف رسمی حسابداری ابری "هنوز ارائه نشده است، اما از طریق مزایا و عملکردهایش تا حدی تشریح شده است. مشخصه اصلی آن استفاده از خدمات حسابداری بدون نیاز به نصب نرم افزار سرمایه گذاری در زیرساخت های کامپیوتری است و علت نامگذاری سرویس نیز همین امر است.

برنامه از طریق مرورگر وب بر روی اینترنت قابل دسترسی است. داده های مشتری به صورت امن بر روی سرور ارائه دهنده  در ابر ذخیره و پردازش می شود. بنابراین، مالکیت معنوی متعلق به CSP است، در حالی که مشتری تنها قادر به استفاده از نرم افزار است یعنی نمی تواند مالکیت آن را در اختیار داشته باشد. همه آنچه که لازم است اتصال به اینترنت بوده و شرکت ها می توانند به داده های مالی خود از هر دستگاه و محلی دسترسی داشته باشند.
یک راه حل حسابداری مبتنی بر ابر امکان بررسی خواسته ها و اقدامات متعدد و پیچیده را از طریق یک سیستم یکپارچه آن لاین میسر نموده و در نتیجه مقدار کار مورد نیاز بخش حسابداری را کاهش می دهد. برخی از فعالیت های انجام شده توسط خدمات حسابداری ابری عبارتند از:
• تولید خودکار یادداشت حسابداری برای معاملات و عملیات های مختلف،
• بررسی خودکار برای اطمینان از ارتباط بین حسابداری مالی و مدیریت برای حساب های درگیر،
• آماده سازی صورت های مالی دوره ای و گزارش های مالی ترکیبی و داشبورد های مورد نیاز،
• امکان استفاده از برنامه های حسابداری جایگزین برای تهیه گزارشهای حسابداری با استفاده از استانداردهای گزارشگری مالی مختلف (RS مالی بین المللی، US-GAAP)،
• امکان محاسبه نرخ ها و فرمول های مختلف مالی و تولید گزارش های حسابداری و اسناد هر زمان که لازم باشند.
ارائه دهنده حسابداری ابری در واقع می تواند نیاز به استخدام حسابدار یا دفتر دار را از بین ببرد ، زیرا این سرویس قادر است هر گونه عملیات و یا معامله مالی را در قالب مدیر مالی «مجازی» انجام دهد. البته، ارائه خدمات حسابداری ابری متنوع بوده و بسیاری از اشکال استقرار را که عملکردهای مختلف را تضمین می کند در انطباق با نیاز مشتری پوشش می دهد.
بر اساس اصول هر سرویس ابری، راه حل های حسابداری ابری نیز به همان شیوه قابل ارائه است. بسته به نوع نیاز و یا ترجیح مشتری، این سرویس می تواند انواع مختلف قابلیت ها را تضمین کند.در ادامه این مقاله علمی تحقیقی به مزایا و خطرات بالقوه حسابداری ابری می پردازیم................ (سیارک)

در سیارک بخوانیم:

مدیریت اضطراری ابری

ایمن سازی دیتا در محاسبات ابری

چالش‌ها در محاسبه ابری و بررسی موضوعات امنیتی

نقش نیروی کار IT در استفاده از محاسبات ابری 

در باره رایانش ابری چه می دانید؟

مزایای سرویس PaaS چیست؟

محاسبات ابری 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید