علائم دیابت بخش اول

در حال حاضر نزدیک به 30.3 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا با بیماری دیابت دست و پنجه نرم کرده و از آن رنج می برند. 30.3 میلیون نفر رقم قابل توجهی است و حتی از تعداد کسانی که جمعیت مکزیک را تشکیل می دهند بیشتر است. شاید ترسناک تر از این آمار و ارقام، اطلاعات مربوط به آن دسته از کسانی باشد که از این بیماری رنج می برند و در عین حال از این مسئله آگاهی ندارند: بنا به آمار و اطلاعات منتشر شده توسط انجمن درمان و پیشگیری از دیابت در ایالات متحده آمریکا، حداقل چیزی حدود هفت میلیون نفر از مردم این کشور از بیماری دیابت رنج می برند، بدون آن که از بیماری خود آگاهی داشته باشند. بنا به همین آمار و ارقام سالانه چیزی حدود یک و نیم میلیون نفر آمریکایی به این بیماری مبتلا می شوند.

شاید پیش خود فکر کنید که اگر فردی از این بیماری رنج برده و قادر به شناسایی آن نباشد، به این معنی است که این اختلال چندان جدی نیست و اگر بود، مطمئنا در فعالیت روزانه فرد اختلال ایجاد می شد، اما نکته ای که در خصوص این بیماری وجود دارد این است که معمولا تا مدتی طولانی مشکلی برای فرد به وجود نمی آورد و در بلند مدت است که درد سر ساز خواهد شد. باید از این مسئله آگاهی داشت که حتی اگر بیماری دیابت، مشکلی در فعالیت های روزانه فرد به وجود نیاورد و اختلال چندان جدی ای متوجه حالت طبیعی او نکند، به این معنی نیست که در حال از بین بردن کارایی عادی کارکرد اعضا و ارگان های مختلف بدن نمی باشد. اگر بیماری دیابت از کنترل خارج شده و به آن رسیدگی نشود، در بلند مدت اختلالات بسیار جدی و خطرناکی متوجه فرد خواهد کرد. از آن جمله اند: افزایش خطر رخ دادن حملات قلبی، سکته مغزی، آسیب رسانی به دستگاه عصبی، کوری، از دست رفتن توان ماهیچه ها و حتی مرگ.

خوشبختانه راهکار هایی برای افراد مبتلا به این بیماری وجود دارد که با به کار گیری آن ها قادر خواهند بود در بلند مدت از بروز این گونه اختلالات تا حدود بسیار زیادی جلوگیری کند. این افراد باید رژیم غذایی سالمی داشته و از اضافه کردن به وزن شان پرهیز کنند و در طول روز فعال باشند. علائمی نیز وجود دارند که افراد با توجه به آن ها قادر خواهند بود خطر احتمالی ابتلا به دیابت را مد نظر قرار دهند و در این مقاله موضوع اصلی ما در خصوص همین علائم است و قصد داریم اطلاعات دقیق تر و جزئی تری در خصوص شان در اختیارتان قرار دهیم. با سیارک همراه باشید.

افزایش تشنگی

اگر پس از نوشیدن یک لیوان آب، باز هم احساس تشنگی می کنید و گویی پایانی بر عطش تان نمی توان متصور بود، باید عنوان کرد که این مسئله می تواند نشانه ای بر مبتلا شدن شما به دیابت باشد. مسئله ای که در این خصوص وجود دارد این است که بدن فرد، به هنگام ابتلا به دیابت دچار اختلال شده و کارکرد طبیعی خود را از دست می دهد؛ به این صورت که دستگاه های مختلف بدن توانایی استفاده از گلوکز موجود در جریان خون را از دست می دهند و گلوکزی که مورد استفاده قرار نگرفته است، باید از طریق ادرار کردن از بدن دفع شود، به همین خاطر است که آب قسمت های مختلف بدن برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند. این مسئله می تواند حالتی را برای فرد پدید آورد که گویی با گلویی خشک در حال قدم زدن در صحرا است و هر چه آب می نوشد باز هم احساس تشنگی رهای اش نمی کند، حتی اگر فرد در خانه و در مقابله دستگاه تهویه هوای خود نشسته باشد.

شکل گرفتن لکه هایی تیره رنگ بر روی سطح پوست

نکته ای که باید در این خصوص به خاطر داشته باشید این است که لکه های سیاه باقی مانده بر روی پوست، تنها به واسطه فراموش کردن زدن کرم سفید کننده در آن نواحی باقی نمانده است و نشانه خطری جدی تر است. در حقیقت علت اصلی کبود شدن سطح پوست و ایجاد لکه های تیره رنگ بر روی آن فعال شدن آن دسته از گیرنده های انسولین در بدن است که زیر پوست قرار گرفته اند و همین فعالیت گیرنده ها است که که باعث شکل گیری تغییراتی ناگهانی در بافت های بدن شده و نمود بیرونی این تغییرات، همان لکه های سیاه رنگی است که بر روی سطح پوست مشاهده می شود.

کاهش وزن

البته مسئله ای که در حال حاضر بیشتر در خصوص آن صحبت می شود و باوری که در میان عامه مردم شکل گرفته این است که دیابت و افزایش وزن ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. البته این باور اشتباهی نیست، اما مسئله ای که غالبا افراد از آن غافل می شوند این است که علاوه بر افزایش وزن، کاهش وزن نیز می تواند از دیگر علائم و عوامل مستقیم بیماری دیابت باشد، به خصوص اگر فرد از دیابت نوع یک رنج ببرد. همان گونه که در موارد قبلی توضیحاتی در خصوص این مسئله داده شد، بدن فرد به هنگام ابتلا به دیابت قابلیت استفاده از گلوکز موجود در جریان خون را از دست داده و در نهایت برای رهایی از گلوکزی که استفاده ای در بدن از آن نشده است، مجبور به کشیدن آب از اعضا و ارگان های مختلف بدن شده و آن را به صورت ادرار دفع می کند، در حقیقت همین مسئله است که سبب کاهش وزن نیز می شود. متأسفانه بر خلاف کاهش وزنی که به وسیله اتخاذ رژیم های غذایی مناسب و کم و چرب و نیز ورزش کردن به دست می آید، این گونه کاهش وزن نه تنها برای فرد نتیجه بخش نخواهد بود، بلکه خطری بسیار جدی برای سلامت او به شمار می رود.

گرسنگی

مطمئنا اگر فرد مدت کوتاهی پس از خوردن وعده غذایی خود باز هم احساس گرسنگی کند اتفاق عجیبی است و این مسئله یکی دیگر از علائمی است که می تواند خبر از ابتلای فرد به دیابت دهد. زمانی که فرد دچار دیابت می شود، اعضا و ارگان های بدن قادر به استفاده از گلوکز موجود در جریان خون نخواهند بود و همین مسئله است که سبب می شود میزان گلوکز کافی برای تأمین انرژی در اختیار فرد قرار نگیرد. متأسفانه عدم تأمین انرژی لازم برای بدن به واسطه سوزاندن گلوکز در نهایت منجر به این می شود که بدن فرد برای تأمین انرژی مورد نیاز خود اقدام به از بین بردن ماهیچه های سالم خود کند و همین مسئله است که گرسنگی شدید را مداوم می کند.

شیرین شدن طعم نفس فرد

البته همه ما دوست داریم که دهانی خوش بو داشته باشیم، اما نکته ای که باید از آن آگاهی داشته باشیم این است که اگر نفس خارج شده از دهان، طعمی شیرین پیدا کرده باشد، به هیچ عنوان نشانه خوبی نخواهد بود. طعم شیرین نفس می تواند نشانه ای بر آن باشد که بدن در حالت کتواسیدوز دیابتی به سر می برد: به این معنی که بدن فرد قادر به تولید میزان کافی انسولین برای کارکرد طبیعی اعضا و ارگان های مختلف نمی باشد. زمانی که بدن فرد به جای استفاده از گلوکز به عنوان منبعی برای انرژی، اقدام به سوزاندن چربی ها و ماهیچه های موجود در بدن می کند، اسیدی به نام کتونز وارد جریان خون می شود که عامل مستقیم این فرایند چربی سوزی و ماهیچه سوزی است و در نهایت همین اسید است که سبب می شود نفس فرد طعمی شیرین مزه پیدا کند؛ طعمی که شبیه به مزه برخی از میوه ها است.

درد شدید

زمانی که بیماری دیابت در بدن فرد پیشرفت می کند و مدت بیشتری از شکل گرفتن آن می گذرد، نوعی به خصوص از اختلالات عصبی که با نام نوروپاتی محیطی (نوروپاتی محیطی اختلال در اعصابی است که از مغز و طناب نخاعی سرچشمه می گیرند) شناخته می شود، گریبان گیر فرد می شود. نوروپاتی محیطی به واسطه باقی ماندن حالت هایپرگلایسمی برای مدتی طولانی در بدن رخ می دهد (هایپر گلایسمی به معنی افزایش قند خون است) که غالبا در آن دسته از افرادی مشاهده شده است که برای مدتی طولانی از ابتلا به دیابت غافل بوده اند و در نهایت می تواند اختلالات خطرناک تر و شدید تری را متوجه فرد کند. از آن جمله اند: رساندن آسیبی دائمی به رشته های عصبی، از دست دادن قدرت تفکر و احساسات و از بین رفتن بافت های بدن (عامل آخر است که سبب درد گرفتن شدید برخی از قسمت های بدن این گونه افراد می شود).

افزایش وزن

چگونگی کارکرد غدد درون ریز در بدن و سیستم فعالیت این غدد بسیار پیچیده است و زمانی که در کارکرد طبیعی شان اختلالی ایجاد می شود، می توانند سبب بروز مشکلات بسیار جدی ای در بخش های مختلف بدن شوند(غدد درون ریز: ویژگی دسته‌ای از غدد و ساختار های ترشحی که مواد ترشحی خود را به درون خون می ریزند). برای برخی از افرادی که از دیابت رنج می برند، این گونه اختلالات در نهایت سبب افزایش غیر منتظره وزن و جمع شدن چربی در برخی از نواحی بدن می شود. بنا بر این اگر مدتی است با این مسئله مواجه شده اید و وزن تان به طور مرتب در حال افزایش پیدا کردن است و تغییری در رویه زندگی خود ایجاد نکرده اید، بهتر است هر چه سریع تر با پزشک متخصص در این خصوص صحبت کرده و علت آن را جویا شوید.

خشکی دهان

تمامی آبی که به واسطه عدم استفاده صحیح و بهینه از گلوکز موجود در جریان خون از بدن دفع می شود و در موارد قبلی توضیحاتی در خصوص آن داده شد، تنها سبب کاهش وزن نمی شود و اختلالات دیگری را نیز متوجه فرد خواهد کرد؛ از آن جمله می توان به خشکی بیش از اندازه دهان اشاره کرد که می تواند نشانه دیگری بر شکل گیری دیابت در بدن فرد باشد. در نگاه اول ممکن است این مسئله چندان جدی به نظر نرسد و تنها به جز این که حالتی نا خوشایند برای فرد پدید آورد، مشکل دیگری را متوجه او نکند، با این حال، بهتر است بدانید که این مسئله خشکی دهان به مرور زمان می تواند موجب شکل گیری اختلالات جدی تری در دهان فرد شود که از آن جمله به این موارد می توان اشاره کرد: ایجاد اختلال در لثه، خراب شدن و از بین رفتن دندان ها و سایر اختلالات مربوط به سلامت دهان و دندان. بزاق ترشح شدن در دهان فرد تأثیر مهمی بر سلامت دهان و دندان دارد و نبود آن نیز، به طور معمول سبب ایجاد اختلال خواهد شد.

آزردگی خاطر

اگر احساس خستگی می کنید، گرسنه هستید، حالت تهوع دارید و در نهایت مدام به وزن تا ن اضافه می شود، مطمئنا دلایل کافی برای داشتن احساسی نا خوشایند و بد در اختیار دارید. اما نکته دیگری که علاوه بر این ها وجود دارد و سبب می شود افرادی که با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می کنند به مشکلات شان افزوده شود این است که مدام حالت روحی روانی شان تغییر می کند و نوسانات شدیدی که در میزان قند موجود در جریان خون این گونه افراد شکل می گیرد، دلیل اصلی این تغییرات روحی روانی است. بنا بر این اگر دچار چنین تغییراتی در حالت روحی و روانی خود شده و متوجه تغییرات ناگهانی در این خصوص شدید که گویی علت به خصوصی ندارند، وقت آن رسیده است که با پزشک متخصص در این خصوص صحبت کرده و علت را جویا شوید.

این مقاله ادامه دارد...

در سیارک بخوانیم:

علائم دیابت 8 مورد 

آیا مقاومت به انسولین و دیابت می توانند معکوس شوند 

دستور غذایی برای افراد دیابتی 

انتخاب جوراب مناسب برای پای دیابتی

در مورد دیابت بیشتر بدانید

دیابت را جدی بگیرید

دانستن الفبای (ABC) دیابت

یاد بگیرید که چگونه با دیابت­ زندگی کنید

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید