منابع انرژی تجدید پذیر

در

منابع انرژی تجدید پذیر در تمام اروپا و کشورهای همسایه فراوان است. با این وجود، به علت تصمیم گیری های سیاسی و فنآورانه ی گذشته، سهم فعلی منابع انرژی تجدیدپذیر نوین در ترکیب انرژی اروپا بسیار پایین است. اگر بخواهیم از تغییرات خطرناک آب و هوایی جلوگیری کنیم ، باید در تصمیم گیری های سیاسی ای که ترکیب انرژی فعلی را شکل داده اند، تجدید نظر شود، تا نقش انرژیهای تجدیدپذیر را در آینده نزدیک به طور کامل به رسمیت بشناسند، و یک محیط مناسب برای یک سیستم پایدار انرژی ایجاد کنند.
ایده استفاده از انرژی خورشیدی برای انجام عملیات مکانیکی بسیار قدیمی است، و «تکامل آن در طی قرن ها به دستگاه های عجیب و غریب مختلفی حیات داده است» ، آنگونه که "آگوستین موچوت" در اوایل سال 1878 درنمایشگاه جهانی در پاریس اعلام کرد.  در سال 1861 "موچوت " موتور بخاری ایجاد کرد که به طور کامل از نور خورشید نیرو می گرفت. اما هزینه های بالای آن، همراه با قیمت در حال سقوط ذغال سنگ، اختراعش را به تبدیل شدن به یک پاورقی در تاریخ انرژی محکوم کرد. از آن زمان، با توجه به اعتقاد قوی به مزیت هایِ فراگیرِ منابع انرژی فسیلی، سرمایه گذاری و تحقیق در فنآوری های انرژی تجدیدپذیر، بخش ناچیزی نسبت به اعتبارات تامین شده برای منابع فسیلی و انرژی هسته ای را تشکیل داده است. در طول بحران انرژی در دهه ی 1970، برخی چیزها به آرامی شروع به تغییر کردند، و در سال های اخیر با توجه به قیمت های بالای انرژی و نوسانات قیمت و با توجه به تهدیدات ناشی از تغییرات آب و هوا، شتاب پیدا کردند. ( سیارک)
این دیدگاه رایج است که برای اروپا کاهش 80 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2050 یک هدف آب و هوایی در دراز مدت است. کاهش تولید گازهای گلخانه ای اتحادیه اروپا به اندازه 80٪ در 40 سال، چالش بزرگی است و به یک دگرگونی در کل سیستم انرژی، با پیامدهای بزرگ برای جوامع و اقتصادها نیاز دارد. در برخی از بخش ها ، مانند بخش برق ، راه حل های فنآورانه که می تواند کاهش تولید گازهای گلخانه ای قابل توجهی را ممکن سازند در حال حاضر وجود دارد و بسیاری از فن آوری های جدید در حال توسعه هستند. بخش های دیگر  مانند بخش کشاورزی و حمل و نقل  می تواند مشکلات بیشتری در کاهش تولید گازهای گلخانه ای در اندازه مورد نیاز داشته باشد. به همین دلایل، ما معتقدیم که بخش برق اروپا، اولین بخشی خواهد بود که تا سال 2050 به طور کامل بدون کربن کار خواهد کرد.

شبکه فوق هوشمند

چندین گزینه، برای بدون کربن کار کردنِ بخش برق وجود دارد. هیچ یک از آنها آسان نیست، اکثرا نیاز به مدل های ذهنی جدید و اصلاحات سیاسی دارد، اما بسیاری از آنها امکان پذیر است. برخی از گزینه های اصلی ای که امروزه مورد بحث است، صرفه جویی در انرژی ، جذب و ذخیره سازی کربن (CCS)، انرژی هسته ای و انرژی های تجدیدپذیر هستند. اقدام در سمت تقاضا، از جمله، اقدامات بهره وری انرژی به طور فزاینده مهم است، اما جزئیات این نکته در این مقاله مورد بحث نیست. در سمت عرضه، گزینه ی انرژی تجدیدپذیر تنها راه حل پایدار است، و در نتیجه این گزینه کم خطرناکتر، صرف نظر از ریسک سرمایه گذاری بلند مدت، خطرات زیست محیطی، خطرات سیاستی، و یا دیگر خطرات مرتبط با آن، در مرکز توجه است. این گزینه شامل انواع فنآوری هایی است که ، برخی از آنها در حال حاضر کامل هستند (مانند انرژی آبی، باد ساحلی، و زیست توده) و بقیه در مراحل مختلف توسعه هستند.  ( سیارک)
در میان حوزه وسیع گزینه های تجدیدپذیر، دو رویکرد اصلی وجود دارد.

رویکرد اول

که شامل تولید برق متمرکز در مقیاس کاربرد همگانی است که در یک منطقه وسیع توزیع می شود. لازم است که برق در مسافت های طولانی از ایستگاه های تولید به مناطق بارگذاری و ذخیره سازی انتقال یابد. این کار با حداقل تلفات با استفاده از فنآوری های انتقالِ «جریان مستقیم ولتاژ بالا» (HVDC)، که چند دهه است در همه قاره ها استفاده می شود، امکان پذیر است. این روش به طور گسترده ای به عنوان فوق شبکه شناخته شده است.

رویکرد دوم 

نیروگاه های مجازی متشکل از انبوه مولدهای پراکنده ی به هم پیوسته اند و توسط فنآوری های هوشمند مدیریت می شوند، (مانند ارتباط دو طرفه بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، و همچنین بین تولیدکننده) و کنتورهای هوشمند، که مصرف کنندگان را قادر به مدیریت خودکار بار مصرف - و در نتیجه هزینه برق خود  می کند. این عملیاتِ هوشمندِ تولید انرژی تجدیدپذیر غیرمتمرکز، همراه با ابزارهای مدیریت سمت تقاضا برای مطابقت بهتر تقاضا با منابع فرّار، معمولا به عنوان شبکه هوشمند شناخته می شود. این دو رویکرد اغلب به عنوان جایگزین انحصاری مشاهده می شوند، اما ادغام آنها به لحاظ مفهومی لازم و به لحاظ فنی ممکن است. آنچه ما شبکه فوق هوشمند (SSG) مینامیم، ترکیبی از این دو روش است. ما قویا بر این باوریم که با ترکیب آنها، نه تنها میتواند روند بی کربن سازی را سرعت بخشیم، بلکه راه را برای توسعه بیشتر فنآوری هایی که می توانند نیازهای بسیار متفاوت انرژی در اروپا ، در کشورهای همسایه ، و در هر جای دیگر جهان را برطرف کنند، باز می کنیم.ترجمه  itrans.ir 

در سیارک بخوانیم :

سوخت های جایگزین

برق‌آبی و ۱۰ نکته‌ای که شاید ندانید

تولید برق از جزر و مد خلیج فارس

دریافت انرژی گرمایی از عمق اقیانوس

خداحافظی با سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۲۷

تهیه سوخت از خورشید

تولید سوخت از پلاستیک های غیر قابل بازیافت

انرژی زمین گرمایی وکاربرد آن

نظرات

در ادامه بخوانید...

بزرگ ترین خورشید مصنوعی جهان به تازگی در آلمان راه اندازی شد

در

اینجا کمی روشن است.
(سیارک)  : سین لایت (نور خورشید) بزرگ ترین مجموعه نورافکن های پروژکتور فیلم است که تابه‌حال در یک اتاق جمع شده است، و دانشمندان در آلمان آن ها را تجمیع می کنند تا به انرژی کارآمد و تجدید پذیری دست یابند.
این آزمایش شامل "بزرگ ترین خورشید مصنوعی" جهان است که در زوریخ در حال رخ دادن است، شهری واقع در 30 کیلومتری (19 مایلی) در غرب کلن، و توسط دانشمندان مرکز هوافضای آلمان (DLR) انجام می پذیرد.
این دستگاه دارای 149 نورافکن پروژکتور فیلم رده صنعتی است، و هرکدام دارای تقریباً 4000 برابر ولتاژ یک لامپ متوسط است.
زمانی که این خورشید مصنوعی روشن می شود، نوری ایجاد می کند که 10000 برابر نور طبیعی خورشید بر روی زمین است.چرخاندن لامپ ها و متمرکز کردن آن ها بر روی یک نقطه می تواند دمایی در حدود 3500 درجه سلسیوس (6332 درجه فارنهایت) ایجاد کند، که سه برابر گرمای تولید شده توسط یک کوره بلند است.
اجازه دهید اینجا روشن بشود
همه‌روزه، مقدار زیادی از انرژی زمین را در قالب نور از سمت خورشید ما گرم می کند. باوجوداینکه از قبل راه هایی برای بهره برداری از نور خورشید در دست داریم، مانند پانل های خورشیدی، بسیاری از آن هنوز هم دست‌نخورده باقی مانده است.
دانشمندان امیدوارند آزمایش هایشان با سین لایت راه هایی را برای به دام انداختن انرژی هدر رفته مشخص کند.
آزمایش ها بدون خطرات و هزینه های آن انجام نمی شوند. برنارد هاف اشمیت از DLR به گاردین گفته است "اگر شما زمانی که دستگاه روشن است وارد اتاق شوید، مستقیماً خواهید سوخت".
برای اجتناب از آن، این آزمایش داخل یک محفظه با محافظت در برابر تشعشع انجام خواهد شد.(سیارک
این خورشید مصنوعی در هنگام روشن شدن مقادیر زیادی انرژی مصرف می کند، طوری که، یک عملیات چهارساعته آن به اندازه الکتریسیته مورد استفاده یک خانواده چهارنفره در طول یک سال انرژی می برد، بنابراین گران می باشد.
ولی اگر آزمایش سین لایت منجر به انرژی کارآمدتر و پاک تری برای آینده شود این آزمایش بسیار ارزشمند خواهد بود.هدف اول تعیین نصب بهینه مورد نیاز برای استفاده از نور خورشید برای تأمین انرژی یک واکنش است که سوخت هیدروژن تولید می کند یک منبع سوخت پاک بالقوه برای ماشین ها و هواپیماها.
هافشمیت توضیح می دهد که "ما برای راندن [هواپیماها] و خودروها با سوخت بدون CO2 به میلیاردها تن هیدروژن نیاز خواهیم داشت". تغییرات آب و هوایی سرعت می گیرد و ما نیاز به تسریع نوآوری ها داریم.
در آینده، این تأسیسات می تواند برای آزمودن دوام قطعات سفر به فضا زمانی که در معرض تابش خورشیدی قرار دارند استفاده شود، بنابراین نه تنها سین لایت می تواند به ما کمک کند تا با بحران انرژی در زمین مقابله کنیم، بلکه می تواند به کشف جهان فراتر از خودمان هم کمک کند.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

ترجمه  itrans.ir / هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع (سیارک)  ممنوع است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

نقش انرژیهای تجدیدپذیر در آینده

در


 (سیارک) منابع انرژی تجدید پذیر در تمام اروپا و کشورهای همسایه فراوان است. با این وجود، به علت تصمیم گیری های سیاسی و فنآورانه ی گذشته، سهم فعلی منابع انرژی تجدیدپذیر نوین در ترکیب انرژی اروپا بسیار پایین است. اگر بخواهیم از تغییرات خطرناک آب و هوایی جلوگیری کنیم ، باید در تصمیم گیری های سیاسی ای که ترکیب انرژی فعلی را شکل داده اند، تجدید نظر شود، تا نقش انرژیهای تجدیدپذیر را در آینده نزدیک به طور کامل به رسمیت بشناسند، و یک محیط مناسب برای یک سیستم پایدار انرژی ایجاد کنند.
ایده استفاده از انرژی خورشیدی برای انجام عملیات مکانیکی بسیار قدیمی است، و «تکامل آن در طی قرن ها به دستگاه های عجیب و غریب مختلفی حیات داده است» ، آنگونه که آگوستین موچوت در اوایل سال 1878 درنمایشگاه جهانی در پاریس اعلام کرد. . در سال 1861 موچوت موتور بخاری ایجاد کرد که به طور کامل از نور خورشید نیرو می گرفت. اما هزینه های بالای آن، همراه با قیمت در حال سقوط ذغال سنگ، اختراعش را به تبدیل شدن به یک پاورقی در تاریخ انرژی محکوم کرد. از آن زمان، با توجه به اعتقاد قوی به مزیت هایِ فراگیرِ منابع انرژی فسیلی، سرمایه گذاری و تحقیق در فنآوری های انرژی تجدیدپذیر، بخش ناچیزی نسبت به اعتبارات تامین شده برای منابع فسیلی و انرژی هسته ای را تشکیل داده است. در طول بحران انرژی در دهه ی 1970، برخی چیزها به آرامی شروع به تغییر کردند، و در سال های اخیر با توجه به قیمت های بالای انرژی و نوسانات قیمت و با توجه به تهدیدات ناشی از تغییرات آب و هوا، شتاب پیدا کردند.
این دیدگاه رایج است که برای اروپا کاهش 80 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2050 یک هدف آب و هوایی در دراز مدت است. کاهش تولید گازهای گلخانه ای اتحادیه اروپا به اندازه 80٪ در 40 سال، چالش بزرگی است و به یک دگرگونی در کل سیستم انرژی، با پیامدهای بزرگ برای جوامع و اقتصادها نیاز دارد. در برخی از بخش ها - مانند بخش برق - راه حل های فنآورانه که می تواند کاهش تولید گازهای گلخانه ای قابل توجهی را ممکن سازند در حال حاضر وجود دارد و بسیاری از فن آوری های جدید در حال توسعه هستند. بخش های دیگر - مانند بخش کشاورزی و حمل و نقل – می تواند مشکلات بیشتری در کاهش تولید گازهای گلخانه ای در اندازه مورد نیاز داشته باشد. به همین دلایل، ما معتقدیم که بخش برق اروپا، اولین بخشی خواهد بود که تا سال 2050 به طور کامل بدون کربن کار خواهد کرد. این مقاله بخش برق اروپا و چگونه رسیدن به بدون کربن بودنش را بررسی می کند.

شبکه فوق هوشمند

چندین گزینه، برای بدون کربن کار کردنِ بخش برق وجود دارد. هیچ یک از آنها آسان نیست، اکثرا نیاز به مدل های ذهنی جدید و اصلاحات سیاسی دارد، اما بسیاری از آنها امکان پذیر است. برخی از گزینه های اصلی ای که امروزه مورد بحث است، صرفه جویی در انرژی ، جذب و ذخیره سازی کربن (CCS)، انرژی هسته ای و انرژی های تجدیدپذیر هستند. اقدام در سمت تقاضا، از جمله، اقدامات بهره وری انرژی به طور فزاینده مهم است. در سمت عرضه، گزینه ی انرژی تجدیدپذیر تنها راه حل پایدار است، و در نتیجه این گزینه کم خطرناکتر، صرف نظر از ریسک سرمایه گذاری بلند مدت، خطرات زیست محیطی، خطرات سیاستی، و یا دیگر خطرات مرتبط با آن، در مرکز توجه است. این گزینه شامل انواع فنآوری هایی است که ، برخی از آنها در حال حاضر کامل هستند (مانند انرژی آبی، باد ساحلی، و زیست-توده) و بقیه در مراحل مختلف توسعه هستند. ( باد دور از ساحل، قدرت زای نوری (PV)، و انرژی خورشیدی متمرکز (CSP)).
در میان حوزه وسیع گزینه های تجدیدپذیر، دو رویکرد اصلی وجود دارد. رویکرد اول که شامل تولید برق متمرکز در مقیاس کاربرد همگانی است که در یک منطقه وسیع توزیع می شود.{در این رویکرد} لازم است که برق در مسافت های طولانی از ایستگاه های تولید به مناطق بارگذاری و ذخیره سازی انتقال یابد. این کار با حداقل تلفات با استفاده از فنآوری های انتقالِ «جریان مستقیم ولتاژ بالا» (HVDC)، که چند دهه است در همه قاره ها استفاده می شود، امکان پذیر است. این روش به طور گسترده ای به عنوان فوق شبکه شناخته شده است. رویکرد دوم – نیروگاه های مجازی - متشکل از انبوه مولدهای پراکنده ی به هم پیوسته اند و توسط فنآوری های هوشمند مدیریت می شوند، (مانند ارتباط دو طرفه بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، و همچنین بین تولیدکننده) و کنتورهای هوشمند، که مصرف کنندگان را قادر به مدیریت خودکار بار مصرف - و در نتیجه هزینه برق خود – می کند. این عملیاتِ هوشمندِ تولید انرژی تجدیدپذیر غیرمتمرکز، همراه با ابزارهای مدیریت سمت تقاضا برای مطابقت بهتر تقاضا با منابع فرّار، معمولا به عنوان شبکه هوشمند شناخته می شود. این دو رویکرد اغلب به عنوان جایگزین انحصاری مشاهده می شوند، اما ادغام آنها به لحاظ مفهومی لازم و به لحاظ فنی ممکن است. آنچه ما شبکه فوق هوشمند (SSG) می-نامیم، ترکیبی از این دو روش است. ما قویا بر این باوریم که با ترکیب آنها، نه تنها میتواند روند بی کربن سازی را سرعت بخشیم، بلکه راه را برای توسعه بیشتر فنآوری هایی که می توانند نیازهای بسیار متفاوت انرژی در اروپا ، در کشورهای همسایه ، و در هر جای دیگر جهان را برطرف کنند، باز می کنیم. این مقاله ادامه دارد.............ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

ساختمان سبز و چالش کربن منو اکسید

در


نگرانیهای جهان در تغییر آب و هوا  که عامل آن انسانی ست از سال 2006 شتاب گرفته، و بسیاری از تصمیم گیرندگان که در حل این مشکل به رسمیت شناخته شده اند سهم قابل توجهی از این آلودگی را به ساختمان ها و به میزان CO2 جهانی و دیگر گازهای گلخانه ای ربط داده اند. اگر استفاده از منبع انرژی حدود 70 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای را تولید کند و ساختمان نیز معیاری ست که به خودی خود نشان دهنده 40 تا 48 درصد از مصرف سوخت است. سپس کنترل مصرف انرژی در حوزه ی ساختمان و انتشار گازهای گلخانه ای در حدود 30 درصد از حوزه هایی ست که می توان با انجام مطالعه روی آنها به روش های کاهش نرخ رشد گازهای گلخانه ای دست یافت و یا به طرقی روش های جایگزین را یافت. در واقع، یک بررسی در سال 2007 توسط مک کینزی نشان داد که کاهش مصرف انرژی ساختمان تنها راه در مقیاس بزرگ برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است که در حال حاضر مقرون به صرفه (یا به احتمال زیاد می شود تا در آینده ای نزدیک) است.
ساختمان های سبز و تغییرات اقلیمی

ساخت و ساز و انرژی در عملکرد امتیاز طرح سبز در بسیاری از نقاط جهان بهترین داده ها را به خود اختصاص داده است، اما محققان و پژوهشگرانی هستند که بر این باورند که پیدا کردن عملکرد ساختمان را هنوز مطابق با استاندارد های حال حاضر نمی دانند و تا به سطوح مورد نیاز برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی فاجعه بار در طول چند دهه بعدی نزدیک نشده اند.

این روش ها و تمهیدات را چندان حائز اهمیت نمی دانند. به طور خاص، تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از ساختمان هایی که به صورت سطح بالای سبز گواهی میشوند در ایالات متحده آمریکا، انگلستان، و جاهای دیگر عملکردی موثر در ارائه کاهش مصرف انرژی دارند. حتی برای کسانی که پروژه هایی را در ایالات متحده آمریکا دنبال می کنند ارائه صرفه جویی در انرژی وعده داده شده، و به طور میانگین در حدود 25-35٪ در برابر استاندارد مرجع مربوطه (ASHRAE 90.1-1999، 2004، و 2007) است.
با این حال، ما در حال حاضر می دانیم که کاهش مصرف انرژی باید به مراتب بیشتر از 50 درصد باشد و به طور متوسط انرژی ساختمان را به سطح مناسب رسانده ایم. به عنوان مثال، تا رسیدن به 2030 چالش همه ی ساختمان های جدید و نیاز آنها به داشتن یک بهره وری مناسب در کاهش نرخ تولید گازهای گلخانه ای تا سال 2020 قدم های زیادی در پیش است و به استفاده از انرژی 80 درصد کمتر از سطح سال 2005 و به کربن خنثی تا سال 2030 دو چشم انداز امیدوار کننده است. با توجه به اینکه بسیاری از طراحی و ساخت و ساز ها که صنعت با آن موافقت کرده است در دستیابی به این اهداف، چندان از پتانسیل کافی برخوردار نیستند اما روند پیشرفتی نیز قابل مشاهده است و ما را با این سوال روبرو خواهد کرد که ، "چگونه به خوبی کار می کنیم؟"

از آنجا که ما باید انتشار گازهای گلخانه ای مطلق در ساختمان را کنترل کنیم ، مهم این است که بدانید چگونه بهترین ساختمان ها در جهان بسازیم که در کنترل انتشارگازهای گلخانه ای و کاهش نرخ تولید آنها نقش موثری داشته باشند. است.

برای درک وضعیت ساختمان های سبز امروز، باید در عملکرد واقعی اندازه گیری بیش از حداقل 12 ماه از انجام عملیات تمام وقت، از جمله هر دو انرژی و استفاده از آب را مورد بررسی قرار دهیم. تحقیقات ما به نظر می رسد نیز در استفاده از انرژی تنها از نظر مصرف انرژی سایت، تحقیقاتی را پیش برده اند و حتی اگر منبع (یا اولیه) استفاده از انرژی که تنها راه برای دقت اندازه گیری انتشار کربن ناشی از ساخت و ساز عملیات می باشد چندان مد نظر قرار نگرفته است . متاسفانه، برای ساخت و ساز، به ویژه در شمال امریکا با توجه به همه ی حساسیت ها آن طور که باید مواردی در نظر گرفته نمیشود و این روند بسیار رایج هستند، و تنها به نگاه در استفاده از انرژی سایت و آنچه در آن زمان برای تولید انرژی مد نظر است را در نظر می گیرند. دیگهای بخاری که حتی عامل زیست توده سوخت هستند باز مورد استفاده قرار می گیرند و ترکیب حرارت و سیستم برق (CHPP)، و کربن خنثی، که در برخی سازه ها نیاز به استفاده از آنها همچنان مشاهده میشود منبع انرژی و انتشار کربن، از فعالیت های مورد نیاز برای رشد، برداشت، ساخت، و حمل و نقل می باشند .
در آینده، تیم های ساختمان نیاز به به کارگیری معیارهای طراحی اصولی، مانند مصرف سالانه برق (کیلووات ساعت در هر واحد سطح)، مصرف سوخت، و استفاده از آب (گالن یا لیتر در هر ساکن و یا در واحد سطح)، برای استفاده در پروژه های ساختمانی که آرزوی بالاترین سطح از صدور گواهینامه ساخت و ساز سبز را در دل آن ها می پروراند ، را دارند.

کربن و چالش های مربوط به مناطق مسکونی و ساختمان های غیر مسکونی بزرگترین منبع (40-48 درصد در ایالات متحده، 40 درصد در سطح جهانی) مشکلات جاری ست که نشات گرفته از انرژی و مواد است و همچنان عامل اصلی تولید گازهای گلخانه ای (GHG) نیز از مواردی ست که می توان نام برد که ساخت و ساز خانه و ساختمان ، عملیات، و تخریب از موارد قابل لمس آن هستند.
کاهش نرخ رشد انتشار گازهای گلخانه ای امروز از اهمیت خاصی برای ما برخوردار است ولی در مقابل معکوس روند آن را در طول این قرن به وضوح مشاهده می کنیم که کلید مقابله با تغییرات آب و هوا و حفظ درجه حرارت متوسط جهانی ست و گزارشات حاکی از افزایش بیش از 3.6 ° F (2 ° C) و بالاتر در موارد صنعتی ست، که کربن دی اکسید (CO2) در اتمسفر به غلظت زیر 445 قسمت در میلیون (ppm) می رسد . البته در برخی نواحی این مقادیرتحت کنترل در آمده است . در حالت فعلی، انتشار گازهای گلخانه ای جهانی در حال افزایش است و همچنان غلظت CO2 اتمسفر حدود 2/3 پی پی ام در سال اخیر؛ در سال 2011، گزارش شده است و انتشار گازهای گلخانه ای جهانی خساراتی را برابر با 30،400 میلیون (30.4 میلیارد دلار) در بر داشته است، و غلظت دی اکسید کربن نیز روند صعودی به 392 ppm داشته است . واضح است، یک وظیفه مهم در انتظار کسانی ست که در کار ساخت ساز صنعتی در محیط می باشند. این کتاب خطاب به کسانی ست لبه پیشرو از این قدم بر می دارند.
برای انجام این هدف که مهمترین آن کاهش غلظت CO2 در سطح جهانی می باشد، سازمان های ایالات متحده قدم های موثری را برداشته اند از جمله معماری در 2030 چالشی که در سال 2005 ایده ی آن مطرح شد و جامعه جهانی را به اتخاذ اهداف زیر مجبور ساخت:
• همه ساختمان های جدید، تحولات و بازسازی عمده باید طوری طراحی شودتا برای برآورده کردن سوخت فسیلی، گازهای گلخانه ای اصلی، مصرف انرژی استاندارد به میزانی باشد تا نسبت به عملکرد در سال 2010 از 60 درصد کمتر از (یا کشور) مقدار متوسط منطقه برای آن اختصاص یاقته باشد.
• به میزان حداقل، مقدار مساوی از منطقه ساختمان های موجود باید سالانه بازسازی شود آن هم برای برآورده کردن نیاز با سوخت فسیلی، گازهای گلخانه ای اصلی، تا مصرف انرژی استاندارد نسبت به عملکرد در سال 2010 از 60 درصد از (یا کشور) مقدار متوسط منطقه برای آن نوع ساختمان ها کمتر باشد .
• کاهش سوخت فسیلی استاندارد برای همه ساختمان های جدید و بازسازی عمده ی آنها:
- 70 درصد در سال 2015 (در مقایسه با 2005 میانگین محلی)
- 80 درصد در سال 2020
- 90 درصد در سال 2025
- 100 درصد کربن در 2030 (با استفاده از هیچ سوخت فسیلی انرژی گازهای گلخانه ای اصلی به کار رفته است).
این اهداف را می توان با اجرای استراتژی طراحی پایدار و نوآورانه، تولید در محل انرژی تجدید پذیر، و خرید انرژی های تجدید پذیر از خارج از سایت ارائه دهندگان انرژی خورشیدی، باد، و انرژی زیست توده انجام داد.  مقاله ساختمان های سبز و چالش کربن منو اکسیدادامه دارد............... (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

فناوری جدید که دنیا را تغییر خواهد داد 8 اختراع

در
فناوری جدید که دنیا را تغییر خواهد داد 8 اختراع
دنیای آینده نزدیک همانطور که اکنون تصور می کنیم نخواهد بود. / عکس
 
دنیای مدرن با سرعت زیاد در حال تغییر است. و بخش مهمی از این تغییرات توسط نوآوری های فناوری ارائه و تشویق می شود. شاید طی چند سال هر کار یکنواخت توسط روبات ها انجام شود. آیا ارزش آن را دارد که از آن بترسید یا برعکس شادی کنید ، انتخاب نوآوری های فناوری که باعث تغییر جهان در سال 2020 می شود ، به تصمیم گیری کمک می کند. غرق دنیای جذاب و هیجان انگیز فن آوری های پیشرفته شوید و همچنین بتوانید در کنار هم بفهمید، در کدام بخش های زندگی مهمترین تغییرات انتظار می رود.

 

1. واقعیت مجازی

فناوری جدید که دنیا را تغییر خواهد داد 8 اختراع
واقعیت مجازی همیشه هیجان انگیز و غیرمعمول است.  / عکس
 
در سال 2020 ، دنیای واقعیت مجازی و افزوده توجه دانشمندان را به خود جلب خواهد کرد. اکنون اصطلاح جدید "واقعیت توسعه یافته" (XR) در حال دستیابی است. با این پیشرفت ، امکانات جدید ظاهر می شود: به عنوان مثال ، بهبود طراحی از طریق تجسم ، مدل سازی و آموزش بصری و مؤثرتر و همچنین خدمات و نگهداری. در دنیای فناوری های بالا همیشه مکانی برای سرگرمی وجود دارد ، بنابراین صاحبان تجهیزات ویژه واقعیت مجازی همیشه می توانند از احساسات غیرقابل توصیف بازی ها در ژانرهای مختلف کاملاً لذت ببرند.
 

 

2. شبکه های 5G

فناوری جدید که دنیا را تغییر خواهد داد 8 اختراع
یک شبکه جدید سریع و پایدار فرصت های جدیدی را باز می کند.  / عکس
 
شبکه های 5G یک روند نوظهور جدید است که به لطف آن می توان بسیاری از عملیات ها را انجام داد. به احتمال زیاد ، سال 2020 روزی خواهد بود که این شبکه در اکثر کشورهای جهان گسترده و قابل دسترسی خواهد بود. به لطف سرعت فوق العاده سریع و اتصال پایدار ، اسباب بازی های مختلف ، اتومبیل های مستقل و روبات ها قادر به جمع آوری ، پردازش و انتقال مقادیر زیادی از داده ها خواهند بود. این یک پیشرفت مهم در زمینه اینترنت اشیا خواهد بود - شبکه ای از چیزهای فیزیکی که می توانند با محیط ارتباط برقرار کنند ، داده ها را در مورد وضعیت خود انتقال دهند و آنها را از خارج بپذیرند.
 

 

3. چاپ سه بعدی

فناوری جدید که دنیا را تغییر خواهد داد 8 اختراع
فناوری با پتانسیل بالا.  / عکس
 
چاپ سه بعدی یک اختراع جدید نیست ، اما بسیار مفید است. با استفاده از آن ، شما نه تنها می توانید ظروف را چاپ کنید ، بلکه حتی می توانید خانه ای بسازید یا یک پروتز با کیفیت و دقیق تهیه کنید. با این حال ، فناوری همچنان در حال پیشرفت است ، بنابراین حتی اختراعات به خوبی توسعه یافته در حال یافتن کاربردهای جدید و بهبود هستند. در حال حاضر از چاپ سه بعدی در مهندسی زیستی نیز استفاده می شود. دانشمندان پیش بینی می کنند که تا پایان دهه با استفاده از چاپ سه بعدی ، می توان نه تنها اندام های فردی ، بلکه یک نسخه کامل از یک فرد نیز ایجاد کرد.
 

 

4- قابلیت های بدنی جدید

فناوری جدید که دنیا را تغییر خواهد داد 8 اختراع
شما می توانید نه تنها با آموزش خود بلکه با کمک فن آوری عاقل تر شوید.  / عکس
 
یکی دیگر از روند امیدوار کننده فن آوری ، گسترش توانایی های انسانی از طریق پیشرفت های فنی است. کاشت های مخصوص یا وسایل مخصوص بدن در بدن انسان کاشته می شود و به همین دلیل توانایی های بدنی بهبود می یابد. چشمگیرترین پیشرفت در این زمینه تقویت شناختی است که قادر است توانایی های ذهنی مغز انسان را به طور قابل توجهی گسترش دهد.
 

 

5- هوش مصنوعی

فناوری جدید که دنیا را تغییر خواهد داد 8 اختراع
هوش مصنوعی در حال به دست آوردن فرصت های جدید است.  / عکس
 
استفاده از هوش مصنوعی برای جنگ سایبری به روند آینده ای ناخوشایند تبدیل می شود. به گفته دانشمندان آمریکایی ، افزایش تقابل در فضای اینترنت در سال 2020 پیش بینی شده است. مدت هاست که هکرها در زمینه ایجاد و بکارگیری الگوریتم های اتوماتیک برای بهره برداری و هک شبکه های دولتی و شرکت ها در حال آزمایش هستند و با هر سال خسارت ناشی از این عملیات قابل توجه تر است.
 
مشاوره مفید: همچنین می توانید از توزیع انبوه اخبار جعلی ، از جمله مطالب ویدیویی و صوتی ، عواقب منفی داشته باشید. بنابراین ، با گسترش احساسات مختلف در اینترنت ، باید بسیار مراقب باشید.
 

 

6. روبات های خودمختار

فناوری جدید که دنیا را تغییر خواهد داد 8 اختراع
به زودی روبات های هوشمند شروع به انجام کارهای ساده انسانی می کنند.  / عکس
 
انتظار می رود در سال های آینده روبات های خودمختار و نفوذ بیشتر آنها به زندگی ما بهبود یابد. اکنون اکثر روبات های هوشمند در یک محیط کنترل شده کار می کنند و در آنجا توسط انسان کنترل می شوند. اما به زودی این روند تغییر خواهد کرد و اتومبیل های روباتیک فردی و همچنین گروه های بزرگی از روبات ها که با هم کار می کنند ، وارد فضای عمومی خواهند شد. پیش بینی می شود که در وهله اول آنها وارد حوزه کشاورزی و خدمات تحویل شوند. بنابراین ، ترس از اینکه روبات ها به زودی بخشی از کار انسان را از بین می برند ، یک اسطوره نیست بلکه یک واقعیت پیوسته نزدیک است.
 

 

7. نوآوری سبز

فناوری جدید که دنیا را تغییر خواهد داد 8 اختراع
منابع انرژی تجدید پذیر  / عکس
 
مراقبت از محیط زیست هر ساله اهمیت بیشتری پیدا می کند. دانشمندان در تلاش هستند تا خستگی ناپذیر در جهت کاهش تأثیر منفی انسان و جستجوی منابع جایگزین منابع لازم برای زندگی باشند. شبکه های عصبی ، اینترنت اشیا و بانکهای اطلاعاتی جهانی به ارزیابی مصرف ، کاهش تقاضا و کاهش قابل توجه انتشار دی اکسید کربن کمک می کنند و همچنین در عین حال هزینه منابع را کاهش داده و فرصتهای جدیدی را برای استفاده از آنها فراهم می کنند. سرمایه گذاری عمومی ، برق تجدید پذیر ، برنامه های مدیریت خانه سفارشی و عادت های سبز خوب در آینده نزدیک به یک عادت تبدیل می شود.
 

 

8- اینترنت برای وضعیت بدن و سلامتی

فناوری جدید که دنیا را تغییر خواهد داد 8 اختراع
سلامت تحت کنترل است.  / عکس
 
در سال 2020 پیش بینی می شود برنامه های ویژه ای وضعیت بدن و سلامتی ما را به طور کامل کنترل کنند. علاوه بر این ، آنها همچنین مداخله کرده و شاخص ها را تنظیم می کنند ، به عنوان مثال ، سفارش داروهایی برای تشخیص زودرس سرماخوردگی یا تغییر سطح قند خون با تزریق انسولین و ..... به زودی هوش مصنوعی اصلاح ژنهای انسان را آغاز می کند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

25 اختراع مهم در تاریخ که جهان را به طور بنیادی تغییر داد

در

دو دهه پیش ، مردم حتی نمی توانستند چنین سطحی از فناوری را که امروز وجود دارد ، تصور کنند. امروزه پرواز به نیمی از کره زمین تنها نصف روز طول می کشد ، تلفن های هوشمند مدرن 60 هزار برابر سبک تر و هزاران برابر از اولین رایانه ها بهره وری دارند ، امروزه بهره وری کشاورزی و امید به زندگی بیش از گذشته در تاریخ بشر است.(بدون در نظر گرفتن کرونا) بیایید سعی کنیم بفهمیم کدام یک از  اختراعات مهمترین بوده و در واقع تاریخ بشر را تغییر داده است.

1. سیانور

سیانورسیانور سمی است و بسیار مهم است.

 

در حالی که به نظر می رسد سیانور در این لیست کاملاً بحث برانگیز است ، این ماده شیمیایی نقش مهمی در تاریخ بشر داشته است. در حالی که شکل گازی سیانور باعث مرگ میلیون ها نفر شده است ، این ماده است که عامل اصلی استخراج طلا و نقره از سنگ معدن است. از آنجا که اقتصاد جهانی با استاندارد طلا گره خورده بود ، سیانور عامل مهمی در توسعه تجارت بین المللی است.

 

2. هواپیما

هواپیما
برادران رایت.

 

امروز ، هیچ کس تردید ندارد که اختراع "پرنده فلزی" با کاهش چشمگیر زمان حمل و نقل کالا یا افراد ، یکی از بزرگترین تأثیرات را در تاریخ بشر داشته است. اختراع برادران رایت با اشتیاق عمومی مورد استقبال عموم قرار گرفت.

 

3. بیهوشی

بیهوشی
بیهوشی نوعی دارو برای بیماران و پزشکان است.

 

تا سال 1846 ، هرگونه عمل جراحی بیشتر شبیه نوعی شکنجه ی طاقت فرسا بود. اگرچه از داروهای بیهوشی هزاران سال استفاده می شده است ، اما اشکال اولیه آنها فقط الکل یا عصاره ماندراک بوده است. اختراع بیهوشی مدرن به شکل اکسید نیتروژن و اتر به پزشکان اجازه داد بدون کمترین مقاومت از جانب بیماران با خیال راحت عمل کنند (به هر حال بیماران چیزی احساس نمی کردند).

 

4. رادیو

 رادیو
بحث بر سر اینکه مخترع رادیو کیست ، امروز نیز ادامه دارد.

 

ریشه تاریخ رادیو بسیار بحث برانگیز است. بسیاری استدلال می کنند که گوگلیمو مارکونی مخترع رادیو بوده است. برخی دیگر ادعا می کنند که مخترع رادیو  نیکولا تسلا بوده است. در هر صورت این دو نفر کارهای زیادی برای مردم انجام دادند تا بتوانند از طریق امواج رادیویی با موفقیت اطلاعات را انتقال دهند.

 

5. تلفن

الكساندر گراهام بل
نمایش تلفن بل در سال 1877

 

تلفن یکی از مهمترین اختراعات در دنیای مدرن ما بود. مانند تمام اختراعات بزرگ ، هنوز هم اختلاف نظر وجود دارد که مخترع آن چه کسی بوده است. یک چیز واضح است: اداره ثبت اختراعات ایالات متحده اولین حق ثبت اختراع تلفنی را به الكساندر گراهام بل در سال 1876 اعطا كرد. این حق ثبت اختراع به عنوان پایه ای برای تحقیقات و توسعه انتقال الکترونیکی صدای دوربرد در آینده است.

 

6. شبکه جهانی وب

شبکه جهانی وب
شبکه جهانی وب: 1969.

 

در حالی که همه آن را به عنوان یک اختراع بسیار اخیر تصور می کنند ، اینترنت به شکل اولیه در سال 1969 ، هنگامی که ارتش ایالات متحده ARPANET را توسعه داد ، وجود داشت. اما در شکل نسبتاً مدرن ، اینترنت فقط به لطف تیم برنرز لی ایجاد شد ، وی شبکه ابر پیوند سند را در دانشگاه ایلینوی ایجاد کرد و اولین مرورگر وب جهانی را ایجاد کرد.

 

7. ترانزیستور

ترانزیستور
شکل ظاهری اولین ترانزیستور است.

 

به نظر می رسد امروز برداشتن تلفن و تماس با کسی در مالی ، آمریکا یا هند بسیار آسان است ، اما بدون ترانزیستور امکان پذیر نیست. ترانزیستورهای نیمه هادی ، که سیگنالهای الکتریکی را تقویت می کنند ، امکان ارسال اطلاعات در مسافت های طولانی را فراهم کرده اند. فردی که پیشگام این تحقیقات بود ، ویلیام شوکلی بود.

 

8. ساعت اتمی

ساعت اتمی

ساعت اتمی


گرچه ممکن است این اختراع مانند بسیاری از ادعاهای قبلی انقلابی به نظر نرسد ، اما اختراع ساعت اتمی در پیشرفت علم بسیار مهم بود. با استفاده از سیگنال های مایکروویو ساطع شده از سطح مختلف انرژی الکترون ، ساعتهای اتمی و دقت آنها ، طیف گسترده ای از اختراعات جدید ، از جمله GPS ، GLONASS و اینترنت را ممکن کرده است.

 

9. توربین بخار

توربین بخار

توربین بخار.


توربین بخار چارلز پارسونز به معنای واقعی کلمه توسعه بشر را تغییر داد و به صنعتی شدن کشورها انگیزه داد و کشتی ها توانستند به سرعت از اقیانوس عبور کنند. فقط در سال 1996 ، 90٪ برق ایالات متحده توسط توربین های بخار تولید شد.

 

10. پلاستیک

 پلاستیک
این پلاستیک متفاوت است.

 

با وجود استفاده گسترده از پلاستیک در جامعه مدرن ما ، این ماده فقط در قرن گذشته ظاهر شد. از مواد مقاوم در برابر آب و قابل انعطاف پذیری تقریباً در همه صنایع از بسته بندی مواد غذایی گرفته تا اسباب بازی ها و حتی فضاپیماها استفاده می شود. اگرچه بیشتر پلاستیک های مدرن از نفت ساخته می شوند ، اما امروز تماس های فزاینده ای برای بازگشت به نسخه اصلی که بخشی ارگانیک بود وجود دارد.

 

11. تلویزیون

تلویزیون
تقریباً 80٪ مردم جهان تلویزیون دارند.

تقریباً 80٪ مردم جهان تلویزیون دارند.


تلویزیون سابقه ای افسانه ای و طولانی دارد که به دهه 1920 برمی گردد و تا امروز نیز ادامه دارد. این اختراع به یکی از محبوب ترین محصولات مصرفی در سراسر جهان تبدیل شده است - تقریباً 80٪ خانواده ها تلویزیون دارند.

 

12. نفت

نفت
طلای سیاه.

 

اکثر مردم هنگام پر کردن مخزن ماشین خود اصلاً فکر نمی کنند. اگرچه انسان ها از هزاره ها قبل در حال استخراج نفت بودند ، صنعت مدرن نفت و گاز در نیمه دوم قرن نوزدهم ظهور کرد. صنعتگران پس از مشاهده تمام مزایای فرآورده های نفتی و میزان انرژی تولید شده در اثر سوزاندن آنها ، برای ساختن "طلای مایع" اقدام به ساخت چاه کردند.

 

13. موتور احتراق داخلی

موتور احتراق داخلی
موتور احتراق داخلی.

 

بدون کشف کارایی احتراق فرآورده های نفتی ، یک موتور احتراق داخلی مدرن غیرممکن بود. با توجه به اینکه کاربرد آن به معنای واقعی کلمه در همه جا شروع شده است ، از اتومبیل گرفته تا کمباین های کشاورزی و ماشین آلات معدن ، این موتورها به مردم امکان جایگزینی کار طاقت فرسا ، سخت کوشی و پر زحمت را با ماشین آلاتی داده است که می توانند کار را خیلی سریعتر انجام دهند. موتور احتراق داخلی همانطور که در اتومبیل ها استفاده می شود ، به مردم آزادی حرکت می دهد.

 

14. بتن آرمه

بتن آرمه
بتن آرمه.

 

رونق ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه تنها در اواسط قرن نوزدهم اتفاق افتاد. به لطف جاسازی میله های تقویت کننده فولاد (میله های تقویت کننده) در بتن قبل از ریختن آن ، مردم توانستند سازه های مصنوعی بتن آرمه را بسازند که از نظر وزن و اندازه چندین برابر بیشتر از قبل است.

 

15. پنی سیلین

پنی سیلین
پنی سیلین

 

اگر پنی سیلین نبود تعداد بسیار کمی از مردم امروز در سیاره زمین زندگی می کردند. پنی سیلین که به طور رسمی توسط دانشمند اسکاتلندی الکساندر فلمینگ در سال 1928 کشف شد ، به یکی از مهمترین اختراعات / اکتشافاتی تبدیل شده است که دنیای مدرن را امکان پذیر کرده است. آنتی بیوتیک ها از جمله اولین داروهایی هستند که می توانند با استافیلوکوک ، سفلیس و سل مبارزه کنند.

 

16. یخچال

یخچال
این  ظاهر اولین یخچال است.

 

مهار گرما شاید مهمترین کشف تاکنون باشد ، اما هزاره های زیادی طول کشیده است. اگرچه مدت هاست مردم از یخ برای خنک سازی استفاده می کنند ، اما کاربرد و در دسترس بودن آن محدود بود. در قرن نوزدهم ، دانشمندان با استفاده از مواد شیمیایی تبرید مصنوعی را اختراع کردند. در اوایل دهه 1900 ، تقریباً همه کارخانه های کنسرو فروشی و عمده توزیع مواد غذایی از یخچال برای نگهداری غذا استفاده می کردند.

 

17. پاستوریزاسیون

پاستور
لوئی پاستور مردی است که پاستوریزاسیون را کشف کرد.

 

نیم قرن قبل از کشف پنی سیلین ، یک فرآیند جدید کشف شده توسط لوئی پاستور به نجات جان بسیاری از افراد کمک کرد - پاستوریزاسیون یا گرم کردن مواد غذایی (در اصل آبجو ، شراب و محصولات لبنی) در دمایی به اندازه کافی بالا برای از بین بردن بیشتر باکتری های فساد. برخلاف عقیم سازی ، که تمام باکتریها را از بین می برد ، پاستوریزاسیون فقط تعداد پاتوژن های بالقوه را تا حدی کاهش می دهد که باعث می شود بیشتر مواد غذایی بدون ترس از آلودگی در عین حفظ طعم غذا قابل استفاده باشند.

 

18. باتری خورشیدی

باتری خورشیدی
باتری خورشیدی

 

درست همانطور که نفت صنعت را به طور کلی تقویت کرد ، اختراع سلول خورشیدی به انسان امکان استفاده از انرژی تجدید پذیر را به روش بسیار کارآمدتری داد. اولین سلول خورشیدی عملی در سال 1954 توسط دانشمندان بل تلفن ساخته شد و امروزه محبوبیت و کارایی سلول های خورشیدی سر به فلک کشیده است.

 

19. ریز پردازنده

ریز پردازنده
ریز پردازنده

 

اگر ریزپردازنده اختراع نمی شد ، مردم امروز باید لپ تاپ و تلفن هوشمند را فراموش کنند. یکی از مشهورترین ابررایانه های ENIAC در سال 1946 ساخته شد که 27215 تن وزن داشت. مهندس اینتل تد هوف اولین ریزپردازنده را در سال 1971 ایجاد کرد و تمام عملکردهای یک ابر رایانه را در یک تراشه کوچک قرار داد و بنابراین رایانه های قابل حمل را امکان پذیر ساخت.

 

20. لیزر

لیزر
چنین لیزر مفیدی.

 

تقویت کننده نور یا لیزر تحریک شده در سال 1960 توسط تئودور میمن اختراع شد. از لیزرهای مدرن در انواع اختراعات از جمله برش لیزری ، اسکنر بارکد و تجهیزات جراحی استفاده می شود.

 

21. تثبیت نیتروژن

تثبیت نیتروژن
تثبیت نیتروژن: برای زندگی روی زمین.

 

با تبدیل نیتروژن اتمسفر به آمونیاک ، تولید کودهای بسیار کارآمد که امکان افزایش تولید محصولات کشاورزی را فراهم می کند امکان پذیر شد.

 

22. نوار نقاله

نوار نقاله
نوار نقاله

 

اهمیت خطوط مونتاژ امروز بسیار دشوار است. قبل از اختراع ، همه محصولات با دست ساخته می شدند. یک خط مونتاژ یا نوار نقاله امکان توسعه تولید در مقیاس وسیع قطعات یکسان را فراهم می کند ، به طور قابل توجهی زمان تولید محصول جدید را کاهش می دهد.

 

23. ضد بارداری خوراکی

ضد بارداری خوراکی
پیشگیری از بارداری خوراکی.

 

اختراع قرص ضد بارداری خوراکی یکی از مهمترین نوآوری ها بود. همین اختراع بود که انگیزه ای برای انقلاب جنسی شد.

 

24. تلفن همراه / تلفن هوشمند

تلفن همراه
محبوب ترین گجت.

 

اکنون ، مطمئناً ، بسیاری این مقاله را از طریق تلفن هوشمند می خوانند. برای این منظور باید از موتورولا تشکر کنیم ، که در سال 1973 ، اولین تلفن همراه جیبی بی سیم را منتشر کرد که وزن آن به 2 کیلوگرم می رسید و شارژ مجدد آن 10 ساعت طول کشید. بدتر از آن ، در آن زمان فقط می شد 30 دقیقه اولین تلفن همراه  صحبت کرد.

 

25. برق

برق
برق مادر تمام اختراعات است. 

 

بیشتر اختراعات مدرن بدون برق به سادگی امکان پذیر نیست. پیشگامانی مانند ویلیام گیلبرت و بنجامین فرانکلین بنیان اولیه ای را بنا نهادند که مخترعانی چون ولت و فارادی دومین انقلاب صنعتی را بر آن پایه به سرانجام رساندند.

نظرات

در ادامه بخوانید...