مزایای خلوت و تنهایی

در

مزایای خلوت و تنهایی

فرهنگ زندگی در جوامع بشری در حال حاضر به گونه ای شده است که بیش از هر چیز دیگری، انسان ها به این مسئله تشویق می شوند که روابط مؤثری با سایرین داشته باشند و با وارد شدن به زندگی اجتماعی، تا آن جایی که امکان دارد مشغول شوند و این گونه وقت خود را بگذرانند. به نظر می رسد که داشتن کارهای زیادی که فرد در آن واحد باید به آن ها رسیدگی کند، بدل به ایده آلی برای انسان ها شده و اکثر ما هم به جای آن که با دیده تردید به این مسئله نگاه کنیم، از چنین رویکردی در زندگی استقبال می کنیم، اما نکته ای که از دید بیشتر ما پنهان میماند، این است که این طرز فکر و رویکرد، نتایج منفی ای نیز می تواند داشته باشد. 

در این صورت فرد زمان کافی برای استراحت  نخواهد داشت  و علاوه بر این، به سختی زمانی می یابد که بتواند از مزایای خلوت کردن و تنهایی خود استفاده کند. البته منظور از این خلوت و تنهایی، تنهایی واقعی است: به این معنا که نه ایمیل خود را چک کند، نه مرتبا در حال پیام دادن در شبکه های پیام رسان باشد و در نهایت برای مدتی از پست گذاشتن در اینستاگرام و امثال آن خودداری کند. حال که این گونه شده است و داشتن مشغله های زیاد و دستیابی به موفقیت های پیاپی بدل به ایده آلی برای انسان شده و به آن بیش از هر چیز دیگری اهمیت داده می شود، دیگر کمتر کسی را می توان یافت که از مزایای  خلوت و مزایای تنهایی خود بهره بگیرد.

برای این که درک بهتری از این مسئله پیدا کنیم، شاید بد نباشد بدانیم بزرگترین هنرمندان و نویسندگان جهان، روز ها و حتی ماه ها از زمان خود را در تنهایی  به سر بردند:

کسانی چون موتزارت، کافکا، و پیکاسو. تمامی این هنرمندان، صرف نظر از زمینه ای که در آن فعالیت می کردند، در یک چیز مشترک بودند: آن ها به این نتیجه دست یافتند که برای خلق اثری ماندگار، ملزم به سپری کردن زمان در خلوت و تنهایی و کار بر روی هنر خود هستند.

دراین مقاله به مزایایی که فرد در عالم تنهایی خود بدست می آورد می پردازیم. با سیارک همراه باشید.
در این مقاله می خوانیم :

 

 

 

خلوت و تنهایی سبب افزایش همدلی انسان می شود

برخی از روان درمان گران و مشاوران خانواده به تازگی نظریه ای مطرح کرده اند مبنی بر این که اگر انسان قصد داشته باشد به خوبی از حالات و احساسات دیگران مطلع شده و توانایی درک آن ها را داشته باشد، حتما باید زمانی را در خلوت و تنهایی خود سر کرده باشد.

به عبارت دیگر زمانی که فرد مطلقا تمامی وقت خود را صرف حضور در گروهی از افراد می کند، به مرور زمان عقاید جمعی گروه به او تلقین می شود و توانایی فرد برای در نظر گرفتن وقایع، بدون تأثیر پذیرفتن از عقاید گروه، تا حد زیادی از دست می رود. تحقیقات انجام گرفته در این باره هم، تا حدود بسیار زیادی این مسئله را تصدیق می کنند:

برای نمونه در سال 2014 تحقیقاتی در این باره بر روی گروهی از کودکان صورت گرفت و نتایج حاکی از آن بود که آن دسته از کودکانی که به طور معمول، زمان مشخصی را در خلوت و تنهایی به سر برده و تحت تأثیر عقاید افرادی به خصوص نبوده اند، بهتر می توانستند از روی ظاهر افراد، حالات و احساسات آن ها را تشخیص داده و درک شان کنند.

 

 

خلوت و تنهایی باعث افزایش قوای ذهنی می شود

البته، این مزیت تا حدود زیادی به این بستگی دارد که فرد در خلوت و تنهایی خود چه کارهایی انجام می دهد، با این وجود، بررسی های انجام گرفته نشان می دهد که به طور معمول، افرادی که تنها هستند، برای زمان کوتاهی هم که شده، اقدام به خواندن کتاب یا متنی دیگر می کنند و علاوه بر این، زمانی را هم صرف سرگرمی ای می کنند که به آن علاقه داشته و در اوقات فراغت به سراغ اش می روند (ساز زدن و امثال آن).

خواندن و مطالعه کردن، از جمله فعالیت هایی است که به مرور زمان تأثیرات شگرفی بر کارکرد ذهنی انسان می گذارد، که از آن جمله می توان به دور نگه داشتن فرد از ابتلا به بیماری هایی چون آلزایمر اشاره کرد.

و البته در کنار این مسئله، داشتن خواب کافی در طول روز (که اگر کسی عادت داشته باشد شش شب هفته برای گذران وقت در کنار دیگران برنامه ای بریزد، مطمئنا از آن محروم خواهد شد) هم عامل مهم دیگری است که از بروز اختلالات بسیاری در مغز انسان جلوگیری کرده و برای سلامت و کارکرد درست آن لازم و حیاتی است.

 

 

خلوت و تنهایی باعث بهبود زندگی اجتماعی می شود

صرف نظر از این مسئله که فرد برون گرا باشد یا درون گرا، زمانی که بتواند حداقل برای مدتی هم که شده در طول روز در خلوت و تنهایی خود سر کند و به این کار عادت داشته باشد، دیگران از این که در کنارش باشند، بیشتر لذت خواهند برد.

اگر فرد مدام در کنار سایرین باشد و از روابط اجتماعی برای لحظه ای هم خلاصی نداشته باشد، به مرور زمان آسیب های بسیاری متوجه اش خواهند شد. البته اگر در این میان زمانی را به تنها گذراندن اختصاص دهیم، می توانیم کمی به خود و روابط مان با دقت بیشتری فکر کرده و انرژی لازم برای حضور دوباره در میان سایرین را به دست آوریم.

 

 

خلوت و تنهایی باعث افزایش انرژی می شود

جای تعجبی ندارد اگر بدانیم بهترین روش برای بازیابی انرژی افراد این است که برای مدتی بر روی فعالیت هایی تمرکز کنند که مربوط به آرامش خیال و استراحت کردن می شوند. سپری کردن زمان در خلوت و تنهایی به گونه ای برای این که فرد بتواند به طور مؤثری از لحاظ جسمانی و نیز ذهنی انرژی مورد نیاز خود را بازیابد، لازم و حیاتی است.

حال هر چه زمان بیشتری برای انجام این گونه فعالیت ها سپری شود، مطمئنا فرد بعدها انرژی بیشتری در خود خواهد یافت. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که منظور از استراحت کردن، لزوما خوابیدن نیست و با انجام فعالیت های دیگری هم می توانید انرژی و توان ذهنی مورد نیاز خود را تأمین کنید: کارهایی چون مدیکیشن و امثال آن.

 

 

خلوت و تنهایی باعث افزایش بهره وری می شود

اگر قصد داشته باشید در طول روز به طور مؤثرتر و بهتری کار کنید، شاید بد نباشد اگر به جای رفتن به محیط های اداری و کاری، در خانه کار کنید (البته اگر امکان چنین کاری برای تان وجود داشته باشد).

تحقیقات انجام گرفته در این باره نشان می دهد آن دسته از افرادی که زمان کار خود را در محیط های اداری و کاری و در حضور دیگران سپری می کنند، به مراتب کارهای کمتری را نسبت به دسته اول در طول روز به اتمام می رسانند.

بنا بر این، هر چند هم که به محیط کار و همکاران خود علاقه و عادت پیدا کرده باشید، اگر می خواهید کارهای بیشتری را به نتیجه برسانید، بد نیست اگر شرایط اش را داشته باشید، در خلوت خود اقدام به کار کردن کنید.

 

 

خلوت و تنهایی باعث افزایش خلاقیت می شود

«بی آن که مدت ها در تنهایی سر کنیم، قادر به انجام کاری خلاق نخواهیم بود.». می دانید این جمله را از چه کسی نقل کرده ام؟ پیکاسو .

زمانی که فرد در خلوت و تنهایی خود سر می کند و این اجازه را به خود داده است که خلاقیتش شکوفا شده و مسائل و نکات تازه ای به ذهن اش برسند.

چه کسی می داند؟ شاید شما هم در تنهایی خود به افکار تازه و جالب توجهی رسیده و از آن ها برای خلق اثری ماندگار استفاده کنید. 

 

 

خلوت و تنهایی باعث علاقه به کسب و کار تازه می شود

زمانی که وقت زیادی برای سپری کردن داشته باشید، خواه نا خواه به پیدا کردن راهی برای پر کردن زمان پیش رو با کسب و کار جدید فکر خواهید کرد.

این مسئله ممکن است سبب شود به کارهای تازه ای علاقه پیدا کنید و حتی مهارت های تازه ای بیاموزید.

در نهایت این تنهایی و خلوت انسان با خود می تواند به مرور زمان موقعیت های جدیدی پیش روی او قرار دهد: موقعیت ها و فرصت هایی که هیچ راه دیگری برای دستیابی به آن ها وجود ندارد.

 

 

خلوت و تنهایی باعث مهار استرس و اضطراب می شود

از این مکان به آن مکان رفتن، صحبت کردن با این شخص و سپس گذاشتن قرار ملاقات با شخصی دیگر، این گونه مشغله های بیش از حد سبب می شود زمان کافی برای فکر کردن در مورد آینده خود را از دست بدهید. سازمان دهی کردن فعالیت و داشتن برنامه ای مشخص برای آینده نیازمند وقت گذاشتن و تلاش کردن است و برای این که قادر به انجام این کار باشید، حتما باید زمانی را در خلوت و تنهایی خود به سر برید. اما ارتباط این مسئله با اضطراب چیست؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که هر چه زندگی فرد بیشتر سازمان دهی شده باشد و برنامه مشخصی برای انجام هر کاری وجود داشته باشد، استرس و اضطراب کمتری متوجه او خواهد شد. علاوه بر این، فعالیت هایی که صرفا نشان از توجه فرد به خود دارد، کارهایی چون دوش گرفتن و یا قدم زدن بدون حضور دیگران، نیز می توانند به طور قابل ملاحظه ای از میزان استرس و اضطراب فرد بکاهند.

 

 

خلوت و تنهایی باعث افزایش خود آگاهی می شود

اگر از شما بپرسند بهترین راه برای به دست آوردن شناختی دقیق و کامل از شخصی دیگر چیست، چه پاسخی خواهید داد؟ مطمئنا راهکاری بهتر از این نیست که مدت زمانی را با شخص مورد نظر سپری کنید. حال این مسئله در مورد خودتان نیز صادق است و هر چه بیشتر در تنهایی و خلوت خود زمان سپری کنید، قادر خواهید بود شناخت دقیق تر و درست تری از خود پیدا کنید.

بنا بر این، دیگر مزیت سپری کردن زمان در تنهایی و خلوت این است که فرد به مراتب به میزان بیشتر و بهتری از خود آگاهی دست می یابد، به این خاطر که مجبور است با خود و افکار اش رو به رو شده و بیشتر و بیشتر برای حل کردن مسائل و مشکلات شخصی اش تلاش کند.

 

 

خلوت و تنهایی باعث توجه بیشتر به خودتان می شود

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که مدت ها است قصد دارید فعالیت های مربوط به  مدیتیشن و یوگا را انجام دهید و مشغله هاتان اجازه این کار را نمی دهد.

در این صورت، این مسئله می تواند نشانه این باشد که حتما باید زمان فراغتی پیدا کرده و به خودتان توجه بیشتری نشان دهید. علاوه بر این،  مدیتیشن، و نیز سایر فعالیت های مربوط به افزایش تمرکز و بهبود قوای ذهنی، نه تنها برای کارکرد ذهنی شما مؤثر و مفید خواهند بود، بلکه مزایای دیگری نیز برای شما به همراه خواهند داشت.

نا گفته نماند که منظور از مدیتیشن، صرفا شرکت در کلاس های مربوط به آن نیست و اگر چندان به حضور در این گونه کلاس ها علاقه ای ندارید، فعالیت های ساده و تمرین های مرتبطی وجود دارند که با توسل به آن ها می توانید تا حدود زیادی از مزایای همان کلاس ها بهره بگیرید (تنفس عمیق و سایر فعالیت های مرتبط).

نظرات

در ادامه بخوانید...

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

در


بر اساس تحقیقی دانشگاهی  داشتن دوستان صمیمی و ازدواج کردن باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری "آلزایمر" می شود.
در این تحقیق که بوسیله پژوهشگران دانشگاه "لاف بارو" در انگلستان صورت گرفته است، شش هزار و ششصد و هفتاد و هفت نفر به مدت هفت سالدر این تحقیق شرکت کرده اند.
در نتیجه این تحقیق آمده است که :

 کیفیت حلقه زندگی اجتماعی فرد مهمتر از گستردگی آن می باشد.

انجمن آلزایمر می‌گوید که برای کمک به بیماران  زوال عقل، دمانس باید  سعی نماییم  که آنها "روابط اجتماعی پرمعنای خود را حفظ کنند."
در ابتدای  این تحقیق هیچکدام از افراد  مبتلا به بیماری "آلزایمر" نبودند، اما در پایان این دوره آزمایشی ۲۲۰ نفر از آنها به این بیماری مبتلا شده بودند.

پیشگیری از آلزایمر

سخنان مبهم و بی ربط می تواند نشانه ی اولیه ی آلزایمر باشد

6 روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

۹ عاملی که نسبت آن با ابتلا به آلزایمر در این تحقیق  سنجیده شد عبارتند از:

دیابت نوع دوم ۱%

چاقی ۱%

فشار خون بالا ۲%

انزوای اجتماعی ۲%

بی‌تحرکی ۳%

افسردگی درمان نشده در مراحل ابتدایی ۴%

کشیدن سیگار۵%

تحصیلات متوسطه ناتمام ۸%

ناشنوایی در میانسالی ۹%
محققان صفات و ویژگی‌های افراد مبتلا به بیماری زوال عقل را با افرادسالم ، مقایسه کردند تا علائمی ازتاثیر زندگی اجتماعی بر میزان خطر ابتلا به بیماری ، کشف کنند.یکی از موارد کشف شده درباره  تعداد دوستان افراد بود ، محققان به این نتیجه رسیدند که  تعداد دوستان مهم  نیست ، بلکه کیفیت رابطه دوستی  است که دارای  اهمیت است.
به گفته پروفسور "هاگرورست" :

امکان دارد گروهی از دوستان اطراف شما باشند، اما روابط صمیمانه و نزدیکی که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمرمی شود را نداشته باشند. در نتیجه تعداد زیاد دوستان مهم نیست بلکه کیفیت رابطه مهم می باشد.

او معتقد است که دوستان واقعی و نزدیکان صمیمی مانند یک سپر در مقابل اضطراب عمل می‌نمایندو اضطراب مستقیما باعث بیماری زوال عقل  می‌گردد.دراین تحقیق همچنین نشانداده شده  که افراد مجرد دو برابر افراد متاهل در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار می گیرند .
بر اساس یافته‌ها، بیماری آلزایمر دهه‌ ها قبل از تشخیص در مغز بیمار شروع می‌گردد و تغییراتی را ایجاد می‌کند که بر توانایی معاشرت اجتماعی اشخاص تاثیر می‌گذارد.
به گفته دکتر براون در بیماری آلزایمر تنهایی مسئله مهمی و تاثیر گذاری می باشد.او می‌گوید که اگر دوستان و نزدیکان با بیمار همراهی نکنند، بیماری فرد را به انزوای کامل می کشاند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

رهایی ونجات از افسردگی

در

اگر یک و یا چند مورد از نکات زیر در شما دیده می شود به افسردگی مبتلا شده اید:
- بی دلیل احساس ناراحتی می کنید و خیلی ناامید هستید.
- بیش تر اوقات احساس خستگی روحی و جسمی دارید.
- در صورت وقوع کوچکترین اتفاق بد، زود پرخاشگر می شوید و این حالت سبب ناآرامی شما می شود و کنترل خود را از دست می دهید.
- هنگام صحبت با دیگران، نمی توانید به حرف های طرف مقابل گوش دهید و  گفته های او را متوجه نمی شوید.
- نمی توانید روی کار، درس و... متمرکز شوید.
- اگر ظرفیت تحمل مشکلات در شما کپایین آمده یا ارتباط شما با خانواده کم شده و از ارتباط با آن ها گریزان هستید و از زمانی که با خانواده، فرزندان، دوستان و...میگذرانید خوشحال نیستید و یا مثل گذشته از کارهایی که با انجام دادن آن لذت می بردید ولی اکنون برای شما بی معنی شده است.
- صبح ها زود بیدار می شوید و احساس می کنید که خواب کافی نداشته اید و برای، دوباره به خواب رفتن مشکل دارید.
- کاهش وزن شدیدی پیدا کرده اید.

آیا افسردگی ژنتیکی است؟ 

عادات و کارهای مضر برای افسردگی 

راهکارهای عملی مقابله با افسردگی 

افسردگی شایع ترین حالتی است که در روانشناسی دیده می شود. این مشکل در خانم ها، دو برابر بیش تر از آقایان دیده می شود. از هر ده نفر خانم، دو نفر از آن ها و از هر ده نفرآقا، یک نفر از آن ها به افسردگی مبتلا می شود. هر انسانی ممکن است در هر نقطه از زندگی خود به افسردگی دچار شود. در بعضی از افرادا این مشکل خفیف می باشد و با گذشت زمان بر طرف می شود ولی در بعضی از انسان ها افسردگی رفته رفته شدید تر می شود و زمان درمان آن نیز، طولانی میکشد. بعد از درمان افسردگی، برگشت دوباره ی آن در افرادی که سابقه ی افسردگی دارند امکان پذیر است. افسردگی باعث می شود تا موفقیتی را که انسان به دست آورده است رفته رفته از دست بدهدو در صورتی که درمان نشود همیشه با مشکلاتی در زندگی روبرو می شود. برای این که از این حالت رهایی پیدا کنیم باید از یک نقطه آغاز کنیم ولی سوال مهم این است از کجا باید شروع کنیم؟

مشکلی را که برای شما پیش آمده باید شناسایی کنید:
در اولین قدم مشکلاتی مثل دلتنگی، تنهایی، خستگی، ترس و ... را  در خود شناسایی کنید ، مشکل خود را بپذیرید وبرای رویارویی با آن حاضر باشید. این قدم شاید یک قدم نا چیز باشد ولی به یاد داشته باشید که بزرگ ترین موفقیت ها با کوچک ترین قدم ها شروع می شوند. 

قبول کنید که به کمک نیاز دارید:
بعضی انسان ها از تنهایی و نا امید بودن لذت می برند. کمک به این گونه انسان ها و گرفتن دست آن ها برای رهایی از تاریکی، تا زمانی که خود آن ها نخواهند خیلی سخت است. در انسان هایی که حقیقت نیاز به کمک را درک نکرده اند، در اختیار گذاشتن راه های رهایی از افسردگی بسیار دشواراست.

علائم و عوامل به وجود آوردنده افسردگی ، روش های درمان 

چرا زنان بیشتر از مردان در مقابل خطر افسردگی قرار دارند 

مکمل ها می توانند داروهای ضد افسردگی را اثربخش تر نمایند؟ 

دلیل به وجود آمدن مشکل را جست و جو کنید:
سوال هایی مثل چه چیزی مرا به این حالت درآورده است؟ چرا حال روحی من بد شده است؟ در اصل من چه می خواهم؟ و سوال هایی از این قبیل که در ظاهر سوال های آسانی به نظر می رسد ولی در اصل این گونه سوال ها برای رهایی از افسردگی خیلی مفید می باشند.

کمک گرفتن از مشاور:
بعد از آشکار شدن افسردگی از یک مشاور کمک بگیرید. افسردگی گاهی اوقات می تواند به عادات روزانه هم ربط داشته باشد (مصرف زیاد قهوه ،مصرف زیاد شکر و ...) دلیل ناراحتی و افسردگی شما می تواند به این احتمال های کوچک ربط داشته باشد.

از ترحم به خود دست بردارید:
یک انسان بعد از ترحم و دلسوزی به خود دچارافسردگی می شود. سعی کنید وضعیت فعلی خود را بپذیرید و فقط در صورت پذیرفتن آن و راضی بودن از حالت فعلی می توان رهایی یافت.
از انسان هایی که به شما انرژی منفی می دهند ، همیشه غمگین هستند و یا دائما ازمشکلات و بیماری ها سخن می گویند ، دوری کنید.

نوشتار درمانی:
عواملی که باعث ناراحتی شما و سرانجام به وجود آمدن افسردگی در شما شده است را در زمان های مناسب و در طول هفته( ده دقیقه از روز خود را، صرف نوشتن چیز هایی که باعث آزار و اذیت شما شده) بر روی کاغذ بنویسید شاید دو یا سه روز اول، نتیجه ای نگیرید و احساس بدی داشته باشید ولی از روز هفتم به بعد خودتان احساس می کنید که بار سنگینی از دوش شما برداشته شده است. در هنگام نوشتن روی موضوع آزار دهنده تمرکز کنید. سپس طی نوشتن، هر چیزی را که در مورد آن موضوع به ذهن می رسد روی کاغذ بنویسید ، هنگام نوشتن سعی کنید ریلکس باشید.اگر تنها هستید و کسی را برای صحبت کردن ندارید و یا نمی توانید از یک روانشناس کمک بگیرید نوشتار درمانی کمکی کم هزینه و مفید برای شما می باشد.

قفل شما هستید پس کلید هم شما هستید:
به اطراف خود دقت کنید، چیز هایی که می تواند شما را شاد نگه دارد را پیدا کنید و خود را با آن مشغول کنید. مشکل خود را قبول کنید و برای رهایی از آن تلاش کنید تا از زندگی و زیبایی های آن لذت ببرید. زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید. قبول کنید که انسان همیشه  موفق نمی شود.بعضی اوقات شکست را قبول کنید و از آن درس بگیرید.

در سیارک بخوانیم:

افسردگی پس از زایمان 

انواع افسردگی و علایم آن 

افسردگی و حمایت اجتماعی 

تاثیر افسردگی پدران بر کودکان 

 

یازده هشدار جدی برای عود افسردگی 

تاثیر ورزش بر افسردگی و سلامت روان

موسیقی درمانی علائم افسردگی را تسکین می دهد  

نظرات

در ادامه بخوانید...

چرا برخی از افراد قادر به فراموش کردن رابطه ای که در گذشته داشته اند، نمی باشند؟

در

جدا شدن از فردی که برای مدتی طولانی با او رابطه داشته اید و پایان دادن به رابطه کار ساده ای نیست. اگر کسی که تصمیم به پایان رابطه گرفته باشد، شما نبوده باشید، این مسئله به مراتب دشواری های بیشتری در پیش روی شما قرار خواهد داد. اما هر رابطه ای شرایط منحصر به فرد خود را خواهد داشت و اساسا مسائل و مشکلات هیچ دو رابطه ای با یکدیگر شباهت نخواهند داشت؛ گاهی ممکن است فرد از ناراضی بودن طرف دیگر از شرایط حادث شده کاملا غافل شده باشد و از سوی دیگر شاهد روابطی هستیم که برای مدتی طولانی و به مرور زمان بر مشکلات و تنش میان دو فرد حاضر در رابطه افزوده شده و در نهایت این مشکلات به جایی می رسند که دیگر امکان ادامه دادن رابطه میان دو فرد غیر ممکن خواهد بود.

اما صرف نظر از این که رابطه فرد چگونه بوده و این که چه چیزی سبب پایان دادن به رابطه میان دو نفر شده باشد، اگر در طول زندگی خود چنین تجربه ای داشته باشید، به خوبی از این مسئله آگاهی دارید که بازگشتن به حالت عادی و انجام کار های روز مره همانند قبل، پس از پایان رابطه، تا چه اندازه می تواند کار دشواری باشد. در حقیقت این گونه جدایی ها یکی از تنش آور ترین اتفاقاتی است که انسان در طول دوران جوانی خود می تواند تجربه کند. اما همان گونه که زندگی پیش می رود و راهی برای متوقف کردن زمان یا بازگشت به عقب وجود ندارد، بسیاری از افراد پس از مدتی که این گونه تنش ها را تحمل می کنند، به این نتیجه می رسند که باید وارد رابطه ای جدید شوند و گذشته را به فراموشی بسپرند.

زمانی که رابطه میان دو فرد در معرض تهدید قرار می گیرد و این گونه به نظر می رسد که به زودی همه چیز پایان خواهد یافت، انسان به صورت ناخود آگاه دچار استرس و تنش شدیدی می شود و در نهایت به واسطه شرایط به خصوص انسان ها از لحاظ زیستی (بیو لوژیکی) و روانی، پایان یافتن کامل یک رابطه می تواند تأثیر بسیار مخربی بر روح و روان فرد داشته باشد.

بیشتر بدانیم:

رابطه شما وارد مرحله بحرانی شده است 20 علامت 

ازدواج تا چه اندازه مهم است؟

در این مقاله قصد داریم شما را با دلایلی آشنا کنیم که:

سبب می شوند انسان به سادگی قادر به پایان دادن به رابطه ای که برای مدتی طولانی با فردی داشته است، نباشد و توانایی رها کردن تجربه رابطه خود در گذشته را در خود نبیند (حتی اگر رابطه برای او چندان نتیجه بخش نبوده باشد و حضور اش در رابطه از همان ابتدا اشتباه بوده باشد)، با سیارک همراه باشید.

تنها هستید

اریکا اتین، مشاور خانواده و نویسنده چند کتاب شناخته شده در این زمنیه است. به عقیده او یکی از اصلی ترین دلایلی که سبب می شود فرد قادر به رها کردن رابطه ای که در گذشته داشته و سر انجام آن جدایی بوده است، نداشته باشد و به طور کلی نتواند فکر کردن به شریک سابق زندگی خود را متوقف کند این است که پس از پایان رابطه  خود تنهایی را انتخاب کرده باشد و وارد رابطه جدیدی نشده باشد. او در این خصوص عنوان کرد: «بهتر است به جای فکر کردن مدام به کسی که انتخاب مناسبی برای شما نبوده است، تمرکز تان را متوجه خود کنید: در اوقات فراغت خود کار هایی را انجام دهید که در گذشته به آن ها علاقه داشتید، تجربه ای را امتحان کنید که شما را خوشحال خواهد کرد، و به آن دسته از دوستان تان که برای مدتی است از آن ها غافل شده اید سر بزنید. نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که تنها بودن در بیشتر موارد بهتر از داشتن رابطه با فردی است که برای شما گزینه مناسبی به شمار نمی رود.».

اقدام به چک کردن اکانت آن ها در شبکه های اجتماعی می کنید

معمولا مشاهده می شود که پس از این که دو نفر رابطه ای را به پایان می رسانند، اقدام به چک کردن اکانت های یکدیگر در شبکه های اجتماعی می کنند و اریکا اتین بر این باور است که این رویکرد به هیچ عنوان مناسب نخواهد بود. او در این خصوص عنوان کرد: «بهتر است هر چه سریع تر اقدام به بلاک کردن اکانت های یکدیگر کنند و این کار را به هر نحوی که شایسته می دانند به پایان برسانند. در این یک مورد به خصوص غفلت کردن شایسته است. این کار (چک کردن اکانت شبکه های اجتماعی) می تواند به سرعت از کنترل فرد خارج شود. از انجام دادن این کار خود داری کنید.».

نکته ای که افراد باید در این خصوص مد نظر داشته باشند این است که به مرور زمان ممکن است دو نفر دو باره به یکدیگر علاقه پیدا کرده و رابطه شان را مجددا آغاز کنند، اما نباید برای دست یابی به این مهم عجله به خرج داد و اگر قرار باشد رابطه تان دوباره از نو آغاز شود، خود به طور طبیعی اتفاق خواهد افتاد به گذر زمان احتیاج است.

در رابطه ای که داشته اید، اعتماد به نفس خود را از دست داده اید

اگر تجربه داشتن رابطه با فردی را داشته باشید که گزینه مناسبی برای شما به شمار نمی رفته است، احتمال آن وجود دارد که در حین رابطه کمی اعتماد به نفس خود را از دست داده باشید.

اریکا اتین در این خصوص عنوان کرد: «گاهی پیش می آید که فرد وارد رابطه ای می شود که چندان برای او مناسب نیست و در ابتدا متوجه این مسئله نمی شود؛ چنین افرادی معمولا در معرض از دست دادن اعتماد به نفس خود قرار می گیرند، به خصوص اگر فردی که با او رابطه دارند، رفتار چندان شایسته ای با فرد نداشته باشد و یا این که قدر خصایص اخلاقی خوب او را نداند و مدام از او بد بگوید. زمانی که فرد در معرض چنین رفتاری در رابطه قرار می گیرد، تأیید کردن کار ها و رفتار ها شان به وسیله طرف دیگر رابطه بدل به یکی از اصلی ترین نیاز هاشان می شود و این مسئله برای شان اهمیت ویژه ای پیدا می کند. این گونه افراد باید تمامی تلاش خود را به کار گیرند تا اعتماد به نفس از دست رفته را باز یابند و از این مسئله آگاهی پیدا کنند که برای تأیید کار یا رفتاری به خصوص، نظر هیچ کسی به اندازه خودشان حائز اهمیت نخواهد بود.».

تنها قادر به یاد آوری خاطرات خوب تان در رابطه پشت سر گذاشته هستید

یکی از شایع ترین مسائلی که در خصوص افرادی وجود دارد که در مرز جدایی و پایان رابطه شان به سر می برند، این است که به طور معمول تنها بر آن دسته از خاطراتی متمرکز می شوند و به آن ها فکر می کنند که برای شان خوشایند بوده است (لحظات خوب و خوشی که با یکدیگر سپری کرده اند). اریکا اتین در این خصوص عنوان کرد: «به طور کلی روابط میان افراد موضوع پیچیده ای است و بعضا به هنگامی که ناراحت می شویم و حال خوبی نداریم، ترجیح می دهیم تمامی مسائل و مشکلات را به فراموشی سپرده و تنها به لحظات خوش زندگی و رابطه خود بیندیشیم. اما نکته ای که باید به خاطر داشته باشیم این است که اگر رابطه ای را به دلیل مشخص و محکمی پایان داده باشیم، فکر کردن به جنبه مثبت رابطه نه تنها نتیجه بخش نخواهد بود که به مرور زمان مشکلات روحی روانی بسیاری برای مان به همراه خواهد داشت.».

بیشتر بدانیم:

خانم ها و آقایان، قهر ممنوع!

روابط عاطفی در خانواده

پرسش نامه رضایت زناشویی اینریچ

توانایی فراموش کردن گذشته را نداشته باشید (در این کار مهارت نداشته باشید)

روان شناس و مشاور خانواده، نیلز اک بر این باور است که یاد گرفتن مهارت فراموش کردن گذشته یا تجربه ای که فرد برای مدتی طولانی داشته است، یکی از مهمترین مسائل تأثیر گذار بر چگونگی حال عمومی فرد پس از پایان یک رابطه خواهد بود، به خصوص اگر رابطه برای فرد نتیجه بخش نبوده و به او ضربه روحی وارد آورده باشد. او در این خصوص عنوان کرد: «شما باید این را بپذیرید که هر انسانی امکان دارد اشتباه کند و رابطه ای که پایان رسیده است، جزئی از گذشته است. بهتر است به جای قضاوت کردن و غصه خوردن در خصوص شرایطی که دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد و کاملا از کنترل شما خارج شده است، تمرکز خود را متوجه این مسئله کنید که از تجربه ای که داشته اید چگونه خواهید توانست در آینده تان بهره گرفته و دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نکنید. البته در ابتدای امر این رویکرد چندان به سادگی قابل عملی شدن نخواهد بود، اما هر چه بیشتر تلاش کنید و منطقی تر فکر کنید، به مرور زمان قادر خواهید بود به هدف تان دست یابید.».

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند

نیلز اک در این خصوص عنوان کرد که انسان به طور ذاتی به اجتماع و بر قراری رابطه با دیگران علاقه مند است، بنا بر این به طور معمول جدا شدن از دیگران و تنهایی برای او کاری دشوار خواهد بود، حتی اگر شخص دیگر حاضر در رابطه نا موفق، رفتار شایسته ای با او نداشته بوده باشد. او در این خصوص اضافه کرد: «تحقیقاتی در دانشکده اقتصاد لندن انجام گرفته و بنا به نتایج به دست آمده، خوشحالی انسان تنها محدود به ثروت نمی شود و داشتن حالت روحی روانی مناسب و خوب و نیز دوستانی که بتوان به آن ها تکیه کرد، به مراتب نقش مهم تری در دست یابی به خوشبختی ایفا می کنند. بدون داشتن روابطی مؤثر با انسان های دیگر، به مرور احساس تنهایی بر ما چیره خواهد شد؛ این احساس به مرور زمان می تواند اختلالات روحی روانی ای چون افسردگی و اضطراب در فرد پدید آورد.».

ترس از تنها شدن

بسیاری از افراد یکی از بزرگ ترین ترس های شان این است که تنها شوند و احساس خوبی به هنگام تنها شدن ندارند؛ این مسئله می تواند وابستگی فرد از لحاظ روحی و روانی به رابطه ای که نا موفق بوده و سر انجامی نداشته است را بیشتر از پیش کند. نیلز اک در این خصوص عنوان کرد: «تحقیقات نشان می دهد که آن دسته از افرادی که به هنگام تنها بودن احساس نا خوشایندی پیدا می کنند و در بسیاری از مسائل و کار های مربوط به زندگی شان به دیگران وابسته هستند، به مراتب بیشتر از کسانی که به خود متکی هستند به رابطه نا موفق شان در گذشته می اندیشند.».

قادر به پایان دادن رابطه نبوده اید

بنا به دلایل مختلفی که بسته به رابطه و خصوصیات شخصیتی هر فرد متفاوت خواهد بود، بسیاری از افراد قادر به فراموش کردن شخصی که با او مدتی در رابطه بوده اند، نخواهند بود؛ یکی از  دلایل این است که فرد هیچ گاه نمی تواند به خود این مسئله را بقبولاند که رابطه به پایان رسیده است. نیلز اک در این خصوص عنوان کرد: «این مسئله سبب می شود افراد از درک درست و واقع بینانه شرایطی که در آن هستند نا توان باشند و علاوه بر آن از این که توانایی تغییر شرایط موجود را ندارند، احساس نا خوشایندی پیدا می کنند که تأثیر بدی بر روح و روان شان می گذارد.». حقیقت این است که زمانی که شخصی به شما ضربه روحی وارد می کند و آزار تان می دهد، هیچ یک از دلایلی که منجر به رخ دادن این اتفاق شده است را دوست نخواهید داشت، با این حال، مدام به آن فکر خواهید کرد و به دنبال توضیحی برای اتفاقاتی می گردید که رخ داده است؛ حال آن که هر اندازه هم که فکر کنید چیزی تغییر نخواهد کرد و به نتیجه ای دست نخواهید یافت؛ بهترین کار این است که فکر کردن به این مسئله را رها کنید و این کار تنها در بلند مدت امکان پذیر است.

بیشتر بدانیم:

چرا من هنوز مجردم؟

چگونه به افراد افسرده کمک کنیم؟

نمی توانید فکر کردن به رابطه گذشته خود را متوقف کنید

در بسیاری از موارد افراد مدام در خصوص گذشته خود می اندیشند و اتفاقاتی مشابه را دوباره و دوباره مرور می کنند و گویی پایانی بر این چرخه وجود ندارد. نیلز اک در این خصوص عنوان کرد: «علت فکر کردن به اتفاقاتی مشابه این است که افراد به دنبال راه حلی برای کنار آمدن با مشکلات خود می گردند، یا اگر در رابطه ای دچار ضربه عاطفی شده باشند، به دنبال این هستند که افراد دور و بر شان آن ها را تأیید کنند و بپذیرند که تقصیر آن ها نبوده است که حوادث این گونه رقم خورده است.». نیلز اک در ادامه صحبت های خود عنوان کرد که فکر کردن در خصوص گذشته می تواند منجر به بروز اختلالاتی چون اضطراب و افسردگی شود و افراد را از شناسایی و کنار آمدن با احساسات شان نا توان خواهد کرد.

به خاطر آینده از دست رفته ای که به هنگام داشتن رابطه با شخصی دیگر برای خود برنامه ریزی کرده بوده اید، غصه می خورید

شانون توماس، روان درمان گر و نویسنده کتاب های شناخته شده ای در این حوزه است. او بر این باور است که بسیاری از افراد به خاطر آینده از دست رفته ای که در رابطه با شخص دیگری برای خود در نظر گرفته بوده اند، غصه می خورند و مدام به آن می اندیشند. او در این خصوص عنوان کرد: «امید های از دست رفته ای که به هنگام حاضر بودن در رابطه با شخص دیگری برای آینده خود در نظر گرفته بوده اند؛ تمامی نقشه هایی که برای آینده خود در نظر گرفته و در خصوص آن صحبت کرده بودند و حال، همه نقش بر آب شده است؛ این ها عواملی است که سبب می شود فرد مرتب غصه بخورد. به هنگامی که تنها می شوند و غرق رؤیا مدام به این فکر می کنند که ‘چه می شد اگر...’ . نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که برخی از افراد حتی از فکر کردن به این مسئله به طور مستقیم آگاهی ندارند و این گونه افکار در ضمیر نا خود آگاه شان جای گرفته است.».

احساس پشیمانی و تأسف دارید

ممکن است در خصوص تمامی انتخاب هایی که داشته اید و صحبت هایی که پیش از جدا شدن کرده اید بیندیشید و به خاطر تمامی انتخاب های اشتباهی که منجر به پایان رابطه شدند، احساس پشیمانی و تأسف پیدا کنید؛ احساس پشیمانی از این که چرا حوادث به گونه ای دیگر رقم نخورد و این که اگر انتخاب های دیگری می کردید، حال شاید رابطه به پایان نرسیده بود.

شانون توماس در این خصوص عنوان کرد: «بسیاری از افراد پس از پایان رابطه مدام احساس پشیمانی و تأسف می کنند. احساس پشیمانی در باره مسائلی این چنینی: تنها اگر شخص دیگر حاضر در رابطه قادر به کنترل کردن خشم خود بود و عصبانی نمی شد، شاید مسائل به گونه ای دیگر رقم می خورد...  یا این که اگر هر دو به دنبالی هدفی مشترک بودند شاید این گونه نمی شد... چه می شد اگر لحظات خوب و خوشی که کنار هم داشتیم برای مدتی طولانی تر دوام می یافت... و سایر حسرت های این چنینی. به طور مکرر مشاهده شده است که حتی رابطه هایی که چندان مناسب وضعیت طرفین حاضر در رابطه نمی باشند، شامل لحظات خوشایندی می شوند که افراد را به آینده شان امید وار خواهد کرد. پس از جدایی، افراد به سادگی در معرض فکر کردن به حسرت ها و آرزو های از دست رفته خود قرار می گیرند.».

نظرات

در ادامه بخوانید...

برقراری روابط اجتماعی و غلبه بر تنهایی

در

بنا به اطلاعات منتشر شده توسط کمپین «پایان دادن به تنهایی»، کمسیونی که در سال 2016 و توسط فردی به نام ام پی جو کاکس راه اندازی شده است، ضررهایی که از تنها بودن متوجه انسان می شود، می تواند با کشیدن پانزده نخ سیگار در طول روز برابری کند. علاوه بر این، تنهایی می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به اختلالاتی چون بیماری قلبی، سکته مغزی، افزایش فشار خون و حتی زوال عقل و دیوانگی شود. تحقیقاتی در این باره حاکی از آن بوده است که نزدیک به شصت و چهار درصد افرادی که تنها زندگی می کنند، به مراتب بسیار بیشتر از انسان های عادی در معرض دیوانگی ای که منجر به بستری شدن در تیمارستان شود قرار می گیرند. در سوی دیگر اما، داشتن و برقراری روابط اجتماعی سالم می تواند طول عمر افراد را افزایش دهد و خطر ابتلا به بیماری های عنوان شده را نیز کاهش دهد. علاوه بر این، کسانی که روابط اجتماعی سالم دارند، زمانی که با بیماری به خصوصی دست و پنجه نرم می کنند، به مراتب بهتر از انسان های تنها می توانند با بیماری مقابله کرده و روند درمانی را بپیمایند.

آخرین آمار به دست رسیده حاکی از آن است که نزدیک به نه میلیون فرد بالغ اغلب و یا همیشه تنها هستند و روابط سالم و مؤثری با دیگران ندارند و همین مسئله باعث شده تا رویکرد جدی تری نسبت به این مسئله نیاز باشد. اگر شما نیز جزئی از این نه میلیون انسان تنها هستید، همانند دیگران در معرض خطرات بسیاری قرار خواهید گرفت. پیش از هر چیز دیگری برای فائق آمدن بر تنهایی باید از این مسئله آگاهی پیدا کنید که چه تأثیر مخربی می تواند بر شما داشته باشد. پس از آن توجه شما را به راهکارهایی جلب خواهیم کرد که به واسطه آن ها قادر خواهید بود تنهایی خود را به پایان برسانید. با سیارک همراه باشید.

در مورد این مسئله که اساسا چرا تنها شده اید بیشتر فکر کنید و علت اصلی آن را جویا شوید

یک مؤسسه خیریه سلامت ذهنی طی مقاله ای عنوان کرده است که بیش از هر چیز دیگر دو عامل وجود دارند که می توانند مسبب تنهایی افراد شوند: یا این که فرد به مانند انسان های عادی از داشتن روابط اجتماعی محروم است، و یا این که با وجود حضور در اجتماع و در میان سایر افراد، احساس می کند که آن گونه که باید و شاید او را نمی فهمند و درک نمی کنند، به حرف های او گوش نمی دهند و یا این که به او اهمیتی نداده و برای اش ارزشی قائل نمی شوند. در همین مقاله عنوان شده است که افرادی که تنهایی را تجربه می کنند بهتر است به خوبی به این مسئله بیندیشند و ببینند در کدامین یک از این دو گروه جای می گیرند. به این وسیله افراد ایده بهتری درباره احساس تنهایی خود پیدا خواهند کرد و می توانند تصمیمات بهتر و مؤثر تری برای غلبه بر آن بگیرند.

با شخص دیگری صحبت کنید

صحبت کردن با دوستان و اعضای خانواده یک راهکار مشخص و نسبتا ساده برای غلبه بر تنهایی است، اما ممکن است توانایی برقراری چنین ارتباطی را نداشته باشید (حال به هر دلیل شخصی ای که می خواهد باشد)، به همین خاطر می توان به عضویت گروه هایی در آمد که به همین منظور گرد آوری شده اند و یا این که سعی کنید از طریق علایق و کارهایی که در اوقات فراقت خود انجام می دهید، سعی در برقراری ارتباط با دیگران داشته باشید و روابط سالم اجتماعی خود را افزایش دهید. کمپین «پایان دادن به تنهایی» که پیش تر درباره آن اطلاعاتی داده شد، در این باره توصیه کرده است که کار داوطلبانه هم می تواند راهکار بسیار خوبی برای غلبه بر تنهایی باشد. این گونه فعالیت ها علاوه بر این که روابطی را میان فرد با دیگران شکل می دهد، سبب شکل گیری احساسات مشترک نیز خواهد شد.

از اینترنت بیشتر استفاده کنید

البته کاملا مشخص است که سپری کردن زمان در اینترنت مطمئنا جایگزین تمامی روابط شما در دنیای واقعی نخواهد شد و نباید هم بشود، اما به طور کلی می تواند مثمر ثمر باشد. این توصیه بیش از هر کس دیگری متوجه آن دست از افرادی می شود که سن شان بالاتر رفته و هنوز تنها هستند. البته، اینترنت در این یک مورد به خصوص، شاید آن قدر ها هم که از آن تعریف می شود، خوب نباشد و رؤیا پردازی درباره آن چندان کار درستی نیست، با این حال، تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است که از وجود ارتباطی میان تنهایی و عدم صرف زمان در اینترنت و فضای مجازی خبر می دهد، بنا بر این بهتر است از این فضای مجازی استفاده کرده تا بر تنهایی خود غلبه کنید.

افزایش روابط  اجتماعی معنا دار

اگر به تازگی به این فکر افتاده اید که اکانت توئیتری برای خود درست کنید و یا این که در مغازه خیریه محل سکونت تان کار داوطلبانه انجام دهید، بسیار هم خوب و عالی است، اما تحقیقات انجام گرفته در این باره حاکی از آن است که علاوه بر آن چه عنوان شد، این که با چه کسانی وقت بگذرانید هم حائز اهمیت است. برای نمونه یکی از این تحقیقات که در سال 2011 انجام گرفته حاکی از آن بوده است که افراد مسن تری که بیشتر سعی بر گذراندن وقت با افراد خانواده خود داشته اند به مراتب کمتر از افرادی که با غریبه ها ارتباط برقرار می کرده اند، احساس تنهایی به آنها دست می داده است. شاید بهانه خوبی باشد تا گوشی تلفن را برداشته و احوال مادر و دیگر اعضای خانواده تان را جویا شوید.

طرز فکر خود را تغییر دهید

تحقیقات دیگر صورت گرفته درباره تنهایی حاکی از آن است که تغییر دادن کلی طرز فکر افراد به مراتب می تواند راهکار مؤثر تر و نتیجه بخش تری برای غلبه بر تنهایی باشد. تحقیقاتی که در سال 2010 در این باره صورت گرفت نشان می داد آن دسته از رویکردهایی که صرفا برای تغییر دادن «افکار نا به هنجار» افراد در نظر گرفته شده بود (افکاری چون عقاید منفی و بد، یا در نظر گرفتن این مسئله که افراد یا سیاه اند و یا سفید و...) به طور میانگین تا چهار برابر هر رویکرد دیگری نتیجه بخش بوده اند. برای دست یابی به این منظور، صرفا تلاش های فردی کافی نیست و اگر از این گونه افکار رنج می برید، بهتر است با یک روان درمانگر مشاوره کنید و از او خواستار توصیه هایی در این باره شوید.

 به هنگام تنهایی اوقات خوشی برای خود رقم بزنید

مشخصا سپری کردن زمان زیاد در انزوا هر فردی را تنها خواهد کرد. اما صرف نظر از این مسئله، آموختن این که چگونه به هنگام تنهایی اوقات خوشی داشته باشید، به همان اندازه زندگی اجتماعی می تواند حائز اهمیت باشد. بنا بر این بهتر آن است که تنهایی خود را با آن دسته فعالیت هایی پر کنید که از انجام شان لذت می برید و این نکته را هم به خاطر داشته باشید که دانستن قدر این لذتی که تجربه می کنید نیز به همان اندازه حائز اهمیت است. به این وسیله نیز قادر خواهید بود بر تنهایی خود غلبه کنید. مشاهده کردن یک فیلم و یا خوردن غذا، به تنهایی و بدون حضور دیگران شاید چندان به نظرتان جالب و هیجان انگیز نباشد، با این حال تحقیقات انجام گرفته در سال 2015 در این باره حاکی از آن است که افراد در این خصوص مبالغه می کنند، یا به عبارت دیگر زمانی که تنها می شوند، بیش از آن چه که فکر می کردند از تنهایی شان لذت می برند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه یک راهب در ارتفاع 40 متر زندگی می کند

در
26 سال تنهایی در بالای صخره: چگونه یک راهب در ارتفاع 40 متر زندگی می کند.
داستان ماکسیم کاواتورادزه و خانه فعلی او مانند دیگران نیست - آواز خواندن او به وضوح شنیده نمی شود. خانه اش برای دیدن ساده است. این راهب در بالای یک صخره سنگی آهکی 40 متری به تنهایی زندگی می کند.
این سنگ آهکی ستون Katskhi نامیده می شود - به نمایندگی از یک روستای کوچک گرجی واقع در نزدیک ترین شهر چیاترا است. اما چند کیلومتری جنگل و کوه وجود دارد - چشم انداز فوق العاده زیبایی دارد.به گردشگران و توریست ها توصیه می شود حتما از این مکان دیدن کنند.
پله به بالای صخره سنگی
در حال حاضر برای رفتن به بالای ستون از یک راه پله تنگ است. بالا رفتن از زمین تا بالای صخره حدود 20 دقیقه طول می کشد - و تنها کسی است که از ارتفاع نمی ترسد قادر به بالا رفتن از آن است. قبل از ساختن این نردبان، مردم اعتقاد داشتند که امکان رفتن به بالایاین صخره وجود ندارد ولی تعجب آنها را تصور کنید زمانی که در سال 1944، هنگامی که آنها برای اولین بار به بالای صخره رسیدند، کوهنوردان علامت های معبد قدیمی، یک انبار شراب، دیوار قلعه و بقایای انسان را در آنجا کشف کردند. معلوم شد که قبلا در این مکان کاملا نامناسب کسی زندگی می کرده است.
مردم عادی مجاز به صعود به بالای ستون نیستند.
امروز، مردم محلی ستون را "قلعه تنهایی" می نامند. از سال 1993، ماکسیم راهب در آن زندگی می کند. در ابتدا او در زیر این ستون سنگی در غار زندگی میکرد و بعد از اینکه او به احیای معبد کمک کرد. در سال 1999، تحقیقات باستان شناسی از بقایای سازه ها در بالای ستون شروع شد، و در نهایت به پایان رسید، درست در محل معبد قدیمی ساخت کلیسا آغاز شد. این کلیسا به طور کلی طرح ساده ای از اولین معبد نابود شده را تکرار می کند - سالن 3.5 متر با 4.5 متر ساخته شده از سنگ. کلیسای جدید ماکسیم  نامگذاری شد.
بقایای یک راهب که چند قرن پیش در بالای ستون Katzha زندگی می کرده است.
در حال حاضر، ماکسیم کاواتورادزه  65 ساله است و در 26 سال گذشته در بالای ستون Katzha زندگی کرده است. دو بار در هفته، ماکسیم به طبقه پایین می رود تا با مردم محلی دعا کند. دسترسی به بالای ستون معمولا بسته می شود - فقط کشیش های خاص و مردان جوان که دو بار در هفته با ماکسیم در پای صخره دعا می کنند، حق دارند صعود کنند. برای اینکه عکاس Amoch Chappl به بالای ستون Katzha صعود کند، او نیز مجبور شد چهار روز درمراسم نماز آنها شرکت کند. فقط پس از آن عکاس مجاز به صعود از پله های خطرناک شد.
راهب Maxim تنها در بالای صخره زندگی می کند.
ظاهرا، ستون Katskhi به عنوان یک مکان مقدس برای چند قرن قبل از فتح گرجستان توسط امپراتوری عثمانی در نظر گرفته شده است. بنابراین ما می توانیم بگوییم که راهب ماکسیم سنت باستانی را زنده کرده است.
قبلا، ماکسیم به عنوان یک اپراتور جرثقیل کار میکرد، بنابراین در ارتفاع بودن برای او ناآشنا نبود. راهبان می گویند: "اینجا، بالا، در سکوت، حضور خداوند بهتر احساس می شود." او تصمیم گرفت پس از آزادی از زندان در بالای ستون زندگی کند. ماکسیم می گوید:من جوان بودم، زیاد می نوشیدم، مواد مخدر می فروختم .
سپس او به زندان رفت و متوجه شد که او نیاز به تغییر در زندگی اش دارد. من با دوستان خود در این نزدیکی اغلب به این سنگ نگاه می کردم. در اینجا، بین زمین و آسمان. من می دانستم که راهبان اینجا زندگی می کرده اند و به آنها احترام می گذارم.
 
در طول این 26 سال، در حالی که ماکسیم در بالای ستون زندگی می کند، تغییر زیادی  در سبک زندگی خود انجام داده است. در سال 1993، هیچ چیزی بر روی این صخره سنگی وجود نداشت اما در حال حاضر کلیسا وجود دارد و در کنار آن یک خانه کوچک است .در پای صخره، یک حلقه کوچک ایجاد شد، جایی که پیروان راهبان زندگی می کردند. مردانی که در زندگی خود با مشکلات مواجه می شوند، به اینجا می آیند - همانطور که خود ماکسیم با آنها مواجه شد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

دانشمندان می گویند جهان اپیدمی تنهایی را آغاز می کند که برای سلامتی خطرناک است

در
دانشمندان: جهان اپیدمی تنهایی را آغاز کرده که برای سلامتی خطرناک است.افراد با جدا کردن خود از عزیزان، قطع ارتباطات و شکستن روابط بیمار می شوند و آسیب میبینند.
شاید به نظر تا اندازه ای عجیب و غریب باشد، امروزه، زمانی که در اینترنت، اسکایپ و .... با کلیک کردن بر روی چند دکمه در یک گوشی هوشمند، می توانید با یک شخص در هر نقطه از جهان و در هر زمانی تماس بگیرید، با این همه مشکل تنهایی بیشتر و جدی تر می شود.  واین یک علامت سوال بزرگ است . چرا؟
به گفته دانشمندان، تعداد افرادی که خودشان را تنها می بینند در حال افزایش است. علاوه بر این، نه تنها در مورد نسل جدید که نمایندگان نسل قدیم، که بچه ها و نوه ها آنها را ترک کرده اند. یکی از مطالعات اخیر جامعه شناسان اروپایی نشان داده است که حتی در بین جوانانی که به طور فعال از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، بیشتر و بیشتر افراد احساس تنهایی می کنند. واضح است که صحبت کردن در مورد تلفن همراه و مخصوصا مکاتبات فیس بوک نمی تواند جایگزین روابط زنده باشد. بدون دلیل نیست که در انگلستان چند سال پیش، یک وزارت ویژه برای حل مسائل افراد منفرد وجود داشت.
 
هنگامی که زندگی به تنهایی و به انزوای اجتماعی منجر می شود، از چه چیزی مملو می شود و چگونه از عواقب ناخواسته این زندگی جلوگیری کنیم؟
دانشمندان اطلاعات پزشکی نزدیک به 3 میلیون نفر در سنین مختلف را تحلیل کرده اند. و آنها متوجه شدند: تنهایی یک ریسک اضافی برای زندگی و سلامت است. در عین حال، روابط اجتماعی توسعه یافته تأثیر مثبتی بر سلامتی دارد و شانس طول عمر را افزایش می دهد.
 
گروهی از محققان دانشگاه بریگهام یانگ (دانشگاه بریگهام یانگ، یوتا، ایالات متحده آمریکا) به این نتیجه رسیدند که انزوای اجتماعی خطرناکتر از چاقی است، که بصورت همه گیر در سراسر جهان مشاهده شده است. دانشمندان نتایج کار خود را در مجله معتبر بین المللی علوم و پزشکی Perspective on Science of Psychology منتشر کرده اند.
 
همکارانشان، محققان دانشگاه هاروارد، اطلاعات مربوط به دو میلیون بیمار که تشخیص های مختلف انکولوژیک را از سال 2004 تا 2008 داشته اند مطالعه کردند. معلوم شد که داشتن یک شریک مرگ و میر را تا 20٪ کاهش می دهد. علاوه بر این، دانشمندان دریافتند که برای تعدادی از انواع سرطان، حمایت از همسر (همسر) بیمار ممکن است برای زنده ماندن مهم تر از اثر شیمی درمانی باشد.
 
نتایج مشابهی با مطالعات و سایر بیماری ها، و نه بیماری های انکولوژیک نشان داده شد. کارشناسان نتیجه می گیرند که تخریب روابط عاطفی و اعتماد یکی از مهمترین علل مشکلات سلامتی است. محققان هشدار می دهند که تنهایی گرایش به الکل، اعتیاد به مواد مخدر، اختلالات تغذیه ای و حتی کاهش فعالیت بدنی را افزایش می دهد. و این عوامل، به نوبه خود، به توسعه سرطان کمک می کند.
 
جدا شدن از عزیزان، از بین بردن ارتباطات، از بین بردن روابط، افراد را بیمار میکند.شروع به سوء استفاده از الکل، سیگار کشیدن، زندگی بی قید و بند و تغذیه ناکافی می کنند.
قانون طبیعی این است که موجودات تکامل نمی یابند، بلکه سیستم ها تکامل می یابند. درون چنین سیستم هایی، با یکدیگر ترکیب می شوند، فرصت های بیشتری برای بقا می گیرید. در این مورد، موتور تکامل، تکامل فردی نیست، بلکه تظاهرات توانایی تعامل و همکاری برای دستیابی به یک نتیجه مفید است.بسیاری معتقدند که تکامل تلاش بی وقفه برای زنده ماندن است اما در واقع، همکاری نیروی محرک تکامل است.
 
به تازگی، علمی به عنوان علوم اعصاب اجتماعی ظهور پیدا کرده است. یکی از نظریه هایش می گوید: مردم باید خودشان را نه به عنوان ارگانیسم های جداگانه، بلکه به عنوان بخشی از یک شبکه عصبی بزرگ که در ابتدا به هم وابسته اند، نگاه کنند. دانشمندان می گویند، Socium شبیه یک مغز بزرگ است، که در آن افراد مانند سلول ها دائما در حال تعامل با یکدیگر هستند.
ما با افراد دیگر در درجه اول در ارتباطات احساسی ارتباط برقرار می کنیم. به این ترتیب، تماشای شخص دیگری، حتی اگر آشنا نباشد، ما می توانیم احساس کنیم که چه اتفاقی برای او می افتد، قادر به همدلی هستیم. در سالهای 90 قرن گذشته، یک گروه از دانشمندان عصبی از دانشگاه پارما ( ایتالیا )، به ریاست پروفسور جیاکومو ریزولاتتی برای این توضیح تحقیق کردند.
در آزمایش های دانشمندان بر روی میمون ها، گروه های خاصی از نورون ها در آزمایشی نه تنها زمانی که میمون عملی انجام می داد، بلکه زمانی که آن را تماشا می کرد،عملکرد مشابهی داشت. این نورون ها آینه نامیده می شوند. وجود آنها اجازه داد استاد ریزولاتتی نتیجه بگیرد: "ما موجودات اجتماعی هستیم. بقای ما بستگی به درک اعمال، نیت و احساسات دیگران دارد. نورونهای آینه به ما کمک می کنند ذهن دیگران را درک کنیم نه تنها از طریق استدلال مفهومی بلکه از طریق مدل سازی مستقیم. 

کارشناسان در مورد خطر انزوای اجتماعی و نحوه خروج از آن صحبت کردند.

پنج قانون نجات از تنهایی

لیستی از پنج اقدام برای حفظ سلامت، کمک به خود برای حفظ ارتباطات عاطفی با دیگران:
 
1. سیستم روابطی را که در آن هستید، توصیف کنید. با چه کسانی ارتباط برقرار می کنید در دایره نزدیک و یا دور قرار دارد. شما با این افراد چه نوع رابطه ای دارید
 
2. قبل از اینکه به جایی بروید و اقدامی کنید، شما باید راجع به خودتان و آنچه که در درون شماست فکر کنید. چه فرآیندها و درگیری ها در ذهن شما اتفاق می افتد. اگر چندین آرمان متضاد وجود داشته باشد (و این اغلب اتفاق می افتد) و شما توجه کافی به این مسئله نکنید، ممکن است مشکلات ایجاد شود.
 
3. بسیار مهم است که از خودتان بپرسید: هدف من چیست؟ این به شما اجازه می دهد تا بر نیازهای خود تمرکز کنید تا به درستی ادراکات را تنظیم کنید.
 
4. مهم است که یک دفتر خاطرات داشته باشید. امور، برنامه ها، تجارب خود را در آن بنویسید. توجه کنید که چگونه اعمال و احساسات شما با زندگی شما محاصره شده است.
 
5. برای خوشحالی، شما نیازی به تغییر دیگران یا خودتان ندارید؛ شما نیاز به همکاری و ارتباط احساسی دارید.
 
سازمان بهداشت جهانی یک برنامه ویژه برای مبارزه با افسردگی به عنوان یکی از سخت ترین بیماری های زمان ما اختصاص داده است. - شعار این برنامه  "بیایید صحبت کنیم" است. معلوم شد که گفتگو ی ساده با کسی از خانواده به طرز چشمگیری تعداد خودکشی را کاهش می دهد. اغلب به اندازه کافی زمان برای تماس با فردی که در کنار شما است، پیدا کنید که چگونه احساسی دارد یا چیزی درباره خودش بگوید. به این ترتیب می توانیم به او و خودمان کمک کنیم. علاقه صادقانه به احساسات و احساسات دیگران به بهبود سلامت ما کمک می کند. و به طور کلی، به حفظ ما از جهان پر اضطراب، احساس و تنهایی کمک می کند.

نظرات

در ادامه بخوانید...