بهترین دیدارهای رده بندی تاریخ ادوار جام های جهانی

جام جهانی امسال هم نهایتاً با پیروزی چهار بر دوی فرانسه مقابل کرواسی و قهرمانی آن ها به پایان رسید. دیدار رده بندی این مسابقات  میان دو تیم بلژیک و انگلیس برگزار شد و بازی با پیروزی دو بر صفر شیاطین سرخ به پایان رسید و به طور کلی می توان عنوان کرد که پرونده این دوره از مسابقات هم کاملاً بسته شد و حال، چهار سال دیگر باید منتظر ماند تا بار دیگر، شاهد مهمترین رویداد فوتبالی و تقابل تیم های ملی کشورهای نقاط مختلف دنیا با یکدیگر باشیم. به بهانه بازی رده بندی جام جهانی امسال که پیش تر توضیحاتی در خصوص آن ارائه شد(در اینجا)، در این مقاله قصد داریم شما را با آن دسته از بازی های رده بندی آشنا کنیم که برای همیشه در خاطر فوتبال دوستان ماندگار شده و به عنوان بهترین بازی های رده بندی تاریخ ادوار جام های جهانی مختلف شناخته می شوند. جالب است بدانید که جام جهانی 1930 در حالی برگزار شد و به اتمام رسید که بازی رده بندی در آن لحاظ نشده بود، با این وجود، چهار سال بعد و در جام جهانی 1934 بود که مسئولین برگزاری مسابقات و در رأس آن ها، فیفا، به این نتیجه رسیدند که دو تیم بازنده دیدارهای نیمه نهایی، نباید به آن سرعت به وطن خود بازگردند و بهتر آن است که دیداری برای آن دو تیم هم در نظر گرفته شود. دیداری که همانند بازی فینال، حتماً باید یک برنده داشته باشد و در صورتی که در وقت های معمول مسابقه، تکلیف تیم پیروز میدان مشخص نشد، سرنوشت دو تیم در وقت های اضافه و پس از آن در پنالتی ها مشخص شود. بازی ها به ترتیب کیفیت و حساسیت شان از آخر به اول هستند.

جام جهانی 1966، دیدار تیم های ملی پرتغال و اتحاد جماهیر شوروی سابق

تیم های ملی مجارستان در سال 1954، هلند در سال 1974 و در نهایت برزیل در سال 1982، به عنوان سه تیم برتری شناخته می شوند که همگان در آن سال ها بدون هیچ شک و شبهه ای فکر می کردند آن ها قهرمان مسابقات جام جهانی خواهند شد و البته این اتفاق رقم نخورد، با این وجود، این سه تیم به عنوان سه تیم برتری شناخته می شوند که لایق قهرمانی در زمان خود بودند و متأسفانه قادر به تحقق هدف و رؤیای خود نشدند. تیم ملی پرتغال 1966 هم دست کمی از این تیم ها نداشت و پرتغالی ها در آن سال تیم بسیار خوب و یکدستی را روانه مسابقات کرده بودند. آن ها در مرحله گروهی با تیم های قدرتمندی چون برزیل، بلغارستان و مجارستان هم گروه شده بودند و با این وجود توانستند با حداکثر امتیاز خود را به مرحله حذفی رقابت ها برسانند. نخستین دیدار یاران اوتو گلوریا در مرحله حذفی مقابل تیم ملی کره شمالی بود و پرتغالی ها درکمال تعجب همگان با نتیجه سه بر صفر از این تیم عقب افتاده بودند که یوزبیو به داد آن ها رسید و چهار گل برای تیمش به ثمر رساند. چهار گلی که در نهایت با یک گل دیگر همراه شد و باعث شد تا پرتغال با نتیجه پنچ بر سه، حریف آسیایی را شکست دهد و آن ها را از خلق یک شگفتی باز دارد. بازی نیمه نهایی پرتغال مقابل انگلیس میزبان بود و تیم خوب و یک دست پرتغال، در آن بازی با نتیجه دو بر یک از میزبان عقب افتاد و در نهایت با همین نتیجه تسلیم آن ها شد. اما این پایان راه پرتغالی ها نبود و در بازی رده بندی مقابل تیم ملی اتحاد جماهیر شوروی سابق، توانستند به پیروزی دو بر یک دست پیدا کنند و ارزش های خود را نشان دهند. در دقیقه دوازدهم آن بازی یک پنالتی نصیب پرتغال شد و بار دیگر پای یوزبیو به گلزنی باز شد، اما اودوارد مالُفِیِف بود که بازی را به تساوی کشاند و در نهایت گل دقایق پایانی خوزه تورس بود که پیروزی و رتبه سوم جام جهانی را نصیب پرتغال کرد.

جام جهانی 1994، دیدار تیم های ملی سوئد و بلغارستان

تیم های ملی سوئد و بلغارستان دو تیمی بودند که در سال 1994 شگفتی ساز شدند، چرا که کسی انتظار پیش رفتن آن ها تا این مرحله از مسابقات را نداشت و در نهایت هم در دیدار رده بندی مقابل یکدیگر صف آرائی کردند. نیمه نخست این دیدار، با تسلط سوئد بر بازی آغاز شد و در نهایت این زردپوشان سوئدی بودند که به عنوان تیم پیروز میدان به رخت کن رفتند. سوئد در راه رسیدن به مرحله نیمه نهایی مسابقات سال 1994، دو تیم عربستان صعودی و رومانی را از پیش رو برداشته بود و در دیدار نیمه نهایی، تیم ملی برزیل بود که توانست به زحمت پیروز میدان شده و سوئد را روانه دیدار رده بندی کند. در سوی دیگر اما بلغارستان به مراتب مسیر دشوارتری را برای رسیدن به مراحل بالاتر پیموده بود؛ آن ها در دیدار نخست خود در مرحله حذفی توانستند در کمال شگفتی تیم ملی آرژانتین را از پیش رو بردارند و بازی دیگر آن ها مقابل تیم قدرتمند آلمان بود که آن هم با پیروزی بلغارها به پایان رسید. در دیدار نیمه نهایی هم این تیم ایتالیا بود که توانست به زحمت بلغارستان را از گردانه رقابت ها کنار بگذارد.

به خاطر مسیر دشوارتری که بلغارستان تا دیدار نیمه نهایی خود پیموده بود، همگان بر این باور بودند که در دیدار رده بندی نیز قادر به شکست دادن سوئد خواهد بود و رتبه سوم جهان، حداقل چیزی بود که در آن زمان تیم خوب و یکدست بلغارستان را لایق آن می دانستند، با این حال اما، نمایش خوب سوئد در نیمه نخست همگان را شگفت زده کرد. توماس برُلین، هاکان میلد، هنریک لارسون و کِنِت اَندرسون بازیکنانی بودند که در همان نیمه نخست پایشان به گلزنی باز شد و توانستند در همان نیمه نخست کار بلغارستان را یکسره کنند.

جام جهانی 1990، دیدار تیم های ملی ایتالیا و انگلیس

بابی رابسون در سال 1990 هدایت تیم ملی انگلستان را به عهده داشت. تیمی که با نمایش های فوق العاده خوب خود به عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی به شمار می رفت. انگلستان در آن سال در دیدار نیمه نهایی مقابل تیم ملی آلمان غربی قرار گرفت و در نهایت در یک بازی پایا پای و دشوار، در ضربات پنالتی تسلیم آلمان ها شدند و از راه یابی به دیدار نهایی مسابقات باز ماندند. ایتالیا نیز در سوی دیگر وضعیت چندان متفاوتی نداشت. ایتالیا که در آن سال (1990) میزبان رقابت های جام جهانی بود، دیدار نیمه نهایی خود را مقابل آرژانتینی برگزار کرد که مهاجم آماده آن روز های ناپولی، دیگو مارادونا را در اختیار داشت و در نهایت مارادونا بود که توانست گل پیروزی بخش آرژانتینی ها را از روی یک ضربه آزاد به ثمر رسانده و تیم میزبان را از راه یابی به مرحله نهایی رقابت ها باز دارد.

در نهایت شرایط به گونه ای رقم خورد که دو تیم ملی انگلستان و ایتالیای میزبان در دیدار رده بندی مقابل یکدیگر صف آرائی کردند. بیشتر از پنجاه هزار نفر برای تماشای این مسابقه به ورزشگاه سَن نیکولا آمده بودند و نیمه نخست بازی، از هیجان کافی برخوردار نبود و این چیزی نبود که تماشاگران انتظارش را می کشیدند. بیست دقیقه پایانی بازی اما همه چیز به گونه ای دیگر رقم خورد و روند بازی به طور کلی با گلی که روبرتو بَگیو برای تیم میزبان به ثمر رساند، دست خوش تغییر شد؛ اشتباه پیتر شیلتُن انگلیسی بود که او را در موقعیت گلزنی قرار داد. دقایقی بعد اما این دیوید پلات بود که با یک ضربه سر فوق العاده بازی را به تساوی کشاند. شرایط بازی در دقایق پایانی به گونه ای بود که همه انتظار سی دقیقه وقت های اضافه را می کشیدند؛ سی دقیقه ای که در نهایت سرنوشت پیروز میدان را مشخص کند، با این وجود، یک ضربه پنالتی در دقایق پایانی وقت های معمول بازی نصیب ایتالیایی ها شد و این توتو شیلاتو بود که توانست گل پیروزی بخش تیم اش مقابل انگلستان را به ثمر برساند و در رقابت های آن سال خود را شش گلِ کند. توتو شیلاتو بهترین بازیکن آن سال و دارنده توپ طلای بهترین بازیکن جهان نیز بود.

جام جهانی 1934، دیدار تیم های ملی آلمان و اتریش

این بازی هیجان انگیز و فوق العاده زیبا، نخستین دیدار رده بندی در تاریخ جام های جهانی است. بازی ای پایا پای و بسیار نزدیک که در آن پنج گل به ثمر رسید. آلمان در آن دوره از مسابقات نمایش بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت و در بازی ابتدایی خود در مرحله حذفی، توانستند با نتیجه پنج بر دو بلژیک را در هم کوبند. بازی یک چهارم نهایی آن ها هم مقابل تیم ملی سوئد بود که باز هم با پیروزی آلمان ها خاتمه یافت. در بازی نیمه نهایی اما آلمان ها به سد محکمی برخورد کردند که آن ها را از راه یابی به دیدار نهایی باز داشت و درخشش اولدریچ نجدلی برای تیم ملی چک و سه گلی که به ثمر رساند، باعث شد تا تیم ملی چک به دیدار نهایی مسابقات آن سال راه پیدا کند. تیم ملی اتریش هم در سوی دیگر مسیر چندان ساده ای را تا راه یابی به دیدار نیمه نهایی خود سپری نکرده بود و دو تیم قدرتمند فرانسه و مجارستان را در مراحل حذفی از پیش رو برداشته بود. در دیدار نیمه نهایی اما با نتیجه نزدیک یک بر صفر مقابل تیم ملی ایتالیا شکست خورده و از راه یابی به دیدار نهایی رقابت ها باز ماندند.

این گونه شد که دیدار رده بندی میان دو تیم آلمان و اتریش برگزار شد و چند ثانیه ای از بازی نگذشته بود که ارنست لِنر، با گلی که به ثمر رساند، آلمان را پیش انداخت. دقیقه بیست و هفتم بازی نیز این تیم آلمان بود که دوباره به گل رسید و این بار پای ادموند کُنن بود که به گلزنی باز شد. جُنان هُرواث اما در سوی دیگر توانست به سرعت پاسخ یکی از گل های خورده تیم اش را بدهد، اما این مسئله نتوانست آلمان ها را وادار به عقب نشینی کند و این بار نیز آلمان ها بودند که به وسیله لِنر موفق به گلزنی شدند و توانستند در همان نیمه نخست بازی با اختلاف دو گل از حریف خود پیش افتاده و به رخت کن بروند. در دقایق پایانی دیدار هم تیم ملی اتریش توانست یکی دیگر از گل های خورده را جبران کند، اما فرصت کافی برای به تساوی کشاندن بازی در اختیار آن ها نبود و در نهایت این تیم ملی آلمان بود که توانست در آن بازی پیروز میدان باشد و رتبه سوم در رقابت های آن سال نصیب آن ها شد.

جام جهانی 1998، دیدار تیم های ملی هلند و کرواسی

تیم ملی کرواسی، در دیدار نخستین خود در رقابت های جام جهانی 1998 که به میزبانی فرانسه برگزار می شد، نمایش بسیار خوبی از خود نشان داد و همین مسئله باعث شد تا انتظارات از آن ها بیش از پیش شود. انتظاراتی که چندان بی جا هم نبود، چرا که تیم ملی کرواسی توانست تا مرحله نیمه نهایی رقابت ها پیش رفته و در دیدار رده بندی هلند را شکست دهد و رتبه سوم جهان را از آن خود کند. تیم ملی کرواسی، در مرحله گروهی رقابت های 1998 فرانسه، توانست به عنوان تیم دوم و پس از آرژانتین راهی مرحله حذفی شود. نخستین دیدار آن ها در مرحله حذفی مقابل رومانی بود که در نهایت با پیروزی یک بر صفر کرواسی خاتمه یافت. روند خوب بازی های کرواسی مقابل آلمان هم ادامه پیدا کرد و آن ها توانستند با نتیجه پر گل سه بر صفر حریف قدرتمند خود را در مرحله یک چهارم نهایی در هم بکوبند. دیدار نیمه نهایی کرواسی مقابل تیم میزبان، یعنی فرانسه برگزار می شد و با وجود این که نخستین گل دیدار توسط بازیکنان کروات به ثمر رسید، در نهایت درخشش تورام، مدافع فرانسوی ها در آن بازی بود که کرواسی را از راه یابی به مرحله نهایی رقابت ها باز داشت. تیم ملی هلند نیز در سوی دیگر حریفان قدرتمندی را برای رسیدن به دیدار نیمه نهایی از پیش رو برداشت (یوگوسلاوی و آرژانتین)؛ دیداری که مقابل برزیل برگزار کردند و در نهایت این تیم ملی برزیل بود که در ضربات پنالتی حریف نارنجی پوشان هلندی شد و به دیدار نهایی راه پیدا کرد. در نهایت شرایط این گونه شد که دو تیم بسیار خوب آن سال رقابت ها، هلند و کرواسی، در دیدار رده بندی مقابل یکدیگر صف آرائی کردند. بازی تا دقایق پایانی با نتیجه مساوی یک بر یک پیش می رفت و هر دو تیم موقعیت هایی روی دروازه یکدیگر خلق کردند، با این وجود، سوکر، مهاجم بسیار خوب کروات ها در دقایق پایانی بازی توانست گل پیروزی بخش تیم اش و نیز ششمین گل خود در رقابت های آن سال را به ثمر رسانده و مقام سومی را نصیب تیم اش کند.

جام جهانی 2002، دیدار تیم های ملی کره جنوبی و ترکیه

نمی توان منکر عملکرد فوق العاده خوب تیم ملی کره جنوبی در رقابت های سال 2002 جام جهانی شد، رقابت هایی که نخستین تجربه جهانی این تیم آسیایی بود، با این وجود، داوری بازی های کره جنوبی در دو دیدار مرحله حذفی، مقابل تیم های قدرتمند ایتالیا و اسپانیا، کمی بحث بر انگیز بود و در راه یابی کره ای ها به دیدار نیمه نهایی بی تأثیر نبود. دیداری که کره ای ها را در مصاف با حریف قدرتمندی به نام آلمان قرار داد و در نهایت از راه یابی به دیدار نهایی و خلق یک شگفتی باز ماندند.

تیم ملی ترکیه نیز در سوی دیگر، همانند رقیب آسیایی خود در دیدار رده بندی، تا پیش از این مسابقات، چندان نام و نشانی از خود مطرح نکرده بود و شاید بتوان گفت که هیچ کس انتظار نداشت آن ها تا این مرحله از رقابت ها پیش روند. در نهایت اما شرایط آن دوره از مسابقات به گونه ای رقم خورد که تیم های ملی ترکیه و کره جنوبی مقابل یکدیگر صف آرائی کردند. 10.8 ثانیه از بازی نگذشته بود که هاکان سوکور توانست نخستین گل بازی را به ثمر برساند و تیم ملی ترکیه را پیش اندازد، گلی که در تاریخ جام های جهانی به عنوان سریع ترین گل رقابت ها شناخته می شود، و تنها نه دقیقه بعد بود که لی یول یونگ کره ای توانست نتیجه بازی را به تساوی بکشاند؛ گلی که به زیبایی و به وسیله یک ضربه آزاد به ثمر رساند.

خط دفاعی تیم ملی کره جنوبی در آن بازی نتوانست عملکرد خوب همیشگی خود را به نمایش بگذارد و دو اشتباه مرگبار آن ها باعث شد تا مهاجمان ترکیه کمال استفاده را از موقعیت ها برده و با نتیجه سه بر یک از حریف خود پیش افتند. در نهایت هم کره ای ها موفق شدند یک بار دیگر در وقت های اضافه نیمه دوم گلزنی کنند که البته فایده چندانی برای آن ها نداشت و دیگر فرصت کافی برای به تساوی کشیدن نتیجه در اختیار نداشتند و آن بازی به یاد ماندنی و شگفت انگیز با پیروزی ترکیه و کسب مقام سومی جهان برای آن ها به همراه بود.

جام جهانی 1982، دیدار تیم های ملی لهستان و فرانسه

در سال 1982، فرانسه در دیداری فوق العاده و به یاد ماندنی، بازی نیمه نهایی خود را مقابل آلمان غربی برگزار کرد؛ دیداری که در نهایت با تساوی پر گل سه بر سه در مجموع وقت های قانونی و تلف شده بازی به پایان رسید و در نهایت این آلمان غربی بود که توانست در ضربات پنالتی حریف قدرتمند خود را از پیش رو بردارد و راهی دیدار نهایی مسابقات آن سال شود. لهستان اما در سوی دیگر دیدار نیمه نهایی خود را مقابل تیم ملی ایتالیا برگزار کرد و آن گونه که باید و شاید نتوانست برای ایتالیا حریف قابلی باشد و در نهایت با نتیجه دو بر صفر از آن ها شکست خورده و راهی دیدار رده بندی شدند. شاید همین مسئله بود که باعث شد فرانسوی ها حریف خود را دست کم گرفته و در نهایت در آن دیدار مغلوب لهستانی ها شده و در کسب رتبه سوم مسابقات ناکام بمانند.

در آن دیدار این تیم فرانسه بود که توانست پیش از حریف خود گلزنی کرده و پیش بیفتد. اما این پایان ماجرا نبود و زوج طلایی خط حمله آن روز های لهستان، آندره زارماچ و استفان مایِوسکی بودند که توانستند دو گل پیاپی برای لهستان به ثمر برسانند و در نهایت توانستند شکست یک بر صفر را در همان نیمه نخست به پیروزی دو بر یک تغییر دهند. در نیمه دوم، باز هم این لهستانی ها بودند که روی یک ضربه آزاد به گل سوم خود رسیدن و اختلاف را بیشتر کردند. هجده دقیقه تا پایان بازی باقی مانده بود که فرانسه توانست یکی از گل های خورده را جبران کند، با این وجود، پس از آن قادر به عبور از دفاع لهستانی و به تساوی کشاندن بازی نشدند و در نهایت این تیم عقاب ها بود که مقام سومی آن سال رقابت ها را از آن خود کرد.

جام جهانی 2010، دیدار تیم های ملی اروگوئه و آلمان

اروگوئه با راه یابی به چهار تیم برتر جهان در سال 2010، روند بسیار خوبی را آغاز کرد و بخش اعظم این موفقیت را مدیون زحمات سرمربی فوق العاده خوبشان، اُسکار واشینگتن تابارز بودند. در رقابت های کوپا آمِریکای سال 2011، آن ها توانستند مقام قهرمانی رقابت ها را از آن خود کنند و در جام های جهانی 2014 و نیز 2018 توانستند خود را تا مرحله حذفی رقابت ها برسانند. شاید اگر مصدومیت ادینسون کاوانی در رقابت های امسال نبود، این تیم فوق العاده اروگوئه می توانست تا مراحل بالاتری هم صعود کند. در سوی دیگر اما این تیم ملی آلمان بود که استعداد های تازه ای در آن نمایان شده و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده بودند؛ کسانی چون تونی کروس، سامی خدیرا، بوآتنگ، مسوت اوزیل، توماس مولر و مانوئر نویر از جمله کسانی بودند که نسل طلایی جدید آلمان ها را تشکیل داده و به امید قهرمانی راهی برزیل شده بودند.

در نهایت اما شرایط به گونه ای رقم خورد که در رقابت های 2010 برزیل، این دو تیم قدرتمند در دیدار رده بندی مقابل یکدیگر صف آرائی کردند. دقیقه نوزدهم بازی بود که توماس مولر موفق شد تیم ملی آلمان را با گلی که به ثمر رساند، پیش بیندازد، اما دقایقی بعد بود که اروگوئه توانست با گلی که ادینسون کاوانی به ثمر رساند، بازی را به تساوی بکشاند. پیش از به صدا در آمدن صوت پایان بازی و در همان نیمه نخست بود که دیگو فورلان گل دیگری برای اروگوئه به ثمر رساند و تیمش را پیش انداخت.  مارسل جانسن آلمانی اما در همان دقایق ابتدایی نیمه دوم بازی را به تساوی کشاند و در نهایت این سامی خدیرا بود که در دقایق پایانی کار اروگوئه را یکسره کرد و رتبه سوم جهان را در رقابت های آن سال جام جهانی برای تیمش به ارمغان آورد.

جام جهانی 1958، دیدار تیم های ملی فرانسه و آلمان غربی

در کل تاریخ ادوار جام های جهانی، شاید به جرأت بتوان گفت که هیچ بازیکنی به اندازه فُنتین فرانسوی در رقابت های سال 1958 ندرخشیده است. او تنها در مرحله گروهی رقابت ها توانست شش گل به ثمر برساند و در پیروزی چهار بر صفر تیم اش مقابل ایرلند شمالی هم دو گل دیگر به نام خود ثبت کرد. در بازی نیمه نهایی آن سال اما فرانسه مقابل برزیل قرار گرفت و با نتیجه پنج بر دو مغلوب این تیم قدرتمند شد. البته فُنتین در آن بازی توانست یک گل دیگر هم به ثمر برساند. همین مسئله باعث شد تا فرانسه راهی دیدار رده بندی شده و مقابل آلمان غربی صف آرائی کند؛ دیداری پر گل که در نهایت با پیروزی شش بر سه به سود فرانسوی ها خاتمه یافت و فُنتین نیز توانست چهار گل دیگر در آن بازی به ثمر رسانده و آمار فوق العاده ای را به نام خود ثبت کند. در تاریخ جام های جهانی این فُنتین است که آمار بیشترین گل زده را به نام خود ثبت کرده و پس از او پله برزیلی و هلموت ران آلمانی با اختلاف هفت گل در رتبه دوم قرار دارند.

جام جهانی 1986، دیدار  تیم های ملی بلژیک و فرانسه

همان گونه که در جام جهانی امسال مشاهده کردیم، دو تیم فرانسه و بلژیک در مرحله حذفی مقابل یکدیگر قرار گرفتند و فرانسه توانست با پیروزی خفیف یک بر صفر از سد حریف قدرتمند خود عبور کند. با این وجود شرایط در سال 1986، برای دو تیمی که در راه یابی به مرحله نهایی رقابت ها ناکام مانده بودند، به گونه ای کاملاً متفاوت بود. در سال 1986، هر دو تیم خط هجومی قدرتمندی در اختیار داشتند و به همین سبب، پیش از شروع بازی بسیاری انتظار بازی پر گلی را می کشیدند که در نهایت همین اتفاق هم رقم خورد.

تیم ملی بلژیک، تا پیش از بازی رده بندی مقابل  فرانسه، یازده گل وارد دروازه اش شده بود و این نشان از عملکرد ضعیف خط دفاعی این تیم داشت و زمانی که در همان نیمه نخست دو گل از حریف خود دریافت کردند، کسی چندان تعجب نکرد و نیمه نخست بازی در نهایت با پیروزی دو بر یک فرانسوی ها خاتمه یافت. نیمه دوم بازی اما شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد و در دقیقه هفتاد و سوم بازی بود که بلژیکی ها با گل نیکو کلسن توانستند بازی را به تساوی بکشانند، با این وجود، در وقت های تلف شده مهاجمان فرانسوی باز هم پایشان به گلزنی باز شد و در نهایت این فرانسه بود که با نتیجه چهار بر دو حریف خود را شکست داد و مقام سومی رقابت های آن سال را از آن خود کرد. ترجمه  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید