6 مشکل تنفسی که نباید نادیده بگیرید

 (سیارک): اگر با تنفس مشکل دارید می‌توانید به سادگی آن را به شوخی بگیرید یا به سن خود نسبت دهید، اما مشکلات تنفسی نباید نادیده گرفته شوند. گاهی اوقات آنها نشانه مشکلات بهداشتی جدی هستند.

در این پست برخی از علائمی که پزشک شما می‌خواهد درباره آنها بداند و معنای آنها آورده شده است.

سرفه

یک سرفه مرطوب و زمخت می‌تواند به معنای سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشد. اما اگر احساس تنگی نفس نیز می‌کنید، می‌‌تواند نشانۀ شرایط دیگری باشد، مانند بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD).

کسانی که مبتلا به COPD می‌شوند، مسیرهای هوایی آنها ملتهب می‌شود سرفه آنها همراه با خلط است و مانند گذشته عمل نمی‌کند. سیگار کشیدن بزرگترین علت این بیماری است، اما تنفس دود سیگار، هوای آلوده و یا مواد شیمیایی سمی نیز می‌توانند به راه‌ها و مسیرهای هوایی آسیب برسانند.

سرفه صبحگاهی می‌تواند از نشانه‌های اولیه copd باشد. در برخی از موارد نیز فرد با کاهش وزن یا تورم در پاها و مچ پا مواجه می‌شود.

خس‌خس سینه

صدای شبیه سوت در هنگام داخل و خارج دادن نفس بدین معنی است که راه‌های هوایی باریک شده‌اند. این می‌تواند بخاطر آسم باشد، همچنین می‌تواند بخاطر یک عفونت و یا واکنش‌های آلرژیک باشد. خس خس سینه همچنین می‌تواند نشانه این باشد که چیزی را به اشتباه استنشاق کرده‌اید و در مسیر هوایی گیر کرده است.

تنفس سریع و سطحی

اگر شما دچار استرس یا مضطرب باشید، نفس‌های تندتر و کوتاه‌تر از حالت نرمال خواهید داشت. این بخشی از واکنش "دفاعی یا مبارزه" بدن است، اما اگر بیش از حد طولانی شود می‌تواند منجر به ژرف‌دمی یا تنفس بیش از حد شود. این حالت باعث می‌شود که شما احساس کنید هوا به اندازه کافی نیست.
اگر استرس یا اضطراب تنفس شما را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد لازم است که با پزشک خود صحبت کنید. می‌توانید برای درمان اضطراب خود تلاش کنید یا راه‌های سالم برای کنترل استرس خود را یاد بگیرید تا باعث ایجاد تنگی نفس در شما نشود. (سیارک)

از نفس افتادن سریع در زمان فعالیت

این می‌تواند نشانه‌ای از کم‌خونی باشد، کم‌خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن به اندازه کافی آهن نداشته باشد. بدن به آهن نیاز دارد تا بتواند اکسیژن را از طریق خون در سرتاسر بدن حمل کند. اگر به اندازه کافی آهن وجود نداشته باشد شما در هنگام ورزش احساس تنگی نفس یا درد در قفسه سینه خواهید داشت. همچنین ممکن است احساس ضعف و خستگی کنید و یا صدایی تپش مانند را در گوش خود بشنوید.

کمبود آهن بخصوص در بین بانوان و گیاه‌خواران بسیار شایع است. درمان این مشکل معمولا آسان است ــ می‌توانید غذاهای سرشار از آهن (مانند گوشت بدون چربی، حبوبات و یا برگ سبزیجات تیره) یا مکمل آهن مصرف کنید. پزشک می‌‌تواند به شما برای پیدا کردن بهترین راه‌حل کمک کند.

تنگی نفس ناگهانی

طبیعی است که در زمان فعالیت تنفس شما بیشتر از حد معمول باشد. اما اگر بدون دلیل و یا کاملا تصادفی حالت نفس نفس زدن دارید، نباید نادیده بگیرید چرا که می‌‌تواند نشانه‌ای از وجود یک مشکل در دستگاه تنفسی یا قلب باشد.به عنوان مثال یک حمله آسم می‌تواند منجر شود که رسیدن هوای کافی به ریه با مشکل دچار شود. تنگی نفس نیز می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در تپش قلب یا پمپاژ خون باشد. اگر این اتفاق برای شما رخ می‌دهد، هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

درد قفسه سینه

اگر در هنگام نفس کشیدن در قفسه سینه احساس درد می‌کنید همیشه به این معنی نیست که دچار کشیدگی عضله شده‌اید. گاهی اوقات نشانه‌ای از یک بیماری عفونی است، مانند ذات‌الریه. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل قلبی باشد.

درد قفسه سینه پس از ورزش یا حوادث استرس‌زا می‌تواند به دلیل آنژین صدری (قولنج) باشد، یعنی خون کافی به عضلات قلب نمی‌رسد. باید پزشک خود را از این مسائل آگاه سازید تا وی بتواند بررسی کند که آیا این مشکل منجر به بیماری‌های دیگر مانند حملات قلبی می‌شود یا خیر.

اگر درد قفسه سینه بیشتر از 15 دقیقه طول بکشد یا به سایر نقاط بدن گسترش یابد، یا اگر حالت تهوع، تعریق و یا سرفه‌های خونی دارید احتمالا دچار حمله قلبی شده‌اید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید