هزاران مار سرگردان در توالت های تایلند


در سال 2017، 20 میلیون نفر به بانکوک سفر کردند که این موضوع آن را به پربازدیدترین شهر روی زمین تبدیل کرد! اما گردشگران تنها بازدیدکنندگان سرازیر شده به پایتخت تایلند نیستند. در سال های اخیر، شهر بانکوک شاهد افزایش چشم گیری در مشاهده ی مار بوده است. دپارتمان آتش و نجات بانکوک رشد 300 درصدی در تماس های مرتبط با مار را در 5 سال گذشته ثبت کرده است. حتما می پرسید محبوب ترین مکان برای پنهان شدن آنها کجاست؟ توالت ها!! به خواندن این مطلب ادامه بدهید تا به دلیل این موضوع پی ببرید.

گذشته تاریک بانکوک

از نقطه نظر تاریخی، مشاهده ی مار در پایتخت تایلند به عنوان بخشی از زندگی در این شهر همواره مورد پذیرش بوده است. هر چه باشد بانکوک در کناره های رودخانه ی چائو پرایا یعنی باتلاقی انبوه واقع شده که زمین های حاصلخیزی برای ساکنان آن فراهم می آورده است. در سال 2006، فرودگاه سوارنابومی روی مکانی که قبلا «باتلاق کبرا» بود ساخته شد و همانطور که از نام این مکان پیداست، ساخت فرودگاه در چنین مکانی باعث شد که مارهای زیادی از چمدان های مردم سر در بیاورند. اما همچنان که اقتصاد بانکوک و تقاضای گردشگری آن در حال افزایش است، شهر به محل زندگی طبیعی این موجودات تجاوز بیشتری می کند. از آنجا که این مارها جایی برای رفتن ندارند، راه خود را به سمت خانه های مردم باز می کنند.

پیش بینی مارگزیدگی

در 27 نوامبر سال 2017، دپارتمان آتش و نجات بانکوک، گزارشی مبنی بر تماس 31801 نفر ارائه داد که در همین سال تقاضای مارگیری از خانه ی خود را داده بودند. با در نظر گرفتن تعداد کلی 10492 تماس در سال 2012، متوجه رشد چشم گیر این تماس ها تا 300 درصد در 5 سال اخیر می شوید. ( سیارک)

این رویدادهای عجیب باعث برخوردهای نزدیکی با مارها شده که تعدادی از آنها نیز بسیار وحشتناک بوده اند. تصور کنید که در توالت خانه ی خود بدون اینکه خبر داشته باشید (در بدترین حالت) با ماری مواجه شده و دچار مار گزیدگی شوید! به هر صورت مشکل مارهای بانکوک بسیار جدی است و حل کردن آن نیز ساده به نظر نمی رسد.
درحالیکه چنین موضوعی تصویر ترسناکی پیش چشمان شما می گذارد، باید دقت کنید که آمار نیز به تنهایی صحیح نیستند. همانگونه که برخی این نکته را متذکر شده اند، افزایش تماس های مرتبط با مارها نشان از آگاهی بیشتر مردم نسبت به وظایف بخش نجات مرتبط با مارها در دپارتمان آتش نشانی دارد. از طرفی دیگر، اعداد موجود در آمار نشاندهنده ی تعداد مارهای گرفته شده، کشته شده و رها شده توسط محلی ها یا دیگر گروه های حیات وحش نیست، این بدان معنی است که اعداد واقعی می توانند بسیار بسیار بیشتر باشند.

بوفه برای مارها!

یک نظریه ی اصلی در مورد مشکل پیش آمده این است که سیستم مدیریت زباله های تایلند ناکارآمد است و همین موضوع باعث مهاجرت عظیم مارها به سمت مناطق شهری شده است. Greenpeace گزارش کرده است که از 2490 مرکز مدیریت زباله در کشور تایلند، تنها 466 مورد آن از فرایند درستی پیروی می کنند. این موضوع باعث می شود که در 80 درصد فضاهای شهری تایلند، زباله های خیابانی وجود داشته باشد که همین امر منجر به رشد و تولید مثل گسترده ی موش ها می شود که خوراکی عالی برای مارهای گرسنه هستند. برخلاف شهرها، در روستاها شکار زیادی برای مارها وجود ندارد و همین موضوع سبب شده شهرها گزینه ی خوبی برای رشد و تغزیه ی مارها باشند.

پناهگاه مارها

اما سوال همچنان باقی مانده است، چرا توالت ها؟ بسیاری از مارها علاقمند به خوابیدن و استراحت کردن در آب هستند و همانطور که قبلا ذکر شد محیط زندگی آنها باتلاق ها، مرداب ها و جنگل های بارانی بوده است. توالت بهترین مکان برای یک مار است که در آن بخزد و از خود در برابر آفتاب سوزان تایلند محافظت کند.

مطالعات محققان ثابت کرده است که مارهای خونسرد نمی توانند دمای بدنشان را تنظیم کنند. در نتیجه، بدون منبع آب نمی توانند خودشان را خنک کنند. از آنجا که در شهر شلوغ بانکوک هیچ دریاچه ی طبیعی وجود ندارد، توالت ها به عنوان یک الزام بیولوژیکی به پناهگاهی مناسب برای مارها تبدیل شده اند.

سالی پرباران تر از حد نرمال

با وجود آنچه گفته شد، نمی توان این مشکل را تنها بر گردن فعالیت های انسانی گذاشت. نظریه ی دیگری به آب و هوا اشاره می کند. به عنوان مثال نوامبر سال 2017، تایلند سالی بسیار پر باران را پشت سر گذاشته به طوریکه سیلاب های ناگهانی ناشی از باران های سنگین موسمی باعث ویرانی استان های جنوبی آن شده اند. این آب و هوای بسیار مرطوب باعث شده که مارها برای جان سالم به در بردن به زمین های مرتفع تر پناه ببرند.

همزیستی مسالمت آمیز

پیدا کردن یک دلیل واحد برای مشکلی که از آن سخن رفت و همه ی تقصیرها را گردن آن انداختن نه تنها سخت بلکه ناکارآمد نیز می باشد. از آنجا که تجاوز به محدوده ی زندگی مارها ادامه دارد، مشاهده ی آنها در خانه های مردم، باغ ها و توالت ها امری دور از انتظار نیست.

شهروندان بانکوک آگاهی رسانی درباره ی این پدیده را وظیفه ی خود دانسته و در اپ لاین گروه هایی تشکیل داده اند که در آنها عکس هایی از مهمانان ناخوانده (مارها) قرار می دهند تا به ساکنان درباره ی سمی بودن آنها هشدار دهند. این یکی از قدم های متعدد در این زمینه است که نشان می دهد انسان ها و مارها در حال یادگیری برای همزیستی مسالمت آمیز هستند. تایلندی ها می توانند به روستای کبرای خودشان نیز به عنوان نمونه ای از هارمونی همزیستی انسان ها و خزندگان استناد کنند. ( سیارک)

آیا بانکوک برای تبدیل شدن به شهر مارها آماده است؟ احتمالا نه. اما در حال حاضر، ساکنان بانکوک یاد گرفته اند که قبل از کشیدن سیفون توالت قدری دقت کنند!منبع :لحظه آخری

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید