یخدان های منحصر به فرد در ایران

یخدان در ایران
یخدان های منحصر به فرد در ایران:یخچال و فریزر ماقبل تاریخ
 
آیا می توان زندگی را بدون چنین وسائل ضروری به عنوان نمونه بدون یخچال تصور کرد؟ برای ما این آسایش چنان عادی شده است که حتی به این فکر نمی کنیم که یخچال ها همیشه وجود نداشته اند. با این وجود ، مردم باستان قادر بودند به طریقی طراوت غذاهایی مانند گوشت را حفظ کنند. و حتی بستنی و نوشیدنی های یخ بنوشید. چگونه آنها بدون فن آوری مدرن که ما به آن عادت کرده ایم موفق می شدند؟
 
قبل از اختراع یخچال و فریزر ، که یک اختراع نسبتاً مدرن است ، یخ یک کالای بسیار با ارزش بود. بدست آوردن آن بسیار دشوار بود و تحویل و ذخیره سازی آن نیز دشوار تر بود. بدست آوردن یخ در تابستان به ویژه دشوار بود. برای نگهداری گوشت و سایر محصولات غذایی ، مردم بلوک های بزرگی از یخ را از اسکاندیناوی ، دایره قطب شمال و یا از قله های کوه تحویل می گرفتند. برای جلوگیری از آب شدن یخ قبل از رسیدن به مقصد ، با دقت با عایق بندی می شد.
ساختمان بازمانده یخدان ایران در یزد
ساختمان بازمانده یخدان ایران در یزد
 
یخ از نروژ به ایالات متحده ، بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی آورده می شد. مردم هند از قله های هیمالیا یخ بدست می آوردند.این یخ در ساختمان های ویژه بنام یخدان ذخیره می شد و یک سال باقی می ماند.
رایج ترین آنها غارهای زیرزمینی ، معمولاً مصنوعی بودند که مردم در نزدیکی منابع طبیعی یخ می ساختند. معمولاً در نزدیکی دریاچه ها و رودخانه های آب شیرین حفر می شدند. در زمستان ، یخ و برف در یک یخدان جمع آوری و ذخیره می شدند. سپس سازه با دقت با خشت ، خاک اره یا نی عایق بندی می شد.
 
یخدان در میبد ، ایران
یخدان در میبد ، ایران
این روش ماه ها به حفظ یخ و برف کمک می کرد. به عنوان یک قاعده ، تا زمستان بعدی. در تابستان مردم از ذخایر یخ خود برای لذت بردن از نوشیدنی سرد در طول گرمای تابستان استفاده می کردند. همچنین ، برای اینکه بتوانند مقداری دسر سرد خوشمزه بستنی یا ترنج بپزند .
حتی در قرن 17 قبل از میلاد ، یخدان مشابه در ایران ساخته شدند. علاوه بر این ، ایرانی ها تا همین اواخر از آنها استفاده می کردند. این خانه ها به شکل تخم مرغ ساخته شده اند و از خشت ساخته شده اند. یخدان ایران در مقایسه با یخدان های مشابهی که مورخان در غرب پیدا کرده اند ، بسیار غول پیکر هستند. علاوه بر این ، این خانه ها به دلیل شیوه یخ گرفتن از آنها ذاتاً بی نظیر هستند.
یخدان در ابرکوه ، ایران
یخدان در ابرکوه ، ایران
در ایران اساساً وسعت مناطق بیابانی زیاداست که منابع آب شیرین در آن بسیار نادر است. حتی در زمستان ، هنگامی که در شب درجه حرارت به منها کاهش می یابد ، خورشید در وسط روز بسیار گرم است. برای پر کردن این یخدان گنبدی عظیم ، به یخ زیاد نیاز است. تحویل یخ بسیار مشکل ساز است. و ایده ایرانی ها برای نگهداری یخ درخشان است.
چاه یخدان در میبد
چاه یخدان در میبد
داخل یک یخدان در میبد
داخل یک یخدان در میبد
در پشت هر یخدان ، کانالهای کم عمق و طولانی زیادی وجود دارد که از طریق آنها آب در زمستان جاری می شود. در بعد از ظهر ، این کانال ها به روشی خاص که توسط دیوارهای ضخیم ساخته شده ، از گرما محافظت می شوند. در شب ، یک لایه ضخیم از یخ روی سطح تشکیل می شود. این یخ باید به موقع شکسته شود و قبل از طلوع آفتاب جمع شود. یخ جمع آوری شده در یخدان ذخیره می شود. با این کار هر شب ، ایرانیان در حال جمع آوری ذخایر بسیار چشمگیر یخ هستند.
ذخیره سازی برای یخ
ذخیره سازی برای یخ
یخدان در کاشان
یخدان در کاشان
 
معماری یخدان به خودی خود بسیار معقول و متفکرانه است. از دیوارهایی با چاه های عمیق و یک گنبد هوشمندانه طراحی می کنند. همه اینها باعث می شود گرما فرصت ورود به داخل را نداشته باشد.
در ایران تا به امروز کمی بیش از صد یخدان حفظ شده است. تعداد بسیار کمی از این ساختمانها ظاهر اصلی خود را حفظ کرده اند. متاسفانه این بناهای بی نظیر معماری و جاذبه های گردشگری در حال نابودی هستند. برخی از آنها محلی هستند و به سادگی به زباله دان تبدیل شده اند. اگر  تلاش کافی  برای ترمیم این ساختارهای غیر معمول صورت نگیرد ، به احتمال زیاد به زودی حتی اثری از آنها باقی نمی ماند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید