شیوه‌های جدید جذب مشتری

 

(سیارک) کم کم به عید نوروز 97 نزدیک می شویم. بوی بهار و عطر تازگی سال جدید که نوید بخش نو شدن است، برای ما ایرانی‌ها آشنا است. یکی از موارد بسیار جذاب در روزهای منتهی به عید، خرید است. خرید نوروزی یکی از خرید‌های بسیار مهم در تمام طول سال به شمار می رود. اما امروز تصمیم داریم از نگاه یک فروشنده به بازار نوروزی نگاه کنیم.

در اینجا قرار است که یک فروشنده باشیم. یک فروشنده موفق که اصول جذب مشتری را نیز می‌داند. البته لازم نیست که الزاما توجه خود را متمرکز بازار شب عید کنیم، اینها اصولی فراگیر هستند که می‌توان از آنها در تمام طول سال بهره برد. ما در اینجا اصول فروش موفق را برای فروشندگان کوچک بیان خواهیم کرد. به طور حتم این بخش از فروشندگان، بیشترین حجم خرده فروشی را به  خود اختصاص می‌دهند. باید یاد‌آور شد که خرده فروشی در کشورهای پیشرفته بر خلاف ایران، بسیار مورد توجه ایده پردازان کسب و کار قرار گرفته و دائما شیوه‌های جدید جذب مشتری برای آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

با توجه به این مقدمه ی کوتاه، در ذیل به کلیدی‌ترین موارد جذب مشتری خواهیم پرداخت.

1- مغازه یا بساط خود را پر کنید!

اولین چیزی که مشتری را به سمت کسب و کار شما می‌کشاند، پر بودن مغازه شما است. شما باید بتوانید تا جای ممکن، سلیقه‌های مختلف را پوشش دهید. اگر شما یک دستفروش هستید، باید در چنین روزهایی، مقدار بیشتری کالا را برای عرضه ارائه دهید. نگران هزینه‌ی بالای اولیه خود نباشید، زیرا این هزینه‌ها با توجه به افزایش میزان فروش کلی جبران شده و از طرف دیگر، شما فرصت ارائه‌ی مجدد این کالاها را در روزهای پس از عید نیز خواهید داشت. در صورتیکه که مشتری شما خانم‌ها هستند، بیشتر دقت کنید. کالاهای مورد نیاز آنها را فراموش نکنید. مدها را فراموش نکنید. شاید با ارائه‌‌ی چند نوع مانتو عید 97 بتوانید یک فروش فوق‌العاده را تجربه کنید. پس به فکر لباس عید 97 باشید.

2- رنگارنگ باشید.

رنگ عامل جذاب انکار ناپذیری است. خصوصا برای کودکان و بانوان. هر سال رنگ خاص خود را دارد. رنگ سال 97 را فراموش نکنید. رنگ لباس مهمتر از رنگ مو می‌تواند باشد. به فکر تمام سلیقه‌ها باشید. به کودکان توجهی ویژه داشته باشید. کودکان ناخودآگاه به سمت رنگ‌های روشن و براق جذب می‌شوند. به همین دلیل است که وسایل بازی اغلب با رنگ‌های متنوع ارائه می‌شوند. پس رنگ را فراموش نکنید. تا جای ممکن از رنگ بندی‌های جذاب در ارائه‌ی کالاها، خصوصا اگر شما فروشنده‌ی لباس یا وسایل خانه هستید استفاده کنید.

لباس‌هایی که رنگی جذاب‌تر دارند را در مقابل دیدگان مشتری قرار دهید. خوش سلیقه باشید و رنگ‌هایی را انتخاب کنید که آزار دهنده نباشند. برای این کار می‌توانید از نظر دوستان خود به عنوان مشتری استفاده کنید.

3- چیدمان مناسب

چیدمان از اساسی‌ترین بخش‌های موفقیت در امر فروش است. شما باید یاد بگیرید که درست بچینید. درست چیدن با زیبا چیدن کمی متفاوت است. ممکن است شما فروشنده کت و شلوار باشید و از آنجایی که کت و شلوار یک لباس مجلسی به حساب می‌آید، چیدمانی بسیار رسمی را به کار گیرید، در حالی که این چیدمان اغلب مناسب یک یا دو دهه‌ی قبل است. چیدمان امروزی بیشتر به یک جذابیتی کمی فراتر از حالت رسمی نیاز دارد. شما باید چیدمان خود را مطابق نیاز تمام سلیقه‌ها انجام دهید. مدل چیدمان را با مدل لباس هماهنگ کنید.

4- یک دست باشید

در بسیاری از مغازه‌ها، متأسفانه به این امر بسیار مهم توجهی نمی‌شود. یک دست بودن به این معنی است که مشتری در نگاه خود به چهار کنج مغازه ی شما، تفاوتی آزار دهنده را احساس نکند. یعنی مشتری باید با نگاه به تمامی زوایا، شاهد اجناسی با کیفیت و با ساختاری همگن باشد، اما برای مثال چیزی را نبیند که شما به دلیل کیفیت پایین آن را در گوشه‌ای رها کرده‌اید و یا اینکه سعی در مخفی نگه داشتن آن داشته‌اید. رعایت هارمونی رنگ و سایز نیز بسیار در یک دست بودن اهمیت دارد.

5- تمیز باشید.

هم خودتان تمیز باشید و هم محیط کارتان را تمیز نگه دارید. با توجه به اینکه در روزهای نزدیک به عید، رفت و آمد افراد و مشتری‌ها بسیار بیشتر از روزهای عادی است، پس سعی کنید تا بیشتر به تمیزی و پاکیزگی محیط کار خود اهمیت دهید. علاوه بر تمیز داشتن زمین، تا جای ممکن اجازه ندهید گرد و خاک بر روی اجسام و کالاها وجود داشته باشد و گرد‌گیری را به صورت ساعتی و مرتبا انجام دهید.

6- مهربان باشید.

به طور حتم مهربانی با مشتری در همان لحظات اول تأثیر مثبت خود را بر روی مشتری خواهد گذاشت. سعی کنید سلیقه‌ی مشتری را درک کرده و در قیمت‌ها با مشتری کنار بیایید. اگر می‌خواهید که یک مشتری همیشگی برای خود بسازید، باید تلاش کند تا مشتری‌ها پس از خروج از مغازه‌ی شما، احساس پیروزی داشته باشند. یعنی در ذهن خود اینگونه فکر کنند که توانسته‌اند کالایی را به قیمت مناسب، تخفیف خوب و کیفیتی قابل قبول را از شما خریداری کنند.

7- خوشرویی با بچه ها

این موضوع در بسیاری از موارد مورد غفلت قرار می گیرد. با اینکه نرخ زاد و ولد دیگر به اندازه‌ی گذشته نیست و تعداد کودکانی که به همراه والدین خود به خریدهای نوروزی می روند مانند سابق نیست، اما به هر حال هنوز کم نیستند خانواده‌هایی که به همراه کودکان خود به خرید می‌آیند. به طور حتم شما با خوشرویی نشان دادن با کودکان، می‌توانید اعتماد خانواده‌های آنها را نیز جلب کنید. سعی کنید حداقل در این روزها، از قرار دادن نوشته‌هایی با این مضمون بر روی شیشه‌های درب مغازه خودداری کنید: "لطفا با خوراکی وارد نشوید!". 

8- شکلات!

بله شکلات. یک شکلات ساده می‌تواند تأثیر بسیار شگفت انگیزی داشته باشد. یک شکلات تلخ می‌تواند کام مشتری‌های شما را شیرین کند. این کار را در بدو ورود مشتری انجام دهید و با تعارف شکلات، عید را پیشاپیش تبریک بگویید. مشتری‌ها به طور معمول در ابتدای ورود به یک مغازه یا فروشگاه، ممکن است که یک درصدی از اضطراب طبیعی را با خود به همراه دارند، این کار می‌تواند در رساندن آنها به یک آرامش نسبی کمک کننده باشد.

9- به مشتری حمله نکنید!

متأسفانه این عادت زشت و زننده در بسیاری از نقاط، خصوصا مغازه‌ها و بوتیک‌های لباس فروشی مشاهده می‌شود. فروشندگان به محض اینکه می‌بینند فردی در مقابل ویترین مغازه در حال مشاهده لباس‌ها است، بلافاصله از مغازه بیرون آمده، در کنار مشتری قرار گرفته و این جمله‌ی ملال آور را تکرار می‌کنند: "بفرمایید، در خدمتم"! در اکثر موارد افراد با دیدن این مورد و شنیدن جملاتی از این دست، محل را ترک می‌کنند و سراغ مغازه‌ای دیگر می‌روند. دلیلی مشخص دارد. شما حریم فکری مشتری را نقض کرده‌اید. آرامش تفکر آزاد را از او گرفته‌اید، اما پیش خودتان شاید گمان کنید که کار خوبی انجام می‌دهید.

به طور معمول اولین چیزی که به ذهن تمام افراد در این حالت می‌رسد این مورد است که شما به عنوان فروشنده، قصد دارید مشتری را به هر قیمتی که شده وارد تور فروش خودتان کنید. پس از تمام این کارهای نامناسب دست بردارید. به مشتری آزادی عمل بدهید تا با خیال راحت به مشاهده‌ اجناس درون و بیرون مغازه بپردازد و با خیالی آسوده آنها را برانداز کند. ارتباط با مشتری را به طور صحیح یاد بگیرید. 

10-خاص باشید!

مورد دهم را به عنوان آخرین مورد بیان می کنیم. خاص بودن سخت نیست. تنها به ویژگی‌های شما بستگی دارد. خاص بودن را می‌توان به معنی متفاوت بودن نیز در نظر گرفت. معمولا مغازه‌ها، با مغازه‌های کناری خود در بسیاری از موارد، از لحاظ موارد فروش مشابهت دارند. برای مثال چند بوتیک در کنار هم، چند کفش فروشی و یا چند مغازه‌ی مشابه در کنار هم. پس در این حالت، شما باید باید مغازه‌ی خود را متمایز از سایرین نشان دهید. این کار را می‌توانید با رنگ‌های متفاوت و یا نورپردازی جذاب انجام دهید. ممکن است نصب یک یا چند بنر جذاب نیز در این ایام کمک کننده باشد. شما باید کاری کنید که مشتری‌ها در اولین نگاه خود به چند مغازه‌ی مشابه که شما نیز در بین آنها قرار دارید، در ابتدا متوجه مغازه شما شود. این هنر شما است. ترجمه  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید