میگرن

میگرن
میگرن سردرد شدید است که اغلب همراه با اختلال بینایی، تهوع و استفراغ همراه است. حملات اول معمولا در سن 30 سالگی آغاز می شود، با افزایش سن، میزان بروز آن افزایش می یابد. در زنان بیشتر شایع است. گاهی اوقات می تواند یک بیماری خانوادگی باشد.
 
حملات میگرنی می تواند ناشی از استرس و غذاهای خاص باشد. اولین حملات میگرنی به ندرت در افراد بالای 40 سال مشاهده می شود اما در کودکان 3 ساله ثبت می شود. میگرن می تواند در فواصل مختلف تغییر کند. اکثر مردم به این نتیجه می رسند که با سن، سردرد کمتر و ساده تر می شود. 
دو نوع اصلی از میگرن وجود دارد : میگرن با aypo و بدون Aura یک گروه از علائم است که عمدتا بصری هستند که قبل از شروع سردرد ظاهر می شوند. میگرن با Aura در حدود 1 در 5 مورد میگرن اتفاق می افتد . برخی از افراد هر دو نوع میگرن را در نقاط مختلف زمان تجربه می کنند.
 
علت اصلی میگرن هنوز معلوم نیست، اما شناخته شده است که در طی حمله میگرنی خون به مغز به دلیل گسترش عروق خونی جریان دارد. استرس و افسردگی می تواند عامل تحریک کننده باشد،زمانی که یک فرد بعد از یک روز سخت آرام می شود، سردرد از بین می رود. سایر علل بالقوه میگرن عبارتند از رژیم نامناسب و عدم خواب.
حملات میگرنی می تواند توسط برخی مواد تشدید شود. این شامل شکلات، پنیر، مرکبات و شراب قرمز و همچنین ترکیبات فرار مانند عطر، گازهای خروجی و دود سیگار است.
 

علائم میگرن

میگرن، هر دو با و بدون Aura، اغلب پیش از یک گروه از علائم نامیده می شود پروستروم یا پیش ساز تشنج. Prodrom اغلب شامل موارد زیر است:
 
- اضطراب یا تغییر خلق و خو
- تغییر در درک طعم و بو
- کاهش یا افزایش قدرت.
در میگرن با Aura، بیماران علائم اضافی بیشتری را قبل از حمله اصلی میگرن تجربه می کنند :
اختلال بینایی، که در چشم دو برابر می شود و چشمک می زند
سوزش، بی حسی یا ضعف یک طرف چهره و یا حتی نیمی از بدن
سپس علائم اصلی میگرن ایجاد می شود ، برای هر دو شکل یکسان است:
 
سردرد، که در طول حرکت اغلب تشدید می شود، معمولا در یک طرف سر، در بالای چشم یا در هر دو احساس می شود.
- حالت تهوع و استفراغ
- فتوفوبیا (حساسیت به نور) و حساسیت به سر و صدا و ترس.
میگرن معمولا از چندین ساعت تا چند روز طول می کشد. پس از حمله میگرن ، فرد احساس خستگی می کند و نمی تواند تمرکز داشته باشد.
 
برای درمان میگرن داروهایی تجویز می شوند تا علائم را کاهش دهند و مدت زمان حمله را کاهش دهند، مانند   سوماتریپتان (اگر در شروع علائم اولیه میگرن استفاده شود ، ممکن است از حمله اجتناب شود) یا   ارگوتامین (از حمله میگرنی رهایی پیدا می کنید ، اما مدت طولانی نمی توانید استفاده کنید).
 
با ایجاد یک میگرن قوی ، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و ضد درد ها برای از بین بردن درد استفاده می شود . اگر حالت تهوع و استفراغ همراه با میگرن باشد ، داروهای ضد التهابی تاثیر پذیر است .
 
برای پیشگیری از حملات میگرن آینده، باید اقدامات خودآموزی انجام شود. در حملات شدید میگرنی که بیشتر از دو بار در ماه اتفاق می افتد، بتا بلوکرها و ضد قارچ ها تجویز می شوند که هر روز برای پیشگیری از حملات استفاده می شود.
 

پیشگیری از حملات میگرنی

- یادداشت برای ثبت و شناسایی عوامل خطر زا
- اجتناب از غذاهایی که می تواند یک حمله را تحریک کند (شراب قرمز، پنیر و شکلات) 
- خوردن به طور منظم، ناهار از دست رفته می تواند حمله میگرن را باعث شود
- اگر استرس شروع کننده میگرن باشد، تمرینات آرام مثل یوگا را انجام دهید.
 

میگرن در کودکان

نشانه های مکرر، که ممکن است سردرد و درد شکمی باشد. ممکن است در اوایل 2 سال رخ دهد.میگرن در دختران شایع تر است، گاهی اوقات ارثی است. ممکن است توسط برخی از محصولات، دود و عطر تحریک شود. میگرن علت شایع سردرد در کودکان، به ویژه دختران است.
میگرن در کودکان ویژگی خاص خود را دارد و گاهی اوقات دشوار است. در کودکان جوان، علائم اغلب شامل درد شدید شکمی یا استفراغ و سردرد یک طرفه و تهوع است که در طی میگرن بالغین وجود دارد.
 
علت دقیق گسترش میگرن در کودکان ناشناخته است، اما وراثت می تواند نقش مهمی ایفا کند. اعتقاد بر این است که میگرن با تغییر در جریان خون از طریق رگ های خونی داخل جمجمه همراه است. تغییرات شیمیایی موقت در بافت مغزی که باعث ایجاد علائم در سایر قسمت های بدن نیز می شود.
 
نشانه ها به تدریج طی چند ساعت ایجاد می شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشند: 
- درد در قسمت مرکزی شکم
- خستگی
- استفراغ
 
نشانه ها اغلب برای چند روز باقی می مانند. اگر یک کودک مبتلا به حملات میگرنی باشد ، علائم مشابه با علائم میگرن در بزرگسالاناست. آنها در عرض چند ساعت توسعه می یابند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:
- اختلال بصری
- حالت تهوع و استفراغ
- عدم تحمل نور زیاد.
 
در موارد نادر، یک کودک ممکن است ضعف موقت در دست یا پا و یا عدم تمرکز را تجربه کند. 
میگرن اغلب بر اساس علائم تشخیص داده می شود. گاهی اوقات، به منظور حذف سایر بیماری های ممکن، رایانه ای یا توموگرافی مغناطیسی سر انجام می شود و در کودکان کوچک، بررسی شکم و معده هم انجام می شود.
 
برای اینکه کودک در طول حملات میگرنی احساس راحتی کند، باید در اتاق تاریک قرار گیرد و داروهای ضد درد برای کاهش سردرد یا درد معده استفاده شود . در موارد شدید، داروهای خاص تجویز می شود. برای جلوگیری از حملات میگرنی ، گاهی اوقات استفاده از بتا بلوکرهای به مدت طولانی  تجویز می شود . یک متخصص تغذیه با حذف محصولاتی از رژیم غذایی کودک که حملات میگرنی را تشدید می کنند،  می تواند حملات میگرنی را کاهش دهد .
 
درمان مناسب معمولا به شما اجازه می دهد تا علائم میگرن را در کودکان کنترل کنید. با بالا رفتن سن، میگرن اغلب به طور کامل ناپدید می شود، اما در بعضی موارد در بزرگسالان ادامه می یابد

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید