مواد خوراکی طبیعی انرژی زا هشت مورد

همه ما تجربه روزهایی را داریم که از شدت خستگی قادر به باز کردن چشمان خود در هنگام صبح نیستیم و به همین خاطر است که تنها کاری که به ذهنمان می رسد، آماده کردن یک فنجان قهوه و خوردن آن است. با این وجود، مشکلی که در خصوص بازیابی این گونه انرژی به وسیله قهوه وجود دارد این است که تأثیر آن چندان دوامی نخواهد داشت و احساس خستگی دوباره و پس از مدتی به سراغ فرد می آید. به همین خاطر است که با متخصص تغذیه و فعالیت های ورزشی، "سنافوربز" ، در این خصوص گفتگوی مفصلی انجام شد و "سنا"ما را با آن دسته از مواد خوارکی آشنا کرد که با مصرف آن ها قادر خواهیم بود برای مدتی طولانی تر احساس خستگی را از خود دور کنیم و به نظر او بهتر آن است که به مرور زمان سعی بر جایگزین کردن این مواد غذایی با قهوه و سایر نوشیدنی های انرژی زا کنیم. با سیارک همراه باشید تا جزئیات این مواد خوراکی انرژی زا را با شما در میان بگذاریم.

آواکادو میوه ای مغذی و انرژی زا است

"سنافوربز" "سنافوربز" در خصوص آواکادو عنوان کرد که این میوه از مهمترین خوراکی هایی است که برای بازیابی انرژی می توان مصرف کرد، چرا که حاوی مقادیر زیادی از چربی های مفید اُمگا سه و اُمگا شش است و این مسئله باعث می شود که انرژی زیادی در اختیار فرد قرار گیرد. نکته دیگری که در خصوص آواکادو وجود دارد این است که به واسطه مقدار زیاد کالری موجود در آن، فرد برای مدتی طولانی تر احساس گرسنگی نخواهد داشت. مهم تر از همه آن است که این میوه مغذی (البته می توان گفت که آواکادو جزئی از سبزیجات نیز به شمار می رود) تنوع فوق العاده ای برای چگونگی مصرف در اختیار فرد می گذارد و صرف نظر از این که چه موقعی در روز باشد، می توان آن را به غذای مورد علاقه افزوده و یا این که به تنهایی آن را نوش جان کرد. فوربز در این خصوص عنوان کرد: «مهم نیست چه زمانی از روز باشد. همیشه می توان از آواکادو در برنامه غذایی استفاده کرد. اگر مایل باشید، می توانید به هنگام صبح کمی آواکادو را با تخم مرغ سرخ کرده مصرف کنید. سالادی که به هنگام وعده غذایی ظهر خود می خورید نیز می تواند حاوی آواکادو باشد و البته می توان از آن به تنهایی به عنوان یک میان وعده مغذی استفاده کرد.».

خوردن یک سیب در طول روز واقعا می تواند فرد را از مراجعه به دکتر بی نیاز کند

سیب از آن جمله میوه هایی است که سرشار از فروکتوز یا شهد طبیعی میوه ها است و این فروکتوز بهترین منبع انرژی است که بدن می تواند برای رفع خستگی و بازیابی انرژی از آن بهره بگیرد. نکته ای که در خصوص سیب وجود دارد این است که می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن انرژی مورد نیاز فرد را فراهم کند. علاوه بر این ها، بنا به صحبت های فوربز در این خصوص، انرژی ای که به واسطه خوردن سیب در اختیار بدن قرار می گیرد، این قابلیت را دارد که به مراتب به مدت طولانی تری به نسبت انرژی حاصل شده از قهوه و نوشیدنی های این چنینی در بدن باقی بماند و این مسئله به تنهایی باعث می شود سیب را به عنوان یکی از مهمترین منابع انرژی بدن بشناسیم. از دیگر نکات مثبت مربوط به این میوه مغذی و انرژی زا می توان به سادگی مصرف آن اشاره کرد؛ کافی است یک سیب همراه خود داشته باشیم و در هر زمان و مکانی قادر خواهیم بود به سادگی آن را نوش جان کنیم. فوربز در این خصوص گفت: «شاید نتوان ماده خوراکی دیگری پیدا کرد که خوردن آن ساده تر و سریع تر از یک سیب باشد. انرژی ای که سیب در اختیار فرد می گذارد بسیار قابل توجه است.».

استفاده از غلات جوانه زده به جای غلات کامل

اگر بخواهیم تعریفی جامع و کلی از غلات کامل داشته باشیم، باید عنوان کنیم که غلات کامل نوعی از کربوهیدرات ها هستند که پس از مصرف توسط فرد، به مرور زمان در بدن فرد هضم شده و تبدیل به انرژی می شوند. فوربز در خصوص مصرف غلات عنوان کرد که استفاده از آن ها برای سلامتی بسیار خوب و عالی است، اما مصرف غلات جوانه زده می تواند به مراتب بهتر هم باشد، چرا که این گونه غلات، در واقع همان غلات کامل هستند، با این تفاوت که برای مدتی در آب قرار گرفته اند و جوانه زده اند. فوربز در ادامه صحبت های خود در این خصوص گفت: «زمانی که غلات جوانه زده را مصرف می کنید، بدن شما، در مقایسه با زمانی که غلات کامل مصرف می کنید، کار ساده تری برای گوارش و جذب آن ها خواهد داشت. به همین خاطر است که در مدت زمان بسیار کمتری ویتامین های بی، سی و فولات یا فولیک اسید موجود در غلات در اختیار بدن قرار خواهد گرفت.». به سادگی می توان از طریقه صحیحی که برای جوانه زدن غلات باید به کار گرفت، کسب آگاهی کرد و در صورتی که زمان کافی برای انجام چنین کارهایی ندارید، می توانید از اغذیه فروشی های مختلف، بسته بندی های آماده این گونه غلات را تهیه کنید.

ماکادامیا یا فندق استرالیایی تأثیر شگفت انگیزی در افزایش انرژی دارد

فوربز در خصوص این خشکبار فوق العاده عنوان کرد که دانه های ماکادامیا، از لحاظ مغذی بودن، بسیار شبیه به آواکادو هستند و به واسطه مقادیر بسیار زیاد کالری موجود در آن ها، به عنوان یکی دیگر از منابع فوق العاده انرژی برای بدن به شمار می روند. علاوه بر این، دانه های فندق استرالیایی حاوی مقادیری آب، پروتئین و کربوهیدرات هستند که به طور به خصوص، برای تغذیه کردن دستگاه های مرتبط با مغز وارد بدن می شوند و از این لحاظ نیز برای سلامت فرد بسیار مفید است. پروتئین، کربوهیدرات، چربی های مفید و نیز اُمگا نه موجود در این دانه های فندق، می تواند به طور قابل ملاحظه ای انرژی فرد را افزایش داده و در فائق آمدن بر خستگی مؤثر باشند.

زغال اخته، علاوه بر این که طعم فوق العاده خوبی دارد، ماده ای مغذی نیز به شمار می رود

فوربز در این خصوص عنوان کرده است که زغال اخته، یکی دیگر از مواردی است که در بازیابی انرژی مورد نیاز فرد، می تواند تأثیر فوق العاده ای داشته باشد و این در حالی است که طعم خوب این ماده خوراکی، استفاده از آن را به مراتب دل پذیر تر و آسان تر می کند. زغال اخته علاوه بر بازیابی انرژی، تأثیرات دیگری هم برای سلامت فرد دارد. فوربز در ادامه صحبت های خود در این خصوص عنوان کرد: «زغال اخته، از آن دسته مواد خوراکی ای است که سرشار از منگنز است. منگنز عنصری شیمیایی است که معمولاً در فلزاتی که حاوی آهن هستند (آهنی که جذب بدن می شود و در جریان خون قرار می گیرد) یافت می شود. منگنز، از آن عناصری است که نقش مهمی در فعالیت های مربوط به سوخت و ساز موجود در بدن (فعالیت های متابولیک) ایفا می کند و به این گونه فعالیت ها کمک می کند، تأثیر بهتری داشته باشند. برای نمونه یکی از مهمترین کارکرد های منگنز در بدن، تبدیل کربوهیدرات ها و چربی های موجود در بدن، به انرژی مورد نیاز فرد است که علاوه بر بازیابی انرژی و رفع خستگی فرد، با از بین بردن چربی ها به تناسب اندام فرد نیز کمک خواهد کرد.». فوربز شماری دیگر از فواید زغال اخته برای سلامت را نیز عنوان کرد که از این قرار اند: زغال اخته حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است، فعالیت های مرتبط با مغز را بهبود می بخشد و نیز فشار موجود در مغز را کاهش داده و از پیری زود رس آن جلوگیری می کند. ته مزه شیرین زغال اخته باعث می شود بتوان از آن به جای خوراکی های شیرینِ حاوی شکر استفاده کرد.

چای ماچا، در مقایسه با قهوه، برای مدتی طولانی تر انرژی در اختیار فرد می گذارد

(چای ماچا در حقیقت چای سبز خالصی است که توسط آسیاب های سنگی کاملا پودر شده است)

ماچا، دقیقاً همانند چای سبز، حاوی مواد معدنی بسیار قدرتمند و مفیدی برای بدن است و نیز آنتی اکسیدان ها و آمینو اسید های موجود در چای سبز را در خود دارد، چرا که در تهیه آن از کل برگ چای استفاده می شود. علاوه بر این ها، ماچا می تواند یکی دیگر از منابع تأمین انرژی باشد. فوربز در این خصوص عنوان کرد: «تفاوتی میان نوشیدن ماچا و قهوه وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است؛ در حقیقت زمانی که یک فنجان ماچا مصرف می کنید، کافئین موجود در آن، بسیار آهسته جذب بدن می شود (حداقل شش ساعت زمان می برد تا کافئین آن جذب شود)، و همین مسئله است که باعث می شود انرژی حاصل از نوشیدن ماچا، در مقایسه با نوشیدن قهوه که انرژی را برای مدتی کوتاه به طول قابل ملاحظه ای افزایش می دهد، برای مدتی طولانی تر در اختیار فرد قرار گیرد که خود عامل بسیار مهمی است. این اتفاق به واسطه وجود نوعی آمینو اسید کم یاب در ماچا است که کافئین موجود در آن را به گونه ای دیگر در بدن مورد استفاده قرار می دهد.». تحقیقات صورت گرفته در خصوص این چای، نشان می دهد که علاوه بر فوایدی که عنوان شد، چای ماچا می تواند به طور کلی هوشیاری ذهنی فرد را نیز افزایش دهد و نیز خواص آنتی بیوتیک موجود در آن، باعث می شود سلامت فرد به طور کلی بهبود پیدا کند.

نود و هفت درصد از حجم نودل های شیراتاکی، متشکل از آب است و انرژی فوق العاده ای در اختیار فرد قرار می دهند

برای تهیه نودل های شیراتاکی از گلوکومانان استفاده می شود. گلوکومانان، نوعی فیبر است که از ریشه گیاه کنیاک که به طور عمده در ژاپن کاشته می شود، گرفته می شود. این نودل ها، عاری از هر گونه گلوتن (نوعی پروتئین) و کربوهیدرات است و حجم عمده آن را آب تشکیل می دهد (97 درصد). یکی از مواردی که باعث شده است تا این نودل ها در سراسر دنیا طرفدران زیادی داشته باشد این است که می توان از آن به عنوان یک میان وعده فوق العاده مغذی استفاده کرد و حجم زیاد آب موجود در آن باعث می شود فرد برای مدتی طولانی احساس گرسنگی نکند. فوربز در خصوص نودل شیراتاکی عنوان کرد: «به واسطه کالری بسیار کم موجود در این نودل ها، می توان با افزودن کمی ادویه، از این خوراکی آسیایی به عنوان یک میان وعده عالی و مغذی استفاده کرد. نکته ای که در خصوص این نودل ها وجود دارد این است که در مقایسه با سایر مواد خوراکی، به زمان بیشتری برای حرکت در سیستم گوارشی بدن نیاز دارند و دیر تر هضم می شوند. در نهایت این مسئله باعث می شود که فرد برای مدتی طولانی تر احساس گرسنگی نکند، به همین خاطر است که علاوه بر یک منبع مغذی انرژی زا، می توان از آن برای کاهش وزن نیز بهره گرفت.».

کلم بروکلی پادشاه سبزیجات

فوربز در خصوص کلم بروکلی عنوان کرد که این کلم حاوی مقادیر بسیار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است که مغز انسان، برای کارکرد خوب و سالم خود، به طور گسترده ای به آن ها نیاز پیدا می کند. در حقیقت می توان گفت که کلم بروکلی، یکی از مغذی ترین مواد خوراکی موجود در کره زمین است. یکی از مهمترین عواملی که به عنوان یکی از شایع ترین عوامل خستگی در افراد مختلف نیز شناخته می شود، کمبود آهن موجود در جریان خون افراد است. نکته دیگری که در خصوص کلم بروکلی وجود دارد و ارزش های آن برای سلامت فرد را بیش از پیش می کند، این است که سرشار از آهن گیاهی است و با خوردن آن می توان به جریان خون خود کمک کرد تا اکسیژن لازم برای بافت ها و سلول های مختلف بدن را به آن ها برساند. زمانی که آهن موجود در جریان خون به اندازه کافی نباشد، فرد به مرور زمان احساس خستگی و کلافگی پیدا خواهد کرد و به همین خاطر است که چنین افرادی، حتماً باید سبزیجاتی مانند کلم بروکلی را در رژیم غذایی خود جای دهند تا انرژی لازم برای انجام فعالیت های مختلف خود را در طول روز داشته باشند.ترجمه  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید