چگونه استاتین ها بر کبد تاثیر می گذارند؟

قرص آتورواستاتین

آتورواستاتین کبد چرب

چگونه استاتین ها برای کاهش کلسترول بر کبد تاثیر می گذارند؟
استاتین ها: خوب یا بد هستند؟
معمولا در افرادی که دارای درجه بالایی از خطرهای قلبی عروقی هستند، رژیم غذایی برای کاهش کلسترول جوابگو نیست و پزشک داروهای کاهش کلسترول را تجویز می کند. شایع ترین آنها استاتین ها هستند که شایعات زیادی درباره مصرف آنها وجود دارد. در این مقاله نظرات متخصصین قلب و عروق را درباره مزایا و آثار مصرف استاتین ها ( آتورواستاتین )  قرص آتورواستاتین و کبد چرب  و داروهای دیگر برای کاهش کلسترول می آوریم.

 

قرص آتورواستاتین برای چیست؟

ایا قرص آتورواستاتین برای کبد چرب مفید است

استاتین چیست؟ قرص آتورواستاتین برای کبد چرب و تأثیر قرص آتورواستاتین بر کبد چرب
دارو های اصلی مورد استفاده برای درمان بیماران مبتلا به کلسترول بالا استاتین است. استاتین ها آنزیم کبدی HGM-CoA را که مسئول تولید کلسترول می باشند مسدود می کند و کلسترول LDL، قلب و عروق و مرگ و میر کلی را بدون در نظر گرفتن جنس و سن کاهش می دهد. استاتین ها مانع از پیشرفت آترواسکلروز می شوند و حتی باعث ایجاد  پلاک های معکوس آترواسکلروز در عروق قلب می شوند.
 
آتورواستاتین برای کبد چرب  می توانند، تری گلیسیرید را کاهش دهند و سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهند.استاتین ها سنتز کلسترول را در کبد کاهش می دهند. سطح آنزیم های کبدی (AST و ALT) می تواند با تجزیه و تحلیل بیوشیمیایی خون تعیین شود. لازم است که سطح AST و ALT قبل از شروع مصرف استاتین ها، دو ماه پس از شروع درمان و سپس یک بار در سال، یا هنگام تغییر دوز دارو یا تغییر در نوع دارو ، چک شود.
 
تحمل به درمان با استاتین ها به طور کلی خوب است. خطر ابتلا به هر گونه عوارض جانبی از 0.2 تا 10 درصد متغیر است، اما مزایای استفاده از استاتین ( قرص اتورواستاتین ) بسیار بیشتر از این خطر است.

 

داروهای دیگر برای کاهش کلسترول چه هستند؟

برای شروع مصرف داروهایی که کلسترول را کاهش می دهند، فقط به توصیه پزشک نیاز است. در حال حاضر گروه های مختلف دارو برای کاهش کلسترول بالا  عبارتند از:
آتورواستاتین و کبد چرب  ،  استاتین ها (مثل قرص آتورواستاتین )، مهار کننده های جذب کلسترول انتخابی (ایزتییب)، فیبرها، نیاسین (اسید نیکوتینیک) و یک کلاس جدید از داروها - مهارکننده های PCSK9 استفاده می شود. اغلب بیماران، استاتین ها و مهارکننده های جذب کلسترول (ezetemib) تجویز می شوند، داروهای دیگر کمتر استفاده می شوند
 
Esetimibe، مهار کننده بازخورد کلسترول انتخابی در روده ها، در ترکیب با استاتین ها یا به عنوان یک مونوتراپی (اصلی و تنها دارو) و فقط در بیماران با عدم تحمل استاتین استفاده می شود. ایزتییب در ترکیب با استاتین ها، برای رسیدن به سطح هدف کلسترول LDL در بیماران مبتلا به بالا بودن و بسیار بالا در ریسک قلب و عروق (CCP)، که نمی توانند به حداکثر تحمل به مقدار استاتین برسند، توصیه می شود .
 
اضافه کردن ایزیمیاب به استاتین ها، اثربخشی درمان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد: نتایج بسیار بهتر از دو برابر افزایش دوز استاتین است.
 
مکانیسم عمل ezetimiba جلوگیری از reabsorption کلسترول در روده کوچک است، که جریان کلسترول را از روده به کبد کاهش می دهد. به همین دلیل، ذخایر کلسترول در کبد کاهش می یابد و میزان کلسترول درخون افزایش می یابد.
 
با توجه به مطالعات بالینی، ایزتییب موجب کاهش جریان خون معکوس کلسترول از روده به کبد تا 54٪ می شود. برخلاف استاتین ها، ایزیتیبا بر روی کبد عمل نمی کند و سطح آنزیم های کبدی را افزایش نمی دهد. عوارض جانبی در هنگام استفاده از ایزوتیبا نادر است و طبق مطالعات بالینی، فراوانی آنها با پلاکت مقایسه می شود.
 
داروهای جدید کاهش کلسترول، مهار کننده های PCSK9 ، باعث کاهش کلسترول LDL می شود - حدود 60٪. این اثر هم در درمان این داروها و هم در درمان آنها در ترکیب با استاتین مشاهده شده است.
 
اما این داروها در حال حاضر فقط برای درمان افرادی که سطح کلسترول بسیار بالا دارند، به علت وجود بیماری ژنتیکی دیس لیپیدمی فامیلی (بیش از حد بالا یا پایین بودن چربی خون) یا در صورت عدم تحمل استاتین مورد استفاده قرار می گیرد. مهار کننده های PCSK9 در سرنگ ها تولید می شوند و بصورت تزریق زیر جلدی به بدن تزریق می شوند، شکل قرص این داروها وجود ندارد.
 
تمام داروها برای کاهش کلسترول در داروخانه به صورت تجویزی در دسترس هستند. فقط یک پزشک می تواند دوز دارو را برای کاهش کلسترول تجویز کند. توصیف داروها برای کاهش کلسترول در هیچ موردی نمیتواند پایه ای برای تصمیم مستقل بیمار برای شروع مصرف دارو باشد. خود را درمان نکنید، این می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد!
 

 

چگونه استاتین ها را مصرف کنیم؟

استاتین ها بهتر است در شب مصرف شوند، این کار موثرتر خواهد بود. استاتین ها باعث کاهش کلسترول در کبد می شوند و کبد کلسترول را عمدتا در شبانه تولید می کند. بنابراین، حداکثر غلظت دارو در خون و در نتیجه، حداکثر اثر دارو در شب مورد نیاز است.
مصرف استاتین ها قبل یا بعد از غذا مهم نیست، زیرا اثر استاتین ها به میزان غذا بستگی ندارد.
 
بهترین زمان مصرف قرص آتورواستاتین در شب، حدود 1-2 ساعت قبل از خواب است و نباید با آب گریپ فروت مصرف شود.
 

قرص آتوسترول برای چیست

قرص آتوسترول   نام برند است  و نام ژنریک آتورواستاتین می باشد. کاربرد درمانی ، کاهنده چربی خون است.

 

آیا درست است که استاتین کبد را از بین می برد؟

قرص آتورواستاتین برای کبد چرب مفید است

عوارض آتورواستاتین بر کبد

استاتین ها کبد را نابود نمی کنند. برای کبد، خطر ابتلا به کبد الکلی بسیار خطرناک است، به دلیل مصرف بیش از حد الکل، بیماری کبد چرب غیر الکلی (hepatosis چربی، "کبد چرب") با اضافه وزن و  ویروس هپاتیت کبد را نابود می کنند . استاتین های مدرن داروهای مؤثر و ایمن هستند که به ندرت عوارض جانبی ایجاد می کنند.
 
پزشک ممکن است توصیه کند به طور موقت شروع درمان با   آتورواستاتین برای کبد چرب  را تنها در سطوح بالای آنزیم های کبدی AST و ALT  برابر و بالاتر از حد بالای طبیعی)، تجویز داروهای مناسب برای تسهیل عملکرد کبدی را توصیه کند. در موارد دیگر، حتی افرادی که دچار مشکلات کبدی هستند، مصرف   قرص آتورواستاتین برای کبد چرب  نه تنها خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد بلکه باعث بهبود عملکرد کبد می شود.
 
در بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی، استاتین ها همچنین می توانند تاثیر مثبتی روی کبد داشته باشند. استاتین ها مطمئنا برای بیمار ایمن خواهند بود و مهمتر از همه، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را به طور قابل توجهی کاهش می دهند. این مطالعه نشان داده است که در بیماران مبتلا به هپاتیت B، ویروس استاتین خطر ابتلا به سرطان کبد را به علت وابستگی به دوز کاهش می دهد: در افرادی که دوز کم استاتین دارند 34 درصد و در افراد مصرف دوزهای بالا از استاتین ها 60 درصد است.
 
در افراد مبتلا به بیماری کبدی الکلی، استاتین ها می توانند فشار خون را در ورید های کبدی کاهش دهند. بنابراین، استاتین نه تنها کبد را نابود نمی کند، بلکه همچنین به آن کمک می کند. در آینده نزدیک، پس از جمع آوری داده های کافی، ممکن است ما با استاتین ها کبد را درمان کنیم. اما در حال حاضر مشخص است که استاتین ها دشمنان کبد نیستند وکبد را بین نمی برند بلکه از آن حمایت می کنند.
 
تأثیر قرص آتورواستاتین بر کبد چرب  ، دوز مصرف، نحوه مصرف و غیره می توانید در مقاله  آتورواستاتین چیست ؟ موارد مصرف و عوارض جانبی بخوانید.    
 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • ویدا ویدا :

    بیماری های قلبی عروقی (CVD) (بیماری ایسکمیک قلب - بیماری عروق کرونر ، بیماری عروق مغزی ، بیماری شریانی محیطی انسداد) از دلایل اصلی ناتوانی و مرگ و میر در سراسر جهان است. پاتوژنز این بیماری ها بر اساس تصلب شرایین است - یکی از اصلی ترین مشکلات پزشکی مدرن. تاریخچه مطالعه دقیق ماهیت فرایندهای زمینه ای تصلب شرایین بیش از یک قرن است که ادامه دارد. در حال حاضر ، درک روشنی از تصلب شرایین به عنوان یک بیماری چند عاملی وجود دارد ، فرآیندی پویا که از دهه ها قبل در سیستم عروقی پیشرفت می کند و توانایی معکوس کردن تغییرات در دیواره شریان را دارد. با گذشت زمان ، روند غیر قابل تحول پیشرفت می کند ، که اغلب به طور ناگهانی ، اغلب کشنده (مرگ ناگهانی عروق کرونر یا سکته قلبی) خود را نشان می دهد.

    1400/5/7 9:12
  • ویدا ویدا :

    ایا قرص آتورواستاتین برای کبد چرب مفید است تجویز استاتین برای پیشگیری اولیه و ثانویه از بیماری های قلبی عروقی می تواند از ده ها هزار مرگ زودرس جلوگیری کند. نتایج تعداد زیادی از مطالعات نشان دهنده اثر بخشی و ایمنی تجویز سیمواستاتین برای بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی به عنوان بخشی از درمان پیچیده سندرم متابولیک است. استفاده ترکیبی از استاتین ها و اسید اورسودئوکسیکولیک به عنوان یک درمان پاتوژنتیک توجیه می شود NAFLD و همچنین درمان کاهش دهنده چربی در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک

    1400/5/7 9:13
  • ویدا ویدا :

    هیچ قرص جادویی وجود ندارد ، بنابراین من روزانه یک قرص می خورم و سعی می کنم رژیم خود را دنبال کنم ، در غیر این صورت کلسترول بدن من هرگز به حد طبیعی نخواهد رسید. خوشحالم که این دارو عوارض جانبی ایجاد نمی کند و قیمت آن بیش از حد مقرون به صرفه است.

    1400/5/7 9:17
  • dorsa 87 :

    قرص آتورواستاتین برای کبد چرب مفید است تاکنون ، من Atorvastatin را فقط یک بار مصرف کردم ، یعنی یک ماه ، این یک دوره کامل است. و من آن را برای پیشگیری از بیماری عروق کرونر مصرف کردم. از آنجا که همه افراد خانواده من از این بیماری رنج می برند ، دکتر تصمیم گرفت که از مشکلات احتمالی پیشگیری کند ، به همین دلیل در سن 30 سالگی شروع به مصرف قرص آتوسترول کردم

    1400/5/7 9:19
  • seivda motalebi :

    آتورواستاتین کبد چرب استاتین در عمل م,ثر است و قیمت آن نیز خوب است. من آن را برای نرمال سازی کلسترول مصرف می کنم. علی رغم این واقعیت که من هنوزجوان هستم ، اما مجبور شدم با بیماری های خود به بیمارستان ها بروم. Atorvastatin شاخص های من را مرتب کرده و اکنون همه چیز طبیعی است.

    1400/5/7 9:23
  • Tilly 868 :

    پس از سکته مغزی ، مجبورید تعدادی دارو برای حفظ بدن و به منظور درمان و پیشگیری مصرف کنید. و البته من یک رژیم را دنبال می کنم. آتورواستاتین برای کاهش سطح کلسترول توسط پزشک برای من تجویز شد. این دارو به من کمک می کند ، من بیش از یک ماه است که آن را مصرف می کنم.

    1400/5/7 9:26
  • Loryn 801 :

    من کل زندگی کلسترول بالایی دارم ، بنابراین مجبورم همیشه استاتین مصرف کنم. چیزی که من در مورد این گزینه دوست دارم ، قیمت پایین و اندازه کوچک قرص ها است که به راحتی قابل بلع است.

    1400/5/7 9:27
  • Teiya 554 :

    تأثیر قرص آتورواستاتین بر کبد چرب این دارو واقعاً کلسترول را کاهش می دهد. بعد از 2 هفته به حالت عادی بازگشت. پزشک تجویز کرده است که تقریباً 3 سال است که آن را مصرف می کنم. کنترل منظم کبد ضروری است ، اما در غیر این صورت آن را به هر کسی که به سلامتی خود اهمیت دهد توصیه می کنم.

    1400/5/7 9:35
  • Carley 907 :

    تأثیر قرص آتورواستاتین بر کبد چرب سلام به همه ، از تجربه شخصی می توانم به کسانی که سطح کلسترول بالایی دارند و نمی توانند با کمک آن از طریق تجربیات شخصی با این رژیمها کنار بیایند ، توصیه کنم ، اما مشاوره اولیه با پزشک معالج مطلوب است ، خود درمانی همیشه بهترین گزینه نیست.

    1400/5/7 9:40
  • سيد :

    ایا قرص آتورواستاتین برای کبد چرب مفید است . من دو سال است که آتورواستاتین را در ترکیب با ترومبوآس مصرف می کنم ، رژیم غذایی را دنبال نمی کنم. کلسترول در 4.8 نگهداری می شود. با عملکردهای خود یک کار عالی انجام می دهد

    1400/5/7 9:54
  • valium order :

    عوارض آتورواستاتین بر کبد . استاتین ها از رایج ترین داروهای کاهنده چربی در عمل بالینی هستند. هدف از این بررسی سیستم سازی رایج ترین عوارض جانبی استاتین ها ، ارائه مکانیسم های توسعه ، تشخیص ، تاکتیک های درمانی و پیشگیری از آنها بود. طبق مطالعات ثبت و مشاهدات ، بروز علائم عضلانی مرتبط با استاتین به طور قابل توجهی بالاتر از آزمایش های کنترل شده تصادفی است. تشخیص تظاهرات بالینی علائم عضلانی دشوار است ، زیرا اغلب بر اساس ارزیابی ذهنی بیمار و پزشک است. در همان زمان ، سطح کراتین کیناز در پلاسما اغلب در محدوده طبیعی باقی مانده یا کمی افزایش می یابد. مطالعات متعدد همچنین وجود ارتباط بین استفاده از استاتین و ایجاد دیابت را نشان داده است. افزایش مداوم و قابل توجه سطح ترانس آمیناز اغلب به دلیل تداخل استاتین ها با سایر داروها ، استفاده از دوزهای بالا و وجود بیماری های همزمان است. قبل از تجویز استاتین ، انجام آزمایشات اساسی گلیسمی ، تعیین سطح ترانس آمینازهای کبدی و کراتین کیناز برای شناسایی بیماران در معرض خطر عوارض جانبی ضروری است. نتایج تعدادی از آزمایش های کنترل شده تصادفی در مورد خطر ابتلا به سکته های مغزی خونریزی دهنده با استاتین درمانی مبهم است. این فرضیه مطرح شده است که استاتین ها می توانند با ایجاد آپوپتوز یا مهار رشد سلول ، آنژیوژنز و حمله ، سرطان زایی را مهار کنند. با این حال ، نتایج مطالعات بالینی و بالینی با یکدیگر متناقض هستند. بیشتر مطالعات مطالعه اثر استاتین ها و عوارض جانبی آنها از نظر مشاهده یا گذشته نگر است ، بنابراین ، نیاز به آزمایش های تصادفی کنترل شده با دارونما با یک دوره پیگیری طولانی تر وجود دارد. با توجه به نشانه های رو به رشد استفاده از آنها ، یک پزشک از هر تخصصی باید عواقب منفی بالقوه استفاده از استاتین را بداند. دانستن فارماکوکینتیک استاتین ها در ایمنی بیمار از اهمیت بالایی برخوردار است. در نظر گرفتن دوزها ، مسیرهای متابولیکی و عوامل خطر برای تداخلات دارویی به منظور به حداقل رساندن عوارض جانبی استاتین ها ضروری است. نیاز به مطالعات بزرگتر ، آینده نگر ، تصادفی و کنترل شده با دارونما با یک دوره پیگیری طولانی وجود دارد.

    1400/5/7 10:03

بیشتر بخوانید