بارداری هفته 1 تا 40

بارداری هفته 1 تا 40

اگر به تازگی باردار شده‌اید یا تلاش می‌کنید تا باردار شوید، پرسش‌های فراوانی درباره این که انتظار چه چیزی را باید در زمان بارداری داشته باشید، مطرح می‌شود. بدن شما در بارداری چگونه تغییر می‌کند؟ در داخل بدن شما چه می‌گذرد؟ راهنمای هفته به هفته ما برای زنان و سلامت زنان است و به شما در طول نه ماه بارداری‌ کمک می‌کند تا بتوانید مادر باهوش‌تر، دلگرم‌تر و آماده‌تری باشید. هر هفته بصورت بخش دوم به بخش سوم و اطلاعاتی درباره بدن و کودک شما و نیز مشاوره مفیدی می‌دهد که می‌توانید در طول بارداری‌ از آن بهره بگیرید. با یک نگاه به داخل رحم شما شروع می‌کنیم.

 

 

هفته‌ 1 و 2 بارداری

کودک: دانستن این که لقاح دقیقاً چه زمانی رخ می‌دهد، دشوار است، بنابراین پزشکان به محاسبه تاریخ مقرر از ابتدای آخرین چرخه قاعدگی‌تان می‌پردازند. درست است (از نظر محاسبه، قبل از این که لقاح صورت بپذیرد، «باردار» محسوب می‌شوید!)
مادر: در ابتدای دوره‌تان حدود 20 تخمک، کیسه‌های پرشده از مایع را اشغال می‌کنند که فولیکول نامیده می‌شود. اگر عادت ماهانه شما معمولاً هر 28 روز است، حدود 14 روز بعد، تخمک می‌گذارید: یکی از این فولیکول‌ها یک تخمک آزاد می‌کنند و آن به لوله رحمی پایین می‌آید و در آن منتظر لقاح می‌ماند. این زمان (14 روز پس از شروع دوره شما و یک یا چند روز بیشتر) زمانی است که بیشترین باروری را دارید. اگر می‌خواهید باردار شوید، این دوره، بهترین زمان برای تلاش است. پس از لقاح تخمک، آن به رحم منتقل می‌شود.
اگر در بار اول باردار نشدید، ناامید نشوید. بسته به سن زن، یک زن هر ماه 25% شانس باردار شدن دارد. بنابراین ممکن است نیاز به تلاش دوباره داشته باشید.
نکته هفته: قبل از بارداری با پزشک زنان و زایمان خود برای تعیین خطر بیماری‌های ژنتیکی و خطرات محیطی مشورت کنید و درباره تغییر سبک زندگی برای تضمین بارداری و کودک سالم یاد بگیرید. مهم‌تر از همه، حتماً 0.4 میلی‌گرم یا 400 میکرو گرم فولیک اسید در روز مصرف کنید. ثابت شده است که مصرف فولیک اسید چند ماه قبل از بارداری به شدت معلولیت‌های عصبی و نخاعی مانند مهره شکاف را کاهش می‌دهد.

 

 

هفته 3 بارداری

کودک: تبریک! اگر تخمک شما و اسپرم شریکتان با موفقیت یکدیگر را ملاقات کرده باشند، جنین به وجود آمده است، اگرچه بسیار کوچک است (در اندازه حدود سر سوزن). البته شبیه جنین یا کودک نیست؛ تنها مجموعه‌ای از 100 سلول است که به سرعت رشد کرده و تکثیر می‌شوند. لایه بیرونی ÷سلول‌ها، جفت خواهد شد و لایه داخلی، جنین می‌گردد.
مادر: شما در این زمان هیچ تفاوتی در بدن شما حس نخواهید کرد. به خاطر داشته باشید که هنوز عادتتان را از دست نداده‌اید.
نکته هفته: نمی‌توانید منتظر نتیجه آزمایش بمانید؟ از یک آزمایش بارداری خانگی استفاده کنید. آن‌ها به اندازه آزمایش ادرار یا آزمایش خون که در آزمایشگاه انجام می‌گیرد، مطمئن هستند (و فوراً نتیجه را متوجه خواهید شد). برای اطمینان از دقت، دستورالعمل آن را به دقت بخوانید و مطمئن شوید که تمام ملزوماتی که استفاده می‌کنید، تمیز باشند.

 

 

هفته 4 بارداری

کودک: اکنون که تخمک شما بارور شده است، در سطح رویه رحمتان لانه می‌گزیند. این عمل، لانه گیری نامیده می‌شود.
مادر: شما احتمالاً این هفته منتظر پریودتان هستید و اگر پریود نشوید، ممکن است یکی از اولین نشانه‌های بارداری‌تان باشد. همچنین ممکن است متوجه لکه‌های روشن شوید چرا که جنین اولیه در رحمتان لانه گیری می‌کند. شما ممکن است هنوز هیچ تفاوتی را احساس نکنید، اما حفره آمنیوتیک که با مایع پر می‌شود، و جفت که اکسیژن و مواد مغذی لازم برای رشد کودک را فراهم می‌کنند، در رحمتان شکل می‌یابند.
نکته هفته: تلاش کنید تا غذای سالم بخورید؛ به این معنی که انواع غذاها از گروه‌های غذایی توصیه شده را انتخاب کنید و حداقل 8 لیوان 8 اونسی آب در روز بنوشید. اما واقعاً لازم نیست دو برابر غذا بخورید؛ پس از باردار شدن تنها 300 کالری بیشتر در روز نیاز دارید. همچنین اگر در ابتدا میلتان به غذا به علت تهوع صبحگاهی کاهش یافت، نگران نباشید. اگر قبلاً تغذیه خوبی داشتید، کودک شما هر آنچه نیاز دارد، جذب خواهد کرد.

 

 

پایان ماه اول بارداری

Eye: چشم
Face: صورت
Amniotic sac: کیسه آمنیوتیک
Placenta: جفت
Embryo: جنین

 

 

در درون شما چه می‌گذرد؟

تخمک بارور شده رشد می‌کند و کیسه ضد آب در اطراف آن تشکیل شده و به تدریج به مایع پر می‌شود. این کیسه، آمنیوتیک نامیده می‌شود و به رشد جنین کمک می‌کند.
جفت نیز رشد می‌کند. آن یک اندام گرد مسطح است که مواد مغذی را از شما به کودک منتقل می‌کند و پسماندهای بچه را منتقل می‌نماید.
یک صورت اولیه با دایره‌های تیره بزرگ به عنوان چشم شکل می‌یابد. دهان، فک پایین و گلو رشد می‌کنند. سلول‌های خونی شکل می‌یابند و گردش خون شروع می‌شود.
در پایان ماه اول، طول کودک شما حدوداً یک چهارم اینچ است (کوچک‌تر از یک دانه برنج).

 

 

هفته 5 بارداری

کودک: کودک شما هنوز ریز است، اما قلب، مغز، نخاع، عضلات و استخوان‌ها شروع به رشد کرده‌اند. جفت که مواد مغذی را به نوازدتان می‌رساند، و کیسه آمنیوتیک که محیط گرم و امنی را فراهم می‌کند که در آن کودک شما می‌تواند به راحتی حرکت کند، هنوز در حال شکل گیری هستند. بند ناف شکل می‌یابد و کودک شما را به جریان خون شما وصل می‌کند.
مادر: شما ممکن است اکنون به باردار شدنتان مشکوک شوید. همچنین ممکن است متوجه نشانه‌های اولیه بارداری شوید:
• حالت تهوع (که تهوع صبحگاهی نامیده می‌شود، اگرچه ممکن است در هر زمان از روز یا شب رخ دهد)
• سوزش یا دردناک شدن سینه‌ها و تیره شدن نوک سینه‌ها
• تکرر ادرار
• احساس خستگی بیش از معمول
نکته هفته: شما باید با متخصص زنان و زایمان خود به محض این که به بارداری‌تان شک کردید، ملاقات داشته باشید. شروع زودهنگام مراقبت‌های پیش از تولد و مطابقت خود با کارهایتان، یک گام بزرگ در جهت داشتن بارداری سالم و کودک سالم است.

 

 

هفته 6 بارداری

کودک: کودک شما مانند یک بچه قورباغه شکل می‌گیرد و اندازه آن حدود یک ساچمه تفنگ است. چشم‌ها و جوانه دست و پا شکل می‌گیرد. در حین اولتراسوند، پزشکتان می‌تواند ضربان قلب را بشنود. بین روزهای 17 تا 56، زمان یک دوره آسیب پذیری است، چرا که در این زمان کودک بیشترین در معرض تأثیر گرفتن از هر چیزی است که می‌تواند رشد طبیعی را تحت تأثیر قرار دهد.
مادر: ممکن است چند پوند وزن اضافه کنید. یا اگر دارای تهوع صبحگاهی هستید، ممکن است دچار کاهش وزن شوید (این کاملاً طبیعی است). ممکن است متوجه تغییراتی در بدن شما شوید: لباس‌ها از ناحیه کمر، پاها و سینه‌ها اندکی تنگ‌تر می‌شوند. از طریق آزمودن لگن، پزشکتان تغییر در اندازه رحمتان را متوجه خواهد شد.
نکته هفته: هر روز از عادت‌های خوب پیش از تولد مانند تغذیه سالم و مصرف ویتامین‌های پیش از تولد پیروی کنید. اگر قبلاً رعایت نمی‌کردید، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را ترک کنید.

 

 

هفته 7 بارداری

کودک: کودک شما در حال رشد است. جوانه‌های دست و پا ظاهر می‌شوند تا رشد کرده و دست و پا شکل بگیرد. بسیاری از اعضا به رشدشان ادامه می‌دهند: قلب، ریه‌ها، روده‌ها، آپاندیس، مغز، نخاع، بینی، دهان و چشم‌ها.
مادر: شما هنوز ظاهر یک زن باردار را ندارید، اما اکنون تغییرات بدن شما را حس می‌کنید. ممکن است هنوز تهوع صبحگاهی داشته باشید و سینه‌هایتان احتمال سوزش داشته و حساس باشند.
نکته هفته: هرگز اجازه ندهید شکمتان کاملاً خالی شود (این باعث می‌شود حالت تهوع نداشته باشید). خوراک مختصری را کنار دستتان بگذارید و به جای سه وعده غذایی، چندین وعده کوچک‌تر داشته باشید. برای جلوگیری از افت قند خون، پروتئین مصرف کنید، مثلاً به بیسکوییت کراکرتان پنیر اضافه کنید.

 

 

هفته 8 بارداری

کودک: کودک شما اکنون در ششمین هفته رشد است. این هفته‌ای مهم برای رشد است. پلک‌ها جا می‌گیرند و گوش‌ها شکل می‌یابند. انگشت‌های کوچک پرده دار کودک شما رشد می‌کند و می‌تواند حتی در رحم شما شنا کند.
مادر: حجم خون شما افزایش می‌یابد و قلبتان 50% خون بیشتری در هر دقیقه برای کودک شما پمپاژ می‌کند. نشانه‌های متداول این هفته، بدخلقی و احساس تهوع از برخی از بوها است.
نکته هفته: سوتینی بپوشید که خوب از سینه‌ها محافظت کند. محافظت خوب از سینه‌ها در طول بارداری به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر باشید و از انحنای آتی جلوگیری می‌کند. تمرینات برای سفت نگه داشتن عضلات سینه‌تان نیز مفید است.

 

 

در هفته 8 بارداری در درون شما چه می‌گذرد؟

اعضای چهره کودک شما به رشدش ادامه می‌دهد. هر کدام از گوش‌ها به صورت یک چین کوچک پوستی در اطراف سر شکل می‌یابد. جوانه‌های ریزی که در نهایت به دست و پا تبدیل می‌شود، شکل می‌گیرد. انگشت‌ها و پنجه‌ها هم چنین هستند.
لوله عصبی (مغز، نخاع و سایر بافت‌های عصبی) کاملاً شکل می‌گیرد. اندام‌های گوارشی و حس کننده شروع به رشد می‌کنند. استخوان‌ها جایگزین غضروف‌ها می‌گردند..........ادامه دارد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید