جنگ بر سر گرفتن نقش جوکر در هالیوود، ویلیام دفو قبل از جک نیکلسون

نقش منفی های به یاد ماندنی ، از صفدر زالو و جبارسینگ تا جوکر و هانیبال لکتر

جبار سینگ برای بسیاری از سینما دوستان ایرانی نماد نقش منفی است، شاید باورش سخت باشد ولی تعداد کسانی که بعد از شنیدن اسم فیلم شعله بلافاصله نام جبار سینگ را به زبان می‌آورند از کسانی که نام دو شخصیت دیگر فیلم یعنی "جی" و "ویرو" را به خاطر دارند بسیار بیشتر است.

جبار سینگ در فیلم شعله از معروف ترین نقش منفی های سینما است

در سینمای قبل از انقلاب جلال پیشواییان نام جلال را با نقش منفی عجین کرد.

کدام یک از شما كاظم افرندنيا را می شناسید؟ شاید حتی در میان طرفداران سینما هم کمتر کسی مرحوم سید کاظم را به خاطر داشته باشد اما نقش به یاد ماندنی او در سریال "خاله سارا" که مربوط به اوایل دهه هفتاد است را اکثرا به خاطر دارند. "صفدر زالو" شخصیت منفی سریال بود که تا سالها نامش در حافظه سینما و تلوزیون ایران ماند. در واقعه دایره شهرت شخصیت صفدر زالو از مرزهای شهرت خود فیلم و بازیگر نقش کاراکتر منفی بزرگتر است.  فرحان در عروس آتش هم از آن نقش منفی های به یاد ماندنی بود.

سینما عین عدالت است ، نقش ماندگار در ذهن می ماند چه مثبت و چه منفی! این از زیباییهای هنر هفتم است.

تست گریم جوکر روی صورت ویلیام دفو

در دنیای سینما تعداد کمی بازیگر وجود دارند که مثل ویلیام دفو کامل و بی نقص از پس نقشهای منفی و شرور برآیند.

شاید به خاطر چهره خاصش باشد، ممکن است این حرف کمی متعصبانه باشد ولی به نظر می رسد که ویلیام دفو می داند که چطور در نقش آدمهای شرور و موجودات شیطانی فرو برود. او در آخرین تجربه سینمایی خود یعنی فیلم آکوامن که هنوز اکران نشده است باز هم یک نقش منفی بازی میکند. همه طرفداران کمیک بوکها بازی به یاد ماندنی ویلیام دفو در نقش تبهکارانه  نورمن آزبورن و گوبلین سبز را به خاطر دارند.

بسیاری از طرفداران ویلیام دفو معتقدند که هیچکس مثل او لیاقت پوشیدن کت و شلوار بنفش جوکر را ندارد و به او پیشنهاد داده اند که نقش جوکر را بازی کند.

اما چیزی که بسیاری از طرفداران او نمی دانند این است که در سال 1989 ویلیام دفو جزء بازیگرانی بود که برای ایفای نقش جوکر در فیلم "بتمن" تیم برتون با او صحبت شد. هر چند این نقش در آخر به جک نیکلسو ن رسید

جک نیکلسون در نقش جوکر در فیلم بتمن 1989

ویلیام دفو در آخرین مصاحبه اش راجع به این موضوع گفت :

 سم هام (فیلنامه نویس) یه چیزایی در باره اینکه چطور بدنم رو برای ایفای نقش جوکر رو فرم نگه دارم گفت ولی هرگز به من یک پیشنهاد رسمی از طرف تهیه کننده فیلم ارائه نشد.

در حالیکه هیچ وقت به ویلیام به طور رسمی برای ایفای نقش جوکر پیشنهاد نشد ولی به نظر می‌رسد که قبل از آغاز فیلمبرداری او یکی از گزینه های مورد نظر تیم برتون برای ایفای نقش جوکر بوده است.

بعد از کش و قوسهای فراوان جک نیکلسون برای ایفای نقش جوکر انتخاب شد و اتفاقا یکی از بهترین نقش منفی های تاریخ سینما را اجرا کرد و هنوز بعد از گذشت سالها مجله سینمای کمیک از اون نقش به عنوان یکی از بزگترین شرورهای دنیای سینمایی کمیک بوکها در تمام دورانها یاد میکند.

اگرچه جک نیکلسون نقش جوکر را به بهترین شکل ممکن اجرا کرد اما هنوز هم از این موضوع که ویلیام دفو تا یک قدمی اجرای نقش جوکر رفته و این نقش را اجرا نکرده است به عنوان یکی از حسرتهای بزرگ دنیای بازیگری مطرح می شود.

جالب است بدونید که ویلیام دفو تنها بازیگری نبوده که در طول سالهای گذشته شانس بازی در نقش شاهزاده خلافکارها جوکر را از دست داده است. جان لیسگو هم این شانس را داشت که در این نقش بازی کند. هر چند اون ورژنی از بتمن که قرار بود لیسگو در آن بازی کند هرگز ساخته نشد.

جان لیسگو

خبرهایی به گوش می رسد که در فیلم مستقل جوکر که قرار است سال آینده ساخته شود آوکین فینیکس ( همان یوآخین خودمان)

برای ایفای نقش جوکر انتخاب شده است و این یعنی فعلا نباید  شانسی برای ویلیام دفو برای ایفای نقش دلقک بدذات سینما قائل باشیم.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • کاوه طاهری :

    عالی

    1396/11/24 10:13

بیشتر بخوانید