۷ شغل ایران که بهترین بازار کار را دارند

در


شرایط خاص اقتصادی و رکود حاکم بر کشور، پیدا کردن شغلی با درآمد مناسب را شبیه عملیات غیرممکن کرده. نرخ بالای بیکاری یکی از معضلات اساسی اقتصادی کشور است و تازه بیش از چهار میلیون دانشجو هم به زودی به این جمع متقاضیان کار اضافه می‌شود.(سیارک

در این بین اما شغل‌هایی هم است که هنوز بازار کار آنها اشباع نشده و تحولات اخیر کشور کسب و کار آنها را توسعه بخشیده. مثلا طرح تحول سلامت و افزایش بودجه سلامت کشور ظرفیت‌های جدیدی در رشته‌های مرتبط با پزشکی ایجاد کرده است. در دوران پسابرجام تعداد گردشگرانی که وارد کشور می‌شوند به طرز محسوسی افزایش یافته و گاهی هتل‌ها در مناطق گردشگرپذیر از ماه‌ها قبل رزرو می‌شود.

این یعنی مشاغلی مثل راهنمایان گردشگران خارجی می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند. ما در ادامه هفت شغلی را که پیش بینی می‌شود در حال حاضر و آینده نزدیک بازار کاری خوبی دارند فهرست کردیم. با این حال اما رقم‌های نجومی قرارداد فوتبالیست‌ها یا درآمد خواننده‌ها را از یک شب اجرای کنسرت که سرانگشتی حساب می‌کنیم می‌بینیم الان نان در سلبریتی شدن است.

1. داروسازی

رشته داروسازی ممکن است جذابیت‌های پزشکی و دندانپزشکی را از دید خیلی‌ها نداشته باشد اما در عوض مزایایی دارد که می‌توان به عنوان یک شغل خوب و پولساز روی آن حساب کرد. دوره داروسازی عمومی 207 واحد است و حداقل 6 سال طول می‌کشد اما دانشجویان داروسازی بعد از گذراندن 140 واحد به شرط داشتن معدل بالا می‌توانند کارت انجمن داروسازان را دریافت کنند و به عنوان قائم مقام مسئول فنی داروخانه‌ها مشغول کار شوند.

بعد از فارغ التحصیلی هم فرصت‌های شغلی متعددی مثل تاسیس داروخانه و فعالیت در کارخانه‌های داروسازی پیش‌روی آنها قرار دارد. سرانه مصرف دارو هم که درست یا غلط بسیار بالاست و این عملا به نفع داروسازان است. کمتر از یک سال پیش رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود سرانه مصرف دارو در ایران 50 دلار در سال است. این گردش مالی 4 میلیارد دلاری ظرفیت‌های قابل توجهی را درون خود دارد. البته از این نکته هم نباید گذشت که هزینه تاسیس داروخانه بسیار بالاست. میزان سود داروخانه‌ها از فروش محصولات تولید داخل 30 درصد و داروهای وارداتی 5 تا 12 درصد است. در حال حاضر حدود 12 هزار داروخانه در سراسر کشور وجود دارد.(سیارک

2. دندانپزشکی

دندانپزشکی از آن رشته‌های پر درآمد است که داوطلبان کنکور از دوران دبیرستان برای قبولی در آن برنامه‌ریزی می‌کنند. همین حالا 20 هزار دانشجوی دندانپزشکی در 66 دانشکده مشغول تحصیل هستند و پیش بینی می‌شود تا سال 1400 تعداد دندانپزشکان ما به 50 هزار نفر برسد. این یعنی با توجه به جمعیت 80 میلیونی کشور، حداقل در مناطق محروم همچنان ظرفیت و بازار کار برای این شغل وجود دارد.

البته دانشجویان این رشته برای تبدیل شدن به یک دندانپزشک عمومی باید 217 واحد درس بخوانند که همین حداقل 6 سال طول می‌کشد (دانشجویان مهندسی به طور متوسط 140 واحد می گذرانند) بعد هم به شرط گذراندن طرح اجباری خدمت در مناطق محروم، می‌توانند مطب تاسیس کنند. تجهیزات دندانپزشکی قیمت‌های بالایی دارد اما در عوض درآمد آن هم دندانگیر است.

البته، اگر کسی متخصص باشد هم طبعا درآمد بالاتری دارد. در حال حاضر تعداد دندانپزشکان عمومی ایران حدود 18 هزار نفر تخمین زده می‌شود اما متخصصان این رشته فقط 3 هزار نفر است. یعنی تقریبا به ازای هر 27 هزار ایرانی یک متخصص دندانپزشکی وجود دارد و همین شانس آنها را برای کسب درآمد بالا می‌برد.

3. طب فیزیکی و توانبخشی

کلینیک‌های فیزیوتراپی و طب فیزیکی و توانبخشی در سال‌های آینده بازار کارشان سکه خواهد بود. دلیل این مسئله هم رشد سریع جمعیت سالمند ایران است. گفته شده نرخ رشد جمعیت سالمند کشور چهار برابر نرخ رشد جمعیت است. همین حالا بیش از 7 درصد جمعیت کشور بالای 60 سال سن دارند. این جمعیت انبوه نیاز به خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی را افزایش می‌دهد.

در عین حال مشاغل پشت میزی هم افزایش پیدا کرده و آسیب‌های ناشی از آن منجر به نیاز کشور به متخصصان طب فیزیکی می‌شود. در دنیا هم نیاز به این شغل در حال رشد است. یک وب سایت آمریکایی، فیزیوتراپیست را دومین شغل در حال رشد سریع دنیا در سال 2017 دانسته.

میانگین درآمد شاغلان این بخش در سال 2017 بیش از 85 هزار دلار بوده. البته تاسیس مطب فیزیوتراپی شرایط خاصی دارد، مثلا این که برای تاسیس در مراکز استان 6 سال و در شهرستان‌ها 3 سال سابقه کار مورد نیاز است.

4. راهنمای گردشگر

با توجه به افزایش آمار ورود گردشگران به کشور به خصوص در شهرهای گردشگرپذیر همچون شیراز و اصفهان بازار تورلیدرها به خصوص راهنمای توریست‌های خارجی بسیار داغ شده است. راهنمای گردشگر یا تورلیدر شخصی است که با آشنایی و تسلط کامل بر نقاط گردشگری یک شهر از جمله اماکن تاریخی، بازارهای تجاری، جاذبه‌های طبیعت و ... خصوصیات و تاریخچه مربوط به این اماکن را برای گردشگرانی که به آن محل سفر می‌کنند، توضیح داده و معرفی کند.

علاوه بر تورلیدرهای داخلی که حوزه کاری‌شان گردشگرانی هستند که بین شهرهای کشور سفر می‌کنند، برخی تورلیدرها هم وظیفه اطلاع رسانی و معرفی جاذبه‌های گردشگری و مدیریت سفر گردشگران خارجی از جمله برنامه‌ریزی زمانی برای گردش در شهر، رزرو هتل و ... را بر عهده می‌گیرند و می توانند با آشنایی با یکی از زبان‌های خارجی، مرجع خوبی برای توریست‌های خارجی باشند. به خصوص در سال‌های اخیر که با توجه به ترمیم چهره ایران در سطح بین الملل آمار ورود گردشگران خارجی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

از سال 92 تا 95، حدود 20 میلیون گردشگر وارد ایران شده و بیش از 32 میلیارد دلار معادل 128 هزار میلیارد تومان درآمد برای صنعت گردشگری به وجود آورده است. درآمد تورلیدرها به نسبت میزان فعالیت روزانه‌شان رقم قابل اعتنایی می‌شود. به خصوص تورلیدرهای مسافران خارجی به دلار پول می‌گیرند و به ریال خرج می‌کنند.

5. مترجمی زبان‌های خاص

با ورود کشورهای غیر انگلیسی زبان مثل چین و روسیه به بازارهای اقتصادی ایران، نقش مترجمان این زبان از اهمیت بیشتری برخوردار شده است، به طوری که اکنون بسیاری از شرکت‌های بازرگانی نیاز به برقراری ارتباط با کشورهای اقتصادی مانند چین و امارات از طریق مترجمان زبان نیاز دارند، به خصوص زبان چینی که از سرسختی و ناملموس بودن آن برای مردم دیگر کشورها، علاقه کمتری به فراگیری آن وجود دارد.

به خصوص چینی‌ها که به واسطه خوی ملی گرایانه خود کمتر زبان انگلیسی می آموزند، بازار بسیار مناسبی برای مترجمان زبان چینی در کشورمان به وجود آورده‌اند. همین حالا قیمت ترجمه 250 کلمه از زبان چینی به فارسی 59 هزار تومان و هزینه ترجمه از فارسی به چینی 89 هزار تومان است. (برای زبان انگلیسی کمتر از 6 هزار تومان است.)

به طور کلی زبان‌های کشورهای آسیای شرقی به واسطه این که قدرت‌های نوظهور اقتصادی محسوب می شوند، منبع درآمد مناسبی برای ایرانیان مترجم زبان است. از جمله زبان‌هایی هم که مغفول مانده و آینده ای چشمگیر را انتظار می کشد، مترجمی زبان هندی است. رشد همه جانبه کشور هند و توجه نکردن بازار ایران به این کشور توسعه یافته باعث شده ورود شرکت‌های هندی و برقراری ارتباط با ایران در آینده‌ای نزدیک بتواند بازار کار گسترده‌ای را برای مترجمان زبان هندی فراهم آورد.

6. برنامه نویس و توسعه‌گر وب

رشد تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده از موبایل، فضای مجازی و تغییر چشمگیر سبک زندگی مردم در مدت کوتاه باعث شده تا برنامه نویسی و ارائه خدمات تحت وب بازار کار خوبی را برای مهندسین کامپیوتر فراهم آورد. از برنامه نویسی نرم افزارهای موبایلی اندروید تا طراحی وب سایت‌های ارائه خدمات اینترنتی برای شرکت‌ها، نهادها و استارتاپ‌های گوناگون باعث رشد چشمگیر شغل برنامه نویسی شده است.

فراگیری علم برنامه‌نویسی با توجه به گستردگی آموزشگاه‌هایی که در این حوزه مشغول به فعالیتند، نیازی به تکمیل تحصیلات در رشته مهندسی کامپیوتر ندارد. هر چند فارغ التحصیلان این رشته آشنایی بیشتری با این حوزه داشته و از فرصت‌های شغلی بیشتری نسبت به کسانی که این دانش را در آموزشگاه‌های غیردانشگاهی آموخته‌اند، دارند. اما شما می‌توانید با هر مدرک دانشگاهی با شرکت در آموزشگاه‌های متعدد این رشته آن را فرا بگیرد و وارد بازار کار گسترده آن شوید.(سیارک

رشد استارتاپ‌ها که بخشی اعظم آنها در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند، یکی از عوامل توسعه‌ای شغل شده چرا که اکثریت قریب به اتفاق استارتاپ‌ها نیاز به یک تیم برنامه نویسی و متخصص شبکه دارد. بر اساس اطلاعات سایت ایران تلنت، درآمد یک برنامه نویس از ماهانه 2.5 تا 10 میلیون تومان است.

7. مشاورین و مدیران مالی

پیشروی سیاست‌های اقتصادمحور در جهان و به خصوص در کشور ما و تشکیل بازارهای گسترده سرمایه باعث شده تا هر شرکت، نهاد و سازمانی برای ادامه فعالیت نیاز به مشاورین مالی داشته باشد. کسانی که بر حوزه مدیریت، سرمایه تسلط داشته و بتوانند شرکت‌ها را در سرمایه گذاری در حوزه‌های سودآور راهنمایی کنند.

شاغلین این حوزه وظایف متعددی مانند کنترل هزینه، قیمت گذاری، پیش بینی سود، اندازه گیری بازده مورد نظر پروژه‌ها، مدیریت دارایی‌ها، مدیریت منابع مالی و ... را بر عهده دارند. تعداد بالای شرکت‌های سرمایه گذاری، بانک‌ها، کارگزاران بورس و ... موجب شده تا علاوه بر مشاوره مالی در شرکت‌ها، بازار کار گسترده‌ای پیش‌روی مدیران مالی باشد. ضمن این که با توجه به آگاهی این اشخاص از ریزه‌کاری‌های سرمایه گذاری مناسب درآمد آنها را بسیار بالا برده است. چرا که علاوه بر حقوق دریافتی خود از محل کار می‌توانند با دانش خود تولید سرمایه کنند و وضعیت مالی شخصی خود را به طرز چشمگیری بهبود بخشند.

مدیران مالی ضمن فعالیت به عنوان مشاورین مالی می‌توانند به عنوان حسابدار نیز مشغول به کار شوند. بر اساس گزارش‌های سایت ایران، ثلث میانگین درآمد ماهانه یک مدیر مالی 5 میلیون تومان است و این رقم ممکن است تا 7 میلیون تومان هم برسد.منبع:اقتصاد نیوز

نظرات

در ادامه بخوانید...

پنج منفعت آغاز یک کسب‌ و کار کوچک جانبی

در

کارآفرینی: یک کلمه که من همزمان می‌پرستم و نفرت دارم. به عنوان یک نفر با آرزوهایی که یک روز یک شرکت موفق را شروع می‌کنم، ایدۀ رشد دادن یک کسب‌ و کار تازه به یک شرکت قدرتمند هیجان‌انگیز است. دیگران از سناریوی رؤیایی من در حمایت از یک شغل باثبات که غذا را روی میز بگذارد اجتناب می‌کنند. هیچ مسیری بر دیگری برتری ندارد. کلاً بستگی به این دارد که هر فرد در زندگی چه می‌خواهد.

1. مزایای مالیاتی

شما می‌توانید بسیاری از خریدها را به عنوان مخارج کسب‌ و کار بنویسید، شامل فضای دفتری خانه، تأمین دفتر، مبلمان ، حتی سفرهای طولانی تجاری. اباید برای به دست آوردن شرکت مسئولیت محدودتان اقدام کنید.

2. جریان درآمد جانبی

کسب‌ و کار "غیرکارفرمایی" (یک نفره) درآمدی بیش از یک میلیون ها  ریال در یک سال دارد. 

3. کنترل بیشتر

میلیونر متوسط جریان های درآمدی  متنوع دارند. در صورت از دست دادن یک جریان درآمدی به سراغ بعدی می رود.یک کسب‌ و کار جانبی به شما یک منبع اضافی از درآمد می‌دهد که فقط پول بیشتر در جیبتان نمی‌گذارد، بلکه کنترلی بیشتر  زندگی را به شما می‌دهد. جریان درآمدی دوم یعنی شغل شما دیگر مالک شما نیست. شما می‌توانید تصمیم بگیرید که از شغلتان خارج شوید و شرکت خودرا گسترش دهید. شما  ناراحت نمی‌شوید وقتی که رییس به شما ارتقا نمی‌دهد. شما نمی‌نالید وقتی همکار ی تنبل نسبت به شما ارتقا می‌یابد. چرا؟ چون شغل شما همه چیز شما نیست. در خانه، شما یک کسب‌ و کار پرورش می‌دهید که برای شما صدها، هزاران  و حتی میلیون ها تومان در یک ماه درآمدزا است. 

4. تجربه برای افزودن به رزومه کاری

اگر کسب‌ و کار جانبی شما موفق باشد، شما می‌توانید تجربه راه‌اندازی آن را به رزومه خود بیفزایید. که به سادگی شما را از سایر داوطلبان که فقط تجربۀ مدیریتی استاندارد دارند را جدا می‌کند. شخصاً، ترجیح می‌دهم که یک دبیرستانی ترک تحصیل کرده با تجربۀ و موفقیت تجاری واقعی را استخدام کنم نسبت به یک MBA دانشگاهی .

5. افزایش خوشحالی

وقتی نوبت به خوشحالی می‌رسد، 77% از صاحبان کسب‌ و کار خوشحال‌تر از کارگر متوسط هستند، در حالی که 52% از کارگران نسبت به شغلشان خوشحال نیستند. شما می‌توانید از 48% باشید که عاشق کارشان هستند، پس از منافع بودن یک کارمند و یک صاحب کسب‌ و کار لذت ببرید. اگر از شغلتان متنفرید، کسب‌ و کار جانبی یک فرصت برای فرار از یکنواختی روزانه و حتی جایگزین کردن آن است. شانس را بگیرید چیزی برای از دست دادن ندارید.
شما نیاز ندارید که یک استارتاپ خیلی پیچیدۀ فن آورانه را راه بیندازید که یک کارآفرین شود. راه اندازی یک شرکت در کنار شغل تمام وقت حیاتی نیست، اما مزیت است. من منافع را فهرست کردم. حالا، شما نیاز دارید که گام‌های بعدی را بردارید. پس وبلاگ را راه بیندازید، فروشگاه تجارت الکترونیکی را باز کنید، یک کسب‌ و کار آزاد با مهارت‌های خود ایجاد کنید ، فقط کسب و کار جانبی خود را آغاز کنید و از آزادی که  برای شما می‌آورد لذت ببرید.

نظرات

۱۳۹۵/۸/۱The answer of an extrep. Good to hear from you.

در ادامه بخوانید...

بریده ای از کتاب هنر بیان، نویسنده : برایان تریسی

در

(سیارک) : توانایی سخن گفتن با مخاطب عامل مهمی در موفقیت شما محسوب می شود. خوب سخن گفتن می تواند احترام دیگران را به همراه داشته باشد، ارزش و اعتبار شما را افزایش دهد و توجه افرادی را که می توانند شما را یاری رسانده و درها را به رویتان بگشایند جلب نماید. همچنین توانایی خوب سخن گفتن مردم را متقاعد میسازد که شما روی هم رفته از سایر افرادی که قادر نیستند به اندازه شما خوب سخن بگویند با استعدادتر و باهوش تر هستید.


1. با دیگر سخنرانان ملاقات کنید:
حتی در صورتی که هدف شما تنها این است که در حرفه یا محافل اجتماعی خود سخنرانی موثری ایراد نمایید باید از سخنوران حرفه ای و برجسته به عنوان الگویی برای آموختن بهره بگیرید. شما نیز همانند آنها باید در هر سمینار یا سخنرانی که می توانید شرکت کنید. مطالبی را یادداشت کنید و مشاهده کنید که سخنرانان چگونه قبل از آغاز سمینار با مخاطبان تعامل می کنند و هنگامی که در حضور مخاطبان می ایستند چگونه نطق خود را ایراد می کنند . هنگامی که در نطق یا سمیناری شرکت می کنید تمام تلاش خود را انجام دهید تا به طور شخصی با سخنران ملاقات نمایید و با وی دست دهید. از وی به خاطر حضورش در آنجا قدردانی کنید.به سخنران بگویید که منتظر آنچه وی باید بگوید هستید. نکاتی در این نوع تماسهای شخصی وجود دارد که به شما منتقل می شود و کمک می کند به سخنران بهتری تبدیل شوید.

بیشتر بدانید:10گزینه برای فروش محصولات صنایع دستی

2. زمانی را به مطالعه، تحقیق و آمادگی خود اختصاص دهید:
سخنوران حرفه ای خود را از هر لحاظ مهیا می کنند . اختصاص دادن زمانی به مدت 10 ساعت برای مطالعه ، بازنگری ، تنظیم مجدد و تمرین برای ایراد نطقی یک ساعته کار غیرعادی نمی باشد.سخنرانان برجسته تا آنجا که می توانند در مورد مخاطبانشان اطلاعاتی کسب می کنند. آنها در مورد سن ، حرفه و پیشینه کسانی که در جلسه سخنرانی شرکت خواهند کرد پرس و جو می نمایند.در مورد سخنرانان قبلی که خطاب در این جمع نطقی را ایراد کرده اند و نیز راجع به مسائلی که مخاطبان در مورد آنها دوست دارند یا دوست ندارند سوالاتی می پرسند. آنها به دقت بروشورها و سایر اطلاعات آن شرکت را مطالعه می کنند و وبسایتهای مراجعین را بررسی می نمایند .حتی در مورد صنعتی که شرکت یا سازمان در آن زمینه فعالیت می کند مطالعه می کنند.

بیشتر بدانید:5 نرم افزار تجارت الکترونیک برای کارآفرینان جوان

3. هدف سخنرانی را مشخص کنید:
در ابتدا باید به طور کاملا شفاف در مورد اینکه چرا مدیرجلسه شما را استخدام نموده است اطلاعاتی کسب کنید. به خاطر داشته باشید که یکی از اهداف مهم جلسه خوب جلوه دادن مدیرجلسه است و شما تنها زمانی می توانید این کار را انجام دهید که آنچه مدیر جلسه از شما توقع دارد انجام دهید برایتان کاملا شفاف باشد.

بیشتر بدانید:8 چیز که افراد موفق برای رسیدن به موفقیت، قربانی می‌کنند
4. زبان خاص هر سازمان را بیاموزید:
هر شرکت و سازمانی زبان خاص خود را دارد که کاملا بر اساس تاریخچه ، فرهنگ و وقایعی اخیری است که در آن شرکت یا سازمان رخ داده است. سخنران خوب طوری به نظر می رسد که گویی با آن شرکت یا سازمان آنچنان آشناست که مخاطبان احساس می کنند خود وی نیز در این شرکت یا حرفه مشغول به کار است.(سیارک
5. مطالبتان را برنامه ریزی و تنظیم نمایید:
سخنرانان حرفه ای از قبل سخنان خود را به خوبی برنامه ریزی و تنظیم می نمایند آنها بارها و بارها از نو مطالبشان را روی کاغذ می نویسند و در هنگام اجرا برخی از مطالب و نظراتشان را پس و پیش می کنند. آنها دائما در جستجوی راههایی هستند تا مطالبشان را به گونه ای لذت بخش تر و موثرتر بیان کنند.
6. مکان سخنرانی را بررسی نمایید:
درست مانند ژنرالی که تمام جزئیات میدان جنگ را مورد بررسی قرار می دهد شما نیز بهتر است که زودتر از زمان سخنرانی مکان برگزاری جلسه را با تمام جزئیات بررسی کنید.سه عامل اساسی که در مکان سخنرانی از اهمیت بالایی برخوردارند عبارتند از : صدا، روشنایی و دما
7. با مخاطبان آشنا شوید:
افراد حرفه ای قبل از سخنرانی با شرکت کنندگان ملاقات و احوال پرسی می کنند و گفتگوی کوتاهی با آنها انجام می دهند تا بتوانند تا حدودی با آنها آشنا شوند . هنگامی که افرادی که در میان مخاطبان نشسته اند شما رامشاهده می کنند که با سایر مخاطبان قبل از سخنرانی همراه شده اید و اختلاط می کنید ، خودبخود شما را بیشتر دوست خواهند داشت و به شنونده ای تبدیل می شوند که نسبت به شما خوشبین تر است و حمایت بیشتری از شما به عمل می آورند.
8. نام افراد مهم در جلسه را بدانید:
یکی از مهمترین کارهایی که سخنران حرفه ای انجام می دهد دانستن نام افراد مهم و سپس اشاره به آنها در حین سخنرانی است.گاهی اوقات از زبان آن شخص مهم سخن می گوید و جمله ای از او نقل می کند. معمولا هنگامی که از بالای جایگاه با بیان جمله ای مثبت به افراد اشاره ای می کنید آنها خرسند می شوند.

بیشتر بدانید:9 راه کاهش مخارج استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا
9. از نحوه آغاز و پایان کلام آگاه باشید:
افراد حرفه ای جملات آغاز و پایان کلام را به طور کامل برنامه ریزی و آنها را بارها و بارها مرور می کنند. آنها دقیقا می دانند چگونه کلامشان را آغاز کنند و چگونه به آن خاتمه دهند.
10. توجه مخاطبان را به خود جمع کنید:
در زمینه فروش و سخنرانی ضرب المثلی وجود دارد که می گوید شخصی که سوال می پرسد کنترل امور را بدست دارد .افراد حرفه ای با پرسیدن سوال، مکث کردن، و سپس ارائه پاسخ به این هدف نائل می شوند آنها از همان جملات آغازین توجه مخاطبان را به خود جلب می نمایند. ممکن است با سکوت کار خود را آغاز کنند تا بر مخاطبان متمرکز شوند یا با بیان جمله آغازین کار خود را شروع کنند. جملاتی مانند: «از این که به این مکان آمده اید متشکرم به شما قول میدهم از شنیدن آنچه میخواهم بگویم لذت خواهید برد» و یا « امیدوارم در دقایقی که در کنار شما هستم بتوانم مطالب مفیدی ارائه دهم.»

بیشتر بدانید:5 روش برای ارتقاء بازاریابی 
11. با مخاطبان همانند یک دوست رفتار کنید:
سخنوران برجسته در هنگام سخنرانی طوری لبخند می زنند که گویی از دیدن افراد حاضر در جلسه خوشحالند و از داشتن چنین فرصتی برای در میان گذاشتن نظراتشان با آنها لذت واقعی نصیبشان شده است. اگر شما دوستدار آنها بوده و احساس خوبی نسبت به آنها داشته باشید می توانید تاثیر زیادی بر روی آنها داشته باشید.
12. بگذارید مطلب را کاملا بفهمند:
داستانهایی نقل کنید که به بیان مطلبی دراماتیک و تفکربرانگیز می پردازد تا بدین وسیله سخنان شما کاملا برای افراد حاضر در جلسه جا بیافتد.به افراد اجازه دهید مطالبی را که بیان کردید در ذهنشان حلاجی کنند. به چهره افراد نگاه کنید تا پی ببرید منظورتان را فهمیده اند یا خیر.
13. هم صدا و هم بدنتان را بکار گیرید:
زبان بدن و آهنگ صدا از اهمیت بسیاری در سخنرانی برخوردارند.سخنوران حرفه ای کمی بلندتر صحبت می کنند این امر نشاندهنده اطمینان به آنچه می گویند می باشد.آنها بیشتر از بدنشان استفاده می کنند ، بازوان و سرشان را تکان می دهند، لبخند می زنند و تحرک زیادی دارند. به عنوان مثال هنگامی که می خواهید مطلب مهمی را بیان کنید بازوانتان را از هم باز کنید ویا صدایتان را بالا ببرید. بریده ای از کتاب هنر بیان، نویسنده : برایان تریسی 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک

نظرات

۱۳۹۵/۱۲/۲۷Witam serdecznieZaÅ‚oga Megetotal proponuje i lansuje ciekawe propozycje muzyczne, a może zrobić krok dalej i wydawać albumy MT z ciekawÄ… muzykÄ…, której czasami bardzo daleko do Megatotala i pÅ‚ytki z tym zwjzwÄanei.Pozdra…iam aro33eu

در ادامه بخوانید...

مبنایی برای استخدام و انتخاب

در


استخدام و انتخاب ، فرایند جذب منابع انسانی در واحدها ، بخش ها و مشاغل سازمان است ونکاتش و یاثی تعریف مفیدتری از استخدام ارائه کرده اند و آن را به عنوان

هنر کشف و اکتساب متقاضیان بالقوه برای پست های خالی واقعی و پیش بینی شده در سازمان ارائه کرده اند. در این تعریف مفهوم هنر، فراتر از مهارتهای ظریف مدیریتی معرفی شده است که برخی از آنها می توانند استعداد ذاتی برخی مدیران باشند یا از طریق آموزشهای تخصصی حاصل شوند.

استفاده از واژه "کشف" تاکید می کند که استخدام موثر فرایندی است که شامل کاوش و شناسایی است و نیازمند روشها و تکنیک های خاصی است که فقدان آنها باعث می شود "کشف" افراد پر پتانسیل برای یک شغل صورت نگیرد. معمولا، استخدام و انتخاب به سیاست سازمان در هدایت امر استخدام و انتخاب بستگی دارد . نئو و دیگراندر سال 2007 موضوعات خط مشی مهمی را اضافه نموده اند که باید در خلال برنامه ریزی استخدام و انتخاب مد نظر قرار گیرند و به موقعیت سازمان از نظر تعدادی از عوامل مرتبط است. این عوامل به عنوان مثال عبارتند از بکارگیری نیروهای داخلی در برابر نیروهای خارجی، امکان استخدام فردی که نرخ دستمزد او بالاتر از نرخ بازار است، موضوعات مربوط به امنیت شغلی و انفصال از خدمت و نیز میزان تصویر سازی سازمان از نظر تبلیغاتی به این دلیل که این امر بر کیفیت متقاضیان کار و در نهایت استخدام تاثیر گذار است. بدون وجود فرایند کاوش و شناسایی در سازمان، مشاغلی که باید پر شوند و فرد مورد نظر، هیچ استخدام و انتخابی هم وجود نخواهد داشت.
فرایندهای استخدام و انتخاب با تحلیل سازمانی آغاز می شود. این فرایند ارزیابی کل سازمان، اهداف آن، منابع انسانی، اثربخشی و محیط داخلی می باشد. داده ها و اطلاعات بسیار مفیدی از برنامه استراتژیک شرکت یا استراتژی منابع انسانی در صورت وجود قابل استخراج است. منابع دیگر گزارشات ماهیانه یا فصلی، تصمیمات جلسات مدیریتی، سیاستها و قوانین دولتی، روندهای بازار و الگوهای جهانی هستند.
گام بعدی تجزیه تحلیل شغلی است. این فرایند تحلیل و لیست کردن فعالیتهایی است که شامل شغل، همه گام های لازم برای انجام فعالیت های مختلف و همه الزاماتی می شود که فعالیتهای مربوطه بر دوش دارنده شغل قرار می دهد. داده های مربوط به ماهیت شغل و الزامات آن را می توان از راهنماهای منابع انسانی موجود، شرح شغل ها، کسب اطلاعات از مدیران و سرپرستان واحدها و بخش ها، فرد انجام دهنده کار و مشاهده نحوه انجام کار بدست آورد.
آخرین گام تجزیه تحلیل فردی است. این کار شامل ارزیابی عملکرد افراد انجام دهنده شغل به منظور مقایسه دانش، مهارتها و الزامات شایستگی افراد در ارتباط با اهداف شغل و پتانسیل احتمالی برای توسعه آن می باشد.

شرح شغل و مشخصات فردی

خروجی تجزیه تحلیل شغل، تشریح و مشخصات شغل است. شرح شغل فرایند توصیف کاری است که انجام می شود. محتوای اصلی آن هدف شغل و فعالیت ها و مسئولیتهای آن شغل می باشد.
شرح شغل شامل تعریف صلاحیت ها، تجربیات و شایستگی های لازم توسط کارمند آن شغل و هر اطلاعات ضروری دیگر در مورد تقاضاهای خاص آن شغل نظیر شرایط فیزیکی، ساعات غیر معمول یا مسافت طی شده از خانه تا محل کار می باشد. مشخصات شغل شرایط و ضوابط بکارگیری در آن شغل نظیر پرداخت، مزایای کارکنان، مرخصی و غیره را در بر می گیرد.

فرایند استخدام و انتخاب

مدیران مسئول استخدام و انتخاب باید در مورد نوع کارکنانی که به دنبال آنها هستند شفاف باشند. فقدان شفافیت می تواند منجر به معیارهای انتخاب ضعیف شود و منجر به استخدام یک فرد نامناسب برای شغل گردد.
که آنچه از نظر کیفیت شغل اهمیت دارد انگیزش و نگرش کار است که با مهارتهای فنی ادامه می یابد. موضوع این است که یک نیروی کار بی انگیزه می تواند کاری با کیفیت پایین در مقایسه با نیروی کار با انگیزه دارای نگرش مثبت نسبت به کار ارائه نماید. در واقع، سطح صلاحیت ها و تجارب کمتر از حد انتظار است. با اینحال، تحقیق در مورد ترکیب مشخصه های گوناگون در متقاضیان شغل باید نقطه تمرکز کارفرمایان باشد.

جذب کاندیدها

جذب متقاضیان اساسا فعالیت شناسایی، ارزیابی و بکارگیری مناسب ترین منابع برای جذب متقاضیان می باشد. با اینحال، در مواردی که مشکلاتی برای جذب متاضیان درست وجود دارد، نیاز به انجام تجزیه تحلیل های سازمانی می باشد. مهم است در مورد نقاط قوت و ضعف سازمان شامل شهرت، نحوه پرداخت دستمزد، مزایای کارکنان و شرایط کاری، جذابیت شغل ها، مکان کار، امنیت شغلی ، ویژگیهای دوره شغلی و غیره اطلاع داشته باشید.

منابع جذب متقاضیان

به عنوان یک اصل اساسی، تمامی کارکنان درون سازمان باید فرصت مساوی برای رقابت با متقاضیان خارجی سازمان برای هر پست خالی سازمانی داشته باشند. روشهای مورد استفاده برای استخدام شامل آگهی و تبلیغات، استفاده از شرکت های مشاوره استخدامی، مشاورین تحقیقات اجرایی، اینترنت و موسسات آموزشی می باشند. روشهای مورد استفاده بستگی به تجربه، زمان در دسترس ، منابع و ماهیت سازمانی و شغلی دارد.  (سیارک)

رتبه بندی متقاضیان

روش عادی برای رتبه بندی همه متقاضیان عبارت است از:
• همه متقاضیان در یک برگه کنترل استاندارد لیست می شوند.
• هر یک از مولفه های معیارهای استخدامی امتیازی را به خود تخصیص می دهند.
• متقاضیان مطابق امتیازات تخصیص یافته وزن دهی و رتبه بندی می شوند.
• افراد واجد شرایط برای مصاحبه لیست می شوند.
• برنامه مصاحبه تدارک دیده می شود.
• مصاحبه شوندگان توسط یک نامه رسمی و استاندارد دعوت می شوند .و به آنهایی که صلاحیت لازم را به دست نیاورده اند اطلاع داده می شود.

مصاحبه

گام بعدی مصاحبه از متقاضیان می باشد. مشخصات بسیار ویژه ای در این گام وجود دارد.
انواع مصاحبه ها
• مصاحبه های فردی.
این نوع مصاحبه به بحث و تبادل نظر رو در رو گفته می شود که بهترین فرصت برای برقراری تماس مستقیم بین متقاضی شغل و مصاحبه کننده می باشد.
• پنل های مصاحبه
در این نوع مصاحبه تعداد دو نفر یا بیشتر از آن کنار هم با یک فرد مصاحبه می کنند. این پنل شامل متخصص منابع انسانی و مدیران خط می شود و مصاحبه های به این شکل امکان تصمیم گیری مشارکتی و توافقی در مورد یک متقاضی پست سازمان را فراهم می آورد و از این رو اریب ها و انحرافات سطحی را کاهش می دهد.
• هیات انتخاب
این روش شکل رسمی تری دارد و معمولا پنل های مصاحبه ای بسیار بزرگتری توسط بدنه رسمی سازمان ایجاد می شود چراکه گروههای ذینفع بسیار گوناگونی در فرایند انتخاب وجود دارند.

آماده سازی مصاحبه

برای آمادگی برای مصاحبه فرد مصاحبه کننده باید از هدف اصلی مصاحبه کاملا آگاه باشد. همچنین باید اهدافی که به شکل معقول از طریق مصاحبه قابل دستیابی باشند و مستقیما مرتبط با شرح و مشخصات شغل باشد را مشخص کند.
• آماده سازی
• اطلاع به متقاضی، سازماندهی مصاحبه و تصمیم در مورد اینکه چه کسی با او تماس بگیرد، محل مورد نظر برای مصاحبه که باید کاملا راحت باشد و فرایند مصاحبه، تصمیم گیری و بازخورد.
مهارت ضروری در انجام مصاحبه پرسیدن پرسشهای خوب و مناسب است. بخش های بعدی رهنمودهایی را در زمینه انجام مصاحبه ها ارائه می دهند. (سیارک)

انجام مصاحبه

یک مصاحبه واقعی شامل پرسش سوالات، جستجو و تحقیق در مورد بازخورها و ثبت حالتی است که برای تصمیم گیری ها استفاده می شود. مدیریت فرایند مصاحبه به اندازه خود آن اهمیت دارد. این مدیریت شامل ساختاربندی پرسشهای مصاحبه و الگوبخشی و روشمندی پرسشها بر اساس معیارها و الزامات خاص شغل، مدیریت فضای مصاحبه، تبادل دیدگاه ها و کنترل مصاحبه برای اجتناب از انحراف به سمت مباحث نامرتبط با شغل و فرد می باشد. ریاست پنل مصاحبه باید مهارت های لازم در برگزاری جلسات شامل مدیریت زمان، حفظ تمرکز و قابلیت برای خلاصه سازی نتایج می باشد. پرسشهای مورد سوال و روش پرسیدن آنها، اثربخشی مصاحبه را متفاوت می سازد. پرسشهایی که در ادامه می آیند می توانند مفید واقع شوند:

پرسش آغازین می تواند با کلماتی نظیر چرا، چگونه، چه و غیره یا عباراتی نظیر "به من بگویید که..." و اینگونه موارد آغاز شوند. سوالاتی که از این طریق آغاز می شوند مصاحبه شونده را به پاسخ دهی بر اساس نظر شخصی او ترغیب می کند.

سوالات آغازین برای دریافت اطلاعاتی در مورد دیدگاه ها و نظرات مصاحبه شونده و تجربیات او مفید می باشد. پرسشهای بسته منجر به پاسخهای کوتاهی نظیر بله یا خیر خواهند شد و معمولا با عبارتهایی نظیر "آیا" و کلماتی نظیر "چه"یا "کی" آغاز می شوند.
پرسشهای بسته برای بررسی وقایع مفید هستند اما مصاحبه شونده را از پاسخ دهی کاملتر به این وقایع باز می دارد.
پرسشهای عمقی و کاوشگرانه را می توان برای کشف یک موضوع خاص با جزئیات بیشتر به کار گرفت. این پرسشها می توانند با عبارتهایی نظیر "بیشتر در مورد ... بگویید" ، یا "منظور شما از اینکه گفتید..."، یا "مثالی در مورد ... ارائه دهید." آغاز شوند.
این پرسشها برای فراتر از رفتن از یک درک سطحی از متقاضی به کار گرفته می شود.
پرسشهای هدایت شونده، پاسخی را نشان می دهد که مصاحبه کننده انتظار شنیدن آن را دارد. این پرسشها اغلب با عباراتی نظیر "من فکر می کنم..." یا "آیا موافقید که ..." آغاز می شوند. با پرسیدن این شکل پرسشها ریسک انحراف و اریب اطلاعاتی که از متقاضی دریافت می کنیم بالا می رود.  (سیارک)
پرسشهای جهت دار به این اشاره دارند که مصاحبه کننده در حال قضاوت یا انتقاد از مصاحبه شونده می باشد. این وضعیت می تواند به شکل لحن صدای پرسش کننده یا خود کلماتی که مشخصا استفاده می کند، خود را نشان دهد، مثلا بیان این سوال که "چرا به دلیل (یک دلیل احتمالی و غیر قطعی) شما می خواهید فلان کار را انجام دهید..." یک سوال جهت دار است. بیان اینگونه پرسش ها همچنین ریسک انحراف از اطلاعاتی که دریافت می کنید را افزایش می دهد.
پرسشهای چند پاسخی آنهایی هستند که چند سوال در قالب یک پرسش پرسیده شوند. مثلا این پرسش "وظایف اصلی شما در کار فعلی چیست و چه وظایفی بهتر می توانند ..." اینگونه پرسشها احتمالا باعث گیج شدن مصاحبه شونده می شود و بدین معناست که او تنها بخشی از پرسش را می تواند پاسخ دهد. برای اجتناب از این پرسش ها بهتر است سوالات را به شکل مجزا بپرسیم و به مصاحبه شونده امکان دهیم خودش انتخاب کند کدام پرسش را اول پاسخ دهد. پرسشهای چند انتخابی به مصاحبه شونده فرصت انتخاب از بین جواب ها را می دهد. به عنوان مثال اینکه "آیا شما به این دلیل این کار را می خواهید که تمایل به کار در بخش دولت محلی را دارید؟" پاسخ متقاضی به این پرسش شاید واقعا شامل آنچه که می خواهد نباشد اما در عین حال می تواند او را تحت ففشار قرار دهد که یکی از پاسخ های پیشنهادی را انتخاب کند.
پرسشهای خودارزیابی آنهایی هستند که از متقاضی خواسته می شود خودش را برای مصاحبه کننده توصیف کند. مثلا پرسشهایی شبیه این: "بفرمایید چرا شما بهترین گزینه برای این شغل هستید؟.." یا "فکر می کنید چه کارهایی را در این بتوانید انجام دهید؟". متقاضی ممکن است به این پرسشها به شکل ضعیفی پاسخ دهد اما در واقع همه مهارتها و قابلیت های لازم برای انجام این کار را داشته باشد. این دیگر به مصاحبه کننده بستگی دارد که مناسب بودن متاضی برای این شغل را تشخیص دهد و ارزیابی کند. بنابراین نمی توان آن را به عهده متقاضی واگذاشت.
پرسشهای فرضیه ای یا نظری آنهایی هستند که متقاضی را در موقعیت های فرضی قرار می دهند و سپس مصاحبه کننده از متقاضی سوال می پرسد. مثلا این پرسش "فرض کنید شما یک ارباب رجوع بسیار عصبانی پشت خط تلفن دارید، چه کاری انجام می دهید تا..." و یا پرسشهای فرضی بر قابلیت متقاضی برای تصور موقعیت فعلی خود و اینکه در آن وضعیت چه کاری می تواند انجام دهد تمرکز دارند. اطلاعات بسیار مفیدی را می توان با پرسش از متقاضی در مورد کارهایی که در موقعیت های واقعی انجام داده و تجربه کرده است، بدست آورد.ادامه در پست بعدی.....

ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

مزیت رقابتی پایدار چیست؟

در

مزیت رقابتی مولفه ای است که باعث برتری یک شرکت بر رقبا می شود. برای مثال دسترسی به منابع طبیعی، نیروی کار ارزان، موقعیت استراتژیک، دسترسی به تکنولوژی روز و ...

وقتی شرکتی به مزیت رقابتی پایدار برسد دیگر قابل رقابت نیست. برای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار لازم نیست شرکت بزرگ باشد یا حتی خدمات خوبی داشته باشد.

برای اینکه یک شرکت دارای مزیت رقابتی باشد باید 4 ویژگی زیر را داشته باشد

  • با ارزش باشد
  • کمیاب باشد
  • غیرقابل تقلید باشد
  • غیرقابل جانشین باشد

 

چند روش برای رسیدن به مزیت رقابتی نیز در زیر آورده شده است

  • در شرکت نوآوری وجود داشته باشد
  • پاسخگویی به مشتریان خیلی مهم است
  • کیفیت در حد بالا

 

3 نمونه از شرکت های ایرانی برای بررسی انتخاب کردیم که آیا این شرکت ها توانسته اند به مزیت رقابتی پایدار دست پیدا کنند یا هنوز نه

مثال اول شرکت نوپای اسنپ است که به تازگی در خدمات حمل و نقل سر و صدای زیادی کرده است.

اسنپ در بخش کارآفرینی یا حداقل اشتغال کاذب بسیار موفق بوده است، آیا اسنپ برای مشتری جذابیت دارد؟

اسنپ از 4 ویژگی اصلی مزیت رقابتی هیچ کدام را ندارد ولی چرا محبوب است؟

پاسخ این پرسش خیلی ساده است. اسنپ خدمات را ارزان و آسان ارائه می دهد. دیگر نیازی به گشتن دنبال شماره آژانس یا چانه زنی سر قیمت با راننده تاکسی ندارید. مشتری ها جذب این ویژگی شدند ولی این ویژگی به آسانی قابل تکرار است، اگر شرکت دیگری قیمت ارزانتر یا ماشین های بهتری داشته باشد آیا بازهم اسنپ مسافر خود را خواهد داشت؟

اسنپ تلاش خوبی برای ایجاد نوآوری، بالابردن کیفیت و پاسخگویی مناسب به مشتریان انجام می دهد و امیدواریم در این کار موفق باشد ولی متاسفانه نمی تواند زیاد روی مزیت رقابتی پایدار حساب کند و همیشه در رقابت سخت با شرکت های مشابه خواهد بود.

شرکت بعدی دیجی کالا است، شاید کمتر کسی باشد که نام دیجی را نشنیده باشد، البته بیشتر مشتریان نیز چیزی در مورد سابقه کاری شرکت و چرا شرکتی با نام دیجی کالا باید کاسه و بشقاب بفروشد آگاهی ندارد.

دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی بزرگ و قدیمی است. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد نیز در آن پیدا می شود. آیا دیجی توانسته به مزیت رقابتی پایدار دست پیدا کند؟

دیجی کالا واقعا با ارزش است، غیر از نرم افزار، سخت افزارها، شرکت های مختلف، پرسنل، انبار و محصولات دیجی دیگر برند شناخته شده ای می باشد.

آیا دیجی کالا کمیاب است؟ شاید کمترین فروشگاهی بتواند این حجم محصولات را ارائه دهد، از نوع قراردادهای این شرکت کاملا مشخص است که سعی می کند کمیاب باشد. حتی کرمان موتور از طریق دیجی لوازم یدکی می فروشد.

دیجی کالا غیرقابل تقلید نیست، فروشگاه اینترنتی ایده خیلی نابی نیست و به آسانی نیز جایگزین می شود.

دیجی از 4 ویژگی اصلی مزیت رقابتی پایدار، 2 ویژگی را دارد و سخت در تلاش است که این راه را برود ولی متاسفانه ایده فروشگاه اینترنتی به تنهایی نمی تواند یک ایده مزیت رقابتی پایدار باشد. حتی غول فروشگاه های دنیا آمازون هم درحال نوآوری است و با فروش محصولات غذایی می خواهد غیر قابل تقلید باشد.

 

شرکت بعدی ایران خودرو است. بله ایران خودرو، در مقایسه با اسنپ و دیجی شاید بزرگتر باشد ولی اصلا نوآور نیست و تقریبا به نظر مشتریان هم اهمیتی نمی دهد. کیفیت محصولات هم که کاملا مشخص است.

حالا چرا ایران خودرو توانسته به مزیت رقابتی پایدار دست پیدا کند. ایران خودرو واقعا با ارزش است. کارخانه، نیروی کار زیاد، شرکت های وابسته، ... تعداد خودروسازان داخلی بسیار محدود است و از لحاظ کمیاب بودن بینظر است. ایران خودرو غیرقابل تقلید است هم از لحاظ مالی کسی توانایی رقابت ندارد هم تکنولوژی ساخت و ... شرکت های خودروساز داخلی حتی سالن های رنگ به کیفیت ایران خودرو ندارند.

این موارد بعلاوه بازار انحصاری فروش، قیمت غیر قابل رقابت (بدلیل عوارض خودروهای خارجی) ایران خودرو را یک شرکت با مزیت رقابتی پایدار کرده است. 

 

حتما شما با خواندن این مقاله تصور می کنید مزیت رقابتی پایدار چیز بدی است و درنهایت باعث افت کیفیت محصول می شود. بهتر است چند نمونه خارجی را نیز بررسی کنیم.

 

بهترین نمونه یک شرکت با مزیت رقابتی پایدار شرکت اپل است. تقریبا غیر ممکن است جایی بخواهند مزیت رقابتی پایدار را توضیح بدهند ولی نامی از اپل نبرند. حالا چرا اپل؟

در گذشته اپل فقط سیستم های کامپیوتری تولید می کرد و بازار خوبی نیز داشت. امروزه اپل را به عنوان اولین تولید کننده گوشی های تلفن همراه امریکا می شناسیم و از حق نگذریم کیفیت گوشی های اپل واقعا عالی است. حالا چقدر محدودیت دارد و از نظر امکانات با چند نسل قبل گوشی های اندرویدی هم نمی تواند برابر کند اصلا مهم نیست. این شرکت مشتری های وفاداری دارد که هرچیزی اپل تولید کند را می خرند. این تعریف دقیق "مزیت رقابتی پایدار" است. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

آینده ی اقتصادی ترکیه بخش 2

در

 

 

افزایش مشارکت زنان در بازار کار

 فقط 32 درصد از زنان ترکیه در سال 2014 در نیروی کار بودند، که کمتر از نصف میانگین OECD بود. در مقابل، میزان مشارکت مردان در سال 2014 به میزان 71 درصد بود. کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول، معتقد است که ترکیه می تواند درآمد سرانه خود را با 22 درصد افزایش دهد، در صورتی که زنان بتوانند در نیروی کار به همان میزان با مردان مقابله کنند.

 از جمله اقداماتی که می تواند مشارکت زنان را در بازار کار افزایش دهد، پشتیبانی قوی تر دولتی برای برنامه های پیش دبستانی، مراقبت روزانه و مراقبت های سالمند است؛ تلاش برای تحقق بخشیدن به شکاف دیجیتالی در استفاده از اینترنت در میان زنان؛ و لفاظی حامی دولت درباره وضعیت زنان در نیروی کار و خانواده.

 سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل

 ترکیه از ادامه سرمایه گذاری سنگین در زیرساخت های حمل و نقل ملی خود، از قبیل گسترش شبکه راه آهن برای پوشش کل کشور، از جمله منطقه دریای سیاه و جنوب شرقی، بهره مند خواهد شد. توسعه یک سیستم راه آهن با سرعت بالا در سطح ملی می تواند یک سرمایه گذاری ارزشمند باشد، به ویژه اگر این ارتباطات با بنادر اصلی برقرار باشد. چنین شبکه ای مسافرتی و تجارت را تسهیل می کند و ترکیه را جذاب تر می کند.

 در سال 2009 افتتاح خط آهن با سرعت بالا آنکارا اشکی شهر، شروع خوبی در این زمینه بود. در حال حاضر، خطوط آنکارا، اسکیشهر، استانبول و کنیا را در بر می گیرد دولت امیدوار است که تا سال 2023، 10،000 کیلومتر از خطوط با سرعت بالا و 5،000 کیلومتر خطوط راه آهن معمولی را بسازد. دولت ترکیه باید از این سرمایه گذاری حمایت کند و به ویژه برای گسترش خطوط راه آهن به بنادر اصلی کشور برای حمایت از فعالیت های صادراتی صادراتی تمرکز کند.  

توسعه منابع انرژی تجدید پذیر

 ترکیه منابع داخلی معنی دار سوخت های فسیلی ندارد، اما وابسته به منابع انرژی است. کشور باید از این وابستگی به سوخت فسیلی به سمت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر زمین گرمایی، خورشید و باد، که ترکیه در آن فراوان است، حرکت کند. طبق آمار دولت ترکیه، تقریبا 10 درصد از تقاضای انرژی اولیه کشور در حال حاضر با استفاده از انرژی های تجدید پذیر، 7 درصد انرژی توسط نیروگاه های آبی و 2.5 درصد دیگر انرژی های تجدید پذیر تامین می شود، در حالی که باقی مانده از تقاضای انرژی اولیه ترکیه، توسط سوخت های هیدروکربنی به دست می آید، که بیشتر آنها وارداتی هستند. دولت ترکیه از سال 2010، شرکت هایی را تامین مالی می کند که انرژی تجدید پذیر را تولید می کنند، اما باید حمایت و حمایت از تولید و مصرف انرژی تجدید پذیر را گسترش دهد. با توجه به آسیب های زیست محیطی ناشی از منابع انرژی غیر قابل احیا، وابستگی ترکیه به سوخت های فسیلی، ذخایر سخت افزاری خود را کاهش می دهد و کشور را آسیب پذیر به تغییر قیمت جهانی نفت و گاز و همچنین فشار سیاسی بالقوه کشورهای تولید می کند.

در گزارش 2013، بانک جهانی خاطرنشان کرد که "تغییر به سمت تولید محلی، انرژی تجدیدپذیر و بهبود بهره وری انرژی، ترکیه بالقوه سه گانه" را برای ترکیه نشان می دهد، زیرا این تغییر تولید تولید انرژی داخلی را کاهش می دهد، میزان دی اکسید کربن را کاهش می دهد و رشد را در میان می گذارد شرکت های انرژی کوچک، متوسط و بزرگ کشور. "گزارش دیگری که اخیرا از لیبرالیزه کردن بازارهای انرژی ترکیه، به خصوص گاز و برق، بر روند پیشرفت های گسترده تر ترکیه در توزیع برق ناشی از آزاد سازی بازار، تاکید کرد.

 علاوه بر این، پس از چندین دهه تاخیر، ترکیه برنامه هایی برای ساخت چندین نیروگاه هسته ای در سال های آینده با پشتیبانی از روس ها، فرانسوی، ژاپنی، کره جنوبی و تامین کنندگان چین در نظر دارد. تمام این سرمایه گذاری ها برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی کشور و تهیه اقتصاد برای تقاضای قوی برای تقاضای قدرت، به عنوان ترکیه در سال 2023 برای وارد شدن به صفوف پیشرفته ترین اقتصادهای جهان آماده می شود.

 مقامات ترکیه می گویند آنها امیدوارند تا سال 2023, 10 درصد از برق کشور از قدرت هسته ای تولید شود. آنها پیش بینی می کنند که نیروگاه های هسته ای Akkuyu در دریای مدیترانه و Sinop در دریای سیاه در آن زمان عملیاتی خواهد شد. دومین ژاپنی است پروژه در سال 2013 به تصویب رسیده است. پروژه پیشین، یک پروژه روسی که در سال 2010 به تصویب رسیده است، تاخیر مکرر را پشت سر گذاشته است و در حال برنامه ریزی است، و اکنون 2022 در حال شکسته شدن است.

به طور کلی، در حالی که انرژی هسته ای ممکن است یک سرمایه گذاری لازم در ترکیب انرژی بلند مدت ترکیه تلقی شود، انتظارات از ادامه افزایش سریع در تقاضای انرژی داده می شود، این کشور باید در منابع انرژی تجدید پذیر آن را در فراوانی برخوردار است تمرکز می کنند. آینده انرژی درازمدت ترکیه با تولید انعطاف پذیر تر انرژی تجدیدپذیر روشن تر است، به خصوص به دلیل کاهش هزینه های این منابع نسبت به سرمایه گذاری های گران قیمت متمرکز در نیروگاه های هسته ای و نگرانی های مربوط به امنیت و آسیب پذیری در برابر بلایای طبیعی.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

از صدر نشینی ایران در گروه بی تا هتریک رونالدو

در

سن پترزبورگ، روسیه، در وقت های نفس گیرِ اضافه بازی ایران در مقابل مراکش بود که بازیکن تعویضی مراکشی ها، عزيز بو هدوز، با یک گل به خودی دروازه تیم اش را باز کرد و تمامی مردم ایران را غرق در شادی ای وصف ناپذیر کرد. شادی ای که در نهایت با پیروزی یک بر صفر ایران در مقابل مراکش به پایان رسید و با نتیجه تساوی ای که شب گذشته در بازی اسپانیا مقابل پرتغال رقم خورد، فعلاً این تیم ملی ایران است که صدر نشین گروه بی شده است. اتفاقی که کمتر کسی انتظار وقوع آن را داشت.

تیم های ملی ایران و مراکش، طی قرعه کشی ابتدای جام، در گروهی بسیار سخت قرار گرفته اند و با وجود تیم های بزرگی چون اسپانیا و پرتغال در گروه شان، از شانس کمی برای صعود به مرحله حذفی مسابقات برخوردار هستند، اما پیروزی ایران در مقابل مراکش، اتفاقی بود که خوش بین ترین هواداران ایرانی هم به سختی می توانستند تصور کنند و این می تواند شروعی بر یک شگفتی برای تیم ملی ایران باشد. این در حالی است که تیم ملی مراکش در سوی دیگر عملکرد فوق العاده ای در مرحله انتخابی داشت و در تمام طول مسابقات دروازه خود را بسته نگاه داشته بود و حالا با این شکست، تیم با انگیزه مراکش کار بسیار دشواری برای صعود به مرحله بعدی در پیش خواهد داشت.

احسان حاج صفی، که در این بازی در پست مدافع چپ بازی می کرد، در حالی که پنج دقیقه از وقت های تلف شده گذشته بود، با ارسالی زیبا به روی دروازه حریف باعث شد تا عزیز بو هدوز، دروازه خودی را با یک ضربه سر باز کند. ضربه سری که منیر محمدی، دروازه بان مراکشی ها را تسلیم کرد و نتوانست برای بسته نگاه داشتن دروازه اش کاری صورت دهد.

آخرین پیروزی تیم ملی ایران در جام جهانی به سال 1998 باز می گردد. پیروزی ای که در مقابل تیم ملی آمریکا، نصیب ایران شد. یاران کارلوس کی روش و کادر فنی اش که پس از بیست سال دوباره قادر به نائل آمدن به این مهم شده بودند، سر از پا نمی شناختند و به قدری احساساتی شده بودند که دوست نداشتند زمین را ترک کنند و پس از گذشت مدت زمانی طولانی بود که در نهایت پس از در آغوش کشیدن یکدیگر و شادی کردن، زمین را ترک کردند.

از نکاتی که در خصوص این شادی طولانی مدت ایرانی ها می توان ذکر کرد، این بود که بازیکنان کارلوس کی روش، سر مربی تیم را به روی دستان خود گرفته و به هوا پرتاب می کردند و خود را مدیون این مربی کار کشته و با تجربه می دانستند. بله این تاکتیک فوق العاده مربی پرتغالی در دفاع پر تعداد و به دست گرفتن کنترل توپ در میانه زمین بود که در نهایت، تاکتیک های هره رنار را نقش بر آب کرد و رقم بخش پیروزی تیمش در برابر تیم قدرتمند مراکش شد.

کارلوس کی روش، که کمک مربی گری سر الکس فرگوسن و نیز سرمربی گری تیم باشگاهی رئال مادرید را در کارنامه خود دارد در این خصوص عنوان کرد: «برنامه ما از اولین دقایق بازی این بود که بازیکنان مراکشی را از لحاظ روحی تضعیف کنیم. برای رسیدن به این مهم، باید تمامی بازیکنان خوب و خلاق این تیم را به شدت تحت فشار می گذاشتیم و امکان بازی سازی و گلزنی را از آن ها می گرفتیم، که خوشبختانه، بازیکنانم به خوبی از پس این کار بر آمدند. نخستین بازی در هر تورنومنتی که باشد سخت و دشوار و نفس گیر است این بازی که جای خود دارد. اما بازی زیبایی بود. بازی فوق العاده ای بود.

بو هدوز که مسبب اصلی شکست تیم اش بود، با چشمانی اشک بار زمین را ترک کرد و بسیار ناراحت بود. این دومین اتفاق ناخوشایندی بود که در این هفته برای فوتبال مراکش رخ داد. آن ها برای میزبانی رقابت های 2026 نیز کاندید شده بودند که موفق به دستیابی به آن نشدند.

هروه رنار، در نشست مطبوعاتی پس از این بازی عنوان کرد: «بازیکنان ام در شرایط روحی بسیار بدی هستند و ما شکست خوردیم، اما کسی جز ما مقصر این شکست نیست. ما در برابر تیمی بازی کردیم که در بیشتر اوقات بازی مشغول به دفاع بود و نتوانستیم از موقعیت های خود برای به ثمر رساندن گل بهره بگیریم، در نهایت هم همین مسئله مسبب اصلی این شکست دلخراش برای ما شد. کسی جز ما مقصر این شکست نیست و من خود را نیز مسئول آن می دانم. اما حالا باید خود را برای دو بازی دیگری که در پیش داریم آماده کنیم.»

گذشته از تمامی این صحبت های و غم ها و شادی هایی که این مسابقه برای دو طرف به همراه داشت، نمی توان از عملکرد فوق العاده خوب بازیکنان با استعداد مراکشی هم غافل شد. بازیکنانی که بنا به صلاح دید هروه رنار به خوبی در پست های مختلف قرار گرفته بودند. نکته ای که در خصوص این بازی حائز اهمیت است و جای تعجبی برای ما ندارد، عملکرد فوق العاده خوب خط دفاعی هر دو تیم است که قادر بودند در تمام طول رقابت های انتخابی دروازه خود را بسته نگاه دارند، با این تفاوت که ایران تنها در بازی خود در مقابل سوریه، به دلیل اشتباهات فردی در خط دفاعی دروازه خود را باز شده دید. البته نا گفته نماند که مراکش هم در طول رقابت ها یک گل دریافت کرد، اما عملکرد کلی خط دفاعی این تیم در هشت بازی انتخابی برای جام جهانی، فوق العاده بوده است.

در بیشتر اوقات بازی، این تیم ملی مراکش بود که توپ و میدان را در اختیار گرفته بود و حملات خود را بیشتر از سمت راست تدارک می دید، جایی که احسان حاج صفی، برای ایران از آن دفاع می کرد. این استراتژی هروه رنار، می رفت تا در ابتدای نیمه اول جواب دهد، جایی که نوردین آمبرابات، توانست حاج صفی را از پیش رو بردارد و توپ را روی دروازه ارسال کند، ارسالی که نهایتاً با ضربه سر یونس بلهندا از نزدیکی دروازه به بیرون رفت.

یکی از نکاتی که سبب این برتری قاطع مراکشی ها نسبت به بازیکنان تیم ملی ایران شود، محرومیتی بود که فیفا برای هافبک دفاعی این تیم سعید عزت الهی در نظر گرفته بود و ایرانی ها از این لژیونر مشغول در روسیه خود محروم بودند که سبب شد تا هافبک خلاق و بازی ساز مراکشی ها، مبارک بوسوفا، خط دفاعی ایران را به شدت تحت فشار قرار دهد و مراکش به این خاطر می توانست حملات پر تعدادی روی دروازه ایران داشته باشد.

همین فشار حملات مراکشی ها می رفت تا در دقیقه نوزدهم بازی، آن ها را پیروز میدان کند، زمانی که مهدی بن عطیه یک شوت سنگین روانه دروازه ایرانی ها کرد و علیرضا بیرانوند، دروازه بان تیم ایران، به خوبی از پس مهار این توپ بر آمد و دروازه تیمش را بسته نگاه داشت. به زودی مشخص شد که کارلوس کی روش، دقیقاً همین استراتژی دفاع و ضد حمله را برای تیمش در نظر گرفته است، زمانی که تنها دو دقیقه پیش از سوت پایان بازی، سردار آزمون، مهاجم ایرانی ها، می رفت تا دروزاه حریف را در موقعیتی تک به تک باز کند که همانند بن عطیه ناکام ماند. ضربه ای که سردار آزمون روانه دروازه مراکشی ها کرد با دفع منیر محمدی همراه شد و علیرضا جهانبخش هم نتوانست در ریباند این توپ را به تور دروازه برساند.

در نیمه دوم اما از فشار تیم مراکش کاسته شده بود و دیگر توان اولیه را نداشته و بازی به ثباتی نسبی رسیده بود، اما باز هم در این نیمه موقعیتی خطرناک نصیبشان شد که حکیم زیچ، ضربه ای روانه دروازه تیم ایران کرد، که با واکنش خوب علیرضا بیرانوند همراه شد. پس از آن و در دقایق پایانی بازی بود که بن هدوز آن گل به خودی را زد و پس از بیست سال شادی زائد الوصفی برای ایرانی ها به ارمغان آورد.

شب گذشته در کنار بازی مراکش و ایران، شاهد نخستین بازی دو کشور اسپانیا و پرتغال نیز بودیم، دو تیمی که هر یک به نوعی مدعی قهرمانی در جام جهانی امسال هستند. اتفاق جالب توجهی که در این بازی رخ داد و آن را در ذهن همه ماندگار کرد، هتریک فوق ستاره پرتغالی ها، کریستیانو رونالدو بود که با گل زیبای دقیقه هشتاد و هشتش توانست هم هتریک خود را کامل کند و هم یک تنه، یک تساوی در برابر تیم فوق العاده اسپانیا برای تیمش به ارمغان بیاورد.

در نیمه نخست بازی، رونالدو دو بار قادر به باز کردن دروازه اسپانیا شد، اما در دقایق ابتدایی نیمه دوم بازی، نتیجه زحمات رونالدو با دو گلی که اسپانیا طی سه دقیقه به ثمر رساند، می رفت تا بر باد رود. اما این تمام ماجرا نبود و در نهایت، ناچو فرناندز، با یک شوت فوق العاده زیبا از پشت محوطه جریمه، اسپانیا را سه بر دو پیش انداخت. ضربه ای که پس از اصابت با تیر دروازه، وارد گل شد.

در دقایق پایانی بازی که دیگر کسی انتظار اتفاق به خصوص را نمی کشید، رونالدو، خارج از محوطه جریمه یک ضربه آزاد برای تیم ملی پرتغال به ارمغان آورد. در نهایت هم این خود رونالدو بود که پشت ضربه ایستگاهی ایستاد، و با یک شوت فوق العاده زیبا و فنی دروازه حریف را باز کرد. ضربه ای که داوید د خیا، سنگربان اسپانیایی ها، تنها تماشاگر گل شدن آن بود و کاری از دستش بر نمی آمد.

شرح دو گل نخست رونالدو: در دقیقه چهارم بازی بود که کریستیانو رونالدو، با زیرکی خود یک ضربه پنالتی نصیب تیمش کرد و خود آن را به گل نشاند. پس از آن نیز در همان نیمه اول، شوتی روانه دروازه کرد که با اشتباه عجیب د خیا، وارد دروازه شد.

در سوی دیگر اما، این دیگو کاستا بود که توانست دو گل حیاتی برای تیمش به ثمر برساند؛ گل اول که روی پاس چیپ فوق العاده زیبای آندرس اینیستا و حرکت انفرادی خود او به دست آمد و در گل دوم روی یک ضربه ایستگاهی، در نهایت سرخیو بوسکت بود که در محوطه ضربه سری برای دیگو کاستا فرستاد و او توپ را به گل تبدیل کرد. حال با کسب این تساوی در مقابل پرتغال، پس از اخراج سرمربی اسبق این تیم، لوپتگی، تنش ها در اردوی اسپانیا برای یک هفته ای دو چندان می شود و سرنوشت این گروه، و صدر نشینی آن برای آن ها بسیار مهم خواهد بود.

باید منتظر بازی های روز چهارشنبه و دوشنبه این گروه ماند و دید که آیا تیم های ملی ایران و مراکش شگفتی ساز خواهند شد و یا اینکه همه چیز طبق پیش بینی های اکثر منتقدان و تفسیر گران پیش خواهد رفت؟ به هر حال فوتبال است و هزار اتفاق...

نظرات

در ادامه بخوانید...