موزه بدن انسان در هلند

در

موزه بدن انسان در هلند

چه کسی گفته که تنها در افسانه ها یا در فیلم های علمی تخیلی، یک فرد می تواند داخل بدن یک غول شود و از آن خارج شود؟ به عنوان مثال، در هلند، این امر با تکنولوژی تبدیل به واقعیت و کاملا امکان پذیر شده !!بله. به همین سادگی! دیدنی عجیب و غریب . تنها در جهان، یک موزه بدن انسان وجود دارد، فضایی گردشگری،این چنین واقع گرایانه که برای بازدید کننده ها بسیار نفس گیر است. درست از در ورودی موزه شما وارد بدن انسان می شوید و می توانید در تمام قسمت های یک موجود زنده بزرگ حرکت کنید.

موزه بدن انسان در شهر لیدن واقع در نزدیکی پایتخت هلند (حدود 40 دقیقه از طریق آمستردام و یک ساعت با اتوبوس) قرار دارد. حتی از دور، شما می توانید سازه غول پیکر این موزه را در قالب یک فرد نشسته ببینید، به نظر می رسد در یک ساختمان بلند مرتبه  مدرن تعبیه شده است. ورودی موزه در زانوی این مجسمه غول پیکر واقع شده است، که شما باید با یک پله برقی ویژه به بالا صعود کنید.

موزه بدن انسان در هلند

در واقع داخل موزه ، متشکل از بخش های مختلف بدن انسان است،در صورتی که اعصاب قوی داشته باشید می توانید برای لذت بردن راه خود را از استخوان ران و مغز استخوان شروع کنید، مسافران به تدریج در بدن انسان حرکت می کنند. در کل، در طول سفر خود، هفت طبقه را بازدید می کنند.

کل زمان بازدید شما یک ساعت طول می کشد و در این زمان می توانید با کار اندام ها و سیستم های بدن انسان آشنا شوید.

موزه بدن انسان در هلند

هر عضو به گونه ای کاملا واقع گرایانه ساخته شده است . بازدید کننده با حرکت در امتداد "راهرو" یک انسان غول پیکر مصنوعی به تماشای گردش خون، چگونگی کار دستگاه گوارش و قلب . سیستم های شنوایی و عضلانی، طناب های صوتی، استخوان ها، دندانها  و .... همه اینها را می تواند با جزئیات ببیند.

موزه بدن انسان در هلند
کار هر عضو بر روی مانیتور پخش می شود و با صداهای واقعی همراه است.در بعضی موارد، کار ارگان ها نه تنها بصری بلکه بصورت بویایی نیز ارائه می شود (به عنوان مثال، بو از بعضی از سوراخ ). با استفاده از عینک های ویژه که به بازدید کنندگان داده می شود، حالت بی وزنی و غوطه وری واقعی و کامل در فرآیند آشنایی با اندام ها و سیستم ها به دست می آید، بنابراین در اصل این سفر در قالب 5D است.

موزه بدن انسان در هلند

موزه بدن انسان در هلند
در موزه انسان، حتی می توانید جنین در حال رشد را ببینید و این که  یک زندگی در رحم چگونه شکل می گیرد.
موزه بدن انسان در هلند

                            کودکان معمولا ترامپولین را بیشتر دوست دارند.

در طی این سفر یک ساعته یک بازدید جالب و شگفت انگیز درباره ساختار بدن یک انسان و آنچه که در بدن ما در یک وضعیت خاص اتفاق می افتد، به بازدیدکنندگان نمایش داده میشود.

موزه بدن انسان در هلند

به هر حال، هنگام سفر در اطراف بدن، بازدید کنندگان به وضوح می توانند ببینند که عادت های بد چه تاثیر منفی بر کار اندام ها و سیستم ها دارند و درک می کنند که در واقع این مکانیسم ظاهرا قوی بسیار شکننده و ضعیف است.

موزه بدن انسان در هلند

پس از بازدید از موزه بدن انسان، بازدیدکنندگان بیشتر متوجه می شوند که بدن ما بسیار شکننده است و باید محافظت شود. نقطه نهایی سفر از طریق یک ارگانیسم عظیم مصنوعی، مغز انسان با نورون های بسیار واقعی است. مغز این انسان غول پیکر، مانند دیگر  بخش های بدن او ، عجیب و غریب است و می توانید آن را لمس کنید.

موزه بدن انسان در هلند
چه فکر می کنید چه چیز دیگری باید در مورد موزه بدانید؟
ساخت پروژه موزه 14 سال طول کشیده و تحقق این ایده باور نکردنی بیش از 30 میلیون دلار هزینه داشته ، ارتفاع ساختمان حدود 35 متر است.

ارتفاع موزه بدن انسان در هلند

موزه بدن انسان در هلند

بلیط های این موزه ی باور نکردنی از بدن انسان را می توان از طریق اینترنت سفارش داد یا در دفتر موزه خریداری کرد، اما مسئولان این موزه توصیه می کنند قبل از خرید با شرکت  هماهنگ کنند زیرا تعداد زیادی از مردم می خواهند وارد این دنیای شگفت انگیز شوند.

بلیط موزه بدن انسان در هلند

کودکان زیر شش سال مجاز به ورود به موزه نیستند، البته منطقی است زیرا بعید بنظر می رسد که کودک زیر شش سال چنین جای عجیبی  را دوست داشته باشند.برای بچه ها زیر شش سال ممکن فضای موزه ترسناک باشد، اما برای بچه ها بزرگتر بسیار جالب است.

موزه بدن انسان در هلند

نظرات

موزه بدن انسان در هلند............موزه کورپوس - قدم زدن در داخل بدن انسان۱۴۰۱/۲/۴

چه کسی نمی خواهد به یک سفر شگفت انگیز در داخل بدن انسان و به موزه بدن در آمستردام برود و در اطراف ساختمان عظیمی که به شکل بدن ایجاد شده است حرکت کند؟ موزه بدن انسان در امستردام۱۴۰۱/۲/۴

بیایید با این واقعیت شروع کنیم که موزه بدن انسان هلند Corpus در ساختمانی 35 متری که به شکل یک فرد نشسته ساخته شده است، قرار دارد و معماری ساختمانی به شکل بدن انسان در هلند به تنهایی منظره ای دیدنی است و هر کسی را تحت تاثیر قرار می دهد. با ورود از زانو، بازدیدکنندگان از طریق اندام های مختلف بالاتر و بالاتر به مقصد نهایی - مغز حرکت می کنند.۱۴۰۱/۲/۴

چه اتفاقی برای غذایی که ما هضم می کنیم و بدن ما چگونه از مواد مصرف شده استفاده می کند و هنگام عطسه چه اتفاقی می افتد؟ در موزه بدن انسان در آمستردام پاسخ هزاران سوال مشابه را خواهید یافت. موزه اعضای بدن به شما می گوید که اعضای بدن ما چگونه کار می کنند و همچنین نحوه اتصال آنها به یکدیگر. علاوه بر این، Corpus با استفاده از فناوری پیشرفته مانند جلوه های 5 بعدی، کپی های غول پیکر و صداها، توهم سفر در یک بدن واقعی را ایجاد می کند. حتی می توانید ضربان قلب انسان و صدای انقباضات ماهیچه ای را بشنوید.۱۴۰۱/۲/۴

در Corpus موزه ی بدن انسان در امستردام شما همچنین یک رستوران و یک فروشگاه تخصصی سوغاتی پیدا خواهید کرد و حتماً در آخرین طبقه هفتم موزه بدن انسان اقامت داشته باشید - از اینجا می توانید از یک منظره پانوراما زیبا لذت ببرید.۱۴۰۱/۲/۴

موزه بدن انسان امستردام کورپوس در سال 2008 توسط ملکه بئاتریکس افتتاح شد و اولین و موزه ی بدن انسان در آمستردام تنها موزه در نوع خود در جهان است.۱۴۰۱/۲/۴

ایجاد Corpus موزه ی بدن انسان آمستردام معنای عمیق‌تری نسبت به معماری غیرمعمول و یک نمایشگاه جالب داشت - هدف موزه بدن انسان آمستردام ، ترویج سبک زندگی سالم است. فلسفه سازندگان این است که وقتی مردم به خوبی آگاه شوند، مسئولیت پذیرتر و هوشیارتر نسبت به سلامتی خود خواهند بود. بنابراین، موزه تا حد زیادی بر مدارس متمرکز است: کودکان به جای خواندن کتاب های درسی خسته کننده زیست شناسی، می توانند به صورت بصری با ساختار بدن و عملکرد اندام ها آشنا شوند، علاوه بر این، بخش جداگانه ای از تور Corpus به آزمون های شناختی اختصاص داده شده است. تست ها و بازی های تعاملی۱۴۰۱/۲/۴

ساعات کار و قیمت بلیط موزه بدن امستردام............ موزه کورپوس مکانی محبوب در بین گردشگران است، بنابراین توصیه می کنیم برای جلوگیری از صف های طولانی، بلیط را از قبل خریداری کنید. در وب سایت corpusexperience.nl می توانید تاریخ و ساعت مناسب خود را انتخاب کنید. علاوه بر این، هنگام رزرو آنلاین تور، هزینه بلیط کمتر خواهد بود: هزینه بلیط کودک 14.25 یورو، بلیط بزرگسالان 16.75 یورو خواهد بود. حداقل سن برای بازدید از نمایشگاه 6 سال می باشد.۱۴۰۱/۲/۴

درهای موزه بدن آمستردام از سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 9.30 باز است. زمان ورود آخرین گروه به روز هفته بستگی دارد: در روزهای هفته ساعت 15:00 و در تعطیلات آخر هفته و در ساعت 17:00. لطفا توجه داشته باشید کسانی که از قبل تور رزرو کرده اند باید 20 دقیقه قبل از زمان مقرر در موزه ی بدن انسان حضور داشته باشند.۱۴۰۱/۲/۴

هر 7.5 دقیقه یک گروه جدید 16 نفره راهی سفر می شوند، مدت زمان تور 55 دقیقه است. این موزه دارای راهنمای صوتی به ۸ زبان است.۱۴۰۱/۲/۴

چگونه به ساختمان بدن انسان در هلند برسیم؟ موزه اعضای بدن هلند در حومه لیدن در Willem Einthovenstraat 1، 2342BH Oegstgeest واقع شده است. برای رفتن به موزه ی بدن انسان در هلند از ایستگاه Leiden Centraal می توانید از اتوبوس 37 یا 57 استفاده کنید. زمان سفر به موزه بدن حدود 15 دقیقه خواهد بود.۱۴۰۱/۲/۴

در ادامه بخوانید...

گردشگری در ماسوله

در

تابستان نزدیک است و بهترین موقع برای زنگ تفریح خانواده ها ، فارغ از درس و مدرسه و استراحتی برای فرزندان ، تا برای سال تحصیلی آینده  تجدید قوا نمایند و چه خوب که با خانواده به سفر بروند. مطمئن هستم در صورتی که در کودکی سفری با پدر و مادر داشته اید هنوز در خاطرات شما باقی مانده ، وسیله ای که با آن به سفر رفته اید،شهری که مقصد شما بوده وشهر های مسیری که تا مقصد طی کرده اید ، مکانی که اطراق کرده ایدو لذت خوردن غذایی که از بیرون تهیه شده ، همه و همه جزو خاطرات خوب شما باقی می ماند.در این پست یکی از جاذبه های گردشگری ایران را معرفی کنم که شاید آرزوی تعداد زیادی از غیر ایرانیان برای بازدید از نزدیک این مکان باشد.

 

ماسوله ! به معنای کوه بلند می باشد. ماسوله دراستان گیلان و 60 کیلومتری شهر رشت در  شمال ایران قرار دارد و همسایه های چهارسمت آن  فومن، ماسال، طارم علیا و خلخال می باشد.

10 دلیل برای اینکه با کودکان خود به مسافرت برویم

سیر و سفر در مکان های دیدنی و ناشناخته ایران

ماسوله به علت قدمت زیاد بین  به ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ سال در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.بعلت قرار گرفتن در منطقه ی کوهستانی مخصوصا در فصل بهار با وجود مه غلیظ و باران های فصلی بسیار زیبا می باشد.

ماسوله  تابستان های معتدل و زمستان های سردی دارد، پس در صورتی که همراهان کم سن و سال یا میانسال با شما هستند و یا با سرما مشکل دارید بهترین زمان برای مسافرت به ماسوله در فصل تابستان می باشد.

علاوه بر طبیعت زیبا ی منطقه ، معماری شگفت انگیزخانه ها ، چوبی بودن مصالح خانه ها و بخصوص در و پنجره ها باعث زیباتر شدن این روستا شده است خانه های روستای ماسوله بصورت پلکانی قرار دارند و حیاط هر خانه پشت بام خانه بعدی می باشدکه بعنوان محل رفت وآمد و پیاده رو استفاده می شود.تزیین پنجره ها با گلدان های شمعدانی زیبا سلیقه صاحب خانه را به نمایش می گذارد. در صورتی که دوست داشته باشید در این خانه های پلکانی چند شبی را اطراق کنید،می توانید از محلی های ساکن ماسوله اجاره نمایید. برای رفتن به ماسوله (با ماشین شخصی) وارد شهرستان فومن در استان گیلان شویدوازفومن از طریق  جاده جنگلی بسیار زیبایی  به ماسوله می رسید.

نکات شگفت‌انگیزی که در طول سفرها در ایجاد ارتباط دوستانه به شما کمک می‌کند

در صورتی که برای گردشگری به  ماسوله سفر کرده اید با ما به اشتراک بگذارید.(سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

16 مکان که دیدن آنها برای شما جالب است

در

                                                                                                         

                برنامه ریزی تعطیلات معمولا محدود به یک مکاننیست .

ونیز
به نام "دیزنی لند در دریا" نامیده می شود دقیقا تعریف نشده است . در حالی که ساکنین ونیزی برای حفظ خانهای خانه های خود دربالای اب مبارزه میکنند ، گردشگران از سراسر جهان خیابان معروف باریک و کانال ها را مسدود کرده اند. شما میتوانید معماری زیبا ایتالیایی وکشیهای غول پیکرگشتزنی رایبینید که منتظر فیلمبرداری شما هستند .

زیباترین و خطرناک ترین مکان دنیا چاه یعقوب

20 مکان عجیب دنیا 

سی مکان دیدنی فراموش شده

باداب سورت

 

آمستردام

مطمئنا این جایی است که Anne Frank یاداوری میکند وحرمت Van Goughرا نگه میدارد. اما ایا میدانید چه چیزی سفر به ارزشمند میسازد؟ یک کافه علفهای هرز ساکنان تعجب اور، ساکنین فوق العاده بیماری از مردم امستردام با انبوهی ازگردشگران که به منطقه نور قرمز و داروخانه های محلی ماری جوانا هجوم میاورند وتحت تاثیر ماری جوانا قرار گرفته اند .

 

   سانتورینی
 سانتورینی ظرفیت بازدید کننده سفرهای دریائی خود را در 8000 نفر در روز محدود کرده است، که واقعا به نظر می رسد بسیار سخاوتمندانه است. بله، این جزیره دیوانه وار زیبا است. مطمئنا، شما از یک غروب خیالی فوق العاده عاشقانه لذت خواهید برد .   

آکسفورد

مری کلارکسون، عضو شورای کار و شهرداری لرد اعلام کرده تابستان امسال بسیار شلوغ است .بعضی از گردشگران به جشنواره ادینبورگ میروند تا برای کوتاه مدت از جهنم گردشگری شهر آکسفورد در امان باشند .زیبائی آکسفورد تقریبا بین ژوئن و اکتبر فوق العاده است. خطوط خیابان ها وخطوط دو چرخه پر از مربیان گردشگری و پیادهروها بصورت غیر قانونی مسدود شده اند .شاید شهردار لرد نتواند از آکسفورد بازدید کند.

روسیه                                                          

مردم در تعطیلات اغلب لبخند می زنند روس ها فکر می کنند افرادی که لبخند می زنند احمق هستند.مردم روسیه معتقد ند همیشه باید کر کرد وبرای تفریح  کمتر وقت میگذارند .

جزایر گالاپاگوس

یک مکان منحصر بفرد روی کره زمین است که از پوشش گیاهی وجانوری بالائی برخوردار است .مکانی دور از الایندههای مواد سوختی و ازدحام زباله میباشد .

ماجو پیکو

مکان قدیمی و بسیار دور که دولت پرو مجبور شده برای گردشکران محدودیت زمانی داشته باشد .وگردشگران برای بازدید از این مکان باید یک راهنمائی داشته باشند .اگر می خواهید خدایان Incan  را بازدید کنید باید از مسیرهای تعیین شده خاصی به انجا برسید .

 

بولیوی

به بولیوی تبزیک میگوئیم ! بر اساس یک گزارش از سوی انجمن جهانی اقتصاد ازنظر محبوبیت اخرین رتبه را در جهان کسب کرده است . 

ریف بریر بزرگ

یک صخره مرجانی در اقیانوس ارام غربی، درساحل کوئیز ،استرالیا با مسافتی حدود 2000 کیلومتر که تقریبا"با ساحل موازی است و بزرگترین صخره مرجانی جهان است ویکی از عجایب هفتگانه جهان است .سفید کننده تودهای نیز نامیده میشود .هنگامی اتفاق میافتد که کلیه مرجانها از شدت گرما از بین میروند .در انجا شما بهترین منظره طبیعی جهان را خواهید دید .

 جزایر کوه خای

80 درصد این صخره ها ی در امتداد این ساحل زیبا به علت حرکتهای غیر انسانی تخریب شده اند .به همین جهت بازدید از این مکان برای عموم ممنوع شده است .

نظرات

در ادامه بخوانید...

شهری در آلمان که ۵ قرن است اجاره خانه در آن زیاد نشده!

در


در دنیایی که همه چیر روز به روز در حال گرانتر شدن است، در دنیایی که قیمت همه چیز از خوراک و پوشاک گرفته تا مسکن به سرعت رو به رقم های نجومی است، باورتان می شود جایی در دنیا وجود داشته باشد که ۵ قرن است قیمت اجاره خانه در آن زیاد نشده است؟ آن هم در اروپا؟ آن هم در آلمان؟! شاید فکر کنید این یک شوخی و رویا است، ولی کاملا واقعیت دارد. جایی که در منطقه ی بی نظیر باواریای آلمان قرار دارد، نام این مکان فوگری (Fuggerei) است. 

روستای فوگری در آلمان

روستای فوگری یک جای کوچک و بسیار خوش آب و هوا در کشور آلمان و قدیمی ترین مجموعه مسکونی اجتماعی جهان است. این مجموعه در شهر آوکسبورگ بایرن قرار دارد و در سال ۱۵۱۶ توسط یکی از ثروتمندان جوان به نام یاکوب فوگر ساخته شد، هدف او از ساختن این مجموعه، درست کردن جایی بود تا افراد نیازمند و کسانی که توان پولی ندارند بتوانند در آن اسکان پیدا کنند. در آن سال ها حدود ۵۲ خانه مجموعا در فوگری ساخته شد و کم کم بزرگ و بزرگ تر شد و مغازه ها و کلیساهایی هم در آن ساخته شدند و فوگری گسترش پیدا کرد.

 

روستای فوگری در آن دوران که مانند یک مجموعه بود، در شب ها قفل می شد و در نتیجه حالتی مستقل داشت. جالب است بدانید که در روستای فوگری هنوز هم سکونت می شود و عجیب تر از عجیب این که از سال ۱۵۲۰ تا به امروزه، اجاره خانه در این شهر زیاد نشده است!

 

واقعا شبیه به افسانه است ولی واقعیت دارد که زندگی در چنین جای زیبایی به چه اندازه می تواند ارزان باشد، مخصوصا وقتی در کشوری مثل آلمان باشید. قیمت اجاره ی خانه ها در آن دوران یک سکه طلای رایشنر بود که کمتر از یک یورو است و هنوز هم همان است و زیاد نشده است. علاوه بر اینکه قیمت چیزی در روستای فوگری از ۵ قرن پیش تا حالا زیاد نشده است، رسم زندگی در این منطقه درست مثل همان چیزی است که در آن دوران بود یعنی انجام دعای ربانی و نیایش ها و قبول داشتن شرایط زندگی یعنی این که همه ی افرادی که در این روستا زندگی می کنند باید مسیحی کاتولیک باشند، از افراد کم بضاعت و واقعا تهی دست باشند که حداقل به کسی بدهکار نباشند و حداقل ۲ سال هم در آوکسبورگ زندگی کرده باشند.

 


خانه های روستای فوگری به گونه ای ساخته شده اند که هر واحد آن حتی اگر در آپارتمان باشد، یک در جدا به بیرون دارد و در نتیجه شبیه به خانه های ویلایی است. خانه ها معمولا ۴۵ تا ۶۵ متر هستند و در هر خانه امکاناتی مثل آشپزخانه، اتاق خواب و اتاق نشیمن و گاهی یک اتاق دیگر است. همچنین در این خانه ها هم آب لوله کشی و هم امکاناتی مثل تلویزیون هم هست. جالب است بدانید که هنوز هم دروازه ی شهر شب ها قفل می شود.

چه کسی روستای فوگری را ساخت و به چه دلیل؟

همان طور که در بالا هم به آن اشاره ی کوتاهی شد، روستای فوگری توسط یاکوب فوگر جوان از ثروتمندان آن دوران ساخته شد. خانواده ی فوگر از ثروتمندان بودند که کار تجارت انجام می دادند، یاکوب البته از سرمایه گذاران آن دوران هم بود. او در واقع یک انسان خوب و خیر بود که از ثروتش به نفع مردم هم استفاده کرد و فوگری را در سال ۱۵۱۶ ساخت. فوگری در سال های بعد گسترش پیدا کرد و بزرگ تر شد. متاسفانه روستای فوگری در دوران جنگ جهانی دوم آسیب های زیادی دید ولی دوباره مانند قبل مرمت شد.

 


درست است که امروزه دیگر یاکوب خیرخواه زنده نیست ولی یادگار و میراثی که از او به جا مانده به همان سبک و سیاق آن دوران سرپاست. یاکوب در آن دوران صندوق خیریه ای درست کرد و در آن مقدار اولیه ی ۱۰۰۰۰ رایشنر را گذاشت، امروزه هم این صندوق مانند قبل با صداقت تمام اداره می شود.

امروزه در روستای فوگری در مجموع ۶۷ خانه، ۱۴۷ آپارتمان؛ یک کلیسا به نام کلیسای سنت مارک و یک ساختمان اداری وجود دارد.

بازدید از روستای فوگری

در حال حاضر گردشگران می توانند از این روستا از نزدیک دیدن کنند و سبک زندگی در آن جا را ببینند. شاید برایتان جالب باشد که چرا فوگر جوان این شرایط را در نظر گرفته بود، در واقع از آن جایی که او فردی مذهبی بود می خواست مطمئن شود که مردمی که در این جا زندگی می کنند شهروندان یک دستی هستند و به کلیسایی که او علاقه داشت و در آن جا ساخته بود می روند.

 


قبل از سفر به روستای فوگری بخوانید
اگر علاقه مند شده اید تا از این روستا دیدن کنید، می توانید بعد از رفتن به باواریا هم با دوچرخه، هم تراموا و هم ماشین شخصی به آن جا بروید. مسیر دسترسی آن بسیار راحت است. هزینه ی تور بازدید از این روستا در سال ۲۰۱۱، ۴ یورو بود. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

کویر گردی و روستاهای شگفت انگیز

در


کویر و روستاهای کویری شگفت‌انگیزند، همچون داستان‌های هزار و یک شب. شاید تصور کنید که اقلیم کویر خشک و خشن است، اما مهربانی‌های کویر و کویرنشینان، این منطقه را به مقصد گردشگری خوبی تبدیل کرده است.

خور و بیابانک در حاشیه کویر مرکزی ایران یکی از دیدنی‌ترین مناطق گردشگری است. شاید آشناترین روستاهای کویری هم برای گردشگران ایرانی در این منطقه قرار داشته باشد. فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» بسیاری از ایرانی‌ها را با زیبایی‌های کویری این منطقه آشنا کرده است.

مصری در قلب ایران


روستای مصر شاید مشهورترین روستای کویری ایران باشد. بسیاری برای دیدن زیبایی‌های روز و شب کویر به این روستا سفر می‌کنند. وجود شتر و ماشین‌های مخصوص کویرنوردی در این روستای زیبا، خود بر جذابیت‌های گردشگری می‌افزاید.

شترسواری در روستای مصر و فرحزاد می‌تواند تجربه‌ای تکرار نشدنی برای شما باشد. اقامت در کاروانسراهای قدیمی و خانه‌های بوم‌گردی در این منطقه برای هر گردشگری خاطره‌ساز است.

تپه‌های شنی که خاصیت درمانی هم دارد و بسیاری از گردشگران از گوشه و کنار برای استفاده از خواص درمانی آن به این روستا سفر می‌کنند. شب‌های کویر با آسمان پرستاره‌اش از دیگر ویژگی‌های جذاب این منطقه است.

قلعه بیاضه، دژ کویری

 

 روستای بیاضه به دلیل داشتن یک قلعه تاریخی معروف شده است. بیاضه قلعه‌ای از زمان ساسانیان دارد که در طول تاریخ استوار ایستاده است. وارد قلعه که می‌شوید، اتاق‌های تو در تو و کوچک همراه با ساباط‌هایش نظر شما را جلب می‌کند.

همچنین دور قلعه خندقی بوده که امروزه هم آثاری از آن را می‌توان دید. قسمتی از این قلعه بازسازی شده و امکان بازدید گردشگران از آن وجود دارد. این قلعه باستانی، با سبک معماری ساسانی، قرن‌ها به عنوان دژ مستحکم و تسخیرناپذیر کویر مرکزی ایران کارکردهای دفاعی و مسکونی داشته است و بنا به روایت‌های تاریخی در دوره اسماعیلیه پایگاه هواداران حسن صباح بوده است.

قلعه بیاضه، با بنایی چند طبقه و خندق عریض و عمیق و برخوردار از مجموعه خشتی به هم‌پیوسته و بافت گسترده تاریخی پیرامون آن، نمونه بارز یک ارگ و دژ کویری است.

گرمه، روستایی با نخلستان و چشمه‌های آب سرد

 

 همچنین در منطقه خور و بیابانک، روستاهای دیگری هم هست که می‌تواند برای هر مسافری جالب باشد. روستای گرمه حدود 85 کیلومتر با مصر فاصله دارد.

از جاذبه‌های گرمه، نخلستان و چشمه آبی است که برای کشاورزان منطقه بسیار با اهمیت است. چشمه آب سرد در روستای گرمه یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد. در این چشمه ماهی‌های سیاه کوچکی زندگی می‌کنند که به محض آنکه کسی پایش را داخل آن بگذارد دور آن حلقه می‌زنند و مردم از آن برای درمان بیماری‌های پوستی از دیرباز استفاده می‌کردند.

صنایع‌دستی مردم گرمه نیز می‌تواند سوغات خوبی برای انتهای یک سفر نوروزی باشد، وسایلی که با برگ‌های درخت خرما یا همان نخل ساخته می‌شوند، از جمله زیرانداز و سبدهای زیبا.منبع:برترین ها

نظرات

در ادامه بخوانید...

هزاران مار سرگردان در توالت های تایلند

در


در سال 2017، 20 میلیون نفر به بانکوک سفر کردند که این موضوع آن را به پربازدیدترین شهر روی زمین تبدیل کرد! اما گردشگران تنها بازدیدکنندگان سرازیر شده به پایتخت تایلند نیستند. در سال های اخیر، شهر بانکوک شاهد افزایش چشم گیری در مشاهده ی مار بوده است. دپارتمان آتش و نجات بانکوک رشد 300 درصدی در تماس های مرتبط با مار را در 5 سال گذشته ثبت کرده است. حتما می پرسید محبوب ترین مکان برای پنهان شدن آنها کجاست؟ توالت ها!! به خواندن این مطلب ادامه بدهید تا به دلیل این موضوع پی ببرید.

گذشته تاریک بانکوک

از نقطه نظر تاریخی، مشاهده ی مار در پایتخت تایلند به عنوان بخشی از زندگی در این شهر همواره مورد پذیرش بوده است. هر چه باشد بانکوک در کناره های رودخانه ی چائو پرایا یعنی باتلاقی انبوه واقع شده که زمین های حاصلخیزی برای ساکنان آن فراهم می آورده است. در سال 2006، فرودگاه سوارنابومی روی مکانی که قبلا «باتلاق کبرا» بود ساخته شد و همانطور که از نام این مکان پیداست، ساخت فرودگاه در چنین مکانی باعث شد که مارهای زیادی از چمدان های مردم سر در بیاورند. اما همچنان که اقتصاد بانکوک و تقاضای گردشگری آن در حال افزایش است، شهر به محل زندگی طبیعی این موجودات تجاوز بیشتری می کند. از آنجا که این مارها جایی برای رفتن ندارند، راه خود را به سمت خانه های مردم باز می کنند.

پیش بینی مارگزیدگی

در 27 نوامبر سال 2017، دپارتمان آتش و نجات بانکوک، گزارشی مبنی بر تماس 31801 نفر ارائه داد که در همین سال تقاضای مارگیری از خانه ی خود را داده بودند. با در نظر گرفتن تعداد کلی 10492 تماس در سال 2012، متوجه رشد چشم گیر این تماس ها تا 300 درصد در 5 سال اخیر می شوید. ( سیارک)

این رویدادهای عجیب باعث برخوردهای نزدیکی با مارها شده که تعدادی از آنها نیز بسیار وحشتناک بوده اند. تصور کنید که در توالت خانه ی خود بدون اینکه خبر داشته باشید (در بدترین حالت) با ماری مواجه شده و دچار مار گزیدگی شوید! به هر صورت مشکل مارهای بانکوک بسیار جدی است و حل کردن آن نیز ساده به نظر نمی رسد.
درحالیکه چنین موضوعی تصویر ترسناکی پیش چشمان شما می گذارد، باید دقت کنید که آمار نیز به تنهایی صحیح نیستند. همانگونه که برخی این نکته را متذکر شده اند، افزایش تماس های مرتبط با مارها نشان از آگاهی بیشتر مردم نسبت به وظایف بخش نجات مرتبط با مارها در دپارتمان آتش نشانی دارد. از طرفی دیگر، اعداد موجود در آمار نشاندهنده ی تعداد مارهای گرفته شده، کشته شده و رها شده توسط محلی ها یا دیگر گروه های حیات وحش نیست، این بدان معنی است که اعداد واقعی می توانند بسیار بسیار بیشتر باشند.

بوفه برای مارها!

یک نظریه ی اصلی در مورد مشکل پیش آمده این است که سیستم مدیریت زباله های تایلند ناکارآمد است و همین موضوع باعث مهاجرت عظیم مارها به سمت مناطق شهری شده است. Greenpeace گزارش کرده است که از 2490 مرکز مدیریت زباله در کشور تایلند، تنها 466 مورد آن از فرایند درستی پیروی می کنند. این موضوع باعث می شود که در 80 درصد فضاهای شهری تایلند، زباله های خیابانی وجود داشته باشد که همین امر منجر به رشد و تولید مثل گسترده ی موش ها می شود که خوراکی عالی برای مارهای گرسنه هستند. برخلاف شهرها، در روستاها شکار زیادی برای مارها وجود ندارد و همین موضوع سبب شده شهرها گزینه ی خوبی برای رشد و تغزیه ی مارها باشند.

پناهگاه مارها

اما سوال همچنان باقی مانده است، چرا توالت ها؟ بسیاری از مارها علاقمند به خوابیدن و استراحت کردن در آب هستند و همانطور که قبلا ذکر شد محیط زندگی آنها باتلاق ها، مرداب ها و جنگل های بارانی بوده است. توالت بهترین مکان برای یک مار است که در آن بخزد و از خود در برابر آفتاب سوزان تایلند محافظت کند.

مطالعات محققان ثابت کرده است که مارهای خونسرد نمی توانند دمای بدنشان را تنظیم کنند. در نتیجه، بدون منبع آب نمی توانند خودشان را خنک کنند. از آنجا که در شهر شلوغ بانکوک هیچ دریاچه ی طبیعی وجود ندارد، توالت ها به عنوان یک الزام بیولوژیکی به پناهگاهی مناسب برای مارها تبدیل شده اند.

سالی پرباران تر از حد نرمال

با وجود آنچه گفته شد، نمی توان این مشکل را تنها بر گردن فعالیت های انسانی گذاشت. نظریه ی دیگری به آب و هوا اشاره می کند. به عنوان مثال نوامبر سال 2017، تایلند سالی بسیار پر باران را پشت سر گذاشته به طوریکه سیلاب های ناگهانی ناشی از باران های سنگین موسمی باعث ویرانی استان های جنوبی آن شده اند. این آب و هوای بسیار مرطوب باعث شده که مارها برای جان سالم به در بردن به زمین های مرتفع تر پناه ببرند.

همزیستی مسالمت آمیز

پیدا کردن یک دلیل واحد برای مشکلی که از آن سخن رفت و همه ی تقصیرها را گردن آن انداختن نه تنها سخت بلکه ناکارآمد نیز می باشد. از آنجا که تجاوز به محدوده ی زندگی مارها ادامه دارد، مشاهده ی آنها در خانه های مردم، باغ ها و توالت ها امری دور از انتظار نیست.

شهروندان بانکوک آگاهی رسانی درباره ی این پدیده را وظیفه ی خود دانسته و در اپ لاین گروه هایی تشکیل داده اند که در آنها عکس هایی از مهمانان ناخوانده (مارها) قرار می دهند تا به ساکنان درباره ی سمی بودن آنها هشدار دهند. این یکی از قدم های متعدد در این زمینه است که نشان می دهد انسان ها و مارها در حال یادگیری برای همزیستی مسالمت آمیز هستند. تایلندی ها می توانند به روستای کبرای خودشان نیز به عنوان نمونه ای از هارمونی همزیستی انسان ها و خزندگان استناد کنند. ( سیارک)

آیا بانکوک برای تبدیل شدن به شهر مارها آماده است؟ احتمالا نه. اما در حال حاضر، ساکنان بانکوک یاد گرفته اند که قبل از کشیدن سیفون توالت قدری دقت کنند!منبع :لحظه آخری

نظرات

در ادامه بخوانید...

مخالفت با ساخت نمازخانه در محل مسابقات المپیک زمستانی

در

 به گزارش شبکه الجزیره سازمان گردشگری کره جنوبی تایید کرد که به خاطر تهدیدهای گروههای تندرو مذهبی در این کشور بعضی از برنامه های خود را تعطیل کرده است.

استادیوم محل برگزاری مسابقات داخل سالن المپیک زمستانی شهر گنگ نئونگ

علیرغم اینکه دولت کره جنوبی سعی دارد که در طول مسابقات المپیک زمستانی نهایت مهمان نوازی رو به نمایش بگذارد اما به نظر می رسد در بعضی از شهرهای کشور میزبان روح ورزش و جوانمردی وجود ندارد.

مسئول سازمان گردشگری کره (KTO) اعلام کرد که آنها تصمیم داشتند تعدادی نماز خانه سیار در شهر گنگ نئونگ برای گردشگران مسلمان در طول مسابقات المپیک زمستانی بسازند. اما بعد از اعتراضات شدید و تهدید گروههای تندرو ضد مسلمان از تصمیم خود منصرف شده اند.

رییس بخش گردشگری شهر گنگ نئونگ به الجزیره گفت: در حالیکه فقط 0.2 درصد از جمعیت 51 میلیونی کره جنوبی مسلمان هستند سازمان KTO برای مبارزه با اسلام هراسی و جذب بیشتر توریستهای مسلمان تصمیم به ساخت تعدادی نماز خانه متحرک در شهر گنگ نئونگ در طول مسابقات المپیک زمستانی داشت.( سیارک)

اما بعد از اعتراضات گسترده گروههای تندرو مذهبی و تهدیدات شدید این گرو هها از تصمیم خود منصرف شد و برنامه ساخت نمازخانه ها را متوقف کرد .

کانگ هو رییس بخش گردشگری کره به شبکه الجزیره گفت : که ما اصلا انتظار چنین اعتراضات شدیدی رو نداشتیم و حتی رهبران تین گروهها را دعوت به مذاکره کردیم ولی آنها تهدید کردند که مطمئن باشید این تصمیم برای شما گران تمام می شود.

شهر گنگ نئونگ در المپیک زمستانی برای بازیهای داخل سالن در نظر گرفته شده است و ما فکر کردیم ساختن نمازخان در ایستگاههای بین ورزشگاهها برای تماشاگران مسلمان بسیار زیبا خواهد بود . وی در ادامه توضیحاتش افزود مطمئن است که از مخالفت با این تصمیم پشیمان خواهد شد.

نمای داخلی استادیوم محل برگزاری مسابقات داخل سالن

افزایش گردشگران مسلمان:

کره جنوبی شاهد افزایش حضور گردشگران مسلمان در چند سال گذشته بوده است به طوریکه تعداد توریستهای مسلمان 33 درصد افزایش یدر مقایسه با آمار ثبت شده در سال 2016 افزایش یافته است. وی تعداد گردشگران مسلمان در سال 2017 را یک میلیون و دویست هزار نفر اعلام کرد.( سیارک)

برای بهره‌گیری از این پتانسل اقتصادی دولت کره جنوبی تصمیم به افزایش رستورانهای که از گوشت حلال برای طبخ غذا استفاده می کنند در کنار افزایش تعداد نمازخانه ها در سئول گرفت. همچنین آنها در رستورانهای سئول ویدئوهایی را برای معرفی هر چه بهتر اسلام پخش می‌کنند تا اسلام دوستی را ترویج دهند.

KTO سال گذشته در بولتن خبری خود تایید کرد که آنها باید راحتی و آسایش را برای مسلمانانی که برای گردش به کره جنوبی می آیند فراهم کنند تا رضایت مسافران جلب شود و مجددا به کره برگردند.

انجمن مسلمانان کره جنوبی (KMF) نا امیدی خود را از این تصمیم اعلام کرد و اعلام کرد که بازیهای المپیک باید فراتر از رنگ و نژاد و مذهب باشد و همه ملتها و اقوام و ادیان در آن یکسان باشند.

لی جو هوا نماینده انجمن مسلمانان کره به الجزیره گفت : این تصمیم نشان می دهد که ما به عنوان یک کشور فاقد تفکر مهمان نوازی و احترام به مهمان هستیم.

البته من شنیده ام که این اتاقها (نمازخانه) برای دعا کردن همه ادیان ساخته شده اند

او معتقد است ساخت نمازخانه نه تنها ترجیح یک مذهب به دیگر مذاهب نیست بلکه نشان دهنده این است که ما باید هر کس را با ین و مذهب و عقاید خاص خودش در نظر بگیریم و احترام بگذاریم

با این حال انجمن خلق پیونگ چانگ مخالفت خودشان را با ورود مسلمانان به کره جنوبی اعلام کردند.

معاون انجمن خلق افزود اگر این اتاقها برای همه ادیان ساخته شده اند چرا برای این اتاقها وضوخانه ساخته اند؟ مشخص است که این اتاقها صرفا برای مسلمانان ساخته شده اند. او همچنین گفت من از مصریان شنیده ام که مسلملنان بعضی وقتها نیاز نیست نماز بخوانند مثل وقتی رانندگی می کنند یا در هواپیما هستند بنابراین در طول مسابقات المپیک هم می توانند نماز نخوانند. دولت همین حالا هم پول مالیات ما را بیشتر از آنچه باید صرف برگزاری المپیک کرده است و دیگر ساختن نمازخانه زیاده روی است.

این انجمن طی یک درخواست آنلاین 56000 امضا برای مخالفت با ساخت و نصب نمازخانه ها جمع کرده است .

به هر حال این تصمیم ممکن است باعث ایجاد یک خاطره بد برای مسلمانانی که از کره جنوبی بازدید میکنن شود. یکی از تماشاچیان که دوست نداشت نامش برده شود به الجزیره گفت:

ما می توانیم نماز خودمان رو در گوشه و کنار و هتل محل اقامتمان بخوانیم اما امیدوارم مخالفان ساخت نمازخانه متوجه شوند که با این تصمیم فقط خودشان را کوچک کردند.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...