چرا چاقی باعث سرطان می شود

در
همانطور که دانشمندان اشاره کرده اند، این 13 نوع بیماری سرطان تقریبا در نیمی از تشخیص ها در افراد چاق دیده شده اند. پزشکان بر این باورند که چاقی و اضافه وزن یک عامل آنکوژنی قوی مانند سیگار کشیدن است.
کارشناسان WHO مطالعه گسترده ای در مورد اثر اضافه وزن در احتمال ابتلا به سرطان انجام دادند. معلوم شد که اضافه وزن به اندازه سیگار کشیدن خطرناک است.
 

چرا چاقی باعث سرطان می شود؟

چند سال پیش اولین شواهد دریافت شد که خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد. در جریان تحقیقات بیشتر کارشناسان متوجه شدند که 13 نوع سرطان با اضافه وزن همراه هستند - اول از همه، سرطان دستگاه گوارش و همچنین سرطان پستان، کلیه، رحم، تخمدان، تیروئید، پانکراس، مغز و مولتیپل میلوما است.
 
همانطور که دانشمندان اشاره کرده اند، این 13 نوع بیماری سرطان تقریبا در نیمی از تشخیص ها در افراد چاق دیده شده اند. پزشکان بر این باورند که چاقی و اضافه وزن یک عامل آنکوژنی قوی مانند سیگار کشیدن است. برای برخی از انواع سرطان مرتبط با چاقی، سن نقش مهمی دارد. به عنوان مثال، برای زنان بعد از یائسگی، خطر ابتلا به تومور رحم و پستان به تنهایی افزایش می یابد و با وزن بیش از حد افزایش می یابد.
 
دلایل متعددی وجود دارد که چرا چاقی باعث رشد سرطان می شود. اینها اختلالات متابولیکی و هورمونی، رژیم غذایی نامنظم و شیوه زندگی آرام است.
 
دانشمندان معتقدند مبارزه با اضافه وزن، همانند عادت های بد نیز ضروری است . اقدامات انجام شده برای محدود کردن مصرف سیگار و مصرف الکل باعث نتایج خوبی شده است - در بسیاری از کشورها شمار افراد سیگاری کاهش یافته و مردم به طور کلی بیشتر توجه  را به خود جلب کرده اند. چاقی یکی دیگر از مشکلات است . در حال حاضر تعداد افرادی که اضافه وزن دارند در حال زیاد شدن است و بدترین چیز این است که چاقی به طور فزاینده در کودکان تشخیص داده می شود.

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم سرطان پستان می تواند بسیار متفاوت باشد

در
علائم سرطان پستان

علائم سرطان پستان می تواند بسیار متفاوت باشد. بستگی به نوع تومور ، اندازه و محل قرارگیری آن در قفسه سینه دارد. اما اغلب زنان دیر به پزشک مراجعه می کنند زیرا علائم ضمنی سرطان را نادیده می گیرند.

 

علائم ضمنی سرطان پستان: چه چیزی باید به شما هشدار دهد؟

بسیاری از زنان بر این باورند که اصلی ترین علامت سرطان پستان که نشان دهنده نئوپلاسم در قفسه سینه است ، تراکم است. با این وجود ، همیشه اینگونه نیست.

 

همانطور که انکولوژیست ها توضیح می دهند ، اغلب علائم قابل توجهی وجود ندارد ، بنابراین سرطان به مرحله خطرناکی می رود. 

 

علائم سرطان پستان که باید هشدار دهد:

 

ترشح مایعات از نوک پستان

تغییر شکل نوک سینه ، کشش در سینه

تغییر در پوست اطراف نوک پستان - لایه برداری ، قرمزی ، رگ های برجسته و بزرگ شده؛

تغییر شکل سینه ،عدم تقارن در سینه ها.

- در موارد نادر ممکن است وزیکول های کوچک قرمز(تاول) نیز روی پوست سینه ظاهر شود. غالباً ، زنان این را به التهاب فولیكولها ، آلرژی ها یا اگزما نسبت می دهند. " - انکولوژیست ها به زنان توصیه می کنند بیشتر مراقب باشند. 

 

انکولوژیست ها همچنین توضیح می دهند که در کمترین ظن و تردید، لازم است که به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این ، هر سال بازدید از یک مامولوژیست را فراموش نکنید.

 

به خصوص باید مراقب آن دسته از زنانی که در معرض خطر هستند مانند بیماران بستری مبتلا به سرطان باشید.پس این علائم اصلی سرطان پستان را به یاد داشته باشید. این علائم تشکیل متراکم غده در پستان است. تغییر در شکل پستان. ناراحتی یا درد؛ چین و چروک یا انقباض پوست سینه. تورم روی نوک پستان. ترشحات از نوک سینه ها. گره های لنفاوی متورم زیر بغل.

نظرات

۱۴۰۰/۱۱/۱۶سرطان پستان ماموگرافی استاندارد طلایی برای تشخیص سرطان سینه در نظر گرفته می شود. پس از آن، در صورت نیاز به تحقیقات اضافی، پزشک ممکن است شما را به سونوگرافی یا ام آر آی ارجاع دهد. تصمیم برای غربالگری سرطان سینه ممکن است به تعدادی از عوامل خطر یک زن بستگی داشته باشد. این خطر ممکن است با افزایش سن، بسته به وجود جهش ژنی (BRCA1 و BRCA2) یا سابقه خانوادگی بیماری افزایش یابد.

در ادامه بخوانید...

چرا مبتلایان به سرطان پستان درمان را ادامه نمی دهند

در

(سیارک) :پژوهشگران آمریکایی می گویند حدود یک سوم از بیماران مبتلا به سرطان پستان به دلیل اثرات جانبی شدید داروهایی که برای درمان به آنها تجویز می شود، ترجیح می دهند از این داروها استفاده نکنند.


تیم تحقیقاتی دانشگاه نورث وسترن پس از تحقیق بر روی بیش از ۶۰۰ نفر از زنان مبتلا به سرطان پستان که از Aromatase inhibitors استفاده می کردند دریافتند که ۳۶ درصد از این افراد به دلیل بروز علائمی نظیر درد مفاصل، گر گرفتگی ، اضافه وزن وحالت تهوع ترجیح می دهند که از این دارو استفاده نکنند.
داروی (Aromatase inhibitors) از جمله داروهایی است که برای درمان سرطان های پستان و رحم در زنان پس از یائسگی تجویز می شود.
این داروها باعث کاهش میزان استروژن در بدن می شود. افزایش میزان استروژن در مبتلایان به سرطان باعث تحریک بیشتر تومورها می شود.از بیماران مورد تحقیق در دانشگاه نورث وسترن خواسته شد تا به ۴۶ سوال در مورد شیوه زندگی و علائم مرتبط با سرطان پستان و نحوه درمان خود پاسخ بدهند.
از این بیماران خواسته شده بود تا به سوالاتی درباره حالاتشان قبل از شروع درمان، همچنین در سه، دوازده و بیست و چهار ماه پس از شروع درمان نیز پاسخ دهند.
پس از گذشت سه ماه، یک سوم از زنان مورد تحقیق از درد مفاصل شدید شکایت داشتند. این درحالی است که ۲۸ درصد از آنها دچار گر گرفتگی و ۲۴ درصد از آنها با کاهش میل جنسی روبرو شدند.
براساس این تحقیق، افزایش زمان درمان، باعث بروز عوارض جانبی بیشتری در بیماران شده است.به دلیل تاثیرات جانبی شدید این دارو، ۱۰ درصد از زنان ترجیح می دادند که استفاده از آن را پس از دو سال متوقف کنند. این در حالی است که ۲۶ درصد از زنان تحت درمان، مصرف آن را پس از چهار سال متوقف کردند.
دکتر لین واگنر، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: "پزشکان به امید درمان دارویی را برای بیماران تجویز می کنند. بنابراین آنها کمتر به اثرات منفی این داروها اشاره می کنند."به گفته دکتر واگنر بیماران هم تمایلی ندارند که درباره اثرات داروها شکایتی کنند. بیماران اغلب می خواهند که پزشکشان روند درمان را ادامه دهند.بنابراین هیچ کس نمی داند که واقعا این داروها چه تاثیری بر بیماران دارد.
دکتر سوزی جنینگز، متخصص سرطان می گوید:" ما می دانیم که بعضی از بیماران مبتلا به سرطان در بریتانیا ترجیح می دهند که درمان را متوقف کنند. از این رو باید اطلاعات کامل را در مورد اثرات جانبی داروها در اختیار بیماران قرار داد. و اگر زنی قصد دارد درمان را متوقف کند، باید او را تشویق کنیم که با پزشک معالجش صحبت کند."

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

۱۳۹۵/۱۱/۴عکس جالبیه ، خیلی اطلاعات می ده

در ادامه بخوانید...

ویروس و سرطان

در

 

 ممکن است  فکر کنید چرا برخی از ویروس ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند

                                                

می دانیم که رفتارهای خاص و عوا مل محیطی ، مانند سیگار کشیدن و آلود  می تواند به سرطان منجر شود، ، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که گاهی اوقات پاسخ ایمنی بدن وی به ویروس ممکن است منجر به سرطان شود.  البته این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است، اما اگر در طول تحقیق آزمایشات بیشتر ادامه یابد، می تواند منجر به روش های موثرتر پیشگیری از سرطان شود و حل این معضل بشری که به دلیل سبک زندگی جدید رو به افزایش است کمک کند.

 

این تحقیق از دانشگاه Cancer of Colorado نشان داد که آنزیم های ایجاد شده توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به ویروس مهاجم ممکن است باعث جهش های سرطانی شود.  براساس این تحقیق، یک آنزیم به نام APOBEC3 در واکنش به عفونت ویروسی منتشر شده و با کشیدن DNA ویروس به تلاش برای غیر فعال کردن آن کار می کند.  با این حال، ممکن است DNA فرد را نیز از بین ببرد و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. این فرضیه ممکن است به توضیح اینکه چرا عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) اغلب منجر به سرطان می شود کمک می کند.

 

محققان در تحقیقات اخیر خود نشان داده اند حدود 40 درصد از جهش ژنهای سرطان سر و گردن HPV مثبت توسط آنزیم َAPOBEC3 انجام میگیرد ،اما فقط 10درصد از سرطان های سر و گردن بهHPV  مربوط نیست .

 

"ما می دانیم برخی از مکانیسم هایی که این جهش ها را ایجاد می کنند، به عنوان مثال، تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) می تواند جهش هایی باشد که به سرطان پوست منجر می شود و سیگار کشیدن می تواند موتاسیون هایی را که به سرطان ریه منجر می شود، ایجاد کند . Dohun Pyeon"، " Ph.D. اما سرطانهای بیشتری وجود دارد که در آن ما منبع جهش را نمی دانیم.  گروهای  APOBEC3  می توانند توضیح دهند که چگونه برخی از این جهش ها ایجاد می شوند.  در واقع، APOBEC3A  را می توان به روش های مختلفی - نه فقط  با عفونت HPV - فعال کرد  و این عمل ممکن است یک درصد از جهش های سرطانی را در میان بسیاری از انواع سرطان به وجود آورد.

 

با توجه به آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، HPV  باعث ایجاد سرطان های گردن رحم می شود، همچنین باعث ایجاد سرطان های واژن، ورم آلت تناسلی، انس، رکتوم و ریفارنکس می شود. در کل، حدود 31،500 مورد سرطان در سال را می توان به HPV نسبت داد . در حال حاضر یک واکسن وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از عفونت ها  HPV موثر باشد، اما واکسن موثرتر در زمان سزارین، ترجیحا قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس تزریق می شود .

 

طبق آنچه که Pyeon توضیح داد، اگر این تحقیق ادامه یابد، دانشمندان ممکن است قادر به تولید داروهایی باشند که از اثر APOBEC 3 بر روی DNA انسان جلوگیری کند.

 

اگر شما مبتلا به HPV هستید یا دارای سطح بالایی از APOBEC3A هستید، می توانید یک دارو برای جلوگیری از جهش های مهم استفاده کنید .

با این حال، این تیم همچنین یادآور می شود که عوامل دیگر نیزدرافزایش خطر سرطان علاوه بر اثر آنزیم روی جهش ها وجود دارد و آنها امیدوارند که تحقیق بیشتری انجام دهند تا بیشتر از قبل بتوانند به درمان یا پیشگیری از این بیماری، و یا کند شدن سرعت پیشرفت بیماری کمک کنند.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

چرا آب مروارید یا کاتاراکت در زن ها شایع تر است

در


تفاوت در خطر آب مروارید بین دو جنس منجر به توجه به نقش استروژن در آب‌ مروارید شده است. مطالعات اپیدمیولوژیک یک اثر حفاظتی از درمان جایگزینی هورمون (HRT) با استروژن در زنان یائسه را نشان می دهند. علاوه بر این، منارک زودرس و/یا یائسگی دیررس، و ازاین‌رو طول عمر باروری بلند، با کاهش خطر ابتلا به آب‌ مروارید در ارتباط است . ازاین‌رو به نظر می رسد استروژن خواص حفاظتی در برابر کدر شدن عدسی دارد و مطرح‌شده که این به علت کاهش چشمگیر غلظت استروژن در دوران یائسگی است، یعنی اثر خروج، که باعث افزایش خطر ابتلا به آب‌مروارید در زنان در مقایسه با مردان هم سن و سال می شود.
این نظریه توسط داده هایی که نشان می دهد زنان قبل از یائسگی و مردان هم سن خطر آب مروارید یکسانی دارند، حمایت می شود. سطوح استروژن در مردان، همان طور که از طریق آروماتاز از تستوسترون تولید می شود، همان تغییرات وابسته به سن در زنان را نشان نمی دهد و مردان مسن تر درواقع سطوح بالاتری از 17استرادیول نسبت به زنان یائسه دارند .
هنگام گزارش شیوع آب‌ مروارید، انواع تعاریف و طرح های مطالعاتی استفاده شده است؛ هم مطالعات مبتنی بر جمعیت n حضور کدر شدن عدسی با یا بدون نیاز به اختلالات بینایی در نرخ کاتارکت قبلی یا فعلی. صرف‌نظر از معیارهای مورداستفاده، بیشتر مطالعات شیوع بالاتری از آب‌ مروارید در زنان نسبت به مردان گزارش کرده اند . درجه بندی و طبقه بندی آب‌ مروارید اغلب با استفاده از مقیاس درجه بندی مبتنی بر تصویربرداری انجام می شود، رایج ترین سیستم طبقه بندی کدر شدن عدسی (LOCSII یا LOCSIII). برای استفاده از این مقیاس، مطالعات مختلفی شیوع کدر شدن عدسی برای 24 تا 27 درصد زنان و 14 تا 20 درصد مردان بین 65 تا 74 ساله را گزارش کرده اند .
سازگاری بین همه این مطالعات مبتنی بر شیوع بیشتر کدر شدن عدسی در زنان در مقایسه با مردان ، با نسبت خطر معمول بین 1.14 تا 1.33 می باشد . در بیشتر نقاط جهان، به خصوص در کشورهای توسعه‌یافته، تفاوت های جنسیتی در شیوع کدر شدن عدسی در شیوع بالاتر عمل جراحی آب‌ مروارید در زنان نسبت به مردان نیز منعکس‌شده است .
هنگام تلاش برای روشن شدن دلایل تفاوت شیوع آب‌ مروارید در دو جنس، باید عوامل خطر از قبل شناخته‌شده برای بیماری ها را در نظر گرفت. همان طور که توسط دو مطالعه نشان داده شده است، عوامل ژنتیکی 35 تا 53 درصد شروع و شدت بیماری را توضیح می دهند، درحالی‌که سن 16 تا 38 درصد و محیط فردی یعنی عوامل مرتبط با سبک زندگی 14 تا 26 درصد را تشکیل می دهند .
با توجه به خطرات سبک زندگی برای آب‌ مروارید، شواهد قابل‌توجهی از مطالعات اپیدمیولوژیک وجود دارد که سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض UVB باعث آب‌ مروارید هستند، با در نظر گرفتن استرس به‌عنوان یک سبب و یا عامل کمکی . قرار گرفتن در معرض UVB به‌صورت خاصی با یکی از سه شکل رایج آب‌ مروارید در ارتباط است؛ آب‌ مروارید قشری، که به تعداد کثیری در زنان وجود دارد . داده های برای تفاوت جنسیتی برای در معرض UVB قرار گرفتن متضاد هستند، ولی پیشنهاد شده است که ابرو و پیشانی کمتر برجسته در زنان می تواند به حفاظت کمتر در برابر نور خورشید در زنان منجر شود.
همان طور که در بالا ذکر شد، استروژن ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، چیزی که اثر حفاظتی آن ها را در برابر  آب‌ مروارید یا کاتاراکت  توضیح می دهد، که استرس اکسیداتیو مسیر عمده بیماری زا به‌حساب می رود. اثر آنتی‌اکسیدان استروژن احتمالاً از طریق چندین مکانیسم اعمال می شود.

در سیارک بخوانیم:

گلوکوم یا آب‌ سیاه 

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن چیست 

رتینوپاتی دیابتی 

نظرات

در ادامه بخوانید...

یازده راهکار برای پیشگیری از سرطان

در

برای بسیاری از مردم ترسناک ترین اتفاق ممکن این است که به علت ناخوشی راهی بیمارستان شده و وجود غدد سرطانی در آن ها، توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود و شاید ترسناک تر از این اتفاق را نتوانند متصور باشند. ناگفته نماند که پیشرفت چشم گیر علم پزشکی طی چند دهه اخیر سبب شده است تا بیماری سرطان همانند قبل کشنده نباشد و آن دسته از افرادی که بضاعت مالی کافی برای پرداخت هزینه های شیمی درمانی و سایر پروسه های درمانی این چنینی را داشته باشند، به احتمال بسیار زیاد بر بیماری غلبه خواهند کرد (مگر آن که غدد سرطانی بیش از اندازه رشد کرده باشد)، با این حال، همانند هر بیماری دیگری، بهتر آن است که پیش از شکل گرفتن بیماری و تشخیص داده شدن وجود آن در بدن فرد، اقداماتی انجام شود که با توصل به آن ها بتوان به طور کلی از وقوع بیماری جلوگیری کرد. در این مقاله نیز صحبت اصلی ما حول محور همین موضوع است و قصد داریم شما را با آن دسته از راهکارهایی آشنا کنیم که به واسطه آن ها تا حدود بسیار زیادی می توان از وقوع سرطان پیشگیری کرد. نا گفته نماند که تمامی این راهکارها توسط محققان و متخصصان و پس از انجام بررسی ها و آزمایشات دقیق مطرح شده اند. با سیارک همراه باشید.

مصرف دخانیات و سایر محصولات مرتبط که حاوی تنباکو هستند را به طور کلی متوقف کنید

البته در عصر حاضر دیگر شاید کمتر کسی از خطرات سیگار کشیدن آگاهی نداشته باشد و علاوه بر این، بسیاری می دانند که کشیدن سیگار ارتباط مستقیمی با شکل گیری سرطان ریه دارد، با این وجود، این تنها ضرری نیست که سیگار کشیدن و مصرف دخانیات متوجه بدن فرد می کند. بنا به اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سلامت جهانی، کشیدن سیگار علاوه بر ضرری که عنوان شد، امکان شکل گیری سرطان دهان، گلو، حنجره، مثانه، پانکراس و کلیه را هم به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. بنا به آن چه گفته شد، اگر از جمله افرادی هستید که از این بیماری مهلک واهمه دارید، پیش از هر چیز دیگری باید به فکر متوقف کردن کلی استفاده از آن دسته محصولاتی باشید که حاوی تنباکو هستند. در اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سلامت جهانی به این نکات نیز بر می خوریم که جویدن تنباکو می تواند امکان بروز سرطان دهان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد و نیز این که افرادی که خود مصرف دخانیات نداشته و در معرض دود سیگار سایرین قرار می گیرند، در خطر ابتلا به سرطان ریه قرار می گیرند.

محدود کردن یا متوقف کردن کلی استفاده از مشروبات الکلی، چرا که هر چه بیشتر از این محصولات استفاده کنید، خطر ابتلا به سرطان افزایش پیدا می کند

تحقیقات گسترده ای در این باره صورت گرفته است و نتایج همگی حاکی از آن است که مصرف مشروبات الکلی به مرور زمان سبب پیدایش غدد سرطانی در اندام های متفاوتی از بدن می شود، از آن جمله اند: سینه، کبد، سر و گردن. علاوه بر این، بنا به اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سلامت جهانی، آن دسته از افرادی که هم دخانیات مصرف کرده و هم اقدام به نوشیدن مشروبات الکلی می کنند، به مراتب بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان قرار می گیرند. و ذکر این نکته نیز شاید حتی لازم نباشد که هر چه استفاده از این مشروبات الکلی توسط فرد بیشتر شود، خطر ابتلا به سرطان نیز همگام با آن افزایش می یابد.

جلوگیری از اضافه شدن به وزن و ثابت نگه داشتن آن به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

این که توجه ویژه ای را معطوف به وزن و تناسب اندام خود کنید، علاوه بر تمامی فوایدی که برای سلامتی شما خواهد داشت، خطر ابتلا به سرطان را نیز برای تان کاهش خواهد داد. بنا به اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سلامت جهانی، ثابت نگاه داشتن وزن و جلوگیری از اضافه وزن، می تواند در نهایت از بروز و شکل گیری غدد سرطانی در بسیاری از اندام های بدن جلوگیری کند، از آن جمله اند: سینه، پروستات، ریه و کلیه.

فعال بودن یکی از بهترین عادات برای پیشگیری از سرطان است

بنا به اطلاعات منتشر شده توسط کلینیک سرطان درمانی «مایو»، فعال بودن از لحاظ بدنی و ورزش کردن و سایر فعالیت های چنینی به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به سرطان سینه و روده بزرگ را کاهش می دهد. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که برای دست یابی به این مهم، لازم نیست بیست و چهار ساعت وقت خود را در باشگاه های ورزشی سپری کنید و بنا به تحقیقات انجام شده در این باره هر گونه فعالیت بدنی در طول روز شما را به بهره گیری از این ثمرات یاری خواهد کرد (پیاده روی با سرعتی بیشتر از حد معمول، استفاده از پلکان به جای آسانسور و سایر فعالیت های این چنینی). این تحقیقات حاکی از آن است که یک فرد بالغ باید به طور میانگین صد و پنجاه دقیقه در طول هفته اقدام به انجام ورزش های سبک (اروبیک، یوگا و ...) کند و اگر انجام این گونه فعالیت ها باب میل تان نیست، می توان به جای آن هفتاد و پنج دقیقه ورزش سنگین کرد و تنها در این صورت است که به واسطه فعالیت بدنی می توان از بروز و شکل گیری غدد سرطانی در اندام های ذکر شده جلوگیری کرد.

مراجعه به پزشک متخصص برای معاینه وجود غدد احتمالی سرطانی (طی روند زمانی مشخص، مثلا ماهی یک بار) بسیار کمک رسان خواهد بود و اگر غده ای در حال شکل گیری باشد می توان در همان مراحل اولیه پیش روی آن را متوقف کرد

سازمان پیش گیری و درمان سرطان آمریکا، همیشه طی بیانیه هایی رسمی این نکته را خاطر نشان می کند که افراد باید طی بازه زمانی مشخصی اقدام به انجام معاینات مربوط به سرطان کنند تا اگر غده ای در بدن شان شکل گرفته باشد، در همان مراحل اولیه آن را از پیش روی باز دارند و امکان گسترش غدد سرطانی پیدا نشود. جالب است بدانید که اگر غده سرطانی به تازگی در اندام هایی چون گردن و یا روده بزرگ شکل گرفته باشد و فرد به واسطه انجام معاینات و آزمایش از وجود آن ها آگاهی پیدا کند، در همان زمان می توان غده را به طور کلی از بین برد، حال آن که اگر فرد از شکل گیری اش آگاهی نداشته باشد غده گسترش پیدا کرده (به خصوص اگر بدخیم باشد) و اندام های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. بنا بر این، بهتر است همین حالا برنامه زمانی مشخصی برای خود ترتیب داده و با توجه به آن، طی بازه زمانی مشخصی اقدام به انجام آزمایشاتی در این باره کرده و با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

یک رژیم غذایی سالم می تواند تأثیر قابل ملاحظه و حیاتی ای در پیش گیری از سرطان داشته باشد

باید در نظر داشت که یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزیجات، در کنار خوراکی های سالمی که سرشار از پروتئین و چربی های مفید برای بدن باشند، نه تنها سلامت کلی فرد را بهبود می بخشند، بلکه از بروز اختلالات خطرناکی چون سرطان تا حدود زیادی پیش گیری می کنند.

سازمان سلامت جهانی درباره رژیم غذایی مفید برای افراد توضیحاتی ارائه کرده است که با هم نگاهی به آن می اندازیم: بنا به این اطلاعات توصیه شده است که فرد در طول روز حداقل به میزان دو و نیم فنجان سبزی و میوه مصرف کند، مصرف گوشت قرمز فرآوری شده را تا حد امکان کاهش دهد، در رژیم غذایی خود حتما جایی برای غلات کامل داشته باشد (برای مثال استفاده از ماکارونی تولید شده توسط غلات کامل به جای نوع معمول آن)، و مهم تر از همه این که تا جای ممکن مصرف شکر فرآوری شده را کاهش دهد.

تا جای ممکن از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید

بنا به اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سلامتی مایو، سرطان پوست از جمله شایع ترین انواع سرطان است که معمولا افراد به واسطه ابتلا به آن در معرض فرایند های درمانی مرتبط قرار می گیرند و بنا به همین اطلاعات، یکی از بهترین راهکار ها برای مقابله با شکل گیری غدد سرطانی مربوط به این نوع از سرطان این است که از قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض تابش نور خورشید جلوگیری شود. برای این منظور راهکارهایی نیز ارائه شده است که با هم نگاهی به آن ها می اندازیم: تا حد امکان در سایه راه بروید و در معرض نور خورشید قرار نگیرید، سعی بر آن داشته باشید که قسمت های بیشتری از بدن خود را به وسیله پوشش مناسب بپوشانید، به طور معمول از کرم های ضد آفتاب بر سطوحی از پوست که در معرض نور خورشید قرار می گیرند استفاده کنید (به خصوص پوست صورت و دست ها)، و مهم تر از همه این که از دستگاه هایی که در سالن های زیبایی به منظور برنزه کردن پوست استفاده می شود، استفاده نکنید.

خود را در برابر ویروس اچ پی وی (ویروس پاپیلومای انسانی) واکسینه کنید

(ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV (به انگلیسی: Human Papillomavirus) ویروسی است که بیشتر از همه در زمان آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌ یابد) اگر دهانه رحم (سرویکس، به انگلیسی: cervix) فرد دچار مشکل شده باشد، امکان ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. ویروسی که در نهایت سبب شکل گیری غدد سرطانی در دهانه رحم می شود. بنا به اطلاعات منتشر شده توسط سازمان جهانی درمان و پیش گیری از سرطان، استفاده از واکسن اچ پی وی، خطر ابتلا به این نوع به خصوص از سرطان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. استفاده از وسایل بهداشتی به هنگام آمیزش جنسی و نیز کاهش تعداد دفعات این گونه رابطه ها نیز خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا حدود زیادی کاهش می دهد.

در سیارک بخوانیم: ویروس پاپیلومای انسانی اچ‌پی‌وی 

استفاده از وسایل بهداشتی به هنگام آمیزش جنسی

به احتمال بسیار زیاد در حال حاضر از این مسئله آگاهی دارید که آمیزش جنسی غیر بهداشتی و بدون استفاده از وسایل لازم، می تواند سبب بروز و شکل گیری برخی بیماری های عفونی شود و علاوه بر آن امکان بارداری ناخواسته نیز وجود دارد. اما نکته ای که به طور معمول از دید افراد پنهان مانده و از آن غافل می شوند، این است که علاوه بر مسائل یاد شده، آمیزش جنسی غیر بهداشتی می تواند ویروس های حامل غدد سرطانی را نیز به بدن فرد منتقل کند. سازمان سلامت مایو طی بیانه ای استفاده از وسایل لازم برای آمیزش جنسی بهداشتی را توصیه کرده است تا از بروز بیماری هایی چون اچ آی وی و اچ پی وی جلوگیری شود. در این بیانه اضافه شده است که آن دسته از افرادی که از بیماری اچ آی وی یا ایدز رنج می برند، در مقایسه با سایر افراد، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های کبد، ریه و برخی اندام های دیگر قرار می گیرند.

تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض آلودگی های مضر خودداری کنید

بسته به مکانی که در آن فعالیت می کنید و یا جایی که به عنوان محل سکونت خود انتخاب کرده اید، ممکن است در معرض آن دسته از آلودگی هایی قرار گرفته باشید که به مرور زمان سبب شکل گیری غدد سرطانی شوند؛ یعنی آلودگی هایی که در خود آن دسته از مواد و ترکیبات شیمیایی ای را دارا هستند که موجب این گونه اختلالات می شوند. سازمان سلامت جهانی عنوان کرده است که آن دسته از افرادی که در محیط های خطرناکی کار می کنند که در معرض این گونه آلودگی ها قرار می گیرند، حتما باید از ماسک و سایر ادوات ایمنی لازم استفاده کنند و در غیر این صورت، با متصدیان این گونه کارها برخورد قانونی خواهد کرد. علاوه بر این توصیه شده است که استفاده از محصولات شیمیایی خطرناک در محیط هایی انجام شود که دارای تهویه و امکانات مربوط مناسبی باشند و یا این که در فضای باز این گونه کارها انجام شوند. در دیوار ها و جداره های خانه های مسکونی نیز بهتر است تا حد امکان از پنبه نسوز استفاده شود تا ورود مواد شیمیایی مضر به فضای داخلی خانه به حداقل برسد (به خصوص خانه هایی که در مکان های نزدیک به به کارگاه هایی قرار گرفته اند که در آن ها از مواد شیمیایی خطرناک به عنوان مواد اولیه استفاده می شود، مانند کارگاه هایی رنگ سازی و ...).

استفاده از دوزهای پایین آسپیرین

محققان دانشکده پزشکی هاروارد تحقیقاتی درباره استفاده از داروهای غیر استروئیدی انجام داده اند و نتایج حاکی از آن بوده است که آن دسته از افرادی که این گونه دارو های ضد التهاب را (در رأس آن ها آسپیرین) استفاده می کنند به مراتب کمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان های روده بزرگ و پروستات قرار می گیرند. با این وجود، این تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی به سر می برد و هنوز نتایج استفاده از آسپیرین در افرادی که شرایطی منحصر به فرد دارند مشخص نشده است. ناگفته نماند که مصرف بیش از اندازه آسپیرین می تواند سبب خونریزی معده شود که بسیار خطرناک است.

نظرات

۱۳۹۷/۷/۲۴بله هست، البته گران است.

۱۳۹۷/۷/۱۲این واکسن اچ پی وی در ایران هم موجوده؟

در ادامه بخوانید...

رژیم غذایی برای میگرن

در
فراوانی و شدت حملات سردرد بستگی زیادی به نوع شیوه زندگی افراد مبتلا به میگرن دارد. مطالعات علمی یک رابطه شگفت انگیز بین تکرار حملات میگرنی و مواد غذایی مصرف شده را تأیید کرده است. در حالی که برخی از محصولات می توانند از میگرن جلوگیری و حتی درمان کنند، برخی از محصولات، برعکس عمل کرده و نقش مهمی را بازی می کنند و شرایط بیمار را پیچیده می کنند. رژیم غذایی مناسب برای میگرن نیز همانند داروهای درمان مهم است. درک اینکه از چه غذایی باید اجتناب شود و نقش طب سنتی را بازی کند، می تواند به طور قابل توجهی باعث بهبود سلامت فرد شود.
 

 

این محصولات برای میگرن ممنوع است

در سال 1983، محققان بریتانیایی تحت نظارت گروهی از 88 کودک مبتلا به میگرن شدید قرار گرفتند. موضوع مطالعه رژیم غذایی جوانان بود. دانشمندان از رژیم غذایی معمول فرزندان برخی از محصولات که "مشکوک" در توانایی افزایش حملات بودند را، شناسایی کردند.
 
در نتیجه، 78 نفر از 88 نفر شرایط خود را بهبود بخشیدند، و در برخی دیگر سردرد های میگرنی به طور کامل متوقف شد. هنگامی که دانشمندان محصولات حذف شده را به رژیم غذایی بازگرداندند، بیماری در 80 کودک مبتلا مجدد عود پیدا کرد.
 
نتیجه آزمایش به دانشمندان اجازه داد تا نتیجه گیری کنند که عوامل رژیم غذایی ممکن است در توسعه میگرن در کودکان و نوجوانان نقش مهمی ایفا کنند.در حالی که در بزرگسالان، اجتناب از بعضی از محصولات، فراوانی و شدت حملات را به میزان 20-50٪ کاهش می دهد.
 

خطرناک ترین غذا برای میگرن چیست؟

به طور کلی، این محصولات عمدتا حاوی نیتریت، اسید آمینه تیرامین، مونو سدیم گلوتامات غذایی ، هیستامین، کافئین ، مس (در مقادیر زیاد)و قندهای ساده هستند.
 

نیتریت:

یک عنصر رایج در ژامبون و سوسیس است . در محصولات گوشتی، این افزودنی  باعث ایجاد تنگ شدن عروق مغزی می شود.
 

تیرامین:

در پنیر های کهنه باعث عطر و طعم خاص آن می شود، باعث کمبود سروتونین در بدن (فقدان این هورمون منجر به میگرن)می شود. تیرامین در مقادیر زیادی در آبجو ، شاه ماهی شور ، کبد مرغ، مخمر ، مرکبات یافت می شود . استفاده از شراب قرمز حاوی اتانول، سولفیت و تیرامین همچنین منجر به اسپاسم و کم آبی بدن می شود.
 
در حالی که سروتونین در افراد میگرنی به شدت کم است، در مقابل آن - هورمون هیستامین بیش از حد یافت می شود و باعث افزایش حملات سردرد می شود. برای افزایش غلظت هیستامین، بیماران باید از بادمجان ، گوجه فرنگی، آووکادو ، پنیر، سوسیس، آبجو، شراب قرمز و کلم پرهیز کنند.
 
برای محصولات میگرنی با مونو سدیم گلوتامات (E621) کمتر خطرناک نیست. این مکمل غذایی باعث افزایش فعالیت برخی مناطق مغز می شود که باعث حمله میگرنی نیز می شوند.
 
بی نظیر و دوست داشتنی تر از شکلات هم چیزی وجود دارد؟  در ترکیب آن ها سه عامل تحریک کننده میگرن وجود دارد. اینها عبارتند از فنیل اتیلامین، کافئین و تئوباریم.
 

 

محصولات غذایی ممنوع برای میگرن

پنیر های : بری ، روکوفورت ، چدار ، کرم ، خامه ترش
شکلات، کاکائو
گوشت و ماهی (انواع دودی، خشک، انواع چرب)، خاویار قرمز
عسل
سیب ، موز ، مرکبات، آناناس
ذرت ، سیر ، پیاز، کلم، کلزا ، تربچه
نوشابه های کافئین دار ( قهوه ، چای ، کولا)
الکل (شراب قرمز، آبجو).
محدودیت محصول
پس از تشخیص "میگرن"، بیمار باید لیستی از مواد غذایی خود را که موجب سردرد می شود تعیین کند.
 
برای این مهم است که برای دو هفته به طور کامل از محصولات رژیم غذایی از لیست از داروهای ضد احتقانی حذف شود. سپس منو را با یک نام وارد کنید و وضعیت خود را نظارت کنید. اگر پس از استفاده از هر کدام از آنها سردرد دوباره شروع شد، به این معنی است که به طور قطعی منع مصرف دارد.
 
اگر عود سردرد اتفاق نیفتد، محصول می تواند در رژیم غذایی باقی بماند. معمولا غذای خطرناک باعث ایجاد سردرد در عرض 3-6 ساعت پس از مصرف می شود.
 
زنان مبتلا به میگرن باید به رژیم غذایی، توجه ویژه داشته باشند. به دلایل هورمونی، عوامل شخصی آنها اغلب حتی برای یک ماه متفاوت هستند.
 
برای زنان در طول هر گونه تغییرات هورمونی (دوره قاعدگی، حاملگی، شیردهی، یائسگی)، مهم است که مراقب رژیم غذایی خود باشید و به حداقل رساندن استفاده از محصولاتی که باعث حمله سردرد می شود، باشند.
 
افراد مبتلا به میگرن نباید از غذا خوردن، خوردن تنقلات و به ویژه گرسنگی استفاده کنند. گرسنگی و سوء تغذیه عامل های مشترک هستند که باعث سردرد شدید می شوند. در دوره حملات، پزشکان به شما توصیه می کنند غذای شور، چرب، ترشی، شیرینی، شراب قرمز را ترک کنید.
 
همچنین لازم است استفاده از غذاهای نشاسته ای ( سمولینا ، ماکارونی ، نان سفید ) محدود شود، که باعث آزاد شدن انسولین می شود، که به نوبه خود باعث حمله میگرنی نیز می شود. لازم نیست آزمایشات غذایی را در طول تشنج انجام دهید و غذاهای جدید یا عجیب و غریب را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
 
و یک قانون دیگر. افرادی که از میگرن رنج می برند نمی توانند بستنی بخورند و نوشیدنی های بسیار سرد در آب و هوای گرم مصرف کنند زیرا مغز به شدت به تغییرات دما واکنش نشان می دهد.
 
نادیده گرفتن این قانون با یک میگرن 2 روزه (اغلب با یک آئین بصری) به پایان می رسد.
 

 

توصیه  برای میگرنی ها

محققان در رابطه با ارتباط بین مواد غذایی و حملات میگرنی دریافته اند که برخی مواد مغذی غذایی تاثیر مثبتی برای درمان افراد میگرنی دارند. برای مثال، قهوه، برای مقابله با اولین حمله میگرنی، و مواد غذایی غنی از منیزیم ، کلسیم ، ویتامین های A ، B، C ، فیبر.
 
محققان بلژیکی نتیجه گرفته اند که ویتامین B2 می تواند سردرد را کاهش دهد. به همین دلیل، ساردین ، عدس ، قارچ، غذاهای سالمون . ویتامین B6 به تولید سروتونین کمک می کند، به این معنی که می تواند خطر ابتلا به میگرن را نیز کاهش دهد. این ماده در مارچوبه، سیب زمینی سرخ شده ، دانه آفتابگردان ، سبوس نان یا دانه های کامل یافت می شود .
عنصر مهم دیگر برای میگرن منیزیم است. در طول استرس، ذخایر آن در بدن به شدت کاهش می یابد. برای افزایش محتوای منیزیم، خوردن قهوه ، شاه بلوط و آجیل مفید است.
 
اگر ما در مورد غذاهای چرب صحبت کنیم، همه مواد حاوی چربی در میگرن ممنوع است. اما غذاهای حاوی اسید امگا 3 ( کدو ، ماهی قزل آلا و ماهی های دریایی دیگر)، برعکس، کمک می کند تا از حملات جلوگیری شود. اعتقاد بر این است که این اسیدهای چرب باعث بهبود وضعیت غشاء سلول های عصبی می شود و آنها را به عوامل ایجاد میگرن مقاوم می سازد.
 
چربی های گیاهی ، مفید ترین موارد برای سردرد، روغن نباتی، روغن زیتون و روغن سویا است . در ضمن، روغن بذرک، علاوه بر اسیدهای چرب ضروری، پروستاگلاندین که حاوی مواد شبه هورمونی است.صحبت از محصولات سالم ضروری است که به طور جداگانه زنجبیل را ذکر کنید . این ادویه در طب سنتی  به عنوان ضد میگرن شناخته شده است. واقعیت این است که ریشه شامل مقدار زیادی از مواد ضد درد است. به کارگران مهاجر توصیه می شود روزانه زنجبیل خرد شده مصرف کنید: 0.5-1 قاشق چایخوری.
 
یکی دیگر از مولفه های مهم رژیم غذایی، آب است . از لحاظ علمی اثبات شده است که حتی کمبود آب بدن باعث ایجاد پروسه هایی در مغز می شود که موجب حملات میگرنی می گردد. مقدار مطلوب مایع مصرف شده کمتر از 2 لیتر در روز.
 
اما به قهوه برگردیم. در رژیم غذایی مهاجران، شهرت مبهمی دارد. از یک طرف، کافئین یکی از داروهای ضد میگرن است که توسط طب رسمی مورد استفاده قرار می گیرد و قهوه باعث کاهش بسیاری از دردها می شود. اما در عین حال، برای بعضی از بیماران (معمولا با قهوه قوی)، نوشیدنی باعث میگرن می شود.
همچنین باید به طور جداگانه درباره الکل صحبت کرد.مصرف الکل به شدت برای همه بیماران میگرنی ممنوع است.
 

 

محصولات غذایی مناسب برای میگرن

برنج (به خصوص قهوه ای)، بلغور جو دوسر ، گندم سیاه
مرغ، ماهی دریایی
نان با سبوس، آرد خرمالو
پنیر ، پنیر خامه ای ، شیرین پنیر ، کم چرب شیر
گلابی ، گیلاس ، کران بری
کلم بروکلی ، اسفناج ، برگ چغندر ، گل کلم ، خیار ، سیب زمینی شیرین ، هویج ، کدو سبز ، چغندر ، کدو ، شلغم
میوه های خشک،  گردو
روغن های گیاهی ( ذرت ، زیتون، کتان، سویا).
با توجه به توصیه های تغذیه ای فوق متخصصان تغذیه یک برنامه غذای یک روزه تهیه کرده اند که با پیوستن به آن می توان شرایط را در ابتدای حمله کاهش داد. حتی در صورتی که ممکن است هر روز در طول یک حمله بر اساس چنین برنامه ای بخورید، در اولین روز این رژیم غذایی بسیار مفید خواهد بود.
 

 

رژیم غذایی میگرنی

صحبت کردن در مورد برنامه تغذیه ای که به افراد مبتلا به سردرد شدید کمک می کند تا روند بیماری را کاهش دهد، نمی تواند به رژیم خاصی اشاره کند. باید زمانی که یک حمله سریع رخ می دهد، دنبال شود.
 
30 دقیقه قبل از صبحانه: آب لیموی تازه
صبحانه: بلغور جو دوسر و میوه (از لیست مجاز)
ناهار: سبزیجات، سالمون، سالاد سبزیجات برگ سبز (از روغن زیتون برای سس استفاده کنید)
شام: سبزیجات بخار پز، 1-2 تکه نان، گوشت، بلغور جو دوسر با شیر بادام
در هنگام خواب: سیب، چای سبز یا چای گیاهی (از جمله نعناع و زنجبیل)، عسل را می توان به عنوان شیرین کننده استفاده کرد .
 

 

قوانین مهم در میگرن

تغذیه مناسب برای میگرن، نقطه مهمی برای جلوگیری یا کاهش سردردها است. اما محصولات غذایی، مهم نیست که چقدر مفید هستند، نمی توانند یک برنامه درمان کامل را جایگزین کنند.
 
اگر حملات اغلب تکرار شود، همراه با سردرد شدید، تهوع، استفراغ، درد حاد بصری، اختلالاتی از سیستم های مختلف و ارگان ها، مهم نیست که زمان با ارزش را از بین ببرید و در اسرع وقت به کمک یک درمانگر یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. درمان مداوم تجویز شده در ترکیب با رژیم غذایی مناسب، باعث بهبود کیفیت زندگی میگرنی خواهد شد.

نظرات

در ادامه بخوانید...