مهارت های ارتباطی

 

این مقاله به بیان این موضوع که چگونه می توان  مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشیم، می پردازد.

(سیارک) در دنیای امروز یکی از مهمترین مهارت هایی که باید یک فرد داشته باشد مهارت های ارتباطی است. دنیای امروز ما بر پایه ی ارتباط برقرار است و  نحوه ی برقراری ارتباط  روی تمام جنبه های مختلف زندگی  ما تاثیر می گذارد. موقعیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ما تحت تاثیر روابط ما قرار دارند. در دنیای امروز افرادی که در ارتباط و مهارت های ارتباطی قوی هستند، بیشتر از بقیه ی افراد در اجتماع موفق هستند. این افراد در مجالس چون شمعی می درخشند و در تجارت حرف اول را می زنند . داشتن مهارت های ارتباطی در جامعه نقش بسیار مهمی در موفقیت فرد در جامعه و اجتماع ایفا می کند.

 آیا دوست دارید با افراد جدید ملاقات داشته و با آن ها دوست شوید؟

آیا دوست دارید با دیگران صحبت کنید اما خجالت می کشید؟

در هر حال راه کار شما پیش ماست.این راهنمایی ها می تواند به شما کمک کند تا مهارت های ارتباطی و مکالماتی خود را بهبود بخشید.

 

1: همیشه یک موضوع روتین و عادی به صورت آماده در ذهن خود داشته باشید.

شاید کمی عجیب بنظر برسد ولی سعی کنید همواره راجع به موضوعات جدید روز اطلاعات کافی داشته باشید. داشتن اطلاعات کافی این جذابیت را به شما می دهد که همواره افراد مختلف با سلیقه های متفاوت را به خود جلب نمایید. این یک نوع مهارت ارتباطی موثر است زیرا به موجب این مهارت است که افراد از اقشار مختلف با شما آشنا و جذب شما می شوند.این خود یک قدم بزرگ برای بهبود مهارت های مکالماتی است زیرا با صحبت کردن با دیگران از نحوه ی برخورد و ارتباط درست آگاه می شوید و تجربه های بسیار خوبی نیز برای شما با خود به همراه دارد.

 ۲:مکالمه ی خود را جذاب کنید.

جذاب کردن یک مکالمه باعث می شود که مخاطب با اشتیاق با شما همراهی کند. زمانی که با یک دوست قرار گذاشته اید راجع به موضوعاتی صحبت کنید که برای هر دوی شما جذاب باشد. هیچ کس دوست ندارد که به موضوعات خسته کننده ای گوش کند که نه از آن اطلاعی دارد و نه موضوع مورد علاقه اوست. این گونه ارتباط ها بر روی یک محور می چرخند و تنها فردی که صحبت می کند احساس می کند مکالمه جذاب است در نتیجه شخص مقابل بلاخره خسته می شود و به ارتباط یک طرفه ای که در آن راجع به مسائل خسته کننده صحبت می شود، پایان می دهد.

۳:یک‌ شنونده  ی خوب باشید.

افرادی که سنگ صبور همه هستند و گوش شنوا برای همه دارند، بیشترین مهارت های ارتباطی را دارند زیرا این افراد آموخته اند که برخی اوقات انسان ها نه به نصحیت و نه به راه کار نیاز ندارند. تنها گوش شنوایی می خواهند بدون این که مواخزه شوند و یا کسی به دنبال ارائه راه کار به آن ها باشد. افرادی داری مهارت گوش شنوا داشتن تنها گوش می دهند و صبورانه منتظر می شوند که طرف مقابل سبک شود. شاید با خود بگوید چه کار بیهوده ای خواهد بود این که ساعت ها به یک نفر گوش کنی اما این افراد زمانی که حالشان خوب است به یاد سنگ صبور خود خواهند بود و در شادی ها و خوشی های خود او را نیز همراه می کنند. این یک راه بسیار خوبی برای برقراری ارتباطات مستحکم با دیگران است.

۴:خسته کننده نباشید.

منظور از این که خسته کننده نباشید این است که لازم نیست مدام خودنمایی کنید و محور تمام گفت و گو ها خودتان باشید. این گونه رفتار ها باعث می شوند که افراد از شما دور کنند زیرا از مصاحبت با شما خسته می شوند. هیچ کس تمایلی ندارد که به فردی گوش کند که مدام خود محور اصلی مکالمات است. سعی کنید از موضواعت مختلف صحبت کنید. احوال طرف مقابلتان را بپرسید ، از آخرین پیشرفت هایش سوال کنید، راجع به تصمیمات آینده اش علاقه نشان دهید، سعی کنید اگر راهنمایی خواست یا در موردی تجربه داشتید در اختیارش بگذارید و در آخر احساس مفید بودن یک گفت و گوی دو نفره و یا چند نفره را به اطرافیانتان القا  کنید. بدون شک با این راه کار نه تنها فرد خسته کننده ای بنظر نمی رسید بلکه همه برای مصاحبت با شما لحظه شماری خواهند کرد.

۵: متکلم وحده نباشید.

برخی از افراد به شکل بسیار بی رحمانه ای تنها متکلم یک جمع هستند. این رفتار به شدت باعث گریز جمع از شما می شود زیرا شما فردی پر حرف و خودخواه جلوه می کنید که به دیگران اجازه ی صحبت نمی دهد. به دیگران نیز اجازه ی صحبت کردن بدهید و به آن ها گوش دهید. این مهارت ها افراد را به این وا می دارد که بیشتر برای ارتباط با شما از خود میل و رغبت نشان دهند.

۶:سوالاتی راجع به اطلاعات شخص بپرسید.

اگر با یک فرد اولین برخورد را دارید سعی کنید راجع به خود او سوال کنید. اما به این نکته توجه کنید که برخی از افراد مایل نیستند که زیاد راجع به خود اطلاعات زیادی بدهند. در مورد این افراد محتاطانه برخورد کنید. سعی کنید تا آن جا که شخص اجازه می دهد جلو بروید. به مرور زمان و با برخورد با آدم های مختلف تجربه کسب می کنید و با تجربه می توانید به این موضوع واقف شوید که چه کسی و تا چه حد مایل به ارتباط است.

 

۷:مثبت باشید.

سعی کنید یک فرد مثبت باشید. افرادی که افکار منفی دارند نا خداگاه دیگران را از خود دور می کنند. انرژی مثبت و روحیه ی شاد افراد را به خود جلب می کند. مهارت مثبت اندیشی یک دفعه ای به دست نمی آید و نیازمند وقت است. به خود فرصت دهید که این مهارت را بیاموزید. برای شروع از افراد منفی دوری کنید و سعی کنید به مسائل روزمره با یک دید مثبت نگاه کنید. این باعث می شود که افراد نا خداگاه جذب شما شوند و هم نشینی و مصاحبت با شما را ترجیح دهند.

۸:لبخند بزنید.

لبخند زدن باعث می شود که به چشم بیاید. همواره مردم از افرادی که اخمو هستند دوری می کنند و آن ها را افرادی عبوث و بد خلق می پندارند حتی اگر این موضوع درست نباشد. پس لبخندبزنید. لبخند زدن به دیگران حس مثبتی می دهد و شما را یک فرد خوش برخورد نشان می دهد و تمایل افراد برای همنشینی با افراد خوش رو و خنده رو بیشتر است از افرادی که مدام اخم بر پیشانی دارند و بداخلاق هستند.

این راه کار ها تنها راه کار های موجود برای ارتباط برقرار کردن با دیگران نیست. همواره با توجه به موقعیت و فرهنگ راه کار های زیادی وجود دارد. حتی می توان به راحتی با صحبت کردن راجع به آب و هوا بحث را با یک نفر شروع کرد و ارتباط موفقی داشت.سعی کنید از خود خلاقیت نشان دهید و با توجه به موقعیتی که در آن هستید یک راه کار مناسب برای برقراری ارتباط برای خود بیابید.ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید