خودرو هایی که در کشورهای مختلف به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گیرند بخش اول

 

در شهرها و کشورهای مختلف جهان،  رنگ ها و مدل های گوناگون و متنوعی از خودرو در تاکسیرانی مورد استفاده قرار می گیرند. در بیشتر نقاط دنیا و شهرهای بزرگی چون نیویورک، تاکسی مورد استفاده زرد رنگ هستند، حال آن که در سوی دیگر، در شهرهایی چون لندن از تاکسی های مشکی رنگ استفاده می شود.  در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از مدل های خودروهایی آشنا کنیم که در کشورهای مختلف به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گیرند (البته مدل هایی هم در مقاله ذکر شده اند که مربوط به زمان گذشته شده و حال جایگزینی برای شان در نظر گرفته شده است). با سیارک همراه باشید. 
در این مقاله می خوانیم:

 

 

تاکسی آمریکا چکر ماراتون

چکر ماراتون/ Checker Marathon

تاکسی نیویورک
یکی از شناخته شده ترین مدل های خودرویی که تا کنون به عنوان تاکسی امریکا مورد استفاده قرار گرفته است، همین چکر ماراتونی است که برای نخستین بار در میشیگان آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. جالب است بدانید که ساخت این خودرو به طور کلی در سال 1982 متوقف شد، با این حال، نمونه های متعددی را از آن در کلکسیون افراد مختلف می توان دید و بعضا برای طراحی پوستر و سایر فعالیت های تزئینی این چنینی مورد استفاد قرار می گیرد. 

نکته دیگری که سبب محبوبیت روز افزون این تاکسی شد و بیش از پیش آن را مشهور کرد، این بود که فیلم ها و سریال های مختلف تلوزیونی به مرور زمان آن را به عنوان تاکسی زیبای زرد رنگ نمادین نیویورک معرفی کردند. علاوه بر  تاکسی نیویورک  ، در همان سال های ابتدایی در بسیاری از شهرهای دیگر آمریکا نیز به سرعت محبوبیت پیدا کرده و به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار گرفت؛ از جمله این شهرها شیکاگو بود. در سال 2015 هم شرکت خودرو سازی چکر، طی اقدامی علاقه مندان به این خودرو را شگفت زده کرد مسئولان این شرکت طی خبری رسمی عنوان کردند که قصد دارند در همین چند سال آینده، مدل جدیدی را ساخته و روانه بازار کنند و گویا اقدامات اولیه برای دست یابی به این مهم از سوی آن ها انجام شده است. البته انتظار نداشته باشید که دقیقا همان تاکسی زرد رنگ سال های دور را شاهد باشیم.

 

 

تاکسی آمریکا فورد کراون

فورد تاکسی

فورد کراون ویکتوریا/ Ford Crown Victoria

تاکسی های آمریکا 
کراون ویکتوریا، ساخت شرکت خودرو سازی فورد، به عنوان جایگزینی برای مدل ماراتون پیشین در نظر گرفته شده و به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار گرفت. نکته مهمی که درباره این مدل وجود داشت، این بود که طراحی بدنه و قالب اصلی آن، تا حدود بسیار زیادی شبیه به ماشین شهری لینکولن بود که معمولا به عنوان لیموزین مورد استفاده قرار می گرفت. نکته مهمی که درباره این بدنه و قالب مورد استفاده وجود داشت این بود که بسیار مستحکم و قابل اطمینان بود و تدابیر در نظر گرفته شده توسط متخصصان شرکت فورد، باعث شد تا در کنار این استحکام، سرعت و کنترل خودرو نیز بسیار رضایت بخش باشد و همین مسائل بود که کراون ویکتوریا را بدل به جایگزینی ایده آل برای ماراتون کرد. جالب است بدانید که از این مدل، تقریبا در تمامی نقاط ایالات متحده آمریکا، به عنوان خودروی پلیس نیز استفاده شد.

تاکسی آمریکا

کراون ویکتوریا، آخرین خودروی چهار دری بود که در آمریکای شمالی برای  تاکسی آمریکا  ساخته شد و بدنه خودرو از قالب زیرین آن جدا بوده و سپس این دو تکه به یکدیگر متصل می شدند. در نهایت هم در سال 2011 بود که روند طراحی و تولید خودرو به طور کلی متوقف شد و دیگر به عنوان مدل اصلی مورد استفاده در آمریکا به عنوان تاکسی شناخته نمی شود، با این حال، در شهرهایی چون نیویورک و فیلادلفیا، هنوز هم می توان تعداد زیادی از این  تاکسی های آمریکا   محبوب را دید.

 

 

تاکسی آمریکا تویوتا پریوس

تاکسی های نیویورک

 تویوتا پریوس/ Toyota Prius

رنگ اصلی تاکسی های شهر نیویورک
در چند ساله اخیر، سلیقه و انتظار مردم و راننده ها تا حدود زیادی تغییر کرد و همین مسئله سبب شد تا به دنبال مدلی متفاوت تر برای استفاده به عنوان تاکسی باشند. نتیجه این جستجوها، مدل پریوس، ساخت شرکت خودرو سازی تویوتا بود. دو نکته قابل توجه درباره این مدل وجود دارد که سبب محبوبیت آن شده است اول این که از لحاظ اقتصادی و مصرف سوخت بسیار به صرفه است و کمتر از مدل های پیشین هوا را آلوده می کند، و نکته دیگر این که حتی طراحی های هاچ بک آن نیز بسیار جادار هستند و علاوه بر این که مسافران قادر خواهند بود به راحتی در آن جا بگیرند، فضای کافی برای اسباب و چمدان های شان نیز وجود خواهد داشت. همین مسائل بود که سبب شد مشاهده پریوس تویوتای زرد رنگ با آرم تاکسی ای که بر روی سقف آن دیده می شود، بدل به منظره ای طبیعی در نیویورک و برخی شهرهای بزرگ دیگر آمریکا شود. این ها همه در حالی است که شرکت خودرو سازی تویوتا قصد دارد تا چند ماه آینده ساخت این مدل را به طور کلی در آمریکا متوقف کند. 

 

 

تاکسی استرالیا

فورد فالکون/ Ford Falcon
برای سال های متمادی مدل فالکون ساخت شرکت خودرو سازی فورد، یکه تاز صنعت خودرو سازی در این کشور بود و نمی شد رقیبی برای آن متصور شد. یکی از این رقبا، مدل هولدن کمودور بود و رانندگان تاکسی استرالیایی به همان مدل فالکون اقبال بیشتری نشان داده و اکثریت آن ها از همان فالکون برای رانندگی بهره می گرفتند. در نهایت اواخر سال گذشته بود که شرکت خودرو سازی فورد به طور کلی ساخت این مدل در استرالیا را خاتمه داده و حتی کارخانه های استرالیای خود را به کلی تعطیل کرد؛ از عواقب این کار آن می توان به تأثیری که بر شرکت های بزرگ دیگری چون هولدن و تویوتا گذاشت اشاره کرد، چرا که پس از این اتفاق آن ها هم مجبور به تعطیل کردن کارخانه های خود در استرالیا شدند. در حال حاضر راننده تاکسی های استرالیایی در بازار رو به استفاده از مدل هایی چون کمری تویوتا آورده اند.

 

 

تاکسی چین

 فولکس واگن جتا/ China Volkswagen Jetta
جای تعجبی نیست اگر بدانیم مدل جتای شرکت خودرو سازی فولکس واگن علاوه بر این که کمک شایانی به بازارهای فروش خودرو در چین کرده است، تاکسیرانی را نیز در این کشور تا حدود زیادی بهبود بخشیده است. مدل جتا، هنوز هم در شهرهای بزرگی نظیر شانگهای و بجینگ چین به عنوان مدل اصلی مورد استفاده به عنوان تاکسی شناخته می شوند و دلیل این محبوبیت آن است که نسل دوم خودروهای جتا، به واسطه جا دار بودن، قابل اتکا بودن و نیز طراحی ساده و اساسی شان، به عنوان مدلی ایده آل برای استفاده های حمل و نقل و تاکسی رانی شناخته می شوند.

هنوز چند ماه هم از توقف ساخت و تولید نسل دوم مدل جتا نمی گذرد (برای نخستین بار هم در سال 1984 بود که از آن رونمایی شد)، با این حال، راننده تاکسی های شهرهای بزرگ چین، هنوز هم از طراحی چهار در این مدل استفاده می کنند. البته دو شرکت خودرو سازی هیوندای و کیا، اخیرا مدل هایی برای استفاده راننده تاکسی های چین معرفی کرده اند و این گونه به نظر می رسد که تا چند سال آینده بر رقیب آلمانی خود چیره خواهند شد.

 

 

تاکسی جمهوری چک

 اسکودا اکتاویا/ Skoda Octavia
بیشتر راننده تاکسی های جمهوری چک، از خودروهایی استفاده می کنند که توسط شرکت خودرو سازی کشور خودشان ساخته می شود؛ خودروهایی نظیر مدل سوپرب (Superb) که ساخت شرکت خودرو سازی اسکودا است. علاوه بر این طراحی های چهار در و واگن مدل اکتاویا، که نسبت به مدل یاد شده کمی کوچک تر است نیز در میان آن ها محبوبیت دارد.

 

 

تاکسی انگلستان هکنی کریج

تاکسی های انگلیس

هکنی کریج/ Hackney Carriage
مدل هکنی کریج که در انگلستان به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گیرد، همانند تاکسی های زرد رنگ نیویورک، بدل به خودرویی نمادین برای انگلیسی ها شده است. از این مدل با نام «تاکسی مشکی رنگ» نیز یاد می شود و شکل و شمایل منحصر به فرد و به خصوص آن سبب شده است تا از شهرت جهانی برخوردار شود. این تاکسی های مشکی رنگ کوچک و جمع و جور انگلیسی دقیقا شهرتی چون اتوبوس های دو طبقه انگلیس، برج بیگ بن، و یا کیوسک های قرمز رنگ تلفن شان پیدا کرده اند. البته باید خاطر نشان کرد که در طول مدت زمان نسبتا زیادی که از استفاده این مدل به عنوان تاکسی می گذرد، تغییرات و بهبودهای بسیاری برای آن در نظر گرفته شده و مرتب به روز شده است، با این حال، طراحی قالب اصلی و شکل و شمایل منحصر به فرد آن، برای دهه ها دست نخورده باقی مانده است. حال که صحبت از تاکسی و تاکسی رانی است، شاید ذکر این نکته هم خالی از لطف نباشد که راننده تاکسی های انگلیسی در مقایسه با سایر کشورها، از قوانین بسیار سخت تری باید پیروی کنند برای نمونه حتما فضای داخلی ای که در اختیار مسافران قرار می گیرد (در اتاقک خودرو)، باید از قسمت راننده به وسیله ای جدا شده باشد، و یا این که راننده تاکسی های انگلیسی، باید به خوبی با مکان جغرافیایی تمامی خیابان های شهر محل فعالیت شان آشنایی داشته و آن را از بر باشند (برای این که دشواری این کار را بهتر درک کنید، برای نمونه می توان به لندن اشاره کرد که بیست و پنج هزار خیابان دارد).

 

 

تاکسی انگلستان ال تی سی تی ایکس فایو

ال تی سی تی ایکس فایو/ LTC TX5
جدیدترین مدل خودرو که در انگلستان به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گیرد، ال تی سی ایکس فایور است که با همیاری جزئی متخصصان چینی ساخته شده است. طراحی خودرو کاملا جدید و به روز است و در آن از یک موتور قدرتمند هیبریدی استفاده شده است که امکان رانندگی با خودرو برای هشتاد مایل، تنها به واسطه قدرت الکتریکی را فراهم می کند. این خودروی جدید، اخیر توسط افرادی مورد آزمایش و بررسی دقیق قرار گرفت و بازخورد مثبتی از سوی آن ها داشت. علاوه بر این، نکته حائز اهمیت دیگری که وجود دارد این است که از لحاظ ظاهری، ال تی سی تی ایکس فایو، بسیار بهتر از مدل انگلون تی ایکس ان، که در سال 2010 از آن رونمایی شد، طراحی شده است.

مدل پیش از این خودرو، یعنی تی ایکس 4، نزدیک به پانزده سال از زمان عرضه اولیه اش به بازار می گذرد و طبق قوانین دولت انگلستان دیگر امکان تولید آن در سال جاری نخواهد بود، به همین خاطر است که مدل تی ایکس فایو جایگزین آن خواهد شد. شرکت سازنده خودرو، که جیلی نام دارد (صاحب امتیاز شرکت ولوو نیز هست و شرکت لوتوس را هم کنترل می کند) برنامه ای بلند مدت دارد به منظور صادر کردن این خودرو به بازارهای جهانی (از جمله چین) و علاوه بر این، مسئولان این شرکت قصد دارند از قالب اصلی تی ایکس فایو، برای ساخت یک خودروی تجاری سبک وزن جدید هم بهره بگیرند.

 

 

تاکسی فرانسه

 

فرانسه، از معدود کشورهایی است که در آن، راننده های تاکسی برای انتخاب خودروی خود گزینه های متعددی پیش رو دارند و محدود به انتخاب یک یا دو مدل به خصوص نمی شوند. این البته تنها آزادی عمل آن ها نیست و از لحاظ رنگ خودروی خود نیز، راننده های تاکسی محدودیتی ندارند؛ در حقیقت تنها قانونی که پیش روی راننده های تاکسی است، این است که الزاما خودروی شان نباید بیشتر از نه صندلی داشته باشد. بسیاری از راننده های تاکسی در فرانسه، مدل پریوس وی، ساخت شرکت تویوتا را انتخاب می کنند، چرا که خودرویی کارآمد و جا دار است، اما جالب است بدانید که بخش نسبتا بزرگ تری از دسته نخست راننده های تاکسی فرانسوی، خودروهای چهار در لوکس را برای کار خود انتخاب می کنند خودروهایی نظیر سری پنجم بی ام و، یا کلاس ای مرسدس بنز. حتی بعضا دیده شده است که از مدل اس تسلا هم به عنوان تاکسی در فرانسه استفاده شده است.

 

 

تاکسی آلمان

8cd4187febd8d1487879956de646f367-1024x683.jpg

کلاس ای/ Mercedes Benz E Class
دهه ها است که راننده های تاکسی آلمانی کلاس ای مرسدس بنز را به سایر مدل ها ترجیح داده و از آن برای کار خود استفاده می کنند. تاکسی های مورد استفاده در آلمان، همیشه با رنگ بژ منحصر به فرد و به خصوصی روانه بازار شده اند و در ساخت آن ها از یک موتور قدرتمند توربو دیزلی استفاده شده است. امکانات به کار گرفته در خودرو به اندازه ای محبوب است که مسئولان شرکت خودرو سازی مرسدس بنز، نام «پکیج مخصوص تاکسی رانی» را برای این ها انتخاب کرده و در همان کارخانه امکانات را بر خودرو سوار می کنند به این معنا که راننده تاکسی زمانی که خودروی خود را خریداری می کند، دیگر احتیاجی به این نخواهد داشت که آن را مجددا رنگ کند، و علاوه بر این، امکاناتی نظیر تاکسی متر و این گونه چیزها هم در همان زمان ساخت خودرو بر آن قرار می گیرند.

 زمان زیادی از شروع فعالیت های تاکسی رانی در آلمان نمی گذرد و این گونه به نظر می رسد که در سال های آینده دیگر شاهد استفاده از کلاس ای مرسدس بنزبه عنوان تاکسی نخواهیم بود و احتمال می رود که مدل جدید تری جایگزین آن شود.

این مقاله ادامه دارد... ۱۰ خودرو که در دنیا به عنوان تاکسی استفاده می شود بخش دوم

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید