6 روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

درحالی‌که سن افزایش می‌یابد، مغز ما احتمالاً رفته رفته با دقت کمتری عمل می‌کند و موجب یادگیری سخت‌تر مطالب جدید و یا به خاطر سپردن وقایع کلیدی می‌شود. و در برخی از افراد، زوال شناختی قابل‌توجه است و در موارد بسیار نادر منجر به بیماری آلزایمر می‌شود.


 به‌طور متوسط حدود 99 درصد کلیه داروها در کار آزمایی های بالینی درواقع هرگز موجب درمان آن نشده‌اند، و مصرف داروها هنوز هم در آخرین مرحله آزمایش‌ها در سال 2017 ناموفق است. اما راه‌کارهای دیگری برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری وجود دارد.      با آلزایمر خداحافظی کنید
ما با مدیرعامل Neurotrack الی کاپلان گفتگویی داشتیم. شرکت وی به‌تازگی برای انجام ارزیابی آنلاین راه‌اندازی شده است که کمک می‌کند تا افراد از وضعیت سلامت حافظه خود مطلع شوند، باهدف یادگیری برخی از راه‌هایی که به‌واسطه آن‌ها شما به‌طور بالقوه می‌توانید خطر ابتلا به آلزایمر و زوال شناختی به‌طور گسترده‌تری کاهش دهید.
این شرکت همچنین برنامه‌ای را ارائه می‌دهد که به‌منظور جلوگیری از برخی از این زوال شناختی قابل‌استفاده است.
آنچه علم در مورد بهترین راه‌های کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال شناختی می‌گوید در اینجا ارائه می‌شود.
1. به مواد غذایی مصرفی خود توجه داشته باشید.
رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به زوال شناختی کمک می‌کند_به‌ویژه در یک رژیم غذایی به نام رژیم غذایی ذهن (MIND)، مخفف عبارت " رژیم غذایی مدیترانه‌ای- دش" به‌منظور تأخیر در اختلال عملکرد سلول‌های عصبی".
این یک نسخه ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و DASH است، با تمرکز بر جنبه‌های آن دسته از رژیم‌هایی که باید با فعالیت مغز انجام شوند.(سیارک
انواع توت‌ها، روغن‌زیتون، آجیل، و برگ سبزی‌ها تیره مواد غذایی اساسی رژیم غذایی که بر اساس مطالعات در مقیاس بزرگ از زوال شناختی طراحی‌شده است و لیست بهترین رژیم غذایی سالانه در گزارش جهانی و در گزارش‌های ایالات‌متحده رتبه‌ سوم را کسب کرده است.
مطالعه‌ای انجام‌شده بر روی حدود 1000 سالمندان نشان داد که این رژیم غذایی به نظر موجب کاهش 35٪ خطر ابتلا به آلزایمر در افرادی که آن را به‌طور متوسط دنبال کردند و کاهش 53 درصدی در افرادی که به‌دقت این رژیم را دنبال کردند می‌شود.     تغذیه سالم برای به تعویق انداختن آلزایمر
به‌علاوه، این رژیم متناسب با رژیم ماریا کاریلو است، افسر ارشد علمی انجمن آلزایمر است که خبرنگاری بیزینس اینسایدر (Business Insider) در ماه ژوئیه گفت:
"از زندگی لذت ببرید، وعده‌های غذایی سالم مصرف کنید که برای شما مفید هستند، و شما احتمالاً درنهایت به مراقب مغز خود و همچنین قلب خود خاتمه خواهید داد."
2. فعال باشید.
با استناد به آزمایش‌های مبتنی بر مداخله در رژیم غذایی و مطالعات اپیدمیولوژیک، موسسه ملی سالمندی ایالات‌متحده نشان داد که به‌طورکلی ورزش نیز می‌تواند نقش کلیدی در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال شناختی ایفا کند.
برنامه نئوترک (Neurotrack)، تمرینات قدرتی و ورزش‌های کاردیو را توصیه می‌کند، کاپلان گفت:
ورزش می‌تواند فواید سلامتی جانبی داشته باشد و همچنین مضاف بر این‌که آنچه برای قلب و بدن شما مفید است برای مغز شما نیز احتمالاً مفید خواهد بود.

3. سطوح استرس خود را تا حد ممکن کاهش دهید.
شواهد نشان می‌دهد حلقه ارتباطی میان استرس و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال شناختی وجود دارد.
مطالعه کوچکی در سال 2009 این مورد را از بررسی تعداد 41 شرکت‌کننده با اختلال شناختی خفیف، کسانی که دارای میزان بالاتری از استرس و همچنین مقیاس‌های سریع‌تر از زوال شناختی بودند کشف کرد.
اخبار خوب این است که اقدامات بسیار زیادی برای قابلیت مدیریت استرس شما، مانند تمرین تنفس، مدیتیشن و یوگا وجود دارد.
4. عادات خواب سالم و طبیعی را حفظ کنید.
خواب بیش‌ازحد کم می‌تواند کنترل انجام کارهای مرتبط با بدن و مغز شما را تحت تأثیر قرار دهد.
بررسی سال 2014 از مطالعات مشاهداتی نشان داد که خواب کم عامل خطرآفرینی برای زوال شناختی و بیماری آلزایمر است.
هرچند محقق معتقد است که تحقیقات بیشتری درزمینهٔ مکانیسم دقیق چگونگی عملکرد آن موردنیاز است، آن ها به این نتیجه رسیدند که "خواب سالم و طبیعی به نظر می‌رسد نقش مهمی را در حفظ سلامت مغز با بالا رفتن سن ایفا می‌کند و ممکن است نقش کلیدی در پیشگیری از [بیماری آلزایمر] بازی کند".
5. فعالیت اجتماعی خود را حفظ کنید.
کاپلان اظهار می‌کند که مؤلفه اجتماعی مسئله‌ای است که نئوترک به‌سختی در تلاش برای مطرح کردن آن است. این شرکت دارای طرح‌هایی درزمینهٔ ایجاد یک شبکه اجتماعی داخلی است.

وی اظهار داشت که از زمان ارزیابی راه‌اندازی شده در دسامبر 2016، او شاهد پیوستن هزاران نفر به یک گروه ویژه فیس بوکی برای گفتمان در مورد نتایج به‌دست‌آمده‌شان بوده است.
کاپلان گفت حتی یک گروه در نیوزیلند وجود دارد که برای صرف قهوه پس از انجام امور کاری خود گرد هم می‌آیند.
اجتماعی ماندن می‌تواند راه بسیار خوبی برای کاهش خطر ابتلا به زوال شناختی و آلزایمر باشد.
به گفته موسسه ملی سالمندی، حفظ فعالیت‌های هوشی و شناختی، یا با تحریک فکری و یا مشارکت در فعالیت اجتماعی، با کاهش خطر آلزایمر مرتبط است.

بعضی بیماران آلزایمری در برابر از دست دادن حافظه "مقاومت" می کنند
6. بخوانید، بازی کنید، و یا در غیر این صورت ذهن خود را وادار به فعالیت کنید.
به همراه راه‌کارهای تعامل اجتماعی، حفظ فعالیت ذهنی و فکری نیز با کاهش خطر آلزایمر دارای همبستگی است.
با توجه به موسسه ملی سالمندی، این نوع از انگیزش می‌تواند هر کاری ازجمله خواندن مطالب گرفته تا حل جدول کلمات متقاطع و یا حضور در سخنرانی‌ها و انجام بازی‌های مبتنی بر حافظه (بازی فکری) باشد.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید