طرز تهیه آب زرشک

طرز تهیه آب زرشک

 

 

زرشک تصفیه کننده خون

خواص و مضرات زرشک، آب زرشک، زرشک سیاه، زرشک کوهی

زرشک در اواسط پاییز محصول نوبرانه خود را در جنوب خراسان هدیه کرده و تا اواخر آذر برداشت آن برحسب مناطق مختلف ادامه می یابد. به همین دلیل فصل پاییز مناسب ترین زمان برای خرید زرشک تازه و تهیه آب زرشک است. زرشک که به تصفیه کنندگی خون شهرت دارد، در طب سنتی رد پای عمیقی داشته و مصرف زرشک و آب زرشک به زمان باستان می رسد. در طب سنتی قدیمی ایران، زرشک یکی از راههای درمان خانگی برای بسیاری از بیماری ها بوده و توصیه به گرفتن آب زرشک به صورت طبیعی راه درمان مشکلات بسیاری بوده است.

 

البته در حال حاضر در تمام فصول سال آب زرشک در آبمیوه فروشی ها و کافی شاپ های بسیاری موجود است اما از عدم وجود مواد نگهدارنده که دردسرهای فراوانی برای دستگاه گوارش ما به وجود می آورند مطمئن نیستیم. با توجه به تمام ویژگیها و خواص زرشک تازه و آسان بودن نحوه گرفتن آب زرشک، بهتر است با خرید مقدار دلخواهی زرشک تازه، خودمان آب آن را گرفته و استفاده نماییم.
نکاتی که باید در مورد آب زرشک توجه کرد این است که ابتدا باید زرشک مخصوص آبگیری که از خانواده زرشک قرمز(زرشک پلویی) است را انتخاب کرد، این نوع زرشک دارای مشخصاتی است مانند جثه ای نسبتاً بزرگتر از زرشک قرمز، دارای رنگ آلبالویی تیره و حاوی هسته که معمولاً این نوع زرشک به "زرشک سیاه" معروف است.

 

زرشک سیاه را می توان در بسیاری عطاری ها که هم به صورت تازه و خشک ارائه می شود و در تمام فصول سال موجود است را خریداری کرد. دقت کنید زرشک و آب آن برای افرادی که مبتلا به سرفه های خشک هستند مضر است و مصرف زیاد آب زرشک و آب زرشک سیاه به صورت روزانه توصیه نمی شود.

در این مقاله به طرز تهیه آب زرشک کوهی  ، طرز تهیه آب زرشک سیاه در طب سنتی به 2 روش با حرارت و بدون حرارت اشاره شده است.

 

 

طرز تهیه آب زرشک با زرشک سیاه

جوشاندن زرشک

تهیه آب زرشک با زرشک سیاه

عکس از فیلم طرز تهیه آب زرشک

زرشک آبگیری

در این روش تهیه اب زرشک نباید از همان ابتدا زرشک و آب را بر روی حرارت بگذارید چراکه باعث نفوذ تلخی دانه های زرشک به آب زرشک بدست آمده خواهند شد و مزه و رنگ آب زرشک را تغییر می دهند. اگر آب زرشک ترش بود می توانید مقداری نمک و یا شکر بسته به ذائقه خود به آب زرشک اضافه کنید.
• زرشک ها را کاملا تمیز با آب سرد شسته و در آبکش غیر فلزی بریزید. در قابلمه ای مناسب آب را بجوشانید سپس زرشک ها را درون آب جوش بریزید و حرارت را ملایم کرده و در قابلمه را بگذارید.
• بعد از ده دقیقه حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید محتویات قابلمه مقداری سرد و خنک شوند. سپس می توانید زرشک را درون آبکش غیر فلزی ریخته و زرشک ها را با دست بمالید تا کاملا آب زرشک از آن ها خارج شود و تفاله اش فقط باقی بماند.
• دقت نمایید که آب زرشک بدست آمده باید کاملا صاف و بدون تفاله باشد و آن را دورن بطری شیشه ای در بسته، در یخچال می توانید نگهداری کنید.
• آب زرشک که تهیه کردید غلیظ است و برای استفاده می توانید مقداری آب به آن اضافه کرده و سپس نوش جان بفرمایید.

 

 

طرز تهیه آب زرشک سیاه بدون حرارت مستقیم و نکات مهم

آب زرشک طرز تهیه

روش تهیه آب زرشک

• برای تهیه آب زرشک ابتدا زرشک‌های قرمز را از ساقه و برگ جدا کنید و خوب بشویید.
• آن‌ها را داخل یک ظرف غیرفلزی بریزید.
• به ازای هر ۱ کیلو زرشک، ۱٫۵ لیتر آب جوش روی زرشک‌ ها بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید.
• ظرف را به مدت بیست و چهار ساعت داخل یخچال قرار دهید.
• بعد از ۲۴ ساعت، آب روی  زرشک‌ها را خالی کنید و داخل شیشه بریزید این خالص ترین آب زرشک است می توانید برای بار دوم این کار را تکرا رکنید و در نهایت زرشک ها را داخل صافی بریزید و له  و صاف کنید. 

 

 

طرز تهیه آب زرشک سیاه

طرز تهیه آب زرشک کوهی

زرشک سیاه

آب زرشک طرز تهیه

• طرز تهیه اب زرشک طبیعی مستلزم زرشک مرغوب و مخصوص این کار است. زرشکی که آب آن را تهیه می کنند زرشک کوهی یا زرک می باشد که با زرشک پلویی متفاوت است.
• اگر برای تهیه آب زرشک از زرشک سیاه استفاده می‌کنید، مقدار آب به ازای هر کیلوگرم زرشک چهار لیتر خواهد بود.

طرز تهیه آب زرشک کوهی: اگر برای تهیه آب زرشک از زرشک کوهی استفاده می‌کنید، مقدار آب به ازای هر کیلوگرم زرشک چهار لیتر خواهد بود.
زرشک سیاه را می‌توان از عطاری‌ها هم به صورت تازه و هم خشک در تمام فصول سال خریداری کرد،
• در صورت تمایل می‌توانید بعد از صاف‌کردن آب زرشک، حدود یک ربع آن را بجوشانید و بعد از خنک‌شدن، از آن استفاده کنید.
• جوشاندن آب زرشک، ماندگاری آن را بالاتر می‌برد ولی تا حدودی ویتامین‌های آن را نیز از بین می‌برد.
• زرشک کوهی دارای هسته و دانه است و مزه ترشی دارد اما زرشک پلویی بی دانه و شیرین مزه است. زرشک کوهی نیز انواع رنگ های مختلفی مانند صورتی، ارغوانی، سیاه و زرد، دارند که هر کدام از این ها نیز طعم و خواص مختلفی دارند.
• معمولا برای طرز تهیه آب زرشک خانگی از نوع زرشک سیاه و صورتی و یا ارغوانی آن استفاده می کنند که خواص فوق العاده ای دارند. 

 

• زرشک توت ترشی است ، بنابراین تهیه شراب زرشک به مقدار زیادی شکر و آب نیاز دارد.نتیجه شراب قرمز روشن ، با کمی اسیدیته متوسط ​​و رایحه ای دلپذیر است.

در سیارک بخوانیم:

بیست و پنج نوشیدنی سم‌ زدا برای پاکسازی و کم کردن وزن

آب سم زدای مخلوط گریپ فروت و لیمو ترش

آب سم زدای مخلوط لیمو و خیار

آب سم زدای مخلوط توت فرنگی و دارچین

آب سم زدای سوزاننده چربی

روش تهیه آب سم زدای لاغری

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • سعید :

    آب زرشک به دلیل وجود آلکالوئید بربرین موجود در آن ، دارای خواص درمانی است. مصرف آب زرشک، ترشح صفرا را تحریک می کند ، فشار خون را پایین می آورد و به جلوگیری از خونریزی کمک می کند. آب میوه حاوی موادی با خاصیت ضد میکروبی است. راه اول (برای بیماران دیابتی) برای تهیه آب زرشک ، میوه ها شسته می شوند ، بصورتی که دانه ها خرد نشود، فشار داده و آب آن را می گیریم. به پالپ باقیمانده آب اضافه می شود (1 لیوان آب در هر 1 کیلوگرم تفاله باقی مانده) تا 60 درجه سانتیگراد گرم می شود ، به مدت 1 ساعت و آب ثانویه را با فشار دادن می گیریم. آب عصاره اول را با آب ثانویه مخلوط می کنیم ، به جوش آورده و داغ درون شیشه های تمیز ریخته می شود ، درب هرشیشه را بسته و وارونه می گذاریم تا کاملاً خنک شود. راه دوم آب تهیه شده همانطور که در بالا ذکر شد با 50٪ شربت قند مخلوط می شود ، در شیشه های تمیز و خشک ریخته می شود و پاستوریزه می شود: کوزه هایی با ظرفیت 0.5 لیتر -15 دقیقه ، 1.0 لیتر-20 دقیقه جوشانده می شود. می توانید برای پاستوریزه کردن بلافاصله بعد از جوشاندن زرشک ، شربت آب زرشک درون شیشه ها ریخته ، درب ها را محکم ببندیم و وارونه بگذاریم تا خنک شود.

    1399/4/4 15:25
    • طاهره مصطفوی :

      آیا گیاهان زیادی را می شناسید که به همان اندازه زیبا و مفید باشند؟ زرشک را می توان به عنوان دارو ، دسر یا چاشنی ، به عنوان یک محصول آرایشی ، برای تزئین میادین و باغ ها با آن استفاده کرد. نه تنها توت های زرشک آبگیری ، ترکیب شیمیایی متنوع برگ ، پوست و ریشه گیاهان خاصیت درمانی دارند. میوه ها را می توان با خیال راحت انبار ویتامین های A ، C ، E ، K نامید. آنها غنی از موارد زیر هستند: پکتین ها بتاکاروتن؛ قندهای طبیعی؛ کاروتنوئیدها (لوتئین ، کپسانتین ، اوروکسانتین) ؛ اسیدهای آلی (مالیک ، سیتریک ). پوست و ریزوم حاوی آلکالوئیدها (بربرین ، پالمیتین ، جاتروسین) و تانن است. این تنوع زرشک را به ماده اولیه دارویی داروها تبدیل کرده است.

      1400/3/19 9:12
  • Blue 490 :

    مارشمالو زرشک. دسر ترش و شیرین خوشمزه .دستور العمل او غذاهای زیر را می طلبد: آب زرشک - 300 گرم ؛ شکر - 250 گرم .آب زرشک با شکر مخلوط شده ، جوشاندن زرشک تا غلیظ شود. جرم حاصل را با یک لایه نازک روی کاغذ روغنی آغشته کرده و در فر خشک می کنیم. ورقه های ترش و شیرین خشک شده را ، قطعه قطعه کرده و در پودر قند می غلتانیم. برداشت زرشک کار سرگرم کننده ای اما سختی است. با صرف زمان زیادی در پاییز ، در فصل سرما می توانید خود و عزیزان خود را با دسرهای خوشمزه دلگرم کنید و سلامتی را با مواد سالم میوه های روشن حفظ کنید.

    1400/3/19 8:32
  • Barbie 728 :

    در شرق ، توت قرمز یک بوته بی تکلف به یک دلیل نماد مقاومت و طول عمر است. از زمان های بسیار قدیم از آنها برای تهیه نوشیدنی های رفع کننده تشنگی عالی استفاده می شده و به عنوان چاشنی به غذاهای مختلف افزوده می شود. تهیه آب میوه را می توان برای زمستان نیز برداشت کرد. این ماده عمدتا به عنوان کنسانتره برای افزودن به کمپوت ، ژله ، سس ها و غیره استفاده می شود. آب را به شرح زیر تهیه کنید: توت های مرتب و شسته شده ، با افزودن کمی آب به آنها ، روی آتش جوشانده می شوند. زرشک نرم شده از طریق الک صاف می شود. آب حاصل با تفاله را می جوشانند (در صورت تمایل می توان شکر اضافه کرد) تا غلیظ شود.

    1400/3/19 9:05
    • ناشناس :

      آشپزی گسترده ترین کاربرد را برای زرشک پیدا کرده است - در مارینادها ، سالادها و ادویه ها ، غذاهای گوشتی و سبزیجات و البته انواع دسرها برای سوپ ، سالاد ، حبوبات و ماریناد ، برگ زرشک خوب است. توت به عنوان چاشنی غذاهای تهیه شده از برنج ، گوشت ، برای انواع شیرینی ها ، ژله ، مربا ، نوشیدنی های میوه ای ، شربت ، شیرینی مناسب است. میوه ها مواد اولیه عالی برای تهیه شراب زرشک هستند.

      1400/3/19 9:45
  • Torn 401 :

    طرز تهیه آب زرشک کوهی و طرز تهیه آب زرشک سیاه قرن هاست که آزمایش می شوند. حتی یونانیان باستان نیز چیزهای زیادی در این مورد می دانستند. هلنی ها از این گیاه به عنوان یک ماده ضد باکتری برای بهبود زخم های رزمندگان و همچنین به عنوان دارویی برای تصفیه خون استفاده می کردند. زرشک قادر است: خونریزی را متوقف کرده و التهاب را مسدود کنید. سرماخوردگی را درمان کنید و تب را کاهش دهید سموم جمع شده در بدن را از بین ببرید. سرعت پیری را کاهش دهید کمک به درمان بیماری های دستگاه صفراوی ، کبد ، کلیه ها و معده. دیابت شیرین ، روماتیسم ، نقرس ، سل را درمان کنید. فشار و ضربان قلب را تنظیم کنید. توجه! این گیاه حاوی موادی با اثر قوی است ، بنابراین مصرف بیش از حد آن با عواقب خطرناکی همراه است. هنگام مصرف آنتی بیوتیک و آنتی هیستامین ، زرشک باید با احتیاط مصرف شود.

    1400/3/19 9:38
    • ناشناس :

      زرشک می تواند نه تنها فوایدی داشته باشد ، بلکه به سلامتی نیز آسیب برساند. بنابراین ، غیرممکن است که از آماده سازی های گیاه بدون فکر استفاده کرد. موارد منع مصرف داروهای مبتنی بر زرشک چیست: سن تا 12 سال. بیماری های کبدی - هپاتیت ، سیروز. ورم کلیه. حالت بارداری و یائسگی. همراه با خونریزی - بعد از زایمان و یائسگی. توجه! از میوه های رسیده برای تهیه داروهای زرشک استفاده کنید. استفاده از توت نارس خطرناک است - آنها حاوی مواد سمی هستند.

      1400/3/19 9:49
      • سعید :

        تمام قسمت های درختچه زرشک ، و نه فقط توت های آن ، در طب سنتی کاربرد دارند. فواید و مضرات این گیاه برای سلامتی چیست؟ قدرت بهبودی آن واضح است: تحریک اشتها. تقویت سیستم ایمنی بدن. عمل ضد اسپاسم. اثر ضد نئوپلاستیک. توت های زرشک ماده اولیه محبوب تولید داروها هستند: از آنها برای درمان فشار خون بالا ، دیابت شیرین ، التهاب لوزه و بیماری های کبدی استفاده می شود. با کمک میوه ها ، زخم معده و اثنی عشر ، اسکوربوت ، مالاریا ، بی اشتهایی درمان می شوند. توت تازه برای بهبود روماتیسم ، بیماری های کلیوی ، التهاب مثانه و اعتیاد به الکل مفید است. آب میوه تازه اشتها را تحریک می کند و اثر ملین دارد. پوست زرشک را با آب جوش ریخته و در فلاکس دم کنید. چنین درمانی برای درمان پانکراتیت ، کولسیستیت ، هپاتیت ، مشکلات کلیوی و مثانه استفاده می شود. جوشانده پوست با غلظت بالا به درمان تب ، مالاریا ، اسکوربوت کمک می کند.

        1400/3/19 9:57
  • ناشناس :

    مدت هاست که شرکت های آرایشی و بهداشتی از زرشک به عنوان ماده اصلی تولید محصولات مختلف استفاده می کنند: شامپو برای تقویت مو؛ کرم های ضد چروک؛ لوسیون برای سلامت پوست؛ اسکراب ماسک؛ ژل ها صابون مواد آرایشی طبیعی را می توان در خانه نیز تهیه کرد. دستورالعمل جوشانده شستشوی مو: یک لیوان زرشک له شده ، 1.5 لیتر آب جوش ریخته و اجازه دهید حدود 40 دقیقه دم بکشد. بعد از هر بار شستشو ، شستشوی مو با این تزریق یک درمان عالی برای شوره سر و افزودن حجم به موهای شما است. بخشی از آب زرشک آماده شده را می توانید در قالب های یخ منجمد کرده و روی صورت خود استفاده کنید. این محصول چین و چروک ها را صاف می کند ، پوست را جوان ، سفت و شاداب می کند.

    1400/3/19 9:42
  • سعید :

    خواص ریشه زرشک در پزشکی از ریشه زرشک استفاده می شود که خواص دارویی آن به شرح زیر است: از آن در تولید بربرین استفاده می شود - ماده ای که ضربان قلب را تسکین می دهد ، رحم را منقبض می کند. به عنوان یک جز از مجموعه گیاهان برای درمان تومورها ، از جمله بدخیم استفاده می شود. جوشانده ریشه به درمان سل ، پلوریسم ، اگزما ، کولسیستیت ، تسکین التهاب کیسه صفرا کمک می کند. مالش و کمپرس برای روماتیسم ، آرتروز ، استئوکندروز ، رادیکولیت تجویز می شود. خواص برگ زرشک جوشانده برگها برای اختلالات گوارشی ، التهاب دستگاه گوارش ، هپاتیت ، مشکلات کیسه صفرا ، آسیب های قلبی نشان داده شده است. تنتور الکل برگ ها به جلوگیری از خونریزی کمک می کند ، لخته شدن خون را افزایش می دهد.

    1400/3/19 9:54

بیشتر بخوانید