15 سوال که کودکان می پرسند که هر بزرگسالی و جواب آن را نمی داند

در
همه کودکان بسیار کنجکاو هستند ، بنابراین از والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود یکسری سوال می پرسند که حتی والدین بعضی اوقات جواب آنها را نمی دانند!  "چرا آسمان آبی است؟" و "خورشید شب کجا پنهان می شود؟"
 

1. چرا سگ های آبی سد می سازند؟

 
چرا سگ های آبی سد می سازند
 
 سگ های آبی برای محافظت از برکه ها در برابر شکارچیان (کایوت ها ، گرگ ها و خرس ها) و دسترسی آسان به غذا در زمستان سد می سازند. جالب است که سگ های آبی شب کار می کنند و سازندگان ماهری هستند: آنها با پنجه های جلوی خود خاک و سنگ حمل می کنند ، و با دندان های خود می جوند.
طول سدها معمولاً از 100 متر فراتر نمی رود ، اما در سال 2007 یک ماهواره در کانادا طولانی ترین سد  سگ های آبی  را در جهان ثبت کرد - 850 متر.
 

2. چرا کفش هایی روی کابل برق آویزان شده اند؟

کفش

 

کفش ها در آمریکای شمالی و لاتین ، اروپا و همچنین در آفریقای جنوبی ، استرالیا ، ایران و برخی کشورهای دیگر روی کابل های برق پرتاب می شوند. به طور قطع مشخص نیست که سنت پرتاب کفش های بسته شده با بند در کابل ها از کجا شکل گرفته است. اما یک چیز قطعی است - این اقدام هیچ هدفی  ندارد.

برخی این کار را با انگیزه های هولیگان(کسانی با رفتارهای ناهنجار) انجام می دهند ، در حالی که برخی دیگر این کار را به عنوان یک مراسم رسمی انجام می دهند ، به عنوان مثال ، برای پایان سال تحصیلی یا ازدواج . همچنین ممکن است چنین عرف مسخره ای در بین پرسنل نظامی ایجاد شده باشد که پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتی یا هنگام ترک خدمت ، چکمه ها را بر روی کابل های برق به عنوان بخشی از مراسم آغازین پرتاب می کردند.به هر حال ، کارکنان تاسیسات اداره برق ، کفش ها را از سیم جدا نمی کنند نه به این علت که خطر خاصی ندارد فقط به این دلیل که یک کار مشکل  است.

 

3. چرا هندوانه از نظر گیاه شناسی توت است؟

هندوانه

 

برای طبقه بندی توت ، یک میوه باید دارای دو یا چند دانه باشد و باید از "گلی که یک تخمدان دارد" رشد کند.بنابراین ، میوه های متناسب با این دسته شامل گوجه فرنگی ، فلفل ، قره قاط ، بادمجان و کیوی هستند.

از نظر گیاه شناسی ، توت ها میوه هایی نامیده می شوند که پوستی ضخیم دارند ، یک وسط آبدار ، حاوی دانه های متراکم در داخل است. در زندگی روزمره ، مردم معمولاً توت را هر نوع میوه کوچک می نامند (صرف نظر از طبقه بندی گیاهی) ، به عنوان مثال انگور فرنگی ، توت فرنگی و غیره. در عین حال ، میوه های بزرگ مربوط به توت ها با میوه های روزمره ارتباط ندارند ، به عنوان مثال ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، موز ، کیوی.

میوه هندوانه (و همچنین خربزه و خیار) ، کدو تنبل نامیده می شود ، از نظر ریخت شناسی با توت همولوگ است: پوست آن متراکم است ، و داخل آن حاوی تفاله آبدار با تعداد زیادی دانه است.

 

4- چرا خرس ها خواب زمستانی دارند؟

خرس

 

فقط برخی از خرس ها (قهوه ای ، هیمالیایی) در زمستان می خوابند. این حیوانات عمدتا از غذاهای گیاهی (توت ، بلوط ، آجیل ، ریشه ، غده و ساقه گیاهان) تغذیه می کنند. از آنجا که یافتن چنین غذایی در دوره برفی سال بسیار دشوار است ، خرس ها خواب زمستانی را یاد گرفته اند.

به هر حال ، یک خرس قهوه ای قبل از خواب طولانی تا 180 کیلوگرم چربی زیر جلدی را به دست می آورد. و در طول زمستان  ، تا 80 کیلوگرم وزن کم می کند. توجه داشته باشید که آن دسته از حیواناتی که در جنوب زندگی می کنند ، جایی که زمستان  معتدل است و برف کمی دارد ، خواب زمستانی ندارند.

 

5- چرا گرگ ها در نور ماه زوزه می کشند؟

گرگ

 

در واقع ، گرگ ها در نور ماه زوزه نمی کشند. زوزه راهی مستقیم برای برقراری ارتباط در مسافت های طولانی است. این روش ارتباطی به ویژه در مناطقی که قلمرو گرگ ها بسیار گسترده است بسیار مهم است. زوزه می تواند دیگران را در مورد موقعیت گرگ مطلع کند ، در مورد یک درنده یا طعمه هشدار دهد. لازم به ذکر است که گرگ ها نه تنها در شب ، بلکه در روز نیز زوزه می کشند.افسانه ای که گرگ ها در ماه زوزه می کشند احتمالاً از دوران باستان ، زمانی که مردم منبع نور مصنوعی نداشتند ، سرچشمه گرفته و فقط در هنگام تابش ماه می توانستند آنچه در اطرافشان رخ می دهد را مشاهده کنند.

 

 

6. چرا فلز سرد و پلاستیک گرم است

مواد مختلف انرژی حرارتی را بصورت متفاوت می گیرند و از دست می دهند. فلز گرما را به خوبی و سریع می گیرد، و پلاستیک در جذب گرما کندتر است. بنابراین ، فلز به سرعت گرما میگیرد و دما را به سرعت از دست می دهد. و پلاستیک گرما را ضعیف تر از دست می دهد ، بنابراین وقتی آن را لمس می کنیم ، مدت طولانی احساس گرما می کنیم - آرام آرام گرما را از دست می دهد.
 

7. چرا کتاب قرمز ، قرمز است؟

کتاب قرمز

 

کتاب قرمز لیستی از حیوانات ، گیاهان و قارچ های کمیاب و در معرض خطر انقراض است.در سال 1949 ، اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت کمیسیونی را برای گونه های کمیاب ایجاد کرد. وظیفه آن ایجاد یک کاداستر جهانی از حیواناتی بود که به یک دلیل یا دلیل دیگر تهدید به انقراض می شوند. رئیس کمیسیون ، پیتر اسکات ، پیشنهاد کرد که این لیست را Red Data Book بنامیم. رنگ به منظور معنایی گسترده به لیست انتخاب شده است ، زیرا قرمز  ، خطر را نشان می دهد.

 

8- صدای شکم در معده شما چیست؟

Peristalsis  حرکت پریستالتیک مجموعه ای از انقباضات عضلانی موج دار است که غذا را از طریق دستگاه گوارش منتقل می کند. این حرکات در هنگام غر زدن در معده به ظاهر غرغر و غرش کمک می کنند. حتی اگر روده ها خالی باشد ، بدن به طور منظم تحت این فرآیند قرار می گیرد.شایان ذکر است که غرغر و غرش در هنگام گرسنگی هنجاری است که برای همه ذاتی است. از نظر علمی ، غرش در معده بوربوریگموس نامیده می شود.

 

9. چرا ابر ها به زمین نمی افتند؟

ابر

اساساً ، ابرها قطرات ریز آب و یا بلورهای یخ آب هستند. شایان ذکر است که بخار آب جزء ترکیب اصلی ابرها ست. بنابراین ، اگر ابرها از آب ساخته شده اند ، چرا نمی افتند؟

 

همانطور که ناسا توضیح می دهد ، دو دلیل اصلی برای این وجود دارد: اندازه قطرات و باد. قطرات آب در ابر فوق العاده کوچک هستند - اندازه آنها تا 1 میکرومتر می رسد. و آنها خیلی خیلی آهسته می افتند . بعلاوه ، با بالا رفتن جریانهای هوایی از زمین ، افتادن آنها کم می شود. هنگامی که جرم ذرات به یک سطح مشخص می رسند ،  به صورت باران می بارند.

 

10. چرا تنه درختان را سفید می کنند؟

درختان

 

تقریباً در آغاز بهار ، مردم کشورهای مختلف به عنوان مثال ، در یونان  قسمت پایین درخت (به ارتفاع حدود 1 متر) را با مخلوط آهک ، گچ و آب رنگ می کنند. معمولاً این کار توسط خدمات عمومی و مردم عادی انجام می شود. دلایل مختلفی وجود دارد که سال به سال این کار را انجام می دهد.

 سفیدکاری با این مخلوط ، درختان را در برابر قارچ ها و باکتری ها محافظت می کند. و همانطور که بسیاری معتقدند این برای حشرات و آفتاب سوختگی نیست . خنده دار است که اگر تیرهای برق بتونی یا چوبی در کنار درخت وجود داشته باشد ، آنها نیز سفید شده اند!

 

11. خفاش ها چه می خورند؟

خفاش

 

بیشتر خفاش ها از حشرات تغذیه می کنند. گونه های دیگر نیز از خوردن میوه ، شهد یا گرده لذت می برند. گونه های خفاش وجود دارد که  ماهی ، قورباغه و پستانداران کوچک را می خورند.همچنین ، فقط 3 گونه خفاش وجود دارد که به طور انحصاری از خون پستانداران تغذیه می کنند ، گاهی اوقات از شخصی که خوابیده است. به هر حال ، بگذارید بگوییم خون آشام ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می شوند.

 

12. چرا ستاره ها چشمک می زنند؟

ستاره

 

چشمک زدن ستاره ها در اثر عبور نور از لایه های مختلف جو ( جو از لایه های مختلف مانند پیاز ، تشکیل شده است)  ایجاد می شود. علاوه بر این ، سوسو زدن همیشه در نزدیکی افق بیشتر از نزدیک به نقطه اوج (مستقیماً بالای سر) برجسته است. زیرا نور ستارگان نزدیک به افق از لایه ضخیم تری از جو عبور می کند.


وقتی نور ستاره وارد جو می شود ، به لایه های هوای خنک و گرم می رود. لایه ها مانند لنزهای بزرگ عمل می کنند و باعث می شوند نور هنگام عبور از آنها جهت تغییر یابد یا "شکسته شود". با این وجود لایه ها که مانند لنز عمل می کنند ، در جای خود ثابت نیستند. آنها به اطراف حرکت می کنند و تغییر شکل می دهند. با تغییر آنها ، انکسار نور ستاره نیز تغییر می کند.

 

13. چرا شخص از شرم و خجالت سرخ می شود؟

زن

 

فرد وقتی احساسات شدیدی را تجربه می کند ، سرخ می شود ، به عنوان مثال وقتی عصبانی است ، نگران است ، خجالت می کشد ، شرم می کند. در این حالت سیستم عصبی سمپاتیک فعال می شود ، که باعث توزیع مجدد انرژی می شود تا عضلات بیشتر آن را دریافت کنند. همچنین ، ضربان قلب و تنفس سریع می شود ، مردمک چشم گشاد می شوند. کوچکترین رگهای خونی گشاد می شوند ، خون به سمت پوست می شتابد و صورت قرمز می شود. افراد قادر به کنترل این روند در بدن خود نیستند.

 

به هر حال ، چارلز داروین یکی از فصل های کتاب "ابراز احساسات در انسان و حیوانات" خود را به حالات عاطفی پیچیده ، از جمله شرم ، خجالت  ، فروتنی و سرخ شدن اختصاص داده است. وی این قرمزی را "عجیب ترین و انسانی ترین تظاهرات" توصیف کرد.

 

14. چرا زنبور ها به عسل احتیاج دارند؟

زنبور

 

در تابستان ، زنبورهای عسل ، شهد گل را كه از آن عسل تولید می شود ، جمع می كنند. و آنها در زمستان که نمی توانند غذای خود(شهد گل) را بدست آورند به غذا نیاز دارند. عسل برای زنبورهای عسل ایده آل است - سرشار از مواد مغذی است و غذایی پر انرژی است زیرا حاوی قندهای زیادی است.

 

15. چرا کشتی غرق نمی شود؟

کشتی

 


آیا تا به حال یکی از آن کشتی های کروز غول پیکر را دیده اید؟ یا یک کشتی باری که با کالا انباشته شده است؟ یا شاید حتی یک ناو هواپیمابر پوشیده از هواپیماهای جت؟ چگونه این کشتی های عظیم قادر به شناور شدن بر روی آب هستند؟ چرا این کشتی ها غرق نمی شوند؟

 

ما می توانیم از ارشمیدس تشکر کنیم که اولین کسی است که اصل این معما را توضیح می دهد. ارشمیدس دانشمند یونانی بود که در سال 287 قبل از میلاد متولد شد. این اصل به عنوان شناوری یا اصل ارشمیدس شناخته می شود .

در اصل ارشمیدس آمده است که نیرویی که در یک سیال بر روی یک جسم وارد می شود برابر است با وزن سیالی که جسم جابجا کرده . این نیرو را نیروی شناوری می نامند . نیروی شناور به سمت بالا به سمت جسم فشار می آورد. نیروی جاذبه بر روی جسم ( وزن آن ) نیرویی رو به پایین وارد می کند که با توجه به جرم جسم تعیین می شود . بنابراین اگر نیروی وارد شده به سمت پایین بر روی جسم توسط نیروی گرانش کمتر از نیروی شناوری باشد ، جسم شناور می شود.

تصور می شود که ارشمیدس با فریاد "یورکا" برهنه در خیابان ها دویده است. (به زبان یونانی "یافتم!)" بعد از اینکه متوجه شد مقدار آب جابجا شده از خزینه حمام  برابر با وزن بدن او است.

 

چگونه شناوری با تراکم ارتباط دارد؟

اگر یک تکه چوب به اندازه یک سانتی متر مکعب (1 سانتیمتر در 1 سانتی متر در 1 سانتی متر) در یک ظرف آب قرار داده شود ، مقدار آب جابجا شده برابر با وزن تخته چوب خواهد بود. اما اگر یک بلوک در همان اندازه از سرب ساخته شود ، چه می شود؟ تراکم سرب بسیار بیشتر از چوب است. اگر یک بلوک یک سانتی متر مکعب سرب در یک ظرف آب قرار گیرد ، مقدار آب جابجا شده برابر با وزن بلوک سرب خواهد بود.

در مورد چوب ، وزن آب جابجا شده کم است. نیروی شناوری از نیروی جاذبه بیشتر است ، بنابراین چوب شناور است. سرب از چوب متراکم تر است. این بدان معنی است که حاوی جرم بیشتری در همان حجم است. بنابراین آب بیشتری نسبت به چوب توسط سرب جابجا می شود. نیروی جاذبه روی سرب از نیروی شناوری بیشتر است ، بنابراین سرب غرق می شود.

 

شناوری و چگالی چگونه در کشتی ها اعمال می شود؟

چگونه می توان این اصل را در کشتی ها اعمال کرد؟ کشتی های بزرگ فولادی هستند. یک کشتی می تواند صدها هزار تن جرم داشته باشد. فولاد بسیار چگالتر از آب است ، بنابراین فکر می کنید کشتی های عظیم فولادی غرق می شوند ، درست است؟ خوب ، دوباره فکر کنید! آنچه به شناور ماندن کشتی ها کمک می کند شکل آنها و درون آنهاست. کشتی ها قطعات فولادی جامد نیستند. در عوض ، آنها بیشتر پوسته های فولادی توخالی هستند. انواع مختلفی از اجزای داخل کشتی وجود دارد. به عنوان مثال موتور ، سوخت و محموله کشتی ممکن است داخل آن باشد. اما مهمتر از همه ، داخل کشتی هوا وجود دارد! 

 

Full_and_empty_cargo_ship_1.png

کشتی باری پر و خالی


یک کشتی باری کامل در سمت چپ و یک کشتی باری خالی در سمت راست. به نحوه نشستن کشتی خالی در آب توجه کنید (بیایید با استفاده از تصویری صحبت کنیم ).
آیا می دانید؟

سنگین ترین کشتی جهان حدود 900000 متر آب را جابجا می کند. این معادل حدود 300000 فیل است!

هوایی که در داخل کشتی وجود داردچگالی بسیار کمتری نسبت به آب دارد. همان چیزی است که آن را شناور نگه می دارد! تراکم متوسط ​​کل حجم کشتی و هر آنچه در داخل آن است (از جمله هوا) باید کمتر از همان حجم آب باشد. وقتی کشتی در آب قرار می گیرد ، فشار می آورد و مقداری آب برابر با وزن خود را جابجا می کند. هرچه تراکم کل کشتی به چگالی همان حجم آب نزدیکتر باشد ، مقدار کشتی در آب بیشتر خواهد بود. اگر تراکم متوسط ​​کشتی بیش از تراکم آب باشد ، کشتی در زیر سطح آب غرق می شود.

غرق شدن کشتی اقیانوس پیمای تایتانیک

وقتی کشتی غرق می شود به این دلیل است که آب وارد کشتی می شود. این امر باعث خارج شدن هوا می شود و میانگین تراکم کشتی بیشتر از آب می شود. یکی از مشهورترین فاجعه ها غرق شدن RMS Titanic است . این کشتی در آوریل سال 1912 به یک کوه یخی در ساحل جنوبی نیوفاندلند برخورد کرد. کوه یخ چندین سوراخ کوچک در بدنه کشتی بوجود آورد و آب را داخل کشتی کرد. با ورود آب بیشتر به کشتی ، هوا مجبور به خارج شدن شد. این امر باعث غرق شدن کشتی در کف اقیانوس شد. 

دقیقاً مانند هر کشتی دیگری که تاکنون غرق شده است ، تایتانیک به دلیل (عدم وجود) شناور در نهایت به انتهای اقیانوس رفت!

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

راهنمای تربیت کودک

در

بنابر تعریف سازمان بهداشت جهانی، تندرستی تنها فقدان بیماری یا نواقص دیگر در بدن نیست بلکه

«تندرستی نداشتن هیچ گونه مشکل روانی، اجتماعی، اقتصادی و سلامت جسمانی برای هر فرد جامعه است.»سلامتی تاجی است بر سر افراد سالم که فقط افراد بیمار آن را می بینند.

در زیر مجموعه سلامتی موارد مختلفی مانند: سلامت جسمی، سلامت روان، سلامت کودک و ... قرار می گیرد که در این جا ما به بحث سلامت کودک می پردازیم. شاید بگویید این چه ربطی به تربیت کودک داشت؟ حق با شما است؛ اما این را در نظر بگیرید کودکی که درست تربیت شده باشد می تواند از بسیاری از مشکلات جسمانی و روانی در امان باشد. همان طور که از بحث بالا مشخص است، ما از همه ی مباحث مطرح شده، تربیت کودک را انتخاب کردیم ولی همین زیر مجموعه خود آنقدر بزرگ است که پرداختن به آن در توان یک مقاله، کتاب یا حتی فرد نیست. بنابر این ما سعی بر این داریم تا گزیده ای از نظرات بزرگ ترین روانشناسان را در طی مجموعه ای از مقالات بیان کنیم که می تواند به شما کمک کند تا کودک خود را هرچه بهتر تربیت کنید. مهم نیست که کودک شما با چه هدفی به دنیا آمده است. شاید به دنیا آمدن کودک شما نا خواسته باشد یا ماه ها و سال ها برای به دنیا آوردن او برنامه ریزی کرده اید یا شاید حتی در حال حاضر کودکی ندارید و برای آینده در حال برنامه ریزی هستید؛ شما در حال مطالعه این مقاله هستید و این نشان می دهد که تربیت کودکتان برای شما مهم است و شما فرد مسئولیت پذیری هستید.(سیارک)

انتظار نداشته باشید تربیت کودک کار آسانی باشد اما ممکن است. همان طور که سعدی می فرماید:

نابرده رنج گنج میسر نمی شود           مزد آن گرفت، جان برادر که کار کرد.

در تربیت کودک واضح است که کودک باید چیز هایی را یاد بگیرد تا زمانی که قدرت تشخیص خوب و بد را پیدا می کند و از آن پس نیز به راهنمایی والدین نیاز دارد. با توجه به این که صحبت از یادگیری شد و با شنیدن کلمه ی یادگیری بحث آموزش نیز مطرح می شود بهتر است ابتدا این موارد را به خوبی توضیح دهیم؛ سپس به مباحث تربیتی بپردازیم.

آموزش می تواند شامل آموزش رسمی و آموزش غیر رسمی باشد. آموزش رسمی به آموزشی گفته می شود که در یک محیط رسمی مانند مدرسه صورت می گیرد. این نوع آموزش در اصل به فعالیت های حرفه ای معلم گفته می شود. آموزش رسمی آموزشی است که به صورت غیر رسمی صورت می گیرد مانند چیز هایی که کودک از همسالان، بزرگتر ها و ... یاد می گیرد. در تعریف یادگیری سیف (1392) می گوید:

"یادگیری به فرآیند ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه (Experience) است گفته ‌می‌شود و نمی‌توان آن را به حالتهای موقتی بدن مانند آنچه بر اثر بیماری، خستگی یا مصرف داروهای پدید ‌می‌آید نسبت داد."

در اصل آموزش وظیفه معلم و در آموزش غیر رسمی وظیفه دیگران و یادگیری وظیفه کودک است. کم کم به نظر سخت می رسد. اگر کودک نخواهد یاد بگیرد؟ چگونه در کودک انگیزه ایجاد کنیم تا یاد بگیرد؟ و سؤالاتی از این قبیل پیش می آید. خوشبختانه کودکان پر انرژی و خواهان یادگیری هستند. آن ها کنجکاو هستند و به محیط اطراف خود بسیار دقت می کنند. شاید تا به حال دیده باشید وقتی کودکی می خواهد کاری انجام بدهد یا پس از انجام کار به پدر یا مادر خود یا اطرافیان نگاه می کند و منتظر دیدن واکنش آنها است تا بداند که آیا انجام این کار خوب است یا نه. بله این فرصت های کوچک برای آموزش رفتار درست و مناسب به کودک بسیار حیاتی هستند. کودک فقط به والدینی نیاز دارد که به جای فیلم نگاه کردن یا کار بیش از اندازه و ... برای او وقت بگذارد و در فرصت های مناسب به یادگیری بهتر او کمک کند.

در مورد یادگیری مکاتب فلسفی زیادی مانند: ایده آلیسم، رئالیسم، لیبرالیسم و ... وجود دارد. نظریات روانشناسی فراوانی که در سه دسته کلی رفتار گرایی، شناخت گرایی یا ترکیبی از هر دو قرار می گیرند.

هر چند که دانستن این نظریات و مکاتب فلسفی بسیار مفید هستند ولی بسیار وقت گیر هستند و در هر جایی لازم باشد ذکر خواهند شد. در این مجموعه مقالات سعی خواهیم کرد بیشتر با مثال های واضح و موارد عملی و کاربردی در تربیت سر و کار داشته باشیم. اگر در این زمینه خواهان اطلاعات تئوری بیشتری هستید می توانید با مطالعه کتاب هایی در زمینه روانشناسی تربیتی اطلاعات مورد نیاز خود را به دست بیاورید. قبل از پرداختن به روش های تربیتی بیایید به برخی از مشکلاتی که والدین با آن ها در گیر هستند نگاهی بیاندازیم.

مشکلاتی که والدین با آن ها روبرو هستند.

حتی اگر صاحب کودکی نباشید ممکن است در اطرافیان خود یا حتی در خیابان و بازار برخی از مشکلاتی را که والدین با آن دست و پنجه نرم می کنند دیده باشید.

کودکی که در خیابان همراه لج می کند و به حرف پدر و مادر خود گوش نمی دهد و گریه می کند.

کودکی که کودکان دیگر را کتک می زند و یا اسباب بازی آن ها را می گیرد و یا خراب می کند.

به مثال هایی دیگر توجه کنید:

کودک سه ساله شما هنگامی که با خواسته او مخالفت می کنید، شما را می زند. شما سرزنش کردن و کتک زدن را امتحان کرده اید اما رفتار او بدتر شده است.

هر گاه شما کار ساده ای را از دختر ده ساله ی خود می خواهید، او با لحنی بی ادبانه جواب شما را می دهد و شما از این برخورد او ناراحت و عصبانی هستید. هنگامی که برای او توضیح می دهید که پاسخش چقدر بی شرمانه و نامناسب است، شما را مسخره می کند.

شما از صبح روز تعطیل آخر هفته وحشت دارید. هر هفته کودکان دوازده و هشت ساله شما در حین تماشای تلویزیون با هم بگو مگو و دعوا دارند. شما پیوسته به آن ها اخطار می دهید که از دعوا و مشاجره بپرهیزند. اما در واقع هیچ ابزار مناسب و مؤثری برای پشتیبانی کردن از اخطارهای خود در اختیار ندارید.

دختر پنج ساله شما به تازگی قشقرق به پا می کند. او حتی در منزل دوستان و آشنایان هم این کار را می کند. شما از رفتار او و از معذرت خواهی و توجیه کردن های او خسته شده اید اما برای تغییر دادن او احساس درماندگی می کنید.

در گفته های خود از رویکرد رفتاری یاد کردیم. رویکرد رفتاری در مورد پرورش وتربیت کودکان، برای درک آنان  و کمک کردن به تغییر آن ها بسیار مفید است. و اما رویکرد رفتاری چیست؟ رویکرد رفتاری توسط دانشمند روسی پائولوف که در آزمایشگاه خود مشغول مطالعه بر روی بزاق سگ ها بود پایه گذاری شد و دانشمندان بزرگی مانند: بی اف اسکینر و ثرندایک و ... نظریات خود را در قالب این رویکرد بیان کرده اند. این رویکرد به مهم ترین روش های یادگیری یعنی عادی شدن، شرطی سازی کلاسیک، شرطی سازی کنشگر و حل مسئله اشاره می کند که در روانشناسی بیشتر به شرطی سازی کلاسیک، شرطی سازی کنشگر یا فعال توجه می شود. به طور کلی رویکرد رفتاری می گوید که رفتار خوب و بد هر دو آموخته شده هستند. همچنین این رویکرد اشاره دارد که رفتار می تواند «یادگیری زدایی» شود. یعنی رفتار بدی که آموخته شده است را می توان «خاموش» کرد یعنی از بین برد و رفتار بهتری را جایگزین آن کرد. تربیت رفتاری روش ها، مهارت ها، شیوه ها و راهبردهای آزموده ای را به شما عرضه می کند تا در جهت بهبود رفتار کودک خود، از آنها استفاده کنید.

شما می توانید در مورد کمک به کودک خود جهت تغییر، خوش بین باشید. روش های رفتاری در تغییر تمامی انواع مشکلات رفتاری، بسیار مفید هستند.

مطالعات تحقیقاتی مربوط به کودکان که در ایالات متحده و سایر کشور ها انجام شده اند، 50 تا 90 درصد کاهش را در دامنه متنوعی از مشکلات رفتاری با استفاده از روش های رفتاری نشان می دهند. تمام روش هایی که در این مقالات مطرح می شود، مورد استفاده قرار گرفته است.

در بخش های بعدی مطالب بیشتری را در مورد تربیت کودک و راهبردهای عملی بیان خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید و ادامه مقالات را از سایت سیارک دنبال کنید. امید است در پناه خداوند موفق و سربلند باشید و این مقالات راهنمای خوبی برای تربیت کودکانتان باشد.ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه کودکانی با انگیزه تربیت کنیم

در

این مقاله در ادامه رابطه کودک و والدین برای تربیت و پرورش فرزندانی با انگیزه می باشد.

 "من میتونم همه ی حروف اسمت رو بخونم!"
 "من متوجه شده ام الان که بیشتر کتاب می خوانی، نسبت به گذشته روخوانی ات سریعتر شده و مطلب را بهتر درک می کنی!"
 "الان دیگه توی تفریق کردن ماهر شدی."

هنگامی که کودکان دلسرد می شوند، آنها را یاری کنید 

اینکه والدین چقدر در تشویق و حمایت کودکان تلاش می کند، مهم نیست؛ کودکان هر از گاهی  احساس بی کفایتی و دلسردی می کنند. گاهی اوقات آنها نقش خود را در موفقیت  نمی دانند. آنها می گویند: "کار آسانی بود" یا "شانس آوردم" یا " معلم کمکم کرد." والدین می توانند با اشاره به نقش شان در موفقیتی که کسب کرده اند، در آنها اعتماد بنفس ایجاد کنند. مثل:
 "با اینکه خسته شده بودی به کارت ادامه دادی. تداوم در کارت واقعا نتیجه داد!"
 " ایده خودت بود که این موضوع را انتخاب کنی. بقیه دانش آموزان دیدند که چقدر هنگام تحویل گزارشت علاقمند بودی، شرط می بندم اونا هم علاقمند شدند!"
     هنگامی که کودکان در کار یا فعالیتی گیر می کنند،آنچه را که می دانند به آنها یادآوری کنید تا دوباره اعتماد بنفس بگیرند و مشغول شوند. این یعنی برگشتن به قسمتی از کار که کودک توانایی انجامش را دارد. بنابراین اگر کودکی در تلاش است بند کفشش را گره بزند، بگویید: "باید بند را از این سه سوراخ رد کنی. اگه تونستی، برا بقیه اش هم همین کارو بکن."

از گفتن کلمه" کار آسونیه" خودداری کنید

من هنگامی که بچه هایم کوچکتر بودند و نمی توانستند کاری را انجام دهند، وسوسه می شدم بگویم: " اما کار آسونیه." من منظورم را خیلی خوب می توانستم بیان کنم، گمان می کردم با گفتن کار آسانیه، بچه هایم را تشویق به تلاش می کنم. با این حال، آن موقع فهمیدم خلاف این موضوع صحیح است؛ اگر شما سعی در انجام کاری دارید و یک نفر بگوید " کار آسانی است"، احساس احمق بودن و بی کفایتی به شما دست خواهد داد.
     همانطور که دبورا به انجام کارهای مالیاتی اش اشاره کرد، چه حسی به ما دست خواهد داد هنگامی که درگیر انجام فرم های مالیاتی باشیم و همسایه مان از راه برسد و بگوید" اوه، خیلی آسونه"؟ اگر همسایه مان می گفت: "اوه، اره، کار سختیه، اما من آخر از عهده اش بر آمدم، بگذار چندتا ترفند بهت یاد دهم" بهتر نبود؟
     این اصل در مورد کودکان هم صدق می کند. هنگامی که آنها در انجام تکالیف مدرسه شان مشکل دارند، سختی انجامش را تایید کنید و بگویید: " اره، عمل تقسیم کار سختیه." بعد یک پیشنهاد خوب بدهید. مثلا بگویید: "می خواهی تو گرفتن مخرج مشترک کمکت کنم؟"

مدل شور و اشتیاق برای یادگیری مدل

داشتن شور و شوق یادگیری، از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است، و ما باید مطمئن شویم فرزندانمان آن را از ما فرا می گیرند. خواندن کتاب و مجله لذت بخش است و با انتخاب خود فرد انجام می گیرد که به این معناست "خواندن سرگرم کننده است"،  نه چیزی که باید برای مدرسه انجام شود. همچنین صحبت درباره ی چیزی که کودکان از یادگیری آن در مدرسه یا خانه لذت برده اند، این موضوع را به کودکان می فهماند که یادگیری لذت بخش است. حتی اگر شما پدر یا مادری هستید که سرتان بسیار شلوغ است، می توانید چیزی را که در یک فیلم یا تلویزیون دیده اید، و یا در اتاق انتظار دکتر، مقاله ی مجله ای را خوانده اید که برایتان جالب بوده است، بیان کنید. هنگامی دوتایی مشغول شستن ظرف ها یا ماشین سواری هستید، درباره سرگرمی های خودتان صحبت کنید، مثل موسیقی جاز، عکاسی یا سیاست. مهمتر از آن، خود را نسبت به آنچه فرزندانتان فکر می کنند لذت بخش است، علاقمند نشان بدهید. از آنها سوال بپرسید، اطلاعاتی را که آنها در اختیار شما می گذارند را تکرار، و در کتاب های مرجع یا اینترنت جست و جو کنید تا به آنها نشان دهید شما در عشق به یادگیری شان سهیم شده اید. 

از فشار آوردن روی کودکان جلوگیری کنید

     تاکید جامعه بر آزمون ها، اضظراب کودکان را نسبت به نمره ها افزایش می دهد. والدین می توانند با تاکید بیشتر بر یادگیری نسبت به گرفتن نمرات خوب، نگرانی آنها را کاهش دهند. مثلا بجای گفتن: " تو درس علوم چه نمره ای گرفتی؟" بگویید: " درباره پروژه علومت برام بگو." و بجای نمره بر روی یادگیری متمرکز شوید. این کار به کودکان کمک می کند در دراز مدت به نمرات بالاتری دست پیدا کنند. بجای تمرکز به نتیجه یک امتحان یا کلاسی، به این موضوع توجه کنید که کودکتان چقدر ضحمت کشیده است. گفتن:" من ازت انتظار دارم نهایت سعی ات را کنی و تا جایی که می تونی یاد بگیری" نسبت به " من ازت انتظار دارم نمره 20 بگیری"، استرس کمتری به کودک وارد می کند. و این بدان معنا نیست که ما نخواهیم کودکانمان نمره بالا بگیرند.
با این حال، کودکانی که بر روی سخت کوشی متمرکز می شوند، بهتر عمل می کنند. در وقع، تحقیقات نشان داده است که دانش آموزانی که بیشتر به یادگیری فکر می کنند، نسبت به آنهایی که فقط به گرفتن نمره بالا فکر می کنند، ،نه تنها بیشتر از مدرسه رفتن لذت می برند، بلکه به نمرات بالایی نیز دست می یابند.
یک راه دیگر برای جلوگیری از فشار آوردن به کودکان، تمرکز بر پیشرفت شان است تا مقایسه آنها با خواهر و برادر یا دوستانشان. بنابراین بجای گفتن:" برادرت درسش خیلی خوب است. وقتی همسن تو بود هر هفته یک کتاب می خواند"، سعی کنید در بهتر شدنش او را یاری دهید:
 "الان دیگه با بیان بهتری کتاب می خوانی!"
 "یادته هفته قبل فقط می تونستی اعداد یک رقمی رو باهم جمع ببندی؟ الان دیگه می تونی اعداد دو رقمی رو باهم بعلاوه کنی!"
 "من به درس خواندن و بهتر شدنت اهمیت میدم، نه به اینکه از ملیسا بیشتر بخونی."
هنگامی که کودکان چیز جدیدی را امتحان می کنند و در آن شکست می خورند، اراده ی آنها را تشویق کنید. به آنها بیاموزید برای اشتباهاتشان ارزش قائل شوند: " بیا ببینیم تو امتحان ریاضی کجا رو اشتباه جواب دادی و چی رو نمیتونی بفهمی." اشاره به بچه هایی که هیچ اشتباهی ندارند باعث یادگیری کودک نمی شود.

بگذارید کودکان بر روی کاری که انجام می دهند کنترل داشته باشند

ما گاهی اوقات آنقدر مشتاق هستیم بچه هایمان درس بخوانند و در مدرسه بهترین باشند که سعی می کنیم روش درس خواندن و انجام کارهایشان را کنترل کنیم. ( مخصوصا وقتی یک کودک کارش را بخوبی انجام نمی دهد، معمولا آزادی شان را کمتر می کنیم، نه بیشتر.) اما تحقیقات نشان داده است کودکانی که در یادگیری اختیار و کنترل بیشتری دارند، نسبت به آنهایی که والدین شان به آنها می گویند چکار کنند چکار نکنند، شوق و اشتیاق بیشتری دارند. هنگامی که به کودکان قدری کنترل داده می شود، به عادت های خوب درونی جهت مطالعه دست پیدا می کنند.
مسلما این به آن معنی نیست که والدین به کودکان اجازه دهند هر کاری دوست دارند انجام دهند. این کار یعنی ترکیب قوانین و مسئولیت ها با کمی آزادی اختیار. در کتاب ذهن های با انگیزه، من و دبورا این راه ترکیب قوانین با انتخاب را " انتخاب در یک چهارچوب" نامیدیم. اینجا مثالی آمده که ممکن است به کودک برای انجام تکالیفش انگیزه دهد. اگر قاعده این باشد که کودکتان بایستی هرشب تکالیفش را انجام دهد، بگذارید خودش نتیجه انجام ندادنش را انتخاب کند. " چی میشه اگه یبار تکالیفت رو انجام ندی؟" "چه اتفاقی می افته اگه چند روز پشت سر هم انجامشون ندی؟" آیا می خواهید به بچه تان انگیزه درس خواندن بدهید؟ اگر8  تا 8:15 شب، وقت مطالعه قبل از خواب است، بگذارید کودکتان انتخاب کند چه چیزی بخواند، اگر چه ممکن است آن را باهم بخوانید یا او خودش به تنهایی بخواند.
والدین همچنین می توانند با بودن کنار کودکان، هنگامی که به کمک نیاز دارند حس کنترل بدهند، نه اینکه بالای سرشان بایستند. این کار باعث ایجاد اعتماد بنفس در توانایی کودک در کار کردن بتنهایی  می شود؛ کودکان هم، هم زمان می دانند که والدینشان پیششان هستند و می توانند آنها را در موقع نیاز یاری برسانند.

موجب شوید به کودکان احساس اعتماد و امنیت دست دهد

اعتماد، حمایت و درک بچه ها کمک بزرگی در یادگیری آنها می کند. این به آن دلیل است که یک رابطه ی استوار، باعث ایجاد حس امن بودن می شود و آنها را قادر می سازند دنیا را جست و جو کنند و دست به کارهای دشوار بزنند در حالی که می دانند چه موفق شوند چه شکست بخورند، والدینشان از آنها حمایت می کنند. و وقتی رابطه قوی باشد، کودکان به والدین اعتماد می کنند و ارزش هایشان را با آنها به اشتراک می گذارند و هنگامی که نیاز به کمک دارند، آنها را در جریان قرار می دهند.
در اینجا چند روش برای به وجود آوردن چنین رابطه ی آمده که کمک می کند علاقه کودکان به یادگیری افزایش یابد:
 "به کودکانتان بفهمانید دوستشان دارید" مهم نیست چگونه. علاقه خود را بر روی کار کلاسی یا دستاوردهایشان بیان نکنید.
 سرگرمی ها و احساساتشان را حمایت کنید، تا جایی که مطمئن و قانونی باشند. " متال را دوست ندارم، اما خوشحال میشم اسمت رو برای کلاس طبل زنی مدرسه بنویسم."
 باعث شوید کودکتان منظورتان را بفهمد. "میدونم چقدر دلت میخواد بیرون بازی کنی، ولی ما قرارمون این بود که اول تکالیفتو انجام بدی."
 
اینها تنها چند نمونه از نمونه های بود که در کتاب ذهن های با انگیزه آمده است که باعث می شود کودکتان هم از درس خواندن لذت ببرد، و هم در مدرسه موفق شود. اگرچه، نگذارید نصیحت هایتان شما را در هم بشکند. اگر می شود فقط چندتا از این پیشنهادات را دنبال کنید، و می توانید راحت و آسوده باشید و از انجامشان لذت ببرید، و این خودش کافی است. کودک شما خواهد فهمید که شما برای یادگیری احترام قائل می شوید و او مطمئن خواهد شد که یادگیری سرگرم کننده خواهد بود.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه ورزش مغز کودک را تغییر می دهد

در
ورزش نه تنها باعث تقویت ماهیچه ها و استخوان های کودکان می شود، بلکه تاثیر مثبتی بر مغز دارد. ورزش در کودکان باعث افزایش حجم هیپوکامپ می شود.هیپوکامپ ناحیه ای است که با حافظه، احساسات و انگیزه در ارتباط است.
 
این تحقیقات توسط محققان دانشگاه واشنگتن کشف شد که اطلاعات مربوط به 4،192 پسر و دختر 9 تا 11 ساله را که به عنوان بخشی از مطالعه مغز و رشد شناختی نوجوانان به دست آمده است، مورد مطالعه قرار دادند .
 
اطلاعات مربوط به مشارکت کودکان در ورزش و فعالیت های دیگر توسط والدین ارائه شد و اطلاعات مربوط به اندازه هیپوکامپ با استفاده از MRI بدست آمد . دانشمندان نشان داده اند که ورزش کردن (اما نه موسیقی، نقاشی و یا انواع دیگر هنر) با افزایش حجم هیپوکامپ، هم در پسران و هم دختران در ارتباط است.
 
به طور مشخص، انقباض هیپوکامپ یک نشانگر ثابت شده از افسردگی است. اما آیا گسترش آن به شیوه ای متفاوت عمل می کند ؟
پدر و مادر نیز در مورد علائم افسردگی کودک یا عدم وجود آنها صحبت کردند. نتیجه تا حدودی قابل انتظار بود.
 
در واقع، پسران در بخش های ورزشی، نه تنها افزایش ناحیه هیپوکمپ را نشان دادند، بلکه نشان دادند که افسردگی کم تری در مقایسه با پسران دیگر ندارند. اما دختران هیچ ارتباطی با افسردگی نداشتند. احتمالا همه چیز در مورد مکانیزم های مختلف وقوع افسردگی بستگی به جنس دارد.
 
تأثیر در مغز به خصوص اگر کودک در تیم دائمی بازی کند، بسیار قوی بود. بیشتر ورزش های غیررسمی ، هرچند اثر مشابهی داشتند، اما کمتر بیان شد. مشخص نیست که مزیت تیم در افزایش تعامل اجتماعی یا نظم بیشتر طبقات است، اما قطعا وجود دارد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چرا نگهداری از کودک توسط پدربزرگ و مادربزرگ خطرناک است

در
زمان صرف شده با نوه تاثیر خوبی بر سلامت سالمندان دارد و این اغلب اتفاق می افتد. اما  تاثیر آن بر فرزندان چیست؟ معلوم می شود که با این مورد مشکلاتی وجود دارد.
 
بیانیه ای که مادربزرگ ها و پدربزرگ ها می توانند به سلامت نوه هایشان آسیب برسانند، برای شما شبیه یک شوخی بد به نظر می آید. با این حال، در نتایج حاصل از تحقیق توسط محققان دانشگاه میشیگان (دانشگاه میشیگان) نشان داده شده است. 
 
تجزیه و تحلیل داده ها  نشان می دهد که زندگی با پدربزرگ و مادربزرگ، برای سه ماه از تابستان و یا حتی چند روز - افزایش خطر را برای نوه در بردارد . دانشمندان توضیح می دهند که دارو های افراد سالمند، علیرغم حضور یک کودک در خانه ، در مکان های آشنا و معمولا به راحتی قابل دسترسی هستند.
 
بنابراین، بیش از 80٪ از پدربزرگ و مادربزرگ های مورد بررسی اعتراف کرده اند که وقتی نوه هایشان به خانه آنها می آیند عادت به مصرف دارو را ندارند . در عین حال، 72 درصد از شرکت کنندگان گفتند که دارو های آنها همیشه در کیسه های در دسترس هستند. و بیش از 30 درصد از پاسخ دهندگان در همان زمان قرص ها را در محل غیر قابل دسترس کودکان نگهداری نمی کردند و قرص ها را در ظروف روشن، که ممکن است کودکان پیش دبستانی را جذب کند، نگهداری می کردند. 
 
کابینت های باز (61٪)، روی میزها (18٪)، کیف پول و کیسه (7٪) در میان مکانهای محبوب برای نگهداری دارو ها بودند . تنها 5 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که دارو ها را در یک کابینت یا کشو قفل شده نگهداری می کنند .
 
 
محققان نتیجه می گیرند که تمام این عوامل خطر ابتلا به مسمومیت تصادفی کودکان با دارو را افزایش می دهد. آنها تأکید می کنند که سن نوه ها چیزی را تغییر نمی دهد، زیرا اگر دسترسی آزاد به دارو ها وجود داشته باشد، برای مثال، دانش آموزان ممکن است از دارو های به ظاهر آشنا و شبیه به اشتباه استفاده کنند یا آنها را در مقادیر خطرناک مصرف کنند. 
 
آمارها نشان میدهند که حدود 40 درصد از کودکانی که به دلیل مسمومیت مواد دارویی به  اورژانس آورده می شوند توسط پدربزرگ و مادربزرگشان می آیند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائمی که نشان می دهد کودک در حال از دست دادن بینایی است

در
این علائم هشدار دهنده برای همه والدین باید شناخته شود: کودک در حال از دست دادن بینایی خود است!
همه افراد باید به طور مرتب توسط چشم پزشک معاینه شوند. با این حال ، در بعضی موارد ، درمان مورد نیاز است. و چگونه یک وضعیت خطرناک را شناسایی کنیم؟

برای تشخیص از بین رفتن زود هنگام بینایی در کودکان به چه علائمی باید توجه شود؟

- کودکان را باید در بدو تولد برای معاینه چشم به نزد متخصص ببریم. نوبت دوم در  شش ماهگی و برای بار سوم در یک سالگی. سپس شما باید صرفا بر دکتر متکی نباشید، بلکه با نظارت بر چشم کودک از 1 تا 5 سال ، باید به علائم زیر توجه کنید:
 
- کودک شروع به بررسی اشیاء فقط در فاصله نزدیک میکند.
- غالباً چشمان خود را مالیده و از تاری دید شکایت می کند.
- اشک به طور مرتب در چشم ظاهر می شود.
 

از 5 تا 7 سالگی علائم زیر نشان دهنده از بین رفتن بینایی است

- کودک مرتباً از سردرد و سوزش در چشم شکایت می کند.
- مضاعف دیدن مثلا 2 انگشت را که نشان می دهید 4 تا می بیند
چشمها اغلب سرخ می شوند.
نمیتواند از راه دور شماره های اتوبوس یا کتیبه ها را بخواند.
کتاب را خیلی نزدیک به چهره اش نگه می دارد.
به طور ناموزون می نویسد و ترسیم می کند.
 
از 7 تا 10 سال ، کودک در حال حاضر به بیماری های چشم مبتلا است. بیشتر اوقات ، جراحان از انجام عمل خودداری می كنند ، و پزشكان ناتوان هستند ، زیرا به فرزندان نمی توان درمان پیچیده ای داد. این متخصص از سنین کودکی توصیه می کند که برای جلوگیری از بروز مشکلات در آینده به سلامتی چشم کودک خود توجه کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

اشتباه والدین زمانی که کودک خطایی مرتکب شده است

در
شما در طول زندگی والدینی را خواهید دید که با مشکلات کودکان آشنایی ندارند. و گاهی اوقات والدینی را ببینید که قدرت کافی ندارند. اما مهم است که بخاطر بسپاریم که والدین مسئولیت وضعیت عاطفی کودک را وقتی او هیستریک است به عهده دارند. هر کس روش تربیت کردن کودک خود را دارد ، اما در این مقاله می خواهیم از عباراتی بگوییم که به هیچ وجه، حتی در زمان عصبانیت نباید به کودک گفت.
 
sayarak.com امیدوار است که مقاله ما به شما در صرفه جویی در صورت حتی در سخت ترین شرایط کمک می کند و به تربیت کودک آسیب نرساند.
 

این کار را متوقف کنید ، در غیر این صورت نمی گذارم کارتون ببینید

اشتباه والدین در زمان خطای کودک
شما یک وضعیت غیرقابل توضیح را برای کودک بوجود می آورید. وقتی کودک را از تماشای تلویزیون ، بازی ها و سایر موارد مهم محروم می کنید ، می فهمد که کار اشتباهی انجام می شود. اما احتمال دارد کودک مریض است و با وجود این واقعیت که گریه و حالات هیستریک او برای ما خیلی ناراحت کننده است، کودک غم و اندوه خود را از این طریق ابراز می کند. معلوم است که اگر او دوباره مریض شود و احساسات خود را ابراز کند ، آیا او می تواند از چیز مهمی محروم شود؟
به دلیل چنین نگرش هایی ، کودکان بزرگتر می شوند و در آنها کل طیف احساسات منفی منجمد می شود ، در نتیجه بیماری های سیستم قلبی ، فشار خون بالا و شیوع کنترل نشده عصبانیت بوجود می آید.
 

حالا چرا ناراحت هستید

اشتباه والدین در زمان خطای کودک
وقتی چنین عبارتی را می گوییم ، به نظر می رسد که ما به کودک کمک می کنیم ، اما در واقع فقط آسیب می رسانیم. حتی اگر به نظر ما برسد که دلیل اشک ریختن  کودک بی ارزش است (مثلا ریختن صبحانه روی زمین) ، این بدان معنی نیست که کودک نیز فاجعه را درک می کند.
 
با تخفیف احساسات خود و گغتن چنین عبارتی ، به کودک می فهمانیم که آنچه او را ناراحت یا خوشحال می کند ، بی اهمیت است. و علاوه بر ناامیدی ناشی از این حادثه ، کودک نیز به دلیل عدم درک از این اتفاق احساس ناراحتی می کند. در آینده ، این می تواند به تأثیر متضاد منجر شود: نوجوان از قبل نظر ما را بی ارزش می داند.
 

اگر نخوابید، من الان می روم و شما تنها خواهید ماند

اشتباه والدین در زمان خطای کودک
این همچنین یک تهدید است ، اما از نوع دیگری است. ترس از تنها بودن یکی از موارد  اساسی است و با گفتن این موضوع به کودک خود ، والدین اعتماد به نفس او به جهان را تضعیف می کنند. معلوم می شود که او چنین نگرشی را جذب می کند: او کار اشتباهی انجام داده است (و شما نمی فهمید که چه چیزی) - شما تنها خواهید ماند. اعتماد به نفس داشتن با چنین مادر و پدر عزیزی دشوار می شود.
 
بعد از استرس تجربه شده ، اگر تهدیدی به وجود بیاید ، کودک ممکن است در خودش منزوی شود و بازیابی اعتماد به نفس در کودک برای شما دشوارتر خواهد بود نه تنها به خود ، بلکه در جهان.
 

تنبیه به نفع خودت است

اشتباه والدین در زمان خطای کودک
اگر فکر می کنید کودک واقعاً می فهمد که چرا مجازات می شود ، شما به شدت اشتباه می کنید. کودک لحظه آموزشی را به یاد نخواهد آورد ، بلکه فقط آنچه را که به او آسیب می رساند ، به یاد خواهد آورد. او از انجام هر کاری می ترسد و در آینده تبدیل به فردی بسیار ترسو می شود و یا کودک یک مدل از رفتار پرخاشگرانه را برای خود انتخاب می کند.
 
توهین کردن هم همچنین خشونت عاطفی است: نه تنها کودک به یاد سخنان شما خواهد افتاد بلکه می تواند خودش از آنها استفاده کند ، همچنین فکر خواهد کرد که سزاوار چنین توهینی است ، زیرا والدین که برای او معتبر هستند، چنین تصمیمی گرفته اند.
 

خوب ، چقدر می توانید لجبازی کنید؟ من نمی دانم با شما چه کار کنم! 

اشتباه والدین در زمان خطای کودک
وقتی کودک ناتوانی والدین خود را می بیند (و این دقیقاً به این صورت است ، زیرا شما نمی دانید چه کاری انجام دهید) ،  احساس امنیت را از دست می دهد .شما ، قدرتمندترین موجودات جهان (در درک او) ، خود را در مقابل احساسات او درمانده می بینید؟
 
کنترل کودک عصبانی دشوار است ، او فقط می آموزد که با چنین احساسات پیچیده ای همچون عصبانیت ، خشم ، ترس روبرو شود (این همان چیزی است که ما مشاهده می کنیم وقتی کودک هیستریک است) ، و در اینجا یک آزمایش جدید است - والدینی که نمی توانند به او کمک کنند.
 

الان پلیس می آید و شما را می برد

اشتباه والدین در زمان خطای کودک
علاوه بر تهدیداتی که در بالا مورد توجه قرار دادیم ، این نگرش ها نیز خطرناک هستند زیرا ایده منفی کودک را در مورد پزشکان ، افسران پلیس و تمام حرفه هایی که با آنها یک کودک را تهدید می کنیم شکل می دهد.
 
چطور می تواند در کلینیک هیستریک نباشد وقتی صد بار شنیده که چگونه پزشک به او تزریق می کند.(اگر کودک فرنی نخورد / دست های خود را نشویید) درباره غول ، دیگ به سر و دیگر ارواح شیطانی داستانی جداگانه است ، با چنین ارعابی ، شب ادراری و ترس از تاریکی کمترین چیزی است که می تواند رخ دهد.
 

تبلت برای شماست ، فقط آرام باشید

اشتباه والدین در زمان خطای کودک
هنگامی که ابتدا ممنوع شدیم و بعد از آنکه با دیدن اولین " اشک" بر چهره محبوب خودمان اجازه دادیم با هر چیز ممنوعی بازی کند ، و به این ترتیب راه را برای فریبکاری های بیشتر آماده می کنیم. کودک احمق نیست و هرچه بزرگ تر شود ، می فهمد که از آنجا که شما نمی توانید فریادهای او را تحمل کنید و آماده پرداخت هر باجی هستید ، پس چرا زحمت اضافی بکشد؟ کافی است به هر دلیلی گریه کند - و به تبلت / بازی / گردش مورد دست پیدا کند.
 
چنین كودكی برای فریب دادن دیگران عادت خواهد كرد و بسیار ناراحت خواهد شد اگر در اولین شوخی خود ، دیگران برای تحقق خواسته های او تلاش نكنند. بسیار دشوار خواهد بود که چنین کودکی بعداً معاشرت کند.

چه کاری باید در مقابل خطای کودک انجام دهیم؟

به فرزند خود بیاموزید که عصبانیت را به روشهای قابل قبولی بیان کند ، برای مثال:
مشت زدن به بالش
به او مدادرنگی بدهید و از او بخواهید آنچه کودک در حال حاضر احساس می کند را ترسیم کند.
اگر کودک در سن مدرسه ابتدایی است ، در مقابل بایستید ، کف دست خود را در کف دست او قرار دهید و سعی کنید کمی با او مبارزه کنید تا کودک استرس انباشته شده را خالی کند.

نظرات

۱۴۰۱/۲/۱۸در زنان، غریزه مادری از بدو تولد وجود دارد. در دوران کودکی، آنها مراقبت و حساسیت خود را نسبت به عروسک ها، حیوانات، برادران و خواهران کوچکتر نشان می دهند. با گرفتن فرزند خود در آغوش ، به طور غریزی تمام نیازهای او را احساس می کنند. اگر از چنین مقوله ای به عنوان "پدر خوب" صحبت کنیم، نمی توان هر مردی را چنین در نظر گرفت. برای جنس قوی تر، کودک، البته، خوشبختی است. با این حال، بسیاری ممکن است نقش پدر را ساده بگیرند. خوشبختانه، همه چیز (حتی پدر بودن) را می توان آموخت.

۱۴۰۱/۲/۱۸چرا پدر خوب بودن مهم است؟ در دنیای امروز، بسیار مهم است که پدر خوبی برای پسر یا دختر خود باشید. متأسفانه، زندگی همیشه نه تنها با بزرگسالان، بلکه با کودکان نیز رفتار مطلوبی ندارد. پدر محافظ اصلی است که می تواند فرزندش را از همه بی عدالتی ها و خطرات موجود در اطراف محافظت کند. علاوه بر این، والدین باید تجربیات ارزشمند زندگی را به فرزند خود منتقل کنند، که به او کمک می کند تا به تنهایی بر موانع غلبه کند.

۱۴۰۱/۲/۱۸پدر خوب کیست؟ اول از همه کسی که به کودک زندگی کردن را یاد می دهد. یاد بگیرید خوب را از بد، درست را از نادرست تشخیص دهید. متأسفانه، کودکانی که از محبت پدرانه محروم هستند، اغلب از مسیر درست منحرف می شوند، درگیر شریک بد می شوند، با الکل و سایر عادات بد فریفته می شوند. البته، داشتن یک پدر خوب در نزدیکی به هیچ وجه تضمین کننده سرنوشت خوشبختی نیست، اما این فرد می تواند به فرزند خود هشدار دهد و از اشتباهات محافظت کند.

۱۴۰۱/۲/۱۸چه چیزی شما را از اینکه پدر خوبی باشید باز می دارد؟ متأسفانه مردانی که در مورد آنها می توان گفت: "او پدر خوبی است!" - نه خیلی مخصوصاً وقتی صحبت از پدران جوان می شود که هنوز هم می توان آنها را بچه در نظر گرفت. دلیل اصلی ترس از پدر شدن است. ازدواج و تولد فرزندان به عنوان پایان زندگی آزاد به مرد معرفی می شود. علاوه بر این، کودک باید مسئولیت پذیر باشد. به همین دلیل است که بسیاری از پدران ترجیح می دهند به این نظریه قدیمی پایبند باشند که مادر باید مسئول تربیت فرزند باشد.

۱۴۰۱/۲/۱۸یکی دیگر از دلایلی که می تواند مانع از برقراری ارتباط مرد با کودک شود، پدربزرگ و مادربزرگ و سایر بستگان است. تمایل به کمک به یک خانواده جوان در تربیت فرزند قطعا ارزشمند است. با این وجود، تنها زمانی باید اجرا شود که نیاز عینی به آن وجود داشته باشد. در غیر این صورت، والدین جوان (و به ویژه پدران) احساس مسئولیت نسبت به فرزند خود را از دست می دهند.

۱۴۰۱/۲/۱۸و البته جو روانی خانواده اغلب بر ویژگی های پدری تأثیر می گذارد. اختلاف بین زن و شوهر اغلب بر روابط با کودک تأثیر می گذارد. اما در اینجا مهم است که درک کنیم که یک پدر خوب لزوماً کسی نیست که در خانواده زندگی می کند. این شخصی است که بدون توجه به شرایط زندگی به کودک اهمیت می دهد و به او علاقه نشان می دهد.

۱۴۰۱/۲/۱۸چگونه پدر خوبی باشیم؟ دیر یا زود، بسیاری از مردان شروع به فکر کردن در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک پدر بهتر و یک پدر خوب می کنند. در این مورد، مهم است که به ندای درون خود گوش دهید، نه به استانداردها و ایده آل های پذیرفته شده سینما. با این حال، تعدادی از ویژگی های کلیدی وجود دارد که هر والدینی باید رعایت کند: عشق فداکارانه به فرزندان خود، صرف نظر از شرایط زندگی؛........ گشودگی به ارتباطات و آمادگی برای به اشتراک گذاشتن تجربه زندگی با کودکان؛.......... شما باید تا حد امکان زمان بیشتری را با فرزندان خود بگذرانید، زیرا نه پول و نه هدیه نمی توانند جایگزین توجه پدر شوند........... استقامت و صبر، حتی اگر بچه ها شیطون باشند و از اطاعت امتناع کنند........... شما باید الگوی خوبی برای فرزندان خود باشید...... در برخورد با بچه ها نباید بیش از حد جدی باشید، زیرا همیشه باید جایی برای سرگرمی وجود داشته باشد......... توانایی فراهم کردن همه چیز لازم کودکان برای یک زندگی کامل؛...... خودسازی مستمر و رشد شخصی، که فرصت های جدیدی را نه تنها برای پدر، بلکه برای فرزندان نیز باز می کند........

۱۴۰۱/۲/۱۸اگر نمی دانید چگونه پدر خوبی باشید، برای مشاوره به سراغ بزرگسالان نروید. بهترین پاسخ به این سوال خود بچه ها هستند. بنابراین، بچه ها ویژگی های زیر یک پدر ایده آل را برجسته می کنند: مردی با دستان طلایی که همیشه می تواند یک اسباب بازی را تعمیر کند و همه چیز را در خانه تعمیر کند....... یک مرد مدرن که به دیدگاه های محافظه کارانه علاقه ای ندارد (شما باید به تمام روندهای مدی که فرزندانتان می خواهند دنبال کنند وفادار باشید)....... همیشه می تواند نه تنها کودک، بلکه کل خانواده را سرگرم کند و هر مشکلی را به شوخی تبدیل کند....... به توانایی های فرزندان خود ایمان دارد و از هر طریق ممکن در مسیر موفقیت از آنها حمایت می کند..... اول از همه، نه یک والدین سختگیر، بلکه یک دوست وفادار و قابل اعتماد است که می توانید حتی در حساس ترین شرایط به او کمک کنید.......... با احترام با همسرش رفتار می کند (حتی اگر مدت طولانی با هم زندگی نکرده باشند)......... همیشه می تواند بدون توسل به جیغ و خشونت نظم را در خانه برقرار کند..... به وعده ها وفا می کند و امیدهای واهی نمی دهد........... تمام اقدامات او در جهت برآوردن علایق و نیازهای خانواده است........ می تواند در هر شرایطی توصیه های ارزشمندی بدهد.........

۱۴۰۱/۲/۱۸چگونه پدر بهتر و پدر خوبی باشیم بسیاری از مردان در تلاش برای تبدیل شدن به پدری شایسته برای فرزند خود، با پیروی از معیارها و توصیه های بیهوده دیگران، افراط می کنند. با این وجود، اگر از صحت اعمالی که قلبتان به شما می‌گوید مطمئن نیستید، بهتر است به توصیه‌های روانشناسانی مراجعه کنید که روی نکات زیر تمرکز دارند:...... ایده بهترین بودن را کنار بگذارید. توانایی تعویض پوشک و مونتاژ یک طراح به اندازه توانایی ایجاد یک فضای گرم خانوادگی مهم نیست......... روی کودک تمرکز نکنید. پس از بدنیا آمدن کودک، باید به همان روشی که قبل از آن بود به زندگی ادامه دهید. مطمئناً کودک در روال زندگی شما تغییراتی ایجاد می کند ، با این حال ، نباید لذت هایی مانند رفتن به تئاتر ، رفتن به تعطیلات و غیره را از خود دریغ کنید. اگر خلق و خوی خوبی داشته باشید، ارتباط با کودک بسیار آسان تر خواهد شد..... تمام بار مراقبت از کودک را به عهده مادر نگذارید. حداقل چند بار در هفته با کودک تنها بمانید و به همسرتان وقت شخصی برای دور هم جمع شدن با دوستان و خرید بدهید. بنابراین می توانید با نوزاد ارتباط شخصی برقرار کنید و فضای سالمی را در خانواده ایجاد کنید............ سعی کنید دوران کودکی خود را با جزئیات به خاطر بسپارید - چه چیزی را دوست داشتید و چه چیزی را از دست دادید. سعی کنید از دیدگاه خود شرایط ایده آلی برای کودک ایجاد کنید........... به هیچ وجه به تعرض در خانواده متوسل نشوید. حتی یک بار خشونت هم، یک پدر خوب در چشم یک کودک به یک ظالم خانوادگی تبدیل می شود......... هرگز به توصیه های دیگران گوش ندهید (مخصوصا اگر نظر دیگران را نپرسیدید). هر خانواده و هر کودکی منحصر به فرد است. فرزندان خود را بر اساس غرایز درونی خود تربیت کنید.......... دوران کودکی به طرز باورنکردنی سریع می گذرد و بنابراین با صرف هر دقیقه رایگان با فرزندتان برای این زمان ارزش قائل شوید......

۱۴۰۱/۲/۱۸پدر خوب برای پسر در تربیت پسر شاید مهمترین نقش را یک پدر خوب بازی می کند. ویژگی هایی که والدین باید داشته باشند به شرح زیر است:.... توانایی "نه" گفتن برای نشان دادن مرزهای مجاز؛...... توانایی طرح خواسته ها و تحریک اجرای بی قید و شرط آنها؛... از خود بت نسازید، زیرا شما آدم ساده ای هستید که می توانید اشتباه کنید......... برای اینکه در آینده پدر خوبی شود، یک کودک از دوران کودکی باید ارزش خانواده را درک کند که نشان دادن آن با مثال شخصی مهم است..... یک مرد واقعی باشید، اما زیاده روی نکنید........

۱۴۰۱/۲/۱۸پدر خوب برای یک دختر بسیاری از مردان علاقه مند هستند که چگونه پدر خوبی برای یک پسر شوند. و دختران نیز به نوبه خود به پدری مهربان نیاز دارند. علیرغم اینکه نقش اصلی در تربیت دختر به مادر داده می شود، گاهی پدر می تواند نقش تعیین کننده ای در شکل گیری شخصیت و جهان بینی داشته باشد.

۱۴۰۱/۲/۱۸ماموریت اصلی پدر در تربیت دخترش محافظت از همه سختی های دنیای اطرافش است. دختران با احساس حمایت پدر، تحمل سختی ها و سختی های زندگی را بسیار آسان تر خواهند کرد. علاوه بر این، پدر نوعی آرمان است که دختر باید در انتخاب شریک زندگی خود به آن تکیه کند.

۱۴۰۱/۲/۱۸چگونه از شوهر خود یک پدر خوب تربیت کنیم؟ علیرغم این واقعیت که در جامعه مدرن، زنان در شرایط برابر با جنس قوی تر کار می کنند، بسیاری از مردان هنوز توسط تفکر گذشته هدایت می شوند. با توجه به اینکه تربیت فرزندان وظیفه زوج است، عملاً به فرزندان خود توجهی ندارند. با این وجود، زنان باهوش ترفندهایی را می دانند که به لطف آنها می توانید از همسر خود یک پدر خوب بسازید.

۱۴۰۱/۲/۱۸ علیرغم اینکه مردی ممکن است مهارت های لازم را در برخورد با کودکان نداشته باشد، هرگز نباید او را حذف کنید، مخصوصاً اگر خودش ابتکار عمل را به دست نگیرد........... چندین مسئولیت را برای مراقبت از کودک به شوهر بسپارید (به عنوان مثال، حمام کردن و غیره)....... تا جایی که ممکن است پدر را با کودک تنها بگذارید (در حالی که خودتان به خرید می روید)........ گاهی این زن است که نقش تعیین کننده ای در شکل گیری رابطه مرد با فرزندانش دارد. یک همسر عاقل همیشه روانشناسی شوهرش و همچنین ترس او از ملاقات و ارتباط با یک مرد کوچک را درک می کند. برای اینکه خانواده شاد و کامل باشد، یک زن باید به معنای واقعی کلمه به مرد «بیاموزد» که فرزندش را دوست داشته باشد.

۱۴۰۱/۲/۱۸چگونه دوست کودک باشیم البته برای فرزند مرجعیت پدر است. با این وجود، این دوستی بین فرزندان و والدین است که می تواند ثمرات آموزشی بسیار ارزشمندتری به همراه داشته باشد. بنابراین، برای اینکه نه تنها یک پدر و مادر برای فرزند خود، بلکه یک رفیق وفادار شوید، باید از نکات زیر راهنمایی کنید:........ به کودک، خواسته ها و موقعیت زندگی او احترام بگذارید، زیرا سن کم و بی تجربگی اصلاً نشانه حماقت نیست.......... همیشه به فرزند خود لبخند بزنید (حتی اگر احساس خوبی ندارید، باید برای این کار قدرت پیدا کنید).......... اعتماد پسر یا دختر خود را با گوش دادن دقیق به داستان های شادی ها و مشکلات او و همچنین به اشتراک گذاشتن مشکلات خود جلب کنید......... اگر زمان زیادی را در محل کار یا سفرهای کاری می گذرانید، فراموش نکنید که با کودکان تماس بگیرید، با آنها در مورد چیزهای کوچک و همچنین در مورد چیزهای جدی صحبت کنید........... یک سرگرمی مشترک (ورزش، خلاقیت و غیره) پیدا کنید........ پدر شدن کار سختی است. با آمدن فرزند جدیدی در خانواده، مرد مجبور است شیوه زندگی خود را کاملاً تغییر دهد. اولین تغییر این است که بخش قابل توجهی از بودجه شما به طور خاص صرف خرید برای نوزاد می شود. اما مهمترین چیز این است که پدر باید در سبک زندگی خود تجدید نظر کند. این به این دلیل است که کودک باید از والدین خود الگوی مثبت بگیرد.

۱۴۰۱/۲/۱۸هر بچه ای به یک پدر خوب نیاز دارد. علائمی که می تواند انطباق والدین را با عنوان مشخص تعیین کند بسیار زیاد است. یک مرد باید خیلی روی خودش کار کند تا بچه به او افتخار کند و از او الگو بگیرد. غرایز درونی و همچنین توصیه های روانشناسان به شما در این امر کمک می کند. مطمئناً همه بچه ها والدین خود را دوست دارند، مهم نیست که آنها چقدر عیب دارند. اما این رابطه نباید فقط بر اساس رابطه خونی باشد. عشق یک کودک را باید به دست آورد. یک پدر، قبل از هر چیز، باید حمایت و پشتیبان پسر یا دختر خود، یک دوست قابل اعتماد، و همچنین نان آور خانه و پایه ای قوی برای خانواده باشد.

در ادامه بخوانید...