آلوده ترین نقاط در خانه که معمولا از چشم پنهان می مانند

یکی از مهمترین نکاتی که باید مد نظر همه قرار بگیرد، تمیز کردن و مرتب کردن خانه به طور مداوم است؛ مسئله ای که بسیاری از ما از آن غافل می شویم تا زمانی که  گرد و خاک موجود بر روی وسایل خانه ما را به عطسه کردن می اندازند و سایر  مسائل این چنینی. با این وجود، تمیز نگاه داشتن خانه تنها محدود به جارو کردن و گردگیری وسایل نمی شود و بسیاری نقاط آلوده در خانه هستند که معمولا از آن ها غافل می مانیم.

 

برای نمونه می توان نقاطی در خانه را در نظر گرفت که گاه به گاه، به وسیله مواد به خصوص باید ضد عفونی شوند و بسیاری از ما این نقاط را فراموش می کنیم، چرا که آلودگی های موجود بر آن ها همانند گرد و خاک قابل رؤیت نمی باشند. با این وجود، حتی اگر قادر به دیدن این آلودگی ها نباشیم، باکتری ها در آن نقاط حضور داشته و به مرور زمان می توانند سلامت افراد خانواده را تهدید کنند.

 

پیش از هر چیز باید عنوان کرد که مهمترین راهکار برای سلامتی و جلوگیری از شکل گیری بیماری شستن مداوم دست ها است. باکتری هایی که به مرور زمان بر روی بالش و تشک ودیگر نقاط این چنینی شکل می گیرند، چندان اهمیت ندارند و مشکل به خصوصی به وجود نمی آورند (مگر این که به دستان شما چسبیده و وارد غذای تان شوند). اگر باکتری ها بر روی سطح پوست گسترش پیدا کنند، به مرور زمان سبب خشکی و ترک خوردگی پوست بدن خواهند شد.

بنا به توضیحاتی که داده شد، پاکیزه نگاه داشتن قسمت های مختلف خانه برای جلوگیری از رشد جرم ها و باکتری ها، اهمیت ویژه ای پیدا می کند، اما آیا شما تمامی نقاط آلوده را گاه به گاه پاک می کنید؟ طبق بررسی های انجام شده بسیاری از افراد، معمولا نقاطی را که رشد باکتری و جرم در آن ها به شدت زیاد بوده و آلوده هستند را فراموش می کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با قسمت هایی از خانه آشنا کنیم که باکتری ها و جرم ها در آن رشد می کنند (معمولا بدون داشتن نشانه ظاهری) و حتما باید اقدام به پاکیزه نگاه داشتن آن ها کنید. با سیارک همراه باشید.

دریچه های هوا و نیز هواکش های سرویس های بهداشتی

دریچه های تهویه هوا، بنا به ملاحظات دکوراسیون داخلی، معمولا در مکانی نصب می شوند که قابل رؤیت نباشند، به همین خاطر است که بسیاری آن ها را فراموش کرده و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که گاه به گاه دریچه های هوای منزل اش را تمیز کند. با این وجود به واسطه فعالیتی که این دستگاه های تهویه می کنند، به طور معمول مقدار زیادی آلودگی در قسمت پشتی دریچه های آن ها جمع می شود. مسئله این جا است که اگر به این آلودگی ها و گرد و خاک ها اجازه جمع شدن بدهید هر بار که دستگاه تهویه خود را روشن می کنید، این گرد و خاک به جای جای نقاط خانه راه پیدا کرده و مشکل ساز می شود. به عبارت دیگر زمانی که دستگاه تهویه خود را پس از مدتی پاکیزه نکنید، این امکان را فراهم می کنید که باکتری ها در نقاط مختلف خانه اسپری شوند.

واشر مورد استفاده در مخلوط کن ها

مخلوط کن از جمله وسایل خانگی است که به کرات مورد استفاده قرار گرفته و به درد بخور است، اما پاکیزه نگاه داشتن آن ها کمی دشوار است؛ به این معنا که بسیاری از مایعات و خوراکی هایی که در مخلوط کن قرار داده و اقدام به ترکیب آن ها با یکدیگر می کنید، به قسمت هایی راه می یابند، که عملا غیر قابل دسترس خواهند بود. واشر مورد استفاده در مخلوط کن ها (شیئی که معمولا دایره ای شکل است و از به بیرون درز پیدا کردن ترکیب داخل مخلوط کن جلوگیری می کند) از جمله چیز هایی است که به ندرت کسی اقدام به شستشو و تمیز کردن آن می کند. تحقیقاتی در سال 2013 در خصوص این مسئله صورت گرفته و نتایج حاکی از آن است که سی و شش درصد واشر های مورد استفاده در مخلوط کن، حاوی باکتری سالمونلا (سالمونلا باکتری باسیل گرم منفی است که در جوجه ‌ها و تخم‌مرغ ‌ها معمولا وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از شایع‌ ترین مسمومیت‌ های غذایی می ‌باشد) و چهل و سه درصد از آن ها حاوی کپک قارچی و مخمر هستند و این گونه مواد در صورت راه پیدا کردن به بدن فرد، می توانند ضرر های بسیاری متوجه سلامت او کنند.

در باز کن کنسرو

هر زمان که اقدام به استفاده از در باز کن کرده و قوطی به خصوصی را به وسیله آن باز می کنید، مقداری از محتویات قوطی فلزی به تیغه در باز کن می چسبد. همین تکه کوچک از ماده خوراکی چسبیده به تیغه در باز کن، می تواند بدل به امکانی برای رشد باکتری ها شود و آن ها را تغذیه کند. علاوه بر این، به هنگام استفاده از در باز کن، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که تیغه آن با دست تماس پیدا کرده و آلودگی موجود بر روی دست به آن بچسبد. بنا بر این توصیه ای که در این خصوص می شود این است که به هنگام شستشوی ظروف خود، در باز کن خود را نیز به همراه آن ها بشویید تا از هر گونه امکان رشد و تکثیر باکتری جلوگیری کرده باشید.

وسایل تمیز کننده

البته واضح و مبرهن است که همگی ما گاه به گاه اقدام به تمیز کردن قسمت های مختلف خانه خود می کنیم و کار های معمولی چون جارو زدن، طی کشیدن و این گونه کار ها را انجام می دهیم. اما آیا تا کنون به وسایلی که برای این کار از آن ها بهره می گیرید توجه کرده اید؟ جارو، چوب گردگیری، دستمال، اسفنج و تمامی وسایل پاک کننده دیگری که از آن ها برای تمیز کردن خانه بهره می گیرید، از جمله مکان هایی به شمار می روند که امکان رشد باکتری ها در آن بسیار زیاد است.

 

بنا بر این توصیه ای که در این خصوص می شود این است که پس از استفاده از این گونه وسایل تمیز کننده و تمیز کردن نقاط مختلف خانه خود، حتما تا جایی که برای تان مقدور است خود وسایل را نیز تمیز کنید (اسکاچ یا اسفنج مورد استفاده در آشپزخانه از سایر وسایل مهم تر است و رطوبت اش باعث می شود باکتری بیشتری در آن جمع شود). بنا به تحقیقات انجام شده، تقریبا می توان گفت که آلوده ترین وسیله ای که در هر آشپزخانه ای وجود دارد، اسکاچ یا اسفنج آن است.

قفسه نگاه داری ظروف در آشپزخانه

اگر در خانه خود ماشین ظرف شویی نداشته باشید، به احتمال بسیار زیاد به هنگام صرف صبحانه مقدار زیادی باکتری وارد بدن خود می کنید. در حقیقت قفسه ای که برای قرار دادن ظروف شسته شده در آن استفاده می کنید، از جلمه مکان هایی است که امکان رشد و تکثیر بی اندازه باکتری ها در آن وجود دارد (مگر این که گاه به گاه اقدام به شستشوی آن کنید). این نکته را در خاطر داشته باشید که صرف پاکیزه بودن ظروف به این معنا نیست که محل نگاه داری آن ها هم پاکیزه باشد. سه عامل وجود دارد که سبب آلوده شدن قفسه های نگهداری ظروف می شود: اولین عامل این است که به هنگام قرار دادن ظروف شسته شده در آن، قفسه مرطوب شده و شاید این نکته را بدانید که رطوبت از عوامل اصلی رشد و تکثیر باکتری و سایر اجرام به شمار می رود، عامل دیگر این است که به هنگام قرار دادن ظروف، نا خود آگاه دست شما با قفسه تماس پیدا کرده و میکروب های موجود بر روی دست به سطح آن راه می یابند و عامل سوم و نهایی این است که این قفسه ها معمولا در معرض دود و چربی ناشی از آشپزی قرار گرفته و این مسئله نیز امکان رشد و تکثیر باکتری بر سطح آن را فراهم می کند.

دستمال سفره

کاملا معمول است که افراد هر دو یا سه هفته یک بار، اقدام به شستن لباس های خود کنند، اما آیا تا کنون پیش آمده که دستمال سفره مورد استفاده خود را به همراه لباس های دیگر به خشکشویی ببرید و یا این که در ماشین ظرف شویی خود قرار دهید؟ مطمئنا کمتر کسی به این سؤال پاسخ مثبت می دهد، با این وجود، جالب است بدانید که تحقیقات انجام گرفته در این خصوص نشان می دهد نزدیک به هفتاد و پنج درصد از دستمال های سفره و اسفنج ها حاوی نوعی به خصوص از باکتری کلی فرم هستند (نوعی باکتری که بیش تر در محیط آبی، خاک و پوشش گیاهی پیدا می شود)؛ حال این باکتری می تواندسالمونلا باشد (که در موارد قبلی توضیحاتی در خصوص آن داده شد) و یا ای کولای (E coli).

دستگاه قهوه ساز

این مورد از جمله مواردی است که ممکن است برای تان کمی ترسناک به نظر برسد، با این حال توصیه ای که در این خصوص می شود این است که هر چند وقت یک بار اقدام به شستشوی مخزن قهوه ساز (آن قسمتی از قهوه ساز که آب را در آن می ریزید) خود کنید. مکان تاریک و مرطوبی که در قهوه ساز قرار دارد و آب را در آن می ریزید، مکانی است ایده آل برای شکل گیری کپک های قارچی و رشد و تکثیر آن ها، اما لازم نیست نگران شده و سریعا اقدام به خرید دستگاهی جدید کنید، چرا که راهکاری برای پاک کردن و تمیز کردن مخزن نگاه داری آب در قهوه ساز وجود دارد که به کمک آن می توانید از این گونه کپک های قارچی خلاصی یابید: کافی است مقداری سرکه را با آب مخلوط کرده و در قسمت های مختلف قهوه ساز خود بریزید، پس از این که این محلول برای سی دقیقه در قسمت های مختلف قهوه ساز باقی ماند، اقدام به روشن کردن دستگاه کرده و اجازه دهید سرکه موجود در آن به طور کامل تبخیر شود. پس از آن هم دستگاه را به خوبی با آب بشویید تا قهوه بعدی ای که آماده می کنید، طعم سرکه نگیرد.

هدفون

هدفون از جمله وسایلی است که در حال حاضر تقریبا توسط همه افراد مورد استفاده قرار می گیرد و به واسطه کارایی و جا گیر نبودن اش، معمولا همه جا همراه افراد است؛ به همین خاطر است که بدون توجه به هدفون، آن را در کیف یا جیب خود می گذارید و سپس آن را در گوش خود قرار می دهید و این روند ادامه پیدا می کند؛ در نهایت تماس هدفون با نقاطی بسیار آلوده امکان وجود باکتری های بسیار زیادی را روی آن فراهم می کند و با هر سطحی که تماس پیدا کند، باکتری ها به آن سطح راه خواهند یافت. به خصوص اگر هدفون خود را به کس دیگری نیز قرض دهید و یا در باشگاه ورزشی از آن استفاده کنید، امکان انتقال باکتری از شخصی به شخص دیگر فراهم می شود. بنا بر این توصیه می شود که گاه به گاه اقدام به تمیز کردن سری هدفون خود کنید؛ البته نیازی نیست آن را در آب فرو کنید و پاک کردن آن با یک دستمال خشک و یا استفاده از ماده ضد عفونی کننده بر آن کفایت می کند.

سینی قالب یخ

البته در حال حاضر همگی کاملا از این مسئله آگاهی پیدا کرده ایم که یخ های مورد استفاده در رستوران ها، سر شار از باکتری ای کلی هستند، اما شرایط برای یخ هایی که خودتان در خانه درست می کنید چگونه است؟ این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر گاه به گاه اقدام به شستشوی سینی قالب یخ خود نکنید، یخ هایی که مورد استفاده قرار می دهید می توانند به همان اندازه مضر بوده و باکتری داشته باشند. البته ممکن است از این موضوع تعجب کنید، چرا که تنها چیزی که در این سینی غالب یخ قرار می ریزید آب است؛ در حقیقت طی هر بار استفاده از این قالب یخ و جدا کردن تکه ای از آن، دست های آلوده خود را به نقاط مختلف آن می زنید و همین مسئله است که به مرور باکتری های زیادی در سطح آن شکل می دهد.

قسمت رویی کابینت های آشپزخانه

قسمت رویی کابینت های موجود در آشپزخانه محلی هستند که معمولا میوه و سبزیجات تازه خود را بر روی آن ها قرار می دهیم و به طور قابل ملاحظه ای آلوده هستند. تحقیقات انجام گرفته در این خصوص نشان می دهد از هر سه قسمت رویی کابینت آشپزخانه، یکی از آن ها مقدار بسیار زیادی باکتری کلی فرم داشته است. این نکته را هم باید به خاطر داشت که تمیز کردن این سطوح به وسیله اسفنج و دستمال سفره هایی که قبلا مورد استفاه قرار گرفته و آلوده هستند، شرایط را بدتر از قبل می کنند. راهکاری که برای تمیز کردن این گونه سطوح پیشنهاد می شود این است که به وسیله اسپری های تمیز کننده مخصوص و یا سایر مواد ضد عفونی کننده مقداری از مایع تمیز کننده را روی سطح اسپری کرده و سپس با استفاده از دستمال کاغذی اقدام به تمیز کردن سطوح کنید.

دکمه های مایکروویو

آیا تا کنون به این نکته دقت کرده اید که چند بار در روز از دکمه های موجود بر روی مایکروویو استفاده می کنید؟ صرف نظر از این که بخواهید تکه ای پیتزا در آن قرار داده و گرم کنید یا این که غذای دیگری آماده کنید، معمولا کسی پیش از فشار دادن دکمه های مایکروویو، دست های خود را تمیز نمی کند و همین مسئله است که باعث رشد و تکثیر باکتری ها و اجرام دیگر بر روی آن می شود. مایکروویو معمولا توسط کسانی مورد استفاده قرار می گیرد که چندان فرصتی برای خوردن غذا ندارند و عجله دارند؛ به همین خاطر معمولا دستان شان آلوده است. البته این مسئله ایرادی ندارد و هدف از ساخت مایکروویو نیز تا حدود زیادی خریدن کمی وقت اضافی برای این گونه افراد است، تنها این نکته را به خاطر داشته باشید که گاه به گاه اقدام به تمیز کردن دکمه های آن کنید تا پیش از خوردن غذای مورد نظر، دستان تان آلوده نباشد.

تلفن

البته در حال حاضر دیگر همگی از این مسئله که تلفن های همراه تا چه اندازه می توانند آلود باشند، آگاه شده ایم؛ با عرض پوزش باید عنوان کرد که تحقیقات نشان می دهد دستگاه های تلفن همراه می توانند تا چیزی حدود ده برابر نشیمنگاه سرویس بهداشتی آلوده شوند و این در حالی است که این دستگاه بسیار آلوده هر روز در نزدیکی دهان فرد قرار می گیرد. توصیه ای که در این خصوص می شود این است که هر چند وقت یک بار به وسیله ماده ضد عفونی کننده و دستمال کاغذی دستگاه تلفن همراه خود را پاکیزه کنید.

کنترل تلویزیون

آیا می دانستید که به وسیله عوض کردن کانال های تلویزیون هم می توانید دچار بیماری شوید؟ به جرأت می توان گفت که کنترل تلویزیون شما، بیش از هر وسیله دیگری بر سطح خود آلودگی دارد و تماس مداوم آن با دستان افراد خانواده و دوستان تان سبب افزایش تعداد باکتری های موجود بر آن می شود. البته یکی از لذت بخش ترین کار ها این است که به هنگام تماشای تلویزیون اقدام به خوردن غذای خود کنید، اما آیا از خطرات این کار آگاهی دارید؟ بهتر است کنترل تلویزیون خود را نیز همانند دستگاه تلفن همراه گاه به گاه پاک کنید تا باکتری ها و اجرام موجود بر سطح آن مشکلی برای تان به وجود نیاورند.

جا مسواکی

بنا به تحقیقات انجام گرفته در این خصوص، جا مسواکی موجود در سرویس بهداشتی خانه، در میان آلوده ترین نقاط در خانه و وسایل خانه جایگاه سوم را به خود اختصاص می دهد. بنا بر این به هنگام تمیز کردن آن سعی کنید تمامی خمیر دندان خشک شده در نقاط مختلف و سایر آلودگی های موجود در آن را از بین ببرید و اگر به تمامی نقاط دسترسی ندارید از یک تکه پارچه فشرده یا چیزی شبیه به آن بهره بگیرید. 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید