آیا می توانیم اختلال بیش فعالی ADHD را بدون دارو درمان کنیم

 

اختلال بیش فعالی یا ADHD چیست؟

همه چیز در باره این اختلال همه چیز درباره اختلال بیش فعالی یا ADHD توضیح داده شده است

آیا فرزند شما مبتلا به اختلال بیش فعال یا ADHD است ؟
برای بیشتر خانواده ها، این ، به معنای آغاز یک حرکت طولانی در دنیای داروها میباشد. درمانهای اصلی برای درمان  کودکان تکانشی یا ADHD؛ داروها هستند و برای بیشتر از 80% از اختلالات موثر واقع میشوند. اما بسیاری از والدین، درباره اثرات جانبی داروها نگران هستند که این عوارض بوجود آورنده بیماری جدیدی برای فرزندشان شود و میخواهند ، قبل از اقدام به درمان دارویی برای اختلال بیش فعالی یا ADHD ، درمانهای دیگری را امتحان کنند. مهم نیست که چه انتخابی دارید، میتوانید به کودک خود کمک کنید که زندگی موفق‌تری داشته باشد.

 

 

مصرف یا عدم مصرف دارو در اختلال بیش فعالی یا ADHD

برای برخی از افراد مانند سونیا، موضوعِ سن کودک بیش فعال مطرح بود. وی میگوید: " پسر من، در هنگامی که درمانهای ADHD برایش تجویز شد، فقط 5 سال داشت، و من فکر میکردم این سن، برای دریافت دارو خیلی کم است".
در حقیقت، آکادمی اطفال آمریکا ، با این نظر موافق است. آنها معمولا قبل از 6 سالگی تجویز میکنند، که با رفتار درمانی آغاز کنید. ریچارد گالاگر، دارای مدرک دکترا، مشغول در موسسه بیش فعالی و اختلالات رفتاری، در مرکز مطالعات کودکِ NYU میگوید: " والدین معمولا سوال میکنند که آیا میتوان قبل از درمانِ دارویی، شیوه های درمانی دیگری را پیشنهاد کرد، و البته روش‌های مختلفی وجود دارند که میتوانند موثر واقع شوند " . وی به والدین توصیه میکند که بدلیل معایب و البته مزایای درمانهای دارویی، در ابتدا به دنبال راه حلهای درمانی دیگر باشند".
درمانگران میگویند که در کودکانی که فقط بی توجه و بی تمرکز هستند، نسبت به انهایی که ضربه‌ای و بیش فعال هستند، تغییرات رفتاری به تنهایی ، میتواند موثر واقع شود. موفقترین درمانها برای درمان ADHD، میتواند ترکیبی از دارو و رفتار درمانی باشد.

 

 

والدین و کمک معلم بر اختلال بیش فعالی یا ADHD

Gallagher میگوید: والدین و معلمهای کلاسی، میتوانند برای تشخیص و اصلاح رفتار کودک، نقش مهمی داشته باشند.
این برای والدین، به معنای ایجاد اهداف کوچک و قابل مدیریت ، مانند نشستن به مدت 10 دقیقه بر روی صندلی، و پاداش دادن پس از انجام اینکار میباشد. همچنین، ارسال " کارتهای گزارش‌دهی روزانه" برای والدین، میتواند برای معلم کمک‌کننده باشد ، به والدین اجازه دهید تا بدانند که آیا کودک توانسته است رفتار خود را در مدرسه کنترل کند یا خیر.
پس سونیا اکنون 10 ساله است، و وی میگوید " از زمانیکه وی در کودکستان بود، من برای اصلاح رفتار؛ با معلم او همکاری کردم تا بتوانم به او کمک کنم" . او در 20 دقیقه، بر روی 3 هدف تمرکز کرد: نشستن در یک جا، ادامه انجام یک کار، و محترمانه برخورد کردن با دیگران". وقتی او این کارها را بخوبی انجام داد، جایزه او انجام تیراندازی تفریحی در روز بعد بود- که از دست دادن این تفریح میتوانست برای وی تنبیه بزرگی باشد. Edward Hallowell، MD، نویسنده‌ی رهایی از حواس‌پرتی میگوید: یک مربی میتواند با کودکان بزرگتر کار کند تا با سیستمی که برای همگامی با اموزشها ، کتابها طراحی شده است ، همراه شوند. وی همچنین می‌افزاید: برای پدران و مادران خیلی کمک کننده است که سازماندهی شدن را به کودکان خود بیاموزند، چراکه کودکان معمولا نسبت پدر و مادر خود بیشتر آزار میرسانند و غرولند میکنند.

 

 

تاثیر خواب بر اختلال بیش فعالی یا ADHD

بستن چشمها برای کودکان دارای ADHD، میتواند آرامبخش و تغییر دهنده باشد. تحقیقات نشان داده است که فقط یک خواب نیم ساعته میتواند به از بین بردن بی قراری و تکانشگری کودکان کمک کند. Mark Stein ، دکترا، که متخصص ADHD در بیمارستان سیاتل است، میگوید: " تعداد زیادی از کودکان مبتلا به اختلال ADHD، دارای اختلال در خواب هستند، و هر شرایطی میتواند این وضعیت انها را بدتر کند".
یکی از مهمترین مشکلات برای کودکان مبتلا به ADHD ، این است که انها نمیتوانند آرام بگیرند و به خواب بروند؛ پس آشفتگی انها، میتواند موجب بدتر شدن نشانگان آنها شود. در حالیکه برخی از پزشکان، کمک‌کننده های مورد استفاده برای خوابیدن ، مانند ملاتونین را پیشنهاد میدهند، شما باید با عادات خوابیدنِ خوب اغاز کنید:
• حتی در زمان تعطیلات پایان هفته، دارای برنامه خواب منظمی باشید
• اتاق خواب را خنک و تاریک نگه دارید
• از تکنیکهای ارامبخشی استفاده کنید.
سونیا میگوید:" ما زمان خواب فرزندمان را به 10 قسمت تقسیم کردیم، بخشهایی مثل دوش گرفتن، پوشیدن لباس خواب، مطالعه کتاب برای مدت 10 دقیقه و غیره" . وی میگوید که فرزندش در ابتدا دچار اختلال خوابیدن بود، اما اکنون این رفتار وی اصلاح شده است. کامپیوتر، تلویزیون و تلفن و بازیهای ویدئویی را به بیرون از اتاق خواب انتقال دهید تا فرزندان بتوانند خواب آرامی داشته باشند.

 

 

 

تاثیر بازی بر اختلال بیش فعالی یا ADHD


اطمینان حاصل کنید که فرزند شما دارای زمان بازی و دویدن کافی میباشد ( در زمانهای مناسب). برخی مطالعات جدید، دریافته‌اند که کودکانی که به انجام تمرین های 30 دقیقه ای میپردازند، میتوانند رفتارهای خود را بهتر سازماندهی کنند.
الیز ، این نتایج را تایید میکند. وی میگوید: " همانند بسیاری از کودکان ADHD، کودک من هم دارای هماهنگی خیلی خوبی نبود، اما او، شنا را خیلی دوست داشت" . وی ادامه میدهد" او دوست داشت در اب شیرجه بزند و پس از شنا، آرامتر میشد" .
اگر کودک شما میخواهد ورزشهای سازماندهی شده‌ای را انجام دهد، که نیاز به تمرکز و توجه دارد، مانند بیس بال و تنیس، باید موارد بیشتری برای رفتار با وی در نظر گرفته شود . استین میگوید: " قبل از آغاز به درمان، تعداد زیادی از بیماران به دنبال بازی در محیط باز بودند، اما درمان، به آنها کمک کرد تا بهتر بازی کنند و همچنین به صورت تیمی بازی کنند" .

 

 

تاثیر مراقبه و تمرکز حواس بر اختلال بیش فعالی یا ADHD

یکی از شیوه های درمانی جدید، بر روی تمرکز حواس - یعنی یادگیری اینکه چگونه حواس خود را متمرکز کنیم ، و نیز بالا بردن سطح آگاهی و تمرین خود کنترلی ، از طریق تنفس و مراقبه؛ متمرکز شده است. این روشها میتوانند به درمان نشانگان ADHD کمک کنند.


یک مطالعه بیان میکند که وقتی والدین و کودکان یک برنامه اموزشی تمرکز حواس را انجام میدهند، کودکان، نشانگان اختلالِ کمتری را بروز میدهند. و والدین انها استرس کمتری را احساس میکنند.
این اخبار امیداوارکننده، اما چالش زا ، نشان میدهد که هنوز هم شواهد محکمی در مورد استفاده از یک استراتژی کاملا قابل توصیه وجود ندارد. پسر الیز، برخی از تکنیکهای تمرکز را انجام داد، تا بتواند رفتارهای خود را کنترل نماید. گرچه این تکنیکها کمک کننده بودند، اما وی بیان کرد که نمیتواند دائما به انها پایبند باقی بماند.

 

 

تاثیر موزیک درمانی بر اختلال بیش فعالی یا ADHD

این درمان، میتواند موجب تقویت مهارتهای اجتماعی شود. این موزیک باید به صورت ساختار یافته و ریتمیک باشد. اجرای موسیقی نیاز دارد که بخشهای مختلف مغز شما با هم کار کنند و نیز باید یاد بگیرید که چگونه، عضوی از یک گروه باشید.
مطالعات کمی در مورد تاثیر موسیقی بر روی درمان و کم کردن نشانگان ADHD وجود دارد، اما دانشمندان میدانند که وقتی کودکان ابزارهای موسیقی را مینوازند؛ مثل درسهای پیانو در خانه و مدرسه و غیره؛ میتوانند نسبت به کودکانی که اینکار را انجام نمیدهند؛ عملکرد بهتری داشته باشند. اگر کودک شما ترجیح میدهد بجای نواختن فلوت؛ به توپ ضربه بزند؛ یا نمیتواند برای اموزش درس، بر روی صندلی بنشیند؛ گوش دادن به لیست علاقه مندیهای وی میتواند وی را ارامتر کند، تا نهایتاً بتواند تکالیفش را بهتر انجام دهد. وقتی به موسیقی مورد علاقه تان گوش میدهید, مغز شما دوپامین؛ که یک ماده شیمیایی است که به افزایش تمرکز کمک میکند؛ را ازاد میکند. برای ارتباط دادن موسیقی به ADHD؛ انجام تحقیقات بیشتری لازم است؛ و این زمینه؛ نیاز به تلاش و تحقیقات بیشتری دارد.

 

 

تاثیر اسیدهای چرب امگا3 بر اختلال بیش فعالی یا ADHD

در طی سالها، رژیمهای زیادی برای درمان ADHD ؛ پیشنهاد شده و توسط دانشمندان رد شده اند. نکات تحقیقاتی قبلی، میتوانند موجب برقراری ارتباط بین امگا 3 و ADHD شوند. این مواد مغذی، در ماهیهایی مانند سالمون، گردو، بذر کتان، و محصولات سویا، سبزی های برگ دار، و در غذاهای دیگر یافت میشوند. در یک مطالعه مشخص شد که کودکان مبتلا به ADHD ؛ دارای سطح کمتری امگا 3 در خونشان هستند، که وجود این ماده در رژیم غذاییِ انها میتواند در درمان آنها کمک‌کننده باشد.گرچه مکملهای امگا 3 نیز بعنوان یک درمان توصیه نمیشوند، اما Hallowell خاطر نشان میکند که استفاده از یک رژیم متعادل و دارای امگا 3 ، شامل ماهی، غلات کامل و مقادیر زیادی میوه و سبزیجات , و کاهش مقدار شکر و غذاهای فراوری شده، میتواند به افزایش سلامتی کودکان کمک کند. این مقاله ادامه دارد..........

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید