زیاد عرق می کنید؟ این مقاله را بخوانید


بیشتر افراد رژیم غذایی سالم و متعادل ندارند، زیاد می خوابند، تعریق بیش از حد دارند و بسیار کم در معرض پرتو های خورشید قرار می گیرند. همه اینها می تواند کمبود ویتامین D و سایر ویتامین ها را برای بدن در پی داشته باشد.

کمبود ویتامین‌ها به خصوص ویتامین D شاید در وهله نخست مشکل خاصی را ایجاد نکند ولی با گذشت زمان و شدت یافتن آن می تواند دلیل محکمی برای بروز بیماری های مهلکی همانند فشارخون بالا و دیابت باشد.

دانشکده بهداشت عمومی هاروارد اعلام کرده است که در واقع یک میلیارد نفر در سراسر جهان به کمبود ویتامین D مبتلا هستند.

آزمایش برای کمبود ویتامین D

بهترین راه برای آگاهی از کمبود ویتامین D آزمایش خون است که بسیار دقیق میزان کمبود این ویتامین را نشان می دهد. کلکلسیفرول یا همان ویتامین D3 در نتایج آزمایشگاهی در حدود ۶۰۰ واحد می باشد که به وسیله نور خورشید در بدن تامین می شود.

با بروز علائمی که در ادامه می خوانید می توان به کمبود این ویتامین مشکوک شد و با آزمایش خون به میزان دقیق آن پی برد.

تعریق

نوزادان نیز می توانند دچار کمبود ویتامین D شوند البته پی بردن به این مسئله کمی دشوار است ولی می توان با نشانه هایی همچون تعریق در ناحیه پیشانی یک نوزاد به این مسئله پی برد.تعریق در ناحیه پیشانی برای بزرگسالان نیز می تواند نشانه این بیماری باشد. ممکن است دمای بدن شما پایین باشد ولی تعریق زیادی داشته باشید که این نشانه کمبود ویتامین D به شمار می رود.

پس از آنکه مطمئن شدید در طی روز به میزان کافی آب می نوشید با یک آزمایش خون کمبود این ویتامین را کشف کنید.

خستگی

هر چند که می توان گفت قدرت عضلات بدن تا حد زیادی از آهن خون به دست می آید ولی کمبود ویتامین D نیز می تواند عامل خستگی و تنبلی عضلات باشد. احساس خستگی و کسالت بیش ازحد یکی از نشانه های کمبود این ویتامین است.مصرف کافی ویتامین D به شما کمک می کند از نیروی عضلانی خود قدرت و انرژی گرفته و جوان و شاداب بمانید.

طی تحقیقات دانشگاه هاروارد افراد بزرگسال بالای ۶۰ سال که از مکمل های ویتامین D مصرف می کردند تا میزان ۲۰ درصد توانستند افزایش کنترل عضله داشته باشند. به کمک این ویتامین می توان ضعف عضلانی را تا حدی درمان کرد.

پوکی استخوان

رشد توده های استخوانی در بدن انسان در حدود ۳۰ سالگی متوقف می شود. در صورتی که بافت استخوان استحکام کافی نداشته باشد از ذخایر آن مصرف شده و سبب پوکی استخوان در سنین بالا می شود.کمبود ویتامین D می تواند عوارضی مربوط به استخوان ها همانند پوکی استخوان را همراه داشته باشد.

رژیم های غذایی که سرشار از این ویتامین باشند و همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید و حتی استفاده از مکمل های غذایی در استحکام استخوانها و پیشگیری از پوکی استخوان بسیار تاثیر گذار است.بسیاری از درد های استخوانی مانند استئومالاسیابی یا آرتریت و یا فیبرومیالژیا می تواند از کمبود این ویتامین سرچشمه گرفته باشند.

افسردگی

بیماری افسردگی معمولا با کمبود ویتامین D رابطه مستقیمی دارد.

البته بسیاری از مواد معدنی مانند سروتونین و برخی از هورمون ها در نقاط مختلف مغز تاثیرات بسیاری در پیشگیری از افسردگی دارند و در خلق و خوی افراد تاثیر گذار هستند. اما کمبود ویتامین D یکی از علل شایع و رایج در بیماری افسردگی می باشد.

با مصرف به جا و کافی ویتامین D می توان از بروز بسیاری از بیماری های سخت مانند افسردگی یا پوکی استخوان جلوگیری کرد.

تابستان فرصتی است که به خوبی می توان از نور خورشید این منبع ویتامین D بهره کافی برد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید