مواد غذایی مناسب برای رفع اختلالات تیروئیدی

 (سیارک) بررسی‌ها نشان می‌دهد که چیزی حدود بیست میلیون آمریکایی مبتلا به اختلالاتی مرتبط با کارکرد تیروئید هستند. در حقیقت بیش از دوازده درصد مردم آمریکا مبتلا به این اختلالات هستند و تقریبا شصت درصد آنها از این اختلالات بی‌خبراند. مهمترین کاری که در مواجه با این بیماری باید کرد، تشخیص علت و نوع اختلالی است که در کارکرد تیروئید بوجود می‌آید. به طور کلی هرچیزی که برای بدن ضرر داشته باشد، در عملکرد تیروئید نیز اختلال ایجاد می‌کند. بیش از هفتاد درصد کسانی که به پرکاری تیروئید دچار می‌شوند نتیجه عادت‌های ناسالم خودرا می‌بینند. عاداتی چون مصرف بیش از اندازه غذاهای فرآوری شده و نیز شکر. در این مطلب لیستی از غذاهایی تهیه کرده‌ایم که می‌توانند برای غده تیروئید مفید بوده و هرگونه اختلال احتمالی در آن را کاهش دهند. در اواخر این لیست نام چند منبع غذایی‌ را عنوان می‌کنیم که استفاده از آنها توصیه نمی‌شود. با سیارک همراه باشید.

آجیل برزیلی

این مورد یکی از بهترین منابع غذایی برای کارکرد مناسب تیروئید و به طور کلی، بدن انسان، می‌باشد. تنها چهار یا پنج دانه از این آجیل برزیلی می‌تواند سلنیوم مورد نیاز بدن شمارا برای یک روز تأمین کند. این سلنیوم تأثیر بسزایی در کارکرد درست تیروئید دارد. درحقیقت آنزیم‌هایی که سبب می‌شوند هرمون‌های تیروئیدی وظایف خود را به درستی انجام دهند، به این سلنیوم احتیاج پیدا می‌کنند. بادام هندی، مغز بادام و تخمه کدو  نیز منابع آهن ارزشمندی هستند. آهن نقش بسزایی در بهبود کارکرد تیروئید دارد.

گوشت قرمز

گوشت قرمز منبع ارزشمندی برای تأمین زینک مورد نیاز بدن به حساب می‌آید. زینک به همراه عناصر دیگری چون سلنیوم برای فعالیت درست و هماهنگ هرمون‌های تیروئیدی، از اهمیت بخصوصی برخوردار است و کمبود این عناصر می‌تواند منجر به پرکاری تیروئید شود. این اطلاعاتی است که با انجام تحقیقات در این رابطه به دست آمده است. جالب است بدانید که هرمون‌های تیروئیدی نیز یکی از مهمترین کارکردهایشان جذب زینک موردنیاز برای بدن است و به همین خاطر پرکاری تیروئید سبب می‌شود زینک مورد نیاز بدن به طور کامل جذب نشود.

گوشت مرغ

گوشت مرغ یکی دیگر از منابع ارزشمندی است که زینک مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. تنها صد گرم گوشت مرغ حاوی چیزی حدود یک میلی گرم از این ماده معدنی است. یک میلی گرم زینک برابر با هفت درصد کل زینک مورد نیاز بدن در طول یک روز کامل است.

تخم مرغ

این مورد منبع ارزشمندی برای تأمین ید و سلنیوم بدن به شمار می‌رود. هر دانه تخم مرغ به ترتیب شانزده و بیست درصد کل مقداری که از این دو ماده معدنی در روز برای بدن لازم است، را شامل می‌شود. درکنار این دو ماده معدنی، تخم مرغ، حاوی چربی اُمگا سه نیز می‌باشد که برای بدن و نیز برای غده تیروئید بسیار مفید است. در زرده هر دانه تخم مرغ چیزی حدود 554 میلی گرم امگا سه وجود دارد.

جلبک دریایی

یکی از مواد معدنی اصلی مورد نیاز برای کارکرد غده تیروئید ید است و کمبود آن می‌تواند سبب پرکاری و یا کم‌کاری تیروئید شود. بدن، برای کارکرد درست غده تیروئید، در طول یک روز کامل به چیزی حدود 5 تا 10 گرم ید نیاز دارد. جلبک دریایی (که بیشتر در دستور تهیه انواع سالادها پیدا می‌شود) یکی از منابع ارزشمند این ماده معدنی است.

تمامی غذاهایی که حاوی ویتامین دی هستند

ویتامین دی یکی از مهمترین ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن است و در کنار کلسیم می‌تواند از پوکی و ضعف استخوان جلوگیری کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین دی نقش مهمی در پیش‌گیری و بهبود بیماری‌های خودایمنی (به دسته‌ای از بیماری‌ها گفته می‌شود که بر اثر خودایمنی ایجاد شوند. بیماری خودایمنی هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند) نیز ایفا می‌کند. نوعی بیماری خودایمنی مرتبط با غده تیروئید وجود دارد با نام تیروئید Hashimoto / هاشیموتو که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه غده تیروئید را به عنوان تهدیدی تشخیص داده و به آن حمله می‌کند. این نوع از اختلالات تیروئیدی در آمریکای شمالی، بیشتر از سایر اختلالات مرتبط با تیروئید رخ می‌دهد و برای زنان، این آمار تا ده درصد بیشتر نیز افزایش پیدا می‌کند. ماهی سالمون و قارچ حاوی مقادیر زیادی از ویتامین دی هستند.

ماهی کاد

ماهی کاد یکی از ارزشمندترین منابع ید است. تنها یک‌سوم یک وعده غذایی کاملِ ماهی کاد، حاوی نود و نه میکروگرم ید است. این میزان شصت و شش درصد کل یدی که بدن در یک روز کامل به آن احتیاج دارد را تشکیل می‌دهد.

خوانندگان عزیز در نظر داشته باشید که منابع غذایی که تاکنون ذکر شده است، بهترین انتخاب‌هایی هستند که برای بهبود عملکرد تیروئید توصیه شده‌اند. از اینجای لیست به بعد منابع غذایی‌ را مدنظر قرار خواهیم داد که می‌توانند در این عملکرد تأثیرگذار باشند (در سطح کمتری نسبت به منابع غذایی قبلی)

انواع توت

توت یکی از ارزشمندترین مواد غذایی حاوی فیبر است. پزشکان همه روی این مسئله اتفاق نظر دارند که هیچ پرهیزی در استفاده از میوه در رژیم غذایی جایز نیست؛ هرچه میوه در رژیم غذایی بیشتر باشد، بهتر است. میوه‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هستند که برای غده تیروئید بسیار مناسب است. تحقیقات نشان داده است که کسانی که از مشکل کم‌کاری تیروئید رنج می‌برند، کمتر قادر به دفع مواد اضافی و گاها خطرناک از بدن خود هستند. پزشکان بر این باورند که غده تیروئید با هر منبع غذایی که به دفع مواد سمی از بدن کمک می‌کند، در هماهنگی کامل است. از سایر منابع غذایی که حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند می‌توان به گوجه فرنگی اشاره کرد.

سیب و گریپ فروت

این میوه‌ها حاوی نوعی فیبر هستند که به فرایند طبیعی دفع مواد سمی از بدن کمک شایانی می‌کند. یکی از این مواد که توسط این فیبر دفع می‌شود جیوه است. طی یکی از آزمایش‌هایی که برای بررسی کارایی فیبری که دراین دو میوه وجود دارد انجام شد، مشخص شد که بدن انسان با دریافت مقدار مشخصی از این فیبر حتی قادر است طی یک روز تمامی مواد سمی را از بدن دفع کند.

صدف خوراکی

این ماده خوراکی منبع خوبی برای تأمین ویتامین دی و زینک مورد نیاز بدن به شمار می‌رود که در نهایت سبب بهبود عملکرد غده تیروئید و نیز افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ناگفته نماند که مقادیری از ید نیز در این ماده خوراکی یافت می‌شود.

تیلاپیا (نوعی ماهی)

همه می‌دانیم که ماهی یکی از ارزشمندتری منابع غذایی به شمار می‌رود. تنها مشکلی که وجود دارد این است که این روزها آب دریاها بسیار آلوده شده است و نمی‌توان با اطمینان هر نوع ماهی‌ای را امتحان کرد. بهتر است ماهی‌های کوچک، مانند همین تیلاپیا را که کمتر در معرض آب‌های آلوده قرار می‌گیرند را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

از اینجای لیست به بعد بیشتر با منابع غذایی‌ سروکار داریم که کمتر توصیه می‌شوند (البته در رابطه با عملکرد غده تیروئید). برای رفع ابهام در ابتدای هر بند عنوان خواهد شد که با چه ماده غذای‌ای سروکار داریم.

لبنیات

عدم استفاده از محصولات لبنی مشکلی به وجود نخواهد آورد. متخصصان قصد دارند تا کمتر از منابع غذایی‌ استفاده شود که سبب التهاب می‌شوند. برای رسیدن به این مهم، باید غلات را از رژیم غذایی خود حذف کرده و اقدام به کاهش مصرف محصولات لبنی کنیم. ناگفته نماند که برای سالیان متوالی محصولات لبنی و غلات یکی از منابع اصلی تأمین ید مورد نیاز در رژیم غذایی در آمریکا بوده‌‌اند، اما متأسفانه در حال حاضر بدلیل کاهش استفاده از مکمل‌های یددار درهنگام فرآوری شیر و نیز سایر پروسه‌هایی که برای تصفیه آن انجام می‌شود، میزان ید موجود در این محصولات به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

سویا

استفاده از این ماده غذایی توصیه نمی‌شود، چراکه فرایند تولید این محصول خیلی طبیعی نیست و می‌تواند سبب التهاب شده که تعادل و کارکرد غده تیروئید را مختل خواهد کرد. گیاستروژن (ترکیبات شبیه به استروژن که از منابع غذایی گیاهی تأمین می‌شوند) موجود در سویا می‌تواند در عملکرد غده تیروئید اختلال ایجاد کند. اگر سابقه اختلالات مربوط به غده تیروئید دارید بهتر است از سویا استفاده نکنید، در غیر این صورت، استفاده از آن ایرادی نخواهد داشت.

سبزیجات گواتروژنی (گواتروژن به مواد غذایی گفته می شود که باعث ایجاد گواتر می شوند)

استفاده از این نوع محصولات ایرادی ندارد، اما تأثیر چندانی در بهبود عملکرد تیروئید ندارند. غده تیروئید می‌تواند بسیار بزرگتر از حالت عادی شده و در گردن شما یک برآمدگی بزرگ ایجاد کند. یک قاعده کلی در مورد این سبزیجات وجود دارد و آن قاعده این است که از سبزیجاتی این چنینی (مانند کلم و کلم بروکلی) که سبب ایجاد اختلال در تولید هرمون‌های تیروئیدی می‌شوند، کمتر استفاده شود. اما پزشکانی هم هستند که چنین عقیده نداشته و براین باورند که سود حاصل‌شده از این سبزیجات برای بدن، بسیار بیشتر از ضرر آنهاست. این پزشکان براین باورند که استفاده زیاد از سبزیجات سبب پرکاری تیروئید نمی‌شود و این پرکاری به خاطر کمبود ید در غده تیروئید بوجود می‌آید.

چای و قهوه

بهتر است استفاده از چای و قهوه کمتر شود. با هم نگاهی به عقیده دکتر هال دراین خصوص بیندازیم: «به نظر من اگر چای و یا قهوه شما ارگانیک و طبیعی باشند، استفاده از آنها ایرادی نخواهد داشت. اما گونه‌های مختلفی از این نوشیدنی‌ها وجود دارند که سرشار از سرب هستند و این خوب نیست. چای نعنا و یا چای سبز (در صورت ارگانیک بودن) برای بدن بسیار خوب هستند. بهتر است مصرف قهوه را که البته حاوی آنتی‌اکسیدان است، به یک فنجان در روز کاهش دهیم.»

حبوبات

استفاده از حبوبات توصیه نمی‌شود. حبوبات حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند و اگر مبتلا به پرکاری تیروئید بوده و تحت درمان هستید، به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند. فیبر بیش از اندازه در عملکرد غده تیروئید اختلال ایجاد می‌کند.

کافئین

مصرف کافئین توصیه نمی‌شود چراکه در عملکرد غده تیروئید اختلال ایجاد می‌کند، با اینحال، مصرف مقداری اندک از این محرک در طول روز، ایرادی ندارد. نوشابه و چای حاوی مقادیر زیادی کافئین هستند و مصرف این نوشیدنی‌ها، کافئین زیادی وارد بدن می‌کند که مناسب نیست. کافئین بر عملکرد غدد کلیوی نیز تأثیرگذار است که در بلندمدت اختلالات جدی در این غدد ایجاد می‌کند.

گلوتن

استفاده از مواد غذایی حاوی گلوتن به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و برای درمان بیماری‌های مرتبط با تیروئید اولین کاری که انجام می‌گیرد، توقف استفاده از گلوتن است. دکتر هال در این باره عنوان کرده است: «بدن که نمی‌تواند حضور گلوتن را تحمل کند، اقدام به تولید هرمون‌هایی می‌کند که وظیفه‌شان دفع گلوتن است، مشکل اینجاست که این هرمون‌ها برای بدن مضر هستند و در حین دفع گلوتن ممکن است به غدد دیگر آسیب برسانند.»ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید