عوارض وارفارین

وارفارین

 

موارد مصرف وارفارین

وارفارین برای درمان لخته های خون (مانند ترومبوز ورید عمقی - DVT یا آمبولی ریوی PE) و یا برای جلوگیری از تشکیل لخته های جدید در بدن استفاده می شود. جلوگیری از لخته شدن خون به کاهش خطر سکته مغزی یا حمله قلبی کمک می کند .در شرایطی که خطر ابتلا به افزایش خون لخته شامل نوع خاصی از نامنظمی ریتم قلب ( فیبریلاسیون دهلیزی )،حمله قلبی اخیر ، و جراحی های خاص (مانند ران / جایگزینی زانو ) مورد استفاده دارد.
 
وارفارین معمولا " رقیق کننده " نامیده می شود ، اما اصطلاح صحیح تر این دارو  "ضد انعقاد" است. وارفارین کمک می کند تا خون در بدن  با کاهش مقدار مواد خاص (پروتئین های لخته ای) جریان پیدا کند.

 

نحوه استفاده از وارفارین

قبل از شروع مصرف وارفارین، و هر بار که دوباره نسخه وارفارین را تجدید می کنید،  راهنمای داروی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید . اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروساز خود بپرسید.
 
این دارو را بصورت خوراکی با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی ، معمولا یک بار در روز مصرف کنید. بسیار مهم است که آن را دقیقا در ساعت معین بخورید.دوز وارفارین را افزایش ندهید، آن را بیشتر، و یا قطع نکنید. 
 
دوز دارو بر اساس شرایط پزشکی، آزمایشات آزمایشگاهی (مانند INR) و پاسخ به درمان است. پزشک شما یا سایر ارائه دهنده خدمات مراقبت های بهداشتی شما را در حین مصرف این دارو برای تعیین دوز مناسب بررسی خواهد کرد.
 
از این دارو به طور مرتب برای به دست آوردن بیشترین نتیجه از آن استفاده کنید. برای کمک به شما به یاد داشته باشید، هر روز آن را در همان زمان بخورید.
 
مهم است که خوردن رژیم غذایی متعادل و پایدار در هنگام مصرف وارفارین داشته باشید. بعضی از غذاها ممکن است با دارو تداخل داشته باشندو این که چگونه وارفارین در بدن شما اثر می گذارد و ممکن است تحت تاثیر درمان و دوز وارفارین قرار گیرد. از مصرف زیاد ویتامین K (مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم، کالباس، کلم بروکلی، کلم بروکلی، سبزیجات برگ سبز، کبد ، چای سبز ، مکمل های ویتامین خاص ) جلوگیری کنید. اگر سعی می کنید وزن کم کنید ، قبل از اینکه رژیم بگیرید، با پزشک خود مشورت کنید.
 
از آنجایی که این دارو می تواند از طریق پوست و ریه ها جذب شود و ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند، زنان حامله یا باردار باید این دارو را مصرف نکنند و یا در گرد و غبار وارفارین نفس نکشند.

 

عوارض وارفارین

تهوع ، از دست دادن اشتها، یا معده / درد شکم ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید .
 
به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده است که منافع وارفارین بیشتر از خطر عوارض جانبی وارفارین است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
 
این دارو می تواند باعث خونریزی جدی شود، زیرا بر روی پروتئین های لخته شدن خون تاثیر می گذارد (نشان داده شده توسط نتایج آزمایشگاهی غالبا بالا INR). حتی اگر پزشک شما داروهایتان را متوقف کند، این خطر خونریزی ممکن است تا یک هفته ادامه یابد. اگر علائم خونریزی جدی دارید، از جمله: درد غیرطبیعی / تورم / ناراحتی، خونریزی غیرمعمول / کبودی آسان، خونریزی طولانی مدت از لثه، خونریزی شدید / خونریزی مکرر از بینی ، جریان غیرطبیعی سنگین / قاعدگی طولانی مدت/  ادرار تیره، سرفه خونی ، استفراغ خونریزی، سردرد شدید ، سرگیجه / کمردرد ، خستگی / ضعف غیر معمول یا مداوم، مدفوع خونی / سیاه / تیره، درد قفسه سینه ، تنگی نفس، مشکل بلعیدن به پزشک اطلاع دهید.
 
اگر هر کدام از این عوارض غیرمنتظره اما جدی وجود داشته باشد: تهوع / استفراغ مداوم ، درد شدید معده یا شکم، زردی چشم / پوست به موقع به پزشک اطلاع دهید .
 
وارفارین به ندرت باعث مشکلات بسیار جدی (احتمالا مرگ و میر) شده است، اگر اثرات آن به لخته های کوچک خون (معمولا در ابتدای درمان) منجر شود. این می تواند به آسیب شدید پوست / بافت منجر شود که ممکن است جراحی یا قطع عضو را در صورت عدم درمان ادامه دهد. بیماران با شرایط خاص خون (کمبود پروتئین C یا S) ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند. اگر هر کدام از این عوارض جانبی نادر اما جدی به وجود بیاید، درمان های دردناك / قرمز / قرمز روی پوست (مانند پا، پستان ، شکم )، علائم نارسایی کلیه (مانند تغییر مقدار ادرار) )، تغییرات بینایی ، سردرگمی، گفتار نادرست، ضعف در یک طرف بدن به موقع به پزشک اطلاع دهید.
 
واکنش بسیار حساس و آلرژیک به وارفارین  نادر است. اما اگر متوجه شدید علائم یک واکنش حساسیتی شدید ، از جمله: خارش ، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس به موقع به پزشک اطلاع دهید  .
 
این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی وارفارین نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
 

 

احتیاط در زمان مصرف وارفارین

قبل از مصرف وارفارین ، اگر به آن حساسیت دارید ، به پزشک یا داروساز خود بگویید ؛ یا اگر کلاآلرژی دارید . این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
 
قبل از استفاده از این دارو ، به پزشک یا داروساز خود از سابقه پزشکی ، به خصوص: اختلالات خون (مانند آنمی ، هموفیلی )، مشکلات خونریزی (مانند خونریزی معده / روده ، خونریزی مغز )، اختلالات خونی خونی (مانند به عنوان آنوریسم)، آسیب ها ی اخیر/ جراحی، بیماری های کلیوی ، کبدی بیماری، مصرف الکل، / روانی اختلالات خلقی (از جمله مشکلات حافظه)، سقوط مکرر / صدمات بگویید.
 
مهم است که تمام پزشکان و دندانپزشکان شما بدانند که وارفارین را مصرف می کنید. قبل از عمل جراحی یا هر روش پزشکی / دندانپزشکی، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که وارفارین و تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را اطلاع بدهید.
 
اجتناب از تزریق به عضلات در زمان استفاده از وارفارین. اگر شما باید یک تزریق دریک عضله (به عنوان مثال، یک بیماری آنفولانزا ) داشته باشید، به پزشک قبل از تزریق اطلاع دهید که وارفارین مصرف می کنید. به این ترتیب، برای جلوگیری از خونریزی استفاده از باند فشار مورد بررسی قرار گیرد.
 
این دارو ممکن است باعث خونریزی معده شود. مصرف روزانه الکل در هنگام استفاده از این دارو خطر ابتلا به خونریزی معده را افزایش می دهد و همچنین ممکن است بر روی عملکرد این دارو تأثیر بگذارد. 
اگر شما یک بیماری یا عفونت دارید که باعث تب، استفراغ ، یا اسهال به مدت بیش از 2 روزدارید و مجبور به استفاده از هر نوع آنتی بیوتیک و یا  داروهای دیگری هستید با دکتر یا داروساز خود تماس بگیرید. میزان نتیجه بخشی وارفارین با این شرایط می تواند تحت تاثیر قرار گیرد.
 
این دارو می تواند باعث خونریزی شدید شود. برای کاهش احتمال بریدگی، کبودی و یا آسیب دیدگی، با احتیاط بسیار با اشیاء تیز مانند ریش تراش و ناخن گیر و ...را استفاده کنید.  اجتناب از فعالیت هایی مانند ورزش های پرشی. اگر سقوط کنید یا به خودتان آسیب برسانید، به خصوص اگر به سرتان ضربه خورد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است پزشک نیاز به بررسی شما داشته باشد.
 
اداره غذا و داروی اعلام کرده است که محصولات عمومی وارفارین قابل تعویض هستند. با این حال، قبل از تغییر محصولات وارفارین، قبل از تغییر وارفارین، با پزشک یا داروساز مشورت کنید. مراقب باشید که بیش از یک داروی حاوی وارفارین مصرف نکنید، مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که تحت نظارت بر درمان وارفارین خود قرار دارد، هدایت شوید.
 
در هنگام استفاده از این دارو بزرگسالان سالمند ممکن است در معرض خطر بیشتر خونریزی باشند.

 

مصرف وارفارین در دوران بارداری و شیردهی

این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی شود به دلیل آسیب جدی (احتمالا مرگ و میر ناشی از یک نوزاد) با استفاده ازروش های قابل اطمینان جلوگیری از بارداری در هنگام مصرف این دارو و 1 ماه پس از قطع دارو با پزشک خود مشورت کنید . اگر در زمان مصرف وارفارین باردار شدید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.
اگر شما در حال برنامه ریزی برای حاملگی هستید، قبل از اینکه باردار شوید، یک طرح برای مدیریت وضعیت خود را با پزشک خود درنظر بگیرید. پزشک شما ممکن است نوع داروهایی را که در دوران بارداری استفاده می کنید تغییر دهد.
 
از آنجایی که این دارو می تواند از طریق پوست و ریه ها جذب شود و ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند، زنان حامله یا باردار باید این دارو را مصرف نکنند و یا در گرد و غبار وارفارین نفس نکشند.
 
مقدار بسیار کمی از این دارو ممکن است به شیر مادر منتقل شود اما بعید است به یک نوزاد شیردخوار آسیب برساند اما قبل از تغذیه با شیر مادر، با پزشک خود مشورت کنید .
 

 

تداخل دارویی وارفارین

همچنین به بخش "نحوه استفاده از وارفارین" مراجعه کنید.
 
تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مقاله شامل تمام تعاملات و تداخلات احتمالی وارفارین نیست . فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را لیست کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید .
 
وارفارین با بسیاری از نسخه های غیر تجویزی، ویتامین، و محصولات گیاهی تداخل دارد. این شامل داروهایی است که برای پوست یا داخل واژن و یا رکتوم اعمال می شوند. تعامل با وارفارین معمولا در افزایش یا کاهش در نتیجه در " خون -thinning" (ضد انعقاد) اثر دارد.
 
پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی باید از شما برای جلوگیری از خونریزی شدید یا مشکلات لخته شدن خون مراقبت کنند. در حین مصرف وارفارین، بسیار مهم است که به پزشک یا داروساز خود بگویید هر گونه تغییر در داروها، ویتامین ها ، و یا محصولات گیاهی که مصرف می کنید.
 
برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: کپسیباتین ، متیونیب ، میف پرستون .
 
آسپرین ، داروهایی مثل آسپیرین ( سالیسیلات ) و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ( NSAIDs مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن ، سلکوکسیب ) ممکن است اثرات مشابه با وارفارین داشته باشد. اگر این داروها در طول درمان با وارفارین مصرف شود، ممکن است این داروها خطر ابتلا به خونریزی را افزایش دهند. به دقت همه برچسب های تجویزی / غیر تجویزی (از جمله داروهایی که به پوست اعمال می شود مانند کرم های مسکن درد) را بررسی کنید زیرا ممکن است محصولات حاوی NSAID ها یا سالیسیلات باشد.
با پزشک خود در مورد استفاده از داروهای مختلف (مانند استامینوفن ) برای درمان درد / تب صحبت کنید. آسپیرین با دوز کم و داروهای مرتبط (مانند کلوپیدوگرل، تیکلوپیدین ) باید در صورت تجویز توسط پزشک  به دلایل پزشکی خاص مانند حمله قلبی یا پیشگیری از سکته مغزی ادامه یابد . برای جزئیات بیشتر با پزشک خود و یا مسئول داروخانه مشورت کنید.
 
بسیاری از محصولات گیاهی با وارفارین ارتباط برقرار می کنند. قبل از مصرف هر محصول گیاهی، به خصوص بروملاین، کوآنزیم Q10، دانسن، دونگ کوئای، پیاز، سیر، گینکو بلوب ، جینسینگ، به ویژه قبل از مصرف، به پزشک خود اطلاع دهید .
 
وارفارین ممکن است با آزمون آزمایشگاهی خاصی برای اندازه گیری سطح تئوفیلین مواجه شود، و احتمالا باعث نتایج کاذب کاذب شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می دانند که شما از وارفارین استفاده می کنید.
 

 

مصرف زیاد وارفارین

اگر کسی بیش از حد وارفارین مصرف کرده و دارای علائم جدی نظیر مشکل تنفس باشد ، با شماره 115 تماس بگیرید. علائم مصرف زیاد وارفارین ممکن است : خونریزی / کبودی / یبوست، ادرار صورتی / تیره، خونریزی غیرمعمول / طولانی مدت باشد.
 

 

نکات مهم در مصرف وارفارین

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید .
 
آزمایشات آزمایشگاهی و / یا آزمایشات پزشکی (مانند INR، شمارش کامل خون ) باید به صورت دوره ای انجام شود تا مانع پیشرفت بیماری شما شود یا عوارض جانبی را بررسی کنید. تمام قرار ملاقات های پزشکی و آزمایشگاهی را به طور مرتب انجام دهید
 
فراموش کردن یک نوبت از دوز مصرفی
برای بهترین نتجه ممکن است، سعی کنید هر دوز مصرف وارفارین را از دست ندهید. اگر یک دوز از دست دادید و در همان روز به یاد آوردید، یک نوبت را فراموش کرده اید و دوز از دست رفته نزدیک به زمان دوز بعدی باشد، دوز از دست رفته را فراموش کنید و برنامه منظم قبلی را ادامه دهید(مقدار دارو را دوبرابر نكنید)
اگر در روز بعد به یاد آوردید، دوز از دست رفته را فراموش کنید و برنامه زمانبندی معمول خود را ادامه دهید. دوزاضافی مصرف نکنید زیرا این می تواند خطر خونریزی شما را افزایش دهد. یک سابقه از دوزهای فراموش شده را به پزشک یا داروساز خود بدهید . اگر دو بار یا بیشتر در یک ردیف از دست داده اید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
 

 

نگهداری وارفارین

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگه دارید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید .

داروهای تاریخ مصرف گذشته یا داروهایی که اضافی هستند را در توالت نریزید زیرا بیشتر فاضلاب های شهری بعد از تصفیه برای مزارع و کشتزارها استفاده می شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید