اقدام NHS به تست ایمپلنت چشم بیونیک در بیماران نابینا در سال 2017

در

پنج نفر با بیماری شناخته شده به عنوان رتینیت پیگمنتوزا در بیمارستان سلطنتی منچستر و پنج نفر در بیمارستان چشم پزشکی Moorfields در لندن ، سال آینده درمان می شوند.

 

 

به افراد عمل شده عینک  با یک دوربین که نور و سیگنال های بی سیم را به ایمپلنت نصب شده در شبکیه چشم می فرستد داده می شود.

رتینیت پیگمنتوزا یك بیماری ارثی است كه به صورت های مختلف(autosomal recessive, autosomal dominant, X-linked) به ارث می رسد. نوعی از آن كه به صورت منفرد و بدون سابقه فامیلی مشاهده است نیز دیده می شود. 

 

دربعضی از مواقع علائم این بیماری خود را از سنین كودكی نشان می دهد ولی در اغلب اوقات تا شروع دوران بزرگسالی این بیماری علائم چندانی ندارد. علائم این بیماری عبارتند از:

كاهش دید در شب و یا نور كم (شب كوری)nyctalopia
كاهش دید محیطی كه باعث دید تونلی یا tunnel vision می گردد.
در بعضی از انواع RP و در موارد پیشرفته باعث كاهش دید مركزی نیز می گردد.

مشاهده خطوط سیاه در شبكیه در هنگام معاینه ته چشم توسط چشم پزشك 

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

رتینوپاتی دیابتی

در


در سطح جهان، رتینوپاتی دیابتی دلیل 1% همه اختلالات بینایی و 1% نابینایی به‌حساب می رود . در کشورهای با درآمد بالا و در اروپای شرقی و مرکزی پنجمین علت رایج نابینایی و نیز اختلال بینایی شدید و متوسط به‌حساب می رود . از همه مهم تر، رتینوپاتی دیابتی علت اصلی نابینایی قابل پیش گیری در افراد در سن کار، با تأثیر اقتصادی بزرگ در جامعه است . حدود یک سوم بیماران دیابتی، صرف نظر از نوع، به رتینوپاتی دیابتی منجر می شوند ، که رایج ترین عارضه دیابت می باشد. رتینوپاتی دیابتی اختلال عروق کوچک است که معمولاً به‌عنوان NPDR یا PDR طبقه بندی می شود. حالت دوم یک شرایط وخیم تر است که رگ های خونی پاتولوژیک توسعه می یابند، که منجر به نشت، خونریزی زجاجیه و درنهایت رشته فیبروتیک از شبکیه به داخل زجاجیه با خطر بعدی جدا شدن انقباضی شبکیه می شود.(سیارک)

یاد بگیرید که چگونه با دیابت­ زندگی کنید

دیابت را جدی بگیرید

چگونه به عزیزانمان کمک کنیم تا دیابت خود را کنترل کنند

علاوه بر پرولیفراتیو و رتینوپاتی غیر پرولیفراتیو، دیابت نیز ممکن است منجر به ادم ماکولا شود، که ادم ماکولای دیابتی بالینی نامیده می شود، که توسط گروه تحقیقاتی مطالعه درمان اولیه رتینوپاتی دیابتی تعریف شده است . اگرچه فوتوکوآگولاسیون لیزری هنوز هم درمان طلایی استاندارد در رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو است، آنتی VEGF داخلی به انتخاب اول درمان در ادم ماکولای دیابتی بالینی تبدیل شده است .
شیوع جنسیتی رتینوپاتی دیابتی به طور طبیعی وابسته، اما  به طور مستقیم، به توزیع جنسیتی کل جمعیت مبتلا به دیابت است. دیابت نوع یک  پس از سن بلوغ در مردان شایع تر از زنان است ، که نتیجتا منجر به شیوع بیشتر رتینوپاتی دیابتی در مردان می شود. علاوه براین، به نظر می رسد جنسیت مرد یک عامل خطر برای رتینوپاتی پیشرفته تر است .(سیارک)

با این حال، بسیاری از مطالعات قادر به تشخیص تفاوت معناداری بین مردان و زنان برای خطر هرگونه رتینوپاتی خفیف یا برای ادم ماکولا بالینی نبوده اند . اگرچه شیوع دیابت نوع 2 در کودکان و نوجوانان در جنس مؤنث بالاتر است، بیشتر مطالعات غالب بودن مردان در سنین بالای 20 و یا عدم تفاوت جنسیتی را گزارش کرده اند . با توجه به خطر رتینوپاتی دیابتی در دیابت نوع 2، اکثریت مطالعات هیچ گونه تفاوت جنسیتی نشان نمی دهند اما برخی از مطالعات جنسیت مرد را به خصوص در زمان تشخیص به‌عنوان یک عامل خطرساز نشان می دهند . ناهمگونی در یافته ها و اختلاف کوچک در مورد توزیع جنسیتی در رتینوپاتی دیابتی نشان می دهد که عوامل خطر دیگر در پاتوژنز از جنسیت مهم تر است . برخی از پشتیبانی ها برای نقش استروژن در دیابت در برخی مطالعات افزایش خطر ابتلا به دیابت در زنان یائسه که استروژن اگزوژن دریافت می کنند را نشان می دهند . علاوه بر این، بدترشدن رتینوپاتی در دوران بارداری، که به ویژه در دیابت نوع یک وجود دارد، کاملا آشکار شده است . اساس اثرات جنسیتی ممکن در پاتوژنز، مرتبط با استروژن و یا نه، ناشناخته هستند.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

گلوکوم یا آب‌ سیاه

در


گلوکوم یا آب‌ سیاه یک بیماری عصبی مؤثر بر سلول­های گانگلیونی شبکیه است که منجر به نازک شدن لایه فیبر عصب شبکیه و تغییرات روی دیسک نوری می­شود. به‌عنوان یک نتیجه، بیمار از دست دادن میدان بینایی در حال پیشروی را تجربه خواهد کرد که درنهایت ممکن است به نابینایی منجر شود. فشار داخل چشم (IOP) معمولاً در گلوکوم یا آب‌ سیاه بالا می­رود ولی IOP بالا برای تشخیص ضروری نیست. هیچ راه درمانی برای گلوکوم یا آب‌ سیاه وجود ندارد ولی می­توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد یا با کاهش فشار داخل چشم آن را به تأخیر انداخت، چیزی که از طریق دارویی، جراحی یا درمان با لیزر می­توان به دست آورد. در سطح جهان، گلوکوم یا آب‌ سیاه دومین عامل رایج نابینایی و سومین دلیل رایج اختلالات نابینایی است. شیوع جهانی گلوکوم یا آب‌ سیاه در افراد 40 تا 80 سال 3.54 درصد است، با تعداد تخمینی 64.3 میلیون نفر افراد تحت تأثیر، عددی که انتظار می­رود در 2040 به 111.8 میلیون افزایش پیدا کند . (سیارک)

رتینوپاتی دیابتی

زنان در میان بیماران مبتلا به گلوکوم یا آب‌ سیاه با 59.1 درصد موارد در اکثریت هستند.بااین­ وجود، این عدد تحت تأثیر تفاوت­هایی مانند امید به زندگی قرار دارد، چراکه پیری یک عامل خطر بالا در گلوکوم یا آب‌ سیاه است. همچنین، نسبت مرد به زن بین انواع مختلف گلوکوم متفاوت است.

 

دو نوع مهم گلوکوم توسط آناتومی محفظه قدامی و زاویه محفظه تعریف می­شوند. گلوکوم یا آب‌ سیاه زاویه بسته (ACG)، 26.0 درصد از کل موارد گلوکوم یا آب‌ سیاه در سراسر جهان به شمار می­رود، که در زنان و در جمعیت آسیایی بیشتر شایع است . شیوع ACG در جمعیت چین و هندی بالای 40 سال 1.26 تا 1.5 درصد گزارش شده است. در سنگاپور، شیوع ACG برای افراد بالای 50 سال، تا 19.3 درصد گزارش شده است و خطر نسبی ACG در زنان 2.4 بوده است. در جمعیت اسکیمو گرینلند نسبت زن به مرد 5 به 1 بوده است . اگرچه شیوع ACG در نژاد قفقازی و سیاه پوست پایین­تر است؛ 0.26 تا 0.60 درصد از افراد 40 تا 80 ساله در سال 2013 بوده است ، خطر افزایش‌یافته ACG در زنان در مقایسه با مردان مشابه مقدار جمعیت آسیایی است . بیشترین دلیل محتمل افزایش خطر ACG در زنان آناتومیک است، چراکه زنان چشمانی کوچک­تر دارند و یک محفظه قدامی کم ­عمق­تر منجر به فضای محدود در زاویه محفظه و اختلال خروج زلالیه می­شود . (سیارک)

نوع غالب گلوکوم یا آب‌ سیاه در سطح جهان، گلوکوم یا آب‌ سیاه زاویه باز (OAG) می­باشد، که 74.0 درصد از بیماری­ها را در برمی‌گیرد . اکثریت بیماران با OAG با عنوان گلوکوم یا آب‌ سیاه زاویه باز اولیه مشخص می­شوند، اما به‌جز موارد شناخته‌شده، اشکال ثانویه­ ای وجود دارد. مطالعات قبلی داده ­های متناقضی در توزیع جنسیتی در POAG را نشان داده ­اند. بااین­وجود، دو فرا تحلیل بزرگ اخیرا غالب بودن مردان در POAG، با ORهای بسیار مشابه به ترتیب 1.37 و 1.36 را نشان داده ­اند . دلیل این تفاوت جنسیتی ناشناخته است، اگرچه می­تواند به این دلیل باشد که غالب بودن مردان در بیماری­های قلبی عروقی به طور کلی ممکن است بخشی از این اختلاف را توضیح دهد. برخی مطالعات عوامل خطر مشترک بین POAG و بیماری­های عروقی مانند دیابت و فشارخون بالا و ارتباط POAG با زوال عروقی را توصیف کرده ­اند . علاوه­ براین، اختلال در جریان خون چشم و کاهش فشار پرفیوژن در پاتوژنز POAG اعمال شده است . یک نوع ثانویه از OAG با شیوع بالا در کشورهای اسکاندیناوی گلوکوم یا آب‌ سیاه لایه­ بردار (XFG) است . اکسفولیاسیون کاذب مواد پروتئینی هستند که به صورت دانه­ های ریز یا مواد پوسته پوسته در قسمت قدامی چشم ذخیره می­شوند. عقیده بر این است که مواد اکسفولیاسیون کاذب ذخیره شده در زاویه محفظه به علت انسداد زلالیه است که منجر به افزایش فشار داخل چشم می­شود. هردو سندروم لایه­ بردار (XFS) یعنی حضور اکسفولیاسیون کاذب بدون آب­ سیاه آشکار و XFG در زنان شایع­تر هستند؛آمار نشان داده که شیوع 12 ساله XFS در جمعیت ایسلند برای زنان و مردان به ترتیب 9.2% و 6.6% بوده است . اگرچه بروز بالاتر XFS و XFG در زنان در جمعیت­های دیگر تایید شده است، بااین‌وجود مطالعات دیگر نتوانستند تفاوت شیوع قابل توجهی در مردان و زنان پیدا کنند . با توجه به پاتوژنز XFS، کشف توالی انواع در اکسیداز lysyl 1-gene (LOXL-1) توسط تورلیفسن و همکاران در سال 2007، به وضوح عامل قوی ژنتیکی در این بیماری را نشان داد. بااین‌وجود، ارتباط با بیماری­های عروقی و قرار گرفتن در معرض فضای باز نیز ارائه شده است .

یک فرم دیگر از OAG ثانویه گلوکوم یا آب‌ سیاه پراکندگی رنگدانه (PG) است، که حدود 25 درصد بیماران با سندروم پراکندگی رنگدانه (PDS) را تحت تأثیر قرار می­دهد . وضعیتی که در آن رنگدانه از عنبیه جدا شده و در سراسر محفظه قدامی پراکنده می­شود، و درنتیجه به اختلال برون­ریزش در زلالیه و افزایش فشار داخل چشم منجر می­شود. خطر ابتلا به PG  در بیماران با PDS برای مردان بیشتر از زنان است، با RR 1.63 برای مردان در مقابل زنان . همچنین، شروع گلوکوم یا آب‌ سیاه در PDS زودتر است و نرخ پیشرفت در مردان تهاجمی ­تر از زنان است. از آن­جا که به­طور کلی مردان یک محفظه قدامی عمیق­تر نسبت به زنان دارند، غالب بودن مردان در PG ممکن است تأثیری از تماس نزدیک­تر بین عنبیه و عدسی و درنتیجه افزایش ریختن رنگدانه از سمت به شدت رنگی خلفی عنبیه شود . (سیارک)

با توجه به نقش هو رمون­ها در گلوکوم یا آب‌ سیاه، مطالعات متعددی نقش محافظتی استروژن درون ­زا در گلوکوم یا آب‌ سیاه را ارائه کرده ­اند. در مطالعات متعددی منارک زودرس ( قاعدگی)یا یائسگی دیررس، یعنی یک دوره طولانی­تر تولید مثل، با کاهش خطر ابتلا به گلوکوم همراه بوده است . سازوکاری که در آن استروژن در برابر گلوکوم یا آب‌ سیاه محافظت می­کند شناخته شده نیست، بااین‌وجود ثابت شده است که فشار داخل چشم در طول بارداری کاهش می­یابد و پس از یائسگی افزایش می­یابد، که نقش استروژن در تنظیم IOP را نشان می­دهد . بااین­حال، داده ­های اثر HRT پس از یائسگی در IP متضاد با یک مطالعه مرتبط با شیوع پایین­تر نقص فیبر عصبی شبکیه در زنان با HRT است . همچنین، استفاده از استروژن اگزوژن در قالب HRT اثرات حفاظتی ضد گلوکوم یا آب‌ سیاه را در برخی مطالعات نشان داده ­اند . اما هیچ­گونه ارتباطی در مطالعات دیگر پیدا نشده است و استفاده از قرص­های ضد بارداری برای دوره بالای 5 سال با افزایش خطر ابتلا به گلوکوم یا آب‌ سیاه همراه بوده است. علاوه بر اثر تنظیم فشار داخل چشم، استروژن به‌عنوان کمک­ کننده محافظت عصبی شناخته می­شود ، و این چیزی است که می­تواند در جلوگیری از مرگ سلولی سلول­های گانگلیونی شبکیه مهم باشد.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن چیست

در

دژنراسیون سنی ماکولا (تخریب لکه زرد شبکیه ناشی از کهولت) ARMD

 

يکی از بيماری های وابسته به سن  دژنراسيون ماکولا یا تخریب لکه زرد شبکیه ناشی از کهولت (ARMD) می باشد. دژنراسيون وابسته به سن ، ديد مرکزي و دقيق فرد را از بين مي‌برد. اين عارضه به بخش  ماکولا ، که در ديد دقيق مورد نياز، براي خواندن و نوشتن دخيل میباشد، آسيب می زندبا مقایسه شکل بالا دید یک فرد سالم و فرد مبتلا به دژنراسیون ماکولا دیده می شود.

چون این بیماری در افراد مسن دیده می‌شود اغلب به‌عنوان دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (ARMD) یا (Age Related Macular Degeneration) نامیده می شود. اگرچه دژنراسیون ماکولا تقریباً هیچ‌وقت منجر به کوری کامل نمی گردد اما می‌تواند مقدار قابل‌توجهی از بینایی شخص را کاهش دهد.دژنراسیون ماکولا در افراد بالای 60 سالبیشتر شایه استو زنان بیشتر به این بیماری مبتلا میگردند. ظاهرا بعضی ازداروها  و ژنتیک  هم در این بیماری بی تاثیر نیستند

دو نوع دژنراسيون وابسته به سن ماکولا عبارتند از: نوع خشک (Dry) و نوع مرطوب (Wet).

نسبت تمامی نابینایی های ناشی از AMD حدود 5% تخمین زده شده است . بااین‌وجود، در کشورهای با درآمد بالا در آسیا و اقیانوسیه، استرالیا، غرب اروپا و آمریکای شمالی با درآمد بالا، AMD رایج ترین دلیل نابینایی شده است . در افراد سفیدپوست در ایلات متحده، AMD دلیل 54.4% نابینایی ها به‌حساب می آید . حدس زده می شود که با رشد نسبت افراد مسن همراه با افزایش دسترسی به عمل جراحی آب‌مروارید و افزایش استاندارد زندگی در کشورهای درحال‌توسعه، بیماری های بخش خلفی مانند AMD، آب‌سیاه و رتینوپاتی دیابتی نسبت به مواردی مانند علل بصری اختلال و نابینایی در سطح جهان رایج تر شوند.
AMD معمولاً به‌صورت خشک، برای 80% تمامی موارد AMD و برای بقیه به‌صورت مرطوب به‌حساب می رود. فرم خشک که توسط آروفی اپیتلیوم رنگدانه شبکیه قرارگرفته در زیر شبکیه حسی مشخص می شود، منجر به تخریب گیرنده های نوری می شود، درحالی‌که فرم مرطوب با رشد عروق خونی پاتولوژیک از مشیمیه به فضای زیر شبکیه و درنتیجه ورم، خونریزی و در مراحل نهایی فیبروز قرص مانند در بخش مرکزی ماکولا ایجاد می شود. بااینکه تابه حال AMD خشک شایع تر بوده است، نوع مرطوب باعث بسیاری از اختلالات شدید بینایی یا نابینایی در AMD است. در سال های اخیر، آنتی بادی علیه عامل رشد اندوتلیال عروقی (ضد VEGF) به‌عنوان یک ابزار درمانی جدید برای AMD مرطوب پدید آمده است، که بهبود بیماری که در حال حاضر می تواند قسمتی از بینایی خود را حفظ و حتی بهبود بخشد، را افزایش می دهد .
به‌غیراز پیری، عوامل خطر گزارش‌شده برای AMD عبارت‌اند از وراثت، قومیت با خطر ابتلای بالاتر به AMD در افراد سفیدپوست، سیگار کشیدن، چاقی، فشارخون بالا، دوربینی و وجود کدورت عدسی . جنسیت معمولاً با خطر قابل‌توجهی در ابتلا به AMD همراه نیست ، گرچه برخی مطالعات مقدار کمی شیوع بیشتر در زنان نسبت به مردان را گزارش کرده اند. داده های سه مطالعه بزرگ مبتنی بر جمعیت؛ مطالعه چشم بیور، مطالعه چشم بلو مانتین و مطالعه روتردام برای افراد سالمند با خطر افزایش‌یافته برای AMD در زنان منجر شده است . بااین‌وجود، بااینکه برخی مطالعات خطر ابتلای بسیار کوچک و/یا متوسط به دروزن بزرگ در زنان را نشان می دهند ، یک فرا تحلیل از جمعیت تبار اروپایی تجمیعی از ندوواسکوالر (مرطوب) AMD با جنس مؤنث را ارائه می کند . قرار گرفتن در معرض استروژن درون زا و یا برون زا نیز نتایج متناقضی نشان می دهد؛ در برخی مطالعات منارک زودرس و/یا یائسگی دیررس، یعنی یک دوره طولانی باروری، و نیز مدت‌زمان طولانی شیردهی با کاهش خطر AMD مرتبط است  و اثرات حفاظتی HRT نشان داده شده است ، درعین‌حال گزارش‌های دیگری در نشان دادن چنین تأثیری موفق نبوده اند.
استرس اکسیداتیو در پاتوژنز AMD به کار رفته است بنابراین سازوکار مشابهی در مقداری خطر بیشتر AMD در زنان یعنی خاصیت آنتی اکسیدان استروژن و اثر خروجی از یائسگی می تواند در تشکیل آب‌مروارید به کار رود. درواقع، چندین مطالعه حضور همزمان معنی داری بین این دو بیماری نشان داده‌اند، که منابع بیماری زای مشترک را نشان می دهد . بااین‌وجود برخلاف آب‌مروارید، AMD با درجات پایین التهاب مزمن مشخص شده است . خواص ضدالتهابی استروژن و نیز توانایی تنظیم چندین مسیر سیگنالیک سازوکارهای اضافی هستند که حاکی از پاتوژنز AMD بوده اند.

علائم دژنراسیون ماکولا وابسته به سن

 • اصلی‌ترین علامت اولیه این بیماری تاری بخش مرکزی بینایی علیرغم استفاده از عینک همیشگی می باشد. در مراحل اولیه این وضعیت، امکان دارد متوجه موارد زیر شوید:

• برای مطالعه نیاز به نور بیشتر پیدا می کنید.

• رنگ‌ها روشنی کمتری پیدا می کنند

• در تشخیص چهره‌ها با مشکل‌ مواجه می شوید

• یک علامت اولیه ویژه این بیماری اعوجاج دیدمی باشد. معمولاً خطوط مستقیم رابه‌صورت موجدار یا کج می بینیدد مثل خطوط یک نمودار گرافیکی یا خطوط بین کاشی‌های حمام یا مرز هرگونه شی‌ء صاف و غیره.

• یک لکه کور(سیاه) در وسط میدان دیدشما بوجود می آید. این لکه به‌مرورزمان که سلول‌های مخروطی و استوانه‌ای بیشتری تخریب می شوند، بزرگ‌تر می‌گردد.

توهم بینایی (Visual hallucinations) در افرادی که به هر علتی کاهش شدید بینایی داشته‌اند، شایع بوده. توهم بینایی که به سندرم چارلز بونت نیز معروف است در دژنراسیون شدید اتفاق می‌افتد. این افراد تصاویر مختلفی از الگوهای ساده تا تصاویر بسیار پیچیده را تجربه می کنندکه باعث آشفتگی آنان می شود اما اگر ازعلائم بیماری  دژنراسیون  اطلاع داشته باشند بصورت پدیده‌ای طبیعی با آن برخورد می کنند و، کمتر می‌ترسندبیماران مبتلا  باید بدانند کهاین به  معنی بیماری روانی نیست و اگر توهم بینایی دارند، معمولاً ظرف هجده ماه بهبود پیدا می کنند، اما در برخی افراد امکان دارد، بهبودی سال‌ها طول بکشد.

دژنراسیون ماکولا درد ندارد. علائم دژنراسیون ماکولای خشک به 5 تا 10 سال زمان نیاز دارد تا شدید گردد اما  در دژنراسیون ماکولای مرطوب کاهش شدید بینایی به سرعت اتفاق می‌افتد.

درصورتی‌که دچار کاهش بینایی ناگهانی  یا کج ومعوج دیدن خطوط صاف هستید، سریعا به چشم پزشک مراجعه نمایند، در دژنراسیون ماکولای اگر تنها بینایی یک‌ چشم کاهش یابد امکان دارد متوجه هیچ علامتی نشوید چون چشم دیگر که سالم میباشد جبران بینایی را می کند فقط درصورتی که  هر دو چشم تحت تأثیربیماری  قرار بگیرند، ممکن است که متوجه علائم گردید پس افراد مسن‌تر باید معاینات منظم چشم را انجام دهند و هر چشم  جداگانه مورد بررسی قرار گیرد تا دژنراسیون ماکولا یا وضعیت‌های دیگر تهدیدکننده بینایی (گلوکوم یا آب‌ سیاه  و رتینوپاتی دیابتی )که با کاهش بینایی همراه هستندو یا جدا شدن شبکیه ، به موقع شناسایی شوند.

آیا مقاله علمی دژنراسیون ماکولا وابسته به سن برای شما مفید بود ؟ لطفا تجربیات خود را با کاربران به اشتراک بگذارید.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

چرا آب مروارید یا کاتاراکت در زن ها شایع تر است

در


تفاوت در خطر آب مروارید بین دو جنس منجر به توجه به نقش استروژن در آب‌ مروارید شده است. مطالعات اپیدمیولوژیک یک اثر حفاظتی از درمان جایگزینی هورمون (HRT) با استروژن در زنان یائسه را نشان می دهند. علاوه بر این، منارک زودرس و/یا یائسگی دیررس، و ازاین‌رو طول عمر باروری بلند، با کاهش خطر ابتلا به آب‌ مروارید در ارتباط است . ازاین‌رو به نظر می رسد استروژن خواص حفاظتی در برابر کدر شدن عدسی دارد و مطرح‌شده که این به علت کاهش چشمگیر غلظت استروژن در دوران یائسگی است، یعنی اثر خروج، که باعث افزایش خطر ابتلا به آب‌مروارید در زنان در مقایسه با مردان هم سن و سال می شود.
این نظریه توسط داده هایی که نشان می دهد زنان قبل از یائسگی و مردان هم سن خطر آب مروارید یکسانی دارند، حمایت می شود. سطوح استروژن در مردان، همان طور که از طریق آروماتاز از تستوسترون تولید می شود، همان تغییرات وابسته به سن در زنان را نشان نمی دهد و مردان مسن تر درواقع سطوح بالاتری از 17استرادیول نسبت به زنان یائسه دارند .
هنگام گزارش شیوع آب‌ مروارید، انواع تعاریف و طرح های مطالعاتی استفاده شده است؛ هم مطالعات مبتنی بر جمعیت n حضور کدر شدن عدسی با یا بدون نیاز به اختلالات بینایی در نرخ کاتارکت قبلی یا فعلی. صرف‌نظر از معیارهای مورداستفاده، بیشتر مطالعات شیوع بالاتری از آب‌ مروارید در زنان نسبت به مردان گزارش کرده اند . درجه بندی و طبقه بندی آب‌ مروارید اغلب با استفاده از مقیاس درجه بندی مبتنی بر تصویربرداری انجام می شود، رایج ترین سیستم طبقه بندی کدر شدن عدسی (LOCSII یا LOCSIII). برای استفاده از این مقیاس، مطالعات مختلفی شیوع کدر شدن عدسی برای 24 تا 27 درصد زنان و 14 تا 20 درصد مردان بین 65 تا 74 ساله را گزارش کرده اند .
سازگاری بین همه این مطالعات مبتنی بر شیوع بیشتر کدر شدن عدسی در زنان در مقایسه با مردان ، با نسبت خطر معمول بین 1.14 تا 1.33 می باشد . در بیشتر نقاط جهان، به خصوص در کشورهای توسعه‌یافته، تفاوت های جنسیتی در شیوع کدر شدن عدسی در شیوع بالاتر عمل جراحی آب‌ مروارید در زنان نسبت به مردان نیز منعکس‌شده است .
هنگام تلاش برای روشن شدن دلایل تفاوت شیوع آب‌ مروارید در دو جنس، باید عوامل خطر از قبل شناخته‌شده برای بیماری ها را در نظر گرفت. همان طور که توسط دو مطالعه نشان داده شده است، عوامل ژنتیکی 35 تا 53 درصد شروع و شدت بیماری را توضیح می دهند، درحالی‌که سن 16 تا 38 درصد و محیط فردی یعنی عوامل مرتبط با سبک زندگی 14 تا 26 درصد را تشکیل می دهند .
با توجه به خطرات سبک زندگی برای آب‌ مروارید، شواهد قابل‌توجهی از مطالعات اپیدمیولوژیک وجود دارد که سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض UVB باعث آب‌ مروارید هستند، با در نظر گرفتن استرس به‌عنوان یک سبب و یا عامل کمکی . قرار گرفتن در معرض UVB به‌صورت خاصی با یکی از سه شکل رایج آب‌ مروارید در ارتباط است؛ آب‌ مروارید قشری، که به تعداد کثیری در زنان وجود دارد . داده های برای تفاوت جنسیتی برای در معرض UVB قرار گرفتن متضاد هستند، ولی پیشنهاد شده است که ابرو و پیشانی کمتر برجسته در زنان می تواند به حفاظت کمتر در برابر نور خورشید در زنان منجر شود.
همان طور که در بالا ذکر شد، استروژن ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، چیزی که اثر حفاظتی آن ها را در برابر  آب‌ مروارید یا کاتاراکت  توضیح می دهد، که استرس اکسیداتیو مسیر عمده بیماری زا به‌حساب می رود. اثر آنتی‌اکسیدان استروژن احتمالاً از طریق چندین مکانیسم اعمال می شود.

در سیارک بخوانیم:

گلوکوم یا آب‌ سیاه 

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن چیست 

رتینوپاتی دیابتی 

نظرات

در ادامه بخوانید...

علت خشکی چشم چیست

در
علت خشکی چشم
چشم های خشک علائمی هستند که بیشتر ما تجربه کرده ایم. این وضعیت همچنین به عنوان سندرم چشم خشک و یا Xerophthalmia شناخته شده است. خشکی چشم هنگامی رخ می دهد که غدد تولید اشک مایع کافی تولید نمی کند. در نتیجه، ترکیب و خواص اشک تغییر می کند و ناراحتی جدی در فرد ایجاد می کند: توهم شن و ماسه در چشم، خارش، سوزش، احساس داغی، التهاب و تار شدن بینایی.
 
پیش از این اعتقاد بر این بود که خشکی چشم ها،  بیماری ای است که بیشتر افراد مسن تر را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، اخیرا، سندرم خشکی چشم به طور قابل توجهی زیاد شده است. جوانانی که مجبور به صرف وقت زیادی در کامپیوتر می کنند از چشم های خشک شکایت دارند. همچنین، یک مشکل اغلب با کسانی که از لنز تماسی استفاده می کنندبه ویژه در شرایط هوای خشک، دمای بالا و یا باد با این مشکل  مواجه هستند.

 

ساختار اشک

ماهیت خشکی چشم Xerophthalmia در رطوبت ناکافی سطح چشم است، که توسط مایع اشک آور تشکیل شده است. با توجه به این واقعیت که اشک کم شده است و ترکیب آن تغییر می کند، قرنیه خشک می شود. نتیجه آن احساس خشکی و تحریک است. چشم ها به شدت در محیط هایی با هوای خشک، باد و دود سیگار واکنش نشان می دهند. دلایل از بین رفتن مرطوب کننده چشم طبیعی می تواند بسیار باشد.
 
به یاد بیاورید که اشک  شامل سه ماده است. یکی از مهمترین آنها که 98 درصد از کل اشک است آب می باشد و همچنین شامل نمک و پروتئین است .در واقع، از چشم ما اشک می آید در حالی که گریه و یا خنده می کنیم. غدد اشکی یک لایه آبی ایجاد می کنند که در لبه بیرونی چشم قرار دارند. آنها به طور مداوم مقدار کمی از مایع اشک را ترشح می کنند. وقتی که پلک می زنید، این سیال در سراسر سطح چشم پخش می شود.
 
در لبه های پلک، غدد میبومی کوچک هستند که چربی ها را (چربی ها) ترشح می کنند. آنها لایه بیرونی اشک را تشکیل می دهند. لیپید ها اجازه نمیدهد که رطوبت از لایه آبیاری تبخیر شود و عملکرد یک مانع طبیعی را ایجاد می کنند.
 
در نهایت، غشاء نازک شفاف از ملتحمه، که پوشش داخلی پلک و اسکلرا چشم را پوشش می دهد، یک ماده مخاطی را تشکیل می دهد که به اصطلاح mucin لایه تشکیل می شود. این کمک می کند تا تمام بی نظمی های روی سطح قرنیه را صاف کرده و به مایع اشک آور بر روی سطح چشم توزیع کند.
پس از اینکه مایع اشک چشم ها را شستشو داد از طریق کانال های دهلیزی داخل بینی میریزد، و سپس به داخل حفره بینی و دفع می شود.
 
عوامل بسیاری وجود دارد که منجر به خشک شدن چشم می شود. به طور سنتی، بسته به مکانیزم پاتوژنیک که باعث ایجاد سندرم خشکی چشم می شود، آنها به دو گروه تقسیم می شوند.
گروه اول، شرایط پاتولوژیک همراه با کاهش تولید مایع اشک آور یا انتشار آن، و دوم عواملی است که منجر به کاهش پایداری اشک ریخته شده می شود.
 

 

علل کاهش تولید اشک

چندین دلیل برای این گروه وجود دارد: مشکل در سیستم ایمنی (سندرم Sjogren، رد پیوند، عوارض بعد از پرتودرمانی سر و گردن)؛ بیماری های سیستم خون (تومورهای بدخیم، کم خونی، و غیره)؛ اختلالات غدد درون ریز (کم کاری تیروئید، دیابت، یائسگی)، بیماری های عفونی (HIV، وبا، سل، و غیره)، مشکلات پوستی (نورودرمیت، درماتیت و غیره).

بیماری های خود ایمنی

جوهر بیماری های خودایمنی این است که در فرایند شناخت سلول های سیستم ایمنی بدن از بافت های بدن که به عنوان خارجی شناخته می شوند، مشکلی وجود دارد. در نتیجه، پاسخ ایمنی غیر طبیعی توسعه می یابد که هدف قرار دادن بافت ها و اندام های سالم است.
شایعترین بیماری که با خشکی چشم ارتباط دارد، سندرم Sjogren یا بیماری است. این می تواند اولیه یا ثانویه باشد. سندرم Sjogren اولیه مبتلا به ضایعات اتوایمیون غدد بزاقی و بزاقی است و سندرم ثانویه، که چند سال پس از شروع بیماری ظاهر می شود، مشکلات با بافت همبند (لوپوس اريتماتوز سیستمیک، سیلیز اولیه اولیه صفراوی، و غیره) را ایجاد می کند.
 
گاهی اوقات سندرم خشکی چشم به عنوان یک عارضه پرتو درمانی توسعه می یابد. ساختار سلولی آن تغییر می کند و سیستم ایمنی شروع به حمله به آن به عنوان بیگانه می کند.
 
علاوه بر این، پس از یک پیوند قرنیه از یک اهدا کننده، ممکن است واکنش های خود ایمنی ایجاد شود.
 

بیماری های سیستم گوارشی

محققان توانستند ثابت کنند که به طور خاص، تولید اشک در کم خونی همولیتیک، لنفوم، لنفوسارکوم، لوسمی لنفوسیتی و سایر بیماری ها کاهش می یابد.
 

اختلالات غدد درون ریز

هدف از سیستم غدد درون ریز حفظ استحکام محیط داخلی بدن به علت انتشار هورمون ها به خون است. اختلال در کار این سیستم همیشه باعث اختلال در کار تعدادی از اعضای بدن می شود.
 
چشم های خشک ممکن است در دیابت نوع یک، کم کاری تیروئید و همچنین در زنان در معرض یائسگی اتفاق بیفتند. بنابراین، در دیابت به علت نوروپاتی، ترشح غدد درون رحم کاهش می یابد. ترشح ناکافی مایع اشک آور باعث ایجاد ناراحتی و توهم شن در چشم می شود.
 
هیپوتیروئیدی - تولید کافی از هورمونهای تیروئید. این همراه با کاهش ترشح غدد غضروفی: گلو و بزاق است. به همین دلیل بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید اغلب از چشم های خشک شکایت دارند.
 
در نهایت، سندرم یائسگی در زنان پس از پایان تولید استروژن و پروژسترون در بدن رخ می دهد.یائسگی با نوسانات خلقی، بی خوابی، ناراحتی عمومی، بالا و پایین رفتن فشار همراه است. 
 

بیماری های عفونی

بیماری های عفونی معمولا با یک سندرم مسمومیت همراه است. به طور قاعده، این باعث افزایش دمای بدن می شود و ممکن است باعث کم آبی شود. در این مورد، ذخایر غدد درون دهانی تخلیه می شود و ترشح آن کاهش می یابد.
 

 

بیماری های پوستی

Xerophthalmia نشانه ای است که همراه با تعدادی از بیماری های پوستی است. اینها اچتییزوز مادرزادی، درماتیت هرپس، نورودرمتیس و غیره هستند.
 
ایکتیوز مادرزادی با ضخیم شدن پوست ظاهر می شود. علاوه بر تغییرات در بافت پوست، چشمهای خارش دار و ترشح غدد اشکی از بین می روند.
 
Neurodermatitis یک بیماری از طبیعت آلرژیک است که در آن غشاهای مخاطی و پوست تحت تاثیر قرار می گیرند. علاوه بر این، عملکرد سیستم عصبی اتونومیک، که مسئول عملکرد غدد است، مختل می شود. در نتیجه، ترشح مایع اشک آور به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
 
درماتیت هرپیک ضایعه پوست و غشاهای مخاطی توسط ویروس هرپس سیمپلکس است. اگر ضایعات تبخالی در ناحیه چشم قرار گیرند، می توانند به غدد ملتحمه و غدد اشکی گسترش یابند.
 

 

دلایل کاهش پایداری اشک

کاهش مواد تشکیل دهنده اشک و کاهش ثبات آن می تواند به دلایلی ایجاد شود: هر دو مربوط به شیوه زندگی یک فرد هستند و ناشی از اختلالات در عملکرد اندام های داخلی و سیستم های بدن است.
 

زخم قرنیه

اغلب، به دلیل حضور جسم خارجی در چشم و یا در نتیجه قرنیه توبروزیته مربوط به حضور زخم، اشک رقیق تر شود، در نتیجه باعث توسعه خشکی چشم.
 

 

کراتیت عصبی عضلانی

این التهاب قرنیه است که منجر به این واقعیت می شود و حساسیت آن کاهش می یابد. در نتیجه، التهاب، کدر شدن قرنیه و کاهش قابل توجهی در بینایی ایجاد می شود.
 

بسته شدن ناقص پلک ها

گاهی اوقات پلکها به سادگی با اندازه چشم مطابقت ندارد. این بیماری لگوتالموس نامیده می شود و می تواند هم مادرزادی باشد و هم بعد از عمل جراحی ظاهر می شود. علاوه بر این می تواند اگزوفتالمی exophthalmos یا بیرون زدگی چشم باعث ناقص بسته شدن پلک ها شود. این بیماری اغلب در بیماران مبتلا به هیپرتیروئیدیسم دیده می شود و همچنین ممکن است به علت تروما یا یک روندجراحی پلاستیک ایجاد شود.
 
در بیماران مبتلا به ناقص بودن پلک ها، حتی در طول خواب، بخشی از قرنیه باز می شود.
 

آلرژی

آلرژی - واکنش شدید سیستم ایمنی بدن به تماس بدن با هر ماده ی آلرژی زا است. آلرژنها اغلب گرده گیاهان، مرکبات، موهای حیوان خانگی، گرد و غبار و غیره هستند.
 
هنگامی که آلرژن بر روی بینی یا چشم عمل می کند، تورم ایجاد می شود. بیمار در مورد احساس "شن" در چشم، ناراحتی، توهم یک جسم خارجی بر روی غشای مخاطی شکایت می کند.
 

انسداد مجاری اشک

در وضعیت عادی، اشک، که در سطح قرنیه قرار گرفته و عمل مرطوب کننده گی را انجام می دهد، در طول پلک زدن، به گوشه داخلی چشم منتقل می شود و به وسیله مجرایی به داخل حفره بینی وارد می شود. در صورتی که این مجرا ها به دلیل فرآیند التهابی بسته شوند، مایع اشک از مجاری عبور نمی کند و روی سطح چشم باقی می ماند و وضعیت اشک و ترکیب شیمیایی آن تغییر می کند. باکتریها شروع به تکثیر در آن می کنند و ذرات گرد و غبار وارد آن می شوند که باعث تخریب غشای مخاطی می شود و باعث می شود چشم ها خشک شوند.
 

تاثیر محیط گرم بر خشکی چشم

در شرایط دمای طبیعی و رطوبت محیط، رطوبت در حدود 10 ثانیه از سطح چشم تبخیر می شود. پس از آن، فرد پلک می زند، پلک هایش را بسته و مرطوب می کند. با این حال، اگر دمای هوای محیط افزایش یابد و رطوبت آن کاهش یابد، رطوبت از سطح چشم شروع به تبخیر سریعتر می کند. بنابراین، اغلب مردم هنگام نارضایتی در محیطی که دمای هوا بالا است و یا سیستم تهویه مطبوع وجود ندارد، احساس ناراحتی می کنند.
 

تاثیر کار طولانی در پشت مانیتور در خشکی چشم

محققان نشان داده اند که وقتی یک فرد در پشت یک مانیتور کار می کند، حداقل دو برابر  قرنیه به ناچار خشک می شود و خشکی سندرم چشم گسترش می یابد.
 

تاثیر استفاده از لنزهای تماسی در خشکی چشم

لنزهای تماسی  که روی قرنیه قرار می گیرند به بهبود بینایی کمک می کنند. در حالت ایده آل، لنزها باید کاملا مناسب و اندازه قرنیه باشند و شکل آن را تکرار کنند. با این حال، اغلب روش اصلاح دید با لنزهای تماسی منجر به تحریک ملتحمه و باعث خشکی چشم می شوند. خشکی چشم به توسعه کنژنکتیویت(التهاب ملتحمه) بستگی دارد.
 

استفاده از لوازم آرایشی با کیفیت پایین

تولیدکنندگان لوازم آرایشی ارزان قیمت اغلب از مواد مشابه با مشخصات مشابه خود برای تولید آنالوگ گران استفاده می کنند، اما ویژگی های کیفیت آن متفاوت است. به عنوان یک قانون، این لوازم آرایشی دارای تعدادی عوارض جانبی هستند. از جمله ریمل مژه و مدادابرو، خط چشم و سایه چشم با کیفیت پایین می تواند باعث ایجاد درماتیت تماس یا ملتحمه و باعث ایجاد سندرم چشم خشک شود.
 

بارداری

اغلب، خشکی چشم در زنان باردار ایجاد می کند. چرا این اتفاق می افتد، پزشکان هنوز به طور کامل نمیفهمند. به عنوان یکی از دلایل، تغییرات هورمونی و تب دیده می شود.کمبود ویتامین A در دوران بارداری می تواند منجر به خشکی چشم(زوروفتالمی) شود.
 

عوارض جانبی تعدادی از داروها

گاهی اوقات می توان از طریق دارو ی تجویزی به خشکی چشم مبتلا شد. تعدادی از داروهایی که در معرض استفاده طولانی مدت هستند ممکن است احساس خشک شدن را از سطح چشم یا ناراحتی موجود را افزایش دهند. اینها شامل دیورتیک ها، برخی از داروهای ضد افسردگی، ضد بارداری های خوراکی، آنتی هیستامین ها، بتا بلوکرها، داروهای درمان زخم معده و غیره هستند.
 

 

علائم خشکی چشم

چشم های خشک یک مشکل است که خود را با بسیاری از علائم ظاهر می کند.
بیمار ممکن است احساس کند که نوعی  جسم خارجی در چشم وجود دارد ("شن و ماسه" و "مژه"). همچنین سوزش، خارش، فتوفوبیا(حساسیت به نور) وجود دارد.
شخص از تاری دید شکایت می کند اغلب کیفیت دید کاهش می یابد.
فتو فوبیا . نور روشن باعث ناراحتی، و احساس سوزش چشم می شود.
تحمل ضعیف در باد، دود، جریان هوا از تهویه هوا و غیره
بیماران که به منظور اصلاح دید تماس می یابند، شکایت دارند که لنزهای چشمی به طور ناگهانی باعث خشکی پشم شده اند.و احساس یک جسم خارجی  در چشم را دارند، حتی این احساس می تواند دردناک باشد.
لزج شدن پلک ها و پلک زدن آهسته

 

چگونگی تشخیص خشکی چشم

تشخیص "خشکی چشم". چشم پزشک معمولا با علائم موجود تشخیص می دهد. با این حال، با توجه به این که سندرم خشکی چشم ممکن است بیماری دیگری را نشان دهد (مثلا سندرم Sjogren)، پزشک ممکن است یک بررسی دقیق تر و تاریخچه ای از سوابق بیماری انجام دهد.
 
به منظور تأیید اینکه فرد واقعا از سندرم خشکی چشم رنج می برد، مطالعه خاصی انجام می شود - آزمون Schirmer.
 
این مطالعه همچنین به عنوان آزمون شرمر Schirmer شناخته می شود.
 
آزمون را به صورت زیر انجام دهید. دکتر یک نوار از کاغذ فیلتر 5 × 50 میلی متر را اندازه می گیرد، پایان آن را خم می کند و آن را روی لبه پلک پایین قرار می دهد. از بیمار خواسته می شود چشم هایش را ببندد. پس از این، نوار باید اشک را به مدت پنج دقیقه جذب می کند. در صورتی که بیمار از چشم های خشک رنج ببرد، میزان اشک جذب شده توسط کاغذ ممکن است ناچیز یا صفر باشد. اگر محتوی اشک به طور قابل توجهیرقیق شود، آزمایش Schirmer یک نتیجه بسیار پایین را نشان می دهد. در این حالت، رسیدن اشک به کاغذ تا 10 میلی متر در عرض 5 دقیقه طبیعی است.
 
قابل توجه است که این آزمون با بیحسی موضعی یا بدون آن انجام می شود. در صورتی که پزشک مشکوک به وجود سندرم چشم خشک باشد، کاغذ فیلتر در تماس با ملتحمه، می تواند موجب انقباض رفلکسی شود که این مشکل را می پوشاند. برای جلوگیری از این احتمال، بیحسی برای چند دقیقه قبل از انجام آزمایش وارد چشم می شود و احتمال رفلکس حذف می شود.
 
روش دیگری برای مطالعه تشخیص سندرم خشکی چشم، آزمون Norn است. یک محلول فلورسین 0.2٪ به قسمت فوقانی پلک های بیمار تزریق می شود. پس از آن بیمار باید یک بار پلک بزند. علاوه بر این، پزشک با بررسی زمان بین زمان باز شدن پلک ها و ایجاد اشک  تمایل بیمار به خشک شدن چشم را بررسی می کند.
 
چشم پزشک نیز ممکن است آزمایشات آزمایشگاهی را پیشنهاد کند که به نهایت شناسایی علت چشم خشک می شود. بنابراین، یک سیتولوژی از یک اثر مخرب یا ملتحمه، مطالعه ایمونولوژیکی مایع اشک آور و کریستالوگرافی چشم می تواند برای کمک به شناسایی نوع بیماری چشم انجام شود.
 
همچنین ممکن است دکتر بتواند تحقیقات متمرکز انجام دهد. آنها به شناسایی بیماری کمک می کنند، یکی از نشانه های ثانویه چشم خشک است. این ممکن است یک آزمایش کلی خون و ادرار باشد که می تواند به شناسایی کم خونی، التهاب و بیماری کلیوی کمک کند. تعیین کمپلکس های ایمنی در خون، افزایش تعداد علائم بیماری های خودایمنی است؛ انجام آزمون روماتیسمی؛ تعیین سطح هورمون های تیروئید برای جلوگیری از کم کاری تیروئید؛ آزمایش خون برای سطح قند برای جلوگیری از دیابت؛ تعیین آنتی بادی های ویروسی تبخال باشد.
 
چشم پزشک همچنین می تواند از روش های تحقیقاتی استفاده کند که امکان مطالعه ساختار و خواص مایع اشک آور را فراهم می آورد. بنابراین، می توان از تیاسکوپی استفاده کرد - مطالعه ساختار اشک، چگالی لایه مخاط، آبریزش و چربی. اسمولاریسم مایع اشک آور که عامل مهمی است که بر مقاومت فیبر اشک اثر می گذارد نیز می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

 

درمان خشکی چشم

درمان برای چشم های خشک می تواند پزشکی و جراحی باشد. مداخله جراحی در مواردی که روش های پزشکی نتایجی به دست نمی آورند استفاده می شود. به طور معمول، درمان جراحی به منظور اصلاح نقص های قرنیه یا پلک ها، و همچنین در رفع عوارض ناشی از سندرم چشم خشک است.
 

درمان دارویی خشکی چشم

درمان دارویی اولین گام در درمان خشکی چشم است. مدت زمان آن بستگی به میزان موثر بودن درمان دارد. تعدادی از داروها در دوره درمان دارویی استفاده می شود.
 
اشک مصنوعی
برای جبران فقدان مایع اشک، آماده سازی یک اشک مصنوعی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. چگالی و ترکیب آنها متفاوت است. اگر بیماری ملایم باشد، توصیه می شود از قطره های چشم استفاده کنید. در صورتی که فرم بیماری متوسط ​​و شدید باشد، استفاده از ژل و پماد توصیه می شود.
 
داروهای ضد التهابی
داروهای ضد التهابی یکی از داروهای مورد استفاده در درمان بیماری های چشم هستند. درمان پروسه التهابی، آنها همچنین مانع توسعه سندرم چشم خشک می شوند. بسیاری از این ابزارها ترکیبی از اجزای ضد التهابی و ضد باکتری هستند.
 
داروهای متابولیک
داروهای متابولیک معمولا پماد هستند که باید چندین بار در روز برای پلک پایین استفاده شوند. این داروها کمک به افزایش محتوای پانتوفتین اسید، که در متابولیسم درگیر است، می کنند، خواص بازسازی سلول ها را افزایش می دهند و موجب عادی سازی تولید مایع اشک می شود.
 
آنتی هیستامین ها
داروهای ضد آلرژی کمک می کند تا واکنش های آلرژیک در بدن را متوقف کنند، که می تواند به عنوان ناراحتی و احساس "شن" در چشم ظاهر شود.
 
آنتی بیوتیک ها
داروهای ضد باکتری اغلب در چشم پزشکی استفاده می شود، زیرا حتی اگر پروتئین التهابی از طبیعت باکتریایی نباشد، همیشه خطر ابتلا به عفونت باکتریایی وجود دارد. اغلب آنتی بیوتیک ها به صورت پماد موضعی استفاده می شوند.
 
درمان جراحی سندرم چشم خشک
جراحی در موقعیت هایی قرار دارد که داروها به اندازه کافی موثر نیستند.
 
انواع مختلفی از جراحی وجود دارد که برای سندرم چشم خشک استفاده می شود.
 
بستن مجاری اشک
ممكن است انسداد مجرای دهلیزی انجام شود. در نتیجه در زمان پلک زدن، قرنیه شروع به شستشو با اشک به طور موثرتر می کند. اغلب این مداخلات جراحی شامل مسدود کردن مجرای اشک با میل های خاص و همچنین بستن آنها با استفاده از یک پرتو لیزر یا واحد الکترو جراحی می باشد.
 
کاهش سطح تبخیر مایع اشک
بعضی اوقات پزشکان به لبه های پلک می زنند، به همین دلیل، شکاف چشم کاهش می یابد. این به کاهش ناحیه تبخیر مایع اشک کمک می کند. به عنوان یک قاعده، این مداخله انجام می شود در صورتی که فقط یک انسداد مجرای اشک آور باعث ناتوانی در ترشح  نشود.
 
ایمپلنت غدد اشکی اضافی
پیوند غدد مخاطی اضافی بسیار دشوار است، اما در عین حال، درمان موثر برای xerophthalmia است. آنها از دهان بیمار به بافت های چشم کاشته می شوند. اثربخشی این مداخله جراحی عمدتا بستگی به شرایط جراح دارد .
 

 

درمان عوارض خشکی چشم

سندرم خشکی چشم، یک بیماری بی ضرر نیست. در موارد شدید، می تواند منجر به زخم قرنیه و سوراخ شدن آن شود. در این مورد پیوند از بافت ملتحمه و مخاط دهان پیوند می شود، هدف از آن ارتقاء بهبود زخم ها است. این عملیات بسیار جدی است و موفقیت آن بستگی به چگونگی تجربه جراحان دارد.
 
درمان خانگی خشکی چشم
برای درمان سندرم چشم خشک، بعضی ابزار از طب سنتی به خوبی خود را اثبات کرده اند. در عین حال، باید خاطرنشان کرد که چنین روش هایی نمی توانند ترشح مایع اشک را افزایش دهند و نمی توانند نقص های چشم را بهبود بخشند.
 
محبوب ترین داروی گیاهی که کمک می کند تا از احساس "شن و ماسه" در چشم خلاص شد و باعث مرطوب شدن چشم می شود بابونه و گل کلم بروکلی است. یک قاشق غذا خوری برای یک فنجان آب جوش بعد از دم کشیدن و سرد شدن برای شستشوی چشم استفاده شود.
قطره عسل ثابت شده است که خوب است. آنها با مخلوط کردن یک قاشق چای خوری عسل (شما فقط می توانید طبیعی استفاده کنید) با 500 میلی لیتر آب مقطر تهیه می شود. عسل باید کاملا حل شود این ابزار دو بار در روز، یک قطره در هر چشم استفاده می شود. ترکیب را در یخچال نگهداری کنید.
 

 

پیشگیری از خشکی چشم

همانطور که شناخته شده است، همیشه پیشگیری از بیماری بسیار ساده تر از درمان آن است.Xerophthalmia استثنا نیست. بر طبق آمار، تعدادی از عواملی هستند که به توسعه این مشکل کمک می کنند. بنابراین، چشم ها با افزایش استرس بصری، کار طولانی مدت کامپیوتر و خواندن، خشک می شوند. به عنوان یک نتیجه از رطوبت کم؛ در شرایط دمای بالا؛ برای مثال، استفاده از تهویه مطبوع، در جریان مستقیم باد قرار نگرفتن و دوری از تحریک کننده ها (سموم، آلرژن، گرد و غبار).
 
به منظور جلوگیری از تعادل بین ترشح مایع اشک و تبخیر آن، شما باید زمان صرف شده در کامپیوتر را محدود کنید، همچنین به طور منظم، هر سی دقیقه، وقفه هایی را داشته باشید و چشم ها را ببندید.
 
اگر یک تهویه مطبوع یا فن در اتاق کار می کند، جریان هوا نباید به صورت شما بخورد.
 
هنگام کار در شرایط دمای بالا هوا، باید از قطره های مرطوب کننده یا اشک مصنوعی استفاده کنید.
چشم های خشک یکی از رایج ترین دلایل عدم استفاده از محصولات تصحیح بینایی تماسی است. اغلب هنگام استفاده از لنزها بیماران از ناراحتی در پایان روز و همچنین هنگام کار در مانیتور شکایت دارند.
 
در این صورت، اگر استفاده از لنزهای تماسی با ناراحتی دائمی همراه باشد، با پزشک خود مشورت کنید تا امکان تغییر نوع دیگری از اصلاح دید را بگیرید یا راه حل مورد استفاده برای مراقبت از لنز را تغییر دهید. علاوه بر این، برای کاهش علائم ناخوشایند، ممکن است از اشک مصنوعی(آرتلاک) استفاده شود.
 
باید توجه داشته باشید که هنگام استفاده از لنزهای تماسی، بسیاری از قطره های چشم را نمی توان استفاده کرد. به عنوان مثال، محدودیت های موجود در دستورالعمل های مربوط به محصول پزشکی مشخص می شود. همچنین در طول استفاده از لنزها نمی توان پماد چشم را اعمال کرد.
 

 

عواقب جدی خشکی چشم

چشم های خشک - علامتی است که نه تنها باعث ناراحتی بسیار مهمی می شود، بلکه می تواند عوارض جدی ایجاد کند. این به دلیل پیشرفت روند التهابی است که می تواند عواقب بسیار جدی داشته باشد.
 
باید در نظر داشت که با درمان موقتی سندرم چشم خشک، می توانید از شر آن خلاص شوید. اگر بیمار طولانی مدت تظاهرات خشکی چشم را نادیده بگیرد، می تواند منجر به تغییرات التهابی در قرنیه و سایر بافت های چشم شود.
 
بنابراین، به علت سندرم خشکی چشم، ملتحمه (پروسه التهابی در ملتحمه) و کراتیت (التهاب قرنیه) می تواند رخ دهد. آنها از طریق قرمزی اسکلرا و ملتحمه، حس جسم خارجی در چشم، فتوفوبیا ظاهر می شوند.
 
در موارد شدید، ممکن است حتی بر روی قرنیه ظاهر شود. گاهی اوقات زخم ها می توانند خیلی عمیق باشند که از طریق قرنیه نفوذ می کنند - در این مورد آنها در مورد سوراخ شدن قرنیه می گویند. این کار با جدایی شبکیه و کوری کامل همراه است.
 

مقاله کوتاه برای کسانی که زمان ندارند

حتی زمانی که خوشحال هستید، چشمان شما پر از اشک می شود. اشک ها رطوبت و روانکاری را ارائه می دهند تا به شما کمک کنند تا راحت تر به نظر برسید.

ترکیب اشک

با وجود اشک در چشم چه اتفاقی می افتد؟ آنها ترکیبی از:
آب برای رطوبت
روغن
مخاط
آنتی بادی ها و پروتئین های خاصی که عفونت را از بین می برند
مواد تشکیل دهنده از غدد ویژه در اطراف چشم شما ترشح می شود . خشکی چشم  اغلب به این معنی است که سیستم اشک شما درست کار نمی کند.
 
هنگامی که اشک رطوبت کافی را فراهم نمی کند، ممکن است خشکی چشم را متوجه شوید:
اشک ریزش درست است با وجود خشکی چشم ها حالت ملتهب و اشک  آلود دارند.
این احساس که گویی چیزی در چشم شما وجود دارد(مثل شن ریزه یا مژه)
خارش
قرمزی و داغی چشم
بینایی مبهم
حساسیت  به نور
گاهی اوقات در چشمهای خشک، اشک بیش از حد ایجاد می کنند. این حالت گیج کننده به این دلیل اتفاق می افتد: زیرا کمبود رطوبت، چشم شما را تحریک می کند. خشکی چشم یک سیگنال را از طریق سیستم عصبی خود برای تولید اشک بیشتر می فرستد. اشک تولید و ارسال می شود تا از خشکی جلوگیری کند. در این حالت شما احساس می کنید که شن و ماسه در چشم وجود دارد و در حال خراشیدن چشم شما است. اما این اشک عمدتا از آب است و هیچ کدام از عناصر تشکیل دهنده اشک را ندارد بنابراین مانند اشک های معمول عمل نمی کند. آنها می توانند آلودگی را از بین ببرند، اما نمی توانند سطح چشم  شما را پوشش دهند.

علت خشکی چشم چیست؟

گاهی اوقات، عدم تعادل در سیستم تولید اشک شما وجود دارد. یا سیستم تهویه مطبوع، بخاری یا چیزهای دیگری که در اطراف شما وجود دارد می تواندباعث خشکی محیط و خشک شدن سریع اشک شوند.علل دیگر عبارتند از:
 
فرآیند پیری طبیعی، به ویژه یائسگی
عوارض جانبی داروهای خاص مانند آنتی هیستامین ها
بیماری هایی که توانایی شما برای ایجاد اشک ها را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند سندرم Sjogren ، آرتریت روماتوئید و بیماری های کلاژن عروقی
مشکلات در پلکها

خشکی چشم چگونه درمان می شود

تعدادی گزینه وجود دارد. درمان شامل موارد زیر است:
 
قطره های اشک مصنوعی و پماد. این شایع ترین درمان است. بسیاری از قطره ها بدون نسخه در دسترس هستند. هیچ محصولی برای همه کار نمی کند، بنابراین شما ممکن است چند نفر را امتحان کنید تا بتوانید از آن برای شما درست استفاده کنید. اگر چشمهای خفیف مزمن دارید، باید از قطره ها استفاده کنید حتی اگر چشمانتان خوب باشد یا به اندازه کافی مرطوب نباشند.
اگر در هنگام خواب، چشم شما خشک است، می توانید از یک محصول چرب مانند پماد چشمی در شب استفاده کنید. 
انسداد موقتی منافذ خروجی اشک در گوشه های داخلی پلک ها، دکتر شما ممکن است تصمیم به بستن این منافذ بصورت موقت یا دائمی بگیرد. 
 
انکوباتورهای پانکتال بدون انحلال و انسداد پانکال به وسیله کاپرتژی (اعمال حرارت به مجرای اشک خروجی). اگر این عمل موقت به خوبی کار کند، پزشک شما ممکن است برای مدت طولانی تر این کار را انجام دهد.
یا او می تواند یک روش را به نام cautery کوتری پونکتوم( سوزاندن منفذ خروجی اشک با کوتر)را انتخاب کند. 
این اقدامات باعث افزایش سطح اشک چشم می شود با مسدود کردن "drainpipe" که از طریق آن اشک معمولا از چشم شما به بینی شما بر می گردد. این روش ها نیاز شما را به اشک مصنوعی کاهش میدهند.
 
لیپیفلو. این دستگاه پزشکی از گرما و فشار برای پاک کردن غده های مسدود شده بر اثر بلفاریت روی پلک استفاده می کند. این غدد باعث ایجاد روغن در اشک شما می شود و چشم شما  علاوه بر مرطوب نگه داشتن و روانی چشم از تبخیر اشک جلوگیری می کنند.
 
کرم تستوسترون. چشم خشک می تواند به علت عدم وجود هوزمون تستوسترون در غدد چربی در پلک ها ی شما باشد. دکتر ممکن است کرم تستوسترون را که به پلکهایتان اعمال می کنید، به شما بدهدکه می تواند به غدد چربی شما کمک کند تا بهتر کار کنند.
 
سیکلوسپورین (Cequa، Restasis ) . تجویز این قطره چشم به چشمان شما کمک می کند تا تولید اشک را افزایش دهد.
 
Lifitegrast ( Xiidra ). این قطره ها دو بار در روز برای شروع تولید اشک تجویز می شود.
 
سایر داروها و تغذیه : شما می توانیدقطره های استروئید چشم را برای دوره های کوتاه مدت همراه با اقدامات طولانی مدت استفاده کنید. اضافه کردن روغن ماهی یا امگا 3 به رژیم غذایی خود می تواند در بهبود خشکی چشم کمک کند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

مادر در عکس معمولی از فرزند خود علامت تومور شبکیه را یافت

در
مادر در یک عکس معمولی از فرزند خود علامت تومور شبکیه را یافت
استیسی دکلرک ، یکی از ساکنین انگلستان ، زنگ خطر را به موقع به صدا در آورد و با بررسی یکی از علائم بیماری در عکس فرزند خود ، به نجات فرزند خردسالش  از تومور شبکیه کمک کرد.
 
یک زن عکس پسرش را بررسی کرد و در چشم سمت راست  پسر خود بازتاب سفید رنگی دید. او نگران شد و شروع به جستجوی توضیحی درباره این پدیده در اینترنت کرد.
 
من واقعاً می خواستم باور کنم که بازتاب نور معمولی است ، اما به گفته مادر "همه چیز به تشخیص سرطان منجر شد." او اعتراف می کند که نمی خواست به آن اعتقاد داشته باشد.
 
وقتی کودک بدتر شد ، استیسی او را نزد پزشک برد. در بیمارستان ، کودک به بیماری رتینوبلاستوما تشخیص داده شد. معلوم شد که فرزند او مرحله خطرناکی از بیماری را دارد. احتمال اینکه چشم از بین برود 60 درصد بود.
 
این پسر سه جلسه شیمی درمانی انجام داد ، در نتیجه اندازه تومور به نصف کاهش یافت. "بردی" تا سن 5 سالگی به طور منظم معاینات پزشکی را انجام خواهد داد ، زیرا احتمال عود بیماری ادامه می یابد.
 
پیش از این در مورد یکی از ساکنین ایالت کوئینزلند استرالیا گزارش شده بود که در عکس کودک نشانه ای از تومور سرطانی را مشاهده می کرد. همچنین یک رتینوبلاستوما بود.
 
رتینوبلاستوما یک تومور بدخیم شبکیه است. از سلولهای جنین نابالغ ایجاد می شود.

نظرات

۱۴۰۰/۱۱/۶نشانه ای از استعداد مرگ زودهنگام است که می تواند با چشم مشخص شود به گفته دانشمندان بریتانیایی، نشانه ای وجود دارد که با آن می توان استعداد فرد برای مرگ زود هنگام مرتبط با شبکیه را تعیین کرد. شبکیه حساس ترین قسمت چشم است. وظیفه اصلی آن انتقال تصاویر به مغز است. طبق مقاله ای که در یک مجله چشم پزشکی منتشر شده است، پیری زودرس شبکیه ممکن است نشان دهنده استعداد مرگ زودرس باشد. این مطالعه در مقیاس بزرگ بود: کارشناسان وضعیت شبکیه سی و شش هزار نفر را برای بیش از ده سال تحت نظر داشتند. در طول دوره مشاهده، 1871 نفر جان باختند (همه بیش از چهل سال سن نداشتند). دانشمندان خاطرنشان می کنند که علت مرگ بیشتر شرکت کنندگان در مطالعه سرطان بوده است. آنها شبکیه چشم به سرعت پیر شونده داشتند، یعنی وضعیت شبکیه آنها با سن واقعی مشاهده شده مطابقت نداشت. چنین مشکلاتی می تواند به دلیل مشکلات اعصاب و عروق خونی رخ دهد. اگر شبکیه یک سال از سن واقعی یک فرد "بزرگتر" باشد، خطر مرگ دو درصد افزایش می یابد.

در ادامه بخوانید...