سندرم متابولیک چیست

سندرم متابولیک، همچنین سندرم مقاومت به انسولین نیز نامیده می شود، یک گروه از صفات و شرایط پزشکی مرتبط با چاقی و اضافه وزن است که مردم را در معرض خطر برای هر دو CVD و دیابت نوع 2 قرار می دهد. سندرم متابولیک بصورت "وجود هر یک از سه مورد زیر" تعریف می شود:


• اندازه دور کمر بزرگ اندازه دور کمر 40 اینچ یا بیشتر برای مردان و 35 اینچ یا بیشتر برای زنان
• تری گلیسیرید بالا در خون سطح تری گلیسیرید 150 میلی گرم در هر دسی لیتر (mg/dL) یا بالاتر، یا مصرف دارو برای سطح تری گلیسرید بالا (سیارک)  
• سطوح غیرطبیعی کلسترول در خون ،HDL، یا سطح کلسترول خوب، کمتر از mg/dL 40 برای مردان و کمتر از mg/dL 50 برای زنان، و یا مصرف دارو برایHDL پایین
• فشار خون بالا ،سطح فشار خون 85/130 یا بالاتر، یا مصرف دارو برای فشار خون بالا
• سطح گلوکز خون بالاتر از نرمال ،سطح گلوکز خون ناشتای mg/dL یا بالاتر، یا مصرف دارو برای گلوکز خون بالا
سندرم متابولیک، علاوه بر دیابت نوع 2، به اختلالات سلامتی زیر مرتبط می باشد:
• چاقی
• CVD
• PCOS
• بیماری کبد چرب غیرالکلی
• بیماری نارسایی کلیوی
با این حال، هرکسی که این بیماری ها را دارد، به مقاومت به انسولین مبتلا نمی شود، و برخی از افراد ممکن است مقاومت به انسولین را بدون ابتلا به اختلالات بالا، بگیرند.
افرادی که چاق هستند یا دچار سندرم متابولیک، مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، و یا دچار پیش دیابت شده اند، اغلب نیز التهاب سطح پایین در سراسر بدن و نقص در لخته شدن خون را دارند که خطر ایجاد لخته ی خون در شریان ها را افزایش می دهد. این شرایط، خطرCVD را بالا می برد.
مقاومت به انسولین و پیش دیابت چگونه تشخیص داده می شوند؟
ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی، با استفاده از آزمایش های خون تعیین می کنند که آیا یک فرد دارای پیش دیابت است، اما آنها معمولا به طور خاص آزمایشی برای مقاومت به انسولین نمی گیرند. مقاومت به انسولین را می توان با اندازه گیری سطح انسولین در خون ارزیابی کرد. (سیارک)  
با این حال، آزمایشی که بدقت مقاومت به انسولین را اندازه گیری می کند، را گیره ی euglycemic می نامند، که برای استفاده در بسیاری از دفاتر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، بیش از حد پرهزینه و پیچیده بوده است. گیره (clamp) یک ابزار تحقیقاتی است که توسط دانشمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد متابولیسم گلوکز مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات نشان داده است که اگر آزمایش خون پیش دیابت، مقاومت به انسولین را نشان دهد، به احتمال زیاد وجود دارند.
آزمایش های خون برای  تشخیص پیش دیابت
همه آزمایش های خون شامل کشیدن خون در دفتر ارائه دهنده مراقبت بهداشتی و یا مرکز تجاری و ارسال نمونه به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل است..تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی خون، برای اطمینان از دقت نتایج آزمون مورد نیاز است.
دستگاه های اندازه گیری گلوکز در یک دفتر ارائه دهنده مراقبت بهداشتی، مانند دستگاه های fingerstick (دستگاهی برای نمونه گیری از انگشت)، برای تشخیص، به اندازه کافی دقیق نیستند، اما ممکن است به عنوان یک نشان گر سریع گلوکز خون بالا، استفاده شود.
پیش دیابت را می توان با یکی از آزمایش های خون زیر شناسایی کرد:
• آزمایش A1C
• آزمایش گلوکز پلاسمای ناشتا (FPG)
• آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT)
آزمایش A1C. گاهی اوقات آزمایش هموگلوبین A1c، HbA1c، و یا آزمون گلیکوهموگلوبین نامیده می شود، این آزمایش نشان دهنده ی سطح متوسط گلوکز خون، در 3 ماه گذشته است. این آزمایش، قابل اطمینان ترین آزمایش برای پیش دیابت است، اما به اندازه ی آزمایش های دیگر حساس نیست. در برخی از افراد، این آزمایش ممکن است پیش دیابت را تشخیص ندهد، که بوسیله آزمایش های گلوکز می توان متوجه شد.(سیارک)  
اگر چه برخی از ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی می توانند به سرعت A1C را در دفتر خود اندازه گیری کنند، اما آن نوع از اندازه گیری بنام آزمایش نقطه ی مراقبت ،در تشخیص بیماری قابل اطمینان نیست. برای تشخیص پیش دیابت، آزمایش A1C را باید در یک آزمایشگاه و با استفاده از روشی که توسط NGSP تایید شده باشد، تجزیه و تحلیل کرد.
آزمایش A1C می تواند برای تشخیص پیش دیابت در افراد با شرایط خاص که در نتایج آنها تداخلی صورت گرفته است، غیر قابل اعتماد باشد. وقتیکه نتایج A1C بسیار متفاوت از نتایج حاصل از آزمایش گلوکز خون به نظر می رسد، باید به وجود تداخل شک کرد. بخصوص مردم آفریقا، مدیترانه، و یا نژادهای جنوب شرقی آسیا، و یا افرادی با اعضای خانواده ی با کم خونی داسی شکل یا تالاسمی، در معرض خطر تداخل هستند. مردم در این گروه ها ممکن است یک نوعِ کمتر رایج از هموگلوبین، تحت عنوان هموگلوبین مغایر (hemoglobin variant)، که می تواند سبب تداخل در برخی از آزمایش هایA1C شوند، را داشته باشند.
آزمایش گلوکز پلاسمای ناشتا.

این آزمایش گلوکز خون را در افرادی که برای حداقل 8 ساعت چیزی نخورده اند، اندازه گیری می کند. این آزمایش وقتی در صبح انجام شود، بسیار قابل اطمینان تر است. پیش دیابت های یافت شده با این آزمایش IFG نامیده می شود.
سطح گلوکز ناشتای 100 تا mg/dL 125، پیش دیابت را نشان می دهد.(سیارک)  
OGTT: در این آزمایش بعد از اینکه فرد برای 8 ساعت چیزی نمی خورد و 2 ساعت دیگر نیز تنها یک مایع شیرین که از طرف ارائه دهنده مراقبت سلامتی یا آزمایشگاه به او داده شده را می نوشد، گلوکز خون اندازه گیری می شود. پیش دیابت یافت شده با این آزمایش، IGT نامیده می شود.
یک سطح گلوکز خون بین 140 و mg/dL 199، پیش دیابت را نشان می دهد.
یک آزمایش خون که پیش دیابت را نشان می دهد به این معناست که مقاومت به انسولین تا جایی پیشرفت کرده است که سلول های بتا در لوزالمعده دیگر توانایی جبران آنرا ندارند، و سطح گلوکز خون فرد به سمت دیابت نوع 2، در حال افزایش است. هرچقدار نتایج آزمایش بالاتر باشند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بیشتر است. سطح خطر همچنین به دیگر عوامل خطر فرد، که در بخش "چه کسی باید برای پیش دیابت آزمایش شود" ذکر شد، بستگی دارد.
اعداد مربوط به آزمایش. برای مثال، افراد با A1C زیر 5.7 درصد هنوز هم ممکن است در صورتیکه یک سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت نوع 2 یا اضافه وزن در اطراف کمر را دارند، در معرض خطر ابتلا به دیابت باشند. مردم باA1C بالاتر از 6 درصد باید در معرض خطر بسیار بالای ابتلا به دیابت در نظر گرفته شوند. سطح 6.5 درصد و یا بالاتر به معنای یک فرد دارای دیابت است.(سیارک)  
پیگیری.

افرادی که نتایج آزمایش آنها نشان می دهد که آنها مبتلا به پیش دیابت هستند ممکن است در ظرف 1 سال مجدد مورد آزمایش قرار گیرند و باید تغییراتی در شیوه زندگی خود به منظور کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، ایجاد کنند.
تغییر نتایج. اگر چه همه این آزمایشات را می توان برای آزمایش پیش دیابت مورد استفاده قرار داد، در برخی از افراد یک آزمایش، پیش دیابت یا دیابت را نشان می دهد درحالیکه یک آزمایش دیگر آنرا نشان نمی دهد. افراد با نتایج آزمایش متفاوت ممکن است در مراحل اولیه این بیماری باشند، که در آن سطح گلوکز خون به اندازه کافی افزایش نیافته است که آنرا در هر آزمایشی نشان دهد.
ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی، تست های آزمایشگاهی را برای تایید نتایج تست، تکرار می کنند. دیابت در طول زمان توسعه می یابد، بنابراین حتی با وجود تغییراتی در نتایج آزمایش، ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی می توانند بگویند که چه وقت سطح کلی گلوکز خون بیش از حد بالا می رود.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید