چهار بیماری که در انتظار مردان بعد از 50 سال است

در
شایعترین بیماری قلبی در مردان ، انفارکتوس میوکارد است. حیله گری انفارکتوس میوکارد این است که ممکن است علائم تا آخرین لحظه ظاهر نشوند. بنابراین ، بعد از 40 سال ، مردان حتی اگر درد قلب یا تنگی نفس نداشته باشند ، باید هر سال نوار قلب (ECG) انجام دهند.
 
دومین بیماری مهم مرتبط با سن ، آترواسکلروز است. این یک بیماری پیشرونده مزمن خطرناک است که منجر به تشکیل پلاک های آترواسکلروتیک در دیواره شریان ها و باریک شدن آن می شود.
 
لازم است از عادت های بد (الکل ، سیگار کشیدن) خلاص شوید ، بیشتر حرکت کنید ، از چاقی جلوگیری کنید ، فشار خون را کنترل کنید ، درست بخورید و از موقعیتهای استرس زا جلوگیری کنید.
 
نقرس یک بیماری تقریباً منحصراً مردانه است که در آن مقدار اضافی نمک اسید اوریک (ادرار) در بدن ایجاد می شود که بر مفاصل تأثیر می گذارد. در این حالت ، اول از همه ، شما باید شیوه زندگی را تغییر دهید - برای عادی سازی وزن ، کنار گذاشتن الکل ، یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.
 
پروستاتیت این بیماری در انتظار مردان در هر سنی است ، اما افراد بالای 45 سال آسیب پذیر هستند. التهاب غده پروستات به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد. این ، از جمله سرماخوردگی ، بیماریهای عفونی. عفونتهای مقاربتی سبک زندگی بی تحرک؛ زندگی جنسی نامنظم.
 
سرطان پروستات معمولاً دقیقاً در مردان پس از 50 سال رخ می دهد و طبق آمار ، در بین بیماریهای انکولوژیک مقام دوم جهان را دارد.

نظرات

۱۴۰۰/۱۱/۱۶لیست معاینات توصیه شده توسط وزارت بهداشت برای مردان...... مردان 40 تا 49 ساله باید موارد زیر را انجام دهند: بررسی توسط متخصص اورولوژی - 1 بار در سال..... پس از معاینه، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای آزمایش PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات) تجویز کند.......... مردان بالای 50 سال باید موارد زیر را انجام دهند........... بررسی توسط متخصص اورولوژی - 1 بار در سال............ پس از معاینه، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای آزمایش PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات) تجویز کند........ کولونوسکوپی - 1 بار در 5 سال............... بعد از 60 سالگی، در صورت نیاز، معاینات دیگری توسط پزشک خانواده یا پزشک عمومی تجویز می شود..............

۱۴۰۰/۱۱/۱۶مزایا و معایب غربالگری سرطان......... مزیت آشکار و غیرقابل انکار این نوع تشخیص، احتمال تشخیص تومورهای سرطانی حتی قبل از بروز اولین علائم در فرد است. این امکان شروع زودهنگام درمان را فراهم می کند، بنابراین شانس بهبودی بیشتر و مرگ و میر کاهش می یابد........ درک این نکته مهم است که حتی قبل از بروز هر گونه علائمی، سلول های سرطانی می توانند رشد کرده و در سراسر بدن پخش شوند و در نتیجه تاکتیک های درمانی بعدی را پیچیده تر کنند........ معایب معاینات غربالگری شامل عوارض در حین معاینه و مشکلات مرتبط با نتایج مثبت و منفی کاذب آزمایش است.............. هیچ تشخیصی نمی تواند جایگزین درمان شود و خود فرآیند تشخیص سرطان می تواند منجر به اختلالات روان تنی و کاهش امید به زندگی کلی شود.

در ادامه بخوانید...

خطرات چاقی

در

چاقی واژه ای است به معنای این که وزن شما 20% بیشتر از چیزی باشد که وزن غیرنرمال نسبت به قدتان تلقی گردد. که باعث می شود شما به احتمال زیاد شرایطی مثل زیر داشته باشید :
• بیماری های قلبی و سکته
• فشار خون بالا
• دیابت
• برخی سرطان ها
• بیماری کیسه ی صفرا و سنگ کیسه ی صفرا
• آماس مفصلی – استخوانی
• نقرس
• مشکلات تنفسی مثل خفگی در زمان خواب ( زمانی که فرد برای مدت کوتاهی در حین خواب نفس نکشد) و آسم
فردی که چاق باشد همه ی این مشکلات را ندارد. خطر زمانی زیاد میشود که شما سابقه ی خانوادگی یکی از وضعیت های بالا را داشته باشید.

در این جاست که وزن شما اهمیت پیدا می کند. اگر اضافه وزنتان بیشتر در اطراف شکم باشد ( شکل ( سیب))، نسبت به شکل گلابی " خطرناکتر است یعنی اضافه وزن تان بیشتر در اطراف ران و نشیمنگاه است.
در اینجا هفت وضعیت مربوط به چاقی یا اضافه وزن ، به دقت بررسی می گردد.
بیماری های قلبی و سکته
اضافه وزن باعث می شود شما به احتمال زیاد دارای فشار خون بالا و کلسترول بالا باشید . این دو وضعیت به احتمال بیشتر باعث حمله ی قلبی یا سکته می گردد.
خبر خوب این است که کاهش مقدار اندکی از وزن می تواند خطر پیشرفت بیماری قلبی یا سکته را کاهش دهد. اثبات شده کاهش 5-10% از وزنتان ، خطر پیشرفت بیماری قلبی را کاهش می دهد.

دیابت نوع دو
اکثر افرادی که دارای دیابت نوع دو هستند ، یا چاقند یا اضافه وزن دارند. شما می توانید با خوردن یک غذای رژیمی متعادل و خواب مناسب و ورزش بیشتر ، خطر پیشرفت دیابت نوع دو را با کاهش وزن ، از بین ببرید.
اگر دیابت نوع دو دارید ، وزن خود را کاهش داده و فعالیت جسمی خود را بالاتر برده تا بتوانید سطح قند خون خود را کنترل کنید. فعالتر شدن نیز نیاز شما را به تجویز داروی دیابتی کاهش می دهد.(سیارک)
سرطان
سرطان های روده ، پستان ( بعد از یائسگی ) ، رحم ( دیواره ی رحم) ، کلیه و مری مربوط به چاقی است. در برخی از مطالعات نیز ارتباط میان چاقی و سرطان های کیسه ی صفرا ، تخمدان و پانکراس گزارش شده است.
بیماری های کیسه ی صفرا
بیماری های کیسه و سنگ صفرا در افرادی که اضافه وزن دارند ، رواج بیشتری دارد.
کاهش وزن به خودی خود ، خصوصا کاهش وزن سریع یا کاهش مقدار زیادی از وزن ، باعث خطر بیشتر سنگ کیسه ی صفرا می گردد. کاهش وزن به میزان یک پوند در هفته ، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.
آماس مفصلی – استخوانی
این بیماری وضعیت مفاصل مشترک است که اکثرا روی زانو ، باسن یا پشت اثر می گذارد. اضافه وزن ، فشار زیادی روی این مفاصل قرار داده و باعث ساییدگی غضروف (بافت نرمچه ی مفاصل) می گردد که طبیعتا از آنها حمایت می کند.
کاهش وزن می تواند این فشار روی زانو ها ، باسن و پایین کمر را کاهش داده و علائم این ورم را بهبود بخشد.
نقرس
نقرس بیماری ای است که روی مفصل های اثر می گذارد. زمانی رخ می هد که در خون شما اسید اوره ی زیادی وجود داشته باشدو این اسید اوره ی بالا ، بلورهایی را تشکیل می دهد که در مفاصل رسوب می کند.
نقرس بیشتر در افرادی که اضافه وزن دارند ، رایج است. هر چه وزنتان بالا باشد ، احتمال بیشتری نیز وجود دارد که دچار نقرس شوید.
در دوره ی کوتاه ، تغییرات ناگهانی وزن ، باعث شروع ناگهانی نقرس می گردد. اگر سابقه ی نقرس دارید ، برای بررسی بهترین روش کاهش وزن با دکتر خود مشاوره کنید.
آپنه ی خواب
آپنه ی خواب ، وضعیت تنفسی است که به اضافه وزن ارتباط دارد. آپنه ی خواب باعث میشود فرد به سختی در خواب نفس کشیده و در زمان خواب ، اندکی تنفسش قطع گردد. آپنه ی خواب باعث بی خوابی شبانه و بیماری های قلبی و به احتمال زیاد ، سکته می شود.
کاهش وزن نیز آپنه ی خواب را بهتر می کند.

(سیارک)

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

افزایش درد مفاصل با خوردن این مواد غذایی

در


اگر شما از مبتلایان به بیماری ها مانندنقرس، آرتریت، لوپوس و فیبرومیالژیا می باشید و در عین حال، درد مفاصل را دائما تجربه می نمایید، این ۶ گروه غذایی که  در ادامه مقاله آمده است ، باعث افزایش التهاب در بدن می گردند و بهتر است آنها را از رژیم غذایی  خود حذف نمایید:

گوشت های حاوی پورین: پورین ها در بدن به اسید اوریک تبدیل می‌گردند. اسید اوریک اضافی موجود در خون به شکل کریستال ‌هایی در مفاصل ته ‌نشین می شود و باعث قرمزی، تورم و گرم شدن، درد و التهاب یک یا چند مفصل می‌ گردد. غذاهای حاوی پورین عبارتند از: گوشت، صدف، جگر، مغز و کلیه‌ ها. محققان عنوان کرده اند که مصرف گوشت یا غذاهای دریایی خطر حملات نقرس را زیادتر می کند.

نوشیدنی های شیرین: مصرف این نوشیدنی ها علاوه بر افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی، به دلیل وجود سایتوکین موجود در آنها باعث  انتشار التهاب در بدن می گردند. تحقیقات  نشانمی دهد زنانی که روزانه بیش از یک قوطی نوشابه مصرف می کنند، ۶۳ درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به ورم مفاصل می باشند.(سیارک)

سالم نگه داشتن مفاصل بخش دوم

سالم نگه داشتن مفاصل بخش اول

آیا چای سبز میتواند به مفاصل کمک کند

مصرف ماهی در پیشگیری از آرتریت روماتوئید

گوجه فرنگی: کسانی که دچار یک نوع خاص از ورم مفاصل به نام نقرس می باشند، مصرف طولانی مدت برخی میوه های قرمز از جمله گوجه فرنگی، منجر به افزایش درد مفاصل ناشی از التهاب می گردد. خوردن گوجه فرنگی باعث افزایش سطوح اسید اوریک موجود در خون شده که وجود اسید اوریک بالا در خون زمینه ساز ابتلا به نقرسمی باشد.

کافئین: مصرف بیش از حد کافئین اثرات منفی به همراه می آورد و یکی از آسیب‌های ناشی از آن درد مفاصل می باشد. در ضمن کافئین موجود در قهوه با عث تداخل دارویی گردد. کافئین علاوه بر قهوه در نوشابه، نوشیدنی ‌های انرژی ‌زا، شکلات و کاکائو نیز موجود است.

لبنیات: پروتئین موجود در محصولات لبنی در برخی افراد می ‌تواند باعث درد مفاصل ‌گردد. اگر  بعد از مصرف محصولات لبنی درد مفاصل‌ در شما افزایش پیدا کرد، سعی نمایید برای مدتی لبنیات را ازرژیم غذایی خود حذف  و ازجایگزین شیر سویا و یا سایر محصولات استفاده نمایید.

روغن ذرت: این روغن ‌ها  به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا ۶ موجود در آنها، باعث ایجاد التهاب و بیماری های قلبی عروقی می گردندد.  از مصرف بیش از حد موادی مثل سس سالاد، بادام زمینی، سویا و روغن دانه انگور اجتناب نمایید. سعی کنید این موادغذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ را با غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب ضدالتهاب امگا ۳،  جایگزین کنید. مانند دانه کتان، دانه کدو تنبل و روغن زیتون (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

مردان این علائم را جدی بگیرند

در

 کارشناسان می گویند مردان می توانند با هشیار بودن در مورد برخی از علائم بیماری سرطان که بیانگر نیاز فوری به مراجعه به دکتر است، به خود نفع بسیاری برسانند.

خستگی

خستگی یک علامت مبهم دیگر است که ممکن است در مردان به سرطان مربوط باشد. البته بسیاری از مشکلات دیگر هم می تواند باعث خستگی شود. خستگی نیز مانند تب هنگامی رخ می دهد که سرطان گسترش پیدا کرده باشد. اما در برخی از سرطان ها مانند سرطان خون یا لوسمی یا برخی از سرطان های معده یا روده بزرگ ممکن است در همان ابتدای بیماری بروز کند.

اگر احساس خستگی شدید دارید و با استراحت بهتر نمی شوید، به دکترتان مراجعه کنید. پزشک ضمن معاینه شما وجود سایر علائم را هم جستجو خواهد کرد تا علت خستگی شما پیدا کند و درمان آن را تجویز کند.

سرفه مداوم

سرفه علامت شایعی در سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آلرژی ها است و همچنین سرفه ممکن است عارضه جانبی برخی از داروها باشد. اما هر سرفه طولانی مدتی- یعنی سرفه ای که بیش از سه تا چهار هفته طول بکشد- را نباید نادیده گرفت و برای بررسی آن باید به پزشک مراجعه کرد. سرفه طولانی مدت علاوه بر سرطان ممکن است نشانه بیمار یهای دیگری مانند برونشیت مزمن یا بازگشت محتویات اسیدی معده به مری (ریفلاکس) باشد. پزشک شما سابقه پزشکی شما را خواهد گرفت، گلوی شما را معاینه خواهد، کارکرد ریه تان را بررسی خواهد کرد و به خصوص اگر سیگاری باشید، ممکن است رادیوگرافی قفسه سینه را هم تجویز کند. هنگامی علت سرفه مشخص شد، پزشک یک طرح درمانی برای شما تعیین خواهد کرد.

اشکال در بلع

برخی از مردان از اشکال در بلع شکایت می کنند. آنها در طول زمان ممکن است با تغییردادن رژیم غذایی شان و مصرف مواد غذایینرم تر و مایع سعی کنند بر این مشکل غلبه کنند مثلا سوپ بخورند. اما اشکال در بلع می تواند نشانه سرطان های گوارش از جمله سرطان مری باشد.

اگر در بلعیدن غذا مشکل دارید، به پزشک تان اطلاع بدهید. پزشک پس از گرفتن شرح حال و سابقه پزشکی شما ممکن است رادیوگرافی قفسه سینه تجویز کند. پزشک تان همچنین ممکن است شما را به متخصص گوارش ارجاع دهد تا با آندوسکوپی فوقانی مری و بخش بالایی دستگاه گوارش تان مورد بررسی قرار گیرد.

تغییرات پوست

شما نه تنها باید از تغییرات در خال های تان آگاه باشید (که نشانه شناخته شده سرطان پوست بالقوه است) بلکه هر تغییر در رنگ پوست را باید مورد توجه قرار دهید. همچنین ایجاد زخم و خونریزی ناگهانی از پوست هم و پوسته ریزی شدید هم باید بوسیله پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

مشکل است گفت تا چه مدت باید صبر کرد و به مشاهده تغییرات پوست ادامه داد و سپس به پزشک مراجعه کرد، اما اغلب کارشناسان می گویند بیشتر از چند هفته نباید منتظر بمانید. پزشک از شما شرح حال دقیقی خواهد گرفت و معاینه جسمی دقیقی انجام خواهد داد. همچنین ممکن است برای رد کردن احتمال سرطان نمونه برداری بافتی از پوست را تجویز کند.

ظهور خون در جاهای غیرمعمول

اگر در بخشی از بدن تان که به طور معمول خونریزی نمی کند، خون مشاهده کنید، باید به پزشک تان مراجعه کنید. اگر شروع به سرفه کردن و بالا آوردن خلط خونی کنید، خون در مدفوع تان ظاهر شود یا ادرارتان خونی باشد، مراجعه به پزشک لازم است. توجه داشته باشید که نسبت دادن وجود خون در مدفوع به بواسیر (هموروئید) اشتباه است، این خونریزی ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ باشد.

پزشک شما در مورد علائم تان سوال خواهد کرد. ممکن است آزمایش هایی مانند کولونوسکوپی (آندوسکوپی روده بزرگی با استفاده از یک لوله انعطاف پذیر که بر سر آن دوربینی نصب شده است) را توصیه کند. هدف کولونوسکوپی یافتن نشانه های سرطان یا ضایعات پیش سرطانی (که ممکن است بعدها به سرطان تبدیل شوند) و نیز هر ضایعه دیگری باشد که باعث خونریزی شده است.

تغییرات  در دهان

اگر سیگار می کشید یا توتون می جوید، به خصوص باید در مورد بروز لکه های سفید درون دهان یا نقاط سفید رنگ روی زبان تان هشیار باشید. این تغییر ممکن است بیانگر بروز "لوکوپلاکیا"، یک ضایعه پیش سرطانی که ممکن است در نتیجه تحریک شدن مداوم پوشش دهان و زبان رخ دهد- باشد. این عارضه ممکن است در نهایت به سرطان دهان تبدیل شود.

این تغییرات را باید به پزشک یا دندانپزشک تان اطلاع دهید. پزشک یا دندانپزشک پس از پرسیدن سوابق پزشکی و معاینه تغییرات، تصمیم خواهد گرفت چه کارهای دیگری لازم است انجام شود.

مشکلات ادراری

با افزایش سن مردان، دچار شدن به مشکلات ادراری شیوع بیشتری پیدا می کند. مردان ممکن است تکرر ادرار، احساس فوریت برای ادرار کردن و احساس باقی ماندن ادرار در مثانه و تخلیه نشدن کامل آن شکایت داشته باشند. هر مردی با افزایش سن ممکن است به این مشکلات دچار شود. اما توجه داشته باشید که این علائم ممکن است به علت سرطان نیز بروز کند، به خصوص اگر این علائم روز به روز بدتر شوند. پروستات با افزایش سن مردان بزرگ می شود. این بزرگ شدن به علت یک عارضه خوش خیم و غیرسرطانی به نام "هیپرپلازی خوش خیم پروستات" یا BPH است.

پزشک شما ممکن است آزمایش خون برای اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات یا PSA را تجویز کند. PSA پروتئینی است که بوسیله غده پروستات تولید می شود. این آزمایش برای کمک به تعیین امکان وجود سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد. اگر دکترتان در معاینه متوجه ناهنجاری های پروستات شود یا اگر میزان PSA از حد طبیعی بالاتر باشد، شما را به یک متخصص مجاری ادراری- تناسلی (اورولوژیست) ارجاع می دهد و ممکن است نمونه برداری بافتی از پروستات را تجویز کند.

سوء هاضمه

بسیاری از مردان، به خصوص با در سنین بالاتر هنگامی که دچار سوء هاضمه می شوند، به خصوص اگر در خوردن و نوشیدن افراط کرده باشند، فکر می کنند دچار "حمله قلبی" شده اند. اما سوء هاضمه مداوم همچنین ممکن است نشانه سرطان مری،گلو یا معده باشد و باید به پزشک اطلاع داده شود.

پزشک شما از سوابق پزشکی تان سوال خواهد کرد و پرسش هایی درباره دوره های سوء هاضمه خواهد کرد. بر اساس شرح حال شما و پاسخ های تان به این پرسش ها پزشک در مورد آزمایش های لازم و نحوه درمان تصمیم خواهد گرفت.منبع :برنا

نظرات

در ادامه بخوانید...

موی بلوند دیگر طرفدار سابق را ندارد

در

تعریف مشخصی از زیبایی وجود ندارد. نمی توان برای زیبایی قالب مشخصی تعریف کرد. معمولا وقتی حرف از زیبایی می شود هرکسی شخصی را در ذهن خود مجسم می کند. برای خارجی ها هنرپیشنه معروف هالیوود مرلین مونرو و مدل موهای او یک نماد از زیبایی است.
بعد از مرلین مونرو در دهه 50 میلادی موی بلوند نماد زیبایی شد. بلوند بودن با شعارهای مختلف مثل"بلوند بهتره"، "بلوند زیباست" یا "بلوندش باحال تره" تبلیغ می شد.

موی بلوند دیگر طرفدار سابق را ندارد.

برپایه نظرسنجی انجام شده از 2000 مرد توسط یکی از شبکه های اجتماعی بیشتر از 60% مردان تمایل به مو با رنگ پرکلاغی داشتند.

در این نظرسنجی 33% مو قهوه ای، 28% مو مشکی، 26% مو بلوند و در نهایت کمتر از 9% مو قرمز را جذاب توصیف کردند.

 

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

زنان واقعا قوی‌تر از مردان هستند

در


اگر همیشه سر این موضوع با دوستان‌تان بحث می‌کردید، حالا یک تحقیق علمی هم دارید که در راستای ادعای‌تان طرح کنید.نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در شرایط بسیار سخت مثل قحطی، شیوع بیماری‌های واگیردار، یا حتی اسارت، زنان بیش از مردان دوام می‌آورند.


در عصر حاضر نیز زنان تقریبا همه جای دنیا بیش از مردان عمر می‌کنند. مثلا در انگلستان، امید به زندگی برای زنان ۸۳ سال است و برای مردان ۷۹.۵ سال. (در اسکاتلند این ارقام به ترتیب ۸۱ و ۷۷ است.)

مطالعه اخیر در دانشگاه جنوبی دانمارک و روی هفت نمونه تاریخی که جوامع بشری در شرایط بسیار سخت قرار گرفته بوده‌اند، انجام شده. هدف مطالعه درک بهتر اختلاف عمر بین زنان و مردان بوده.

از نمونه‌هایی که محققان این دانشگاه مطالعه کرده‌اند، می‌توان به قطحی ایرلند بین سال‌های ۱۸۴۵ و ۱۸۴۹ میلادی و دو شیوع سرخک در ایسلند در سال‌های ۱۸۴۶ و ۱۸۸۲ میلادی اشاره کرد. نمونه دیگر تجربه برده‌های لیبریایی است که اوایل قرن نوزدهم میلادی در آمریکا آزاد شدند و به آفریقا بازگشتند و بسیاری چون در معرض بیماری‌هایی که در آمریکا نبود قرار گرفتند، مردند.

در همه این نمونه‌های تاریخی، امید زندگی به شدت کم شد. مثلا در شیوع سرخک در ایسلند (۱۸۸۲)، امید زندگی برای زنان از حدود ۴۴ سال به حدود ۱۹ سال رسید، و برای مردان از حدود ۳۸ سال به اندکی زیر ۱۷ سال.
ادعای این محققان این است که دلیل اصلی اختلاف امید به زندگی بین زنان و مردان، نرخ مرگ‌ومیر نوزادان است
محققان دانشگاه جنوبی دانمارک مشاهده کرده‌اند که در همه جوامع مورد بررسی، و تقریبا در همه گروه‌های سنی، نرخ مرگ‌ومیر زنان کمتر بوده، و جز یک مورد استثناء زنان بیش از مردان عمر می‌کرده‌اند.

ادعای این محققان این است که دلیل اصلی اختلاف امید به زندگی بین زنان و مردان، نرخ مرگ‌ومیر نوزادان است. آنها می‌گویند: "در شرایط بسیار سخت و کشنده، نوزادان دختر بهتر از نوزادان پسر مقاومت می‌کردند".

و بر این مبنا نتیجه گرفته‌اند که: "این واقعیت که در شرایط بسیار سخت، و در بدو تولد که تفاوت‌های رفتاری و اجتماعی دو جنس کمینه است، ماده‌ها بیش از نرها زنده می‌مانند، شاهدی است بر این فرضیه که برتری زنان در بقا دلایل بنیادی زیست‌شناختی دارد".

نویسندگان گزارش تأکید کرده‌اند که بر اساس یافته‌های این تحقیق مزیت زنان به مردان در محیط‌های مختلف کم و زیاد می‌شود و عوامل اجتماعی هم روی آن تأثیر دارد.

آنها به نتایج تحقیق‌های دیگر اشاره کرده‌اند که اختلاف هورمونی را عامل اختلاف مرگ‌ومیر زن و مرد می‌داند. مثلا استروژن که در زنان بیش از مردان یافت می‌شود، خاصیت ضدتورمی دارد. در حالی که تستسترون که در مردان بیشتر است، ممکن است باعث ضعف سیستم ایمنی بشود.

پروفسور ویرجینیا زارولی، سرپرست این تیم تحقیقاتی، می‌گوید: "شرایط مردم در نمونه‌هایی که بررسی کردیم حقیقتا وحشتناک بود. و با اینکه در این دوره‌های بحران مزیت بقای زنان افت می‌کرد، همچنان آن‌قدر بود که بیش از مردان زنده بمانند. یعنی حتی در دوره‌هایی که مرگ و میر زیاد بود، زنان بیش از مردان عمر می‌کردند". ( سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

بزرگی خوش خیم پروستات

در


بیماری بزرگی خوش خیم پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات ( BPH ) ، بیماری شایعی در میان مردان میانسال و سالمند می باشد. در این مقاله که از مایوکلینیک انتخاب شده است به این بیماری خوش خیم ولی آزاردهنده می پردازیم. پروستات غده ای مردانه است. این غده در ساخت مایع منی نقش مهمی دارد و این مایع را به اسپرم ها می افزاید.

غدۀ پروستات لولۀ مجاری ادرار را که در خارج کردن ادرار از بدن نقش دارد ، احاطه کرده است. به مروری که سن مردان افزایش می یابد غده پروستات نیز بزرگ تر می شود. اگر این غده بیش از اندازه بزرگ شود ، مشکل ساز خواهد شد. وضعیتی که در آن غدۀ پروستات بیش از اندازه بزرگ می شود، بزرگی خوش خیم پروستات ( BPH ) نام دارد.

اکثر مردان ممکن است با افزایش سن به این عارضه دچار شوند. اما علائم آن عموما بعد از ۵۰ سالگی بروز می کند. بزرگی خوش خیم پروستات یک بیماری سرطانی محسوب نمی شود و به نظر نمی رسد عاملی برای افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات باشد. اما علائم هر دوی این بیماری ها یکسان است. توجه کنید اگر علائم زیر را دارید این قضیه را حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

۱ – نیاز مکرر و فوری به دفع ادرار حتی در ساعات نیمه شب

۲ – مشکل در شروع دفع ادرار (دفع ادرار به سختی صورت پذیرد) یا دفع ادرار به صورت قطره قطره

۳ – جریان ادرار ضعیف ، آهسته و قطع و وصل شدن جریان ادرار

۴ – نیاز مجدد به دفع ادرار بلافاصله بعد از دفع ادرار قبلی

۵ – مشاهدۀ خون در ادرار

موارد شدید بزرگی خوش خیم پروستات ( BPH ) می تواند مشکلات جدی تری علاوه بر موارد بالا ، به وجود بیاورد. مثل عفونت ادراری و آسیب به مثانه و کلیه. آزمایش های مربوط به تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات ( BPH ) ، شامل آزمایش دیجیتال مربوط به مقعد ، آزمایش خون ، تصویر برداری ، مشاهدۀ جریان ادراری و مشاهدۀ مثانه با دستگاهی به نام مثانه بین هستند. معالجات برای این بیماری شامل مراقبت های طولانی مدت ، داروها ، فرآیند های بی نیاز به جراحی و نیز اعمال جراحی می باشند.

بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

بزرگی خوش خیم پروستات ( BPH ) وضعیتی است در مردان که در آن غدۀ پروستات بزرگ شده اما سرطانی نمی شود. این بیماری هم چنین هیپرپلازی خوش خیم پروستات ، هیپرتروفی خوش خیم پروستات و بزرگی مسدود کننده ی خوش خیم پروستات نیز نامیده می شود.

غدۀ پروستات در دو مرحلۀ اصلی از زندگی مردان رشد می کند. ابتدا در سنین بلوغ که در این هنگام اندازۀ آن دو برابر اندازۀ اولیه خواهد بود. فاز دوم رشد این غده در حدود ۲۵ سالگی رخ می دهد و پس از این سن در تمام طول زندگی اکثر مردان به رشد آهستۀ خود ادامه می دهد. بزرگی خوش خیم پروستات اصولا در فاز دوم رشد این غده اتفاق می افتد. به مروری که پروستات بزرگ تر می شود ، فشار بر روی مجاری ادراری بیشتر شده و نیز دیواره مثانه ضخیم تر می شود. سرانجام مثانه ضعیف شده و توانایی خود را برای خالی کردن تمام ادرار از دست می دهد و همیشه مقداری از ادرار درون آن باقی می ماند. تنگ شدن مجاری ادرار و هم چنین ماندن ادرار در مثانه به علت عدم توانایی برای دفع کامل ادرار مشکلاتی را به وجود خواهد آورد که مرتبط با بزرگی خوش خیم پروستات می باشد.

چه عواملی موجب بزرگی خوش خیم پروستات می شود؟

عوامل ایجاد کننده بزرگی خوش خیم پروستات هنوز شناخته شده نیستند. در هر حال این بیماری مردان مسن را مبتلا می کند. بزرگی خوش خیم پروستات در مردانی که بیضه های خود را قبل از بلوغ از بدن خارج کرده اند ، مشاهده نشده است. به این دلیل محققان باور دارند فاکتورهایی که مرتبط با بیضه ها و افزایش سن هستند ، موجب بزرگی خوش خیم پروستات می شوند. مردان در طول زندگی خود هورمون جنسی مردانه یا تستوسترون و مقدار اندکی هورمون جنسی زنانه یا استروژن را تولید می کنند. با افزایش سن میزان تستوسترون فعال در خون مردان کاهش می یابد و مقدار زیادی استروژن را در بدن باقی می گذارد. محققان دریافته اند بزرگی خوش خیم پروستات با مقادیر بالای استروژن در ارتباط بوده و این هورمون می تواند فاکتور های رشد سلولی در پروستات را تحریک کند.

هورمون دیگری که دانشمندان روی آن مطالعات زیادی انجام داده اند ، هورمون دهیدروتستوسترون ( DHT ) می باشد. این هورمون مردانه نقش مهمی را در تحریک رشد غدۀ پروستات بازی می کند. بعضی محققان نشان داده اند که حتی با وجود مقادیر کم از هورمون تستوسترون در بدن مردان ، همچنان تولید و آزادسازی هورمون دهیدروتستوسترون به داخل غدۀ پروستات ادامه می یابد. تحریک ساخت هورمون دهیدروتستوسترون می تواند مشوق سلول های پروستات برای رشد باشد. این محققان ثابت کرده اند در مردانی که هورمون دهیدروتستوسترون تولید نمی شود ، بزرگی خوش خیم پروستات نیز اتفاق نمی افتد.

چه کسانی به هیپرپلازی خوش خیم پروستات مبتلا می شوند؟

استفاده از فاکتورهایی که موجب بزرگی خوش خیم پروستات می شوند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

۱ – سنین ۴۰ سالگی و بالاتر از آن

۲ – سابقه فامیلی برای ابتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات

۳ – چاقی، بیماری های قلب و عروق، و دیابت نوع ۲

۴ – عدم تحرک و فعالیت های ورزشی

۵ – اختلال نعوذ آلت تناسلی مردانه

چه موقع باید به دنبال مراقبت های پزشکی بود؟

ممکن است بعضی علائم در دفع ادرار ارتباطی به بزرگی خوش خیم پروستات نداشته باشد و مربوط به مشکلات مثانه باشد مانند عفونت مثانه و عفونت مجاری ادراری ( UTI ). هم چنین علائم بزرگی خوش خیم پروستات می تواند مربوط به سرطان پروستات باشد. چون علائم این دو بیماری شبیه هم است و لذا مردانی که علائم زیر را دارند باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

۱ – عدم توانایی برای دفع کامل ادرار

۲ – احساس درد ، سوزش و تکرر ادرار

۳ – مشاهدۀ خون در ادرار

۴ – درد و ناراحتی شدید در اندام های پایینی به خصوص در ناحیۀ شکم و مجرای ادراری

 

نظرات

در ادامه بخوانید...