اصول اخلاقی سیستم های حسابداری

در

(سیارک) اصول اخلاقی سیستم های حسابداری شامل فعالیت های گزارش مالی شرکت می باشد.شرکت هایی که به صورت عمومی به داد و ستد سهام می پردازند،از اعتبار دهندگان یا سرمایه گذاران می خواهند از گزارش های مالی آن ها به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با اطلاعات مهم مالی استفاده نمایند.کمیسیون ارز و اوراق ایالات متحده همراه با هیئت استانداردهای حسابداری مالی "اصول حسابداری عمومی پذیرفته شده" را ایجاد نمود که به تعریف شیوه های اخلاقی و اصول حسابداری می پردازد که کسب و کار ها به کار می گیرند.

ماهیت کار

حسابداران، حسابرسان و کارمندان حسابداری باید معیار اخلاقی بالایی را ایجاد نمایند به هنگام رویارویی با اطلاعات مالی.اکثر داده های مالی در یک شرکت خارج از گزارش های مالی آن بسیار محرمانه بوده و معمولا برای انتخاب افراد معدودی در دسترس می باشد.این کار مستلزم آن است که حسابداران، حسابرسان و کارمندان ماهیت محرمانه بودن را درک نموده و معیارهای اخلاقی را به هنگام بررسی نمودن معاملات خارج از سازمان به کار بگیرند.

اطلاعات دقیق

دیگر مسائل اخلاقی در حسابداری عبارتند از اعتبار سنجی این موضوع که اطلاعاتی که وارد سیستم حسابدارای شده اند دقیق هستند.زیرا افراد بشر می توانند مرتکب خطا بشوند، این موضوع بدین معنی است که تمامی معاملات مالی باید دارای مدرک نسخه چاپی پشتیبان به راحتی قابل اثبات باشند.خطاهایی که رخ می دهند باید در سیستم حسابداری تصحیح بشوند.این موضوع همچنین بدین معنی است که معاملات تنظیم کننده یا تصحیح کننده خطاها ممیزی کاملی را فراهم می نمایند.فراهم نمودن ممیزی کامل شامل تکمیل تمامی مراحل معامله بدون در نظر گرفتن راه های میان بر می باشد.یک حسابرس باید قادر به دنبال نمودن معامله از ابتدا تا انتها با مدرک پشتیبان حمایت کننده از معامله باشد.

GAAP

بخش های حسابداری معمولا اصول تحت عنوان FASB در کل اصول حسابداری پذیرفته شده را می پذیرند، چه شرکت به صورت علنی برگزار گردد چه نگردد.حتی اگر گزارش های مالی برای ارائه کافی نباشند زیرا شرکت به صورت خصوصی برگزار می گردد، اطمینان از این موضوع که گزارشات مالی دقیق هستند هنوز بخشی از استفاده از سیستم حسابداری اخلاقی می باشد.این موضوع به کار می رود حتی زمانی که گزارشات مالی شرکت برای وام گرفتن در دسترس طلبکاران هستند.

کنترل های داخلی

یکی از راه هایی که در آن بخش حسابداری از اصول اخلاقی سیستم حسابداری و کاربران داخلی استفاده می نماید جدا نمودن عملیات در بخش است.به عنوان مثال، فردی که در طول عملیات حساب های قابل پرداخت چک می نویسد جهت تائید یا امضاء نمودن چک مجوز ندارد.این موضوع ممکن است شامل کار کردن در سرتاسر عملیات باشد.وظایف حسابداری حقوق و دستمزد کارمند از حساب های قابل پرداخت به کارمند جدا هستند و نمی توان به دیگر اطلاعات دسترسی یافت.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چه خدماتی توسط شرکت های حسابداری ارائه می شوند

در

استخدام یک حسابدار برای کارآفرینان و صاحبان کسب و کار کوچک  می تواند برخی از بارهای کاری را سهولت بخشیده و اجازه دهد تا زمان بیشتری بر روی استراتژی کسب و کار اصلی متمرکز شوند. این شرکت ها ارائه دهنده طیف گسترده ای از خدمات، از جمله حسابداری عمومی تا مسائل پیچیده‌تر و اظهارنامه مالیاتی و حسابرسی هستند. یک مزیت استفاده از یک شرکت حسابداری این است که هزینه خدمات اغلب کمتر از استخدام کارمندان است.
ساماندهی
بسیاری از شرکت های حسابداری به کار دفتردارهای تمام وقت و یا حسابداران مبتدی برای دسته بندی خدمات حسابداری اولیه برای مشتریان رسیدگی می کنند. این موارد شامل حساب های قابل پرداخت و دریافتی، صدور صورت حساب، حقوق و دستمزد، مالیات ماهانه و سه ماه و صورت مغایرت بانکی، نوشته های عمومی و ترازهای آزمایشی ماهانه است. دفتردارها همچنین ممکن است به تولید صورتهای مالی بپردازند، اما این اظهارات به طور معمول توسط CPA در این شرکت قبل از اینکه به یک مشتری ارائه شود بررسی می شود.

حسابداری

خدمات حسابداری در سطح بالا به طور معمول توسط حسابداران رسمی انجام می شود که در شرکت های حسابداری مشغول به کار هستند. این خدمات اغلب شامل کمک به مشتریان برای بودجه بندی ، صورتهای کامل مالی و تهیه اظهارنامه مالیاتی محلی، ایالتی و فدرال است. شرکت های حسابداری به ممیزی و ارزیابی کسب و کار خدمات و نظارت بر کمبود دارایی می پردازد و به مشتریان برای تعیین نیازهای جریان نقدی کمک می کند. برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات حسابداری قانونی در برابر شرکت هایی که رو به مسائل مربوط به تقلب رفته اند قرار گرفته اند. تخصص های دیگر شامل راه اندازی سیستم های حسابداری کامپیوتری و سیستم های اطلاعاتی حسابرسی است.

مشاوره

علاوه بر وظایف معمول، شرکت های حسابداری در مورد استراتژی های مالی به مشتریان مشاوره می دهند. آنها ممکن است در مورد یک روش برای کاهش بار مالیاتی یک مشتری مشاوره دهند و یا بررسی و پیشنهادات خود را برای به روز رسانی یک طرح کسب و کار ارائه دهند. برخی از تخصص های شرکت در مدیریت ریسک است در حالی که دیگر شرکت ها بر روی مدیریت سرمایه گذاری های مالی تمرکز می کنند. آنها همچنین اطمینان دارند که مشتریان از تغییرات نظارتی آگاه هستند.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

انواع موسسات حسابداری

در


(سیارک) برخی از شرکت های حسابداری به عنوان موسساتی با خدمات کامل عمل کرده و در آن خدمات حسابداری متنوعی ارئه می شود. تجار, موسسات حسابداری را استخدام می کنند تا امور اقتصادی شان را انجام دهند. شرکت های دولتی موظفند قوانینی را که توسط کمیسیون ارز و اوراق (SEC) وضع می شود را دنبال کرده و از اصول حسابداری ِ پذیرفته شده توسط عموم (GAAP) پیروی نمایند. (SEC) نیازمند این مساله است که شرکتهای دولتی، موسسات حسابداری خارجی را به منظور رسیدگی به صورت های مالی استخدام نمایند. مؤسسات حسابداری در دیگر امور مالی، از جمله مالیات، مشاوره مدیریت، مالکیت و ادغام و حسابداری قانونی نیز تخصص دارند. شرکت های تجاری و انواع کسب و کار با توجه به نوعِ نیازهای ِ حسابداری و تجاری شان، نیازمند انواع مختلفی از موسسات حسابداری هستند.

در سیارک بخوانیم:

چگونه یک مدیر بهتر باشیم

چه خدماتی توسط شرکت های حسابداری ارائه می شوند 

چگونه یک حسابدار خوب پیدا کنیم

حسابداری دولتی

موسسات حسابداری دولتی، حسابداران تحصیل کرده دولتی (CPAs) را استخدام می نمایند تا در حوزه‌های حسابرسی، مالیات و مشاوره مدیریت فعالیت نمایند. چهار مؤسسه، که معروف به چهارِ بزرگ هستند، بزرگترین شرکت های مرتبط با صنعت حسابداری می باشند. این شرکتها ، Ernst and Young ، PricewaterhouseCoopers ، Deloitte Touche Tohmatsu و KPMG می باشند. شرکتهای دولتی، این موسسات و سایر موسسات مشابه را که مورد نیازِ (SEC) می باشند را به منظور تکمیل امور حسابداری خود استخدام می نمایند. موسسات حسابداری منطقه ای و محلی، امور حسابرسی و سایر امور حسابداری ِ مرتبط به مشتریان منطقه ای و محلی را به عهده می گیرند.

حسابداری مالیاتی

موسسات حسابداری مالیاتی، عملِ برنامه ریزی‌ و آمایش مالیاتی را برای شرکتهای کوچک و بزرگ و افراد انجام می دهند. موسسات حسابداری مالیاتی عموما، CPA ها را استخدام می کنند. حسابداران مالیاتی باید بر اساس قوانین مالیاتی موجود عمل کنند. قانون درآمد داخلی (Internal Revenue Code) قوانینی را برای افراد و شرکتهای تجاری وضع می کند . قوانین ِ مالیاتی با اصول حسابداری ِ پذیرفته شده توسط عموم (GAAP) متفاوت می باشد. لازم است که بسیاری از موسسات حسابداری مالیاتی، کارمندانِ خود را به شکل دوره ای در دوره های مختلف آموزشی شرکت دهند تا این کارمندان همواره در اطلاع قوانین جدید مالیاتی، نرم افزار های حسابداری و استراتژی برنامه های حسابداری قرار بگیرند. مطابق با یافته های اداره ی آمارهای نیروی کار (Bureau of Labor Statistics)، موسسات حسابداری مالیاتی در طی فصل های مالیاتی بسیار مشغول و درگیر هستند و اغلب کارمندان ِ این موسسات، ساعات کاریِ بسیار طولانی را در این دوره ها سپری می کنند.

حسابداری قانونی

موسسات حسابداری قانونی از مهارتها و سیاستهای قانونی برای کشف ِ کلاهبرداری ها و فعالیت های غیرقانونی استفاده می کنند. شرکت های دولتی و خصوصی، موسساتِ حسابداریِ قانونی را استخدام می کنند تا سوابق مالی را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند. در عین حال، حسابداران ِ قانونی با نیروها و ارگان های قانونی ِ محلی و فدرال همکاری می کنند. زمانی که یک کارفرما و یا یک مأمور فدرال، دعوایی قضایی را علیه افراد ِ درگیر در یک فعالیت کلاهبرداری اقامه می کند، دادگاه ِ قضایی از حسابدارن ِ قانونی به عنوان شاهدینِ حرفه ای برای شهادت کمک می گیرد. در موارد قضایی، حسابدارانِ قانونی ممکن است اقدام به ارائه مدارکی در جهت اثباتِ اختلاس، سرقت هویت، پول شویی و دستکاری در قیمت سهام نمایند.

دفترداری و ساماندهی

موسسات ساماندهی، امور ِ زیربناییِ حسابداری را برای شرکت های کوچک و یا متوسط انجام می دهند. اگرچه دفترداران و سازمان دهنده ها می توانند به دنبال مدارک تاییدیه نیز باشند اما نیازی به این مدارک ندارند. شرکت های ساماندهی عموما شرکتهایی کوچک با تعداد کمی از کارمندان هستند. خدمات ارائه شده توسط شرکت های حسابداری شامل حسابهای قابلِ دریافت، حساب های قابل پرداخت، مغایرت گیریِ بانکی، مغایرت گیری ِ فروش اعتباری، آماده سازی صورت های مالی می باشد. سایر ِ خدمتِ ارائه شده توسط شرکت های حسابداری شامل لیست حقوق، آماده سازی مالیات ِ تجارتِ کوچک و آماده سازی بسته وام می شود. شرکت حسابداری و ساماندهی ممکن است در موارد پیچیده تر، قبل از ثبت اطلاعات در سازمان های (CPA)، به امور اساسی ِ حسابداری ِ مشتری را نیز رسیدگی کنند. ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

تجربه کار در شرکت حسابداری کوچک و بزرگ

در


زمانی که به دنبال کار در یک شرکت حسابداری هستید، فاکتورهای زیادی برای توجه وجود دارد مانند، مکان، نوع مسئولیت ها و آموزش.یک فاکتور مهم دیگر که باید در نظر گرفت اندازه شرکت است. شرکت های حسابداری از لحاظ اندازه از یک تا هزار نفر متغیرند و مهم است انتخابی کنید که مناسب شخصیت، شغل و سبک زندگی شما باشد.
اگرچه ممکن است تجربه حسابداری در هر شرکتی متفاوت باشد، ما با افرادی که در شرکت های حسابداری کار می کنند از تجربه هایشان پرسیدیم تا به شما در زمان استخدام کمک کند  و شرکتی را که مناسب شما هست انتخاب کنید.

تعادل کار و زندگی

شرکت های بزرگ اغلب، گروه های بزرگ 40 نفره یا بیشتر از حسابداران جدید دارند که همزمان شروع به کار می کنند، به این معنا که رقابت می تواند از شرکت های کوچک بیشتر باشد. آلیسا کان یک حسابدار در شرکتی با اندازه متوسط دارای 90 کارمند می گوید از اینکه رقابت زیادی ندارد خوش شانس است. "وقتی که افراد زیادی همزمان در یک سطح شروع به کار می کنند، فشار زیادی برای رقابت و اضافه کار وجود دارد. در این شرکت کوچکی که کار می کنم، من چنین فشاری را تجربه نمی کنم"

فرصت های یادگیری

اگرچه از آنجایی که در شرکت های حسابداری بزرگ تعداد زیادی حسابدار کارشان را همزمان آغاز می کنند، همچنین به این معناست که شرکت تمایل دارد برای آموزش از نوع کلاس درس و مربی آموزشی، زمان و هزینه زیادی سرمایه گذاری کند، که معمولا شرکت های کوچک نمی توانند این کار را انجام دهند. آلیسا می گوید: "کتاب های درسی آموزشی زیادی به من داده نشد و واقعا مجبور بودم در هنگام کار یاد بگیرم. این برای شغل من خوب است اما، در ابتدا کمی سخت است."
در شرکت های بزرگ تر، ممکن است شما در گروه ها یا تیم هایی کار کنید و وظایف و مشتری های مشترک داشته باشید. اگر کار تیمی را دوست دارید و از داشتن دیدگاه های چندگانه در یک پروژه لذت می برید، این برایتان عالی خواهد بود.

آموزش

در عین حال که یادگیری درحین کار کمک خواهد کرد که در زمینه حسابداری دستی بر دانش داشته باشید، باید برای پروردنتان به سرپرست خود وابسته باشید. یول هافمن ، حسابدار یک شرکت کوچک با 25 کارمند می گوید: "بیشتر اوقات افرادی که قرار است به شما آموزش دهند، برای اداره کردن وظایف خودشان آنقدر مشغول هستند که وقت لازم برای اینکه همه چیز را به شما آموزش دهند، ندارند که این می تواند نا امید کننده باشد."
اندرو روتبرگ ، حسابدار خبره (CA ) یک شرکت کوچک با 12 کارمند در مونترال می گوید آموزش به روشی که پیش می روید برایش مفید بوده است. "باید خیلی سریع یاد بگیرید. کسب تجربه بیشتر وقتی که مشغول مطالعه برای امتحانات حسابدار خبره و ارزیابی یکسان (UEF ) هستید، کمک می کند.
تست ها و آموزش های استاندارد
شرکت های بزرگ تر مانند KPMG، BDO و PwC معمولا دوره آماده سازی ارائه می کنند و برای زمان مطالعه امتحاناتی مثل ارزیابی یکسان، پول پرداخت می کنند و اغلب هزینه آزمون ها را نیز می پردازند. این روال معمولا برای شرکت های کوچک تر وجود ندارد. "به من برای زمان مطالعه امتحاناتم چیزی پرداخت نشد و همچنین هزینه امتحاناتم نیز داده نشد. حتی در شرکتم هیچ برنامه ای برای مربی آموزشی در نظر گرفته نشد."

مسئولیت ها و وظایف

اگر در یک شرکت بزرگ کار می کنید، معمولا یک قسمت خاص برای کار کردن می گیرید مانند قسمت مالیات یا حسابرسی. اما در یک شرکت کوچک به احتمال زیاد شما در تمام زمینه های کاری درگیر می شوید. اندرو می گوید: "هفته اول کارم مشغول انجام مالیات بر درآمد بودم با وجود اینکه این نوع کار معمولا توسط یک حسابدار ارشد انجام می شود."
یول نیز چنین چیزی را تجربه کرد: "در یک شرکت کوچک مسئولیت وظایف متنوع خیلی بیشتری به شما داده می شود و شما از روز اول کار، سرو کار داشتن با مشتریان را شروع می کنید."
گفته می شود بسیاری از کسب و کار های بزرگ در دوران کارآموزی تکالیف گردشی و برنامه های جدید گراد ارائه می کنند تا کارمندان انواع تجربه ها را کسب کنند.

اهداف شغلی آینده

شما در شرکت های بزرگ تر، مشتریان بزرگ تر و فرصت های ارتباطی بیشتر خواهید داشت که ممکن است به پیشرفت در کارتان کمک کند.
اگرچه، در شرکت های کوچک به جای کار با تعداد انگشت شماری از مشتریان بزرگ، با تعداد زیادی از مشتریان کوچک کار می کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

انواع ریسک در شرکت های حسابرسی و حسابداری

در


ریسک حسابرسی در شرکت های حسابداری و حسابرسی اغلب توسط مدل ریسک شرح داده می شوند. این مدل شرح می دهد که چگونه ، مسئولیت های مدیران و حسابرس ها با هم ترکیب شده تا ریسک اینکه یک حسابرس ممکن است صورتهای مالی اشتباه دار را عاری از اشتباه های عمده اعلام کرده باشد، تعیین کند. درک اجزای مدل ریسک حسابرسی و انواع ریسک در حسابرسی  و تعریف ریسک در حسابداری می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چگونه حسابرس شما، اندازه آزمونی را که در کسب و کار شما انجام می دهد تعیین می کند.

  انواع ریسک حسابرسی:

ریسک ذاتی

  ریسک ذاتی چیست 

ریسک ذاتی ریسکی است که بدون در نظر گرفتن کنترل های داخلی، یک حساب به دلیل خطا یا کلاه برداری بطور با اهمیتی اشتباه اظهار شده است. ریسک ذاتی توسط رویداد های خارجی و داخلی شرکت تحت تاثیر قرار می گیرد. برای مثال، اقتصاد محکم، در دسترس بودن تامین مالی یا ظهور یک رقیب جدید، همه با هم ریسک ذاتی را به دلیل عاملانی که خارج از کنترل شرکت هستند، افزایش می دهند. رقابت کارکنان حسابدار شرکت، عاملی از ریسک ذاتی است که تحت کنترل شرکت قرار دارد. اگر شرکت دارای مشکلات پیچیده حسابداری باشد، و این درحالی باشد که کارکنان حسابداری فاقد تجربه و کارشناسی ضروری برای مواجه شدن با این مسائل به شکلی درست باشند، آنوقت ریسک اظهار غلط به میزان زیادی افزایش می یابد.

ریسک کنترل

ریسک کنترل، درواقع احتمال این است که یک اظهار غلط در ثبت های حسابداری شرکت در زمانی درست و به شیوه ای درست توسط سیستم کنترل داخلی شرکت برای تصحیح شدن تا قبل از پایان دوره حسابداری، کشف یا پیشگیری نشوند. پایین نگه داشتن ریسک کنترل در حدی پایین و قابل اعتماد، از مسئولیت مدیران است. ترکیب ریسک کنترل و ریسک ذاتی بعضی اوقات با عنوان ریسک اظهارغلط عمده شناخته می شوند. ریسک اظهار غلط در واقع بخشی از ریسک حسابرسی است که جزو مسئولیت حسابرس نیست.

ریسک عدم کشف

ریسک عدم کشف در واقع ریسک این است که رویه های حسابرسی انجام شده توسط حسابرس، قادر به کشف اظهارات غلط در صورتهای مالی نباشد. ریسک عدم کشف، بخشی از ریسک حسابرسی است که جزو مسئولیت حسابرس می باشد. حسابرس ها می توانند ریسک عدم کشف را با افزایش میزان رویه های حسابرسی کاهش دهند. این به عنوان افزایش حد آزمایش شناخته می شود. بعلاوه، حسابرس ها می توانند ریسک عدم کشف را با جایز شماردن اظهار غلط کمتر کاهش دهند. برای مثال، حسابرس ها ممکن است تعیین کنند که خطاهای کمتر از 5000$ برای صورتهای مالی، بی اهمیت هستند. گرچه، در صورتی که حسابرس تعیین کند که ریسک عدم کشف نیاز به کاهش دارد، آنوقت می تواند اهمیت را تا 3000$ کاهش دهد. در آن صورت، مدیران نیاز دارند که صورتهای مالی خود را برای اشتباهات 3000$ یا بالاتر، تنظیم کنند.

ریسک حسابرسی

ریسک حسابرسی احتمال این است که حسابرس رای حسابرسی بی نقصی را ارائه کند و در آن اعلام کند که صورتهای مالی هیچ اشتباه عمده ای ندارند، و این در صورتیست که در واقع دارای اشتباهات عمده باشند. ریسک حسابرسی عبارت است از ترکیب ریسک ذاتی، ریسک کنترل، و ریسک عدم اکتشاف. و ترکیب این چهار نوع ریسک، به عنوان مدل ریسک حسابرسی شناخته می شوند. این مدل مفهومی مهم را برای حسابرس ها دارد. از آنجایی که حسابرس ها تنها می توانند ریسک عدم اکتشاف را کنترل کنند و این بخاطر این است که ریسک ذاتی و ریسک کنترل جزو مسئولیت های مدیران هستند مدل های ریسک حسابرسی نشان می دهند زمانی که حسابرس میخواهد ریسک حسابرسی را پایین نگه دارد، تنها چاره وی، کاهش ریسک اکتشاف توسط افزایش رویه های حسابرسی یا کاهش اظهارات قابل تحمل خواهد بود.

نظرات

در ادامه بخوانید...

تاریخچه حسابداری

در


اصول حسابداری يا حسابداری، اندازه گیری، پردازش و انتقال اطلاعات مالی در مورد نهادهای اقتصادی است. حسابداری، که زبان کسب و کار نامیده شده است، نتایج حاصل از فعالیت های اقتصادی یک سازمان را می سنجد و این اطلاعات را به انواع کاربران از جمله سرمایه گذاران، بستانكاران، مدیریت، و تنظیم کننده گان انتقال مي دهد. افراد حرفه‌ای حسابداری به حسابداران معروف هستند .
می توان حسابداری را به حوزه های مختلف از جمله حسابداری مالی, حسابداری مدیریت, حسابرسی و حسابداری مالیات تقسيم كرد. حسابداری مالی بر گزارش اطلاعات مالي يك سازمان تمركز دارد، از جمله تهیه صورتهای مالی، به کاربران خارج از اطلاعات، مانند سرمایه گذاران، تنظیم کننده گان و تامین کنندگان؛ و حسابداری مدیریت بر اندازه گیری و سنجش ، تجزیه و تحلیل و گزارش اطلاعات برای استفاده داخلی توسط مدیریت متمركز است. ثبت معاملات مالی، به طوری که خلاصه ای از امور مالی ممكن است در گزارش های مالی ارائه شود، به دفترداری معروف است، كه حسابداری (دفترداری) دوطرفه رايج ترين سيستم است. صورتهای مالی معمولا توسط شرکت های حسابداری حسابرسی مي شوند، و مطابق با اصول حسابداری پذیرفته شده آماده مي شو(GAAP)، GAAP توسط سازمان های مختلف استاندارد مانند هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) در ایالات متحده و شورای گزارشگری مالی در انگلستان تنظيم مي شود. از سال 2012، "همه اقتصادهای بزرگ" برنامه اي به سمت همگرایی و اتخاذ استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) دارند.

واژه شناسي (ريشه يابي)

هر دو واژه حسابداری و حسابرسی در بریتانیا در اواسط 1800 مورد استفاده بود، و از كلمات حسابداری و مرتبط با حسابداری مورد استفاده در قرن 18 گرفته شده است. در انگليس ميانه (تقریبا بین قرن 12 و اواخر قرن 15 مورد استفاده قرار مي گرفت) فعل "to account " شكل " accounten " داشت, که از واژه فرانسوی قدیمی aconter مشتق شده بود, که به کلمه لاتین محاسبه به معني "شمردن" باز مي گشت. پايه محاسبه, فكر كردن است . که "در زمانهای گوناگون به معناي هرس كردن, خالص كردن , اصلاح يك صورت حساب بوده از اين رو شمارش یا محاسبه، و همچنین فكر كردن نيز بوده است.
کلمه "حسابدار" از كلمه فرانسوي compter گرفته شده که آن هم از كلمه لاتين محاسبه مشتق شده است. اين کلمه قبلا در زبان انگلیسی به عنوان "accomptant" نوشته مي شد، اما در طي زمان كلمه, كه هميشه با حذف حرف "p" تلفظ مي شد به تدريج در هر دو شكل نوشتاري و تلفظ به شكل كنوني آن تغيير كرد .

حسابداری و حسابرسی

حسابداری به طرق مختلف تعریف شده است به عنوان حفظ یا آماده سازی پرونده های مالی یک نهاد، تجزیه و تحلیل و تایید و گزارش گيري سوابق، و "اصول و روش های حسابداری"؛ كه اين نيز به كار يك حسابدار اشاره دارد. حسابرسی به شغل و یا حرفه ی یک حسابدار، به ویژه در انگلیسی بریتانیایی اشاره می كند.

تاريخچه

تاریخ حسابداری هزاران ساله است و می توان به تمدن های باستانی نسبت داد. قدمت ساخت و توسعه حسابداری به بین النهرین باستان بر مي گردد، است و نزدیک به تحولات در نوشتن حساب و پول است؛ همچنین شواهدی بر وجود اشکال اولیه حسابداری در ایران باستان وجود دارد، و سیستم های ممیزی اولیه توسط مصریان باستان و بابلی بوده است. در زمان امپراتور آگوستوس، دولت روم دسترسی به اطلاعات مالی دقیق داشت.
سيستم دفترداری دوبل در اروپاي قرون وسطي گسترش يافت، و حسابداری با توسعه شرکت های سهامی به حسابداری مالی و حسابداری مدیریت تقسيم شد. حسابداری شروع به انتقال به یک حرفه ی سازمان یافته در قرن نوزدهم كرد با نهادهای حرفه ای محلی در انگلستان ادغلام شد و موسسه حسابداران خبره در انگلستان و ولز در سال 1880 را شكل داد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

بررسی تاثیر الگوی محاسبه ابری در حوزه حسابداری

در

امروزه، تأثیر جهانی شدن، پیشرفت های سریع در علم و فناوری، ظهور داده های بزرگ، برنامه های کاربردی گسترده مبتنی بر اینترنت و حتی استاندارد سازی زمینه مناسبی را برای ظهور مفهوم جدید حسابداری ابری ایجاد کرده اند. دیجیتالی کردن کسب و کار، افزایش دامنه واقعیت مجازی، دگرگونی طرح های کسب و کار کامپیوتری سنتی به سمت راه حل های ابری محور محرک های اساسی تغییر است که اصول واقعی بازار را شکل می دهند. از سوی دیگر، حسابداری جزء ضروری چارچوبی است که پایداری فعالیت هر سازمان منوط به آن است. این مقاله به بررسی تاثیر الگوی محاسبه ابری در حوزه حسابداری می پردازد و دیدگاه ها و تعاریف مختلف اختصاص یافته به مفهوم «حسابداری ابری"، و نیز مزایا و خطرات احتمالی مشخص شده با اتخاذ این خدمات به ویژه در رابطه با بخش حسابداری را برجسته می کند. رویکرد ما به طور خاص بر پیامدهای مالی و ارائه قیمت گذاری متمرکز شده است که در پی محاسبات ابری بوجود می آید.علاوه بر این، مقاله تحقیقی حاضر به تجزیه و تحلیل ابعاد کلیدی می پردازد که باید به هنگام تصمیم گیری برای انتخاب سیستم حسابداری از سوی شرکت ها مورد توجه قرار گیرند. درک الزامات خاص کسب و کار امری حیاتی است -خواه آنلاین باشد خواه آفلاین. به دلیل جهانی شدن و توسعه روز افزون تکنولوژی، نیاز به نوآوری اقتصادی به منظور دستیابی به عملکرد و پیشرفت ضرروری شده است. در مطالعه ای که در سال 2012 توسط ACCA و IMA انجام گرفت مجموعه ای از محرک های تغییر عنوان شده است که کسب و کار و به تبع آن، چشم انداز حسابداری برای دهه آینده را شکل می دهند. بی ثباتی اقتصادی و انتقال های فن آوری اطلاعات از عوامل تغییر عنوان شده در مطالعه مذکور هستند. پیشرفت سریع علم، تغییرات جمعیتی ناشی از جهانی شدن و ترویج مدل های کسب و کار جدید در مجموع تشکیل دهنده انتظارات مختلف و ارزش های اقتصادی خواهند بود. افزایش پیچیدگی محیط کسب و کار همراه با رقابت افزایش یافته در سطح جهانی و کاهش چرخه کسب و کار پیش شرط هایی هستند که حرفه حسابداری را به چالش می کشند. از سوی دیگر، نیاز مداوم به استانداردها و روش های حسابداری جهانی نیز آینده حسابداران را تحت تاثیر قرار می دهد.
با توجه به توسعه فن آوری، شرکت ها و در نتیجه بخش حسابداری به طور کلی تحت تاثیر: دیجیتالی کردن کسب و کار، پتانسیل شدید ایجاد شده توسط اینترنت، پیامدهای داده های بزرگ و اهمیت رو به رشد داده کاوی قرار می گیرد. در این زمینه محاسبات ابری راه خود را ساخته و مدل های کسب و کار جدید را ایجاد کرده است. تاثیر محاسبه ابری در حال حاضر مسلم بوده و پایه و اساس دگردیسی آینده حوزه اقتصاد را فراهم می کند.
حرفه حسابداری باید ابتدا به بینشی برسد که این نیروها را که آینده سازمان های پشتیبان را تغییر می دهد در نظر بگیرد. در مرحله دوم، حسابداران باید به طور عینی اثرات این تغییرات را در ارتباط با کل سیستم حسابداری یعنی استانداردها، فرآیندها و کارکنان ارزیابی نمایند. بنابراین، تاثیر تغییر آینده همه ابعاد حسابداری، از نقش کارکنان حسابداری گرفته تا محتوای استانداردهای گزارشگری مالی و اصلاح حسابدار فردا را دربرمی گیرد. مقاله حاضر به شیوه ای کیفی، مفاهیم محاسبات ابری در زمینه حسابداری را ارائه می کند. این مطالعه مفهوم «حسابداری ابری" را از طریق تعاریف و نظرات مختلف به ویژه تعاریف و نظرات حوزه IT (که در واقع، منشاء پدیده محاسبه ابری است) معرفی می کند. به واسطه این تحقیق اکتشافی به توصیف مزایا و خطرات احتمالی ناشی از اتخاذ این خدمات در حسابداری می پردازیم.
این مقاله بر مبنای یک رویکرد نظری است ساخته شده و به ارائه حالت هنر برای الگوی حسابداری ابری می پردازد. علاوه بر این، لازم به ذکر است که این مفهوم در محیط کسب و کار نسبتا موضعی است و اطلاعات موجود در مورد این موضوع مخصوصا به صنعت فناوری اطلاعات مربوط می شود. در مورد حسابداری ابری از نقطه نظر حسابداران مطالب بسیار کمی نوشته شده است. بنابراین، مقاله حاضر عمدتا بر مبنای دانش حاصل از زاویه "فنی" است. دیگر جنبه های مورد بحث در این مقاله مفاهیمی هستند که همراه با اتخاذ راه حل های حسابداری ابری، هم فنی و هم مالی، می باشد.
نام گذاری
ACCA انجمن حسابداران خبره
CAI موسسه حسابدرای ابری
CSP ارائه دهنده سرویس ابری
IT فناوری اطلاعات
IMA انجمن حسابداران مدیریت

 حسابداری ابری چیست؟

به منظور درک کامل ارزش ایجاد شده توسط حسابداری ابری، تحقق بخشیدن به پتانسیل محاسبات ابری در چشم انداز کسب و کار ضروری است. محاسبه ابری دیگر یک پارادایم جدید نیست و به طور کلی به انجام کسب و کار از طریق اینترنت، بدون استفاده از لیسانس سخت افزار یا نرم افزار کامپیوتر، اشاره می کند. در سال 2008، بویا و همکاران محاسبه ابری را به عنوان " نوعی از سیستم های موازی و توزیع شده متشکل از مجموعه ای از رایانه های به هم پیوسته و مجازی تعریف کردنند که به صورت پویا تهیه شده و به عنوان یک یا چند منبع محاسباتی واحد و یکپارچه بر اساس موافقت های سطح خدمات" ارائه می شود. در واقع این محاسبه می تواند نسل بعدی محاسبات تلقی گردد. به عبارت دیگر، محاسبه ابری یعنی ارائه برنامه های کاربردی سخت افزاری و نرم افزاری به عنوان خدمات از طریق اینترنت. محاسبه ابری به کابران این اجازه را می دهد تا داده ها را ذخیره کرده و از برنامه های کاربردی از طریق دستگاه های مختلف واقع در چند محل استفاده کند.
محاسبات ابری پس از استقرار در انواع مختلف کسب و کار، در یک نقطه خاص به حوزه حسابداری نیز رسیده است. حسابداری یک شرکت نباید از خود کسب و کار جدا باشد بلکه باید با نقش اساسی در پویایی کسب و کار جزء لاینفک آن باشد. به منظور دستیابی به این هدف، این مدل حسابداری باید توسعه و به این ترتیب به ارزش ابعاد مالی و خود کسب و کار اضافه نماید.
برنامه های سنتی برای حسابداری مالی به ویژه برای یک کسب و کار کوچک و یا نوپا گاهی اوقات پیچیده و خیلی گران است. این برنامه ها همچنین مستلزم ظرفیت ذخیره سازی، پهنای باند اینترنت، و کارکنان IT متخصص برای پیکربندی، نصب و به روز رسانی نرم افزار حسابداری هستند. امروزه مدل حسابداری بر سهولت دسترسی، سفارشی سازی، همکاری و در نهایت، استفاده از اینترنت از طریق محاسبات ابری دلالت می کند . اصول اساسی محرک محاسبات ابری همراه با فعالیت های انجام شده توسط شرکت های نرم افزاری حسابداری به ظهور حسابداری ابری منجر شده است. این مفهوم، همچنین با عنوان حسابداری آنلاین یاد می شود که عملکردهای مشابه با نرم افزار حسابداری نصب شده بر روی کامپیوتر مشتری را دربرمی گیرد اما عملا بر روی سرورهای CSP اجرا می شود. در واقع، حسابداری ابری خدمات حسابداری را به وسیله راه حل های محاسبات ابری فراهم می کند.

در واقع، تعریف رسمی حسابداری ابری "هنوز ارائه نشده است، اما از طریق مزایا و عملکردهایش تا حدی تشریح شده است. مشخصه اصلی آن استفاده از خدمات حسابداری بدون نیاز به نصب نرم افزار سرمایه گذاری در زیرساخت های کامپیوتری است و علت نامگذاری سرویس نیز همین امر است.

برنامه از طریق مرورگر وب بر روی اینترنت قابل دسترسی است. داده های مشتری به صورت امن بر روی سرور ارائه دهنده  در ابر ذخیره و پردازش می شود. بنابراین، مالکیت معنوی متعلق به CSP است، در حالی که مشتری تنها قادر به استفاده از نرم افزار است یعنی نمی تواند مالکیت آن را در اختیار داشته باشد. همه آنچه که لازم است اتصال به اینترنت بوده و شرکت ها می توانند به داده های مالی خود از هر دستگاه و محلی دسترسی داشته باشند.
یک راه حل حسابداری مبتنی بر ابر امکان بررسی خواسته ها و اقدامات متعدد و پیچیده را از طریق یک سیستم یکپارچه آن لاین میسر نموده و در نتیجه مقدار کار مورد نیاز بخش حسابداری را کاهش می دهد. برخی از فعالیت های انجام شده توسط خدمات حسابداری ابری عبارتند از:
• تولید خودکار یادداشت حسابداری برای معاملات و عملیات های مختلف،
• بررسی خودکار برای اطمینان از ارتباط بین حسابداری مالی و مدیریت برای حساب های درگیر،
• آماده سازی صورت های مالی دوره ای و گزارش های مالی ترکیبی و داشبورد های مورد نیاز،
• امکان استفاده از برنامه های حسابداری جایگزین برای تهیه گزارشهای حسابداری با استفاده از استانداردهای گزارشگری مالی مختلف (RS مالی بین المللی، US-GAAP)،
• امکان محاسبه نرخ ها و فرمول های مختلف مالی و تولید گزارش های حسابداری و اسناد هر زمان که لازم باشند.
ارائه دهنده حسابداری ابری در واقع می تواند نیاز به استخدام حسابدار یا دفتر دار را از بین ببرد ، زیرا این سرویس قادر است هر گونه عملیات و یا معامله مالی را در قالب مدیر مالی «مجازی» انجام دهد. البته، ارائه خدمات حسابداری ابری متنوع بوده و بسیاری از اشکال استقرار را که عملکردهای مختلف را تضمین می کند در انطباق با نیاز مشتری پوشش می دهد.
بر اساس اصول هر سرویس ابری، راه حل های حسابداری ابری نیز به همان شیوه قابل ارائه است. بسته به نوع نیاز و یا ترجیح مشتری، این سرویس می تواند انواع مختلف قابلیت ها را تضمین کند.در ادامه این مقاله علمی تحقیقی به مزایا و خطرات بالقوه حسابداری ابری می پردازیم................ (سیارک)

در سیارک بخوانیم:

مدیریت اضطراری ابری

ایمن سازی دیتا در محاسبات ابری

چالش‌ها در محاسبه ابری و بررسی موضوعات امنیتی

نقش نیروی کار IT در استفاده از محاسبات ابری 

در باره رایانش ابری چه می دانید؟

مزایای سرویس PaaS چیست؟

محاسبات ابری 

نظرات

در ادامه بخوانید...