صبحانه مناسب برای کودکان

در

(سیارک): صبحانه در میان وعده‌های غذایی بیشترین نقش را در رساندن قند بیش از اندازه به بدن کودکان دارد.به گفته متخصصان، وقتی روز با مصرف مقدار زیادی قند شروع شود در پایان روز بچه‌های چهار تا ده ساله دو برابر حد مجاز روزانه قند ‌خورده‌اند.


کورن فلکس و غلات صبحانه، آب میوه و شکلات و خامه عسل، مربا، شکلات مالیدنی  حاوی قند زیاد می باشند و صبحانه مناسبی برای کودکان نیستند چون بیش از نیمی از حد مجاز روزانه مصرف قند را وارد بدن کودک می‌کنند.
پوسیدگی دندان و چاقی و افزایش خطر دیابت از مهمترین عوارض تغذیه با قند زیاد می باشد. 
چند توصیه در مورد صبحانه سالم برای کودکان
- میوه‌هایی مثل موز را به وعده صبحانه اضافه کنید.
- شیر نیمه چرب یا شیر با یک درصد چربی
- نان سبوس دار (Whole Grain) را جایگزین نان سفید یا بیسکویت‌های شیرین نمایید.
- مربا را به حداقل ممکن کاهش دهید، حداکثر یک لایه نازک روی نان
- حلیم به شرط اینکه با افزودن شکر مصرف نشود صبحانه خوبی می باشد.
- پنیر کم چرب را جایگزین خامه نمایید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)

نظرات

۱۳۹۵/۱۲/۲۷I feel myself wanting to make this tomorrow. It sounds delicious and I have a lot of potatoes left over from Thngasnivikg and want to use them up before they go bad. Thank you for stopping by.

در ادامه بخوانید...

مخلوط کرانبری برای پاکسازی بدن

در

مواد لازم
• کرانبری
• لیمو ترش
• چند برگ نعناع خرد شده


طرز تهیه
1. دو مشت کرانبری را داخل پردازنده مواد غذایی بریزید.
2. چند برگ نعناع را ریز ریز کرده و آن را هم به پردازنده اضافه می کنیم.
3. یک چهارم آب لیمو ترش را گرفته و به آن اضافه می کنیم.
4. مواد را چرخ کنید.
5. یخ را به آن اضافه کرده و بنوشید.
فواید
• کرانبری حاوی آنتی اکسیدان پرانتوسیانیدین و ضد باکتری بوده و خواص ضد التهابی دارد. آب کرانبری برای زنان مبتلا به UTI و پوسیدگی دندان توصیه می‌شود.
• لیموترش در تنظیم هضم معده بسیار مفید می باشد. لیمو ترش به التهاب معده، سوزش سر دل و یبوست کمک می کند.
• نعناع طبع سرد دارد. و به حرکت صفرا از کبد به روده کوچک کمک می کند و نیز در دفع چربی مفید می باشد. همچنین نعناع موجب شل شدن عضلات معده و معطر شدن آن می گردد.(سیارک)

بیست و پنج نوشیدنی برای سم زدایی و کاهش وزن

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

۱۳۹۵/۲/۲۹بلو بری وکرانبری بصورت خشک موجود است بذر ونهال آن هم در ایران بفروش می رسد پس تازه آن هم موجود می باشد. هر دو میوه دارای فواید زیادی هستند که ازمهمترین آنها پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه و معالجه عفونت های کلیه است. و دارای آنتی اکسیدان می باشند.

۱۳۹۵/۲/۲۳بلو بری وکرانبری راازکجا تهیه کنیم وایا برای دیابت نیز مفید است

در ادامه بخوانید...

10 نکته برای زندگی سالم تر

در

نگران نباشید من اینجا نمی نشینم که به شما امر کنم در صورتی که درست غذا بخورید یا ورزش کنید لاغر میشوید و آسوده زندگی میکنید.
زندگی آسان نیست. چیزی که من به شما میگویم این است که نگران وزن خود نباشید. درست است، وزنه‌ها را فراموش کنید و لباس‌هایی بخرید که در آن‌ها احساس راحتی میکنید و بدن خود را دوست داشته باشید و فقط بر روی سلامت خود تمرکز کنید. (سیارک)  


آیا گیج شده‌اید؟ مشکلی نیست. این‌ها بخشی از چیزهایی است که همه جا میشنوید و میخوانید. لازم نیست لاغر باشید تا سالم باشید و لازم نیست چاق باشید که مریض شوید. این‌ها ده مورد از نکته‌هایی هست که از همین امروز سالمتر زندگی کنید:(سیارک)  
پیش از دو وعده غذای آماده در روز نخورید. به عنوان مثال اگر به جای بلغور جو شیرینی دانمارکی خوردید و به جای ساندویچ بوقلمون تکه شده، ساندویچ آماده خوردید، دیگر در آن روز غذای آماده نخورید. غذاهای آماده پر از شکر و نمک و چربی‌های ناسالم هستند و فیبرهای لازم را در خود ندارند.
با هر وعده غذایی خود یک تکه میوه یا سبزیجات نیز بخورید. برای صبحانه نان تست با پنیر میخورید؟ چند تکه توت فرنگی هم به آن اضافه کنید. برای ناهار ساندویچ درست کردید؟ کمی هم بروکلی در سس بزنید و به همراه آن بخورید.
هر موقع که میتوانید راه بروید. اگر کمتر از شش طبقه قرار است بالا بروید از پله‌ها استفاده کنید. در قسمت دورتر پارکینگ پارک کنید و بقیه مسیر را قدم بزنید. به جای اینکه از پنجره راننده غذا بخرید پیاده شوید و به داخل رستوران بروید. به جای اینکه به همکارتان که آن طرف اتاق نشسته است ایمیل بزنید، بلند شوید و با وی رو در رو حرف بزنید. در آخر روز تمامی این قدم‌ها جمع میشوند.
غذایی که نباید بخورید را نخرید. هیچ وقت انسان‌هایی که میگویند نمیتوانند در مقابل بستنی و چیپس مقاومت کنند ولی همیشه چیپس و بستنی در خانه دارند را درک نکردم . اگر برای فرزندانتان این غذاها را میخرید، دیگر اینکار را نکنید، آن‌ها هم همانقدر به این غذاها احتیاج ندارند که شما ندارید.
فقط یک بار در ماه بیرون غذا بخورید. شکم و جیب شما از شما ممنون خواهند بود.
حداقل سه ساعت در هفته رابه خودتان اختصاص دهید. در این زمان بچه‌ها را نمیگردانید، خانه‌تان را تمیز نمیکنید، سر کار نیستید و هیچ کاری جز برای رضایت خودتان انجام نمیدهید. این زمانی است برای اینکه هر کاری که دوست دارید انجام دهید. زنان نیاز به چنین زمانی برای از بین بردن هورمون‌های استرس دارند، این هورمون‌ها میتوانند باعث افزایش چربی بدن و همچنین بیماری‌های خطرناک شوند. (سیارک)  
یک قدم شمار بپوشید و هر روز برای ده هزار قدم هدف گذاری کنید. شواهدی که به سود این ماشین‌های باتری‌ای وجود دارد بسیار جالب است. یک تحقیق نشان داده است که افراد تنبلی که هدف ده هزار قدم در روز را دنبال کرده‌اند سلامتشان بهبود یافته، فشار خونشان کم شده و تغییر وزنشان در حد افرادی بوده که هر روز ورزش میکردند. به طور کلی مطالعات نشان داده است که هشت تا ده هزار قدم (حدود پنج مایل) قدم زند میتواند کمک کند که وزنتان کم شود و دو هزار قدم در روز میتواند باعث شود که وزنتان ثابت بماند و افزایش نیابد.
یک دفترچه ثبت خوراکی نگه دارید. نه برای اینکه ثبت کنید که چه چیزی میخورید بلکه برای اینکه ببینید چرا میخورید. خیلی از افراد برای مقابله با احساسات منفی و حوصله سر رفتگی غذا میخورند. اگر شما هم همین طور هستید برای یافتن یک راه بهتر، با دیگران صحبت کنید.
نوشابه و آب میوه نخورید. این‌ها منابع بزرگی از کالری اضافی و قندهای ناسالم هستند و از نظر غذایی ارزشی ندارند. به جای آن سمت لبنیات کم چرب، آب یا چای سرد بدون شکر بروید.
فعالیت فیزیکی پیدا بکنید که از آن لذت میبرید. این فعالیت میتواند باغ بانی، کایاک سواری، گلف، تنیس، پیاده روی، دوچرخه سواری یا سنگ نوردی باشد. علاوه بر اینکه از نظر جسمی سالمتر میشوید با افراد جدید آشنا میشوید و سطح اضطرابتان نیز کاهش مییابد. 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)  

مترجم  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

7 نکته برای پیش گیری و معکوس کردن دیابت

در

(سیارک) :مطالعات نشان داده است که تا سال 2050 از هر سه آمریکایی یک نفر مبتلا به دیابت خواهد بود.یک سوم از بودجه ی مدیکر خرجِ این بیماری شده که درنتیجه آن را به بزرگترین مشکل بدهی فدرال تبدیل میکند.این اعداد احتمالا افزایش پیدا خواهند کرد،درنتیجه مشخصا کار زیادی برای پیشگیری از این مشکل در آینده باید انجام شود.دیابت ،زمینه های سرطان،بیماری ها قلبی و مرگ زود رس را فراهم میکند.تمام این شرایط 100% قابل معکوس کردن و پیشگیری هستند.


1. قند
یک رژیم غذاییِ حاویِ کالری خالی؛کربوهیدرات های تصفیه شده که به قند تبدیل میشوند،قند مایع و قندِ با سرعت جذب بالا، باعث سطح انسولین را بالا برده و درنهایت منجر به مقاومت انسولینی وبعد پیش دیابت یا دیابت نوع 2 میشود.سطوح بالای انسولین شامل مشکلات زیادی از جمله میل جنسی ضعیف،افسردگی،ریسک بالای ابتلا به سرطان،فشارخون بالا،و التهاب می باشد.بسیاری از ما متوجه ریسک هایی که وجود دارد نیستیم.عامل اصلی در کاهش ریسک چاقی و پیش دیابت ،کاهش چشمگیر قند و یا بهتر حذف آن از رژیم غذایی شماست.
2. غذاهای کاملِ فراوری نشده ی
غذاهای کاملِ فراوری نشده،میزان استرس اکسیداتیو و التهاب را کم،قند خون شما را تنظیم کرده،و سم زدای کبد شما را بهبود میبخشند و این راه خوبی برای پیش گیری و معکوس کردن دیابت و مقاومت انسولینی است.یک استراتژی رژیم غذایی خوب را انتخاب کنید و مقادیر زیادی چربی های امگا3،روغن زیتون و نارگیل،آجیل،حبوبات،دانه ها و طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات را در ان درنظر بگیرید.این نوع تغذیه،مقاومت انسولینی و دیابت را معکوس کرده، یک متابولیسم سالم را ترقی داده،پیام های ژنی مناسب را به جریان انداخته، و از پیرشدن و بیماری های مربوط به سالخوردگی همانند بیماری قلبی پیش گیری میکند.
3. مواد مغذی مناسب
مکمل های مناسب باعث کارامد تر شدن سلول های شما در متابولیسم چربی و قند،و حساس تر شدن نسبت به انسولین میشوند.اگر این را با تغییرات خاصی در شیوه زندگی و رژیم غذایی مناسب ترکیب کنید،احتمالا از دیابت پیشگیری خواهید کرد،یا برای رسیدن به اثر معکوس در مسیر درستی هستید. رژیم غذایی برای دیابتی ها
4. ورزش صحیح
یک پیاده رویِ 30 دقیقه ای برای شما بسیار مناسب خواهدبود.نیازی نیست که زمان زیادی را در باشگاه که درآن انتظار نتایج ویژه ای دارید، سپری کنید.بالا بردن ضربان قلب تا 70؛80% بیشینه ی ظرفیتش،برای 60 دقیقه ،شروع خوبیست.تا بیش از 6 با در هفته این کار را انجام دهید. در مورد دیابت بیشتر بدانید
زمانیکه احساس نیاز یا خواستن کردید،میتوانید تعدادی تمرینات بازه ای قدرت و شدت بالا هم اضافه کنید.
5. خواب
نخوابیدن هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.قند را بالا برده،باعث افزایش میل به کربوهیدرات شده، به متابولیسم شما آسیب زده و ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها همانند پیش دیابت را افزایش میدهد.برخی تحقیقات نشان میدهند که حتی بین افراد سالم یک خواب شبِ بدِ جزئی میتواند مقاومت انسولینی تولید کند.بنابراین،برقراری یک روال خواب برای کمک به اجتناب از این مشکلات ضروریست. تاریکی کامل، ارامش، درمان گیاهی، و مدیتیشن می توانند کمک کنند.(سیارک)
6. سطح استرس
استرس مزمن باعث افزایش ترکیبات التهابی سیتوکین،کورتیزول و سطوح انسولین میشود.تمام این ها میتواند منجر به مقاومت انسولینی،افزایش وزن و درنهایت پیش دیابت شود.کنترل استرس جزئی مهم در کنترل چاقیست. کنترل استرس از طریق راه هایی همچون خندین،ماساژ،یوگا،تمرین و رقصیدن ممکن است.
7. اندازه گیری وزن
افرادی که وزن خود را ثبت میکنند دوبرابر در از دست دادن وزن موفق ترند.برای شروع در یک دفتر وقایع روزانه بنویسید یا دفترچه ای را برای دنبال کردن پیشرفت خود نگه داری کنید یا یک مقیاس هوشمند گرفته و تمام داده ها را روی تلفن هوشمندتان دریافت کنید.میتواند هرچیزی را که میخورید دنبال کنید و درنتیجه متوجه شوید که در طول مدت طولانی کجا اشتباه میکنید.هم چنین،اندازه های خود را ثبت کنید: اندازه دور کمر، فشار خون، شاخص توده بدن، و وزن. گرفتن اولین نتیجه مثبت میتواند شما را برای پیشرفت در آینده تشویق کند.

چگونه به عزیزانمان کمک کنیم تا دیابت خود را کنترل کنند

انواع دیابت

دیابت را جدی بگیرید

انتخاب جوراب مناسب برای پای دیابتی

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

بازی کردن چگونه عادت تغذیه ای ما را دستخوش تغییر می کند

در

بازی ما را هیجان زده می­کند

ممکن است بعد از یک بازی و مبارزه ­ی طاقت­ فرسا با دوستان خود، بسیار هیجان زده شوید و در حالت رضایت ذهنی قرار بگیرید. معمولا در این شرایط بدن تمایل به خوردن دارد و در میان تمامی خوراکی ها معمولا غذاهای چرب با مزه های تند و نوشیدنی های قندی را ترجیح می­دهد. در این مواقع اشتهای زیادی دارید و تا سیری کامل از خوردن دست نمی­کشید. درست مثل زمانی که بعد از یک بازی طولانی در گیم نت با دوستان خود به فست فود می­روید و چند بشقاب مرغ سرخ شده و کوکا­کولا را می­بلعید. از آنجا که توان فکری و قوای ذهنی شما تا حد امکان تخلیه شده و بدن در یک حالت احساس غلط و موقت است، بلافاصله پس از خوردن، بدن تمایل به خواب و استراحت فیزیکی پیدا می­کند و این یعنی فرآیند به خوردن و در نهایت خواب یا لم طولانی منجر می­شود. در این شرایط سعی کنید اشتهای زیاد خود را با غذا­های سبک ولی حجیم مثل سالاد یا میوه مهار کنید و بعد از استراحت فیزیکی و ذهنی کامل به خوردن وعده کامل بپردازید.

می­خوریم و هم­زمان  بازی می­کنیم

این شرایط را به دو گونه می­توان تعبیر کرد. یک اینکه موقع بازی، غذا هم می­خوریم! که این جریان ممکن است باعث عجله در خوردن یا خوردن بیش از معمول شود که هر دو برای بدن ضرر دارند و می­توانند منجر به جذب کالری بیشتر شوند. حالت دوم این است که در زمان بازی به خوردن نتقلات و خوراکی­های بی ارزش نظیر چیپس و پفک مشغول شویم. این اتفاق بیشتر زمانی می ­افتد که با دوستان خود به فیفا و تکن بازی کردن مشغول هستیم. در این شرایط سعی کنید از خوراکی ها و تنقلات در جه یک مانند آجیل، نوشابه های گازدار کم کالری، آب میوه های طبیعی و میوه ­های خشک استفاده کنید.(سیارک)

میزان خوراکی ­های دم دست خود را کم کنید و سعی کنید با بیشتر نوشیدن، میل خود به خوردن را کاهش دهید. به طور خاص یک نوشیدنی داغ مانند شیرنسکافه یا قهوه­ ی تلخ اشتهای شما را کاهش می­­دهد و اجازه می­دهد بیشتر روی بازی کردن تمرکز کنید. چند لیوان آب خنک هم از منحرف کردن شما از زیاده خوری کافی است.

به جای خوردن بازی کنیم

خیلی از مواقع پیش می­­ آید که در بازی افراط می­کنیم و مثلا برای ساعت ها یا چند شبانه روز خود را مشغول یک بازی می­کنیم. در این شرایط ممکن است نظارت و دقت خود را بر روی استراحت کردن و غذا خوردن از دست بدهیم. این حالت اگر منجر به کم خوردن و یا اصلا غذا نخوردن شود تاثیری روی اضافه وزن نخواهد داشت، ولی ممکن است عوارض دیگری مثل کمبود آب، املاح، ویتامین­ها و دیگر ریزمغذی­ های ضروری بدن را به همراه داشته باشد. در این مواقع اگر مراقب نباشید چند روز کم خوری و فشار بازی می­تواند شما را خسته، افسرده و مریض کند و آن وقت مجبور هستید چند روز به خود استراحت کامل بدهید تا مشکل بوجود آمده رفع شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی سعی کنید طولانی بازی نکنید و تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید. مثلا در روز از 5 وعده مختصرتر به جای دو یا سه وعده حجیم استفاده کنید و بین هر دور بازی از میوه، نوشیدنی یا میان­ وعده­ های سبک و مختصر استفاده کنید. غذاهای دیر هضم مانند پروتئین ها بر اینگونه رژیم ها تاثیری ندارند.

به جای خوابیدن هم بازی می­کنیم

کم خوابی می­تواند باعث چاقی و اضافه وزن شود. دلیل این مسئله آن است که در اثر بی­خوابی در ضعف و خستگی دائمی قرار می­گیرد و تمایل به خواب پیدا می­کند. شما مانع این واکنش طبیعی می­شوید و سعی می­کنید برای ادامه بازی، بیشتر بیدار بمانید و بدین ترتیب بدن را مجبور به ابراز گرسنگی بی دلیل می­کنید. بدن شما برای رفع خستگی که ناشی از کم خوابی است تمایل به خوردن نشان می­دهد و ترشح بزاق دهان زیاد می­شود. شما می­خورید و متاسفانه چون دلیل خستگی چیز دیگری است مشکل همچنان باقی است. بنابراین بیشتر و بیشتر می­خورید و این مسئله خود باعث شوک کالری و طبیعتا ذخیره چربی در بدن می­شود. به علاوه در این موارد چون بدن تمایل به رفع آنی خستگی دارد ناخودآگاه به سمت غذاهای شیرین و کربوهیدرات ها متمایل می­شود که خود اصلی ترین گروه­ های چاق کننده در بین غذاها هستند. بنابراین اجازه ندهید بازی وقت خواب مفید و ضروری شما را کم کند و در صورت تمایل به خوردن، بهتر است به رخت­خواب بروید تا سر یخچال!(سیارک)

بازی ما را خسته می­کند

بعد از یک بازی طولانی، احتمال پیش آمدن چند حالت وجود دارد، یکی از این حالات زمانی است که شما از انجام یک بازی طولانی خسته و کلافه شده باشید. در این حالت ذهنی که بیشتر با خستگی و بی­ رضایتی همراه است، بدن معمولا تمایلی به خوردن و آشامیدن ندارد. در این شرایط سعی کنید یک نوشیدنی خنک با قند بسیار کم بنوشید و اندکی به ذهن خود استراحت دهید. بدن بعد از چند ساعت استراحت به شدت احساس گرسنگی می­کند و توصیه می­شود در این چند ساعت خود را به فعالیت بدنی یا قدم زدن مشغول کنید یا با دوستان خود به بیرون بروید و سعی کنید بیش از معمول کالری بسوزانید. بدین ترتیب اشتهای خود را کم می­کنید و آنتالپی بدن را در شرایط نرمال نگه می­دارید. اگر بتوانید چند ساعتی را در این بین بگنجانید، می­توانید پس از آن با خیال راحت یک وعده غذای کامل را نوش جان کنید.

بازی کردن بعد از یک وعده غذایی سنگین

بارها پیش می­ آید که پس از خوردن یک وعده غذایی حجیم و سنگین تمایل به لم دادن یا مثلا بازی کردن پیدا می­کنید. این عادت بسیار خطرناک است، زیرا بازی بعد از خوردن و سنگینی، قوای ذهنی شما را تحلیل می­برد و این تحلیل بعد از چند ساعت به خواب یا استراحت مطلق منجر می­شود. در این حالت انواع خیانت­ ها را به خود کرده ­اید و هر چه لطف بوده برای برآمدن شکم خود نموده­ اید. در این حالت، درست در زمان هضم و سوخت غذا به خواب فرو می­روید و در نتیجه دچار شک کالری می­شوید. بعد از خوردن زیاد، طولانی بازی نکنید. بهتر است اول استراحت کنید و بعد به بازی مشغول شوید. تا حد امکان ساعات بازی را کم کنید و آن را به یک فعالیت بدنی مختصر ختم کنید. آب با لیموی تازه به عدم خستگی ذهنی و رقیق شدن خون کمک می­کند. چای سبز نیز راه حل بدی نیست. ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا فرزند من چاق است؟

در

همیشه گفتن این موضوع که فرزند شما چاق است، کار آسانی نبوده است. به خصوص این که حتی افراد لاغرتر در مقایسه با ده سال پیش سنگین وزن‌تر شده اند.براساس تحقیقات تازه‌ای که روند چاقی در بیش از ۲۰۰ کشور جهان را مورد بررسی قرار داده، از هر ده کودک و نوجوان بین ۵ تا ۱۹ سال ، یک نفر چاق است.
 مری رودلف ، متخصص اطفال می گوید: بسیاری از والدین نمی‌دانند که "دنده‌های یک بچه ده ساله سالم بایدکاملا دیده شود. در حالی که خیلی از والدین فکر می کنند که چنین کودکی دارای کمبود وزن است."
آیا فرزند من چاق است؟

 درست‌ترین راه برای رسیدن به جواب این تعیین شاخص توده بدنی (بی ام آی) کودک می باشد تا  وزن او را با توجه به قدش در محدوده سالم بررسی نمایید. شاخص توده بدنی از طریق تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر توان دوم(x²) قدش به متر بدست می آید. 

 کمتر از ۱۶٫۵ دچار کمبود وزن شدید می باشد.
از ۱۶٫۵ تا ۱۸٫۵کمبود وزن  دارد.
 از ۱۸٫۵ تا ۲۵ وزن عادی دارد.
 از ۲۵ تا ۳۰ دارای اضافه وزن است.
 از ۳۰ تا ۳۵ چاقی کلاس ۱
 از ۳۵ تا ۴۰ چاقی کلاس ۲
بیش از ۴۰ چاقی کلاس ۳ 

در صورت اضافه وزن و چاقی  کودک چه کمکی می‌توانیمانجام دهیم؟
کودکان از شما یاد می‌گیرند ، برای تشویق کودک به خوردن مواد غذایی سالم و داشتن تحرک بهتر است  که خودتان هم همین کار را انجام دهید. معمولا در صد چاقی در فرزندان دختر که مادران چاق دارند8 برابر بیشتر است و به همین صورت خطر چاقی برای یک پسر در ۸ سالگی در صورتی که پدری چاق داشته باشد، شش برابر است. هرگونه تغییری در رژیم و شیوه زندگی کودک در صورتی که این تغییرات، کل خانواده را شامل شود، پذیرفتنی‌تر می باشد. 
 مواردی از قبیل غذاخوردن همه اعضا خانواده بر سر میز، منع خوردن نوشیدنی‌های شیرین، طبخ غذا در خانه و یا سفارش غذاهای سالم‌تر از رستوران‌ها تاثیرزیادی درکم کردن وزن دارد

تشویق به ورزش

نیازی نیست که کودکان چاق بیشتر از کودکان لاغر ورزش نمایند. توصیه شده است که کودکان روزانه یک ساعت ورزش کنند، اما این زمان ورزش را می‌توانیم به چندین زمان ده تا پنج دقیقه در طول روز تقسیم نماییم.
 فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی به جای استفاده از اتومبیل، و یا دوچرخه سواری در مسیر‌‌های کوتاه راه ساده‌ایمی باشد که کل خانواده قادرنددر آن مشارکت کنند.

سالم غذا خوردن

کودکان همانند بزرگسالان باید روزانه پنج وعده و یا بیشتر میوه و سبزیجات استفاده نمایند.
 آب میوه‌هایی که هیچگونه شیرینی به آنها اضافه نشده، سبزیجات، و اسموتی‌ها را باید به عنوان یک وعده از این پنج وعده به حساب آورد.این توصیه به این دلیل است که میوه له شده و یا میوه‌هایی که آب آن‌ها گرفته می‌شود، مقادیری شکر طبیعی آزاد می‌کنند که خطر پوسیدگی دندان را برای کودکان به همراه دارد. بنابراین بهترین روش این است که کودکان آب میوه و یا اسموتی را به هنگام غذا استفاده کرده و بنوشند.(سیارک)

صبحانه مناسب برای کودکان

خطرات چاقی مربوط به سلامتی

لاغری با اضافه کردن مواد غذایی

نکاتی درمورد طرز لباس پوشیدن دخترهایی که اضافه وزن دارند 

 استفاده از شکر را محدود کنید. بسیاری از کودکان نیمی از شکر مورد نیاز روزانه را از نوشیدنی  های شیرین و اسنک‌های غیرسالم بدست می‌آورند.مثلا یک قوطی نوشابه گازدار حاوی معادل ۹ حبه قند می باشد.
حداکثر میزان شکری که کودکان روزانه باید استفاده کنند:
۶-۴ ساله - ۵ حبه قند یا ۱۹ گرم
۱۰-۷ ساله- ۶ حبه قند یا ۲۴ گرم
بالای این سن- ۷-۱۱ حبه قند یا ۳۰ گرم

مقدار وعده‌های‌ غذایی 

راهنمای غذایی رسمی زیادی در این مورد که بدن کودکان به چقدر غذا نیاز دارد، وجود ندارد.
اما به توصیه کارشناسان از بشقاب‌هایی که مخصوص بزرگسالان می باشد برای غذا دادن به کودکان استفاده نکنید؛ به دلیل بزرگی بشقاب ها  آن‌ها تشویق بهپرخوری می شوند.
 در هر وعده غذایی  ، غذا را به دفعات سرو کنید و از ابتدا تمام  غذا را در بشقاب کودک نکشید به این ترتیب به کودک این فرصت  داده می شود  تا در صورتی که هنوز گرسنه است ، از شمادرخواست غذا نماید.
همچنین   کارشناسان توصیه می کنند  که کودکان را تشویق نماییم تا آهسته غذا را میل کنند و کاملا غذا را بجوند به این صورت هم زمان طولانی تری صرف غذا می شود و درصد سیر شدن بالا می رود و هم غذای کاملا جویده بهتر هضم و جذب می شود در ضمن برای خالی کردن بشقاب غذا کودکان  را تحت فشار قرار ندهیم.

نظرات

در ادامه بخوانید...

دهانشویه ممکن است باعث دیابت شود

در

تا کنون استفاده از دهانشویه در کنار مسواک زدن به نظر مفید ( یا لااقل بی ضرر) می رسید، اما یک مطالعه‌ی جدید پیشنهاد می‌کند که شست و شوی دهان با مایعات ضد میکروبی ممکن است باکتری های مفیدی که در دهان زندگی می‌کنند و جلوی چاقی و دیابت را می‌گیرند را بکشد. با این که دهانشویه در اصل برای کشتن باکتری هایی که باعث بوی بد دهان و پلاک های دندان می‌شوند طراحی شده، ولی در واقع بین ارگانیسم ها تفاوتی نمی گذارد و انواع سوش های مفید باکتری های دهان را هم از بین می‌برد.(سیارک

محققان دانشگاه هاروارد دریافتند که افرادی که دو بار در روز از دهانشویه استفاده می کنند، 55 درصد بیشتر در خطر دیابت یا افزایش شدید و ناگهانی قند خونشان طی 3 سال آینده هستند. با این که مطالعات قبلی نشان داده بود که بهداشت نامناسب دهان و دندان می تواند باعث مشکلات دیگر در باقی اندام ها شود، ولی این اولین بار است که یک تحقیق نشان داده که اقدامات به ظاهر مفید هم ممکن است عوارض ناخوشایند و ناخواسته ای داشته باشند.

استاد دانشکده ی بهداشت عمومی هاروارد، کامودی جوشیپورا، اعلام کرد که:

بیشتر مواد ضد میکروبی موجود در دهانشویه عملکرد انتخابی ندارند. به عبارت دیگر، این مواد باکتری های خاصی را مورد هدف قرار نمی دهند، بلکه روی طیف وسیعی از باکتی ها اثر می گذارند.

این مطالعه 1206 فرد بین 40 تا 65 سال و دچار اضافه وزن که طبق معاینات و آزمایشات در خطر شدید ابتلا به دیابت بودند را مورد بررسی قرار داد. در طول مدت زمان مطالعه حدود 17% افراد دچار دیابت شدند و یا در وضعیت پیش دیابتی قرار گرفتند؛ ولی این مقدار برای کسانی که روزانه یک بار از دهانشویه استفاده می کردند به 20% و برای کسانی که صبح ها و عصر ها از دهانشویه استفاده می کردند به 30% افزایش یافت.

پروفسور جوشیپورا اضافه کرد که باکتری های مفید دهان می توانند به عنوان عامل محافظت کننده ای در برابر چاقی و دیابت عمل کنند، برای مثال میکروب هایی در دهان وجود دارند که به تولید نیتریک اکسید توسط بدن کمک می کنند. نیتریک اکسید سطوح انسولین را کنترل می کند و میزان قند خون را در حد مناسبی نگه می دارد و به علاوه در تنظیم متابولیسم و انرژی بدن نقش دارد.

سابقه ی استفاده از دهانشویه به هزاران سال پیش بر می گردد، ولی اولین نوع تجاری آن در اواخر قرن 19 و به نام لیسترین (به افتخار ژوزف لیستر، جراح بریتانیایی) تولید شد. در ابتدا از لیسترین به عنوان یک عامل ضد میکروبی در جراحی ها استفاده می شد ولی در طول دهه ی 1920 به عنوان درمانی برای بوی بد دهان، و حتی به عنوان داروی شوره ی سر و مایع شوینده ی زمین نیز فروخته می شد. (سیارک

           

امروزه بسیاری از دهانشویه ها حاوی محلول های ضد باکتری قوی ای مانند کلرهگزیدین، تریکلوزان، ستیل پیریدینیوم کلرید، الکل، روغن های گیاهی، فلوراید و پراکساید ها هستند. محققان هشدار می دهند که با از بین رفتن باکتر های مفید جای رشد و نمو برای باکتری های مضر باز می شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنند که استفاده از دهانشویه به یک بار در روز محدود شود.

انجمن دندانپزشکی بریتانیا استفاده ی روزانه از دهانشویه را جزئی از بهداشت مناسب دندان نمی داند و هشدار می دهد که این مایعات به طور تضمینی باعث برداشته شدن پلاک ها و تجمعات غذایی از دندان نمی شوند.

مطالعه ی دیگری که امسال در ژورنال تحقیقات لثه منتشر شد نشان داد که بعضی از باکتری های دهان در برابر چاقی و دیابت اثر محافظت کننده دارند. همچنین مطالعه ی دیگری که در سال 2013 انجام شد نشان داد که حتی یک هفته استفاده از دهانشویه تولید نیتریت دهانی را 90% کاهش می دهد و در نتیجه سطوح خونی نیتریت به میزان یک چهارم کاهش می یابد. این تغییرات باعث ایجاد افزایش های ناگهانی و قابل ملاحظه ی فشار خون شد.

در نتیجه گیری تحقیق جدید ذکر شده که:

با در نظر گرفتن تحقیقات جدید و یافته های این مطالعه، ممکن است زیان استفاده ی روتین و کنترل نشده از دهانشویه های ضد باکتری بیشتر از سود آن ها باشد.

استفاده از دهانشویه ممکن است آثار زیانباری روی کنترل دیابت و حتی عوارض ناشی از آن داشته باشد، زیرا این عوارض نیز مسیر های کنترلی وابسته به نیتریک اکسیدِ مشترکی با مسیر های مربوط به کنترل دیابت و فشار خون دارند.

منبع: Telegraph.co.uk

ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...