چگونه تمیز نکردن دندان با بیماری آلزایمر در ارتباط است

دانشمندان به مدت طولانی مظنون به این واقعیت بودند که باکتری های دهانی تحت تاثیر بیماری آلزایمر قرار می گیرند . به عنوان مثال، زمانی که محققان نمونه های مغز همسالان متوفی با و بدون بیماری آلزایمر را مقایسه کردند، مشخص شد که باکتری اصلی مرتبط با پریودنتیت، Porphyromonas P. gingivalis،  در نمونه های گرفته شده از بیماران آلزایمر پیدا می شود .
 
با این حال، تا به حال دقیقا مشخص نیست که چگونه  P. gingivalis وارد مغز می شود . اما اکنون متخصصین دانشگاه لوئیزویل آزمایشهایی روی موشهای آزمایشگاهی انجام دادند و مسیر حرکت باکتری را دیدند و نشان دادند که واقعا از داخل دهان به مغز میرسد. محققان همچنین گزارش دادند که این باکتری نقش مهمی در توسعه آرتریت روماتوئید  و پنومونی آسپیراسیون، عفونت ریه ها ناشی از استنشاق غذا یا بزاق دارد.
 
P. gingivalis معمولا در طول نوجوانی به لثه ها نفوذ می کند. با این حال، تا 30 سال، سطح آن معمولا کم است، اما در آینده وضعیت تمایل به بدتر شدن دارد. تعداد زیادی از P. gingivalis منجر به التهاب و فرسایش بافت لثه می شود.
 
بدتر از همه، به علت P. gingivalis، حتی باکتری های خوش خیم در دهان فعالیت خود را تغییر می دهند و فرآیند التهابی را تشدید می کنند. باکتری ها از لثه ها به جریان خون منتقل می شوند، از طریق جویدن طبیعی یا مسواک زدن دندان ها، وارد مغز و افزایش التهاب درون آن می شوند. 
 
در اصل، دانشمندان در حال حاضر راهی برای مقابله با میکروب مضر پیدا کرده اند. واقعیت این است که سموم اصلی P. gingivalis اهداف عالی برای داروها هستند. مزیت این رویکرد در مقایسه با آنتی بیوتیک ها این است که مداخلات منحصرا در میکروارگانیسم های بیماریزا قرار می گیرند و بر سودمندی تاثیر نمی گذارد.
 
داروی تجربی COR388، که آنزیم gingipain را مسدود می کند، در حال حاضر در آزمایشات بالینی فاز 1 است. این دارو در ابتدا به عنوان دارو در برابر بیماری آلزایمر قرار دارد.
 
در عین حال، بهترین راه برای جلوگیری و از دست دادن کنترل  روی P. gingivalis این است که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، دندان ها را مرتبا بشوئید و از نخ دندان استفاده کنید، و حداقل یک بار در سال، دندانپزشک دندان ها و لثه ها را بازدید کند. علاوه بر این، مطلوب است که رژیم غذایی سالم را دنبال کنید . بر اساس برخی اطلاعات، معلوم می شود حتی از روش های پزشکی مفیدتر است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید