پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش دوم

در

 

خودرو تسلا

تسلا، مدل اس، 2012 تا کنون، با فروش 219069 عدد Tesla-Model S

تسلا

از زمانی که شرکت خودرو سازی تسلا شروع به فعالیت کرده است تا کنون، تأخیرها و وقفه های بسیاری در کار این شرکت بوجود آمده است، با این حال این وقفه ها نتوانسته این شرکت خودرو سازی را از فروش بیش از 200000 عدد از ماشین الکتریکی خود که با نام مدل اس شناخته شده است محروم کند. در سال 2012 که این خودرو برای اولین بار معرفی و سپس روانه بازار شد، بسیاری در خرید آن مردد بودند و به همین خاطر بود که در اوایل عرضه با اقبال چندانی از سمت خریداران خودرو، مواجه نشد، با این حال، طولی نکشید که این خودرو بخصوص شرکت خودرو سازی تسلا توانست جایگاه ویژه ای در میان خریداران پیدا کند و فروشی که طی این چند سال اخیر داشته است، گواهی بر این مدعا است.

دوره ای سه ماهه در سال 2015 (از اکتبر تا دسامبر) برای شرکت خودرو سازی تسلا از ارزش ویژه ای برخوردار است، چراکه با تولید 17252 عدد از خودروی مدل اس و فروش آن توانست سود خوبی عاید شرکت خود کند.

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش اول 

 

Rover-800

رور 800، 1986-1999، با فروش 317126 عدد، Rover-800

Rover-800
زمانی که شرکت خودرو سازی رور اقدام به عرضه مدل 800 خود به بازار کرد، بیش از همیشه به سرمایه و سود حاصل از این کار نیاز داشت و در شُرف ورشکستگی بود. این شرکت خودرو سازی پیش از این اقدام به تولید و عرضه مدل اس دی 1 کرده بود که در نوع خود خودروی بدی به شمار نمی رفت، با این حال مشکلات فنی ای داشت که سبب شد آن گونه که باید مورد توجه خریداران قرار نگیرد، به همین خاطر بود که مسئولین شرکت خودرو سازی رور، تغییری در رویکرد خود بوجود آوردند و سعی کردند با الگو گرفتن از طراحی ظاهری و فنی خودروی هوندا مدل لجند (Honda Legend) اقدام به تولید خودروی جدید خود، رور 800، کنند و این کارشان به نظر منطقی و عاقلانه بود، چراکه نتایج خوبی عایدشان شد. پیش از این خودرو های دیگری توسط این شرکت وارد بازار شده بود که می توان گفت به مراتب طراحی خوبی داشتند (هم از نظر فنی و هم از نظر ظاهری)، اما هیچکدام در فروش نتوانستند به پای مدل 800 برسند و به زودی، قشر متوسط بریتانیا و دیگر نقاط دنیا اقدام به خرید این خودروی فوق العاده کردند و فروشی 300000 تایی نصیب این شرکت خودرو سازی شد و توانست برنامه ای بلند مدت با سرمایه حاصل از این فروش برای کار خود داشته باشد.

در بازار خودروی آمریکا، مدل 800 با نام استرلینگ شناخته می شود، اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که موفقیتی که در بازارهای اروپایی نصیب این خودرو شد، در آمریکا تکرار نشد و مدل دو در این خودرو (همانی که در تصویر مشاهده می کنید) که به طور اخص برای بازار آمریکا در نظر گرفته شد، با مشکل تولید مواجه شد و هیچگاه به صورت انبوه وارد بازار آمریکا نشد، با این حال هوادارانی داشت که با وجود کمیاب بودن آن به دنبال همان تعداد محدودی بودند که روانه بازار شده بود.

 

خودرو ترایام هرالد

ترایام، هرالد، 1959-1970، با فروش 464238 عدد Triumph-Herald

ترایام، هرالد
این خودرو در همان سالی روانه بازار شد، که خودروی معروفی که با نام مینی مشهور شده است نیز روانه بازار شده بود. جالب است بدانید که در آن سال ها، این خودروری ترایام مدل هرالد بود که بدل به انتخاب متداول تری برای افراد شده بود و برای منظورهای شهری مورد استفاده قرار می گرفت. برای طراحی موتور و بدنه این خودرو از مدلی شبیه به این که در گذشته تولید شده بود ایده گرفته شده بود. این خودرو پس از بازخورد خوبی که از سمت خریداران دریافت کرد، اقدام به طراحی، تولید و عرضه مدل های سفارشی مختلفی از آن کرد؛ از آن جمله اند: مدل دو در، مدل چهار سرنشین، مدلی با سقف بازشو و درنهایت مدل ون. بیشترین فروش به مدل چهار سرنشین 1200، با فروشی حدود دویست و یک هزار عدد تعلق دارد.

 

خودرو ام جی

ام جی، ام جی بی، 1962-1980، با فروش 513272 عدد MG-MGB

MG-MGB
برند خودرو سازی که تحت عنوان ام جی شناخته می شود، اخیرا وارد دوره ای از افول شده است و همانند قبل به تولید و عرضه و فعالیت در عرصه خودرو سازی نمی پردازد، اما جالب است بدانید که آن زمانی که تازه ماشین های اسپورت توسط شرکت های خودرو سازی بریتانیایی ساخته می شدند و این صنعت نوپا بود، ام جی یکی بزرگترین شرکت های خودرو سازی در این زمینه بود. گواه این ادعا، مدل ام جی بی این برند است که در آن سال ها فروش بی نظیری داشت و بدل به گزینه ایده آلی برای عاشقان سرعت شده بود. با فروشی بیش از نیم میلیون عددی خود، ام جی بی، برای مدت ها رکورد پرفروش ترین خودروی دنیا را از آن خود کرده بود و نکته جالب توجه دیگر این بود که علاوه بر اروپا، در آمریکا هم بسیار محبوب بود. حتی امروزه روز هم کلکسیونر ها و مردم عادی دیگری هستند که به دنبال این خودروی زیبا می روند و برای داشتن آن هزینه می کنند.

تولید ام جی بی در سال 1980، با تعطیلی کارخانه سازنده اش در آکسفوردشایر، متوقف شد، اما طراحی بی نظیر این خودرو ایده ای شد تا شرکت خودرو سازی مزدا از آن بهره بگیرد و یک خودروی ارزان قیمت و فوق العاده از روی آن بسازد و در سال 1989 روانه بازار کند.

 

خودرو Lancia

Lancia-Ypsilon، 1996 تا کنون، با فروش 900000 عدد

خودرو Lancia

Lancia نامی است که در بازارهای فروش خودرو، در اکثر نقاط دنیا برای افراد مختلف آشنا است، اما این خودروی مدل Ypsilon است که پرچم دار این شرکت خودرو سازی است که زمانی فعالیت ثمربخشی در این عرصه داشت. متأسفانه طراحی فوق العاده و مهندسی بی نظیری که در ساخت این خودرو به کار گرفته شده بود، رو به افول گذاشته و در مدل های اخیری که روانه بازار شده، به هیچ وجه شاهد آن طراحی بخصوص نیستیم. دو نسل ابتدایی این خودرو حرف های زیادی برای گفتن داشت و فروش بسیار خوبی داشت، اما این مسئله در مدل های اخیر تکرار نشد. Ypsilon به زودی از عرصه خودرو سازی کنار خواهد رفت.

 

خودرو پورشه

پورشه 911، 1963 تا کنون، با فروش یک میلیون عدد، Porsche-911

خودرو پورشه
یک مدل پورشه 911 سبز رنگ ایرلندی وجود دارد که نقش بخصوصی در تاریخ این خودروی بی نظیر بازی می کند و تا کنون چیزی حدود یک میلیون عدد از این خودرو که در کارتون پیتر پان نیز استفاده شده است، تولید و روانه بازار شده است. یکی از عواملی که سبب این آمار فروش فوق العاده برای پورشه 911 شده است، مدت زمان طولانی (چیزی حدود شصت و یک سال) عرضه و ادامه فعالیت آن است و با با سرانه سالانه فروش 30000 عدد در سال توانست در سال 2017 این رکورد را به نام خود ثبت کند. نکته ای که سبب این ماندگاری عجیب شده، طراحی بی نظیر ظاهری و فنی این خودرو است که به قدری منحصر به فرد و خوب از آب درآمده که از راندن هر روزه آن هم خسته نخواهید شد.

 

خودرو جگوار ایکس جی

جگوار ایکس جی، 1968 تا کنون، با فروش یک میلیون عدد، Jaguar-XJ

جگوار ایکس جی
در سال 1968 بود که ایکس جی به عنوان مدل جدید جگوار معرفی و روانه بازار شد و از آن زمان تا کنون توانسته روند موفقیت آمیزی داشته باشد و هنوز هم تولید و عرضه می شود. در آن سال هایی که تازه این خودروی بی نظیر معرفی شده بود، اتاق داخل این خودرو، به عنوان یکی از بهترین طراحی های آن زمان شناخته می شد. نکته دیگری در خصوص این خودرو که سبب ماندگاری آن شده است، موتور وی 12 با سیلندرهای 5.3 لیتری است که روی آن کار گذاشته شده است. حتی بالا و پایین هایی که شرکت خودرو سازی جگوار طی این سال ها تجربه کرده است، نتوانسته از روند موفقیت این خودرو بکاهد. مدل کار شده این خودرو که با نام ایکس 300 شناخته می شود توانست طی سه سال فروشی معادل 86909 عدد داشته باشد. مدلی که در تصویر مشاهده می کنید، جگوار ایکس جی 350 است که در سال 2005 تولید شده است.

 

خودرو کرایسلر نیوپورت

کرایسلر نیوپورت، 1961-1981، با فروش 1.9 میلیون عدد Chrysler-Newport

کرایسلر نیوپورت
زمانی که اسم کرایسلر مطرح می شود به احتمال زیاد اولین مدلی که در ذهن شما خواهد آمد، نیوپورت نخواهد بود، اما جالب است بدانید که نیوپورت، پرفروش ترین مدلی است که تا کنون این شرکت خودرو سازی آمریکایی روانه بازار کرده است. با قیمت منصفانه ای که برای فروش آن در نظر گرفته شده بود، برای مدت ها بدل به اولین انتخاب کسانی شده بود که در شهرهای حومه زندگی می کردند. طراحی هوشمندانه این خودرو کاملاً مناسب با حال و هوای دهه شصت میلادی در آمریکا بود و در نهایت تغییر ظاهر آن در اواخر دهه هشتاد میلادی بود که سبب کاهش فروش این خودرو شد.

 

خودرو لندرور دیفندر

لندرور دیفندر، 1948-2015، با فروش دو میلیون عددی Land Rover-Defender (incl Series)

لندرور دیفندر
آن طراحی نخستی که از لند رور حدود شصت و هفت سال پیش روانه بازار شد، تغییرات بسیاری کرده است، با این حال، می توان گفت که پایه و اساس تمامی مدل هایی که از این خودرو روانه بازار شده اند، ثابت مانده و تغییری نکرده است. این پایه و اساس در حقیقت همان سادگی و قابلیت بالای این خودرو برای رانندگی در شرایط دشوار و مکان هایی است که هر خودرویی قادر به رفتن به آن ها نیست. از زمانی عرضه لند رور تا کنون، موتور های بسیاری روی آن امتحان شده است و امکانات بسیاری نیز به مرور به آن اضافه شده است، اما هدف از عرضه آن همان است که در نخستین وحله بود؛ یعنی داشتن این قابلیت که به هر نقطه ای با هر شرایط مکانی ای برود.

 

خودرو اسمارت فورتو

اسمارت فورتو، 1998 تا کنون، با فروش دو میلیون عددی Smart-Fortwo

اسمارت فورتو
همانند بسیاری خودرو های دیگری که قصد داشتند انقلابی در صنعت خودرو سازی به وجود بیاورند، اسمارت نیز برای تحقق بخشیدن رؤیا و اهداف خود و بدل کردن آن ها به واقعیت مسیری دشوار در پیش داشت. اولین مسئله این بود که فولکس واگن قرار داد خود را برای یاری در ساخت این خود را لغو کرد و از آن کناره گرفت و سپس مجادله هایی میان شرکت خودرو سازی آن در گرفت مبنی بر اینکه آیا استفاده از خودرو های الکتریکی کار عاقلانه ای است یا خیر و اینکه آیا جوابگوی نیاز ها خواهد بود و سودی خواهد داشت؟

در نهایت اما این مجادله ها پایان یافت و این خودرو تولید شده و روانه بازار شد. موتور سوختی سه سیلندری 559 سی در آن به کار گرفته شد و به خاطر طول کلی آن که به از 2.5 متر تجاوز نمی کند، این قابلیت را داشت که در جای پارک به صورت طولی قرار بگیرد، که به مراتب پارک کردن این خودروی کوچک و جمع و جور را به کار ساده ای بدل می کند. البته کوچک بودن این خودرو سبب نشده تا فروش فوق العاده آن متوقف شود و این برندی که اکنون تحت نظارت شرکت خودرو سازی مرسدس قرار گرفته است، توانسته تا کنون چیزی حدود دو میلیون عدد از خودروی خود را به فروش برساند.

 

خودرو ساترن سری اس

ساترن سری اس، 1991-2002، با فروش 2.21 میلیون عدد Saturn-S series

ساترن
طراحی قسمت جلویی کاپوت ساترن سری اس که متعلق به شرکت خودرو سازی جنرال موتورز است، ظاهری بخصوص و ویژه به آن بخشیده است. زمانی که عنوان شد موتور مورد استفاده در این خودرو منحصر به فرد، دارای سیلندرهایی به ابعاد 1.9 لیتر است، دیدن این ظاهرش کمی همگان را متعجب کرد، ظاهری که برای طراحی آن از یک فضا پیما ایده گرفته شده است و در ساخت آن از قطعات فشرده پلاستیکی استفاده شده است.

 

خودرو لینکلن تاون

لینکلن تاون کار، 1981-2011، با فروش 2.45 میلیون عدد Lincoln-Town Car

لینکلن تاون
زمانی که شرکت خودرو سازی فورد نام تاون کار (ماشین شهری) را برای این مدل بخصوص از لینکلن خود برگزید، تا حدودی می شد حدس زد، چه تدابیری برای ساخت و طراحی این خودرو اندیشیده خواهد شد. یکی از مهمترین دلایلی که لینکولن توانسته تا کنون نامی برای خود نگاه دارد و در عرصه خودرو سازی زبان زد باشد، فضای بسیار زیادی است که در اتاق خودرو وجود دارد و نیز طراحی منحصر به فردی که در این اتاق مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مدل های ابتدایی این خودرو دارای چیزی شبیه به صفحه کلید و امکاناتی این چنینی بودند که البته به مرور زمان، رویکرد شرکت سازند کمی محافظه کارانه تر شده و از اضافه کردن اینگونه امکانات به اتاق داخلی خودرو خودداری کردند.

نکته قابل توجه یک مدل سفارشی لیموزین مانند لینکولن تاون کار بود که به زودی جا در دل گردشگران و سایر افرادی که راننده در اختیار داشتند قرار گرفت و بسیار محبوب شد.

 

خودرو هولدن کمودور

هولدن کمودور، 1978 تا کنون، با فروش دو و نیم میلیونی Holden-Commodore

هولدن کمودور
هولدن یک متخصص ساخت خودروی بزرگ شده استرالیا است و تا همین اواخر در خاک وطنش مشغول به فعالیت در این عرصه بود. کمودور  همیشه برای طراحی از خودرو های بزرگ شرکت خودرو سازی جنرال موتورز ایده گرفته است، اما هولدن در ساخت و طراحی این خودروی بخصوص از سبک و موتورهای منحصر به فرد خودش بهره گرفته است. همین استفاده از این سبک بخصوص بوده است که باعث شد در ساخت این خودرو از موتور تقویت شده وی هشت استفاده شود و آن را بدل به رقیبی سر سخت برای همتای خود، فورد فالکون کند.هواداران زیادی برای این خودرو وجود دارد و در سال 2011 در نمایشگاهی که برای خودرو های سریع و مسابقه ای در بریتانیا در نظر گرفته شده بود، یک مدل سفارشی از آن به نمایش درآمد.(سیارک)

این مقاله ادامه دارد...

نظرات

در ادامه بخوانید...

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش چهارم

در

 

خودرو کیا اسپورتیج

کیا اسپورتیج، 1993 تا کنون، با فروش پنج میلیون عدد، Kia-Sportage

خودرو کیا اسپورتیج

در سال 1993 که خودروی اسپورتیج شرکت خودرو سازی کیا معرفی شد، کسی انتظار نداشت باز خورد خوبی از سمت خریداران خودرو دریافت شود. در میزان فروش خودرو طی چند سال نخست، به هیچ وجه انتظارات را بر آورده نکرد و یکی از نکته هایی که سبب این مسئله شده بود، کیفیت پایین خودروز از لحاظ فنی بود. پس از مدتی اما، هیوندای محصول جدید خود کیا را معرفی کرد و در سال 2004 بود که آن را با طراحی جدیدش وارد بازار کرد. با وجود اینکه از لحاظ ساخت و طراحی، خودرو های دیگری نیز نظیر آن وجود داشتند، توانست به رقیبی مهم برای سایر خودرو های خوب SUV  آن زمان بدل شود. در نهایت نیز در سال 2010 آخرین تغییرات روی خودروی اسپورتیج صورت گرفت و آن را به مراتب بهتر از قبل کرد، تغییراتی که کیا را به عنوان یکی از بزرگترین و موفق ترین شرکت های خودرو سازی حال حاضر معرفی کرد.

 

خودرو بیوک

Buick-Le Sabre، 1959-2005، با فروش شش میلیون عدد

خودرو بیوک
در اواخر دهه پنجاه میلادی بود که بیوک خودرو جدید خود، Le Sabre را روانه بازار کرد و به سرعت بدل به رقیبی سر سخت برای خودروی محبوب آن زمان، کادیلاک شد. Le Sabre در دهه شصت میلادی فروش بسیار خوبی داشت و بدل به گزینه ای ایده آل برای خریداران شده بود، هر چند خیلی طول نکشید که در دهه هفتاد این رون رو به افول گذاشت و در اواسط همین دهه بود که دیگر شرکت سازنده آن، از کاهش چشمگیر فروش این خودرو محبوب، نا امید شده بود. با این حال، هر آنچه گفته شد، چیزی از ارزش های این خودرو کم نمی کند و با مجموع شش میلیون فروشی که داشت و سودی که عاید شرکت سازنده اش کرد، توانست به یکی از موفق ترین مدل های خودرویی بدل شود که طی آن سال ها عرضه شد.

 

خودرو اسکودا

Skoda-Octavia، 1998 تا کنون، با فروش شش میلیون عدد

خودرو اسکودا
جالب است بدانید که در ابتدای زمانی که این خودرو روانه بازار شده و به طور رسمی معرفی شد، بسیاری اقدام به مسخره کردن آن کردند و به هیچ وجه کسی این خودرو را جدی نمی گرفت و باور نمی کردند چنین خودرویی فروش قابل توجهی داشته باشد. اما حالا چه کسی به خود این اجازه را می دهد که آن را مسخره کرده و درباره اش شوخی کند؟ از سال 1998 که اولین مدل های خودروی اوکتاویا روانه بازار شد تا کنون، فروشی بالغ بر شش میلیون عدد داشته و سود بی نظیری عاید شرکت سازنده اش کرده است. اوکتاویا بدل به یکی از بهترین گزینه های خریداران خودرو در اروپا شده است و در بازارهای خودرو فروشی بسیاری از کشورهای اروپایی، هنوز یافت می شود. نکته دیگر این که این خودرو بدل به یکی از ده خودرویی شده است که در تاریخ عرصه خودرو سازی بیشترین فروش را داشته اند.

برای اینکه درک درست و دقیق تری از ارزش این خودرو برای شرکت سازنده اش، اسکودا پیدا کنید، توجه شما را به آمار جالب توجهی جلب می کنیم: سودی که از فروش اوکتاویا عاید این شرکت خودرو سازی شد، برابر با یک سوم کل سودی بوده است که تا کنون از فروش همه خودرو های خود بدست آورده است. در سال 2017، 1.2 میلیون خودرو توسط شرکت خودرو سازی اسکودا روانه بازار شد که چیزی حدود 418000 عدد از این خودرو ها مدل اوکتاویا بودند.

 

خودرو سیت

سیت، ایبیزا، 1984 تا کنون، با فروش شش میلیون عدد، SEAT-Ibiza

خودرو سیت
زمانی که این خودروی بخصوص روانه بازار شد، طراحی جالب آن توجه بسیاری را به خود جلب کرد؛ طراحی ای که با ایده گرفتن از خودرو هایی همچون پورشه و کارمان پیاده شده بود. همین طراحی منحصر به فرد و خلاقانه بود که توانست طی مدتی کوتاه، فروشی برابر با 1.3 میلیون دلار برای این شرکت خودرو سازی به ارمغان بیاورد. ناگفته نماند که در سال 1993، فولکس واگن بدل به یکه تاز عرصه خودرو سازی در میان شرکت های اسپانیایی شد و همین مسئله باعث کاهش فروش ایبیزا شد و مجبور به ایجاد تغییراتی در طراحی خودرو شدند. طراحی دوم خودرو با ایده گرفتن خودروی مدل پولو پیاده شد. همین مسئله باعث شد تا این خودروی بخصوص دوباره جانی بگیرد و در میان خریداران هوادارانی پیدا کنید. در سال 2017 در بارسلونای اسپانیا توانست فروشی معادل 152300 عدد داشته باشد.

 

خودرو مینی هچ

مینی هچ، 1959 تا کنون، با فروش 6.1 میلیون عدد، MINI-Hatch

خودرو مینی هچ
ساده ترین مدلی که از خودروی مینی روانه بازار شد و طراحی آن به صورت دو در بود توانست فروشی بالغ بر 3.75 میلیون دلار داشته باشد، فروشی که با عرضه مدل کوپر این خودرو برای مدتی به اوج خود رسید. شرکت خودرو سازی بزرگ BMW در سال 2001 ریسک بزرگی کرد و سعی داشت تا خودروی MINI را با استفاده از تمامی قابلیت های و پیشرفت هایی که طی سالیان کاری بدست آورده بود، دوباره طراحی و روانه بازار کند. خودرویی که به عنوان پایه و اساس طراحی جدید BMW در نظر گرفته شد، همین خودروی مینی است که در تصویر مشاهده می کنید و در زمان خود طرفداران بسیاری داشت. در حقیقت این قمار بزرگ برای BMW جواب داد و تا زمانی که تغییرات جدیدی در خودروی خود به وجود بیاورد، فروشی بالغ بر دو میلیون دلار از طراحی نخستین خود به دست آورد و سود زیادی عایدش شد. از قابلیت های این خودروی جمع و جور و منحصر به فرد می توان به فرمان هیدرولیک آن اشاره کرد و دیگر نکته ای که سبب محبوبیت آن شد، ظاهر زیبای آن است.

 

خودرو فیات

فیات، اونو، 1983-1994، با فروش 6.2 میلیون عددی، Fiat-Uno

خودرو فیات
شرکت خودرو سازی فیات اقدام به طراحی و ساخت دو مدل 500 و مدل جدیدتری از این خودرو کرد و شاید برایتان غافلگیر کننده باشد اگر بدانید که بیشترین فروشی که از عرضه یک خودرو عاید این شرکت خودرو سازی شد، مربوط به می شود به مدل اونو. ناگفته نماند که فروش بسیار زیاد این خودروی مینی در زمان عرضه اش، به هیچ وجه چیزی نیست که بتوان دست کم گرفت، چرا که رقبای بسیار بزرگی در زمان خود داشت و خودرو های بی نظیری در آن سال ها روانه بازار شده بودند. جالب است بدانید که به این دلیل این نام برای خودرو انتخاب شده است که تنها یک شیشه پاک کن دارد و این طراحی منحصر به فردی در نوع خود به حساب می آید. این در حالی است که مدل آی ای، توربوی این خودرو یکی از سریع ترین خودرو های زمان خود به شمار می رود.

 

خودرو آئودی

Audi-A4، 1998 تا کنون، با فرووش 6.6 میلیون عدد

خودرو آئودی
طراحی این خودرو هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ ظاهری به قدری خوب است که در حال حاضر تصور کردن خیابان هایی که این خودرو در آن ها حضور نداشته باشد، بسیار دشوار است. با وجودی که در زمان عرضه رقیب سر سختی به نام BMW 3 داشت، توانست فروش بسیار خوبی داشته باشد و به زودی به عنوان خودرویی بسیار محبوب و پر طرفدار، در عرصه خودرو سازی نامی برای خود دست و پا کرد. نکته دیگری که در خصوص این خودرو وجود دارد این است که هر ساله به میزان فروش آن اضافه شده است و دلیل این افزایش فروش، استحکام و ثبات خودرو و در کنار آن قابلیت چرخاندن چرخ های عقب، علاوه بر چرخ های جلو است.

 

خودرو میتسو بیشی

میتسو بیشی، لنسر، 1973 تا کنون، با فروش 7.3 میلیون دلار، Mitsubishi-Lancer

خودرو میتسو بیشی
میتوسبیشی لنسر از آن دسته خودرو هایی بود که به سرعت توانست نامی برای خود دست و پا کند و علاوه بر خریداران شهری، کسانی هم بودند که برای مسابقات رالی از آن بهره می گرفتند. در ابتدای امر این مدل Evo بود که روانه بازار شد و پس از مدتی میتسوبیشی با افزودن قابلیت هایی جدید و تغییراتی که در طراحی این خودرو به وجود آورد، مدل لنسر خود را معرفی کرد که بخش اعظم فروش 7.3 میلیون دلاری این خودرو مدیون همین مدل لنسر است.

طراحی اصلی که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود همان مدل سدان یا چهار در بود و بیشترین فروش نیز از همین مدل و طراحی بود که عاید شرکت سازنده شد، با این حال طراحی های سفارشی دیگری نیز برای خریداران در نظر گرفته شده بود که بسته به شرایط متفاوت بودند. یکی از کشورهایی که استقبال زیادی از این خودرو کرد، چین است و این استقبال همچنان ادامه دارد و هنوز هم در بازارهای چین به فروش می رسد.

 

خودرو پژو

پژو 206، 1998-2013، با فروش 8.4 میلیون عدد، Peugeot-206

خودرو پژو
تغییراتی اساسی رو مدل قبلی این شرکت خودرو سازی، یعنی پژو 205 صورت گرفت که در نهایت منجر به ساخت و طراحی پژو 206 شد که با اقبال بسیار خوبی از سوی خریداران مواجه شد. ظاهر بسیار خوب و جذاب این خودرو، در کنار موتور های مختلفی که طی سالیان متفاوت روی آن به کار گرفته شد و سری های مختلفی که از آن روانه بازار شد، همه از دلایل موفقیت آن بودند. سری های ابتدایی این خودرو از سیستم دنده و کلاژ بهره می گرفتند و در سری های آخرین از دنده اتوماتیک نیز در این خودروی محبوب شهری استفاده شد. یک طراحی سفارشی نیز با نام سی سی از آن روانه بازار شد که دارای سقفی از جنس آهن بود و اتاقک به نسبت بزرگ تری داشت.

این خودرو توانست به تمام معنا خود را در عرصه خودرو سازی جا دهد و محبوبیت زیادی پیدا کرد. زمانی که مدل 207 خودروی پژو روانه بازار شد، فروش پژو 206 به طور گسترده ای در اروپا متوقف شد، با این وجود، روند فروش آن در کشورهایی چون چین و آمریکای جنوبی برای مدت هفت سال دیگر ادامه پیدا کرد، چرا که در آن نقاط از محبوبیت زیادی برخوردار بود. همین مسئله بود که سبب شد رکورد فوق العاده فروش هشت میلیونی عاید شرکت سازنده پژو شود.

 

خودرو شورلت

شورلت، مالی بو، 1964 تا کنون، با فروش ده میلیون عدد، Chevrolet-Malibu

خودرو شورلت
طراحی بدنه  و اتاقک این خودرو به گونه ای بود که نه خیلی کوچک بود  و نه خیلی بزرگ، در واقع سایز متوسطی داشت که یکی از علل محبوبیت این خودرو در میان خریداران آمریکایی شده بود. بدون شک شورلت مالی بو یکی از پیشتازان فروش در بازارهای آمریکایی برای مدت شش دهه بود و روز به روز به میزان فروشش افزوده می شد که در نهایت توانست رکورد فوق العاده فروش ده میلیون دلاری را نصیب شرکت سازنده کند. در ابتدای امر، در هر طراحی جدیدی که از این خودرو عرضه می شد، پیشرفت هایی از نظر فنی و کارکردی برای آن در نظر گرفته می شد که همین مسئله سبب شد تا رقیبان قدرتمند خود را در دهه شصت کنار بزند و بدل به یکی از بهترین گزینه های خریداران شود. هرچند طی سالیانی که گذشت، هدف شرکت سازنده بیشتر متمرکز بر سود عاید از فروش شد تا کارکرد فنی خودرو و همین مسئله بود که باعث شد، فروش آن روندی نزولی پیدا کند و همانند قبل طرفدار نداشته باشد. آخرین طراحی هایی که از این خودرو در بازار موجود هستند، قابلیت استفاده از انرژی الکتریکی را در کنار مصرف سوخت های بنزینی دارد.

 

خودرو مرسدس بنز

مرسدس بنز، کلاس سی، 1994 تا کنون، با فروش 10.2 میلیون عدد، Mercedes-Benz-C Class

خودرو مرسدس بنز
اولین خوردو  مرسدس بنز، کلاس س، با نام W202 روانه بازار شد و به سرعت با بازخورد بسیار خوبی از سوی خریداران مواجه شد. رقیب اصلی این خودرو در آن زمان BMW 3 بود  و در این رقابت تنگانگ میان این دو غول عرصه خودرو سازی، مرسدس بنز کلاس سی در زمینه راحتی خودرو با مشکل مواجه شده بود، چرا که BMW 3 از این نظر فوق العاده بود، با این حال از نظر هندلینگ خودرو، این مرسدس بنز بود که عملکرد بهتری داشت و توانست خود را سر پا نگاه دارد و در کنار BMW 3 فروش خود را داشته باشد. در حقیقت همین مسئله بود که باعث شد این شرکت خودرو سازی بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و حالا اگر نگاهی به آمار بیندازیم، با وجود اینکه کلاس سی مرسدس بنز، چیزی حدود بیست سال کمتر از رقیب خود، BMW 3 در بازار بوده است، از نظر فروش خیلی کمتر از آن نیست.

 

خودرو کاتلس

اولدزموبیل، کاتلس، 1961-1999، با فروش 11.9 میلیون عدد، Oldsmobile-Cutlass

خودرو کاتلس
تمامی خریداران این خودروی منحصر به فرد، با دیدن محصول جدید اولدز موبیل به یاد نسل های قدیمی تر این خودرو افتاده و برایشان یک احساس نوستالژیک و زیبا پدید آمد و در حقیقت همین مسئله بود که سبب شد فروش فوق العاده 11.9 میلیونی به نام این خودرو ثبت شود. هر چه که از عرضه این خودرو می گذشت، تغییراتی که از نظر فنی روی آن صورت می گرفت، سبب می شد خودرو عملکرد و هندلینگ بهتری داشته باشد و تنها نکته منفی که در خصوص طراحی های بعدی این خودرو می توان ذکر کرد، افولی بود که از لحاظ ظاهری متوجه آن شد.

یکی از نکات فوق العاده جالب در خصوص اولین خودروی کاتلسی که روانه بازار شد، بهره گرفتن آن از موتور وی هشتی بود که دارای سیلندرهایی به ابعاد 3.5 لیتر بود. جالب است بدانید که این موتور قدرتمند در خودرو هایی چون روور و لند روور استفاده شده است. در سال 2004 بود که در نهایت شرکت خودرو سازی اولدز موبیل، با خودرو های جدیدی که وارد بازار کرد و بازخورد چندان خوبی از آن ها دریافت نکرد، نتوانست به روند کاری خود ادامه دهد. با این حال کسانی که به خودرو علاقه مند هستند، هیچ گاه نام کاتلس را از یاد نخواهند برد.

این مقاله ادامه دارد...

در سیارک بخوانیم:

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش اول 

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش دوم 

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش سوم 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش پنجم

در

 

خودرو هیوندای

هیوندای، الانترا، 1990 تا کنون، با فروش 12.8 میلیون عدد، Hyundai-Elantra

خودرو هیوندای

نکته ای که در خصوص این خودروی فوق العاده شرکت خودرو سازی هیوندای وجود دارد این است که اگر از افردای که کم و بیش در رابطه با صنعت خودرو سازی اطلاعاتی دارند، سؤال شود که پرفروش ترین خودرو هایی که در این صنعت تا کنون تولید و روانه بازار شده اند، کدام اند، تنها این طرفداران پر و پا قرص شرکت خودرو سازی هیوندای و محصولات آن خواهند بود، که نام مدل الانترا را مطرح خواهند کرد و از آن آگاهی خواهند داشت. بخش اعظم موفقیت این خودرو را باید مدیون قیمت مناسب آن بدانیم. البته این قیمت به نسبت پایین، سبب نشده تا از لحاظ فنی و یا حتی ظاهری ایرادی متوجه این خودرو باشد. در حقیقت نظر به امکانات بسیار خوبی که در اختیار خریدار قرار می گیرد، قیمت خودرو بسیار به صرفه است. به همین خاطر است که الانترا به زودی توانست در سراسر دنیا طرفدران بسیاری پیدا کند و هنوز هم تحت نام آی 40 به فروش می رسد که البته همان مدل الانترا است و این نامی است که در نقاط دیگر چهان با آن شناخته می شود. نکته قابل توجه این است که فروش خودرو هنوز همانند سابق است و رو به افول نگذاشته است.

 

خودرو بی ام دابلیو

بی ام دابلیو، سری سوم، 1975 تا کنون، با فروش 12.9 میلیون عدد، BMW-3 Series

خودرو بی ام دابلیو
نکته ای که در خصوص این خودرو جلب توجه می کند این است که در طی هر دهه ای که شرکت خودرو سازی بی ام دابلیو، اقدام به تولید و عرضه سری سوم خودروی خود کرده است، شرایط و جو حاکم بر آن دهه را در نظر گرفته است و طبق همین شرایط سعی بر آن داشته تا خواسته خریداران خود را به بهترین شکل ممکن بر آورده کند، به همین سبب است که طراحی های مختلفی از این خودرو از قبیل طراحی با اتاقک بزرگ تر در دهه هشتاد میلادی و طراحی با سقف جمع شو در سال های آتی را برای این خودروی محبوب خود در نظر گرفت. چیزی که در رابطه با این شرکت خودرو سازی جلب توجه می کند، برنامه ریزی و آینده نگری دقیق و حساب شده آن ها است که بنا به مقتضیات زمان گاهی ریسک های بزرگی کرده و قدم هایی رو به جلو برداشته اند و گاهی نیز محافظه کارانه تر برخورد کرده و به بازبینی هایی جزئی در طراحی فنی و ظاهری خودرو اکتفا کرده است. جالب است بدانید که سری سوم بی ام دابلیو توانسته بهترین رکورد فروش این شرکت خودرو سازی را در میان سایر خودرو هایش داشته باشد و از این نظر پیشتاز خودرو های بی ام دابلیو به حساب می رود. خودرویی که در تصویر مشاهده می کنید، مدل اف 30 است که در سال 2012 طراحی، تولید و روانه بازار شد.

 

خودرو رنو سیلو

رنو، سیلو، 1991 تا کنون، با فروش 14.2 میلیون عدد، Renault-Cilo

خودرو رنو سیلو
در سال 1991 بود که شرکت خودرو سازی رنو از مدل جدید خود، سیلو پرده برداری کرد و به زودی توانست هواداران زیادی پیدا کند و فروش فوق العاده 14.2 میلیون دلاری آن، طی چندین سالی که عرضه شده است گواهی بر این ادعا است. نکته قابل توجه در خصوص این خودرو این است که به سادگی توانست در میان بازارهایی جهانی جایی برای خود پیدا کند و حالا در اکثر کشور های دنیا و در بازار های فروش خودرو شان، نام مدل سیلوی رنو مطرح است. بخشی از این اقبال خوبی که متوجه این خودرو شده است به خاطر طراحی های ویژه و نو آورانه ای است که همه ساله شرکت خودرو سازی رنو، روی سیلو اعمال می کند و سبب می شود چیزی از خودرو های هم دوره خود کم نداشته باشد. یکی دیگر از نکات قابل توجه در رابطه با این خودرو که سبب محبوبیت آن شده است سایز و اندازه کوچک آن، در کنار اتاقک جا داری است که برای آن در نظر گرفته شده و طراحی آن را بخصوص کرده است. در حقیقت اقبالی که از سمت خریدارانی از تمامی نقاط دنیا متوجه این خودرو شده است، از دلایل اصلی فروش بالای این سوپر مینی است. جالب است بدانید که در سال 2019 قرار است از نسل پنجم این خودرو پرده برداری شود و بسیاری بی صبرانه انتظار آن را می کشند. به خاطر روندی که اخیراً اکثر شرکت های خودرو سازی پیش گرفته اند احتمال می رود، از موتور های الکتریکی نیز در این نسل جدید از سیلوی رنو بهره گرفته شود.

 

خودرو هوندا

هوندا، سیویک، 1972 تا کنون، با فروش 16.5 میلیون عدد، Honda-Civic

خودرو هوندا
از مهمترین نکاتی که سبب فروش فوق العاده این خودروی شرکت خودرو سازی هوندا شده است، طراحی جالب و منحصر به فرد آن نسبت به مدل های پیشین است که این خودرو را بسیار منحصر به فرد کرده است و فروشی مولتی میلیونی برای شرکت خودرو سازی هوندا به ارمغان آورده است. از نکاتی که طراحان و افراد متخصص در شرکت خودرو سازی هوندا در ساخت مدل سیویک در نظر داشته اند، یکی این بوده که سعی بر آن بوده که تا حد امکان در استفاده از وسایل فنی لازم برای خودرو صرفه جویی شود تا عامه مردم قدرت خرید آن را داشته باشند. نکته دیگر استفاده از موتور هایی است که مصرف چندان بالایی ندارند و به این صورت در مصرف سوخت نیز صرفه جویی خواهد شد. البته لازم به ذکر است که مدل آر این خودرو که جدیداً طراحی و روانه بازار شده است، به مورد دومی که در مورد صرفه جویی در مصرف سوخت اشاره کردیم، خیلی توجهی نشان نداده است، اما این چیزی از ارزش این خودرو نکاسته است و به جرأت می توان گفت که سیویک یکی از فوق العاده ترین خودرو هایی است که تا کنون وارد عرصه خودرو سازی شده است.

 

خودرو لادا

لادا، ریوا، 1980-2015، با فروش هجده میلیون عدد، Lada-Riva

خودرو لادا
خودروی لادا ریوا که به نام های وی ای زی 2105 و نیز نوا هم شناخته می شود، عمری به نسبت طولانی دارد و از اولین باری که در سال 1980 نام آن مطرح شد و فرایند تولید و عرضه آن آغاز شد چیزی حدود سی و پنج سال می گذرد و این خود گواهی بر کیفیت بالای فنی و ظاهری این خودرو می تواند باشد. البته جالب است بدانید که نخستین باری که این خودرو وارد بازار شد، سال 1980 میلادی نبود و در حقیقت، ابتدا در سال 1966 بود که یک طراحی و نسخه ابتدایی از آن تحت عنوان فیات 124 روانه بازار شد. در سال های ابتدایی عرضه شدن این خودرو، جنگ سردی که جهان را درگیر خود کرده بود در اوج خود به سر می برد و بسیاری از کشورها در آن زمان در گیر مداخلات داخلی و خارجی بودند و خیلی فرصتی برای بهبود اوضاع کشور خود پیدا نمی کردند، به همین خاطر بود که به خودرویی ارزان قیمت و کم مصرف احتیاج داشتند که بتواند در جاده های بد آن زمان برای مدتی طولانی جوابگوی نیاز ها باشد. شرکت خودرو سازی لادا به خوبی با در نظر گرفته جو حاکم بر آن زمان اقدام به تولید خودروی ریوای خود کرد که از تمامی این لحاظ ها جوابگوی نیاز های خریداران بود و به سرعت توانست محبوبیت لازم را در میان خریداران پیدا کند. البته که شاید حتی نیازی به گفتن نداشته باشد که از لحاظ پویایی و راحتی، ریوا در زمان خود فراتر از حد انتظار راحت شد و اگر به این مسئله شک دارید، بهتر است نگاهی به آمار فروش فوق العاده هجده میلیون عددی ای بیندازید که این خودرو داشته است.

 

خودرو اپل

اپل، وکس هال، کورسا، 1982 تا کنون، با فروش هجده میلیون عدد، Opel/Vauxhall-Corsa

خودرو اپل
خریداران خودرویی که در کشورهای اروپایی بودند، برای نخستین بار این خودروی بخصوص را با نام کورسا شناختند و این اولین نامی بود که برای آن در نظر گرفته شد. در بریتانیا اما شرابط به گونه ای دیگر بود و نامی که مردم این کشور، این خودروی محصول شرکت خودرو سازی اُپل را با آن می شناختند، نوا بود. نوا در اولین دهه حضور خود در بازار های اروپایی و در میان سال های 1982 تا 1993 توانست فروشی بالغ بر نیم میلون دلار داشته باشد. نسل دوم این سوپر مینی جمع و جور که به عنوان گزینه ای ایده آل برای مصارف شهری در نظر گرفته شده بود، نام کورسا د نظر گرفته شد و این آخرین نامی بود که به آن اطلاق شده و از آن پس روی این خودروی اُپل ماند و هم اکنون در سراسر جهان همه آن را با این نام می شناسند. از آن زمان به بعد فروش این خودرو روند صعودی خود را پیش گرفت و در حال حاضر هم در اکثر کشور های اروپایی اگر بخواهیم جدولی یا لیستی از پر فروش ترین خودرو های حال حاضر در اروپا تهیه کنیم، نام کورسا مطمئنا در یکی از سه ربته اول قرار خواهد گرفت.

 

خودرو فولکس واگن گلف

فولکس واگن، گلف، 1974 تا کنون، با فروش 34 میلیون عدد، Volkswagen-Golf

خودرو فولکس واگن گلف
زمانی که نام شرکت خودرو سازی فولکس واگن مطرح می شود، مهمترین خودرویی که به نظرمان می آید که فولکس واگن با آن توانست نامی در میان شرکت های بزرگ برای خود دست و پا کند، مدل بیتل است، اما جالب است بدانید که فروش حاصل شده از مدل بیتل برای فولکس واگن، برابر با مبلغی معادل 21.5 میلیون دلار بود و حال آنکه گلفِ فولکس واگن توانست با رساندن رقم فروش خود به چیزی حدود 34 میلیون دلار، از مدل پیشین این شرکت پیشی بگیرد و سود زیادی را عاید شرکت خودرو سازی فولکس واگن کرد. در سال 2013، فولکس واگن اقدام به ساخت و طراحی خودروی گلفی کرد که با نام 1.6 تی دی بلو موشن شناخته می شود و با عرضه این خودروی بخصوص، توانست تعداد خودرو هایی که تا آن زمان عرضه کرده بود را به سی میلیون برساند.

حال که چیزی حدود سی و دو سال از عرضه نخستین گلف شرکت فولکس واگن می رسد، کل فروش حاصل شده از عرضه این خودرو در بازار های خودرو، به رقمی بالغ بر سی و چهار میلیون دلار می رسد و در حال حاضر نیز روزانه چیزی حدود 2000 خودروی گلف در کارخانه های فولکس واگن تولید و عرضه می شوند که معادل 73000 خودرو در طول سال می شود که در نوع خود جالب توجه است. تولید نسل هفتم این خودروی محبوب نیز به پایان خود نزدیک می شود و به زودی شاهد پرده برداری از مدل و طراحی جدیدی از آن خواهیم بود.

 

خودرو فورد

فورد، سری اِف، 1948 تا کنون، با فروش سی و هشت میلیون عدد، Ford-F-Series

خودرو فورد
یکی از مواردی که به آمریکای پس از جنگ جهانی دوم کمک شایانی کرده و از لحاظ اقتصادی پشتوانه ای بسیار عالی برای آن به شمار می رفته است، همین سری اِف خودروی فورد است که در اندازه ها و طراحی ها متفاوت و منحصر به فردی روانه بازار شد. روندی که از سال 1948 میلادی و تنها سه سال پس از کوران جنگ جهانی دوم آغاز شد. نکته قابل توجه در خصوص این خودرو این است که حالا پس از گذر نزدیک به هفتاد سال از زمانی که اولین مدل آن عرضه شد، هنوز هم انتخابی به صرفه و فوق العاده خوب برای مردم آمریکا به شمار می رود. از لحاظ اقتصادی قیمت به صرفه ای دارد و طراحی اتاقک داخلی و صندلی های سرنشینان خودرو بسیار راحت است که آن را بدل به گزینه ای ایده آل کرده است. به بیان دیگر طراحی این خودرو به گونه ای است که از بدنه ای ساده و بسیار قدرتمند و مستحکم به وجود آمده است و این در حالی است که قیمت به نسبت خوبی دارد و عامه مردم از پس خرید آن بر می آیند. نکته دیگر مدت زمان بسیار زیادی است که این خودرو وارد بازار ها می شود و این نکته سبب شده است که هوادران وفادار و پر و پا قرصی برای خود دست و پا کرده باشد.

 

خودرو تویوتا کورولا

تویوتا، کورولا، 1966 تا کنون، با فروش 44.3 میلیون عدد

خودرو تویوتا کورولا
با تفاوتی بسیار زیاد، خودرو تویوتا کورولا، پر فروش ترین خودرو یی است که در حال حاضر در صنعت خودرو سازی می توان سراغ گرفت. تنها هشت سال از فرایند تولید و عرضه این خودرو می گذشت که در نهایت در سال 1974 میلادی توانست رقیب قدرتمند خود، یعنی بیتل فولکس واگن را کنار بزند و فروش بیشتری از آن داشته باشد. بنا بر این بدون شک می توان گفت که کورولا پادشاه تمامی خودرو های دنیا از لحاظ میزان فروشی است که داشته و در سراسر دنیا طرفدران بسیاری داشته و فروش خوبی در این نقاط دارد.

نکته دیگری که در خصوص کورولا وجود دارد عمر طولانی این خودرو است که همچون مورد قبل توانسته طرفداران متعصب و پر و پا قرصی طی این پنجاه و دو سالی که وارد عرصه خودرو سازی شده است، برای خود دست و پا کند. نکته جالبی که در خصوص این خودرو وجود دارد این است که پانزده ثانیه ای یک کورولا در یکی از کشورهای جهان به فروش می رسد. همین بازار جهانی از علل اصلی موفقیت این خودرو بوده است و اگر نگاهی گذرا به سایر موارد ذکر شده در این لیست بیندازیم، اکثر این خودرو ها به جز یکی دو مورد، بیشتر فروش خود را مدیون بازارهای اروپایی و بخصوص آمریکایی هستند. ترجمه  itrans.ir 

در سیارک بخوانیم:

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش اول 

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش دوم 

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش سوم 

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش چهارم 

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌ های هدلایت:چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

در

(سیارک) : مطمئنا صنعت خودرو به میزان زیادی تکامل یافته است و به همراه این تکامل ، چراغ‌ های جلوی خودرو نیز به سطح بالاتری رسیده‌اند، خودرو سازان تاثیر چراغ‌ های هالوژن یا HID را بر روی مدل‌های خود تجزیه و تحلیل کرده‌ و به یک گزینه جدید رسیده‌اند: چراغ های LED. حداقل روی کاغذ به نظر می‌رسد که LED‌ ها راه‌حلی برای تولید انبوه خودرو ها باشند اما چندین نقطه ضعف هم وجود دارد که می‌تواند چشم‌انداز جهانی در مورد این نوع تکنولوژی را تغییر دهد.

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

 توصیف اصول نحوه عملکرد چراغ‌ های ال‌ای‌دی بسیار سخت است اما به شکل خلاصه می‌توان گفت که آنها به حرکت الکترون‌های منفی به سمت "حفره‌های" مثبت در سرتاسر یک نیمه‌هادی متکی هستند. زمانی که یک الکترون ازاد در یک حفره می‌افتد که در سطح انرژی پایین تری قرار دارد، انرژی خود را از دست می‌دهد که باعث آزاد شدن یک فوتون (کوچکترین ذره تشکیل دهندۀ نور) می‌شود، این فرآیند الکترولومینانس  (برق‌درخشی) نامیده می‌شود.(سیارک)

اگر این فرآیند هزاران بار در ثانیه تکرار شود شاهد یک نور روشن مداوم خواهید بود که از سطحی حدود 2 میلی‌متر ساطع می‌شود دیود ساطع‌کننده نور (LED‌).

مهمترین نکته  در مورد چراغ‌ های LED این است که در مقایسه با لامپ‌های هالوژن کلاسیک به توان بسیار پایینی نیاز دارند. به عنوان مثال LED‌هادر تویوتا پریوس و چندین نوع خودرهای هیبریدی که در آنها برق نقش کلیدی ایفا می‌کند مورد استفاده قرار گرفته‌اند لزوما نه برای چراغ‌ های جلو. اولین واحدهای LED در خودروی آئودی R8 مدل 2004 مورد استفاده قرار گرفتند.

به طور کلی چراغ‌ های LED از نظر میزان تابندگی بین لامپ‌های هالوژن و HID قرار می‌گیرند اما پرتوهای متمرکزتری تولید می‌کنند و همچنین در اشکال مختلف تولید می‌شوند.

همچنین  LED‌ها به لطف اندازه کوچک خود امکان دستکاری زیادی دارند، تولید کنندگان قادرند انواع اشکال و مجموعه‌های مختلف را تولید کنند به نحوی که کاملا با مدل‌های خودرو های آنها تطابق داشته باشد و نیاز به رفلکتورهای زشت نیست.

 

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

 

چراغ‌ های ال‌ای‌دی LED

اما نیاز است که چند مسئله را روشن کنیم. به عنوان مثال اگرچه LED‌ها هنگام روشن شدن همانند لامپ‌های هالوژن حرارت منتشر نمی‌کنند، اما زمانی که جریان برق از آن عبور می‌کند مقدار زیادی گرما در پایین امیتر (عمدتا چیپ یا تراشه) تولید می‌شود و در نتیجه خطر بالقوه‌ای برای قطعات و کابل‌های اتصال مجاور به همراه دارد. به همین دلیل است که چراغ‌ های LED به سیستم‌های خنک‌کننده مانند هیت‌سینک یا فن نیاز دارند تا از ذوب شدن آنها جلوگیری شود.

فراموش نکنید که این سیستم‌های خنک‌کننده در محفظه موتور قرار دارند که محیط خنکی برای سایر سیستم‌ها به منظور حفظ درجه حرارت مناسب و معقول نیست. به همین دلیل طراحی و پیاده‌سازی چراغ‌ های LED برای خودرو ها دشوارتر است و بنابراین گران‌تر از HIDها خواهند بود.(سیارک)

چرا در LED‌های روشن در روز یا چراغ عقب از هیت‌سینک استفاده نمی‌شود؟ ساده است چرا که هیچ کس برای حرکت در تاریکی به آنها متکی نیست. بنابراین نیاز نیست که همانند چراغ‌ های جلو قدرتمند باشند و این بدین معنی است که جریان عبوری از این چیپ‌ها آنقدر نیست که باعث ایجاد مشکلات حرارتی شود.

به طور خلاصه در مورد LED‌ها می‌توانیم بگوییم که:

مزایا:

اندازه کوچک، امکان سفارشی‌سازی در شکل‌های مختلف را فراهم می‌کند.

مصرف انرژی بسیار پایین

روشن‌تر از چراغ‌ های هالوژنی و ارائه نور گرم‌تر نسبت به HIDها

معایب:

هزینه تولید بالا

ایجاد حرارت بالا در اطراف قطعات مجاور

طراحی دشوارتر و کنار آمدن با دمای بالای محفظه موتور

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌های هدلایت: هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل در مقابله با هم

در

(سیارک) : آنچه که اکنون برای ما چیزهای رایج و معمولی است زمانی دستاوردهای عمدۀ تکنولوژی و فناوری بودند. زمانی بود که اضافه کردن یک پیچ ساده و یا تغییر شکل اجزای خاص منجر به نوآوری‌های قابل  توجهی می‌شد که سالها بعد این نوآوری‌ها خودشان پایه‌ای برای پروژه‌های پیشرفته‌تر شدند.بیایید در این پست نگاهی به چراغ‌ های جلو خودرو بیندازیم.

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اگرچه کل صنعت خودرو سازی از ال‌ای‌دی استفاده می‌کند اما تعداد کمی از مردم می‌دانند که چگونه آنها از لامپ‌های ساده استیلنی در دهه 1880 تکامل یافته و بردهای ال‌ای‌دی بسیار پیچیده امروزی تبدیل شدند. علاوه بر این محققان دائما بر روی ایده "چراغ جلو" کار می‌کنند و تلاش می‌کنند که به پیشرفت‌های جدیدی دست یابند که به وضوح باعث برتری محصولات آنها نسبت به رقبا شود. چراغهای لیزری نیز از همین نمونه هستند اما قبل از بحث در مورد آنها باید سیستم‌های رایج که به وفور استفاده می‌شوند را نیز بررسی کنیم.

قصد نداریم که در مورد تاریخچه چراغ جلو صحبت کنیم چرا که قبلا این کار را انجام داده‌ایم، در عوض تلاش می‌کنیم بر روی چهار نوع تنظیمات عمده که امروزه به کار می‌روند تمرکز کنیم و ببینیم آنها چه هستند. بنابراین سعی می‌کنیم در مورد مزایا و معایب هر یک از آنها صحبت کنیم، اگرچه مردم به طور کلی اعتقاد دارند که همیشه جدیدتر بهتر هم است، که اغلب هم همین طور است. ممکن است برخی از شما با این ایده موافق باشید و برخی نیز مخالف باشید، بهر حال هر یک از این چهار نوع چراغ جلو خصوصیات مثبت و منفی خاص خودش را دارد. پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم.

چراغ‌ های جلو هالوژنی

چراغ‌ های هالوژنی در حال حاضر در جهان خودرو ها بیشترین کاربرد را دارند و همانطور که می‌دانید این بخاطر مزیت اصلی آنها است: نصب آسان و ارزان.(سیارک)

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اساسا یک لامپ هالوژن در شرایط عالی عمری حدود 1000 ساعت دارد و هزینه جایگزینی آن در مقایسه با سایر انواع دیگر بسیار پایین است (حدود  دلار30 برای یک مجموعه مناسب). با این حال لامپ‌های هالوژن کم کم در حال تبدیل شدن به گزینه دوم برای شرکت‌های خودرویی در سرتاسر جهان هستند. اما چرا؟ هالوژن دقیقا هم‌معنی با بهره‌وری نیست و برای درک بهتر توضیح خواهیم داد که یک لامپ هالوژن چگونه کار می‌کند.

اول اینکه از یک شیشه ساخته شده است که در مقابل دماهای بسیار بالا مقاوم است، بعلاوه یک گاز که معمولا ترکیبی از آرگون و نیتروژن است و یک عدد رشته تنگستن. به منظور تولید نور، رشته تنگستن از طریق باتری خودرو جریان برق دریافت کرده و تا دمایی حدود 2500 درجه سلسیوس گرم می‌شود و شروع به درخشش می‌کند (فرآیند تابش یا دماشیدگی).

زمانی که لامپ هالوژن به اواخر عمر خود نزدیک می‌شود تنگستن بخار می‌شود و بر روی شیشه آن رسوب می‌گیرد و باعث پارگی رشته تنگستن می‌شود و قابلیت عملکرد آن از بین می‌رود .

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

 

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

هالوژن ، زنون ، ال‌ای‌دی ، لیزر و کیت‌های تبدیل

اما این زیاد مسئله مهمی نیست، بزرگترین مشکل این است که در حین تولید نور، این لامپ همچنین مقدار زیادی گرما تولید می‌کند که اساسا به صورت انرژی هدر می‌رود.(سیارک)

یک مشکل بزرگ دیگر که اغلب لامپ‌های هالوژن دارند نحوه واکنش آنها با مواد مختلف است. به عنوان مثال زمانی که لامپ معیوب را تعویض می‌کنید، مراقب باشید که به شیشه لامپ جدید دست نزنید! روغن و چربی روی انگشتان دست شما به شیشه کوارتز می‌چسبد و باعث می‌شود که گرما به طور یکنواخت پخش نشود و عمر لامپ به شدت کاهش می‌یابد.

با این حال لامپ‌های هالوژنی مزایایی دارند که باعث می‌شود تبدیل به گزینه اول برای اکثر خودرو سازان شوند: با حداقل میزان هزینه نور مناسبی تولید می‌کنند، در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند که بدین معنی است که می‌توان این لامپ‌ها را در مدل‌های مختلف خودرو نصب کرد، همچنین خودروسازان می‌توانند نسخه‌های چندتایی از انها بسته به نوع و ابعاد بدنه خودرو تولید کنند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه صحبت کنیم می‌توانیم جوانب مثبت و منفی لامپ‌های هالوژن را به شکل زیر بیان کنیم:

مزایا:

- تعویض آسان

- تولید ساده

- ابعاد مختلف

- مقرون به صرفه

معایب:

- به هدر رفتن انرژی

- نیاز به مراقبت اضافی

ادامه در پست  های آینده

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

نبرد چراغ‌ های هدلایت :چراغ‌ های HID (زنون)

در

زنون یا هدلایت ؟زنون بهتر است یا هدلایت ؟در این مقاله سعی داریم با مقایسه تکنولوژی چراغ‌ های هدلایت ، چراغ های زنون و هدلایت به این سوال ها پاسخ دهیم . 
چراغ های زنون یا لامپ‌های زنون که به شکل رسمی به عنوان چراغ‌ های تخلیه با شدت بالا چراغ های HIDS خوانده می‌شوند، معمولا به عنوان یک گزینه کارآمدتر برای چراغ های خودرو شناخته می‌شوند که عمدتا به خاطر گرمای رنگ و حجم نور تولید شده توسط انها است. 



 

چراغ های زنون

 

 

اولین نسل از چراغ‌ های زنون

اولین نسل از چراغ‌ های زنون در خودروی BMW سری 7 در سال 1991 ظهور یافتند و به آرامی تبدیل به گزینه شماره یک برای بسیاری از کمپانی‌های خودرو سازی شدند، اگرچه از اعلام آن به عنوان یک تجهیزات استاندارد اجتناب شده است.چراغ‌ های HID بسیار شبیه لامپ‌های نئون هستند. یک لوله محصور پر از گاز که در هر انتهای آن یک الکترود برای عبور جریان الکتریکی وجود دارد.

در زمینه‌های کاربرد در خودرو، لامپ HID، با استفاده از یک کوارتز شفاف، الکترودهای تنگستن و مخلوطی از گازها که توسط ولتاژ بالای جریان الکتریکی عبوری بین دو الکترود تحریک می‌شوند.علیرغم نام معمول مورد استفاده برای آنها، HIDها از یک مخلوط متال-هالید استفاده می‌کنند و در حین راه‌اندازی فقط متکی به زنون هستند. دلیل آن این است که یکی از مشکلات اصلی در لامپ‌های HID مقدار زمان لازم برای گازهای موجود برای رسیدن به دمای عملیاتی و ارائه نور قوی است.

فرآیند تابش نور در لامپ‌های HID در سه مرحله رخ می‌دهد: ابتدا فاز احتراق، یک پالس ولتاژ بالا تولید یک جرقه می‌کند که گاز زنون را یونیزه کرده و یک تونل از جریان بین الکترودها ایجاد می‌شود، سپس درجه حرارت لامپ به سرعت بالا می‌رود که باعث تبخیر نمک‌های فلزی می‌شود که باعث کاهش مقاومت بین دو الکترود می‌شود؛ در نهایت بالاست به عملیات مداوم سوئیچ کرده و میزانی توان مداوم ارائه می‌کند به نحوی که قوس الکتریکی سوسو نمی‌زند.در ادامه مقاله به تفاوت هدلایت و زنون از نطر مزایا و معایب هدلایت می پردازیم.

 

 

مزایا

اول اینکه چراغ‌ های زنون از نظر حجم نور تولیدی در مقایسه با چراغ‌ های هالوژن کارآیی بیشتری دارند. البته اگر زاویه نور به درستی تنظیم نشود می‌تواند به عنوان یک شکست بخصوص از نقطه نظر ترافیک ورودی بزرگ در نظر گرفته شود، (اغلب زمانی که کیت‌های موجود در بازار به شکل اشتباه نصب شوند یا از کاسه‌ چراغ‌ هایی استفاده شود که برای HIDها طراحی نشده‌اند).

طبق آمار رسمی، یک لامپ زنون 3000 لومن و mcd/m2 90 تولید می‌کند، در حالی که یک لامپ هالوژن 1400 لومن و mcd/m2 30 تولید می‌کند.البته لامپ‌های زنون کم کم در اندازه‌ها و نسخه‌های مختلف در دسترس قرار گرفته‌اند، به خصوص به منظور استفاده در مدلهای مختلف خودرو.

 یکی دیگر از نکات مثبت چراغ‌ های زنون این است که عمر نسبتا طولانی دارند که بسیار بیشتر از لامپ‌های قبلی یعنی لامپ‌های هالوژن هستند: تخمین زده می‌شود که در شرایط عادی عمر عملیاتی آنها حدود 2000 ساعت است.

بهره‌وری می‌تواند یکی دیگر از مزایا در هنگام انتخاب HID به جای چراغ‌ های هالوژن باشد. اگرچه این چراغ‌ ها به توان بیشتری در شروع نوردهی نیاز دارند اما پس از آنکه به دمای عملیاتی رسیدند، بسیار کم‌مصرف‌تر از لامپ‌های استاندارد هستند؛ که این به معنی تحمیل بار کمتر به دینام و همچنین گشتاور کمتر موتور جهت تامین برق است. با این حال به سختی می‌توانید تفاوتی در مصرف سوخت مشاهده کنید (شاید یک اونس سوخت در هر ساعت)، اما اگر طرفدار محیط زیست هستید آگاهی از این موضوع نیز می‌تواند برای شما جالب باشد.

 

چراغ های زنون

 

چراغ های زنون

چراغ های زنون

 

 

معایب

 خوب بدیهی است که هزینه بیشتری نسبت به لامپهای هالوژن (شامل نگهداری) دارند و همچنین پیچیده‌تر نیز هستند، چرا که به دستگاهی به نام بالاست نیاز دارند که یک در واقع یک خازن است که ولتاژ بالای مورد نیاز برای عملکرد HIDها را ایجاد و تنظیم می‌کند.

فراموش نکنید که این چراغ‌ ها به چند ثانیه زمان برای رسیدن به روشنایی کامل نیاز دارند، و به همین دلیل است که به عنوان نور بالای جداگانه مناسب نیستند. در برخی از خودروها از HID به عنوان نور پایین و لامپ‌های استاندارد جداگانه برای نور بالا استفاده می‌شود. در مدل‌های بالاتر واحد HID به هر دو شکل کار می‌کند (که به اشتباه زنون خوانده می‌شود) و از یک سایه مکانیکی درون رفلکتور به منظور تغییر جهت پرتوی نور استفاده می‌شود.

برخی‌ از چراغ‌ های زنون می‌توانند اثرات سوئی بر سلامت انسان داشته باشند، چرا که برخی از آنها حاوی مواد سمی مانند جیوه فلزی هستند. برخی از کشورها اقدامات ویژه‌ای برای منع استفاده از آنها اعمال کرده‌اند، اما این فقط منجر به هزینه‌های تولید و تعمیر بالاتر خواهد شد.

نهایتا اینکه میزان تابش خیره‌کننده تولید شده توسط چراغ جلو ممکن است برای سایر رانندگان حاضر در مسیر آزار دهنده باشد (بخصوص ترافیک روبرو)، بنابراین باعث افزایش تعداد تصادفات و مرگ و میر جدای از سرعت زیاد و مشکلات فنی می‌شود.(سیارک)

 

 

مزایا و معایب چراغ‌های زنون

مزایا:

- طول عمر بیشتر نسبت به چراغ‌ های هالوژن

- کارآمدتر از چراغ‌ های هالوژن هستند زیرا توان کمتری مصرف کرده و نور بیشتری تولید می‌کنند.

- دید بهتر برای راننده

معایب هدلایت 

- تابش خیره‌کننده بیش از حد و در نتیجه ایجاد مشکلات بالقوه برای ترافیک روبرو

- هزینه‌ بالا

- سیستم پیچیده نسبت به لامپ‌های هالوژن

- مواد مضر که در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد

- به منظور رسیدن به روشنایی کامل به چند ثانیه زمان نیاز دارند

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

BMW و آئودی به سختی در تلاشند تا چراغ‌ های لیزری را گسترش دهند

در
چراغ‌ های لیزری خودرو

 

چراغ‌ لیزری خودرو چیست

BMW و آئودی به سختی در حال تلاش هستند که چراغ‌ های لیزری را گسترش دهند، فناوری جدید که 1000 برابر بهتر از چراغ‌ های LED است و در عین حال بسیار جمع و جورتر است. احتمالا می‌دانید که لیزر چیز بسیار خطرناکی است و فقط می‌توانند منطقه‌ای به اندازه عرض یک سکه را روشن کنند. پس چراغ‌ های لیزری چگونه می‌توانند تبدیل به یک ایده مناسب جهت پیاده‌سازی در خودرو ها شوند؟

همانند چراغ‌ های زنون که قبلا به آن اشاره شد، تکنولوژی جدید در اینجا نیز از لیزر فقط به عنوی بخشی از فرآیند تولید نور استفاده می‌کند. در واقع شما زمانی که از نور بالای خودرو استفاده می‌کنید یک مجموعه لیزری با قدرت بالا و لنزهایی در مقابل آن نخواهید داشت که همه چیز را در مقابل خود می‌سوزاند!

طبق توضیحات BMW، سستم آنها از سه لیزر آبی استفاده می‌کند که در پشت مجموعه چراغ جلو تعبیه شده است و به مجموعه کوچکی از آینه‌ها می‌تابد که انرژی آنها بر روی لنزهای کوچک حاوی گاز فسفر زردرنگ متمرکز شده است. این ماده در تماس با پرتوهای لیزر نور سفید بسیار روشن تولید می‌کند که نور حاصل از آن به سمت چراغ جلو منعکس می‌شود. پس اساسا شما به نور تولید شده توسط فسفر نگاه می‌کنید نه خود لیزر، که باعث می‌شود بتوان از این سیستم در جاده استفاده کرد.

حال اگر چراغ جلو آسیب ببیند یا از فوکوس خارج شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ به گفته شرکت BMW این سیستم به صورت خودکار خاموش خواهد شد.

چراغ‌ های لیزری خودرو

نور تولید شده در این پروسه می‌تواند تا 1000 برابر بیشتر از LED‌ها باشد در حالیکه از دوسوم توان آنها (یا حتی نصف) استفاده می‌شود. و به لطف وجود فسفر، درجه رنگ نور (5.500 تا 6.000 کلوین) کاملا به نور طبیعی روز (حدود 6.500 کلوین) نزدیک است.(سیارک)

چراغ‌ های لیزری جدا از قدرت بیشتر نسبت به نور LED‌، می‌توانند فاصله‌ای حدود دو برابر را روشن سازند و به اندازه کافی کوچک هستند که امکان بسته‌بندی و طراحی ظاهری آنها با انعطاف بیشتری همراه است.

 

چراغ‌ های لیزری خودرو

نقطه ضعفی که BMW به آن اشاره کرده است  این است که فناوری‌های آنها فقط بر روی پرتوهای بالا کار می‌کند و همان‌طور که به نظر می‌رسد این به هزینه زیاد همراه است. وجود 6 لیزر با فناوری بالا در هر چراغ (در کل 12 عدد) هزینه‌ای حدود 10000$ (7.800 €) در بر خواهد داشت. این قیمت باید شامل فناوری‌های کاهنده خودکار نیز باشد چرا که هیچ یک از رانندگان مقابل نمی‌خواهند به این خورشیدهای کوچک از فاصله 600 متری (1968 فوت) خیره شود.

فناوری لیزر شرکت آئودی نیز به شیوه‌ای کاملا مشابه عمل می‌کند، فقط در هر چراغ چهار لیزر دارد. اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم می‌توانیم مزایا و معایب چراغ‌ های لیزری را به شرح زیر خلاصه کنیم:

 

مزایا چراغ‌ های لیزری

- بسیار کارآمد از نظر مصرف انرژی

- بسته‌بندی بسیار کوچک

- 1000 بار روشن‌تر از چراغ‌ های LED با محدودۀ دو برابر

 

معایب چراغ‌ های لیزری

- بسیار گران قیمت

- در حال حاضر نمی‌توان از آن هم برای نور پایین و هم نور بالا استفاده کرد، و نیاز به یک سیستم LED یا HID دارند

- نیاز به خنک کننده دارند چرا که حرارت ایجاد شده توسط آنها بسیار بیشتر از سیستم‌های LED است.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...