پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش دوم

 

خودرو تسلا

تسلا، مدل اس، 2012 تا کنون، با فروش 219069 عدد Tesla-Model S

تسلا

از زمانی که شرکت خودرو سازی تسلا شروع به فعالیت کرده است تا کنون، تأخیرها و وقفه های بسیاری در کار این شرکت بوجود آمده است، با این حال این وقفه ها نتوانسته این شرکت خودرو سازی را از فروش بیش از 200000 عدد از ماشین الکتریکی خود که با نام مدل اس شناخته شده است محروم کند. در سال 2012 که این خودرو برای اولین بار معرفی و سپس روانه بازار شد، بسیاری در خرید آن مردد بودند و به همین خاطر بود که در اوایل عرضه با اقبال چندانی از سمت خریداران خودرو، مواجه نشد، با این حال، طولی نکشید که این خودرو بخصوص شرکت خودرو سازی تسلا توانست جایگاه ویژه ای در میان خریداران پیدا کند و فروشی که طی این چند سال اخیر داشته است، گواهی بر این مدعا است.

دوره ای سه ماهه در سال 2015 (از اکتبر تا دسامبر) برای شرکت خودرو سازی تسلا از ارزش ویژه ای برخوردار است، چراکه با تولید 17252 عدد از خودروی مدل اس و فروش آن توانست سود خوبی عاید شرکت خود کند.

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش اول 

 

Rover-800

رور 800، 1986-1999، با فروش 317126 عدد، Rover-800

Rover-800
زمانی که شرکت خودرو سازی رور اقدام به عرضه مدل 800 خود به بازار کرد، بیش از همیشه به سرمایه و سود حاصل از این کار نیاز داشت و در شُرف ورشکستگی بود. این شرکت خودرو سازی پیش از این اقدام به تولید و عرضه مدل اس دی 1 کرده بود که در نوع خود خودروی بدی به شمار نمی رفت، با این حال مشکلات فنی ای داشت که سبب شد آن گونه که باید مورد توجه خریداران قرار نگیرد، به همین خاطر بود که مسئولین شرکت خودرو سازی رور، تغییری در رویکرد خود بوجود آوردند و سعی کردند با الگو گرفتن از طراحی ظاهری و فنی خودروی هوندا مدل لجند (Honda Legend) اقدام به تولید خودروی جدید خود، رور 800، کنند و این کارشان به نظر منطقی و عاقلانه بود، چراکه نتایج خوبی عایدشان شد. پیش از این خودرو های دیگری توسط این شرکت وارد بازار شده بود که می توان گفت به مراتب طراحی خوبی داشتند (هم از نظر فنی و هم از نظر ظاهری)، اما هیچکدام در فروش نتوانستند به پای مدل 800 برسند و به زودی، قشر متوسط بریتانیا و دیگر نقاط دنیا اقدام به خرید این خودروی فوق العاده کردند و فروشی 300000 تایی نصیب این شرکت خودرو سازی شد و توانست برنامه ای بلند مدت با سرمایه حاصل از این فروش برای کار خود داشته باشد.

در بازار خودروی آمریکا، مدل 800 با نام استرلینگ شناخته می شود، اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که موفقیتی که در بازارهای اروپایی نصیب این خودرو شد، در آمریکا تکرار نشد و مدل دو در این خودرو (همانی که در تصویر مشاهده می کنید) که به طور اخص برای بازار آمریکا در نظر گرفته شد، با مشکل تولید مواجه شد و هیچگاه به صورت انبوه وارد بازار آمریکا نشد، با این حال هوادارانی داشت که با وجود کمیاب بودن آن به دنبال همان تعداد محدودی بودند که روانه بازار شده بود.

 

خودرو ترایام هرالد

ترایام، هرالد، 1959-1970، با فروش 464238 عدد Triumph-Herald

ترایام، هرالد
این خودرو در همان سالی روانه بازار شد، که خودروی معروفی که با نام مینی مشهور شده است نیز روانه بازار شده بود. جالب است بدانید که در آن سال ها، این خودروری ترایام مدل هرالد بود که بدل به انتخاب متداول تری برای افراد شده بود و برای منظورهای شهری مورد استفاده قرار می گرفت. برای طراحی موتور و بدنه این خودرو از مدلی شبیه به این که در گذشته تولید شده بود ایده گرفته شده بود. این خودرو پس از بازخورد خوبی که از سمت خریداران دریافت کرد، اقدام به طراحی، تولید و عرضه مدل های سفارشی مختلفی از آن کرد؛ از آن جمله اند: مدل دو در، مدل چهار سرنشین، مدلی با سقف بازشو و درنهایت مدل ون. بیشترین فروش به مدل چهار سرنشین 1200، با فروشی حدود دویست و یک هزار عدد تعلق دارد.

 

خودرو ام جی

ام جی، ام جی بی، 1962-1980، با فروش 513272 عدد MG-MGB

MG-MGB
برند خودرو سازی که تحت عنوان ام جی شناخته می شود، اخیرا وارد دوره ای از افول شده است و همانند قبل به تولید و عرضه و فعالیت در عرصه خودرو سازی نمی پردازد، اما جالب است بدانید که آن زمانی که تازه ماشین های اسپورت توسط شرکت های خودرو سازی بریتانیایی ساخته می شدند و این صنعت نوپا بود، ام جی یکی بزرگترین شرکت های خودرو سازی در این زمینه بود. گواه این ادعا، مدل ام جی بی این برند است که در آن سال ها فروش بی نظیری داشت و بدل به گزینه ایده آلی برای عاشقان سرعت شده بود. با فروشی بیش از نیم میلیون عددی خود، ام جی بی، برای مدت ها رکورد پرفروش ترین خودروی دنیا را از آن خود کرده بود و نکته جالب توجه دیگر این بود که علاوه بر اروپا، در آمریکا هم بسیار محبوب بود. حتی امروزه روز هم کلکسیونر ها و مردم عادی دیگری هستند که به دنبال این خودروی زیبا می روند و برای داشتن آن هزینه می کنند.

تولید ام جی بی در سال 1980، با تعطیلی کارخانه سازنده اش در آکسفوردشایر، متوقف شد، اما طراحی بی نظیر این خودرو ایده ای شد تا شرکت خودرو سازی مزدا از آن بهره بگیرد و یک خودروی ارزان قیمت و فوق العاده از روی آن بسازد و در سال 1989 روانه بازار کند.

 

خودرو Lancia

Lancia-Ypsilon، 1996 تا کنون، با فروش 900000 عدد

خودرو Lancia

Lancia نامی است که در بازارهای فروش خودرو، در اکثر نقاط دنیا برای افراد مختلف آشنا است، اما این خودروی مدل Ypsilon است که پرچم دار این شرکت خودرو سازی است که زمانی فعالیت ثمربخشی در این عرصه داشت. متأسفانه طراحی فوق العاده و مهندسی بی نظیری که در ساخت این خودرو به کار گرفته شده بود، رو به افول گذاشته و در مدل های اخیری که روانه بازار شده، به هیچ وجه شاهد آن طراحی بخصوص نیستیم. دو نسل ابتدایی این خودرو حرف های زیادی برای گفتن داشت و فروش بسیار خوبی داشت، اما این مسئله در مدل های اخیر تکرار نشد. Ypsilon به زودی از عرصه خودرو سازی کنار خواهد رفت.

 

خودرو پورشه

پورشه 911، 1963 تا کنون، با فروش یک میلیون عدد، Porsche-911

خودرو پورشه
یک مدل پورشه 911 سبز رنگ ایرلندی وجود دارد که نقش بخصوصی در تاریخ این خودروی بی نظیر بازی می کند و تا کنون چیزی حدود یک میلیون عدد از این خودرو که در کارتون پیتر پان نیز استفاده شده است، تولید و روانه بازار شده است. یکی از عواملی که سبب این آمار فروش فوق العاده برای پورشه 911 شده است، مدت زمان طولانی (چیزی حدود شصت و یک سال) عرضه و ادامه فعالیت آن است و با با سرانه سالانه فروش 30000 عدد در سال توانست در سال 2017 این رکورد را به نام خود ثبت کند. نکته ای که سبب این ماندگاری عجیب شده، طراحی بی نظیر ظاهری و فنی این خودرو است که به قدری منحصر به فرد و خوب از آب درآمده که از راندن هر روزه آن هم خسته نخواهید شد.

 

خودرو جگوار ایکس جی

جگوار ایکس جی، 1968 تا کنون، با فروش یک میلیون عدد، Jaguar-XJ

جگوار ایکس جی
در سال 1968 بود که ایکس جی به عنوان مدل جدید جگوار معرفی و روانه بازار شد و از آن زمان تا کنون توانسته روند موفقیت آمیزی داشته باشد و هنوز هم تولید و عرضه می شود. در آن سال هایی که تازه این خودروی بی نظیر معرفی شده بود، اتاق داخل این خودرو، به عنوان یکی از بهترین طراحی های آن زمان شناخته می شد. نکته دیگری در خصوص این خودرو که سبب ماندگاری آن شده است، موتور وی 12 با سیلندرهای 5.3 لیتری است که روی آن کار گذاشته شده است. حتی بالا و پایین هایی که شرکت خودرو سازی جگوار طی این سال ها تجربه کرده است، نتوانسته از روند موفقیت این خودرو بکاهد. مدل کار شده این خودرو که با نام ایکس 300 شناخته می شود توانست طی سه سال فروشی معادل 86909 عدد داشته باشد. مدلی که در تصویر مشاهده می کنید، جگوار ایکس جی 350 است که در سال 2005 تولید شده است.

 

خودرو کرایسلر نیوپورت

کرایسلر نیوپورت، 1961-1981، با فروش 1.9 میلیون عدد Chrysler-Newport

کرایسلر نیوپورت
زمانی که اسم کرایسلر مطرح می شود به احتمال زیاد اولین مدلی که در ذهن شما خواهد آمد، نیوپورت نخواهد بود، اما جالب است بدانید که نیوپورت، پرفروش ترین مدلی است که تا کنون این شرکت خودرو سازی آمریکایی روانه بازار کرده است. با قیمت منصفانه ای که برای فروش آن در نظر گرفته شده بود، برای مدت ها بدل به اولین انتخاب کسانی شده بود که در شهرهای حومه زندگی می کردند. طراحی هوشمندانه این خودرو کاملاً مناسب با حال و هوای دهه شصت میلادی در آمریکا بود و در نهایت تغییر ظاهر آن در اواخر دهه هشتاد میلادی بود که سبب کاهش فروش این خودرو شد.

 

خودرو لندرور دیفندر

لندرور دیفندر، 1948-2015، با فروش دو میلیون عددی Land Rover-Defender (incl Series)

لندرور دیفندر
آن طراحی نخستی که از لند رور حدود شصت و هفت سال پیش روانه بازار شد، تغییرات بسیاری کرده است، با این حال، می توان گفت که پایه و اساس تمامی مدل هایی که از این خودرو روانه بازار شده اند، ثابت مانده و تغییری نکرده است. این پایه و اساس در حقیقت همان سادگی و قابلیت بالای این خودرو برای رانندگی در شرایط دشوار و مکان هایی است که هر خودرویی قادر به رفتن به آن ها نیست. از زمانی عرضه لند رور تا کنون، موتور های بسیاری روی آن امتحان شده است و امکانات بسیاری نیز به مرور به آن اضافه شده است، اما هدف از عرضه آن همان است که در نخستین وحله بود؛ یعنی داشتن این قابلیت که به هر نقطه ای با هر شرایط مکانی ای برود.

 

خودرو اسمارت فورتو

اسمارت فورتو، 1998 تا کنون، با فروش دو میلیون عددی Smart-Fortwo

اسمارت فورتو
همانند بسیاری خودرو های دیگری که قصد داشتند انقلابی در صنعت خودرو سازی به وجود بیاورند، اسمارت نیز برای تحقق بخشیدن رؤیا و اهداف خود و بدل کردن آن ها به واقعیت مسیری دشوار در پیش داشت. اولین مسئله این بود که فولکس واگن قرار داد خود را برای یاری در ساخت این خود را لغو کرد و از آن کناره گرفت و سپس مجادله هایی میان شرکت خودرو سازی آن در گرفت مبنی بر اینکه آیا استفاده از خودرو های الکتریکی کار عاقلانه ای است یا خیر و اینکه آیا جوابگوی نیاز ها خواهد بود و سودی خواهد داشت؟

در نهایت اما این مجادله ها پایان یافت و این خودرو تولید شده و روانه بازار شد. موتور سوختی سه سیلندری 559 سی در آن به کار گرفته شد و به خاطر طول کلی آن که به از 2.5 متر تجاوز نمی کند، این قابلیت را داشت که در جای پارک به صورت طولی قرار بگیرد، که به مراتب پارک کردن این خودروی کوچک و جمع و جور را به کار ساده ای بدل می کند. البته کوچک بودن این خودرو سبب نشده تا فروش فوق العاده آن متوقف شود و این برندی که اکنون تحت نظارت شرکت خودرو سازی مرسدس قرار گرفته است، توانسته تا کنون چیزی حدود دو میلیون عدد از خودروی خود را به فروش برساند.

 

خودرو ساترن سری اس

ساترن سری اس، 1991-2002، با فروش 2.21 میلیون عدد Saturn-S series

ساترن
طراحی قسمت جلویی کاپوت ساترن سری اس که متعلق به شرکت خودرو سازی جنرال موتورز است، ظاهری بخصوص و ویژه به آن بخشیده است. زمانی که عنوان شد موتور مورد استفاده در این خودرو منحصر به فرد، دارای سیلندرهایی به ابعاد 1.9 لیتر است، دیدن این ظاهرش کمی همگان را متعجب کرد، ظاهری که برای طراحی آن از یک فضا پیما ایده گرفته شده است و در ساخت آن از قطعات فشرده پلاستیکی استفاده شده است.

 

خودرو لینکلن تاون

لینکلن تاون کار، 1981-2011، با فروش 2.45 میلیون عدد Lincoln-Town Car

لینکلن تاون
زمانی که شرکت خودرو سازی فورد نام تاون کار (ماشین شهری) را برای این مدل بخصوص از لینکلن خود برگزید، تا حدودی می شد حدس زد، چه تدابیری برای ساخت و طراحی این خودرو اندیشیده خواهد شد. یکی از مهمترین دلایلی که لینکولن توانسته تا کنون نامی برای خود نگاه دارد و در عرصه خودرو سازی زبان زد باشد، فضای بسیار زیادی است که در اتاق خودرو وجود دارد و نیز طراحی منحصر به فردی که در این اتاق مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مدل های ابتدایی این خودرو دارای چیزی شبیه به صفحه کلید و امکاناتی این چنینی بودند که البته به مرور زمان، رویکرد شرکت سازند کمی محافظه کارانه تر شده و از اضافه کردن اینگونه امکانات به اتاق داخلی خودرو خودداری کردند.

نکته قابل توجه یک مدل سفارشی لیموزین مانند لینکولن تاون کار بود که به زودی جا در دل گردشگران و سایر افرادی که راننده در اختیار داشتند قرار گرفت و بسیار محبوب شد.

 

خودرو هولدن کمودور

هولدن کمودور، 1978 تا کنون، با فروش دو و نیم میلیونی Holden-Commodore

هولدن کمودور
هولدن یک متخصص ساخت خودروی بزرگ شده استرالیا است و تا همین اواخر در خاک وطنش مشغول به فعالیت در این عرصه بود. کمودور  همیشه برای طراحی از خودرو های بزرگ شرکت خودرو سازی جنرال موتورز ایده گرفته است، اما هولدن در ساخت و طراحی این خودروی بخصوص از سبک و موتورهای منحصر به فرد خودش بهره گرفته است. همین استفاده از این سبک بخصوص بوده است که باعث شد در ساخت این خودرو از موتور تقویت شده وی هشت استفاده شود و آن را بدل به رقیبی سر سخت برای همتای خود، فورد فالکون کند.هواداران زیادی برای این خودرو وجود دارد و در سال 2011 در نمایشگاهی که برای خودرو های سریع و مسابقه ای در بریتانیا در نظر گرفته شده بود، یک مدل سفارشی از آن به نمایش درآمد.(سیارک)

این مقاله ادامه دارد...

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید