طراحی اتاق مدیتیشن

طراحی یک اتاق مدیتیشن می تواند کاری فوق العاده پر لذت و رضایت بخش باشد. اگر شانس داشتن فضایی که بتوانید کاملا به تمرین مدیتیشن اختصاص دهید را دارید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد که فضای مدیتیشن مخصوص خود را بیافرینید.
سالهاست که من یک اتاق در منزل خود را برای انجام مدیتیشن کنار گذارده ام. این اتاق بی شک، با ارزش ترین مکان برای طراحی و تزئین بوده و در نهایت اتاق مورد علاقه من در خانه شده است.
باید اذعان کنم که هرگاه در هر نوع کلاس مدیتیشن شرکت می کنم، همیشه به کیفیت و محیط محل برگزاری کلاسی که به آن دعوت شده ام، توجه می کنم. بسیار مهم است که مربی وقت و انرژی گذاشته و تلاش کند تا فضایی مناسب برای انجام مدیتیشن بیافریند. اگر این فضا، گرم و پذیرنده بوده و جوی مثبت داشته باشد، تمامی شرکت کنندگان آرامش فکری بیشتری داشته و ذهن آنها به راحتی برای انجام مدیتیشن، آماده می شود.

شروع کنیم!

مطلبی که اینجا می خوانید، به شما کمک می کند که ظاهر و فضایی برای اتاق مدیتیشن خود بسازید که تجربه مدیتیشن شما را بهتر و عمیق تر کند. برای طراحی یک اتاق مدیتیشن، چه به منظور استفاده شخصی و چه به منظوراستفاده به عنوان مکانی برای آموزش، همان قدر باید به موضوع "کارآیی" توجه داشته باشیم که به موضوعات "زیبایی شناسی" و "جو". یک اتاق مدیتیشن خوب، باید پاسخگوی نیازهای افراد استفاده کننده باشد. بنابراین باید به سوالات ساده ای از قبیل "اتاق را چه رنگی کنم؟" خوب فکر کنیم. برای مثال، قصد دارید چگونه گرمایش و سرمایش اتاق خود را کنترل کنید؟ آیا لازم است از ورود سروصدای بیرون، به اتاق جلوگیری شود؟ به چه تجهیزاتی برای کیفیت بخشیدن به تمرین خود احتیاج پیدا خواهید کرد؟
ممکن هست مسائل دیگری که هنوز به آنها فکر نکرده اید، مطرح شود. برای مثال اگر می خواهید اتاق خود را رنگ کنید، شاید ترجیح دهید از رنگهای مخصوص با انتشار کم استفاده کنید که انتشار گاز و مواد شیمیایی را در اتاق به حداقل برساند.
فکر می کنم که مسایل کاربردی مانند چیزی که به آن اشاره کردیم، به جالبی فکر کردن به مساله زیبایی شناسی و طراحی اتاق شما نباشد، اما اگر این مسائل را نیز مورد توجه قرار دهید، با احتمال بیشتری اتاق ایده آل خود را خواهید ساخت. پس از خواندن این مقاله کوتاه الکترونیکی، یک تصویر ذهنی کاملا واضح از اتاق مدیتیشن خود داشته و اطلاعات زیادی درباره چگونگی کمک آن بر روند مدیتیشن، بدست خواهید آورد.
در حالت ایده آل، اتاق مدیتیشن شما فضایی آرام و به دور از هرگونه به هم ریختگی خواهد بود. این اتاق آرام و بی سروصداست. نوع طراحی این اتاق، شخصیت و حالات درونی شما را نشان می دهد و فضایی برای بهتر کردن حال شما خواهد بود. اتاق باید راحت باشد، نه تنها در زمینه اثاث و مبلمان بلکه در زمینه درجه حرارت و روشنایی، باید فضای لازم برای تمام تجهیزات و لوازم جانبی که به شما به انجام یک مدیتیشن خوب کمک می کند، وجود داشته باشد.
پس بگذارید چندی از مهمترین عوامل که باید در هنگام طراحی اتاق مدیتیشن در نظر گرفت را به شما نشان دهم.

موضوع کلی اتاق

با ارائه یک تصویر بزرگ از نمای اتاق مدیتیشن شما شروع کنیم. یکی از بهترین راهها برای انجام این کار، انتخاب یک طرح کلی اتاق مدیتیشن، پیش از فکر کردن به عوامل طراحی مانند رنگ و مبلمان است.
زمانی که بتوانید طرح اتاق خود را توصیف کنید، با سهولت بیشتری در ارتباط با عناصر طراحی تصمیم گیری خواهید کرد. شما قادر به طراحی یک اتاق منسجم در دید کلی خواهید بود.
در زیر، چند مثال از انواع طرح های اتاق مدیتیشن ذکر شده است. لطفا در نظر داشته باشید که اینها مثالهایی هستند، که به شما ایده هایی از چگونگی یک اتاق مدیتیشن می دهند.

طرح استراحتگاه

این طرح الهام گرفته از تعطیلاتی در سرزمین های دور دست است. کلماتی که در ذهن نقش میبندد همگی مربوط به سلامت جسمی و راحتی فکر است. به استراحت و تمدد اعصاب خود در طول تعطیلات فکر کنید و سعی کنید این فضا را دوباره برای خود بسازید.

طرح حداقلی و بدون تجملات

اتاقهایی با طراحی حداقلی، دارای ویژگی هایی مانند نور و طیفی از رنگهای خنثی بوده و ظاهر بسیار ساده ای دارند. برای اتاقی با طراحی حداقلی، مواردی ساده و ضروری به کار برده می شود. این نوع از اتاق مدیتیشن نمایانگر سادگی، ارامش و اجتناب کامل از شلوغی و در هم ریختگی است.

طرح رنگین کمان

پر از رنگ های شاد! این طرح ممکن است برای برخی خسته کننده باشد، اما برای برخی دیگر کاملا نیروبخش است. با طرح رنگین کمان می توانید سنت شکنی کنید. دیوارهای مختلف را با رنگ های متنوع نقاشی کنید. مبلمان با رنگ روشن در اتاق خود قرار دهید و عکسهای رنگارنگ به نمایش بگذارید. ترفند، ماندن در نیمه راه نیست! تا آخر ادامه داده و اتاق مدیتیشن خود را پر از رنگ کنید!
طرح پیله
اتاق مدیتیشن با طرح پیله به صورت گرم، پذیرا و دنج طراحی شده اند. طرح پیله ای مناسب اتاق های کوچکتر بوده و عملی کردن آن در فضای بزرگ، مشکلتر است. طیف های رنگ تیره تر همراه با مقدار زیادی از نور شمع طبیعی برای پدید آوردن فضایی گرم و آرام که شما را احاطه کند، مناسب تر هستند.

طرح روشن کننده

کاملا بر خلاف طرح پیله ای، طرح روشن کننده باز، بزرگ و جادار و پر از نور طبیعی است. طیف های رنگ روشن به همراه مبلمان راحت و پارچه های طبیعی همگی با هم، فضایی ناب و روشن می آفرینند.

طرح معبدی

برای شکل این طرح، از معابد الهام گرفته شده است، زیارتگاهها و مکانهایی برای عبادت مقدس. در بیشتر موارد، این طرح تعداد زیادی از عناصر طبیعی مانند سنگ، کنده کاری چوب، عود و شمع را در بر دارد. این نوع طرح، تاثیر گرفته از فرهنگ آسیایی و آفریقایی می باشد.
طرح شخصی خود را بیافرینید
چه چیزی به شما الهام می بخشد؟ چه مکانهایی به شما آرامش می دهند؟ زمانی که به مدیتیشن، معنویت و تمدد اعصاب فکر می کنید، چه مکانها یا تصاویری به ذهن شما می آیند؟ از تصور و تجسم آزاد خود برای پدید آوردن طرح اختصاصی خود، استفاده کنید. اگر می خواهید اتاقی برای خودتان طراحی کنبد، شما ملزم به پیروی از ضوابط و معیارهای دیگران نبوده و تنها الگوی خود را دنبال می کنید. پس آن را خاص و منحصر به خود کنید.

رنگ

اکنون که شما ایده ای از طرح اتاق خود، در ذهن دارید، باید شروع به انتخاب یک طرح رنگ کنید. در ارتباط با رنگها قانون خاصی وجود نداشته و در بسیاری موارد سلیقه شخصیتان، به شما کمک خواهد کرد تا طیف های رنگی مناسب خودتان را انتخاب کنید، با این حال عوامل مهمی وجود دارند که در ابتدا باید مورد بررسی قرار بگیرند. شما احتمالا تا حدی به این قضیه آگاه هستید، ولی حتما تعجب زده خواهید شد اگر بدانید که ازمایشهای علمی ثابت کرده است که بعد از رویارویی با رنگهای خاص، ما تغییرات روحی، احساسی و حتی فیزیکی را تجربه می کنیم. فشار خون، درجه حرارت بدن و اشتهای شما می توانند تحت تاثیر رنگها قرار بگیرند، پس رنگهایی را انتخاب کنید که تاثیر مثبتی بر حس شادی و تندرستی شما داشته باشند.
از خود بپرسید: "دوست دارم در این اتاق چه حسی داشته باشم؟" و سپس رنگهایی را تجسم کنید که این حس را برای شما به ارمغان می آورند. می توانید با نوشتن یک لیست از احساساتی که دوست دارید در اتاق مدیتیشن داشته باشید شروع کنید. برای مثال می توانید از کلماتی مانند آرام، متعادل، ریلکس و پرنیرو استفاده کنید. سپس خود را احاطه شده با رنگهایی که در ذهن دارید تصور کرده و پاسخ خود را مشاهده کنید. آیا رنگی که در ذهن شماست، همان حس را برای شما به ارمغان می آورد؟ ایا وجود شما را بهبود می بخشد؟ آیا با طرح اتاقی که در ذهن دارید، مطابقت دارد؟ این تمرین را به طور محدود انجام دهید چرا که وضعیت شما ممکن است از روزی به روز دیگر تغییر کرده و بنابراین رنگهای متناسب با روحیه شما نیز تغییر کنند. به خود زمان بدهید.

رنگها و درک از فضا

رنگهایی که انتخاب می کنید بر روی درک و حس شما از فضای اتاق تاثیر می گذارند. برای مثال رنگهای تیره تر ممکن است انسان را آرام تر کنند اما این رنگها باعث می شوند که اتاق کوچکتر به نظر برسد. در سوی دیگر، رنگهای روشن تر، اتاق را باز تر نشان میدهند اما گرمای رنگهای تیره را ندارند.
بیشتر طراحان دکوراسیون داخلی به شما توصیه خواهند کرد که از زیاده روی در استفاده از رنگهای تیره خودداری کنید، با این حال اگر یک رنگ خاص تاثیر مثبتی روی شما میگذارد، از این قانون صرف نظر کرده و رنگ مورد علاقه خود را تا هر انداره که دوست دارید، استفاده کنید. اتاق مورد علاقه خود را در ذهن مجسم کرده و با این دید پیش بروید. اگر در رابطه با رنگهای اتاق خود تردید دارید، در این صورت نمونه ای از رنگی که در ذهن دارید، بر روی یک یا دو دیوار امتحان کنید.

راهنمایی های بیشتر در مورد رنگ و نقاشی اتاق

آیا تا کنون در رابطه با قانون طراحی 60:30:10 چیزی شنیده اید؟ این قانون طراحی یک راهنمای پیشنهادی برای نسبت های رنگهایی هست که باید در یک اتاق به کار ببرید: 60 درصد رنگ غالب، 30 درصد رنگ میانی و 10درصد رنگ پایینی. معمولا، بیشتر دیوارها با رنگ غالب نقاشی می شوند. رنگ میانی برای یک دیوار استفاده می شود و رنگ پایینی فقط در اطراف پنجره ها و برای درها استفاده می شود. اتاق تک رنگ ممکن است کمی بی روح باشد و اتاقهایی با تعداد بسیار زیاد رنگ ممکن است باعث عدم تمرکز شود. قانون طراحی 60:30:10 یک نسبت قابل استفاده برای پدید آوردن یک طرح رنگ خوب و متعادل است.
اگر انتخاب رنگ برای شما سخت است، به رنگ فروشی محل خود سری بزنید، اغلب آنها نمونه ای از انواع رنگها، بصورت رایگان و یا بسیار ارزان ارائه می کنند. بسیاری از تولید کنندگان رنگ نیز راهنماهای آنلاین بسیار مفیدی ارائه می دهند که نرم افزار انتخاب رنگ و توصیه های طرح رنگ را نیز در بر دارد.

رنگ و کیفیت هوا

اگر نگران خالص و تمیز بودن هوا در اتاق مدیتیشن خود هستید، لطفا در نظر داشته باشید که از رنگهای با انتشار کم، برای به حداقل رساندن حضور گازهای شیمیایی استفاده کنید. رنگها مقدار کمی مواد شیمیایی، به مدت ماهها و حتی سالها پس از خشک شدن، در فضا پخش میکنند. رنگهای با انتشار کم این مشکل را به طرز قابل توجهی کاهش می دهند. اگر در نظر دارید از رنگهایی با براقیت بالا در اتاق خود استفاده کنید، رنگی بر پایه آب انتخاب کنید. رنگهای براق بر پایه روغن ظاهر بسیار زیبا دارند، اما زمان زیادی برای خشک شدن می برند و تا هفته ها بوی رنگ در فضا حس میشود.

روشنایی

موضوع روشنایی را دقیقا بعد از موضوع رنگ آورده ام چرا که این دو موضوع در بسیاری از موارد، تاثیر متقابل بر روی هم داشته و به طور مشهودی بر روی درک ما از فضای اطرافمان تاثیر میگذارند. برای مثال اتاقی که با رنگهای گرم نقاشی شده است، اگر مدل صحیح روشنایی را نداشته باشد، کماکان سرد به نظر می رسد. به همین ترتیب یک اتاق با توجه به ترکیب رنگ و روشنایی اش ممکن است بزرگتر و کوچکتر از اندازه واقعی اش به نظر بیاید. کمبود نور باعث میشود که رنگها تیره تر از آنچه هستند، به نظر بیایند و از طرفی نور زیاد، اتاق را کمرنگ جلوه می دهد.

کنترل روشنایی

اگر قصد طراحی یک اتاق مدیتیشن را دارید، مهم است که کنترلی بر روی اندازه روشنایی داشته باشید. بنابراین اگر اتاق شما پنجره داشته باشد، آنها احتیاج به نوعی خاص از پرده خواهند داشت. چراغهای سقفی اگر دارای دیمر کنترل نور باشند، بهترین گزینه هستند، چراکه به شما این امکان را می دهند که یک کنترل کلی بر میزان نور اتاق خود داشته باشید.
نکته سریع در مورد دیمر کم کننده و کنترل نور، همه دیمرهای در بازار یکسان نیستند. ارزانها کیفیت مداری خوبی ندارند و زمانی که نور را کم میکنیم، صدای وز وز میدهند. دیمرهای خوب و باکیفیت خریداری کرده و از بروز مشکلات آزاردهنده جلوگیری کنید.
همچنین به شما توصیه میکنم که مدیتیشن را در تاریکی کامل انجام ندهید، شخصا زمانی که مدیتیشن میکنم، یک اتاق کاملا تاریک را دوست ندارم، ولی دوست هم ندارم که اتاق کاملا روشن باشد، بنابراین نور چراغ های سقفی را با استفاده از دیمر کم کرده و یک یا دو شمع روشن میکنم. صحبت کردن در مورد شمع، فکر مرا به جنبه دیگری از روشنایی میکشاند ...

کیفیت نور

نورمعمولا به دو گروه کلی تقسیم میشود: سرد و گرم، که گاهی با کلمات آبی و زرد نشان داده میشوند. تقریبا در تمامی موارد، نور گرم انتخاب بهتری برای اتاق مدیتیشن خواهد بود، اگر تا کنون حدس نزده اید، باید بگویم که شمعها نور خیلی گرمی تولید میکنند و فضایی ملایم تر وطبیعی تر را از هر نور دیگری، فراهم می آورند.
اگر قدرت انتخاب دارید، از بکار بردن نور مهتابی خودداری کنید. نور مهتابی سردترین، آبی ترین و بی فایده ترین نوع نور است. و بدتر از آن، مهتابی های بزرگ که در بسیاری مراکز تجاری یافت میشوند، معروف به این هستند که چشمک می زنند. این پدیده زمانی اتفاق می افتد که روشنایی مهتابی دچار یک نوسان کوچک و سریع شود. چشمک زدن مهتابی برای برخی انسانها آزاردهنده و موجب سردرد است.
می دانم که در برخی کشورها، استفاده از لامپهای کلاسیک به منظور کاهش مصرف انرژی ممنوع شده است و دراین صورت، نور مهتابی تنها جایگزین میباشد. خوشبختانه بیشتر تولیدکنندگان چراغهای مهتابی متوجه این امر شده اند که نور سرد مهتابی تا چه حد میتواند نامطلوب باشد و بسیاری از این تولیدکنندگان هم اکنون در حال ارائه دادن مهتابی هایی با نور گرم هستند. لامپهای کلاسیک و هالوژن، هر دو نور گرم تولید میکنند، لطفا توجه داشته باشید که چراغهای هالوژن با نور آبی برای کسانی که به نور سرد علاقه دارند، در دسترس است. از این نوع نور اجتناب کنید، مگر آنکه واقعا آنرا به نور گرم ترجیح می دهید. این مساله مهمی است که میبایست در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید.(سیارک)

این مقاله ادامه دارد..........

در سیارک بخوانیم:

طراحی اتاق مدیتیشن بخش دوم 

مزایای مدیتیشن 

چگونه مدیتیشن انجام دهیم 

مدیتیشن به چه معناست 

انواع مدیتیشن، یوگا،سوگا و زن سوتو 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید