کمر درد ممکن است از علائم سرطان لوزالمعده باشد

لوزالمعده
متخصصان تحقیقات سرطان انگلیس گفتند ، کمر درد ممکن است نشان دهد که بدن در حال فرایند سرطانی است.به گفته آنها ، سرطان لوزالمعده به دلیل ویژگی های محل قرارگیری اندام به راحتی با بیماری های دیسک بین مهره ای اشتباه گرفته می شود. درد می تواند از ناحیه شکم شروع شود و سپس درد به کمر وارد شود. قابل ذکر است که در حالت خوابیده افزایش می یابد و در حالت نشسته کاهش می یابد. 

 

 

همچنین ، متخصصان انکولوژی خاطرنشان می کنند که با وجود سرطان ، سلامتی می تواند بعد از خوردن غذا بدتر شود. آنها تأكید می كنند كه هرگونه كمر درد طولانی مدت ، به ویژه اگر هیچ آسیب دیدگی یا استرس بیشتری نداشته باشید ، باید دلیل تماس با متخصص باشد.

 

یکی از خطرناک ترین انواع سرطان ، سرطان پاپیلای بزرگ اثنی عشر است. شیوع آن کمتر از سرطان لوزالمعده است ، اما بسیار موذی نیز است. علائم اصلی این بیماری خارش شدید ، مشکلات اشتها ، زردی پوست ، درد در هیپوکندری سمت راست ، تب ، استفراغ مکرر و کاهش وزن نامعقول است.

 

به گفته پزشکان ، دو نوع سلول در پانکراس - برون ریز و غدد درون ریز متمایز می شوند. آب گوارشی توسط سلولهای خارج از بدن و هورمونها (انسولین ، گلوکاگون) - توسط سلولهای   غدد درون ریز تولید می شود. حدود 95٪ از سرطانهای پانکراس از سلولهای برون ریز سرچشمه می گیرند. و غالباً تومور سر لوزالمعده را (بیش از 70٪) تحت تأثیر قرار می دهد.

 

 

چگونه درد در لوزالمعده آشکار می شود و چه کاری باید انجام شود

پانکراس یکی از اصلی ترین اندام های داخلی فرد است ، اما اکثر افراد تقریباً چیزی درباره کار ، بیماری ها و حتی محل دقیق آن نمی دانند. با این حال ، این اطلاعات مفیدی است که همه به آن نیاز دارند: لوزالمعده عضوی ظریف است ، و مختل کردن کار آن کار دشواری نیست. درد در لوزالمعده یک علامت جدی است که با بسیاری از بیماری ها همراه است. 

 

 

اندام مهم دستگاه گوارش - لوزالمعده کجاست

لوزالمعده عضوی مستطیلی است که در پشت معده ، حدود پنج تا ده سانتی متر بالاتر از ناف قرار دارد. پانکراس 15-22 سانتی متر طول دارد و فقط 50-70 گرم وزن دارد. این اندام به سه بخش تقسیم شده است که پزشکان آن را سر ، بدن و دم می نامند. سر نزدیک دوازدهه ، بدن نزدیک معده و دم نزدیک طحال است.

گرچه لوزالمعده اندکی نسبتاً کوچک است ، عملکردهای مختلفی دارد. پانکراس آب پانکراس ترشح می کند -معجونی از آنزیم ها و نمک های لازم برای تجزیه مواد مغذی مختلف و جذب آنها. بدون آنزیم ها ، قادر به هضم غذا نیستیم. دهها نوع از آنها نه تنها در لوزالمعده ، بلکه در معده ، غدد بزاقی و روده ها در بدن ما تولید می شوند.

 

حقیقت جالب در باره لوزالمعده : پانکراس می تواند حداکثر یک لیتر آب پانکراس در روز ترشح کند.


هر آنزیم برای تجزیه یک نوع ماده کاملاً خاص طراحی شده است: برخی از آنها در پروتئین ها فعالیت می کنند ، برخی دیگر - در بافت های پیوندی ، برخی دیگر - در کربوهیدرات ها و غیره. کمبود حتی یکی از این موارد می تواند منجر به مشکلات گوارشی قابل توجهی شود.

علاوه بر این ، پانکراس هورمون های لازم برای فرآیندهای متابولیک - به ویژه انسولین - را تولید می کند.

 

 

 

چرا لوزالمعده یا پانکراس درد می کند

درد در لوزالمعده بدون پیش زمینه بیماری اتفاق نمی افتد.درد در لوزالمعده همیشه مشکلات ، کم و بیش جدی را نشان می دهند.

درد در لوزالمعده اغلب با بیماری هایی مانند پانکراتیت ، هپاتیت ویروسی ، آسیب شناسی دستگاه صفراوی ، که در آن جریان صفرا مختل شده است ، دیابت ، تومورها ، بیماری های خود ایمنی ، حمله های هلمینتیک رخ می دهد. بدترین درد در لوزالمعده با پانکراتیت آشکار می شود.


تقریباً 90٪ بیماران مبتلا به پانکراتیت از درد شدید در لوزالمعده شکایت دارند و فقط 10٪ بیماری بدون درد از بین می رود.
احساسات دردناک اغلب همراه با مصرف برخی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها ، داروهای هورمونی ، آنتی بیوتیک های تتراسایکلین است.

با این حال ، غالباً درد در لوزالمعده نه به دلیل بیماری ها ، بلکه به دلیل اشتباهات در رژیم غذایی است. اگر بیش از حد غذا بخوریم یا بیش از حد الکل و غذاهای چرب سنگین مصرف کنیم ، غدد ما تا حد ممکن کار می کنند تا به بدن کمک کنند آنها را جذب کند.

 

 

چگونه بفهمید که لوزالمعده درد می کند

چگونه درد لوزالمعده را تشخیص دهیم؟ 

شناسایی مشکل کار دشواری نیست ، درد در پانکراس کاملاً مشخص می شود. احساس درد در ناحیه اطراف ناف قرار دارد و در پانکراتیت حاد به کمر زده می شود - پزشکان این درد را "درد کمربند" می نامند. درد در لوزالمعده پس از غذاهای سنگین یا چرب ، نوشیدنی های الکلی و همچنین در وضعیت خوابیده تشدید می شود. این درد عملا توسط داروهای ضد درد و ضد اسپاسم برطرف نمی شود ، ثابت است ، غیرقابل دسترسی است و در صورت نشستن و خم شدن به جلو کمی ضعیف می شود. با پانکراتیت ، علاوه بر درد ، حالت تهوع و استفراغ ، ضعف ، تعریق مشاهده می شود.

درد در لوزالمعده همراه با پانکراتیت ممکن است شبیه درد در استئوکندروز(بیماری های استخوانی) باشد ، زیرا اغلب درد به پشت می کشد و به نظر می رسد که ستون فقرات است که درد می کند. با این حال ، برای استئوکندروز ، بر خلاف پانکراتیت ، حالت تهوع مشخص نیست. علاوه بر این ، درد در لوزالمعده ، با لمس مهره ها افزایش نمی یابد.

 

 

اگر پانکراس صدمه ببیند چه باید کرد

درد در پانکراس غالباً آنقدر شدید است که فرد چاره ای جز مراجعه به پزشکی ندارد. و این تصمیم صحیحی است: اگر مشکوک به مشکلی در لوزالمعده هستید ، به هیچ وجه نباید خود درمانی کنید. همانطور که در بالا گفتیم ، این درد با بیماریهای مختلفی همراه است که نیاز به درمان های مختلف دارند. و تنها پس از یک تشخیص جامع می توان علت را تشخیص داد: آزمایشات آزمایشگاهی ، سونوگرافی ، توموگرافی ، مطالعات اشعه ایکس و در برخی موارد ، لاپاراسکوپی تشخیصی.

 

درمان بیماری زمینه ای همیشه شامل مجموعه ای از اقدامات است.

رژیم غذایی... اولین کار در درمان پانکراس تخلیه هرچه بیشتر این اندام است تا کار آن آسان شود. صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث درد در لوزالمعده شده است ، رژیم کم مصرف تجویز می شود. اول از همه ، شما باید الکل ، نوشیدنی های گازدار ، قهوه و چای غلیظ ، غذاهای تند ، چرب ، سرخ شده ، شکلات را کاملاً کنار بگذارید.

 

حتی در افراد سالم ، سو استفاده از این محصولات می تواند باعث ناراحتی در لوزالمعده شود. معمولاً به اصطلاح جدول شماره 5 اختصاص داده می شود - منویی براساس محدودیت در چربی ها و غذاهای اسیدی. جدول شماره 5 غذا ، بخار پز یا آب پز ، پودینگ و ژله ، گوشت بدون چربی ، مرغ و ماهی ، غذاهای غنی از پکتین و فیبر است: نان غلات ، توت های شیرین ، ماکارونی ، سبزیجات. شما باید مرتباً و کم کم غذا بخورید - این به دستگاه گوارش اجازه می دهد غذا را جذب کند ، بدون اینکه "حالت اضطراری" در آن گنجانده شود.

 

توصیه می شود حداقل پنج بار در روز غذا بخورید ، اما قسمت های آن باید کم باشد. به هر حال ، چنین رژیم غذایی نه تنها برای کسانی که از بیماری های جدی کبد و پانکراس رنج می برند مفید خواهد بود. این به شما کمک می کند تا از یک پرخوری بیش از حد بهبود یابید. حتی افراد سالم با علائمی مانند سنگینی در معده ، حالت تهوع ، نفخ شکم و ناراحتی معده - قیمت پرداختی برای پرخوری یا غذای غیر عادت - آشنا هستند.

 

بعد از تعطیلات ، با ناهار و دسر های بی پایان آنها ، می توانید به طور موقت به یک رژیم غذایی آرام بپردازید تا هضم خود را به حالت طبیعی برسانید. جدول شماره 5 - رژیم غذایی راحت است و به معنی رد گروه گسترده ای از محصولات نیست. این به شما کمک می کند تا از یک پرخوری بیش از حد بهبود یابید.


دارودرمانی... درمان به بیماری زمینه ای بستگی دارد ، اما در هر صورت ، پزشک داروهایی را برای کمک به تسکین علائم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش تجویز می کند. برای درد در لوزالمعده ، مسکن ها برای تسکین حملات حاد ، ضد اسیدها برای بازگرداندن سطح اسیدیته معده و عادی سازی عملکرد هضم ، و همچنین داروهای آنزیمی (برای پانکراتیت مزمن خارج از دوره تشدید) تجویز می شوند. آنزیم های موجود در آنها از آنزیم های بدن ما کاملاً قابل تشخیص نیستند و درصورتی که لوزالمعده نتواند آب پانکراس کافی تولید کند ، به مقابله با جذب غذا کمک می کند. علاوه بر این ، در برخی موارد ، عوامل کلریتیک ، مواد ضد ترشح (اصطلاحاً مسدود کننده های H2 گیرنده های هیستامین و مهار کننده های پمپ پروتون) تجویز می شوند.

 

درد در لوزالمعده علامتی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. با این حال ، لازم به یادآوری است که ، گرچه به ندرت ، بیماری های پانکراس می توانند تقریباً بدون علامت ایجاد شوند. بنابراین توصیه می شود حداقل هر دو سال یک بار تحت معاینه عمومی متخصص گوارش قرار بگیرید. این امر خصوصاً در مورد کسانی که عادت ندارند خود را از الکل ، غذاهای چرب و سرخ شده بپرهیزند ، بیشتر صدق می کند.

 

 

پزشک چه داروهای آنزیمی را می تواند برای کمک به درد لوزالمعده تجویز کند

برای بیماریهای این اندام ، عوامل ترکیبی اغلب تجویز می شوند که حاوی آنزیمهای پانکراس (آمیلاز ، پروتئاز و لیپاز) هستند. داروهای جدید - مثلاً Micrasim  به فرم قابل دسترسی برای بدن تولید می شوند. Micrasim قرص نیستند ، بلکه کپسول هایی با گرانول های آنزیمی هستند. هر کپسول با غشایی پوشانده شده است که از آنزیم ها در برابر اثرات آب معده محافظت می کند. آنها فقط در روده ها حل می شوند ، جایی که به کمک آنها نیاز است. بدون این محافظت ، اسید معده بیشتر داروها را خنثی می کرد. آنزیم های دارو خیلی سریع عمل می کنند: در حال حاضر 30 دقیقه پس از انحلال گرانول ها ، حداکثر فعالیت آنها ، مانند فعالیت آنزیم های بدن انسان ، مشاهده می شود. تحت تأثیر Micrasim the ، هضم و جذب مواد مغذی ضروری به بدن بهبود می یابد. در روند هضم ، آنزیم ها به تدریج فعالیت خود را از دست می دهند و از دستگاه گوارش خارج می شوند.

 

 

موارد منع مصرف دارو

عدم تحمل فردی به اجزا ، تشدید پانکراتیت مزمن و پانکراتیت حاد.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • ManuelNow 853 :

    سه علامت شایع بیماری سرطان پانکراس وجود دارد: درد معده، یرقان و کاهش وزن. سایر علائم غیرمستقیم سرطان پانکراس بروز ترومبوفلبیت، التهاب غدد لنفاوی بالای ترقوه چپ و متاستاز در ناف است.

    1400/12/27 21:37

بیشتر بخوانید