پرخاشگری در مدارس / قلدری

در بخش اول این مقاله آوردیم که : قلدری کردن بر زندگی جسمانی، اجتماعی و روانی تاثیر منفی داشته و باعث ایجاد خطر (ریسک) برای زندگی شخص در آینده میشود. حال به ادامه مقاله می پردازیم(بخش اول این مقاله )

بیورکوئیست، لاجرسپتز، کوکیاینن در سال 1992 به شناسایی دو نوع پرخاشگری پرداختند، که عبارتند از رفتار قلدرانه ی مستقیم و غیر مستقیم. آنها قلدری مستقیم را به عنوان نبرد یا برخوردی مستقیم، و قلدری غیر مستقیم را به عنوان نوعی از قلدری که از طریق روشی تبدیلی (convert way) صورت میگیرد، تعریف میکنند. ( سیارک)

در نتیجه، سه نوع رفتار قلدرانه وجود دارد. اول، قلدری کلامی که به ناسزا گفتن و تهدید کردن اطلاق میشود. دوم، قلدری روانی که لگذ زدن و هل دادن بچه های دیگر از تاثیرات آن است. سوم، طرد اجتماعی (social exclusion) که تبدیلی ترین نوع قلدری ست.

هنوز باید مطالعات و تحقیقات زیادی در مورد آخرین نوع قلدری انجام بگیرد، چرا که این نوع از قلدری، تبدیلی ترین حالت پرخاشگری بوده و معلمان به آسانی قادر به شناسایی آن نیستند . به صورت کلی، تحقیقات نشان داده است که قلدرها دارای برخی مشخصات مشترک میباشند. برای مثال، فرد قلدر نمیداند چگونه باید احساسات و خشم خود را ابراز و کنترل کند. علاوه بر این، قلدرها بچه هایی هستند که معمولا از طرف خانواده شان مورد آزار جسمی و روانی قرار گرفته اند. به علاوه، یافته های تحقیقات نشان میدهد که قلدرها از خانواده هایی سر بر می آورند که به نیازهای فرزندان اهمیتی نمیدهند . از سوی دیگر، قربانیان نیز چند مشخصه ی اصلی دارند. برای مثال، قربانیان از نظر جسمانی از همسالان خود ضعیفتر هستند، و در نتیجه، دفاع از خود برایشان دشوار است. این بچه ها مضطرب بوده و در محیط مدرسه احساس نگرانی میکنند. قربانیان دوستان بسیار کمی دارند، اما دانش آموزانی ساکت و آرام هستند. علاوه بر این، تحقیقات نشان میدهد که بچه قربانی در مدرسه احساس ناامنی کرده و در نتیجه، هنگامی که در خطر باشد سریعا گریه میکند. مهمترین نکته این است که چنین بچه ای باور دارد او مسئول اتفاقی ست که در حال رخ دادن است. در نتیجه، قربانیان از عزت نفس پایینی (low self-esteem) برخوردار هستند. ( سیارک)
قلدری در میان بچه های مدرسه ای یک معضل جهانی بغرنج بوده و در دهه های اخیر، در سطح بین المللی، به صورت گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته است . 

قلدری کردن نوعی رفتار پرخاشگرانه بوده و مشخصه های اصلی آن شامل قصد آسیب رساندن، جنبه ی تکرار شدن اعمال منفی و آسیب زننده، و عدم تعادل قدرت میان قلدر و قربانی میباشد . قلدری ممکن است در هر فضایی اتفاق بیفتد.

با این وجود، مدرسه ها فضاهایی هستند که در رابطه با رویدادهای قلدری بیش از هر فضای دیگری مورد مطالعه قرار گرفته اند. تلاش برای کاهش وقوع یکی از جدی ترین مشکلات خشونت مدرسه ای  به عبارت دیگر، قلدری مدرسه ای و پیامدهای مخربش  هدفی بشردوستانه است که توجه دانشمندان را در سراسر جهان به خود جلب کرده است.

مرور و فراتحلیلی نظام مند در این حوزه نشان میدهد که برنامه های ضد قلدری که در مدرسه ها اجرا میشوند، در زمینه ی کاهش قلدری و قربانی شدن افراد نتایج مثبت چشمگیری ارائه نداده و بیشتر از آنکه باعث کاهش مشارکت دانش آموزان در نقشهای قلدر و قربانی شوند، بر دانش، رفتارها، و ادراک خویشتن (self-perception) آنها تاثیر داشته است . با این حال، بیشتر کار بر روی مداخله کل مدرسه در معضل قلدری و رسیدگی به آن تمرکز داشته، و تلاش چندانی در حوزه ی پرورش مهارتهای اجتماعی قربانیان و قلدران صورت نگرفته است. ...........این مقاله ادامه دارد. ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید