ترفند برنده شدن در مصاحبه استخدامی بخش اول

ترفند برنده شدن در مصاحبه استخدامی

در این مقاله می خوانیم :

ممکن است مدت ها برای حضور در مصاحبه استخدامی وقت گذاشته باشید و یا این که قرار ملاقاتی با هیئت مدیره یکی از شرکت های رقیب در حوزه کسب و کار خود داشته باشید که به شما پیشنهاد یک پست بالاتر از کار فعلی تان را داده باشند، به هر عنوان، صرف نظر از این که هدف از انجام مصاحبه استخدام باشد یا به منظوری دیگر به دیدار مسئولین یک شرکت به خصوص بروید ترفند برنده شدن در مصاحبه شغلی تغییر ناپذیرند:

باید به موقع سر قرار خود برسید، لباس مناسب به تن داشته باشید، با اعتماد به نفس صحبت کنید، یک کپی از سابقه کاری یا رزومه خود به همراه داشته باشید (حتی اگر قبلا از طریق ایمیل یا فکس نسخه ای برای آن ها ارسال کرده باشید)، به زبان اشارات و حرکات بدن خود به هنگام صحبت کردن توجه داشته باشید و در نهایت پیش از حاضر شدن در جلسه مصاحبه، بهتر است در مورد سؤال هایی که مطمئن هستید از شما خواهند پرسید، کامل و دقیق فکر کرده و از پیش جواب های خود برای این گونه سؤال های اساسی و مهم را آماده داشته باشید.

و حال با سیارک برای نباید های برنده شدن در زمان استخدام همراه شوید.

 

نقطه ضعفی ندارم

والری استریف، یکی از مشاوران مشغول در شرکتی خدماتی به نام منتات است. او در این باره عنوان کرد: زمانی که فرد مصاحبه کننده از شما درباره نقاط ضعفتان سؤال می کند، پاسخ دادن به سؤال او کمی دشوار می شود و بهتر است از قبل به این مسئله فکر کنید.

اما این را به خاطر داشته باشید که اگر در پاسخ این سؤال عنوان کنید که هیچ نقطه ضعفی ندارید، مطمئنا دروغ می گویید و فرد مصاحبه کننده هم به این موضوع پی خواهد برد. بنا بر این بهتر است تمام و کمال درباره این سؤال فکر کرده و جواب خوبی برای آن پیدا کنید..

بهتر است تا جایی که برایتان امکان دارید، چیزی را به عنوان نقطه ضعف خود انتخاب کنید که مهارت شما در انجام کاری که به خاطرش به مصاحبه رفته اید را تحت تأثیر قرار ندهد (برای نمونه اگر قصد دارید در یک بانک استخدام شوید، به هیچ وجه نگویید که حساب و کتابتان ضعیف است).

این را هم به خاطر داشته باشید که پس از ذکر نقطه ضعفتان (حال هر چه می خواهد باشد) کامل توضیح دهید که چه کارهایی برای غلبه بر آن انجام داده اید.

کارفرمایان و مدیر مسئول های تمامی شرکت ها، به دنبال آن دسته از افرادی هستند که به مرور زمان در کار خود بهتر و بهتر شده و مهارت بیشتری بیابند، بنا بر این بهتر است از این فرصت کمال استفاده را کرده و به آن ها نشان دهید که شما چنین فردی هستید.

 

از مدیرقبلی خود بد گفتن

صرف نظر از این که شما به تصمیم و اراده خودتان از کار قبلی استعفا داده باشید، و یا این که عذر شما را خواسته باشند، این که مرتب از رئیس و مدیر کار پیشین خود بد بگویید، مطمئنا هر مسئول استخدامی را تا حدودی آزرده خواهد کرد. کیلین کهایاس، مدیر بازاریابی و نیز مشاور استخدام شرکت پروون در این باره عنوان کرد:

اگر بخواهم به تجربه و علم خود در این باره استناد کنم، باید بگویم که هر کس که به دنبال کاری به خصوص برای مصاحبه دعوت شده است، تقریبا بدترین کاری که می تواند انجام دهد این است که مرتبا از مدیر مسئول یا صاحب کار پیشین خود بد بگوید.

این را باید به خاطر داشته باشیم که حتی اگر فرد مصاحبه شونده از بدترین شرایط ممکن بر روی کره زمین هم بیرون آمده باشد، باید این توانایی را داشته باشد که مسئولیت آن را خود به تنهایی بپذیرد و دیگران را به خاطرش سرزنش نکند. در واقع تنها در این صورت است که می تواند اعتماد فرد مصاحبه کننده را به خود جلب کند..

البته ناگفته نماند که عنوان کردن برخی انتقادهای سازنده نسبت به کارفرمای قبلیتان اساسا کار بدی نیست و می تواند جهت مثبتی بر روند مصاحبه داشته باشد، اما بهتر آن است که تا جای ممکن از انتقاد شدید نسبت به آن کارفرما خودداری کرد، چرا که در نهایت به ضرر فرد تمام خواهد شد.

 

چندان مطمئن نیستم

سوزان پیپرکورن، مدیر مسئول استخدام و مشاور شرکت پازیتیو ورکپلیس در این باره عنوان کرد:

کسانی که قصد دارند برای مصاحبه به شرکتی به خصوص بروند، حتما باید از قبل درباره کاری که در آن شرکت انجام می شود و هدفی که کارکنان آن دنبال می کنند، تحقیقات جامع و کاملی انجام دهند، در غیر این صورت، مشکلات اساسی ای در حین انجام مصاحبه پیدا خواهند کرد و احتمال پذیرفته نشدنشان بسیار زیاد می شود.. اگر شما برایتان مهم نباشد که کارفرمایتان آینده نگر هست یا خیر، آن وقت آیا او دلیلی برای جدی گرفتن و اعتماد کردن به شما خواهد داشت؟

سوزان پیپرکورن در ادامه صحبت های خود در این باره افزود: این نکته را حتما باید به خاطر داشت که بسیاری از کارفرمایان، حتما از شخص مصاحبه شونده در مورد هدفش از استخدام شدن در آن شرکت به خصوص سؤال خواهند کرد و مطمئنا این انتظار را خواهند داشت که آن فرد، تحقیقات جامع و کاملی درباره هدف و مأموریت شرکت انجام داده باشد و آشنایی نسبی ای با این مسائل پیدا کرده باشد.

بنا بر این، در صورتی که فرد نتواند جواب دندان گیری به سؤال های مرتبط با این قضایا بدهد، به این معنا است که از علاقه و آمادگی کافی برای استخدام شدن در آن شرکت بهره مند نیست و نتیجه این بی علاقگی هم کاملا مشخص می باشد..

 

پرسیدن ازفعالیت های شرکت

به باور جانا تولاچ، متخصص مشاوره شرکت ساخت نرم افزار اینتلیجنس، کسانی که برای مصاحبه به شرکتی به خصوص می روند، به هیچ عنوان نباید درباره فعالیت های شرکت، و یا کاری که برای پذیرفتن آن به مصاحبه رفته اند، سؤال های اساسی بپرسند.

چرا که این گونه سؤال ها دقیقا به این معنا است که فرد مصاحبه شونده تحقیقات کافی و لازم را در مورد فعالیت های شرکت و وظایفی که احتمالا قرار است به او محول شود، انجام نداده است و در مورد پیشین، کاملا درباره این عدم اطلاع و اثرات آن صحبت شد.

برای این که درک بهتری از این مسئله پیدا کنید، شاید این گونه بیان کردن آن خالی از لطف نباشد: به هیچ عنوان از فرد مصاحبه کننده سؤالاتی را نپرسید که با یک جستجوی ساده در گوگل می توان پاسخ آن را یافت.

این گونه سؤال ها به گونه ای نشان می دهد که فرد مصاحبه کننده چندان حوصله تحقیق و کار کردن را ندارد و از انرژی و مسئولیت پذیری لازم برای انجام کار بی بهره است.

 

داشتن افکار انزوا خواهانه

این مسئله را باید به خاطر داشت که درون گرا بودن، به طور کلی مسئله ای ندارد و خصیصه ای از شخصیت فرد است و قابل احترام... البته این گفته تا زمانی اعتبار دارد که کارکرد فرد را تحت تأثیر منفی قرار ندهد. 

جیک تالی که سایتی به نام truckdrivingjobs.com دارد و در آن درباره مسائل مربوط به استخدام و سایر فعالیت های مرتبط راهکارهایی ارائه می دهد، در این باره عنوان کرد:

برخی شغل ها و وظایف وجود دارند، که به واسطه شرایط به خصوص و منحصر به فردشان، سبب می شوند تا فرد کمتر در جمع دیگر کارمندان یا کارگران قرار گیرد و مجبور شود بیشتر در خلوت و تنهایی خود به آن کارها رسیدگی کند، با این حال، اگر فرد مصاحبه شونده در همان صحبت های اولیه اش عنوان کند که چندان به حضور در میان دیگران علاقه ای نداشته و ترجیح می دهد کارهای محول شده را در خلوت خود به انجام برساند، ذهنیتی منفی از خود در ذهن فرد مصاحبه کننده شکل خواهد داد.

در حقیقت فرد مصاحبه کننده بیشتر به این مسئله فکر خواهد کرد که این گونه افکار انزوا خواهانه، بیش از آن که تنها همان فرد به خصوص را تحت تأثیر قرار دهد، بر محیط کاری به طور کلی تأثیر گذار خواهد بود..

این مسئله را باید به خاطر داشته باشیم که حتی اگر در شرایط کاری به خصوص ذکر شده باشد که فرد در خلوت خود قادر به رسیدگی به آن ها خواهد بود، به این معنا نیست که به طور کلی از برقراری ارتباط با دیگران بی نیاز خواهد شد.

بنا بر این، اگر فرد مصاحبه کننده پس از پایان زمان مصاحبه به این نتیجه برسد که شما قادر به برقراری این ارتباط نخواهید بود، امکان سپردن شغل به شما بسیار اندک می شود.

 

من باز هم پیشنهاد کاری دارم

مطمئنا هر کسی به دنبال اهدافی است که قادر به تحققشان نمی باشد، اما این مسئله لزوما در مصاحبه های کاری معنا پیدا نمی کند.

متیو چولرتون، مشاور متخصص استخدام شرکت هیتو لبز در توضیح این مسئله عنوان کرد:

این که فرد مصاحبه شونده بخواهد چنین ذهنیتی را در فرد مصاحبه کننده شکل دهد، می تواند به شیوه های بهتر و با فکر کردن بیشتری در مورد آن عملی شود (البته اگر لزومی به ایجاد چنین ذهنیتی وجود داشته باشد)، با این حال، ذکر کردن این که فرد پیشنهادهای دیگری هم دارد، صرفا به این منظور که فرد مصاحبه کننده را تحت فشار قرار داده یا این که ارزش خود را بالاتر ببرد، معمولا جواب گو نخواهد بود.

این نکته را باید به خاطر داشت که فرد مصاحبه کننده به دنبال آن دسته از افرادی است که تمامی هدفشان کار کردن در آن شرکت به خصوص است و تنها همان شغل را می خواهند..

فردی که پیش بردن روند مصاحبه را به عهده داشته و از سوی شرکت برای این کار انتخاب شده است، اگر کمی تجربه و دقت نظر داشته باشد، به سادگی دست مصاحبه شونده را رو خواهد کرد و منظور او را از عنوان کردن چنین جملاتی خواهد فهمید.

بنا بر این، صحبت کردن درباره این که چقدر شرکت ها و افراد دیگر خواهان کار شما و تخصصتان هستند، تنها به این منظور که امکان به دست آوردن آن شغل را افزایش دهید و یا این که با حقوق بیشتری استخدام شود، معمولا نتیجه عکس خواهد داشت و در نهایت، فرصت شغلی از دست خواهد رفت.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید