10 راه آسان برای از بین بردن نفخ

در

به گزارش (سیارک) همگی ما نفخ را تجربه کرده‌ایم.ممکن است در سال‌های گذشته زمانی که در دوران پیش از قاعدگی قرار داشتید (به یاد دارید؟ احتباس آب به یک سطح جدید رسیده است) یا شاید اکنون زمانی که زیاد غذا می‌خورید، یا نوشیدنی زیادی مصرف می‌کنید، یا به اندازه کافی غذا نمی‌خورید یا خواب کافی ندارید، یا به عبارت دیگر هر زمانی ممکن است نفخ به دلایل زیادی رخ دهد و این دلایل در بین افراد مختلف متفاوت است.


بر اساس گزارش دانشگاه یوتا، حدود 50 درصد از گاز موجود در دستگاه گوارش هوای بلعیده شده است؛ مابقی در طی فرآیند گوارش تولید می‌شود. و این هوای بلعیده شده اگر از طریق آروغ زدن یا باد شکم دفع نشود، معمولا در ناحیه شکم قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که در ناحیه میانی احساس ناراحتی در فرد ایجاد شود.(سیارک)
گاهی اوقات پس از یک وعده غذایی حجیم احساس نفخ می‌کنید. اما فقط زیاد غذا خوردن باعث این احساس نمی‌شود اگرچه پرخوری شایع‌ترین علت نفخ است. (بنابراین بهتر است اغلب وعده‌های غذایی کم حجم مصرف کنید تا از نفخ فاصله بگیرید).
راه‌های دیگری نیز برای خلاصی از شر نفخ وجود دارد:
1. آهسته غذا بخورید. تند تند غذا خوردن باعث افزایش ریسک نفخ می‌شود. بخاطر داشته باشید که حدودا 20 دقیقه زمان لازم است تا معده سیگنال "پر بودن" را به مغز ارسال کند. و از آنجا که پرخوری با ریسک نفخ همراه است، آهسته غذا خوردن باعث کاهش احتمال بروز نفخ می‌شود.
2. چربی را محدود کنید، زیرا هضم چربی‌ها نسبت به پروتئین یا کربوهیدرات به زمان بیشتری نیاز دارد، غذاهای بسیار چرب و غنی از چربی می‌توانند به ایجاد نفخ کمک کنند زیرا باعث می‌شوند که معده مدت زمان بیشتری پر باقی بماند.
3. از بلعیدن هوا اجتناب کنید. هنگامی که شکم از گاز پر شود نفخ بوجود می‌آید. چند چیز است که می‌تواند به شما در کاهش این احتمال کمک کند:
نوشیدن با استفاده از نی
نوشیدن نوشیدنی‌های کربن‌دار
جویدن آدامس
مکیدن آب‌نبات سخت
4. کاهش استرس. در واقع این یک توصیه مناسب برای هر شخص در مورد هر چیز است؛ و در مورد نفخ نیز صحت دارد. این بدین خاطر است که در زمان استرس یا اضطراب تمایل به تنفس کوتاه‌تر وجود دارد و در نتیجه هوای بیشتری بلعیده می‌شود. بخاطر داشته باشید که راحت نفس بکشید.
5. تحرک داشته باشید. طبق گزارش دانشگاه یوتا ورزش می‌تواند به دستگاه گوارش شما کمک کند که به شکل صحیح کار کند و احتمال تجمع گاز کاهش یابد. یک تحقیق در سوئد نشان داده است که ورزش متوسط (مانند دوچرخه‌سواری به مدت 30 دقیقه) سبب کاهش نفخ در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر می‌شود.
6. از دخانیات دوری کنید. یک دلیل مناسب دیگر برای ترک سیگار: سیگار کشیدن باعث ایجاد نفخ می‌شود البته سوزش معده و سایر مشکلات گوارشی نیز به همراه خواهد داشت.
7. از مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی اجتناب کنید (یا حداقل آن را محدود سازید). بسیاری از این مواد مانند سوربیتول، به سختی هضم می‌شوند و باعث تجمع گاز یا نفخ می‌شوند. و فروکتوز اگرچه یک قند طبیعی است اما هنگامی به غذاهای فرآوری شده افزوده شود می‌تواند باعث شود که هضم آن برای برخی مشکل شود.
8. مراقب لبنیات باشید. کسانی که نسبت به لاکتوز (قند موجود در شیر) حساسیت دارند و در هضم آن مشکل دارند، استفاده از محصولات لبنی می‌تواند منجر به ناراحتی روده یا نفخ شود.
9. مراقبت مصرف غلات باشید. درست است که غلات مواد سالم هستند اما سرشار از فیبر هستند که می‌تواند برای برخی مشکل‌ساز شود و منجر به تجمع گاز، نفخ یا حتی یبوست شود. بهترین کار این است که به آرامی پیش بروید: کم کم آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و حتما با غذاهای حاوی فیبر زیاد مقدار زیادی آب مصرف کنید چرا که به جابجایی آنها در سیستم گوارش کمک می‌کند.
10. پروبیوتیک را در نظر داشته باشید. گاهی اوقات نفخ ناشی از عدم تعادل باکتری‌های موجود در روده است و پروبیوتیک‌ها می‌توانند به تعادل آن کمک کنند. در یک بررسی در دانشگاه نورث‌وسترن مشخص شد که اینفانتیس بیفیدوباکتریوم تنها گونه‌ای از پروبیوتیک‌ها برای از بین بردن علائم گوارشی مانند نفخ است.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

راه هایی برای جلوگیری از چاقی در زمان یائسگی

در

سفر یائسگی من مدت کوتاهی پس از تولد فرزند دومم آغاز شد. 38 ساله بودم و برای اولین بار خودم را در تلاش برای کاهش وزن می دیدم. من پس از تولد فرزند اولم در سن 36 سالگی هیچ مشکلی برای کاهش وزن نداشتم، اما پس از مدت کوتاهی، بدنم شروع به تغییر کرده بود.
در آن زمان، من به خوبی تغذیه می کردم و به شکل معقول و منطقی فعال بودم. مادر دو فرزند پسر بودن فرصت زیادی برای ورزش و فعالیت باقی نمی گذاشت.وعده های غذایی باید به سرعت آماده می شدند و این به این معنی بود که مقدار زیادی غلات پردازش شده برای صبحانه، ساندویچ برای ناهارو پاستا در شام مصرف می شد. غلات فرآوری شده شامل دانه های کینوآ با شیر سویا، نان قهوه ای برای ناهارو پاستا برای شام.

طبق راهنماییها من 6تا11 عدد نان، برنج و پاستا با تعداد کمی از میوه ها و سبزیجات را مصرف می کردم( ساندویچ ، سس ماکارونی و پاستا).  از دستورالعمل ها پیروی می کردم اما می دانستم که یک چیزی اشتباه است. دائم خسته، تحریک پذیر و عصبی بودم و زود از کوره در می رفتم. مهم نبود که چقدر خوابیده بودم، باز هم خواب بیشتری میخواستم. هر روز بزرگتر و بزرگتر می شدم و خودم هر گونه خطری را انکار می کردم. سایز کمرم همواره در حال گسترش بود.(سیارک)
سپس  چیزی که زندگیم را برای همیشه تغییر داد خواندم. زمانی که سطح استروژن یک زن کاهش می یابد، تحمل او برای کربوهیدارت زیاد می شود. این به این دلیل است که کاهش سطح استروژن منجر به مقاومت انسولین و اختلال تحمل کربوهیدارت می شود. بنابراین کاهش حساسیت به انسولین به این معنی است که شما احتمال بیشتری برای داشتن اضافه وزن دارید، به ویژگی در مناطقی که شما قبل از یائسگی هرگز مشکلی با آن نداشته اید، با نام مستعار چربی شکم!. یکی از ساده ترین راه ها برای مدیریت کاهش حساسیت به انسولین و اجتناب از افزایش وزن این است که به ارزیابی مجدد تحمل کربوهیدراتهای خود پرداخته و برنامه غذایی را با آن تنظیم کنید.

 

1. تمام کربوهیدراتها مثل هم نیستند
انتخاب سایر منابع کربوهیدارت مانند میوه های تازه و سبزیجات به حفظ سلامتی روده کمک می کند. یبوست یک مشکل شایع در زنان مسن است و فیبر موجود در سبزیجات کمک زیادی به حل مشکل یبوست می کند.

2. مبارزه با خستگی
کربوهیدراتهای فرآوری شده تمایل زیادی به افزایش سطح قند خون دارند، که نهایتآ سریع تر هم پایین می آیند، و باعث خستگی، خشکی و بی حالی شما می شود.

3. کربوهیدارتها را "آهسته تر" بخورید .
همانطور که ما رشد می کنیم، بدن ما نیاز کمتری به کالری برای حفظ ثباتش دارد. حالا زمانی که من مشغول غذا خوردن می شود مقدار کمتری می خورم و در نتیجه برخی وعده های غذایی را به بعد موکول می کنم.این کار باعث ذخیره شدن زمان شده و اجازه می دهد که ناهار در ادامه ی روز مصرف شود.(سیارک)

4. سهولت عدم تعادل هورمونی
عدم تعادل هورمونی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در نتیجه یائسگی ایجاد می شود. غذاهای خاص حاوی فیتو استروژن، که دارای ترکیبات استروژنی هستند، تعادل هورموی را تنظیم و بازگردانی می کنند. یک رژیم غذایی سرشار از فیتو استروژن به حداقل رساندن گر گرفتگی و سایر نشانه های یائسگی کمک می کند. چنین غذاهایی از جمله دانه های افتابگردن، تخم کتان، دانه کنجد، تحمه کدو، کرفس،لوبیا سبز و ریواس هستند.

5. بدانید که خوردن آن مافین باعث شادی شما نیست.
ما اغلب غذاها را در لحظات شادی که داریم بیشتر استفاده می کنیم.به شما پیشنهاد نمی کنم که چنین رفتاری را برای همیشه کنار بگذارید.اما آگاه باشید که اگر به دنبال برداشتن یک کیک شکلاتی یا یک مافین هستید، بعد از دو ساعت که قند خودن افت کرد حال بدی خواهید داشت.

6. ذخیره پول
هیچ چیز به این اندازه که ببینم افرادقبل از اقدام به خرید میوه و سبزیجات شکایت از هزینه می کنند چشم مرا خیره نمی کند.دلاربرای دلار، اگر شما مقدار غذای فرآوری شده را کاهش دهید و خرید میوه و سبزی بیشتر را افزایش دهید، می توانم به شما اطمینان دهم که هزینه شما در پایان هفته بیشتر نشده بلکه پول بیشتری هم پس انداز کرده اید.

7. کاهش نفخ معده
کربوهیدراتهای فرآوری شده اغلب دارای شیرین کننده های مصنوعی هستند، که باعث افزایش نفخ معده و افزایش مشکلات معده در هنگام مصرف این فراورده های بسته بندی می شوند. خوردن سبزیجات سبزرنگ به کاهش نفخ کمک می کند. اگر قبلآ از رژیم کم فیبر استفاده می کردید آماده باشید و به
میزان قابل توجهی مصرف فیبر خود را افزایش دهید، در ابتدا ممکن است کمی نفخ را تجربه کنید. اول بدن شما به تنظیمات می پردازد، بعد از مدتی استفاده ، شما نفخ و درد شکم کمتری را احساس می کنید.

8. حقایق بیشتری در مورد نفخ
کربوهیدارتهای فرآوری شده اغلب منبع سدیم زیادی هستند که منجر به احتباس آب و نفخ می شود، با این وجود، پتاسیم،ضد تعادل سدیم و دارای اثر مدر است. بنابراین با خوردن غذاهای غنی از پتاسیم، مانند پرتقال، موز، انبه،کیوی، توت فرنگی، اسفناج، و چغندر پخته شده، میتوانید نفخ را به طور طبیعی کاهش دهید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

موز را در کدام وعده غذایی مصرف کنیم

در

(سیارک):کارشناسان به افراد توصیه می کنند برای دریافت بهترین خواص میوه موز و نیز جلوگیری از افزایش قند خون حتما این میوه مغذی را در وعده صبحانه مصرف نمایند.


بررسی ها نشان داده است که خوردن میوه موز به همراه کره بادام زمینی در وعده صبحانه مانع از افزایش قند خون می شود.

این میوه سرشار از ویتامین ها و انواع مواد معدنی از جمله منیزیم، پتاسیم و فیبر می باشد که برای سلامت دستگاه گوارش، پوست و مو و عملکرد بسیاری دیگر از اعضای بدن مفید است.

یه توصیه کارشناسان به دلیل وجود خاصیت اسیدی در موز،  افراد آن را به همراه کربوهیدرات ها مصرف نمایند تا از آسیب رساتدن ، خاصیت اسیدی این میوه به بدن پیشگیری شود.
خوردن این میوه پس از صرف کامل وعده غذایی بویژه شب‌ها بدترین زمان می باشد زیرا باعث گرسنگی و تحریک اشتها و علاقه به خوردن مجدد غذا می گردد همچنین به دلیل قند بالا و عدم تحرک افراد در شبها این میوه  باعث ابتلا به دیابت و افزایش وزن در آنها می شود.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

موز خیلی میوه کاملیه با شیر یه غذای کامل میشه۱۳۹۵/۱۰/۲۸

شیر موز از خاصیت شیر مک می کنه آیا؟؟؟ کسی می دونه۱۳۹۵/۱۰/۲۸

در ادامه بخوانید...

آیا در وعده شام برنج بخوریم

در

سال‌هاست همه به هم می‌گویند "اگر می‌خواهی لاغر شوی کربوهیدرات کم بخور". با این پیش‌فرض که کربوهیدرات، به‌خصوص در خوراکی‌های پرقندی مثل نان سفید، برنج و پاستا، برای قند خون و البته اندازه دور کمر بد است.

توضیح دقیق‌تر این است که کربوهیدرات و قند، به‌خصوص خوراکی‌هایی که فیبر ندارند و سریع جذب می‌شوند، گلوکز (قند) خون را سریع بالا می‌برند. و اگر این گلوکز را با فعالیت نسوزانید، پانکراس‌تان ناچار می‌شود مقدار زیادی هورمون انسولین ترشح کند که قند خون را به سطح عادی برگرداند.

اما پانکراس چطور این کار را می‌کند؟ با ذخیره کردن قند اضافه کربوهیدراتی که خورده‌اید. به چه شکل؟ چربی. از اینجا به بعد دیگر واضح است. چربی بیش‌ازحد، به خصوص اطراف شکم، مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند، از جمله دیابت نوع دو.

اما نگرانی مردم فقط مقدار کربوهیدرات نیست، زمان خوردن کربوهیدرات هم هست. مثلا بسیاری معتقدند که کربوهیدرات را شب بخورند بدتر است تا صبح برای صبحانه. با این فرض که صبح‌ها بدن سرحال و قبراق است و سریع قند کربوهیدراتی که خورده‌ایم را می‌سوزاند. اما شب‌ها بدن آماده خواب است، بنابراین بیشتر طول می‌دهد تا قند را بسوزاند.

اما این فرضیات چقدر درست است؟
صبح در برابر شب

اخیرا من و دکتر ادم کالینز از دانشگاه ساری بریتانیا تحقیقی انجام دادیم، به این ترتیب که رژیم غذایی چند داوطلب را طوری تنظیم کردیم که پنج روز بیشتر کربوهیدرات روزانه‌شان را صبح بخورند، پنج روز رژیم معمولی داشته باشند، و پنج روز بیشتر کربوهیدرات روزانه‌شان را شام بخورند.

همه داوطلب‌ها در طول روز میزان ثابتی کربوهیدرات می‌خوردند. می‌خواستیم ببینیم بدن‌شان چطور واکنش نشان می‌دهد. و آیا به مرور به این رژیم عادت می‌کند یا نه.

دکتر کالینز و تیمش مدام قند خون داوطلبان را اندازه می‌گرفتند. قبل از تحقیق پیش‌بینی‌اش این بود:

"منطقا اگر صبح کربوهیدرات بخوریم، چون تا شب فعالیت داریم، بدن‌مان با کربوهیدرات بهتر کنار می‌آید. بنابراین انتظارم این است که روزهایی که داوطلب‌ها بیشتر کربوهیدرات‌شان را صبح می‌خورند، بدن‌شان بهتر واکنش نشان بدهد. اما نمی‌دانم در آن مدتی که شب‌ها بهشان کربوهیدرات می‌دهیم چه می‌شود."

این حرف‌های دکتر کالینز بود - پیش از آزمایش. اما نتیجه آزمایش چه بود؟

واقعیت این است که نتیجه اصلا آن چیزی که فکر می‌کردم نبود.

وقتی داوطلب‌ها را بعد از صبحانه پرکربوهیدرات و شام کم‌کربوهیدرات آزمایش کردیم، میانگین گلوکز خون‌شان ۱۵.۹ واحد بود - که حدودا همان اندازه‌ای است که انتظار داشتیم. اما وقتی همین آزمایش را بعد از پنج روز صبحانه کم‌کربوهیدرات و شام پرکربوهیدرات تکرار کردیم، گلوکز خون‌شان ۱۰.۴ شده بود - که به مراتب کمتر از انتظار ما بود.

ماجرا چه بود؟

به نظر می‌رسد آنچه واقعا مهم است این است که پیش از وعده پرکربوهیدرات چه مدت کربوهیدرات نخورده بوده‌اید. اگر از آخرین وعده پرکربوهیدرات‌تان زمانی دراز گذشته باشد، بدن‌تان بهتر از پس کربوهیدرات برمی‌آید.
طبیعتا این اتفاق صبح‌ها خودبه‌خود می‌افتد. چون تمام شب که خواب بوده‌اید کربوهیدراتی مصرف نکرده‌اید. اما آن‌طور که از آزمایش کوچک ما برمی‌آید، اگر در طول روز هم زیاد کربوهیدرات نخورید، شب خوردن با صبح خوردن فرق چندانی ندارد.

به بیان دیگر، بعد از چند روز که صبحانه کم‌کربوهیدرات و شام پرکربوهیدارت بخورید، بدن‌تان عادت می‌کند و شب‌ها بهتر کربوهیدرات را می‌سوزاند.

قرار است دکتر کالینز به زودی تحقیقی به مراتب گسترده‌تر انجام دهد، شاید به نتایج قطعی‌تری برسد. اما موقتا توصیه‌اش این است که زیاد خودتان را درگیر اینکه چه موقع کربوهیدرات می‌خورید نکنید. بیشتر حواس‌تان باشد که بین وعده‌های کربوهیدرات‌دار فاصله بیاندازید، هر وعده کربوهیدرات نخورید، و روالی ثابت داشته باشید.

به طور خلاصه، اگر شب یک بشقاب پر برنج خورده‌اید، صبح تا جایی که می‌شود کم نان بخورید. و اگر صبح مفصل نان خورده‌اید، شب ته ظرف پاستا را در نیاورید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

کربوهیدرات مضر و اثرات آن در بدن بخش اول

در

مدت‌زمان بسیار زیادی است که کم مصرف کردن (و یا حتی مصرف نکردن) غذاهای حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات سوژه بحث محققان و متخصصان تغذیه شده است. بسیاری از افراد با رعایت کردن این مسئله در رژیم غذایی خود، ادعا کرده‌اند که کاهش وزن داشته‌اند. تحقیقاتی که اخیراً صورت گرفته است نشان می‌دهد که کاهش مصرف کربوهیدرات علاوه بر کاهش وزن، تأثیرات مثبت دیگری نیز روی سلامت انسان خواهد داشت، مصرف زیاد کربوهیدرات تاحدی مضر است که می‌تواند بدل به تهدیدی برای جان انسان شود.

بسیاری از مردم هستند که محدودیتی برای خود در خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات قائل نمی‌شوند و اگر از این دسته افراد هستید، باید بگوییم که کاهش مصرف اینگونه غذاها، به معنی واقعی کلمه می‌تواند جان شما را نجات دهد. دریک مورد تحقیقی که صورت گرفت، این نتیجه حاصل شد که افرادی که بیش از میزان تجویز شده برای انسان، در طول روز کربوهیدرات مصرف می‌کنند (تاچیزی حدود شصت درصد بیشتر از حد مورد نیاز بدن)، نزدیک به سی درصد بیشتر از سایرین این احتمال را بوجود می‌آورند که حدود هفت سال کمتر از آنها عمر کنند. این درحالی‌است که با مصرف غذاهایی که کربوهیدرات کمتری دارند، این اتفاق نخواهد افتاد. بیایید نگاهی دقیقتر به روال این تحقیق بیندازیم: محققان برای دست‌یابی به نتیجه دراین خصوص، مردمانی بین سی و پنج تا هفتاد ساله و از ملیت‌های متفاوت را برای مدت 7.4 سال (به طور میانگین) مورد بررسی قرار دادند. پرسشنامه‌هایی استاندارد و از پیش تأیین شده برای همین منظور، بوسیله محققان دراختیار این افراد قرار گرفت و پس از اینکه به این پرسشنامه‌ها پاسخ دادند، محققان آنها را بر اساس مصرف روزانه کربوهیدرات، چربی و نیز پروتئین در گروه‌های متفاوتی قرار دادند و درحقیقت آنها را گروه‌بندی کردند. طی مدتی که این آزمایش‌ها صورت می‌گرفت، تعداد 5.796 نفر از این افراد جان خودرا از دست دادند و تعداد 4.784 نفر از این افراد به دلیل سکته قلبی و یا مغزی دار فانی را وداع گفتند. نکته جالب توجه دراین خصوص این بود که با نگاهی که محققان به پرسشنامه‌های این افراد انداخته و بررسی‌هایی که صورت دادند، مشخص شد که افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود کربوهیدرات بیشتری مصرف کرده بودند، بیشتر در معرض خطر بوده و زودتر از دنیا رفته‌اند. درسوی دیگر اما کسانی که در رژیم غذایی روزانه خود چربی بیشتری مصرف می‌کردند، کمتر در معرض خطر بوده‌اند (کسانی که سی وپنج درصد انرژی روزانه را از چربی دریافت می‌کردند) و تا بیست و سه درصد خطر مرگ در این افراد کاهش پیدا کرده بود. این افراد در مقایسه با کسانی که چربی کمتری مصرف می‌کردند (یازده درصد انرژی روزانه) هم تا چیزی حدود هجده درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار می‌گرفتند.

مصرف کربوهیدرات و ارتباط آن با اختلالات قلبی

ناگفته نماند که این تحقیق به این منظور که چگونه و یا چرا کربوهیدرات سبب افزایش احتمال مرگ می‌شود، برنامه‌ریزی نشده بود و تحقیقات قدیمی‌تری هستند که سرنخ‌هایی دراین مورد، دراختیار ما می‌گذارند. مهشید دهقان، دارای مدرک دکترای تغذیه و شاغل در مرکز تغذیه دانشگاه مک مستر کانادا، از جمله کسانی است که تحقیقاتی دراین خصوص صورت داده. او دراین باره عنوان کرده است که مصرف غذاهایی با کربوهیدرات بالا سبب افزایش چربی‌های مضر خون (که با نام تری‌گلیسرید شناخته می‌شود) و نیز لیپوپروتئین و کلسترول‌هایی می‌شود که برای بدن مضر است. او در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرده که علاوه بر این مشکلات، مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات بیش از اندازه می‌تواند سبب تجمع عوامل بیماری‌زایی شود که در نهایت منجر به اختلالات و بیماری‌هایی قلبی می‌شود. این اختلالات برای افرادی که کلسترول بالایی دارند، به مراتب خطرناک‌تر است. تا چند سال پیش همه محققان با هم بر این که چربی مضرترین چیزی است که می‌تواند در وعده غذایی جای داشته باشد، هم‌عقیده بودند. اما حالا نظرشان تغییر کرده و چربی جای خودرا به کربوهیدرات داده است؛ بخصوص کربوهیدرات فرآوری شده سفید. نتایج تحقیقات صورت گرفته در این زمینه در یک ژورنال پزشکی آورده شده است و با توصل به آنها می‌توان گفت که کاهش مصرف کربوهیدرات سبب افزایش عمر شده و درکنار آن جافظه را نیز تقویت می‌کند (این تحقیقات برروی موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفته است).

راه چاره قطع کلی مصرف کربوهیدرات نیست

پیش از آنکه به کلی مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید، بهتر است نگاهی به نظر دکتر دهقان دراین خصوص بیندازیم: «نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بسیار کم غذاهای حاوی کربوهیدرات توصیه نمی‌شود و برای داشتن یک رژیم غذایی سالم بهتر است حداقل تا چیزی حدود پنجاه الی پنجاه و پنج درصد میزان کالری مصرفی در روز، کربوهیدرات جذب بدن شود که به مراتب از قطع کلی مصرف کربوهیدرات و نیز مصرف بیش از اندازه آن سالم‌تر است. بنا به تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته، بهترین میزان کربوهیدراتی که در طول روز می‌تواند جذب بدن شود، میان چهل و پنج الی شصت و پنج درصد کل کالری جذب‌شده توسط بدن در طول یک روز کامل است و این برابر با چیزی حدود نهصد الی هزار و سیصد واحد کالری در طول روز می‌شود (اگر کل کالری لازم برای بدن را دوهزار واحد در نظر بگیریم).

کربوهیدرات‌های مفید و مضر

روزی روزگاری همه محققان براین باور بودند که چربی به طور کلی برای بدن مضر است و درحال حاضر این یکی از افسانه‌هایی است که نباید باور کرد، چراکه تحقیقات نشان می‌دهد برخی چربی‌ها برای بدن بسیار مفید هستند (برای مثال امگا 3 که در تخم مرغ و غذاهایی دیگر وجود دارد) و این درحالی است که چربی‌های دیگری نیز وجود دارند (همانند چربی‌های ترنس) که بسیار مضر هستند. درباره کربوهیدرات نیز همین نظریه مطرح است. خانم دکتر دهقان و همکارانش البته در تحقیقات خود تمایزی میان کربوهیدرات مصرفی توسط کسانی که مورد آزمایش قرار گرفته بودند قائل نشده بودند، با اینحال تجربه‌های گذشته به ما ثابت می‌کند که برخی غذاهای حاوی کربوهیدرات برای سلامت انسان مفید هستند و برخی نه: برای مثال کربوهیدرات موجود در سبزی و میوه‌جات و غلات کامل مفید هستند درصورتی که کربوهیدرات موجود در نوشیدنی‌های گازدار و برنج و نان سفید مضر هستند. بهتر است مصرف غذاهای گروه دوم را کمتر کرد (اگر امکان عدم مصرف آنها به طور کلی وجود نداشته باشد).

حال بیایید نگاهی دقیق‌تر به آن‌دسته از مواد خوراکی‌ای بیندازیم که حاوی کربوهیدرات بوده و مصرفشان توصیه نمی‌شود.

کربوهیدراتی که مصرف آن توصیه نمی‌شود: آبمیوه‌های غیرطبیعی

شاید برایتان کمی عجیب به نظر برسد که آبمیوه که تاکنون به عنوان یک نوشیدنی کاملاً سالم درنظر گرفته می‌شد در این لیست جای گرفته باشد، اما این ایده‌ای است که شارون زارابی، متخصص تغذیه در نیویورک آمریکا مطرح کرده است و عنوان کرده که کربوهیدرات موجود در آبمیوه‌ها برای سلامت انسان مضر است و بهتر آن است که مصرفش متوقف شود. او در این خصوص عنوان کرد: «آبمیوه طبیعی که در مخلوط‌کن تهیه می‌شود متفاوت از آبمیوه‌ای است که از سوپرمارکت‌ها خریداری می‌کنیم. بخاطر استفاده از میوه‌های طبیعی در تهیه آبمیوه با مخلوط‌کن، فیبر موجود درآن کاملاً حفظ می‌شود که این درباره آبمیوه‌های غیرطبیعی صادق نیست. درحقیقت همین فیبر است که کربوهیدرات خوب و مفید را از کربوهیدرات مضر جدا کند و میان این دو تمایز قائل می‌شود. شکر فرآوری شده‌ای که در آبمیوه‌های غیرطبیعی و دیگر نوشیدنی‌های این چنینی استفاده می‌شود، میزان قندخون را به سرعت و تا حد زیادی بالا می‌برد و چیزی که به این سرعت بالا می‌رود، به همین سرعت هم پایین آمده و سبب می‌شود به زودی احساس گرسنگی کنید و این دقیقاً خلاف عملکردی است که با نوشیدن آبمیوه حاوی فیبر اتفاق می‌افتد. زمانی که آبمیوه طبیعی می‌نوشید برای مدتی طولانی (بخاطر فیبر موجود درآن) احساس گرسنگی نخواهید کرد.» بنا به توصیه شارون بهتر است بجای اینگونه نوشیدنی‌ها ، از آب و یا نوشیدنی‌هایی استفاده شود که شیرین نشده باشند.این مقاله  ادامه دارد............ (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

کربوهیدرات مضر و اثرات آن بخش دوم

در

کربوهیدراتی که مصرف آن توصیه نمی‌شود: نوشیدنی‌های گازدار و قهوه

دکتر زارابی نوشیدنی‌های گازدار را نیز یکی دیگر از مواد خوراکی حاوی کربوهیدراتی می‌داند که برای سلامت انسان مضر هستند. یک قوطی کامل نوشابه گازدار حاوی چیزی حدود سی و نه گرم کربوهیدرات است و حداقل صد و پنجاه گرم کالری بی‌مصرف دارد. علاوه بر کربوهیدرات، نگه‌دارنده و طعم‌دهنده‌هایی که به نوشابه‌های گازدار افزوده می‌شوند نیز برای سلامت انسان مضر هستند. این نوشیدنی‌های گازدار یکی از عوامل اصلی چاقی مفرط و اضافه وزن هستند. کانی دایکمن، مؤسس و مدیر مرکز تغذیه سنت لوئیز در این خصوص عنوان کرد: «عادات غذایی مردم در خوردن گواه این ادعا است که مصرف شکرهای فرآوری شده در رژیم غذایی روزانه افراد به سرعت درحال افزایش است و این رژیم غذایی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چراکه مصرف اینگونه شکرها تنها برای مدتی به افراد احساس سیری می‌بخشد و به سرعت گرسنه شده و نیاز به خوردن غذا برای جایگزین کردن انرژی خواهند داشت.»

نکته دیگری که در خصوص محدود کردن مصرف مواد خوراکی حاوی کربوهیدرات می‌دانیم این است که این کار به کاهش وزن کمک بسزایی خواهد کرد. رژیم غذایی‌ای که درآن کربوهیدرات کمتری جای گرفته باشد، ماده‌ای به نام کتوز دربدن تولید می‌کند که سبب کاهش وزن خواهد شد. به بیان ساده‌تر: اگر مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید، بدن شما برای تأمین انرژی مورد نیاز خود، به سراغ چربی‌های موجود در بدن می‌رود و درنتیجه این فرایند وزن شما کاهش پیدا خواهد کرد (ملکول‌های چربی‌ای که شکسته می‌شوند تبدیل به ماده‌ای به نام کتونز شده و درنهایت نیز کتوزی تولید می‌شود که پیش از این عنوان شد).

کربوهیدراتی که مصرف آن توصیه نمی‌شود:  برنج سفید، نان و پاستا

دکتر زارابی براین عقیده است که کربوهیدرات موجود دراین مواد غذایی، سبب بدنام شدن کربوهیدرات به طور کلی شده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به صحبت های او دراین خصوص بیندازیم: «کربوهیدرات موجود در مواد غذایی گوناگون با یکدیگر متفاوت هستند. کربوهیدرات سفید و فرآوری شده فیبر کمتری نسبت به کربوهیدرات موجود در مواد غذایی دیگر دارند (برای مثال میوه‌جات) و این سبب افزایش سریع میزان قند خون شده که نتیجه این اتفاق پیش از این عنوان شد.» حال اما شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چگونه از کیفیت کربوهیدرات موجود در مواد غذایی کسب اطلاع کنیم. دکتر زارابی در این خصوص گفت: «به محتویات موجود در مواد غذایی (که عموماً روی بسته یا جلد هر ماده غذایی نوشته شده است) نگاهی بیندازید و مطمئن شوید که فیبر موجود درآن بیش از سه گرم است. برنج قهوه‌ای و برنج طبیعی جایگزین‌های سالم‌تری به نسبت برنج سفید هستند. پاستا و نانی که از غلات کامل تولید شده باشد هم گزینه‌های بسیار خوبی برای استفاده بجای پاستا و نان سفید هستند. به همراه داشتن ساندویچ‌هایی محتوی غلات کامل یا سبزیجات نیز می‌تواند گزینه بسیار بهتری نسبت به ساندویچ‌های فست فود و دیگر غذاهای اینچنینی باشد، تنها ذکر این نکته حائز اهمیت است که بهتر است سبزیجات و غلاتی تهیه کنید که حتی‌الامکان ارگانیک و طبیعی بوده و فرآوری نشده باشند. توصیه دکتر زارابی دراین خصوص این است: «برگ کلم و دیگر سبزیجات گزینه خوبی هستند. حتی می‌توانید یک سالاد درست کنید و همراه خود داشته باشید.» دنا گرین، متخصص مرکز تغذیه بوستون نیز براین باور است که bagel (نوعی شیرینی دایره‌ای شکل شبیه به دونات) نیز حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است. هرچه شیرینی‌ای که می‌خورید بزرگ‌تر باشد، ضرر بیشتری متوجه بدن خواهد شد. بسته به اندازه شیرینی، هردانه bagel می‌تواند حاوی چیزی حدود پانصد واحد کالری و پنجاه گرم کربوهیدرات باشد. بهتر است در وعده صبحانه بجای اینگونه شیرینی‌ها، از یک جایگزین مناسب و سالم استفاده شود.

کربوهیدراتی که مصرف آن توصیه نمی‌شود: غلات صبحانه

حالا که بحث وعده غذایی صبحانه مطرح شد بهتر است به یکی از مواد غذایی‌ای که بسیار برای صبحانه استفاده می‌شود اشاره کنیم. غلات صبحانه (حتی آنهایی که به نظر بسیار سالم می‌آیند و تبلیغات زیادی برای آنها می‌شود) می‌تواند حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات باشد. این غلات سرشار از شکر سفید معمولی هستند و از نظر تغذیه‌ای به هیچ‌وجه سالم نمی‌باشند. این نظر دکتر زارابی درخصوص غلات صبحانه است. زمانی که قصد خرید غلات صبحانه را دارید، حتما اطلاعات روی جعبه آن را بررسی کرده و مطمئن شوید که فیبر موجود در آن کمتر از سه گرم نباشد. در ضمن بهتر است از آن دسته محصولاتی که ترکیبی از غلات مختلف هستند نیز استفاده نشود.

کربوهیدراتی که مصرف آن توصیه نمی‌شود: چوب شور، پاپ‌کورن و چیپس

هر ماده غذایی که به راحتی و به سرعت در دهان آب شود، کالری ندارد (یا کالری موجود درآن بسیار کم است) و به همین خاطر پس از مصرف اینگونه مواد غذایی به سرعت احساس گرسنگی خواهید کرد. بنابراین اگر به خوردن چیپس و اینگون خوراکی‌ها عادت کرده‌اید، بهتر است جایگزین مناسب‌تری برای آنها پیدا کنید. کربوهیدرات موجود در سبزی و میوه‌جات و غلات، بسیار برای سلامت بدن مفید هستند و حتما باید جایی برای اینگونه مواد غذایی در رژیم غذایی خود داشته باشیم، چراکه علاوه بر این کربوهیدرات مفید برای بدن، فیبر مورد نیاز بدن نیز توسط این مواد غذایی تأمین می‌شود و به طور کلی از نظر تغذیه‌ای بسیار مفید و سالم هستند. اگر بتوانیم خودرا به خوردن اینگونه مواد خوراکی عادت دهیم و جایی در رژیم غذایی هرروزه خود برای آنها داشته باشیم، برای ساعاتی بیشتر در طول شبانه‌روز احساس سیری خواهیم داشت و درکنار این، بدنی سالم‌تر خواهیم داشت. اگر به مصرف چیپس و اینگونه مواد خوراکی ترد عادت کرده‌اید، می‌توانید بجای آن از نخود سوخاری استفاده کنید که کربوهیدرات هم ندارد.

کربوهیدراتی که مصرف آن توصیه نمی‌شود: گرانولا

گرانولا (یک غذای مواد غذایی صبحانه و میان وعده شامل جو پوست‌کنده، مغز دانه‌ها، عسل یا شیرین‌کننده‌های دیگر مانند شکر قهوه‌ای و گاهی اوقات برنج پوست‌کنده است، که معمولاً پخته تا زمانی که ترد، تست و قهوه‌ای طلایی شود) به نظر خوراکی سالمی می‌آید و به راحتی می‌توان آن را استفاده کرد و برای کسانی که وقت زیادی برای صبحانه آماده کردن ندارند، گزینه خوبی به نظر می‌رسد، اما باید این را به خاطر داشته باشیم که گرانولا (و خوراکی‌های این‌چنینی) حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات و شکر سفید ساده هستند (درحقیقت گرانولا یکی از خوراکی‌هایی است که برای کاهش وزن، مصرف آن باید متوقف شود). بجای گرانولا بهتر است از خوراکی‌هایی استفاده شود که فیبر، پروتئین و چربی مفید بیشتری داشته باشند و میزان شکر موجود درآنها کمتر از هشت گرم باشد و ترجیحاً شکر اضافه‌شده در آنها نباشد. البته پی بردن به این موضوع (وجود یا عدم وجود شکر اضافه شده) گاهی کمی دشوار است، با اینحال به تازگی روی جعبه و بسته‌بندی محصولات خوراکی این مورد نیز ذکر می‌شود.

کربوهیدراتی که مصرف آن توصیه نمی‌شود: بیسکوییت، دونات و سایر شیرینی‌های این‌چنینی

کربوهیدرات ساده موجود در دونات و بیسکوییت‌ها، ویتامین و مواد معدنی موردنیاز برای بدن را ندارد. ناگفته نماند که این کربوهیدرات قندخون را به سرعت بالا می‌برد و انرژی دریافتی از آن تنها برای مدت‌زمان کوتاهی پایدار خواهد بود. این درحالی است که کربوهیدرات موجود در سبزی و میوه‌جات، ترکیبی پیچیده‌تر و کامل‌تر دارد و به خاطر وجود فیبر و نشاسته درآن، می‌تواند منبع انرژی بسیار خوبی باشد که برای مدتی طولانی دوام خواهد داشت.(سیارک)

در سیارک بخوانیم:

کربوهیدرات مضر و اثرات آن در بدن بخش اول

رژیم غذایی کم کالری چیست؟ 

رژیم کاهش وزن 15 روزه

9 غذا برای کاهش وزن

زمان ایده آل برای ورزش روزانه جهت چربی سوزی بیشتر

7 فعالیت روزانه که به کاهش وزن کمک می کند

6 نکته برای کاهش وزن بعد از زایمان

پنج ماده غذایی عالی برای کاهش وزن

40 ماده مفید برای کاهش وزن

 بهترین رژیم غذایی برای سال ۲۰۱۸

رژیم غذایی طیف دین اورنیش (Ornish)

رژیم غذایی حجمی (Volumetrics)

رژیم غذایی برای درمان کبد چرب

آشپزی غذاهای رژیمی برای لاغری

رژیم غذایی هیپوگلیسمی (قند خون پایین)

رژیم غذایی رنگین کمان

رژیم غذایی شکم شش تکه

رژیم غذایی کم کلسترول

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

اختلالاتی که به واسطه پرخوری به وجود می آیند

در

گاهی ممکن است برای تجربه کردن اوقاتی خوش و خرم در کنار دوستانتان، مهمانی ای بر پا کنید و یا این که خود به مهمانی یکی از دوستان دعوت شده باشید. به هنگامی که گرم صحبت کردن با دوستان و عزیزان خود هستید و در حال تجربه اوقاتی خوش، بی آن که چندان حواس تان را جمع کنید، ممکن است شروع به خوردن چند تکه شیرینی کنید و به مرور از تمام خوراکی هایی که فراهم شده است استفاده کنید. اما این تمام ماجرا نیست و زمانی که مهمانی به پایان می رسد، به این فکر فرو خواهید رفت که چرا پرخوری کرده اید و در سایر ساعات روز احساس ناخوشایندی خواهید داشت؛ هم از نظر بدنی و هم از نظر روانی. این گونه موقعیت ها، برای هر کسی ممکن است پیش بیاید. جولیا سمنتلی، یک متخصص تغذیه است که در بوستون فعالیت می کند و در این خصوص نظری دارد که ممکن است برای تان جالب توجه باشد. جولیا بر این باور است که نباید خیلی سخت گرفت و نیز نباید به خاطر پرخوری خود را سرزنش کرد. او در این خصوص عنوان کرد: «بسیاری برای مدتی طولانی در طول روز به این فکر می کنند که حتماً باید برای ساعت ها وقت خود را به ورزش کردن اختصاص دهند و از خوردن غذاهای متنوع خود داری کرده و به رژیم غذایی خود پایبند باشند. این گونه فشار روانی در نهایت باعث خواهد شد که فرد به پرخوری روی بیاورد. بنابراین گاهی پیش می آید که هر کسی پرخوری کند و این مسئله اجتناب ناپذیر است.». جولیا برای جلوگیری کردن از پرخوری راهکاری ارائه می دهد که با هم نگاهی به آن می اندازیم: «بهتر آن است که در طول روز وعده های کوچک غذایی همراه داشته باشیم و به مرور از آن ها برای رفع گرسنگی استفاده کنیم. این گونه گرسنگی به حد و اندازه ای نخواهد رسید که فرد را مجبور به پرخوری کند. بهتر است ساندویچ های کوچک و مغذی همراه داشته باشیم و حداکثر سه ساعت یک بار برای رفع گرسنگی خود از آن ها استفاده کنیم.».

اما هدف از عنوان کردن تمامی این مسائل این بود که پیش زمینه ای در خصوص موضوع مقاله ای که مطالعه خواهید کرد به دست آورده باشید. در این مقاله قصد داریم به علائم و نشانه هایی بپردازیم که پس از خوردن بیش از اندازه غذا در بدن فرد ظاهر خواهد شد. در کنار این مسئله راهکارهایی هم در برخی از موارد ذکر شده تا از شدت گرفتن این ناراحتی های ناشی از پرخوری جلوگیری شود. با سیارک همراه باشید.

افزایش حجم معده به واسطه پرخوری

اولین موردی که به عنوان کردن آن خواهیم پرداخت، اتفاقی است که در هنگام پرخوری برای معده می افتد. در حقیقت زمانی که فرد بیش از اندازه معمول غذا و خوراکی مصرف می کند، معده او حجم بیشتری پیدا کرده و بزرگ تر می شود و تنها به این صورت است که در نهایت قادر خواهد بود حجم زیاد غذا و خوراکی ای که توسط فرد مصرف شده است را در خود جای دهد. البته به کمی زمان احتیاج است تا غذا از معده وارد روده ها شده و فرایند هضم شدن غذا در معده آغاز شود. پس از این که غذا کاملاً هضم شد، معده نیز به اندازه اصلی خود باز خواهد گشت. این بزرگ شدن معده البته ممکن است برایتان کمی آزار دهنده باشد، چرا که برای مدتی شکم از حالت عادی خود خارج شده و بزرگ تر جلوه خواهد کرد.

بهترین و مؤثرترین راهکاری که برای جلوگیری از این اتفاق می توانید به کار بگیرید، این است که در خوردن غذا کمی حوصله به خرج داده و به آهستگی غذای خود را نوش جان کنید. زمانی که در مهمانی ای شرکت می کنید که غذاهای متنوع و زیادی در اختیار شما قرار گرفته است (برای مثال شب عید که در کنار خانواده خود هستید)، سعی کنید تا جایی که برایتان مقدور است، غذا و خوراکی های دیگر را به آهستگی مصرف کنید. غذا را به آهستگی بجوید، برای مدتی قاشق و چنگال را کنار بگذارید و سعی کنید از بودن کنار عزیزان خود کمال استفاده را ببرید. در حقیقت پیامی باید از طریق معده به مغز ارسال شود مبنی بر این که سیر شده اید و دیگر به خوردن غذا احتیاج ندارید و کمی طول می کشد تا این پیام منتقل شود. با خوردن آهسته غذا این امکان را فراهم می کنید که پیام به موقع ارسال شده و از خوردن بیش از اندازه غذا جلوگیری خواهد شد و افزایش حجم معده و اثرات ناخوشایند ناشی از آن را تجربه نخواهید کرد.

نفخ کردن شکم به واسطه پرخوری

زمانی که غذای خود را به درستی نمی جوید و آن را غورت می دهید، اتفاقی که می افتد این است که کمی هوا همراه با غذا به معده راه پیدا خواهد کرد. حال زمانی که نوشیدنی های گازدار که معمولاً دارای کربن هستند را نیز مصرف می کنید، این هوای وارد شده به معده به مراتب بیشتر خواهد شد. تا زمانی که این هوای موجود در معده راهی به بیرون پیدا نکند، احساس ناخوشایندی خواهید داشت و این احساس مربوط به نفخ معده است. بهترین راهکاری که در این خصوص وجود دارد نیز، همانند مورد قبلی، این است که در خوردن غذای خود حوصله به خرج داده و تا جایی که امکان دارد، غذای خود را به آهستگی نوش جان کنید. تنها در این صورت است که امکان ورود هوای کمتری به معده خود خواهید داد.

با این وجود اگر فرصت خوردن آهسته غذای خود را پیدا نکرده و در نهایت دچار نفخ شده اید، توصیه هایی وجود دارد که می تواند به رفع این احساس ناخوشایند کمک کند. تمرین های آهسته ورزشی (مانند یوگا و امثال آن) یکی از این توصیه ها و راهکار ها است. توصیه دیگری که در این خصوص می شود، استفاده از مایعات است که به بهبود فعالیت های شکم کمک شایانی خواهد کرد و در نهایت نفخ آن نیز زودتر برطرف خواهد شد. توصیه آخر در این خصوص استفاده از محصولاتی است که با نام پروبیوتیک شناخته می شوند که به کاهش تولید گازهای مختلف در معده کمک خواهند کرد . از نفخ جلوگیری می کنند. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که نباید در صورت نفخ، خود را به خاطر پرخوری سرزنش کنید، چرا که تولید گاه به گاه گاز و ورود هوا به معده کاملاً طبیعی است و حتماً به این معنی نیست که پرخوری کرده اید. ممکن است کمی در خوردن غذای خود عجله کرده باشید.

افزایش دمای بدن پس از خوردن بیش از اندازه غذا و مواد خوراکی

اتفاق دیگری که بعد از خوردن بیش از اندازه مواد خوراکی و غذاها می افتد، این است که سیستم سوخت و ساز بدن (متابولیسم) بیش از اندازه معمول خود فعالیت می کند، چرا که باید به گونه ای کالری اضافی جذب شده توسط این همه غذا را بسوزاند. این فعالیت بیش از اندازه در نهایت سبب می شود به شدت احساس گرما کنید؛ مانند گرمایی که در سونای استخر احساس می کنید. متأسفانه در این خصوص راهکاری وجود ندارد و هضم غذا و افزایش فعالیت های مربوط به سوخت ساز بدن در این خصوص اجتناب ناپذیر است. تنها می توان به این نکته اشاره کرد که این افزایش دمای بدن موقتی است و پس از اتمام فعالیت های مربوط به سوخت و ساز بدن، ضربان قلب و  نیز دمای بدن به حالت عادی و متعادل خود باز خواهد گشت. البته با گرفتن یک دوش آب سرد می توانید به این بازگشت، کمی سرعت ببخشید و یا این که روی کاناپه کمی دراز بکشید تا همه چیز به حالت عادی برگردد و سپس به ادامه کارها و فعالیت های روزانه خود بپردازید.

پرخوری و اختلال در خوابیدن

بسیاری بر این باوراند که پس از خوردن بیش از اندازه غذا، به شدت احساس خواب آلودگی خواهند کرد و در حقیقت فکر می کنند با خوردن بیش از اندازه غذا قادر خواهند بود خواب آسوده تری را تجربه کنند. اما حقیقت این است که خوردن بیش از اندازه غذا در نهایت و به مرور زمان می تواند باعث شود خواب کامل و سالمی را تجربه نکنید. بدن هر انسانی به گونه ای است که به صورت شبانه روزی در طول ساعات مشخصی احساس گرسنگی خواهد کرد و نیز در طی ساعات مشخصی به خواب احتیاج پیدا خواهد کرد و برای دست یابی به این منظور خود در طی این ساعات مشخص هورمون هایی ترشح خواهد کرد که فرد را از این مسئله آگاه می کند که برای نمونه به خواب احتیاج دارد (ساعات آخر شب و هنگام تاریکی) و یا این که گرسنه است. زمانی که فرد پرخوری می کند و بیش از روال هر روزه خود غذا و مواد خوراکی مصرف می کند، در کارکرد این برنامه ریزی بدن، اختلالی به وجود خواهد آمد و خوابیدن را نیز به همین خاطر با مشکل مواجه خواهد کرد. نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که اگر غذاهایی که خورده اید حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات بوده باشند (غذاهایی مانند ماکارونی و یا خوراکی هایی مانند پای سیب و...)، حتی این امکان وجود دارد که در نیمه های شب به واسطه گرسنگی از خواب بیدار شوید، چرا که مدتی پس از خوردن این گونه غذا ها، قند خون به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند و در نهایت فرد احساس گرسنگی می کند.

راهکاری که در این خصوص توصیه می شود این است که از پرخوری در ساعات آخر شب تا جایی که برایتان مقدور است خودداری کنید. اما اگر این اتفاق رخ داد و در ساعات آخر شب و نزدیک به زمان خوب، بیش از اندازه معمول غذا خوردید، بهتر است در تخت خود دراز کشیده و خود را برای خوابیدن آماده کنید و در عین حال از چک کردن موبایل و این گونه وسایل هوشمند نیز خودداری کنید. دوش گرفتن پیش از رفتن به تخت خواب نیز می تواند در به وجود آوردن آرامش خاطر لازم برای خواب مؤثر باشد. این را هم به خاطر داشته باشید که در زمان خواب اتاق را کاملاً محیای خوابیدن کرده باشید و اجازه ندهید هیچ گونه نوری وارد اتاق شود.

حالت تهوع و ارتباط آن با پرخوری

گاهی پس از خوردن یک وعده غذایی که از نظر حجمی بسیار بیشتر از چیزی است که معمولاً عادت به خوردن آن دارید، ممکن است به قدری حالت تهوع شدیدی پیدا کنید که حتی حاضر به بیرون آمدن از تخت خواب خود نباشید و با دراز کشیدن سعی کنید این مسئله را کنترل کنید. زمانی که به سرعت غذا می خورید، به اندازه کافی زمان در اختیار ارگان های داخلی خود نمی گذارید که پیامی مبنی بر این که سیر شده اید را به مغز ارسال کنند و در نهایت این مسئله باعث می شود که میزان قند خون بدن به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند. این افزایش قند خون احساسی در شما پدید می آورد که گویی یک حشره بیماری زا وارد معده شده و شما را ناراحت کرده است.

در این گونه مواقع بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که کمی استراحت کنید و پیش از این که استراحت کنید، سعی کنید نوشیدنی ها و یا خوراکی هایی استفاده کنید که به بهبود اوضاع معده شما کمک خواهند کرد؛ چای زنجبیل و موز از جمله این خوراکی ها و نوشیدنی ها هستند. بوئیدن عصاره فلفل و نعنا، زنجبیل و لیمو نیز از دیگر راهکارهای ثابت شده ای است که به واسطه آن قادر خواهید بود از شدت گرفتن حالت تهوع جلوگیری کرده و آن را متوقف کنید.

دست دادن حالت سرگیجه به واسطه پرخوری

یکی دیگر از نشانه هایی که به طور معمول به واسطه پرخوری به وجود می آید و فرد آن را احساس می کند، سرگیجه است. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که همانطور که پیش از آن نیز عنوان شد، سرعت سوخت و ساز در بدن به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند تا بتواند حجم بیش از اندازه غذایی که مصرف کرده اید را هضم کرده و کالری اضافی را بسوزاند. در نهایت این مسئله سبب می شود ضربان قلب افزایش پیدا کرده و بیشتر از حالت عادی باشد و این عامل اصلی احساس سرگیجه ای است که به فرد دست خواهد داد. اگر سرگیجه خیلی شدید نباشد، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که کمی دراز بکشید تا این عامل گذرا پس از هضم غذا بر طرف شود و اگر سرگیجه شدید تر از آنی است که بتوانید تحمل کنید بهتر است که تا جای ممکن مایعات مصرف کنید. فعالیت های ورزشی سبک مانند یوگا نیز به هنگام رخ دادن چنین حالتی، کمک شایانی خواهند کرد.

خستگی مفرط و ارتباط آن با پرخوری

هنگامی که پرخوری می کنید، روز بعد از آن با یکی از نشانه های معمول پرخوری مواجه خواهید شد که احساس خستگی مفرط است. در حقیقت به واسطه پرخوری چند اتفاق می افتد که همگی دست به دست هم داده و خستگی روز بعد را برای شما به همراه می آورند: اول این که پس از پرخوری، فرایند خوابیدن کارکردش آن گونه که باید نخواهد بود و انرژی بدن را به طور کامل بازیابی نخواهد کرد، نکته دیگر این است که قند خون شما به طور قابل ملاحظه ای به واسطه پرخوری افزایش پیدا کرده و حالا در حال بازگشتن به حالت عادی خود است و در نهایت بدن به احتمال بسیار زیاد هم چنان در تلاش برای هضم غذای روز پیشین شما خواهد بود. در این هنگام است که به شدت تمایل به نوشیدن قهوه و خوردن خوراکی های شیرین مانند دونات خواهید داشت که به واسطه آن قادر به بازیابی انرژی خود باشید. البته این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود و به جای آن توصیه می شود که به رژیم غذایی هر روزه خود باز گردید و تا جایی که برایتان مقدور است آب بنوشید. تمرینات ورزشی سبک و کمی پیاده روی نیز به بازیابی انرژی ناشی از خستگی کمک شایانی خواهند کرد.

احساس گرسنگی روز پس از پرخوری

در نگاه اول البته این مورد کمی ممکن است برای تان عجیب به نظر برسد، با این وجود، زمانی که پرخوری می کنید، روز بعد از آن بیشتر از روزهای عادی احساس گرسنگی خواهید داشت. اما ممکن است این سؤال برای تان پیش بیاید که چه چیزی باعث این احساس گرسنگی می شود؟ عدم خواب کافی و نیز اختلال در ترشح هورمون هایی که پیش از آن در خصوص آن صحبت کردیم، دو عامل اصلی این احساس گرسنگی هستند. این نکته را به خاطر داشته باشید که روز پس از پرخوری، رژیم غذایی سختگیرانه ای برای خود لحاظ نکنید (بسیار از لحاظ روانی این سخت گیری را برای خود لحاظ می کنند، چرا که یک روز پرخوری کرده اند و حالا باید غذای کمتری مصرف کنند و حتی در رژیم غذایی معمول خود سخت گیری بیشتری به خرج دهند) که در نهایت نتیجه معکوس خواهد داد و دوباره پرخوری خواهید کرد.

بهترین کاری که در این خصوص می توانید انجام دهید این است که یک صبحانه کامل، مغذی و سرشار از پروتئین نوش جان کنید؛ سیب زمینی شیرین با سوسیس مرغ می تواند گزینه ای ایده آل باشد. اسفناج، کره بادام زمینی و میوه از دیگر مواد خوراکی ای هستند که می توانید برای صبحانه در نظر بگیرید. این را هم در نظر داشته باشید که در این روز به هیچ عنوان خود را محدود نکنید و ناهار کاملی برای خود در نظر بگیرید. مصرف میان وعده هم در این روز ایرادی نخواهد داشت. روز بعدی، بدن به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت.ترجمه  itrans.ir

در سیارک بخوانیم:

اختلال پرخوری افراطی چیست؟قسمت اول

اختلال پرخوری افراطی چیست (قسمت دوم) 

چگونه پرخوری را کنترل کنیم؟ 

راه هایی برای جلوگیری از چاقی در زمان یائسگی 

خطرات چاقی مربوط به سلامتی 

چاقی در تابستان 

رفع چاقی قبل از هر چیز، نیاز به تغییر دیدگاه شما نسبت به خودتان دارد 

چاقی خطر ابتلا به زوال عقل را سه برابر افزایش می دهد  

 

نظرات

در ادامه بخوانید...