ویتامین D3 چیست؟

Cholecalciferol یا ویتامین D3 یک پودر کریستالی سفید است، به راحتی اکسیداسیون می شود، مقاوم در برابر نور، محلول در روغن های گیاهی، کلروفرم، الکل ، اتر و نامحلول در آب است. نقطه ذوب به 83 درجه می رسد، و نقطه جوش 496.4 می باشد.
 
Cholecalciferol یا ویتامین D3 یک ماده محلول در چربی و تشکیل شده در پوست 7 - dehydrocholesterol تحت اثر اشعه ماوراء بنفش است، که ترکیبی از اتصال پروتئین به ویتامین D است و سپس به کبد و کلیه ها از طریق خون منتقل می شود.فرمول ساختاری این ترکیب C27H44O است.
 
Vitamin D3 مواد مغذی منحصر به فرد است که به عنوان یک ترکیب هورمونی عمل می کند. مواد فعال، به ویژه کلسیتريول، از Cholecalciferol تشکیل شده است. این ترکیب جذب کلسیم و فسفر را در روده کوچک را تحریک می کند و جذب آن را در لوله های کلیه افزایش می دهد.

 

خواص ویتامین D3

وظیفه اصلی Vitamin D3، اطمینان از رشد بافت استخوانی است. مصرف ناکافی ویتامین (بخصوص در بدن کودکان) موجب ایجاد بیماری شدید، که اغلب منجر به تغییرات غیرقابل برگشت، یعنی تغییر شکل ساختار استخوان می شود.
 
درمان بستگی به ماهیت، شدت بیماری دارد و بر اساس درمان ویتامین D است.
 
پس از وارد شدن به بدن، کوله کلسیفرول در روده کوچک جذب می شود و سطح مطلوب فسفر، کلسیم را مستقیما در پلاسمای خون به وجود می آورد. بنابراین، با مصرف منظم ترکیب ویتامین با غذا و تولید ماده توسط سلول های پوست، مفاصل، استخوان ها و بافت غضروف تقویت می شود.
 
1-Dioxycholecalciferol به عنوان یک هورمون عمل می کند که محصول شکست D3 است. این ترکیب در فیبرهای عضلانی، کلیه ها تجمع می یابد. پس از ورود به روده، تولید پروتئین ضروری برای انتقال کلسیم به دندان ها، استخوان ها را تحریک می کند.
 
نعوظ و قدرت در مردان را بهبود می بخشد، فعالیت تیروئید، باعث تمرکز و توجه می شود.
افزایش انعطاف پذیری عضلات، استقامت و نفوذ پذیری غشاهای میتوکندری اپیتلیوم روده و تقویت سیستم ایمنی بدن
در سنتز انسولین شرکت می کند
تحریک تولید کلاژن
باعث کاهش وزن می شود
از بیماری قلبی جلوگیری می کند
جلوگیری از تشکیل پلاک کلسترول
تقویت فرایندهای ossification، رشد مو
بهبود وضعیت پوست با حفظ متابولیسم طبیعی در سلول های اپیتلیوم
جلوگیری از ظهور سرطان
تنظیم لخته شدن خون.
داروهای حاوی ویتامین D3 برای استفاده از کودکان از زمان تولد (نوزادان) برای تشکیل مناسب بافت استخوانی و نیز افرادی که در شرایط نامساعد آب و هوایی (مناطق آلوده، شهرها با ساعات روز کوتاه) زندگی می کنند توصیه می شود.
 

 

میزان مصرف ویتامین D3

برای نوزادان و نوزادان تا 1 ساله - 400 واحد بین المللی (10 میکروگرم)
برای کودکان 1 تا 10 ساله - 600 واحد بین المللی (15 میکروگرم)
برای نوجوانان زیر 18 سال، و همچنین بزرگسالان، مادران باردار و شیرده - 650 واحد بین المللی (16.25 میکروگرم)
برای افراد مسن (بیش از 65 سال) - 800 واحد بین المللی (20 میکروگرم).

 

بدن تا چه سنی به ویتامین D3 نیاز دارد؟

برای ساخت و ارتقاء بافت استخوانی، ویتامین D3 در بدن انسان در هر سنی مورد نیاز است. به منظور كامل كردن نيازهای روزانه با مواد غذايی، مهم است كه حداقل 90 دقيقه در روز در نور خورشيد ناحيه ای از بدن (بازوها، پاها، پشت) قرار گیرد و یا مواد غذايی حاوی این ماده مفيد (معمولا از مايحتاج حیوانی) را استفاده كنيد.
 
برای جذب یک مکمل مصنوعی، هنگام استفاده از یک داروی حاوی ویتامین D3 مهم است که همزمان یک محصول چرب بخورید (به عنوان مثال، سه گرم کره یا پنج میلی لیتر روغن نباتی). پس سعی کنید مکمل های ویتامین D3 را با غذای اصلی که چربی دارد مصرف کنید. 
 
نیاز بدن به ویتامین D3 تحت تاثیر جغرافیای محل اقامت شما قرار دارد: افراد نزدیک به شمال، بیشتر به ویتامین D3 نیاز دارند. در طول زمستان، افراد بیشتر به ویتامین D3  نیاز دارند زیرا عملا یک ترکیب مفید از نور خورشید طبیعی دریافت نمی کنند.
 
علاوه بر این، مهم است که به یاد داشته باشید افرادی که پوست تیره دارند،جذب ویتامین کمتر صورت می گیرد.
 
طبق گفته دانشمندان، کرم های ضد آفتاب مانع تولید کامل مواد مغذی در لایه های بالایی اپیتلیوم می شوند. محصولی با برچسب SPF8 به طور کامل تولید ویتامین در پوست را متوقف می کند.

 

ویتامین D3 برای نوزادان

ویتامین D3 عنصری "بسیار ضروری" برای نوزادان تازه متولد شده است، زیرا در متابولیسم فسفر و کلسیم - اجزای اصلی ساخت غضروف و بافت استخوانی شرکت می کند. کمبود ویتامین D3 در دوران کودکی منجر به نرمی استخوان ها و اختلال در آنتوزیون صحیح اسکلت می شود. در مناطقی با فعالیت خفیف خورشید، اولین علائم بیماری را به راحتی می تواندتشخیص داد، زیرا انحنای اندامها نشانه ای از شکل نادرست این اختلال است.

علل ناهنجاری های استخوانی در کودکان

تولد در فصل زمستان
تولد زودرس
حاملگی با عوارض
مصرف داروهای ضد انعقادی
اختلالات متابولیک در کودک
کمبود نور خورشید
اگر کودک در معرض خطر ابتلا به بیماری های ریوی قرار بگیرد، برای جلوگیری از ظهور ناهنجاری های استخوانی، شما باید از یک متخصص اطفال راهنمایی بخواهید که براساس تصویر بالینی یک طرح پیشگیرانه برای مصرف ویتامین D3 تجویز کند.

 

نشانه های کمبود ویتامین D3 در نوزادان

تغییر شکل سینه
خواب مضطرب
تغییر شکل سر 
ضعف ماهیچه
تحریک پذیری عصبی
انحنای اندام تحتانی (دیسپلازی مفصل ران)
درماتیت آتوپیک (گاهی اوقات با علائم استرپتودرما).
در کنار این، کمبود طولانی مدت D3 در یک کودک منجر به ایجاد ناهنجاری غیر طبیعی می شود. هنگامی که اولین علائم پاتولوژیک تشخیص داده می شود، درمان بلافاصله شروع می شود، زیرا درمان دیررس D3 در دوران بارداری با سال های سالم همراه با عوارض خطرناک است: آرتریت، اسکولیوز، انحنای استخوان ها و ماندن در تختخواب.
 
ناهنجاری های استخوانی، در 80٪ موارد، در نوزادان متولد شده از اکتبر تا مه رخ می دهد. با توجه به این امر، متخصصان اطفال، بدون انتظار ظهور علائم، داروهای کوله کسیفرول را در دوز پیشگیری برای نوزادانی که در سال اول زندگی هستند، تجویز می کنند. میزان تغذیه روزانه به صورت جداگانه بسته به شرایط نوزاد، وجود اختلالات مادرزادی، رژیم مادران (برای نوزادان شیرده)، غلظت ویتامین D3 در تغذیه و حساسیت کودک به آن به صورت جداگانه انتخاب می شود.

 

نحوه مصرف ویتامین D3 در نوزادان

اگر کودک به موقع متولد شود، ویتامین D3 از هفته 3-4 زندگی با دوز 500 واحد بین المللی (12.5 میکروگرم) در روز (از اکتبر تا مه) مصرف می شود. برای نوزادان نارس، زمان D3 درماناز روز 7-10 زندگی تغییر می کند، تا به سرعت بخشیدن به رشد بافت استخوانی کمک کند. با کمبود جرم بدن، مقدار روزانه مواد مغذی به 1000 تا 1500 واحد بین المللی (25 تا 37.5 میکروگرم) می رسد.

 

آماده سازی ویتامین D3 برای نوزادان

منابع اصلی کوله کلسیفرول برای نوزادان شیر مادر و نور خورشید است. اگر نوزاد از بطری تغذیه شود، در بدن او، ویتامین D3 همراه با فرمول های شیر می آید. با این حال، فرمول های "سازگار" نیازمندی های تغذیه ای روزانه نوزاد را پوشش نمی دهد، زیرا 80 درصد از کودکان خوب تغذیه نمی شوند.
 
تعادل کوله کلسیفرول در بدن نوزاد به وسیله متخصص اطفال مطابق با وضعیت بهار تعیین می شود. در صورت نیاز، پزشک یک D3 اضافی را تجویز می کند.
 
در عین حال، استفاده از داروهای "ویتامین" با توجه به شدت احتیاط مهم است، زیرا مصرف بیش از حد تهدید می کند که بافت استخوانی demineralize و متابولیسم کلسیم در روده را مختل کند.

 

منبع بهینه ویتامین D3 برای نوزادان

منبع ویتامین D3 برای نوزادان یک محلول مایع (آبی یا روغنی) است. نوع اول، به دلیل فرمول هیپوالرژنی و جذب سریع در روده، برای نوزادان "ضعیف" با ناهنجاری ها استفاده می شود. چه ترکیبی بهتر است؟ به وضعیت خاص و ویژگی های بدن کودک بستگی دارد.
 

مکمل های ویتامین D3

Videin یک مخلوط anti-amytic از ویتامین D3 با کازئین است که بر اساس تعلیق روغن است. فرم انتشار بصورت قرص.
یک کپسول حاوی 500، 1000، 5000 و 10،000 واحد بین المللی ویتامین D3 است.
برای نوزادان، قرص به پودر لعاب داده شده و در شیر ریخته شده است . این دارو پس از یک وعده غذایی (به مدت 10 تا 15 دقیقه) یک بار در روز یکبار مصرف می شود.
Akvadetrim - یک محلول آبی از ویتامین D3. این دارو از هفته 4 زندگی تجویز می شود،  غلظت ماده فعال در 1 قطره 500 واحد بین المللی است که به میزان روزانه برای کودکان مبتلا به کمبود پیشرفته  تجویز می شود.
برای نوزادان نارس 2 تا 3 قطره محلول در روز تجویز می شوند. دارو در 5 میلی لیتر آب خالص قبل از مصرف آن، حل می شود.
Acquadrim در نوزادان با سابقه ابتلا به رشد زودرس بهار تجویز می شود
وینتانول - محلول روغن ویتامین D3. این قطره از هفته دوم زندگی تجویز می شود. 1 قطره مایع حاوی 667 واحد بین المللی کوله کلسیفرول است.
مینیسن تولید شده در قالب سوسپانسیون روغن (برای نوزادان) و قرص های جویدنی (برای کودکان از 3 سال). یک قطره مایع شامل 100 واحد بین المللی ویتامین D3 و یک dragee شامل 400.
ویتامین D3 Devisol  . دوز توصیه شده روزانه این ماده 5 قطره است که مجموع 400 واحد بین المللی کوله کلسیفرول است. این ترکیب در صورت آلرژی یا دیاتیزه در نوزاد استفاده نمی شود.
D3 عجله بچه. فرم انتشار داروها - کپسول. Drage شامل 200 واحد بین المللی ویتامین D3 می باشد. این محصول برای پیشگیری و درمان پاتولوژی های استخوانی در کودکان از زمان تولد تا 3 سال استفاده می شود. در همان زمان، نوع کپسول درمان یک سوال منطقی برای مادران می دهد: چگونه ویتامین را بخورید؟ برای استخراج مواد مغذی از بسته، نوک مخصوص بر روی زنجبیل را نوک بزنید و آن را پاره کنید. سپس محتویات کپسول را به دهان کودک فشار داده و با شیر مادر مخلوط کنید. در عین حال مهم است اطمینان حاصل شود که کودک قرص ها را نمی فروشد.
آلفا D3-Teva این ترکیب در کپسول های حاوی 20، 40، 80 واحد بین المللی آلفیکالسیدول (پیش ماده مصنوعی ویتامین D3)، قطره های روغنی و راه حل های تزریق در دسترس است. این دارو برای کودکان بالای 6 سال تجویز می شود، به ویژه در موارد اختلالات غدد درون ریز.
اگر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی دیگر در نوزادان در برابر کمبود D3 وجود داشته باشد،توصیه می شود از مولتی ویتامین ها  به عنوان یک منبع کوله کلسیفرول،استفاده کنید.بعضی از آنها را در نظر بگیرید:
 
قطره های کودک با دوز 1 میلی لیتر در روز (400 واحد بین المللی ویتامین D3) به طور مستقیم در طی وعده های غذایی تجویز می شود.
Vidaylin - M. تولید شده به شکل یک شربت برای استفاده خوراکی. 400 واحد بین المللی کوله کلسیفرول در 5 میلی لیتر محلول وجود دارد.
قطره های مولتی ویتامین. دوز روزانه برای نوزاد یک میلی لیتر است که به 400 واحد بین المللی ویتامین D3 مربوط می شود.
به یاد داشته باشید، مهم است که در مورد استفاده از مکمل مولتی ویتامین با متخصص اطفال هماهنگ شود.
 

 

علل کمبود ویتامین D3 در انسان

کمبود نور خورشید
اختلال متابولیک ویتامین ناشی از بیماری کبد یا کلیه
کمبود ترکیبات ویتامین D3 در رژیم غذایی
ضعف جذب مواد در روده.
جدی ترین عوارض ناشی از کمبود ویتامین D3 در بدن عبارتند از: کاهش محتوای فسفر، کلسیم در خون و نرم شدن بافت استخوانی. به عنوان یک نتیجه، افراد مبتلا به کمبود ویتامین های خونی بیشتر در معرض شکستگی هستند. علاوه بر این، توسعه شرایط آلرژیک و بیماری های مکرر تنفسی امروزه با کمبود ویتامین D3 همراه است.

 

نشانه های کمبود ویتامین D3

اسهال
بی خوابی
نزدیک بینی
عصبانیت
عرق کردن سر
سوزش در دهان
کاهش سطح مواد معدنی در استخوان ها.
به علاوه شناسایی علائم اولیه هیپویتامینوز قبل از شروع درمان، شما باید یک آزمایش خون برای تعیین مقدار D3 در بدن انجام دهید.
 
غلظت 25-OH ویتامین D3، نانوگرم در هر میلی لیتر نتیجه گیری
کمتر از 5 کمبود بسیار شدید ویتامین 
5 - 10 کمبود شدید
10 - 20 شکست مداوم
20 - 30 نزدیک به مصرف مطلوب ویتامین D3
30 - 50 نورمال
50 - 70 دريافت ويتامين D3 بالاتر از حد بالاي طبيعي است
70 - 150 مصرف بیش از حد، اما سمی نیست
بیش از 150 مسمومیت
عدم وجود کوله کلسیفرول در بدن برای مدت طولانی شرایط مطلوب برای توسعه بیماری های زیر فراهم می کند:

 

بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D3

پوکی استخوان
ریکیتس یا کجی استخوان
osteomalacia یا نرمی استخوان
آسم برونشیت
افسردگی
عدم تعادل
سرطان
آرتریت روماتوئید
ایمنی ضعیف
صرع
دیابت
به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از بیماری های مرتبط با مصرف کم ویتامین در بدن، نباید اجازه دهید که D-hypovitaminosis تولید شود.
 
لطفا توجه داشته باشید: استفاده بی رویه و غیر منطقی از ترکیب در دوزهای بالا می تواند منجر به مسمومیت بدن و ایجاد عواقب جدی شود.
خود درمانی برای سلامتی شما خطرناک است!
 
هیپرکلسمی ( افزایش بیش از حد کلسیم) و هیپرتویتامینوز(مصرف بیش از حد ویتامین)
در درمان طولانی مدت با "ویتامین D3 "،اغلب هیپرکلسمی اتفاق می افتد. به طور عادی، این شرایط در موارد زیر اتفاق می افتد: با مصرف همزمان مواد مصرفی که حاوی مقادیر زیاد کلسیم (محصولات لبنی) یا در نتیجه مصرف دوزهای بالای دارو D3 برای 2 تا 3 ماه یا بیشتر که منجر به انباشت D3 در خون شود. پس از قطع ویتامین، رسیدن سطح بالای D3 به سطح طبیعی به علت انباشت بافت چربی و عضله، تا 90 روز طول می کشد.
 
Hypercalcemia و overdose با ویتامین D3 با استفاده طولانی مدت از داروهای فعال مانند dihydrotachysterol، alfacalcidol، calcifediol، calcitriol رخ می دهد.
 

علائم اوردوز با ویتامین D3

یبوست
اضطراب
تشنگی
عدم اشتها
ضعف
کولیک روده
سردرد
polyuria ، پلیوریا  (میزان ادرار بیش از حد یا غیر طبیعی)
ataxia  ناهماهنگی یا بی نظمی حرکات عضلات
حالت تهوع
استفراغ
مشکلات تنفسی
درد در عضلات، مفاصل
پالس آهسته قلب
نفخ کردن
اسپاسم عضلانی
افزایش شدید فشار
تب
برای از بین بردن بیش از حد ویتامین D3 در بدن، اول از همه، مصرف داروهای حاوی D لغو می شود و مصرف غذاهای غنی از کلسیم محدودمی گردد. سپس، با هیپرکلسمی شدید، گلوكوكورتيكوئيدها به ويژه پردنيزون تجویز می شود. چگونه مواد را بگیریم؟ این دارو برای 14-21 روز مصرف می شود، 50 میلی گرم در روز. با پذیرش سیستماتیک، اثرات گلوکوکورتیکوئیدی، ضد التهابی، ضد حساسیت دارد. کورتیکواستروئیدها اثر D3 بر روی استخوان ها و روده های کوچک را خنثی می کند.
مصرف بیش از حد از این ترکیب در بدن می تواند منجر به ایجاد عوارض زیر شود:
 
کلسیفیکاسیون بافت نرم، عروق، دریچه های قلب
رسوب کلسیم نمک در قلب، کلیه ها، روده ها
پوکی استخوان
علائم و منع مصرف
 

دوز بالای ویتامین D3 در درمان بیماری های زیر تجویز می شود

انکولوژی (سرطان)
سل
پانکراتیت در مرحله تشدید
استئومیلیت یا عفونت استخوان
راشیتیسم یا نرمی استخوان
سندرم متاستاز( انتقال سلول‌‌های سرطانی به بافت‌های دیگر بدن )
آرتریت
دیاتیزه(  آسیب شناسی رحم )
پوکی استخوان
انتروکولیت( شایعترین بیماریهای اکتسابی و خطرناک دستگاه گوارش در نوزادان)
پسوریازیس
گاستریت مزمن
tetany (انقباضات و گرفتگی عضلانی )
اسپاسموفیلی (گرایش به تشنج)
سیروز
کم خونی فقر آهن
pseudohypoparathyroidism کم‌کاری کاذب غده پاراتیروئید
از دست دادن کلسیم در دندان، بافت استخوانی
سندرم مضر جذب
هیپوفسفاتمی، هیپوکلسمی
زردی انسدادی
شکستگی کبد
انتروپاتی قلبی
بیماری کرون (بیماری دستگاه گوارش از دهان تا مقعد،بیماری التهابی مزمن روده )
اسهال مداوم
علاوه بر این دارو برای جلوگیری از استئودیستروک کبدی (با همودیالیز) و در درمان توانبخشی پس از پیوند کلیه مورد استفاده قرار می گیرد.
علاوه بر این، نیاز به ویتامین D3 با هیپوکلسمی، هیپو و آیتامینونیز، تغذیه نامتعادل (syroedenie، گیاهخواری)، انزال ناکافی، الکل، بعد از عمل، در دوران بارداری، شیردهی افزایش می یابد.
 
Cholecalciferol در بیماران مبتلا به نفرولوئوریتیازیس کلسیم، سل ریوی فعال، حساسیت به مواد مخدر، با immobilization طولانی مدت، hypercalcemia، hypercalciuria، osteodystrophy کلیه با hyperphosphatemia، در معرض خطر است.

 

ویتامین D3 در ایمنی پوست

پوست اولین خط دفاع در برابر ویروس ها، باکتری ها و پاتوژن ها است. در عین حال، 95٪ بدن پوشیده از پوست است تا درگیر در فرآیندهای ایمنی شود. این organoids "سنسور" ویژه برای پاسخ به تغییر در فلور میکروبی و دریافت سیگنال های مختلف از خارج دارد. پس از یک ضایعه پوستی، کراتینوسیت های اطراف زخم، کدگذاری ژنتیکی سلول ها را افزایش می دهند تا پپتیدها و گیرنده های ضد میکروبی ایجاد کنند.
ویتامین D3 توانایی این "عوامل" را برای شناسایی میکروارگانیسم های بیماری زا تقویت می کند و منجر به تشکیل یک لخته محافظ می شود. در عین حال، کراتینوسیت ها و کوله کلسیفرول مانع ایجاد عفونت در داخل پوست می شوند. با این حال، دوره کامل چنین واکنش هایی تنها در صورتی که مقدار کافی ویتامین D3 در بدن وجود داشته باشد، امکان پذیر است .
 
تولید مواد مغذی طبیعی در عمیق ترین لایه های پوست رخ می دهد: Spinous (stratum spinosum) و ژرمینال (stratum basale)، حاوی حداکثر غلظت ترکیب 7 - dehydrocholesterol است. این ماده، جذب اشعه ماوراء بنفش (نوع B) ساختار را تغییر می دهد و موجب تولید پروژمونی - ویتامین D3 می شود. پس از آن، کوله کلسیفرول به شکل زیر به ویتامین D به کبد منتقل می شود و کلسیدیل را تشکیل دهد. هنگامی که فلور میکروبی بر روی پوست تغییر می کند، "سنسورها" سیگنال های خطرناکی را به مغز منتقل می کنند، در نتیجه این مولکول از کبد به کلیه منتقل می شود، جایی که آن را به شکل کلسیتريول فعال تبدیل می کند.
پس از تبدیل نهایی، ویتامین "آفتابی" دوباره به جریان خون وارد می شود و از آن جا با استفاده از پروتئین ها به ارگان ها منتقل می شود. در مناطقی با زمستان طولانی، تولید طبیعی پرو هورمون کاهش می یابد، تحریک توسعه هیپویتامینوز D3، و در نتیجه، تضعیف ایمنی ذاتی پوست در این مناطق رخ می دهد. بنابراین، برای حفظ عملکرد مانع از درم، توصیه می شود که مکمل داروهای ویتامین D3 را مصرف کنید. یکی از این داروها کالپپتیرول موضعی (کلسپتروژن) است که تمایز و تکثیر کراتینوسیت های اپیدرمی را مدون می کند. این ویژگی از ماده برای عادت دادن به فرآیندهای التهابی در پوست مبتلا به پسوریازیس و ویتیلیگو مورد استفاده قرار می گیرد.
 
ویتامین D3 علاوه بر حفاظت از پوست ، در رشد، تنظیم و جایگزینی سلول های مرده پوست دخیل است. اگر کمبود این ویتامین در بدن انسان وجود داشته باشد، ساختار سلول های اپیدرمی تغییر می کند. در عین حال، لایه های بیرونی پوست turgor خود را از دست می دهند، کشش و استحکام و خشکی پوست در قسمت های مختلف آن ظاهر می شود. با توجه به این، ویتامین D3 در زیبایی صورت به عنوان عامل خارجی برای تقویت و رشد مو استفاده می شود.ویتامین D3  به کرم ها، شامپو ها و سرم های مو اضافه می شود.
 

 

ماسک مو با ویتامین D3

مواد تشکیل دهنده:
روغن زیتون - 5 میلی لیتر
روغن بابونه - 5 میلی لیتر
ویتامین D3 (الفاکالسییدول) - 5 - 6 قطره (نصف آمپول).
این اجزا به طور کامل مخلوط شده و به مدت 30 دقیقه به منطقه ریشه مو اعمال می شود. این ماسک خشکی بیش از حد پوست را برطرف می کند، فولیکول های مو را تقویت می کند و سبب خوش حالت شدن مو می شود. برای به دست آوردن یک اثر پایدار، این روش 1 بار در هفته اعمال می شود.
 
به یاد داشته باشید، برای هر فرد مهم است که مصرف ویتامین D3 در بدن را کنترل کند، زیرا بیش از 2000 ژن را فعال می کند که 10٪ ژنوتیپ انسانی است.
 

 

درمان پوکی استخوان پس از یائسگی با ویتامینD3

پوکی استخوان پس از یائسگی یک بیماری است که با افزایش شکنندگی استخوان در برابر پس زمینه تخریب عملکرد تخمدان مشخص می شود. در زنان در طی یائسگی، تولید طبیعی استروژن ها کاهش می یابد، به همین علت تولید سیتوکین ها افزایش می یابد و فعالیت استئوکلاست ها (سلول های غضروف قابل تشخیص) افزایش می یابد. چنین واکنشی منجر به اختلال متابولیسم در کلیه ها، از دست رفتن استخوان شدید و در نتیجه توسعه پوکی استخوان می شود.
این آسیب شناسی ناشی از عدم تعادل فرآیندهای مربوط به ساخت و استخراج استخوان است. علاوه بر این، پاتوژنز بیماری از کمبود ویتامین های مرتبط با سن در بدن و کاهش وابستگی (قدرت پیوندهای مولکولی) گیرنده های D به مواد مغذی "خورشیدی" در ارگان های هدف تحت تاثیر قرار می گیرد. در نتیجه این واکنش ها، غلظت هورمون پاراتیروئید (PTH) در خون افزایش می یابد، قدرت عضلانی کاهش می یابد، خطر سکته مغزی و شکستگی اندام ها افزایش می یابد.
 
برای جلوگیری از تغییر پوکی استخوان و حفظ کانی سازی استخوان، افراد بالغ (بالای 50 سال) D3 درمان پیشگیرانه را تجویز می کنند. در این مورد، بهتر است از فرم پیشگیری از کوله کلسیفرول - الفاکالسیدول استفاده شود. این ماده زمانی که وارد بدن می شود، به متابولیت فعال ویتامین D3 - کلسیتیرول تبدیل می شود. پروژورون، از طریق تنظیم مقررات درونی (بدون مشارکت آنزیم کلیه )، به سرعت در سرم خون تجمع یافته و منجر به بهبود جذب فسفر و کلسیم در روده کوچک می شود. در صورت نیاز، کلسیم تیروئید و هورمون پاراتیروئید، یون های کلسیم را از بافت استخوانی جذب می کنند و جذب آن را در کلیه ها تنظیم می کنند.
 
درمان با الفاکالسیدول، به عنوان یک درمان جایگزین، برای از بین بردن حالت های کمبود D در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. در همان زمان، توانایی ویتامین برای تنظیم فرآیندهای متابولیک در بافت عضلانی، غده پاراتیروئید، مغز و سیستم ایمنی، منطقه درمان خود را به عنوان یک عامل هورمونی تعیین می کند.
 

 

نحوه مصرف قرص ویتامین D3

الفاکالسیدول یا قرص ویتامین D3 جذب فسفر و کلسیم را در روده تحریک می کند، متابولیسم استخوان را تحریک می کند، عملکرد بیش از حد پاراتیروئید را سرکوب می کند و باعث جذب مواد در کلیه ها می شود.
 
ترکیب: در یک قرص (کپسول)، 0.25، 0.5 یا 1 میکروگرم الفاکالسیدول حاوی و در 1 میلی لیتر محلول - 0.5 میکروگرم است.
 
برای جلوگیری از پوکی استخوان (سالم، یائسگی، استروئید)، 0.5 تا 1 میکروگرم ویتامین روزانه برای 12 ماه استفاده می شود.
 
هنگامی که استئومالاسیا(نرم شدن استخوان ها) ناشی از نارسایی خارجی از کوله کلسیفرول، درمان طولانی مدت ضدتشنج یا بیماری های دستگاه گوارش، الفاکالسیدول در دوز 1 تا 3 میکروگرم در روز تجویز می شود.
 
مقدار روزانه ویتامین D3 برای بیماران مبتلا به هیپوپاراتیروئیدیس یا سندرم فانکونی 2-6 میکروگرم است. برای استئودیستروفی، دوز روزانه دارو 0.07-2 میکروگرم است. کودکان مبتلا به بیماری های ریوی مانند 0.5 تا 3 میکروگرم دارو در روز، بسته به وزن بدن و سن نوزاد، تجویز می شوند. برای درمان استئومالاسی و ریفیت هیپوفسفاتیک، دوز روزانه دارو به 4 تا 20 میکروگرم افزایش می یابد (تحت نظارت یک پزشک).
 
درمان D3  بصورت شدید در دوره های 10 روزه با فواصل 2 هفته اعمال می شود.
 
توصیه می شود برای شروع به مصرف الفاکالسیدول با حداقل عوارض، کنترل سطح کلسیم در ادرار و خون (یک بار در هفته) انجام شود. با تحمل مثبت ماده، میزان روزانه با 0.25 تا 0.5 میکروگرم افزایش می یابد تا ثابت شود پارامترهای بیوشیمیایی، در حالی که همچنان برای کنترل غلظت کلسیم در پلاسمای خون (هر 3 تا 5 هفته) ادامه می یابد.
 
برای کودکان که وزن آن ها تا 20 کیلوگرم است، ویتامین روزانه ویتامین 0.01-0.05 میکروگرم بر هرکیلوگرم وزن کودک باشد.
 
در osteodystrophy کلیوی، مقدار درمانی از 04.04 تا 08.08 میکروگرم در هر کیلوگرم وزن بدن متغیر است.
 
اگر علائم بیش از حد مصرف Alfacalcidol وجود داشته باشد، دوز روزانه دارو تا زمانی که نشانه های هیپویتامینوز حذف می شود، کاهش یابد.

 

منابع ویتامین D3

ماهی و محصولات دریایی

بیشترین مقدار ویتامین در روغن ماهی است . برای رفع نیازهای روزانه بالغ (10 میکروگرم)، شما باید هشت قطره از این ماده را هر روز بخورید. اکثر روغن ماهی در شاه ماهی، ساردین - 1.5 - 2.5 گرم در هر 100 گرم محصول، ماهی قزل آلا - 1.3 - 2.2، ماهی خال مخالی - 1.2 - 2.0، خرچنگ - 0.8 - 1 ، 4 تن، تن - 0.3 - 1.3 گرم COD - 0.2 - 0.3. در 5 میلیگرم کبد کدو، 125 گرم خاویار سیاه، 200 گرم خاویار قرمز، 150 گرم فیله ماهی قزل آلا، 50 گرم 

گوشت قرمز

در کبد گاو این رقم به 1.2 افزایش می یابد، در کبد گوسفندی  به 1 افزایش می یابد و در کلیه به 0.5 کاهش می یابد. این محصولات نه تنها در ویتامین D3، بلکه در مواد مغذی A، B، K غنی هستند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که صرف تنها گوشت و محصولات جانبی، نیاز بدن برای ویتامین D3 را برآورده نمی کند. 

زرده تخم مرغ

یک زرده تخم مرغ  حاوی 2 میکرو گرم کوله کلسیفرول است. D3 همچنین در تخم غاز، بلدرچین و بوقلمون یافت می شود، اما در مقادیر بسیار کم است.
 

ویتامین D3 در محصولات لبنی

560 گرم ویتامین D3 مورد نیاز برای پر کردن نیاز روزانه است که در خامه 1.5 میکروگرم (670 گرم)، پنیر هلندی و سوئیسی - 1 میکروگرم (1000 گرم). 100 گرم / میلی لیتر ریژانکا ، پنیر، شیر،سطح کوله کلسیفرول بین 0.05 تا 0.1 میکروگرم است.
علیرغم اینکه محتوی ترکیب ویتامین در این محصولات کم است، با مصرف مقدار زیادی از محصولات اسید لاکتیک، ممکن است نیمی از نیاز بدن برآورده شود.

ویتامین D3 در قارچ

100 گرم قارچ گریفین حاوی 63 میکروگرم کلولسیفرول (برای بازپرداخت میزان روزانه D3، خوردن 16 گرم محصول روزانه )، مرول - 6.3 میکروگرم (150 گرم)، قارچ صدف - 2، 6 میکروگرم (400 گرم).
با این حال، در هنگام خرید مهم است که در نظر گرفته شود، ویتامین تنها در قارچ هایی وجود دارد که در خورشید رشد می کنند. اگر قارچ، قارچ صدف در مزارع در شرایط "مصنوعی" توسعه یافته باشند، ارگسترول در آنها به D3 تبدیل نمی شود، در نتیجه، آنها کمبود مواد مغذی در بدن را جبران نمی کنند.

ویتامین D3 در سبزیجات

سبزیجات (گزنه، یونجه، جعفری) - تا 0.01 میکروگرم ویتامین در هر 100 گرم.
بنابراین، بیشترین مقدار کوله کلسیفرول در محصولات جانبی حیوانی (کلیه ها، کبد) و در ماهی های چرب دریایی،  ماهی قزل آلا و کم ترین میزان در سبزیجات، انواع توت ها، میوه ها و سبزی ها یافت می شود.
 
با توجه به این واقعیت که ویتامین D3 مقاوم به گرما است، بعد از جوشاندن و سرخ کردن غذاهای غنی از یک ترکیب مفید، خسارات مواد مغذی به 2-3 درصد میرسد .

 

ویتامین D3 از نور خورشید

هنگام تهیه یک رژیم غذایی حاوی ویتامین D3، مهم است که مقدار مورد نیاز کوله کلسیفرول برای بدن انسان را نمی توان به طور انحصاری از غذا خارج تامین کرد. به عنوان مثال، همیشه نمی توان 850 گرم 1000 گرم پنیر بصورت روزانه مصرف کرد. بنابراین، به یاد داشته باشید، برای پوشش نیاز روزانه، مهم است که بیشتر از نور خورشیداستفاده کنید، زیرا بدن قادر به تولید ترکیبات ویتامین D3 در پوست است.
فعالیت های ورزشی در هوای آزاد و یک رژیم متعادل - ترکیب کاملی برای توسعه مناسب و نگهداری استخوان، بافت عضلانی و تامین ویتامین D3 است.
 
هر روز برای 2 تا 3 ساعت پیاده روی در خیابان.
در اواخر بهار، در تابستان، در اوایل پاییز، بزرگترین قسمت پوست باید باز باشد تا نور خورشید به لایه های بالایی پوست نفوذ کند.
انجام پیاده روی در زمستان، زمانی که بدن به شدت با کمبود ویتامین مواجهه می شود.
به یاد داشته باشید، D3 می تواند در بافت چربی، کبد، و در فصل سرد مصرف شود. از این رو، به منظور عرضه مواد مغذی به بدن برای 3 تا 6 ماه آینده، کافی است که روزانه  در روزهای آفتابی تابستان از نور خورشید استفاده کنید.
 

 

تفاوت بین ویتامین D2 و D3

تفاوت بین ergocalciferol و cholecalciferol را در نظر بگیرید.
ویتامین D2 توسط قارچ ها و گیاهان تولید می شود. برای تامین نیاز بدن به یک ترکیب مفید، میوه ها، سبزیجات، آبمیوه های تازه، شیر و غلات در منوی روزانه باید باشد. برخلاف ergocalciferol، D3 بدن انسان می تواند مستقیما تحت تاثیر اشعه های UV تولید شود. علاوه بر این، مواد مغذی شامل محصولات حیوانی است.
Ergocalciferol تنظیم متابولیسم کلسیم-فسفر، بهبود جذب عناصر کمیاب را برعهده دارد و ترویج رسوب به موقع آنها در استخوان ها. در همان زمان، ویتامین D3 در حمل و نقل مواد معدنی دخالت دارد و بر جذب اسید فسفریک و کلسیم از روده کوچک تاثیر می گذارد.
پس از تقسیم D2 به چند مولفه، ترکیب اضافی اثر منفی بر عملکرد ارگان های داخلی دارد. در طی واکنش های بیوشیمیایی، D3 به کالسیتریل تبدیل می شود که بر رشد سلول های سرطانی اثر می گذارد.
کارشناسان توصیه می کنند با استفاده از منابع طبیعی، ویتامین های طبیعی، محصولات گیاهی و حیوانی برای اشباع بدن با ergocalciferol و cholecalciferol مصرف شود.
 
توصیه می شود از مواد افزودنی و مکمل های مصنوعی به عنوان آخرین راهکار استفاده کنید، به عنوان مثال، در درمان بیماری ها یا آئاتیمینوز ( پوست بسیار خشک) بلند مدت.

 

شکل های دارویی ویتامین D3

محلول در روغن برای مصرف خوراکی
محلول آبی برای مصرف خوراکی
محلول روغن برای تزریق.
همچنین ویتامین D3 در قرص ها، کپسول ها در دوزهای مختلف تولید می شود.
 
هنگامی که پس از ورود به دستگاه گوارش به صورت خوراکی مصرف می شود، این ترکیب در روده کوچک جذب می شود. محلول های آبی، بر خلاف روغن، خیلی بهتر جذب می شود. پس از ورود ماده به سیستم لنفاوی، آن را وارد کبد، و سپس به خون و گسترش در سراسر بدن صورت می گیرد.
فرم انتشار و مقدار مصرف ویتامین در روز تجویز شده توسط پزشک، بسته به شدت ویتامین A و وجود بیماری های همراه است.
 
بنابراین، ویتامین D3 یک ویتامین حیاتی برای بدن انسان است که در ساخت بافت استخوانی نقش دارد، بر سیستم ایمنی بدن، سیستم قلبی و عروقی تاثیر می گذارد و از بدن، بیماری های پوستی، دیابت، سرطان محافظت می کند.
 
با توجه به این واقعیت که D3 جذب کلسیم در روده را افزایش می دهد، مصرف اضافی مواد مغذی (با داروها) می تواند کمبود آهن در خون، مغز استخوان، کبد، طحال را تحریک کند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید